اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عقلية المرأة المصرية و تعاملها

الباشمهندس ياسر

Recommended Posts

صباح الخير

في احد المنتديات الاخري تحدث الجمع هناك عن الفتاة المغاربية و فوائد الزواج بها

و لاسباب عديدة رأيت ان افتح الموضوع هنا مع التركيز علي نقطة اختلاف فتاتنا عن الفتاة المغاربية

و لكي لا اطيل عليكم سأكتفي بنقل مداخلتي هناك كبداية للحوار

من خلال التجربة الشخصية

البنت المغربية بتختلف عن البنت المصرية في امور

اهمها بالنسبالي .. اهتماها بشريكها ف الحياة و احساسها بنفسها

المصرية بتهتم قطعا بشريكها في الحياة مفيش اختلاف علي كده

انما معندهاش سقف لتصرفاتها معاه

فعلا

البنت في مصر ممكن ببساطة تغلط فيك مباشرة كرد فعل علي غلطة منك صغيرة كانت او كبيرة

و ممكن تغلط بالهزار علي سبيل النكتة او الافييه او الموقف حكم بكده ولو حصل و انت غلطت عليها لسبب ما بيبقي يوم صعيييييب جدا و مشكلة مش سهله و تفضل شايلهالك

انما المغربية .. استحالة تعمل كده تحت اي وضع من الاوضاع و حتي لو انت تطاولت عليها لانك راجع متنرفز او فيه حاجة مضايقاك .. صدقني بتكتفي انها تاخد جنب و الموضوع بيخلص بكلمة منك مش اكتر

بص علي اتنين من اصدقائك واحد متزوج مغربية و التاني متزوج مغربية و حاول تركز علي اناقته و مستوي شياكته .. بص كده و ادينا فكرة عن انطباعك

المسألة التي تنهي المقارنة تماما

رأسي براسك او زي زيك هنا

الكلمة دي تسمعها من المصرية و ان مسكعتهاش تشوفها في عنيها و تصرفاتها

المغربية كبنت اتربت علي ثقافة ان راسها مش براس راجلها و انه صاحب الكلمة العليا

فرق كبير اوي بين بديهيات البنت المصرية و بديهيات البنت المغاربية

و بكل اسف لصالح المغربية

و عشان محدش م الاخوة هنا يتخيل اننا بنتكلم عن سواقط المجتمع

لأ

انا بتكلم عن بنات العائلات و مستويات راقية في التعليم و التربية

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

الأخ الكريم ياسر

المشاركه التي إقتبستها حضرتك إلى هنا كبدايه للموضوع تعرض رأيك بوضوح

و لن أبدأ تعليقي بالإشاره إلى أين أتفقت معك في بعضها و أين أختلفت مع رأيك في البعض الآخر تماماً

لكن إسمح لي أن أسألك بعض الأسئله ليس للإستيضاح و لكن فلنعتبرها لبدء النقاش من عندها

حضرتك قلت :

و بكل اسف لصالح المغربية

طبعاً واضح جداً من طريقة الكلام أنك تؤيد فكرة أن الزوجه لا يمكن أن تكون على نفس قدر أهمية الزوج

و أن رأيها لا يرقى لرأيه لأنه يجب أن يكون في كل الأحوال هو صاحب الكلمه العليا كما تفضلت حضرتك بالنص و قلت كده

طيب ممكن أسألك إيه هي من وجهة نظرك المؤهلات التي يتمتع بهه الرجل و تفتقر إليها الزوجه أو المرأه بحيث تجعلها أدنى منه مرتبة و رأيها أقل شأناً من رأيه و التي تمنح الزوج _ من وجهة نظرك _ هذه الأفضليه العامه ؟.

أريد من حضرتك كبدايه للنقاش أن تذكر لنا هذه المؤهلات _ من وجهة نظرك _ و التي كانت سبباً لهذه القناعه لديك

سواء كانت هذه المؤهلات عقليه أو ذهنيه أو إجتماعيه أو تربويه أو كيفما تراها

سأنتظر ردك

أم كريم

تم تعديل بواسطة زهرة الجبل

رابط هذا التعليق

باين عليك نويت تدخل فى النفق اللى انت غيرت صورتك بية يا باشا

استحمل بقى ههههههههههههههههههههههه

كان هذا استهلال ودرء للفتنة ههههههههههههه

يابنى انت جبت الكلام دة منين دة العبد للة متزوج ييجي من 22سنة وانا بقى لو قلتلك مش هتصدق انا سي السيد الحقيقى مش بتاع أحمد عبد الجواد فى الفيلم بس الموضوع راجع للراجل يا باشا شخصية واحترام وحنان واحتواء وعطاء والله خايف اتحسسد.. قل اعوذ برب الفلق.. معايا بقى وعندى ما يشرف المرأة والبنت المصرية بلاش والنبى الكلام دة يا صاحبى لحسن بزعل المرأة المصرية هى من تعلم منها كل من حول مصر العطاء والحب والكرامة والكبرياء ونكران الذات كفاية عليك كدة يا صديقى استلقى وعدك من بنات وسيدات المحاورات .. ارجوكم بلاش غطيان حلل ولا ؟؟؟؟ الراجل بس كان فى منتدى اخر bsh:)

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

باين عليك نويت تدخل فى النفق اللى انت غيرت صورتك بية يا باشا

استحمل بقى ههههههههههههههههههههههه

كان هذا استهلال ودرء للفتنة ههههههههههههه

يابنى انت جبت الكلام دة منين دة العبد للة متزوج ييجي من 22سنة وانا بقى لو قلتلك مش هتصدق انا سي السيد الحقيقى مش بتاع أحمد عبد الجواد فى الفيلم بس الموضوع راجع للراجل يا باشا شخصية واحترام وحنان واحتواء وعطاء والله خايف اتحسسد.. قل اعوذ برب الفلق.. معايا بقى وعندى ما يشرف المرأة والبنت المصرية بلاش والنبى الكلام دة يا صاحبى لحسن بزعل المرأة المصرية هى من تعلم منها كل من حول مصر العطاء والحب والكرامة والكبرياء ونكران الذات كفاية عليك كدة يا صديقى استلقى وعدك من بنات وسيدات المحاورات .. ارجوكم بلاش غطيان حلل ولا ؟؟؟؟ الراجل بس كان فى منتدى اخر bsh:)

أضحك الله سنك أخي الفاضل محمود مصطفى

بارك الله لك في زوجتك و بارك لها فيك و أتم عليكما نـِعم الموده و التراحم و التفاهم و أدامها لكما

تحيتي

أم كريم

رابط هذا التعليق

مش قولتلك قابل يا سيدى الست ام كريم حنينة ورزينة bv:-

التقايل ورا يامعلم انا حاجز مقعد لوج علشان التكييف والذى منة من فقوق يعنى هشوف شرر طاير حاول تأجر خوذة ودرع علشان اللي جاى ملوتوف يا معلم bsh:)

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

صاحب الاقتباس بنى على التجربة الشخصية زى ماقال ولو كل واحد بنى على تجربته الشخصية يبقى لا مجال للتعميم

وبجد انا مستغربة ان المصرية الموضوع مش بينتهى بكلمة وخلاص زي المغربية

ده انا شايفة ان مفيش اطيب مننا - مش عايزة اقول اعبط - وعلى نياتنا قوي ....

ومسالة راسي براسك .. ربما مؤخرا بدا التشبث بها للى بتشوفه البنات بعد زواجها ونسبة الطلاق المرتفعة وفي سن صغير كمان .. بقبت حاجة كدة زي دفاع عن النفس ... انما هو لو من البداية اشعرها بانها مهمة والله لتتنازل بنفس راضية

وكمان بيقول انه بيتكلم عن بنات العائلات .. اللي اعرفه ان العائلات المحترمة حتى لو كانوا مستوى محدود من التعليم بشوف انهم بيربوا البنت على احترام زوجها جدا ولا يسمحوا لها بالانتقاص منه

وقفت شوية عند كلمة 0لو مسكعتهاش0 يالهوي ..صعبة ..هو بيتعامل مع مين ..دي زوجته

ومن الاخر على قدر تقدير الزوج لزوجته سترد له التقدير مضاعف

واى سلوك مش مظبوط منها مرجعه اما تفسير خاطيء منه او تربية غير سليمة او محاولة الدفاع عن النفس وحماية من الغدر ..والله أعلم

اخر حاجة هو حضرتك ناوية على مغربية ولا ايه .. امال بناتنا يروحوا فين

اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعف عنا

رابط هذا التعليق

موضوع مشطشط كده ع الصبح

يللا استعنا على الشقا بالله

لا لا لا

تعالى ما تخافش

ده احنا حنريحوك

:lol:

لا بجد بقى

رأيك يُحترم يا باشمهندس

و محدش يقدر يحاول حتى يغيره لك

بس طبعا ما ينفعش يتعمم

و أكيد طبعا انك مش عايز تعمم

و إلا مكنتش فتحت الموضوع للمناقشة

رأي حضرتك بناء على تجارب شخصية أو ملاحظات دقيقة لأشخاص مقربين

و عن نفسي زوجة أخي مغربية

و زوجة أخي الأكبر كانت مغربية

و بالتأكيد المغربيات يتميزن بصفات حلوة و من الآخر بيعيشوا

يعني بيحافظوا على بيتهم و حياتهم مهما حصل

خصوصا لو متزوجة واحد غريب عنها

نقدر نقول بشكل عام ده الملاحظ على أغلبهم

و شايفة كمان نماذج تانية قدامي و حواليا

و بيوافقوا على التعدد ( أخويا أخدها زوجة تانية بس بعد الاولانية لكن أعرف كتير هنا واخدين متزوجين و موافقين على التعدد )

و بيرضوا عادي باللي سبق له الزواج حتى و همة لم يسبق لهن الزواج

معندهمش مشاكل و بجد عايزين يعيشوا

البعض حا ياخد عليهم انهم خرابين بيوت و خطافين رجالة

و الرأي الآخر بيقول انهم مش مشكلة عندهم يبقى في واحدة تانية في حياة زوجها

و ده شيء طبعا بيقهر الست المصرية اللي بتعتبر زوجها ملكية خاصة جدا جدا جدا

و شيء طبعا بيزغلل عين الراجل المصري اللي نفسه يجرب

و طبعا في كتير رجال مصريين ما بيخطرش على بالهم حتى يبصوا لغير زوجاتهم

و قبل الموضوع ما يتقلب عن التعدد و حكمه و مشروعيته

نرجع للزوجة المغربية

:closedeyes:

طبعا لو سألت أخويا فهو مبسوط ما شاء الله جدا مع زوجته المغربية رغم أن أم أولاده كانت عن حب و كانوا مع بعض في الكلية!!!

بس فعلا يا باشمهندس ياسر المسألة مش جنسيات خالص

المسألة توفيق من ربنا سبحانه و تعالى

أخويا الأكبر اللي في ليبيا تزوج بعد أم الولاد من مغربية و احنا حبيناها جدا جدا

لكن هو ما ارتاحش معاها خالص

و تزوج مصرية شايلاه و شايلة ولاده من زوجته الأولى وتحملت معه الأهوال ربنا يباركلهم في بعض و ينجيهم... آمين

الاتنين ما شاء الله مريحين اخواتي

المغربية والمصرية

و متحملين معاهم الغربة لسنين طويلة بدون شكوى أو تبرم

و مفيش واحدة فيهم عنيدة أو غلاّطة أو عاملة راسها براس زوجها بقلة أدب و الكلام ده

أساس الموضوع الراحة

الزوجة لو متوافقة مع زوجها بتمشي مركب حياتهم

و لو مفيش توافق

بتبدأ الشكاوي من الطرفين على أسباب تانية خالص

غير السبب الحقيقي

و يبتدوا يبقوا ناقر و نقير

و يمسكوا لبعض ع الواحدة

و يفتكر الزوج المصري ان المشكلة في زوجته المصرية عشان هي مصرية

و عشان المصرية كذا وكذا

المقارنة من أخطر السلبيات القاتلة

كل واحد حالة لوحده

اخواتي متربيين في بيت واحد و كل واحد فيهم له تجربة شكل

ما ينفعش نقارن بينهم و نقول مين حاله أحسن و لا زوجة مين أحسن

سيبك من المقارنات اللي مش بتبقى صحيحة بالمرة و بتدخلنا في متاهات

ربنا يرزقك بالزوجة الصالحة اللي تريح بالك و تسعدك و يرزقك منها الذرية الصالحة

انت و كل عزاب المحاورات

آمين

:clappingrose:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

توضيح صغير قبل ما اتوكل علي الله و انزل اروح الشغل

انا ما تفوهت ابدا ان المراة مخلوق من الدرجة التانية زي ما فهمت اختي زهرة الجبل علي الاطلاق

و بالنسبة لكلمة مسكعتهاش .. غلطة مطبعية بقيت ان الامانة تحتم انقل الاقتباس زي ماهو دون اي تغيير و المفروض هي مسمعتهاش.. حتي شوفي ترتيب السياق

اخويا محمود ... الاولد فيرجن يختلف عن الجديد صدقني

صباحكم نادي بالصلاة علي نبينا الهادي

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

يا صديقى هل الاولد فرجن بتاع زمان ممكن ينتج عكسة انها معادلة خاطئة الرجاء عدم ادراج نتائج نهائية على تجارب فردية لازالت البنت المصرية على قمة الترتيب وهذا ليس انحياز او عدم دقة لكن يوجد الكثيرات منهن لكن يجب تغيير العدسات ولو أمكن ميزان القياس شكلآ وموضوعآ :protest:

تم تعديل بواسطة محمودمصطفى

رابط هذا التعليق

مصرية مغتربة

انا عاجز عن الكلام من لحظة ما قرأت المداخلة

حاولت ان اترك لنفسي الوقت اللازم و كلما قرأتها اخري بعد اخري

ازداد يقينا في عجزي عن التعقيب

تحياتي

يا صديقى هل الاولد فرجن بتاع زمان ممكن ينتج عكسة انها معادلة خاطئة الرجاء عدم ادراج نتائج نهائية على تجارب فردية لازالت البنت المصرية على قمة الترتيب وهذا ليس انحياز او عدم دقة لكن يوجد الكثيرات منهن لكن يجب تغيير العدسات ولو أمكن ميزان القياس شكلآ وموضوعآ :protest:

طب ادرج نتائج بناءا علي تجارب مين؟؟؟

أغير العدسات ازاي .. طب ابص من اي زاوية؟

ايه ميزان القياس اللي تقترحوا علي؟؟

ف انتظارك يا طيب

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

انا بقى أسف جدآ على هذة المقالة التى قرأتها منذ عدة سنوات على بوابة مدونتى لكنى استشهد بها واضعها فى الميزان بين البنت المصرية والمغربية رغم تحفظى على التعميم البنت المغربية يوجد بها المحاسن ايضى كالمصرية لكن هناك ما يؤخذ على المغاربية من سوء اسف للفضليات من اخواتنا فى المحاورات من ما جاء بهذة المقالة لكنها تعكس الصورة وتبعد الفكرة وتحدد المسار

لسوء سمعتهن, النساء المغربيات ممنوعات من دخول بعض الدول

موقع بوابتي

يسمح بالنقل، بشرط ذكر موقع "بوابتي" مصدر المقال، ويفضّل أن يكون ذلك في شكل رابط

لجأت بعض الدول إلى إصدار تعليمات تمنع النساء المغربيات من دخول ترابها وذلك للحد من ظاهرة الدعارة التي مافتئت ‏العديد من المغربيات للأسف يؤكدنها بممارساتهن في مختلف البلدان, ولا تسمح هذه البلدان بالدخول إلا للواتي تجاوزن ‏عمرا معينا يحدد عادة ب35 سنة, أي ان أي امرأة مغربية تقل عن 35 سنة تنوي الدخول لتلك البلدان يقع رفضها عند ‏الحدود.‏

أكثر البلدان وضوحا في هذا الإجراء ضد المغربيات هو الأردن, وذلك نقلا عن موقع "ماروك سوار المغربي", والسبب ‏هو التدفق المتزايد للفتيات المغربيات اللواتي يتم استقدامهن للعمل في المواخير والفنادق و الكازينوهات حسبما يذكر هذا ‏الموقع.‏

كما قامت "إسرائيل" أواخر شهر جوان بطرد مجموعة من المغربيات اللواتي ضبطتهن يمارسن الدعارة في بعض ‏كازينوهات تل أبيب, و أغلبهن متعلمات و حاصلات على شهائد جامعية (الإجازة).‏

ويضيف الموقع المغربي في معرض تعديده للإهانات التي تلقاها المغرب - كما يقول - من الدول العربية, إذ في نفس الشهر ‏أي جوان 2007 تم ترحيل مغربيات من السعودية بعد أن قضين عقوبة سجنية هناك و عقابا بدنيا تمثل بمائة جلدة من ‏السياط للواحدة منهن, بعد أن وقع ضبطهن كذلك يمارسن الدعارة.‏

من ناحيتها, قامت ليبيا هي الأخرى بطرد مجموعة من المغربيات بعد اكتشافها أنهن يبعن اجسادهن للعمالة الأجنبية ‏المنتشرة هناك.‏

وفي مسعى توفيقي للسماح للفتيات المغربيات بدخول ترابها مع التأكد من انهن لسن بعاهرات, فرضت بعض الدول القيام ‏بفحص التأكد من العذرية كشرط للسماح بدخول المغربيات ترابها, فمن كانت عذراء تدخل, وإلا فيقع منعها من الدخول.‏

يذكر أن المجتمع المغربي يشهد تدهورا أخلاقيا غير مسبوق, حيث تنشط بالمغرب السياحة الجنسية ويكون ضحاياها نساء ‏وأطفال مغاربة. كما أصبح المغرب قبلة العديد من المنظمات الدولية المعنية بالشواذ الجنسيين, إذ أقاموا أخيرا إحدى ‏احتفالاتهم هناك بدون منع فعلي من السلطات.‏

من ناحية أخرى, وبالتوازي مع هذا التدهور الأخلاقي الخطير, فإن المغرب يشهد أيضا تنامي الأنشطة الإرهابية لديه

رابط هذا التعليق

المقال في منتهى القسوة يا أستاذ محمود

الدعارة ليست لها جنسية معينة يا فندم

الساقطات موجودات في كل أنحاء العالم

و الشريفات يملأن الكون

آسفة جدا

لا أقبل هذا الكلام نهائيا

فهو كلام مغرض بشكل جليّ

و أعتذر لكل فتاة أو سيدة مغربية أذى عينيها هذا الكلام

مهما انتشر العهر فالحرائر لازلن يملأن العالم من شرقه لغربه و من شماله لجنوبه

تحياتي

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

بالرغم انى مابحبش التعميم لكن هقول ملحوظتى بشكل عام ومختصر وبدون زعل كلهم فى مقام الاخوات :-

المصرية مالتى فانكشن

الفلسطنية مالتى كتشن

اللبنانية مالتى فاشيون

السورية جميلة غيورة تحب التملك

المغربية بتعيش

التنوسية طموحة

الجزائرية جريئة

السعودية مكبوتةوبالرغم من ذلك مرفهة

الامارتية اكثر رفاهية

العومانية طيبة

السودانية كسولة,كريمة

الكندية عملية

الانجليزية منظمة

الحضرمية حريصة بخيلة تاجرة

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

أعتقد يا باشمهندس ياسر إن الموضوع ما ينفعش فيه تعميم

وطبعا إحنا حذفنا من الصورة إن حضرتك تكون شايف إن المرأة أقل شأنا من الراجل ولا أيه؟!

بالنسبة لكون المصرية عندية أو غلاّطة أو عاملة راسها براس زوجها بقلة أدب أنا بصراحة شايفة إن ده حكم قاسي وللأسف غير صحيح

وبما إن حضرتك بتتكلم عن النيو فيرجين يعني بنات جيلي فهأقول لحضرتك في كده وفي غير كده

أحيانا أشعر إن نسبة البنات العناديات أكبر فعلا وأحيانا أخري أشعر إن النسبة متساوية مع المطيعات باحترام بدون التنازل عن شخصيتها في شئ

أعتقد إن العامل الأساسي هو التربية ....كل بنت علي حسب ما شافت أمها واتعلمت منها

وأعتقد إن الفترة الماضية المجتمع المصري تغير تغير شاسع وأصبح صعب إن حضرتك تحط نمط واحد للتربية في كل البيوت

ففي بيوت لازالت تخضع لما هو متعارف عليه من الجيد من أخلاقيات تربية الجيل القديم وفي بيوت أختلط فيها الحابل بالنابل

قصدي إن حضرتك لو حاولت تحط قالب لشخصية البنت المصرية حاليا مش هتقدر نتيجة للتباين في المجتمع

زي بالضبط لن نستطيع أن نضع قالب لشخصية الرجل المصري فمثلا أنا لو حكمت من خلال تجاربي الشخصية فقط

هأقول إن الراجل المصري الحديث أصبح أقل تحملا للمسئولية وأكثر ترددا وعدم معرفة هو عايز أيه بالضبط

لكن أنا مدركة أن ده خطأ لأن أكيد مش كل الرجالة كده نتيجة لاختلاف وتباين المجتمع

خلاصة كلامي إننا مع العصر الحديث ونتاج للعولمة لا نستطيع أن نضع صورة نمطية للبنت المصرية قابلة للتطبيق في كل الحالات

تحياتي

<p class='bbc_center'><span style='color: #000080'><strong class='bbc'><span style='font-size: 14px;'>"من مدحك فإنما مدح مواهب الله فيك.....فالشكر لمن وهب وليس لمن وُهِب له" ابن عطاء السكندري<br /><br />"اللهم من ضاق صدره بنا فاجعل قلوبنا تتسع له" الامام أبو حنيفة</span></strong></span></p>

رابط هذا التعليق

المقال في منتهى القسوة يا أستاذ محمود

الدعارة ليست لها جنسية معينة يا فندم

الساقطات موجودات في كل أنحاء العالم

و الشريفات يملأن الكون

آسفة جدا

لا أقبل هذا الكلام نهائيا

فهو كلام مغرض بشكل جليّ

و أعتذر لكل فتاة أو سيدة مغربية أذى عينيها هذا الكلام

مهما انتشر العهر فالحرائر لازلن يملأن العالم من شرقه لغربه و من شماله لجنوبه

تحياتي

حضرتك انا نوهت ان المقال شديد القسوة لكن ؟؟؟؟؟؟؟

الرجاء توخى الحذر هل سألتى من أتى من المغرب حديثآ او هل لكى من تثقين فية اتى من المغرب

سيدتى الحياة مختلفة ربما نجد مالا يريحنا او يمتعنا بها لكنها الحياة

لن نستغنى عنها مطلقآ صورة الاشياء تبدو جميلة فى نظر الكثيرين لكن عندما نحتك بما فى الصورة ربما نغير من آرائنا حول جودتها او حتى الوانها

رابط هذا التعليق

معلهش يا جماعة أدينا بنتكلم

أنا ملاحظ أولا : إن المقالة المنقولة للزميل خلطت بين أمرين

مرة اتكلم عن البنت يعني الطرفين لسه ما اتجوزوش ومرة اتكلم عن الزوجة

المفروض إن شخصية المرأة عمومامختلفةمن مجتمع لآخر نتيجة عادات وتقاليد موروثة أو فرص التعليم أو قدر تبني المجتمع نفسه لأفكار معينة أو أو إالخ , يعني نقدر نقول بصفة عامة مثلا إن المرأة اللبنانية مثلا مختلفة في الشخصية عن المرأة السعودية , أقول بصفة عامة , فيها خلاف دي , طيب المرأة العربية بصفة عامة مختلفة عن المرأة الغربية , طيب المرأة الغربية بصفة عامة مختلفة عن المرأة التي من شرق آسيا يعني ممكن نقول إن المرأة تختلف حسب مجموعة من المواضعات الاجتماعية والثقافية تقترب أو تتباعد حسب الدائرة التي تنتمي إليها

الدور هنا هو دور المجتمع الذي تنشأ فيه المرأة ومدي الضبط الاجتماعي الذي يمارسه هذا المجتمع علي المرأة بالمواصفات التي تحدثت عنها سابقا , تغير مفاهيم وانماط الضبط الاجتماعي من فترة لأخري في المجتمع الواحد يؤدي لتغير شخصية المرأة علي سبيل المثال المرأة الإيرنية قبل الثورة الإسلامية وبعدها, المرأة المصرية إبان الستينات والسبعيات في مصر والآن

بعد أن نضع ما سبق في الاعتبار نروح نبص علي البنت قبل الزواح وبعد الزواج

برضه تختلف من مجتمع لآخر مثلا عند الامريكان ممكن يشوفوا أنه من الأفضل انهم يدرسوا بعض من كل النواحي حتي من الناحية( اللي بالي بالك )علشان يكونوا مطمنين خالص إن فرصة البقاء مع بعض كزوجين حتكون ناجحة

نييجي للمرأة العربية والرجل العربي كل واحد فيهم يمد قرون استشعار تتلمس في خجل سواء كانوا مخطوبين فعلا أو لسه بيتفسحوا مع بعض , مافيش مباشرة في التعرف علي الطرف الآخر , ده بيعمل هواجس وظنون والبنت تقعد تفكر ( يا تري هو قصده إيه من الكلمة دي , يا تري كان ناوي عليه ساعات ما عمل نفسه مش قصده وهو بيمسك دراعي وبيعديني في الشارع ويا تري طول شوية في المسكة ولا كانت كده معقولة ), والأستاذ أيضا يقعد طول الليل يا تري البنت دي قصدها إيه من التعليق الفلاني والا المزحة العلانية لألأ البنت دي جريئة جدا , لألأ دي البنت دي بتتذاكي عليه , لأ لأ دي البنت دي هبلولة خالص , ويقعد يضرب أخماس في أسداس لحد الفجر ما يطلع وما يرحش الشغل , عارفين ليه يا شباب ويا بنات , لأنهم بيبصوا بمنظار عاطفي أكثر مما بيبصوا بمنظار عقلاني , الولد والبنت لسه ماكونوش رؤية واضحة عن المواصفات الخاصة المطلوبة في الطرف الاخر نتيجة اختلال في المجتمع نفسه , المجتمع لم ينجح في التربية الاجتماعية سواء مؤسسة الأسرة أو مؤسسة الدين أو منظومة الأخلاق

المرة الجاية أقول لكم لما يتجوزوا علشان طولت عليكم

كوكو

تم تعديل بواسطة coco
رابط هذا التعليق

طرق الامهات في تدريس الرياضيات

للاطفال

االلبنااانيـــه

حبيب البي في ايدك فايف فنجرز... ولو ماما

أخذت منون تو فينجرز كم يبقى ؟؟؟

...يالله لوعرفت بدي فسحك في مول الفلاجيو

الفلسطينيه

يابا الله يرضالي عليك معك عشر ريالات

وأجاك واحد واطي وسرق منهم خمسه

كم ظلوا معك ؟؟؟

والله لو بدرس قرد كان فهم يلعن مخك كندره !

العراقيه..

يا ابني ركز شوية وافتح مخك اكو 10 اشخاص

انفجرت بيهم قنبلة مفخخة وماتو اربعة

شكد يبقون ؟؟؟

كول شكد يبقى من نامت عليك طابوكة

انت وابوك بيوم واحد

واخلص من هاي العيشة الزفرة !!

الخليجـــيه..

قوم أنقلع ذاكر في غرفتك لاعادت عليك

ولاعلى الساعه الي شفت فيها أبوك !!!

المصريــه

فتح مخك معايا لا افتحهولك بالجزمه

حمارين + حمارين يساوي كام ياواد ؟؟......

يا واد ماتغلبنيش كفاية أبوك

منقول

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

صباح الخير

في احد المنتديات الاخري تحدث الجمع هناك عن الفتاة المغاربية و فوائد الزواج بها

و لاسباب عديدة رأيت ان افتح الموضوع هنا مع التركيز علي نقطة اختلاف فتاتنا عن الفتاة المغاربية

الرسايل مجفولة عندك يابن عمى شوف مين متربسها وساكك الباب بحجر علشان كدة مبتوصلش يا بوي لعندك ودة مش اصول يابلدينا نتلفنك ويرد علينا غيرك دة حج عرب يا باشمهندس :closedeyes:

و لكي لا اطيل عليكم سأكتفي بنقل مداخلتي هناك كبداية للحوار

من خلال التجربة الشخصية

البنت المغربية بتختلف عن البنت المصرية في امور

اهمها بالنسبالي .. اهتماها بشريكها ف الحياة و احساسها بنفسها

المصرية بتهتم قطعا بشريكها في الحياة مفيش اختلاف علي كده

انما معندهاش سقف لتصرفاتها معاه

فعلا

البنت في مصر ممكن ببساطة تغلط فيك مباشرة كرد فعل علي غلطة منك صغيرة كانت او كبيرة

و ممكن تغلط بالهزار علي سبيل النكتة او الافييه او الموقف حكم بكده ولو حصل و انت غلطت عليها لسبب ما بيبقي يوم صعيييييب جدا و مشكلة مش سهله و تفضل شايلهالك

انما المغربية .. استحالة تعمل كده تحت اي وضع من الاوضاع و حتي لو انت تطاولت عليها لانك راجع متنرفز او فيه حاجة مضايقاك .. صدقني بتكتفي انها تاخد جنب و الموضوع بيخلص بكلمة منك مش اكتر

بص علي اتنين من اصدقائك واحد متزوج مغربية و التاني متزوج مغربية و حاول تركز علي اناقته و مستوي شياكته .. بص كده و ادينا فكرة عن انطباعك

المسألة التي تنهي المقارنة تماما

رأسي براسك او زي زيك هنا

الكلمة دي تسمعها من المصرية و ان مسكعتهاش تشوفها في عنيها و تصرفاتها

و بكل اسف لصالح المغربية

و عشان محدش م الاخوة هنا يتخيل اننا بنتكلم عن سواقط المجتمع

لأ

انا بتكلم عن بنات العائلات و مستويات راقية في التعليم و التربية

يا جماعة الموضوع هو كما كتبة صاحبة مقارنة بين المصرية عمومآ والمغربية

بمعنى ان المصرية قليلة الاصل ومتكبرة ومطالبها كثيرة

والمغربية يا حرام طيبة ممكن تسكت وتسيب حقها لجوزها ياريت الحوار ما يخرجش عن الموضوع حرام نظلم المصرية بهذة الطريقة التى تضحك فلا يجوز ان نأخذ مثل خاص ونقيس بة العام حكمآ

يا عم يا سر يا باش مهندس لية بتخلى غيرك يرد على الموبايل دة نضعة فى اى خانة بالظبط ههههههههههههههه

تم تعديل بواسطة محمودمصطفى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...