اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

محاورات تايهة يا ولاد الحلال

Scorpion

Recommended Posts

شكلي كده والله اعلم دخلت في حتة غلط ... انا فاكر زمااان كنت بتحاور مع ناس في صالون ثقافي .. نتكلم عن مشاكلنا ... احلامنا .. ندور علي حلول ... لكن قلب الحكاية كلها كان افكارنا احنا الشخصية ..

هوبا حصلت اخيرآ الأمنية اللي استنيناها سنين كتيرة ... قوي ...

هزة جامدة مرت في البلد كلها ... هزتنا معاها .. فرحت.. فرحت أوي..

لكن كل مرة اخش هنا علشان اعرف أفكارنا و مشاعرنا .. كل مرة ابقي حابب اتناقش في حاجة .. اخش علشان اكتبها الاقي ماسورة مواضيع و بيانات و شعارات كلها منقولة .. مجاميع علي مواقع علي فيسبوك .. كل اللي يلاقي حاجة في طريقه ييجي يدلقها هنا قبل ما حد تاني يسبقه .. و فين و فين لما الواحد يلاقي موضوع جدير بالصالون الثقافي ده .. و لما يتفتح مافيش دقايق بدون مبالغة الا ويتدفس تحت مواضيع الزعامة المنفوخة و انت من الاحرار يا عتريس و انجي حتتجوز بنت الجنايني ... و ده خاين و ده حنعلقه عالعمبوكة و احنا اللي دهناالهوا دوكو اما التانيين فدهنوه جير و بس ..

اقول عادي .. ده رد فعل اكثر من طبيعي في زخم الاحداث اللي بتحصل كل يوم بل كل ساعة .. لكن بصراحة العملية بقت اوفر بجد ...

ممكن نحاول نرجع للمحاورات دورها الطبيعي و ما نخليهاش مجرد مكان ندلق فيها اخبار و نعيش في ادوار و نخون ده و نمجد في ده .. ممكن يرجع الصالون الثقافي صالون بحق و حقيقي ...

ممكن كبارات المحاورات يرجعوا يكتبوا تاني و يضيفوا ثقل تجاربهم و خبرتهم لأعادة الحوار مرة تانية للمكان ده ... ممكن ؟؟

ملحوظة الركن ده انا فاتحه للاعضاء العاديين اللي زي حالاتي .. اعضاء المحاورات اللي اعرفها و مش لاقيها بقالي فترة طولت بجد ..

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

يا استاذ سكوربيون كل سنة وانت طيب

يعني هي البلد بتعمل ثورة كل قد ايه :give_rose:

وضع طبيعي انك تلاقي كتير متحمسين للي بيحصل وعايزين يستتنجوا ايه اللي ممكن يكون

وعن تعليقات فيس بوك وتويتر انا من بداية الثورة كانت بتهمني التعليقات اكتر من الخبر

لاني بحسها نبض الشارع والشباب بتفكر ازاي خصوصا ان الدعوات كانت بدايتها المواقع دي

رابط هذا التعليق

ابدأ يا كبير واحنا وراك ,,

بجمال واصالة وروح مصريه جديده ونقية وجميله لا فيها همز ولا لمز

ان شا ءالله ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

ممكن نحاول نرجع للمحاورات دورها الطبيعي و ما نخليهاش مجرد مكان ندلق فيها اخبار و نعيش في ادوار و نخون ده و نمجد في ده .. ممكن يرجع الصالون الثقافي صالون بحق و حقيقي ...

استاذ كامل

حضرتك بتطلب إن المحاورات ترجع لشكلها ودورها الطبيعي

لكن ... هل هناك شيء طبيعي في حياتنا اليومين دول

البلد فيها أي شيء ماشي بشكل طبيعي

هل اللغة السائدة في الإعلام الآن طبيعية

هل ما يحدث في الشارع طبيعي

هل الأحداث السياسية المتسارعة في مصر بها أي قدر من الطبيعية

وقس على ذلك كل ما حولنا

إذا لم يكن هناك أي شيء على طبيعته فلماذا نتوقع من الناس أن تكون طبيعية في نقاشاتها

أتصور أن إدارة المحاورات ينبغي أن تكون متفهمة للأوضاع الاستثنائية التي نعيشها وتسمح بهامش يتجاوز ما اعتادت عليه من حرية في الطرح سواء من حيث الشكل أو الاسلوب

وحالما تعود الأمور الى طبيعتها في الواقع ستعود اليها هنا كذلك

وهنرجع نتناقش برؤوس بارده حول المواضيع الأزلية ونمضي الساعات في المناظرات الفكرية

لكننا الآن في خضمّ معركة لكسب العقول والعواطف بجانب الثورة أو ضدها

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

ما حدث فى مصر أقرب إلى زلزال غير مسبوق ... ثورة شعبية بدأها الشباب نجحت فى إزاحة رأس النظام الإستبدادى فى أيام .... شئ لم يحدث فى التاريخ.

ما سبق كان إستهلالا لابد منه

الفاضل سكوربيون جيلى أنا أشعر بإمتعاض من وجود شباب يرتدون الجينز فى حفلات رسمية فى الفنادق الكبرى لا لشئ إلا لأنى فى سنى تعودت على التوكسيدو و البابيون فى الحفلات الرسمية.

رغم كل ذلك أنتهز فرصة هذا الموضوع و أطلب من شباب المحاورين ..... لا .. ليس إرتداء التوكسيدو و البابيون فقط لا ترتدى "شبشب زنوبة" و حاول أن تقلل من النقل الذى لا يسمح بالحوار.

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

ان شا ءالله ,,

شوف يا استاذي الفاضل .. انا لا كبير و لا حاجة .. و ما بحبش بصدق ادي لنفسي حجم اكبر من حجمي ... انا واحد من حزب المعاشات و بدور زي ما كتبت علي اعضاء عاديين زي حالاتي كده اتكلم معاهم ... عاديين ... من غير لا لمز و لا همز ...

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

ان شا ءالله ,,

شوف يا استاذي الفاضل .. انا لا كبير و لا حاجة .. و ما بحبش بصدق ادي لنفسي حجم اكبر من حجمي ... انا واحد من حزب المعاشات و بدور زي ما كتبت علي اعضاء عاديين زي حالاتي كده اتكلم معاهم ... عاديين ... من غير لا لمز و لا همز ...

انا قصدي كده انك ****** :happy:

لو مش عاوزني في التوبيك وبكل الصراحه دي اوكي يا سيدي حقك عليا ,,

لو عاوزني اكمل كمان انا اتمنى طبعا اني استفيد واني افيد ,,

ومن غير اي همز ولمز نترفع ونتحد والنتيجه اروع واحلى ميت مره

ان شاء الله ,,

تم تعديل بواسطة مصرية متغربة
إساءة لشخص محاوره

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

الوضع الان وضع مزخوم بالاخبار .. سواء في مصر او محيطها العربي .. بالساعة الواحدة عشرات الاخبار تنهال .. وكل خبر منها تكتب عنه روايات وتحليلات ونقاشات .. لكن فيما بعد ..

عندما تهدأ الامور رويداً .. وعندما تتضح الصورة وينجلي غبار الايام السابقة .. تتضح الرؤية ويبدأ النقاش

القنوات الاخبارية المتخصصة الان بنفسها اصبحت لا ترى فيها الا عاجل .. عاجل .. عاجل .. خبر هنا ومصيبة هناك .. افتقدنا التحليلات حتى في قنوات كالجزيرة والعربية .. خذ خبر تعيين نائب الرئيس في مصر مثلا وحده خبر لم يأخذ حقه في التحليل والنقاش بسبب زخم الامور التي توالت سراعا بعدهً .. هي ضرورة مرحلة ..

استاذي الفاضل سكوب .. سيكون هناك وقتاً طويل بإذن الله للنقاش والتفنيد والتحليل .. اي خبر او اي موضوع قابل للنقاش الان .. وفي اي لحظة قد تسمع خبر ينسيك عن ماذا كنت تريد ان تحلل او تناقش ..

وايضاً لا داعي للفجوة بيننا وبينكم .. لم نعد نراكم الا في مواضيعكم .. مع استثناء الفاضل سي السيد

،، مع اجمــل تحيـــاتي

الســــاري

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

الفاضل سكوربيون ... أضم صوتى إلى صوتك

لقد غلب العنصر الإخبارى على عنصر الحوار طوال الأسابيع الماضية.

أضفنا اليوم باب جديد لأخبار ثورة 25 يناير أتصور أن يتم نقل كل الموضوعات الإخبارية عن ثورة 25 يناير إلى هذا الباب الجديد و تبقى الموضوعات الحوارية فى مكانها.

أظن هذا الباب الجديد سيعيد الإتزان الطبيعى إلى محاورات المصريين.

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

أتفق و بشدة مع الأستاذ Scorpion

أنا شخصياً مشترك في المحاورات منذ ثماني سنوات و تركته هائماً في منتديات العالم الإفتراضي ، و عندما لم أجد ضالتي فيهم عدت إلى المحاورات آملاً في تميزه المعتاد

و لكن للأسف شعرت أنني أفتح قناة الجزيرة من كثرة الأخبار المنقولة اللتي طغت و بغت على أي موضوع حواري بناء

و حتى الموضوعات اللتي أكتبها بجدية و تركيز لا تجد صدى لدى أحد فالجميع مشغول بالأخبار المنقولة

لذلك آثرت السلامة و بدأت في المشاركة في الموضوعات الخفيفة الظريفة اللطيفة ذات الشعبية و الجماهيرية الكبيرة

موضوعات الشباك

و لقد قررت أكثر من مرة ترك المحاورات باحثاً عما هو أفضل و لكني أعود و أشعر بقيمة أعضاء المحاورات فكراً و علماً فأتأكد أنني لن أجد هذه الكوكبة مجتمعة في أي مكان آخر

و لكني أيضاً أشعر بأسى مثلك أستاذي الفاضل

و أتمنى أن نجد حلاً للأخبار المنقولة و اللتي هي ليست في حاجة إلى نقلها للمحاورات ، فمواقع الأخبار ملؤ السمع و البصر

إرحم القلب الذي يصبو إليك

رابط هذا التعليق

شكلي كده والله اعلم دخلت في حتة غلط ... انا فاكر زمااان كنت بتحاور مع ناس في صالون ثقافي .. نتكلم عن مشاكلنا ... احلامنا .. ندور علي حلول ... لكن قلب الحكاية كلها كان افكارنا احنا الشخصية ..

هوبا حصلت اخيرآ الأمنية اللي استنيناها سنين كتيرة ... قوي ...

هزة جامدة مرت في البلد كلها ... هزتنا معاها .. فرحت.. فرحت أوي..

لكن كل مرة اخش هنا علشان اعرف أفكارنا و مشاعرنا .. كل مرة ابقي حابب اتناقش في حاجة .. اخش علشان اكتبها الاقي ماسورة مواضيع و بيانات و شعارات كلها منقولة .. مجاميع علي مواقع علي فيسبوك .. كل اللي يلاقي حاجة في طريقه ييجي يدلقها هنا قبل ما حد تاني يسبقه .. و فين و فين لما الواحد يلاقي موضوع جدير بالصالون الثقافي ده .. و لما يتفتح مافيش دقايق بدون مبالغة الا ويتدفس تحت مواضيع الزعامة المنفوخة و انت من الاحرار يا عتريس و انجي حتتجوز بنت الجنايني ... و ده خاين و ده حنعلقه عالعمبوكة و احنا اللي دهناالهوا دوكو اما التانيين فدهنوه جير و بس ..

اقول عادي .. ده رد فعل اكثر من طبيعي في زخم الاحداث اللي بتحصل كل يوم بل كل ساعة .. لكن بصراحة العملية بقت اوفر بجد ...

ممكن كبارات المحاورات يرجعوا يكتبوا تاني و يضيفوا ثقل تجاربهم و خبرتهم لأعادة الحوار مرة تانية للمكان ده ... ممكن ؟؟

ملحوظة الركن ده انا فاتحه للاعضاء العاديين اللي زي حالاتي .. اعضاء المحاورات اللي اعرفها و مش لاقيها بقالي فترة طولت بجد ..

إنت شخص رائع ياكامل والله العظيم

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا فعلا تايهة.....مش عارفة دي مشكلة عندي و لا ايه

بس كل ما اخش المحاورات معرفشي راسي من رجلي

في الاول افتكرت عشان مافيش باب للثورة و كده و العملية تنظيمية بحتة

بس دلوقتي حاسة اني فعلا تايهة....مش عارفة اقرا حاجة...و مش عارفة افهم

يا تري ده عشان انعكاس لحالة "التيه" بكل عام اللي في مصر

عند ملاحظات

1- كل شوية يتفتح توبيك جديد عبارة عن خبر او مقالة....(و انا بعمل كده اصلا)...و بعدين ساعة و لا اتنين الناس تكتب تعليق و بعدين خلاص.

2- ملاحظة فيه عضويات جديدة في المنتدي....اهلا و سهلا بيهم طبعا بس انا لسه مش اقدر احدد الخط اللي هم ماشيين عليه....و اصلا طريقة نقل الاخبار محسسني بلخمة ع الاخر.

3- معظم التوبيكات....اخش اقرا و احاول افهم....بس بطلع اكثر حيرة....و احيانا أكثر غربة مما دخلت

مش عارفة دي مشكلة شخصية....و لا ايه

احنا ليه معندناش فكرة واحدة نركز عليها و خصوصا في الفترة اللي جاية.....لان فعلا الرؤية بالنسبة لي بقت ضبابية خالص

شكرا علي سعة صدركم

حد ياخد بايدي و يقترح عليا اعمل ايه؟؟؟

رابط هذا التعليق

العضو القدير / Scorpion

كامل احترامى وتقديرى،انت كما عهدناك دائما

مثقف،متوازن،ثرى،قيم،حكيم،واعى،نبيل،مفكر

ولعلك لاحظت اننى اخاطبك بالعضو : كونى حتى الان

اعدك على الاعضاء النشطين،الإجابين،الهادفين،المخلصين

للمحاورات ... والوطن

هذه كانت قناعتى منذ البدايه،وهاهى الايام تثبت After consideration

تمنياتى بالتوفيق والنجاح الدائم والسداد والرقى

تم تعديل بواسطة طائر الليل الحزين

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

سمعت فى احد الافراح،وتعرفون يكثر بها اللغط

غنوه على لسان احداهن،تقول فيها متهلله

زيطه .. زيطه ياولاد .. زيطه

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
    • 0
      وحشتني المحاورات .... والاستاذ عادل ابو زيد .... في القلب دائما.... مرت السنين ..... بقالي سنة متقاعد ..... رغم ذلك الدماغ لسه مشغولة وايام الروقان تستعصي على الرجوع .....  الاحداث تتلاحق وما أحوجنا إلى نقاشات الماضي في أحداث اليوم  وما أحوج احداث اليوم إلى إفهام مصريي المحاورات ومحاورات المصريين  الحمد لله على كل حال اسعد الله صباحكم
    • 0
      أسس صفحة أون لاين إنجيجمينت.. يعنى راسين فى الحلال إليكترونيا.. والجديد أنه يتابع متابعيه بخطابات وتوصياتعرض الصفحة
  • أضف...