اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

جايلي عرض عمل فى نجران هل اوافق

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله

انا مهندس وبشتغل فى الخبر اجمل مدن السعودية ولكن معروض عليا عمل فى شركة الرياض لها مشروع فى نجران بزيادة فى الراتب تصل الي 4000 ريال شهريا وانا محتار ناس كتير خوفتنى من نجران وناس بتقولي مدام فى زيادة كدة اقبل وروح

هل نجران صعبة للدرجة او وحشة

علما باني زوجتى معايا

ارجوكم الرد بسرعة

رابط هذا التعليق

اهلا بحضرتك

ياريت تقول انت خبرتك كام سنة ومرتبك كام اصلا

لان كونك ليك خبره اصلا في السعودية ورايح مكان جديد يبقي المفروض يبقي اكتر من كده

بالتوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

الزيادة اكيد مغرية

لكن الزيادة دي ماتكونش ليها قيمة بدون استقرار

........

لو شاغلك المكان

انا شخصيا اشتغلت في الرياض ودلوقتي في مدينة صغيرة

ولقيت ان العيشة في المدن الصغيرة اجمل بكتير من المدن الكبيرة

خاصة لما تكون معاك الاسرة

رابط هذا التعليق

واضح اني فهمت غلط معلش

انت تقصد ان المرتب هيزيد 4000 ريال مش كده

فعلا الزيادة فى الراتب 4000 ريال شهريا + سيارة جديدة

هل العمل فى نجران مشكلة

رابط هذا التعليق

المشكلة الوحيدة في العمل في مثل تلك المناطق ..

هي أنك إذا كنت من القاهرة أو الإسكندرية أو أي من المدن الكبرى ,.. واعتدت على الحياة في مدن كبيرة فسوف تعاني هناك

أيضاً إذا كان لك أبناء في مدارس عالمية .. او في مستوى معين .. فلن تكون أمامك أي خيارات متاحة ..

إذا كان لديك أسرة ووتحب الخروج وتغيير الجو .. فالحياة هناك صعبة .. وجودتها أقل ..

يمكنك السفر بالطائرة والعودة في نفس اليوم .. لترى الحياة على طبيعتها .. خاصة وأنت في السعودية .. ووقتها يمكنك إتخاذ قرارك بسهولة

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اخي الكريم السائل

خد التجربة الشخصية دي

انا اشتغلت في نجران سنتين مع كفيل سئ وسيبتة ورحت الدمام بقالي سنة

نجران مش وحشة قوي بس تعتبر قرية بالنسبة للمدن الرئيسية واهلها بدو وشيعة اسماعيلية ( اليامي ) بس طالما انت جاي للعمل في شركة او فرعها فمش هتحس باهلها لانك في فرع زي اي فرع معايا؟؟

هتحس بس بالفرق في المعيشة هي بلد صغيرة جدا عبارة عن شارع رئيسي واحد بدو جداا بس الاسعار فيها رخيصة جداااااااا اقصي تاكسي بياخد ريال واحد بس ولو مشوار طويل وانت بتركب يقول لك لالالالالا دا بعيد مرة هاخد ريالين ههههههههههههههههههههههه

كلنا معانا عربيات بس دة مثال للتوضيح

فتحت فيها الراية موول تجاري كبير

الميزة بقي ان جوها رااائئئع بل بارد في الشتاء الصيف شوية حر بس حر مصري مش رياضي او دماماي !!!!!!!!!

كلنا طالعين عشان الفلوس

الزيادة مغرية وتستاهل

فمش هتحس قوي

ممكن خميس وجمعة تاخد عيلتك بالعربية وتروح ابها 3.5 ساعة هي مصيف السعودية تغير جو وترجع

بينها وبين جدة ساعة وربع طيران

توكل علي الله وروح زود دخلك

بالمناسبة انا مهندس معماري ولو عاوزيني معاك انا موافق عشان اثبت لك ان دة مش كلام وبس !!!!!!!!!! هههههههههههههه

هلا

رابط هذا التعليق

ربنا يوفقك ويختارلك الخير

استخير ربنا الاول وربنا ييسرلك امورك

انا مش هاقدر افيدك في معلومات عن نجران اكتر من المهندس رعد لانه عاش هناك

انا معلوماتي عنها سماعي انها صغيره وخدماتها قليله

المبلغ يستاهل

وحضرتك اللي تقدر تقرر اذا كان هتفرق معاك البلد ام لا

وانا موافق انا كمان اجي معاك

رابط هذا التعليق

انا معرفش نجران تحديدا

ولكنى عشت قبل كده قبلد تانية فالجنوب ( الليث)

شارعين طولى وشارعين عرضى

مكنش فيها خدمات

بلد صغيرة جدا

اغلب ال فيها عمال

يعنى سوبر ماركت واحد على اد حاله

حلاق واحد

مستوصف طبى واحد

مركز حكومى واحد

تمشى فالشارع تكون لوحدك فالاشاارة

ولان البلد صغيرة مكنتش اعرف اخرج لوحدى من البيت

لان الناس هتحفظ شكلى لو خرجت

لو حبيت تتفسح كان لازم انزل جدة مثلا

اتخنقت منها ومكنتش قادرة اعيش فيها

ولا حتى بنتى كانت متأقلمة عالجو ده

وقررنا انه لازم نمشى منها باى طريقة

وفعلا مشينا منها على راتب اقل لزوجى

بس فالمقابل نعيش عيشة زى الناس

مش بقول كده لحضرتك علشان ترفض العرض

حضرتك ادرى بنظام حياتك وكمان اسرتك

هى دى العيشة فالبلاد الصغيرة

حياة محدودة

قبل اتخاذ القرار اسأل زوجتك هل تعرف تعيش فالجو ده ولا لا؟

لانك هتخرج وهتشوف ناس وهتغير مكان

هى لا ؟

ولما تحب تخرج يدوب بالعافية هتلاقى مول كده تمشى فيه خطوتين

ربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

سيدى الفاضل

يجب ان تسال اولا عن طبيعة مكان عملك هناك ؟. هل المشروع داخل المدينة ام فى المناطق الصحراوية المحيطة بنجران ؟

لان هناك عوامل كثيرة يتحدد عليها قرارك . فمثلا لو المشرع بعيدا تماما عن المناطق السكنية وحضرتك متزوج . فاعتقد انه من الممكن انك تبات بره البيت ليلة او اتنين فى بعض الاحوال .

اما لو كان داخل نطاق العمران ( ومساحته قليلة فى نجران ) وكان السكن قريبا .مفيش مشكلة .يمكن هتتعب لو الاول شويه علشان طبيعة البلد صعبة شويه وبالذات انك قاعد فى الخبر .

ودائما تذكر ان المادة احيانا لا تعوض اشياء اخرى مثلا انك تكون بعيدا عن الزوجة والاولاد .او انك تكون غير مستقر نفسيا فى مكانك الجديد .وكثيرا ما تكون البركة فى القليل .

اخى العزيز . يارات تعرف المكان اللى انت رايحه فين بالضبط . وبعدها لك القرار .

دمت بود

ا

عبدى..تشاء واشاء..ولا يقع فى ملكى الا ما أشاء

فاذا رضيت بما اشاء..أعطيتك ما تشاء

رابط هذا التعليق

المشكله في نجران الملل ...الملل....الملل

مفيش مكان تخرجوا فيه غير برضه بنده-زي موضوع بيشه يرضه- او انكم تروحو منطقه الاخدود الاثريه او منطقه السد وطبعا مافيش مطاعم غير هيرفي ومطعم تاني اسمه مارنيز ده اللي فيه عوائل وممكن تخرجوا فيه

اما المدارس فماسمعتش عن مدارس هناك غير المدارس الحكوميه

رابط هذا التعليق

• بعد 7 سنة...

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      محتاج اعرف اي معلومه عن افضل الطرق للسفر ازاي لنجران من مصر  وجو البلد ايه ومميزاتها وعيوبها  ارجو الافاده 
    • 4
      السلام عليكم اخوانى انا مهندس ميكانيكا 2013 جايلى عرض عمل من شركة سراكو اعمل صيانه بمستشفى على 4500 ريال و مش محددين المكان بس بيقولى غالبا تبوك و مفيش بدل سكن للاستقدام و العقد اعزب السكن و التنقلات عليهم و الاجازة بعد سنتين و العمل 6 ايام 8 ساعات ده كده كويس و لا ايه. مع العلم ان المرتبات دلوقتى رايحه ف داهيه خالص 
    • Guest Samia Elsayed
      3
      ارجو المشوره انا طبيبه أطفال و معروض علي العمل في مستوصف القاضي في نجران هل هو مكان جيد وناس كويسين ولا لا؟ وشكرا
    • 1
      السلام عليكم الاخوة الافاضل انا لسه جاي علي نجران وان شاء الله بفكر اجيب ولادي يعيشوا معايا كنت بسال عن افضل الاماكن اللي ممكن استاجر فيها من حيث الاسعار والامان والخدمات والمدراس ارجو الافادة من اهل الخبرة ويا ريت اي حد من سكان نجران يفدني في الموضوع وشكرا لكم جميعا
    • 1
      السلام عليكم بعد معاناة في صدور الفيزا الحمد لله وصلت الرياض وشكلها كده الشركة هتوديني نجران يا ريت اللي عنده معلومات عن منطقة نجران اهلها والعيشه فيها فسح الاولاد والمدارس والسكن والامان يا ريت تفيدوني عشان اقدر اقرر ولكم جزيل الشكر
  • أضف...