اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

استفسار عن وظيفة سكرتير تنفيذى

Recommended Posts

السلام عليكم

انا كنت عايز استفسر عن وظيفة السكرتير التنفيذى(مهام الوظيفة وكده يعنى) وهل ليها مستقبل ولا لا

العرض اللى جايلى

سكرتير تنفيذى فى شركة مقاولات فى الدمام

الاقامة كاملة على الشركة(سكن واكل)

المرتب 2500 ريال

مع العلم انى بكالريوس تجارة تقدير جيد (حديث التخرج)

انا كل خوفى انى لو قبلت وقعدت سنتين فيها انى هنسى الحسابات ومش هاعرف اشتغل محاسب تانى

رابط هذا التعليق

انا كنت في نفس موقفك دا وفية موضوع عرضتة هنا وقالو لي ان وظيفة السكرتير دي شغلانة اللي ملوش شغلانة وكان فيةرد تاني برده اني انسي بعد كدة اني افكر في شغل محاسب

وربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

يعني هذه من أصعب الشغلانات الإدارية وفيها ضغط عصبي على من يشتغلها

سكرتير تنفيذي بيكون سكرتير ومحاسب وشؤون موظفين وتايبست بيطبع خطابات مائة شغلانة في بعض ومنسق مواعيد اجتماعات ويكون بيجيد لغتان على الاقل

ازاي بقى شغلانة الي مش عنده شغلانة الرجاء التوضيح وانا اتكلم عن سكرتير تنفيذي مش

بلدي وإن جارت علي عزيزة وأهلي إن ضنوا علي كرام

رابط هذا التعليق

وبالطبع لن تكبر فيها بمجال المحاسبة ولكن من كل مجال هتاخد طرفة ومعرفة وليس خبير بالمحاسبة

بلدي وإن جارت علي عزيزة وأهلي إن ضنوا علي كرام

رابط هذا التعليق

أنا أقصد شغلانة اللي ملوش شغلانة ياعني ممكن اي حد يشتغلها اللي خريج أداب وتربية وسياحة فنادق اي مؤهل من اللي مش لاقي شغلانة في مجالة وانا اعرف ناس كتير كدا ,, بس شرط يكون معاه كمبيوتر وانجليزي انما المحاسب حرام بصراحه انك تدرس 4 سنين محاسبة وفي الاخر تضيع كل دا والله انا عملت موضوع هنا في المنتدي نفس المشكلة بالظبط وكلة كان معارض الحكاية دي ...وانا فعلاً فكرت في يوم الايام اني اسيب الحسابات آل ايه علشان الضغط العصبي ولما سألت عرفت ان السكرتير دا شغال كلة مع كلة وفي اي وقت واللي خارج واللي طالع بيرميلة شغل ,,,

فية حالتين هقولهملك وانتة تختار ..

الأولي : تشتغل سكرتير تنفيذي :-

تقعدلك سنتين ثلاثة اربعة خمسة يا سيدي هيكون عندك خبرة كويسة في المجال دا بس لو فكرت تسيب الشركة اللي انتة فيها وتروح شركة تانية هتبتديمن الصفر تاني لانكل شركة ليها نظامها وقواعدها وطبعا في الحالة دي تنسي انك في يوم من الايام تشتغل محاسب لان بكل بساطة سنك هيكون وقتها 28 سنة ومعندكش خبرة في الحسابات ...ونادر ان حد يقبلك ويبقي كدة حصرت نفسك في المجال دا ... لوحصل انك حبيت المجال دا فأنصحك انك تاخد MBA او اي شهادات خاصة بالموارد البشرية وتنمي قدراتك فيها وبكتيرك هتكون مدير مكتب ...

الثانية : تشتغل محاسب :-

في حالة بقا انك قعدت 5 سنين زي اللي فوق في مجال الحسابات وليكن مثلا ً مقاولات عقارات او اي مجال تاني وسبت الشركة اللي انتة فيها وحبيت تروح شركة تانية فا في الحالة دي انتة معاك في شنطتك خبرة خمس سنين في مجال معين وكدة ولا كدة المحاسبة معايرها واحدة وساعتها هيتعرض عليك رواتب متحلمش بيها وهقولك بردة علي حاجة علشان متقولش اني منحاز لحاجة ممكن تنمي نفسك انك تاخد CMA ساعتها يكون عندك مثلا ً 28 سنة ومعاك خبرة خمس سنين ومعاك CMA معلشي هيتعرض عليك راتب أقل شيء أقل شيء والناس اللي خبرة في الحسابات وشغالين فيها عارفين الموضوع دا مش أقل من 25 الف ريال ...

شوف بقا السكرتير قول اترقي ووصل لمدير مكتب راتبة هيكون كام ... والمحاسب خبرة نفس الفترة بعد 5 سنين ومعاه CMA راتبة هيكون كام ...

وفي كلتا الحالتين انتة لسة في بداية حياتك واللي هتختاره دلوقتي هيترتب علية باقي مستقبلك وسلكك الوظيفي

سواء سكرتير تنفيذي الي مدير مكتب

او محاسب الي رئيس حسابات الي مدير مالي الي مدقق حسابات الي الي الي ....

ويارب اكون وفقت في عرض وجهة نظري

واتمني لك التوفيق والنجاح في حياتك العملية..

اخوك عماد

رابط هذا التعليق

أنا أقصد شغلانة اللي ملوش شغلانة ياعني ممكن اي حد يشتغلها اللي خريج أداب وتربية وسياحة فنادق اي مؤهل من اللي مش لاقي شغلانة في مجالة وانا اعرف ناس كتير كدا ,, بس شرط يكون معاه كمبيوتر وانجليزي انما المحاسب حرام بصراحه انك تدرس 4 سنين محاسبة وفي الاخر تضيع كل دا والله انا عملت موضوع هنا في المنتدي نفس المشكلة بالظبط وكلة كان معارض الحكاية دي ...وانا فعلاً فكرت في يوم الايام اني اسيب الحسابات آل ايه علشان الضغط العصبي ولما سألت عرفت ان السكرتير دا شغال كلة مع كلة وفي اي وقت واللي خارج واللي طالع بيرميلة شغل ,,,

تقعدلك سنتين ثلاثة اربعة خمسة يا سيدي هيكون عندك خبرة كويسة في المجال دا بس لو فكرت تسيب الشركة اللي انتة فيها وتروح شركة تانية هتبتديمن الصفر تاني لانكل شركة ليها نظامها وقواعدها وطبعا في الحالة دي تنسي انك في يوم من الايام تشتغل محاسب لان بكل بساطة سنك هيكون وقتها 28 سنة ومعندكش خبرة في الحسابات ...ونادر ان حد يقبلك ويبقي كدة حصرت نفسك في المجال دا ... لوحصل انك حبيت المجال دا فأنصحك انك تاخد MBA او اي شهادات خاصة بالموارد البشرية وتنمي قدراتك فيها وبكتيرك هتكون مدير مكتب ...

في حالة بقا انك قعدت 5 سنين زي اللي فوق في مجال الحسابات وليكن مثلا ً مقاولات عقارات او اي مجال تاني وسبت الشركة اللي انتة فيها وحبيت تروح شركة تانية فا في الحالة دي انتة معاك في شنطتك خبرة خمس سنين في مجال معين وكدة ولا كدة المحاسبة معايرها واحدة وساعتها هيتعرض عليك رواتب متحلمش بيها وهقولك بردة علي حاجة علشان متقولش اني منحاز لحاجة ممكن تنمي نفسك انك تاخد CMA ساعتها يكون عندك مثلا ً 28 سنة ومعاك خبرة خمس سنين ومعاك CMA معلشي هيتعرض عليك راتب أقل شيء أقل شيء والناس اللي خبرة في الحسابات وشغالين فيها عارفين الموضوع دا مش أقل من 25 الف ريال ...

شوف بقا السكرتير قول اترقي ووصل لمدير مكتب راتبة هيكون كام ... والمحاسب خبرة نفس الفترة بعد 5 سنين ومعاه CMA راتبة هيكون كام ...

وفي كلتا الحالتين انتة لسة في بداية حياتك واللي هتختاره دلوقتي هيترتب علية باقي مستقبلك وسلكك الوظيفي

اخوك عماد

الف شكر يا عماد على ردك ده

والله انت ريحتنى كتير واكدتلى كل الكلام اللى كنت بفكر فيه

اانا خلاص رفضت العرض وبدور على فرصة كمحاسب

رابط هذا التعليق

على فكره حاجه اكتشفتها للاسف متاخر ..

الي معاه بكالريوس تجاره معاه ( صنعه ) تكسبه ذهب ..

طول عمري عارفه اننا بنتخرج من تجاره ( بالطريحه ) وبالتالي المحاسبين اكتر من من الهم على القلب وعليه فالواحد احسن يتخصص في حاجه ملهاش علاقه بالبكالريوس الي حصل عليه ..

مااكتشفته مؤخرا ان المحاسب الي ملوش لازمه هو الي تقديره مقبول ومبيعرفش من الانجليزي غير اسمه وبالتاكيد ميعرفش كمبيوتر يعني ايه ..

اما لو كنت جايب تقدير ولو جيد حتى و بتعرف انجليزي وبتعرف كمبيوتر ومعاك شهاده محاسبة فاوعى ثم اوعى تتركها وتخصص في مجالك زي ماانت .. هتتعب شويه في الاول بس في النهايه هترتاح باذن الله لما يبقى معاك خبرة وتاخذ وضعك مظبوط..

ده بشكل عام اما بالنسبة لحضرتك على وجه الخصوص فبالتاكيد مفيش افضل من الاستخاره ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

اخوك عماد

الف شكر يا عماد على ردك ده

والله انت ريحتنى كتير واكدتلى كل الكلام اللى كنت بفكر فيه

اانا خلاص رفضت العرض وبدور على فرصة كمحاسب

نصيحة تانية بقا وعن تجربة ( الصبر الصصبر الصبر ) وخلي ثقتك في ربنا كبيرة وان شاء الله ربنا يرزقكك بوظيفة وراتب محترم

لان العملية علي فكرة طلعت سهلة اوي عايزة بس شوية تريكز وتتعب شوية انك تسعي وتدور بضمير وبعد كدة ربك بقا يختارلك ودي نصيب

وربنا يوفقك يا باشا واحنا تحت أمرك

رابط هذا التعليق

ليه بس يا ضحى المسألة ملهاش علاقة بالتقديرات

المسألة ان كل واحد بياخد رزقه ونصيبه

يعني مثلا انا عندي بكالوريوس تجارة مقبول

ودبلوم دراسات عليا في المحاسبة وسي ام ايه

ومدير مالي

يعني المسألة مش مهم الواحد يكون تخصصه ايه المهم يكون مميز في التخصص اللي اختاره

وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

رابط هذا التعليق

ليه بس يا ضحى المسألة ملهاش علاقة بالتقديرات

المسألة ان كل واحد بياخد رزقه ونصيبه

يعني مثلا انا عندي بكالوريوس تجارة مقبول

ودبلوم دراسات عليا في المحاسبة وسي ام ايه

ومدير مالي

يعني المسألة مش مهم الواحد يكون تخصصه ايه المهم يكون مميز في التخصص اللي اختاره

وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

توكل على الله

مرتب كويس لواحد زيك لسة معندوش خبرة ومن الاخر مش هتلاقى المرتب دة فى مصر

وبعدين 2500 +سكن+آكل كويس جدا واكيد موفرلك وسيلة انتقال عشان تخلص الاشياء كلها

يعنى من الاخر ممكن متصرفش حاجة

وبعدين فى مصر المحاسب بيطلع عينة برضوا وبيشتغل كل حاجة وبيخلص كل حاجة

توكل على الله وإستعن بالله

pepo from egypt

رابط هذا التعليق

يا باشا الراجل كدة كدة بيقولك العرض برة مصر بيقول ريال ....

ومصر ولا هينفع فيها سكرتير ولا محاسب وهيطلع عينة في الاتنين ...

انما محاسب أو سكرتير في شركة مش مؤسسة ( كات ) قصدي نص كوم يبقي فل انما مؤسسات واكشاك عم عبدة ويقولك انا شغال في القرية الذكية هيطلع عينة ويسب في المهنة اللي طلع عليها ويكره حياته .. خليك في شغل الشركات يا ابني ...... وانت حر اختار اي كاريير فيهم وعلي رأي محمد هنيدي دي (( آراء آراء ))

تم تعديل بواسطة EMAD HAMDY
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...