اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رئيس حسابات فى شركة قطاع خاص بالرياض

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...

اعزائى اعضاء المنتدى

ارسل اليكم هذا الإستفسار وكلى امل ان تفيدونى وذلك لشدة احتياجى لأرائكم المفيدة وانا حريص كل الحرص على سماع ارائكم

عرضت على وظيفة رئيس حسابات بشركة تامبين السعودية وهى شركة مقاولات تعمل فى مجالات عديدة وامتيازات العرض كالآتى

1- الراتب الأساسى 6000 ريال سعودى

2- تذكرة طيران لعدد 4 افراد

3- اجازة سنوية لمدة شهر واحد مدفوع الأجر

4- تأمين علاجى شامل يغطى 4 افراد

5- بدل انتقالات 10% من الراتب الأساسى 600 ريال

6- بدل سكن 3 شهور من الراتب الأساسى 18000 ريال

7- تأشيرة مدقق حسابات او تكاليف

8- استقدام بعد ثلاثة اشهر

اريد ان اعرف هل هذا الراتب مناسب للمعيشة فى مدينة الرياض وخاصة انى متزوج ولى طفلان فى المرحلة الإبتدائية واخبار المدارس فى الرياض من مصروفات وخلافه وهل بدل السكن مناسب للمعيشة حتى لو فى منطقة المنفوحة او الديرة وهل وبدل الإنتقال مناسب

وهل الشركة معروفة ومناسبة ام لا

الرجاء افادتى بأسرع وقت ممكن ولكم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

عرض كويس مش بطال

لا هاي قوي

ولا تحت قوي

وأهم حاجه إن موضوع التذاكر والتأمين واضح من البداية وربنا يوفقك

ولو قريت كام موضوع في المنتدى هاتستفيد معلومات كتيره عن تكاليف المدارس والمعيشة اللي صعب الواحد يكتبها في كل موضوع

وربنا يوفقك

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

عرض كويس مش بطال

لا هاي قوي

ولا تحت قوي

وأهم حاجه إن موضوع التذاكر والتأمين واضح من البداية وربنا يوفقك

ولو قريت كام موضوع في المنتدى هاتستفيد معلومات كتيره عن تكاليف المدارس والمعيشة اللي صعب الواحد يكتبها في كل موضوع

وربنا يوفقك

شكرا على اهتمامك يا اخى الفاضل واتمنى ان التقى بك قريبا فى الرياض
رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

السلام عليكم ورحمة الله

أتمني لك التوفيق و لكن هل الأولاد مدارس عربي أم لغات

إن وافقت على العرض و نويت السفر أخبرني لنحاول التواصل بالرياض

اللهم إن لك على ذنوب كثيرة فيما بينى وبينك وذنوب كثيرة فيما بينى وبين خلقك

اللهم ما كان لك منها فإغفر لى وما كان لخلقك فتحمله عنى برحمتك يا أرحم الراحمين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا استاذ خالد :

اولا انا يشرفنى التواصل معاك والتعارف بك وانشاء الله تكون معرفة خير بس حصلت حاجة انا ما كنتش متوقعها الشركة كانت مقدمة على طلب استخراج تأشيرات محاسبين بس بلغونا هنا ان مهنة المحاسب صعبة جدا دلوقتى فى استخراجها وعشان كدة بلغونى ان المهنة هاتكون مهنة حرفية وهناك وعدونى بتغيير المهنة وذلك لحل مشكلة استقدام الأولاد

السؤال الى عاوز اسأله هل ممكن فعلا يتم تغير المهنة حاليا فى السعودية ام لا عشان ده الى هايخالينى اقرر باظبط انا هاعمل ايه الرجاء منك يا استاذ خالد افادتى او اى احد من اصدقاء المنتدى والرجاء السرعة فى الرد وذلك لضيق الوقت

geemoo

رابط هذا التعليق

عزيزى اوعى تقبل بمهنة غير محاسب او مدقق حسابات

لان هناك صعوبات سوف تواجه عند عمل استقدام لاسرة وصمم على مهنة محاسب وعلى فكرة هناك فيزا محاسبين واذا قول غير ذلك لا تصدقهم

اسكندارنى محب للاسكندرية

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

اولا انا يشرفنى التواصل معاك والتعارف بك وانشاء الله تكون معرفة خير بس حصلت حاجة انا ما كنتش متوقعها الشركة كانت مقدمة على طلب استخراج تأشيرات محاسبين بس بلغونا هنا ان مهنة المحاسب صعبة جدا دلوقتى فى استخراجها وعشان كدة بلغونى ان المهنة هاتكون مهنة حرفية وهناك وعدونى بتغيير المهنة وذلك لحل مشكلة استقدام الأولاد

السؤال الى عاوز اسأله هل ممكن فعلا يتم تغير المهنة حاليا فى السعودية ام لا عشان ده الى هايخالينى اقرر باظبط انا هاعمل ايه الرجاء منك يا استاذ خالد افادتى او اى احد من اصدقاء المنتدى والرجاء السرعة فى الرد وذلك لضيق الوقت

اذا كنت تنوى عمل استقدام لاسرتك فلا تقبل بأى مسمى فالفيزا لازم يكون مسمى يسمح بالاستقدام

ولا توافق على مهنة حرفيه لان الوعود كتير بانهم هيغيرو لك المهنة وممكن تتغير والاغلب انك بتلاقى صعوبة فتغييرها

عن تجربة شخصية اول فيزا طلع عليها زوجى كانت حرفيه ووعدوا بتغيير المهنة والحق الناس مقصرتش معانا انما الحكومة رفضت تغيير المهنة ومكنش فيه حل تانى غير اننا عملنا استقدام ب15 الف ريال زى ما بيقولو من تحت التربيزة .

تمسك بمسمى الفيزا علشان متتعبش

وبالتوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

أنصحك لا تقبل ... كلهم بيقولوا كدا في الاول والكلام الحلو بيتحول .. آه آه ..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

اذا كنت تنوى عمل استقدام لاسرتك فلا تقبل بأى مسمى فالفيزا لازم يكون مسمى يسمح بالاستقدام

ولا توافق على مهنة حرفيه لان الوعود كتير بانهم هيغيرو لك المهنة وممكن تتغير والاغلب انك بتلاقى صعوبة فتغييرها

عن تجربة شخصية اول فيزا طلع عليها زوجى كانت حرفيه ووعدوا بتغيير المهنة والحق الناس مقصرتش معانا انما الحكومة رفضت تغيير المهنة ومكنش فيه حل تانى غير اننا عملنا استقدام ب15 الف ريال زى ما بيقولو من تحت التربيزة .

تمسك بمسمى الفيزا علشان متتعبش

وبالتوفيق ان شاء الله

شكرا على اهتمامك بسرعة الرد

بس هو فيه حاجة مخليانى متردد ان المرتب كويس (6000 ريال) وفيه كمان مميزات مع المرتب زى بدل سكن 3 شهور وتذاكر سفر لأربع اشخاص وبدل انتقال 10 % وتأمين علاج شامل

كل الحاجات بصراحة مخليانى متررد ولا ايه رأيك الوضع عندنا فى مصر مش تمام خالص انا شغال رئيس حسابات فى شركة كبيرة ومرتبى بصراحة مش وحش (3000) جنية بس عشان كنت فى السعودية قبل كدة مش عارف اتأقلم على المعيشة فى مصر بجد انا محتار !!!!!!!!!!1

geemoo

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أنا شايف ان حضرتك هتيجي على وضع كبير نسبيا (رئيس حسابات )

بس الراتب في مصر مش عالي اوي

بس بصراحه .... افضل من هنا بكتير

احسب انت هتشتغل في السعوديه كام سنه وبعدين ناوي ترجع امتى ..

وهل لما ترجع .. هتعمل ايه ؟؟ هل هتلاقي شغل في مصر ولا لأ ؟؟

على الاقل انت بتشتغل في مصر ...

من الأفضل أن تمشى ببطء إلى الامام على إن تمشى مسرعاً إلى الخلف

يسخر من الجروح كل من لا يعرف الألم
رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

أخي الفاضل لقد كتبت العرض مفصلا وحتي الأن و أنت مازلت تفكر تم تغيير رقم 7 فى العرض - تأشيرة مدقق حسابات او تكاليف

أما بالنسبة للتذاكر و بدل السكن و التأمين الطبي فلن تأخذهأ الا لنفسك ان لم تتوفر لك استقدام الأسرة .

هل العرض من الشركة مباشرة ام مكتب توظيف " وهل طلب منك مبلغ لتسهييل التاشيرة

اللهم إن لك على ذنوب كثيرة فيما بينى وبينك وذنوب كثيرة فيما بينى وبين خلقك

اللهم ما كان لك منها فإغفر لى وما كان لخلقك فتحمله عنى برحمتك يا أرحم الراحمين

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
أخي الفاضل لقد كتبت العرض مفصلا وحتي الأن و أنت مازلت تفكر تم تغيير رقم 7 فى العرض - تأشيرة مدقق حسابات او تكاليف

أما بالنسبة للتذاكر و بدل السكن و التأمين الطبي فلن تأخذهأ الا لنفسك ان لم تتوفر لك استقدام الأسرة .

هل العرض من الشركة مباشرة ام مكتب توظيف " وهل طلب منك مبلغ لتسهييل التاشيرة

اسف يا اخى الكريم على تأخير الرد بس كان التأخير بسبب انى كنت مشغول مع شركة السفريات بخصوص هذا العقد والحمد الله ان العرض ده فشل لأنهم بصراحة كان معاهم تأشريات حرفية وانا لما استخرت الله واستشرت هذا المنتدى الجيد قررت انى الغى فكرة السفر بأى مهنة غير مهنة المحاسب العام بس انا دلوقتى عاوز حضرتك تفيدنى لو انت عندك معلومات عن هذا السؤال

انا دلوقتى تقابلت مع شخص ذو سمعة طيبة وشغال فى مجال السفريات ومعاه فيزا حرة لأكثر من مهنة واولهم مهنة محاسب عام

وعلى فكرة انا اصلا كنت فى السعودية من 5 سنوات وكنت شغال فى شركة محترمة جدا فى الرياض بس محصلش نصيب و اتعرض عليا عرض حلو فى مصر وقررت انى انزل بس بصراحة كان بينى وبين صاحب العمل الى كنت شغال معاه فى السعودية اتصالات كتير فى الخمس سنوات السابقة واتفقنا انى ارجع اشتغل معاه تانى بس المشكلة انه غير قادر على استخراج فيزة محاسب عام فقال لى دور على حد معاه فيزا حرة محاسب وسافر ولما تيجى تنقل كفالة علينا فى الشركة وبكدة نكون حلينا المشكلة والمصاريف بتاعت التأشيرة بالنص علينا احنا الإتنين ( انا وانت ) وفعلا تقابلت مع واحد هنا عنده فيزا حرة محاسب ب 25000 جنيه

السؤال : هل امشى فى هذا الموضوع واكمله طيب اجراءاته بتكون ازاى فى السعودية الرجاء لو تعرف حاجة عن هذا الموضوع افادتى وشكرا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      شركة صباغ الكويت تقدم الشركة مجموعة متنوعة من المنتجات، بدءًا من الدهانات الداخلية والخارجية إلى الطلاءات الخاصة بالخشب والمعادن. يتميز كل منتج بجودته وقدرته على التحمل في ظروف متنوعة.   افضل شركة اصباغ الكويت تولي الشركة اهتمامًا كبيرًا للحفاظ على البيئة، حيث تتبنى مبادرات مستدامة وصديقة للبيئة في عملياتها. تسعى أيضًا إلى دعم المجتمع المحلي من خلال مشاركتها في المبادرات الاجتماعية   كيف تختار شركة اصباغ الكويت اختيار ألوان الديكور المثالية يعتمد على عدة عوامل
    • 0
      خدمات شركة عزل الاسطح   97357040 تعتبر خدمات شركة عزل الاسطح أساسية للحفاظ على سلامة ومتانة المباني والمنشآت. فالأسطح تعد أحد العناصر الرئيسية التي يجب حمايتها بشكل جيد لضمان استمرارية الهياكل وتوفير بيئة آمنة ومريحة داخل المباني. في هذه المقالة، سنستعرض مجموعة خدمات شركة عزل الأسطح ودورها الحيوي في الحفاظ على جودة ومتانة المنشآت. عزل الحرارة: تقدم شركة عزل الاسطح خدمات عزل الحرارة باستخدام أحدث التقنيات والمواد العازلة. يتم تطبيق الطلاءات الخاصة والمواد العازلة على الأسطح لتق
    • 1
      تعتبر خدمات شركة [URL='https://muqawi-service-kw.com/%d8%b4%d8%b1%d9%83%d8%a9-%d8%b9%d8%b2%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%b3%d8%b7%d8%ad-%d8%a8%d8%a7%d9%84%d9%83%d9%88%d9%8a%d8%aa/']عزل الاسطح[/URL] أساسية للحفاظ على سلامة ومتانة المباني والمنشآت. فالأسطح تعد أحد العناصر الرئيسية التي يجب حمايتها بشكل جيد لضمان استمرارية الهياكل وتوفير بيئة آمنة ومريحة داخل المباني. في هذه المقالة، سنستعرض مجموعة خدمات شركة عزل الأسطح ودورها الحيوي في الحفاظ على جودة ومتانة المنشآت. [LIST=1] [*][URL='http
    • 0
      الصحافة القومية درع من دروع هذا البلد فهى درع ثقافى ودرع للقوة الناعمة ومعارك هذا الوطن وأحلامه وطموحاته توعرض المقال كاملاً
    • 0
      مع اقتراب موعد الانتخابات الرئاسية نوفمبر المقبل يستعد العالم لتكرار سيناريو المواجهة بين الخصمين دونالد ترامعرض المقال كاملاً
  • أضف...