اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لمن اشتكي القائمين على هذا المسجد ؟؟؟

الدكتورة أم أحمد

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هذه الشكوى صعبة جدا وثقيلة على نفسي ولكنها ملحة

باختصار أنا جارة لمسجد نشاركه في الشارع الرئيسي

وبيينا شارع جانبي عرضه حوالي ست متر

يستخدم القائمون على هذا المسجد مكبرات صوت لا تطاق وليته اقتصر على الآذان والإقامه إلا أنه يذيع الصلوات والدروس وقبل الآذان بوقت يطول ويقصر يفتح مكبرات الصوت على إذاعة القرءان وفي رمضان حدث ولا حرج صلوات وتراويح وتهجد ودروس

وحتى لا أطيل فقد بدأ من اليوم الاحتفال بقرب موسم الحج وكله بالمكبرات

شكونا كثيرا والقائم على المسجد عنيد لا يرتدع حتى القائمون على أوقاف مدينتنا أخذوا جزى بسببه ولكن لا يرتدع

فلمن نشتكي بعد الله

غير أوقاف مدينتنا والمحافظة

وجزاكم الله خيرا

هل ضاعت الفرصة لنحيا كراما في دولة محترمة وشعب مصون؟؟؟

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق

والله يا دكتوره أنا مريت بموقف مشابه منذ فتره ... كنت ساكن بمنطقة بها عدة مساجد سنيه وشيعية متقاربة في البحرين وكان بينهم تنافس على رفع صوت الميكروفون للتشويش على بعضهم وطبعا الضحية كنا نحن الساكنين بينهم ... المشكلة أن هذه من المسائل الحساسة لارتباطها بالدين وأي محاولة للاعتراض ستقابل باللوم والاتهامات التي تصل الى حد الكفر والعياذ بالله ... أنا ريحت دماغي ونقلت شقة ثانيه بس كنت حريص انها تكون بعيده عن المساجد (ولا حول ولا قوة إلا بالله) . مش عارف الحل ده متاح لحضرتك ولا لأ لكن ده برأيي هو أسلم وأسهل حل ... غير كده يبقى تحتسبوا أمركم الى الله وتستمروا في محاولاتكم لاستبدال القائم على المسجد .

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

بلاغ بسيط للشرطه و عمل محضر تضرر بسبب الإزعاج

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

والله يا دكتوره أنا مريت بموقف مشابه منذ فتره ... كنت ساكن بمنطقة بها عدة مساجد سنيه وشيعية متقاربة في البحرين وكان بينهم تنافس على رفع صوت الميكروفون للتشويش على بعضهم وطبعا الضحية كنا نحن الساكنين بينهم ... المشكلة أن هذه من المسائل الحساسة لارتباطها بالدين وأي محاولة للاعتراض ستقابل باللوم والاتهامات التي تصل الى حد الكفر والعياذ بالله ... أنا ريحت دماغي ونقلت شقة ثانيه بس كنت حريص انها تكون بعيده عن المساجد (ولا حول ولا قوة إلا بالله) . مش عارف الحل ده متاح لحضرتك ولا لأ لكن ده برأيي هو أسلم وأسهل حل ... غير كده يبقى تحتسبوا أمركم الى الله وتستمروا في محاولاتكم لاستبدال القائم على المسجد .

أشكرك أخي الكريم على الاهتمام

تعرضنا بالفعل لمثل هذه الاتهامات خاصة عندما نشتكي في رمضان من إذاعة التراويح

وسننتقل لمنزلنا ولكن بعد عام على الأقل

وللأسف القائم على المسجد هم من بنوه ومع إنه مع الأوقاف إلا أنه له سلطان عليه

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق

بلاغ بسيط للشرطه و عمل محضر تضرر بسبب الإزعاج

لا أحب أن نذهب لقسم الشرطه فهو مكان غير ظريف بالمرة

خاصة أن الذهاب قد يتكرر لعناد هذا الرجل

وشكرا للاهتمام

تم تعديل بواسطة الدكتورة أم أحمد

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق

الدكتورة أم أحمد مشاركة بتاريخ أمس, 08:30 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هذه الشكوى صعبة جدا وثقيلة على نفسي ولكنها ملحة

باختصار أنا جارة لمسجد نشاركه في الشارع الرئيسي

وبيينا شارع جانبي عرضه حوالي ست متر

يستخدم القائمون على هذا المسجد مكبرات صوت لا تطاق وليته اقتصر على الآذان والإقامه إلا أنه يذيع الصلوات والدروس وقبل الآذان بوقت يطول ويقصر يفتح مكبرات الصوت على إذاعة القرءان وفي رمضان حدث ولا حرج صلوات وتراويح وتهجد ودروس

وحتى لا أطيل فقد بدأ من اليوم الاحتفال بقرب موسم الحج وكله بالمكبرات

شكونا كثيرا والقائم على المسجد عنيد لا يرتدع حتى القائمون على أوقاف مدينتنا أخذوا جزى بسببه ولكن لا يرتدع

فلمن نشتكي بعد الله

غير أوقاف مدينتنا والمحافظة

وجزاكم الله خيرا

انا بقى عانيت من الموضوع قبل كده ومما زاد المعاناه ان والدى الله يرحمه كان تعبان جداً جداً وكان الصوت ده بيؤلمه جداً والى جانب ان تقريباً البيت كله كان بيبقى عنده امتحانات

طبعاً قابلته الراجل ده وكلمته مره بالزوق منفعش خالص واخد كلامى وكأنى انا شاب بايظ مش عاوز اسمع القرأن

والناس اللى فى المنطقه كلموه برده ماخدش بكلامهم وكأنه خلاص بقى واصى على الناس المشكله انه مكنتش بشوفه يصلى الا لما اتعين فى المسجد الجديد ده

على العموم كلمت واحد صاحبى فى الشرطه وحكيت له على الموضوع اقلى يابنى قسم ايه وبتاع ايه انت اضربه وبعدين ابقى تعالى ونبقى نعمل محضر صلح وخلاص

انا طبعاً اساساً كنت متلكك وخليته بعد لما صلينا وطلعنا من المسجد وقدام الناس كلهم قولته تسمح قلى اوعى تقولى على موضوع الميكروفونات قولته لا طبعاً وهاتك ياضرب بلا سلام ولا كلام طبعاً هو مكنش متصور الموضوع ولا حد كان متخيله طبعاً الناس حاشوا وانا سخنت قووووى وبهدلت الدنيا وخلص الموضوع على قعدة صلح وطلع الحق ليا لانى انا عملت بكل السبل اللى ممكنه وجه اعتذر لوالدى وقال انا اسف انا مكنتش اعرف انك بتتأذى من الصوت كده وخلص الموضوع كله على انه يدوب يأذن وخلاص

بس بجد انا كنت مستغرب من نفسى ازاى انا عملت كده بس بجد مكنش حلها الا كده وخصوصاً مع واحد رخييييييييييص زى ده

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

يا جاااااااااااااااامد يا عنبي ... هوا ده الكلام المظبوط وهيا دي الطريقة الصحيحة للتعامل مع الأشكال دي

أنا من زمان يا جماعه بقول إن أفضل حل لمشكلة البلطجة اللي بيمارسها البعض في مصر هي البلطجه المضاده إن صح التعبير طالما الشرطة وقوات الأمن نايمين في العسل وكل همهم الحفاظ على أمن النظام إنما الشعب يتحرق

نفسي ألاقي في كل حاره وشارع وحي ومدينة شباب متعلم محترم منضبط يساعد في حفظ الأمن واسترجاع الحقوق المسلوبة سواء كانت حقوق عامة أو خاصة ... يعملون كمتطوعين أو موظفين أو مجندين تحت مسمى "شرطة المجتمع" ... لا يحلون محل الشرطة بل يساعدونها ولا يتعدون على الحريات بل يدافعون عنها

يا ترى هعيش لما أشوف بعيني الأمن والنظام يعودان للشارع المصري

تم تعديل بواسطة أحمد سيف

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...