اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إستشارة بخصوص راتب محاسب

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اخواني الكرام

انا محاسب خريج 2005 بتقدير جيد جدا الحمد لله شغال من سنة التخرج واشتغلت حوالي سنتين في غبور اوتو وحاليا شغال في شركة تامين معلومات

معايا كورسات في الاوفيس والبرامج المحاسبية وتصميم النظم المحاسبية

الموضوع

في فرصة عمل بالسعودية محاسب خبرة 3 سنوات واجريت اليوم الانتر فيو وان شاء الله يوم الثلاثاء ( غدا ) هايكون التفاوض علي الراتب والمميزات الاخري

فانا عايز اعرف بالنسبة للمؤهل والخبرات المفروض ايه الحقوق اللي اتكلم فيها واية متوسط المرتبات لنفس الظروف اللي انا كاتبها

مع خالص شكري وتقديري للجميع

رابط هذا التعليق

بص يا عم الراتب 3500 - 5000 + بدل سكن 3 شهور على الاقل + تأمين صحي شامل + بدل مواصلات 500- 700 ريال + تذكرة طيران سنوية + 30 يوم اجازة سنوية مدفوعه + زيادة سنوية 5% - 10 %في الراتب منصوص عليها في العقد

رابط هذا التعليق

اولا انا شاكر جدا ليك علي الرد

بس اسمحلي استفسر عن شوية حاجات لاني ماليش اي سابق معرفة بموضوع السفر وانا لسة مفكر في الموضوع من حوالي شهر نقريبا

بالنسبة لبدل السكن وبدل المواصلات

ايه المقصود ب 3 شهور علي الاقل في بدل السكن

وبدل المواصلات المفروض انه بيكون شهري ولا لية نظام تاني

وانا شاكر ليك مرة تانية علي سعة صدرك

رابط هذا التعليق

بس اسمحلي استفسر عن شوية حاجات لاني ماليش اي سابق معرفة بموضوع السفر وانا لسة مفكر في الموضوع من حوالي شهر نقريبا

رابط هذا التعليق

رابط هذا التعليق

بدل السكن بيبقى 3 شهور يعني لو راتبك 5 الاف ريال في الشهر يبقى 15 الف ريال في السنة بدل سكن و بدل المواصلات ده بيبقى بدل شهري 700 ريال في الشهر

انت مرتبك كام في الشهر حاليا في مصر

رابط هذا التعليق

بدل السكن بيبقى 3 شهور يعني لو راتبك 5 الاف ريال في الشهر يبقى 15 الف ريال في السنة بدل سكن و بدل المواصلات ده بيبقى بدل شهري 700 ريال في الشهر

انت مرتبك كام في الشهر حاليا في مصر

3000 ج

رابط هذا التعليق

على ضوء مرتبك وانت مش مظطر تسافر تحت ضغط الراتب اذا لا تقبل باقل من 5 الاف راتب 18 -20 الف بدل سكن + 700ريال بدل مواصلات+ تذكرة سفر بالطائرة سنوية+ 30 يوم مدفوعة الاجر سنوي +5-10% زيادة سنوية منصوص عليها في العقد

رابط هذا التعليق

على ضوء مرتبك وانت مش مظطر تسافر تحت ضغط الراتب اذا لا تقبل باقل من 5 الاف راتب 18 -20 الف بدل سكن + 700ريال بدل مواصلات+ تذكرة سفر بالطائرة سنوية+ 30 يوم مدفوعة الاجر سنوي +5-10% زيادة سنوية منصوص عليها في العقد

الشركات اللى بتنزل تاخد من مصر لو هتدفع 5000 ريال مرتب يبقى هتجيب مدير حسابات وهتلاقى ناس كتير عايزة تيجى :waf:

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

يعني الراجل 3 سنوات خبرة و عنده امكانيات و بيشتغل في شركات محترمة يبقى لازم ينزل بمرتب محترم طيب قول انت ايه المرتب الي المفروض يقبل بيه علشان يقدر هو يحسم امره

رابط هذا التعليق

يعني الراجل 3 سنوات خبرة و عنده امكانيات و بيشتغل في شركات محترمة يبقى لازم ينزل بمرتب محترم طيب قول انت ايه المرتب الي المفروض يقبل بيه علشان يقدر هو يحسم امره

انا معاك فى كل كلامك وطبعا بضم صوتى لصوتك انه ميجيش الا على راتب محترم بس انا كان قصدى فوق ان الشركات اللى بتنزل تاخد من مصر بتستغل موقف ان ناس كتير

عايزة تسافر وخلاص . :blush2:

يدهشني أن يقول الأجانب :

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

انا بجد شاكر جدا لحضراتكم علي التفاعل ده لاني فعلا كنت هاروح انهاردة وموش فاهم اي حاجة

بالنسبة للمقابلة بتاعة انهاردة علشان الناس اللي عايزة تستفيد

احنا اتكلمنا في الراتب واتفقنا علي حاجة مناسبة وكذلك بدل المواصلات

بس بالنسبة للسكن والزيادة

فيهم اختلاف وهما قالولي هنستني منك تيلفون انهاردة بالقبول او الرفض

بس غالبا هارفض

مدة العقد 3 سنوات

هما عايزين موضوع السكن يتم عن طريق الشركة موش عن طريقي ياعني ما فيش بدل سكن وهيكتبوا في العقد ان الشركة مسئولة عن توفير سكن للموظف وانا شايف ان دي كلمة عايمة اوي

يعني ممكن يسكني في عشة في الشارع ويقولي هو دة السكن اللي الشركة موفراه

وساعتها ما قدرش اقول تلت التلاتة كام

وبالنسبة للزيادة

بيلاوع في كتابتها في العقد بس ما اتحسمتش

يعني هو بيقول مش هاتقل عن 10 % وممكن اكتر كمان

بس موش هتتكتب في العقد وان كل الناس في الشركة مرتباتهم بتزيد سنويا اوتوماتيك وموش مكتوبة في العقود بتاعتهم

تم تعديل بواسطة KAhamid
رابط هذا التعليق

على الاقل المفروض يكتبوا ان في بدل سكن محدد أو نوع السكن يعني استديو مفروش ومجهز ليك خيرهم بين الاثنين اذا مش عايزين يضيفوا الزيادة و العرض مناسب يعني تمنياتي لك بالتوفيق و ابقى طمنا

رابط هذا التعليق

نصيحة تانية ما تتصل بيهم ولو اتصلوا بيك قلهم انك كانت حابب تشتغل معاهم بس و اضح انهم مش مقدرينك او مش محتاجين حد في قدراتك و قلهم انهم بالفعل ممكن يلاقوا ناس تقبل بالعرض المتواضع بتاعهم وانك سعيد بالتعرف عليهم و بتتمنى لهم التوفيق و تشكرهم بأدب

تم تعديل بواسطة زعلان
رابط هذا التعليق

الافضل ما تكلمهمش هما حيكلموك في الغالب لأنه مفيش داعي ولا معنى انك تتصل تقول انا رافض العرض لكن اتصالهم معناه انهم مهتمين ومحتاجينك و ده حتبقى نقطة في صالحك وساعتها كرر مطالبك و اتمسك بيها بشكل لطيف و قلهم انك حابب كنت تتعاون معاهم بس باين انه مفيش نصيب و اشكرهم على اهتمامهم و اتصالهم

رابط هذا التعليق

ربنا معاك و ابقى طمنا عملت ايــــــــــــــــــه

يدهشني أن يقول الأجانب :

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      كشفت وزارة الأوقاف عن نجاحها منذ تولى الرئيس عبدالفتاح السيسى مهام رئاسة الجمهورية فى تحسين أحوال الأئمة بصورةعرض المقال كاملاً
    • 0
      قال سامح شكرى وزير الخارجية إنه لا توجد رغبة إثيوبية فى التوصل إلى اتفاق بشأن سد النهضة.وأشار وزير الخارجيةعرض الصفحة
    • 0
      حلمت أسرته العريقة الأرستقراطية أن يكون ابنها سفيرا فألحقته بمدرسة الحقوق الفرنسية سافر جميل راتب لفرنسا بعدعرض المقال كاملاً
    • 2
      مساء الخير جميعا، مؤخرا شوفت بوست على الفيسبوك ان تصاريح العمل اصبحت الزامية للسفر. فا كنت عايز استخرجه عشان اأمن نفسى،  لكن فى بعض المصادر و مواقع الجرائد قرأت ان يجب ان يكون هناك عقد عمل فا حبيت انى اتأكد من هذه معلومة لأن عقد عملى بالغة الهولندية و انا مضيت عليه اونلاين، و بالتالى هيكون مطبوع.... فا مش ضامن رد فعل الضابط الى هسلمه المستند ده رد فعله اه.
    • Guest د. مدحت خفاجي
      0
      الى الملك سلمان بن عبد العزيز وولى عهد الامير محمد بن سلمان يجب اعادة النظر فى التورط فى المستنقع اليمنى درس التاريخ يقول ان كل البلاد الاستعمارية او القوية فشلت فى استعمار او احتلال البلاد الجبلية. واول تجربة كانت للجيش البريطانى فى اواخر القرن التاس عشر فى افغانستان وكانت اقوى دولة عسكرية فى ذلك الوقت وكانت تحتل اكثر من نصف دول العالم. ولم يعود حيا من حملة مكونة من ١٧ الف جندى الا واحدا لم يقتلوه حتى يخبر الجيش البريطانى بما حدث حتى لايعود ثانيا. وبذلك رفضت بريطانيا احتلال اكثر من عدن واليمن
  • أضف...