اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مستشفي الملك فيصل الرياض

Recommended Posts

اخوانى انا بعت من فترة عن قبولي العمل بمستشفى المفرق بابوظبي و بعت ليهم الموافقة بس هم لم يرسلوا العقد لسه و يشاء الله و صلنى على البريد عرض بمستشفي الملك فيصل بالرياض ما رايكم اعلم انكم ستقولون فاضل بين العرضين و لكن السعودية لم يرسلوا التفاصيل لسه انا سؤالي قبل ان امشي في اي موضوع السعودية احسن ولا الامارات في العيشة من كل الجوانب في الامارات العرض General medicineلكن في السعودية ICU ايه رايكم

رابط هذا التعليق

اللي أقدر أقوله لك .. إن مستشفى المليك فيصل التخصصي عبارة عن دولة .. في الامكانيات والإحترام والنظافة .. ده الناس بتتمنى تعدي من جنبها بس ..

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

د كريم تحياتى لك بدون تفكير مستشفى الملك فيصل التخصصى بالرياض اعتقد ان الاوفر هناك مجزى جدا وايضا الامكانيات الوهمية بالاضافة اننا هنكون جيران انشاء الله

رابط هذا التعليق

أخي سي السيد جزاك الله خير كلامك يشجع انا لسه معرفش تفاصيل العقد بس رئيس ICUبعت لي بريد انهم عجبتهم السي في ربنا يسهل

اخي برنس ربنا ييسر و نكون جيران باذن الله عشان كمان احنا هدفنا و خطواتنا تقريبا واحدة في الدراسه و الهجرة

علي فكرة انا معنديش اي معلومات عن مستشفي فيصل ده و احد زميلنا كان رايح هناك راح حط ورقي في شئون العاملين و مشي اهي ارزاق انا بس مخى اتلخبط كنت خلاص حضرت نفسي كلية علي ابوظبي ربنا يختار اللي فيه الخير ياريت اخواني لوحد يعرف تفاصيل عنها اي حاجة يقولي المرتبات للاخصائي الثاني زي حلاتي في حدود كام هي مستشفي حكومة و لا هيئة و لا جامعة مواعيد العمل امتي الامارات لحد5 العصر الكويت لحد2 الظهر اييييييي حاجة عشان الراجل قال انه سيبعث العرض خلاص جزاكم الله كل خير

رابط هذا التعليق

اخوانى انا بعت من فترة عن قبولي العمل بمستشفى المفرق بابوظبي و بعت ليهم الموافقة بس هم لم يرسلوا العقد لسه و يشاء الله و صلنى على البريد عرض بمستشفي الملك فيصل بالرياض ما رايكم اعلم انكم ستقولون فاضل بين العرضين و لكن السعودية لم يرسلوا التفاصيل لسه انا سؤالي قبل ان امشي في اي موضوع السعودية احسن ولا الامارات في العيشة من كل الجوانب في الامارات العرض General medicineلكن في السعودية ICU ايه رايكم

الأخ الفاضل / الكريم

طبعا أول حاجة لازم تفكر فى التخصص الذى سوف تباشر العمل فيه بمعنى أيهما أفيد لك العمل فى العناية المركزة أو العمل كطبيب عام لكن بأمانة أى واحد يتمنى العمل فى مستشفى الملك فيصل التخصصى أو مستشفيات وزارة الدفاع لإنك حتشوف اللى عمرك ماشفته من أجهزة متطورة وحديثة جدا يعنى آخر تقنيات الأجهزة الطبية فى العالم حتلاقيها هناك ...

لكن لو بتحب الحرية والفرفشة يبقى روح الإمارات ... بس فى النهاية القرار ليك ونصيحتى توكل على الله وإقبل العمل فى السعودية وربنا يوفقك

الله يا الله الله يا الله الله يا الله الله يا الله

ياخالق الأكوان يارباه ياواحد لانرتجى إلا هو

يامن تريح القلب إن ناداك

أنت العظيم المستعان العالى

وأنا الفقير إليك من أعمالى

فإغفر ذنوبا تعتلينى

يامن لايعفو عن تلك الذنوب سواه

أعطيتنى والحمد يامعطيها

نعما بشكرك لا ولن أحصيها

فأمنن على بنعمة الإيمان

وألهم فؤادى كى يزيد تقواه

الله يا الله الله يا الله الله يا الله

رابط هذا التعليق

اخى العزيز انا عملت فترة باحد المستشفيات بجدة وكنت احياناانتقل مع احد المرضى الى مستشفى الملك فصل التخصصى بجدة ( نسخة مصغرة من نظيرتها بالرياض ورايت بعينى النظام المتكامل فى هده المستشفيات بخصوص الراتب حقيقة لا اعلم راتب الاخصائى ولكن راتب الاستشارى يبدا من 30 بالنسبة لراتب الاخصائى بوزارة الصحة مع الزمالة يبدا من 13-14 ويعامل اخصائى اول وهو نفس الراتب تقريبا فى المستشفيات العسكرية المهم ان السكند اوبنيون فى المستشفى الحكومى الدى اعمل به من المستشفى التخصصى بالرياض واستطيع ان اؤكد لك من واقع تعاملى شبه اليومى ان هدا المكان هو الافضل كفترة انتقالية حتى الهجرة ان شاء الله ان لم يكن الافضل بالمملكة

رابط هذا التعليق

اخى الكريم

مستشفى الملك فيصل التخصصى هيئة طبيه مستقله وصرح طبى هائل على حد علمى الراتب من 18 الى 20 مع سكن رائع وتعليم اثنين من الاولاد حتى 22 الف لكل ابن

الاهم بالنسبه ليك انك بعد 3 سنوات عمل يمكن انك تتعاقد مع اى مستشفى بالمملكة كاستشارى طبعا هذا غير الخبرة وارى من وجهة نظرى المتواضعه انها افضل بكثير من المفرق

رابط هذا التعليق

اخي العزيز محمد فايق طبعا بفضل العناية المركزة لان شغله طبعا اقل بكتير من شغل العنابر ربنا ييسر و جزاك الله خير

اخي برنس ربنا يكرمك انا عملت بحث فى النت علي الموقع الرئيسي للمستشفى شكلها رهيب بصراحة (مقارنة بالمستشفى اللى انا فيها انا بشتغل في الشارع) وو قريت عن مميزاتها عجبتنى ربنا يسهل لما ييجى العقد و اشوف بقى المرتب و الحاجات التانية .

اخى د هشام انا شكر جداعلي ردك علي فكرة انا كنت قريت موضوع قديم ان جالك عقد في المفرق يا تري اخترت علي اي اساس ساعدنى لانك تقريبا في نفس موقفي ( انت رفضت المفرق ليه ) هل مثلا عرفت حاجات عن طبيعة العمل و لا من حيث المبدأ لان العقد مش حلو حضرتك بتقول سكن رائع هو السكن في داخل المستشفي و لا بدل السكن كويس و هو شكل مستشفى فيصل حلو بس انا كل يوم بقرا شكاوى من السعودية و مش عارف المعيشة في البلد نفسها كويسه و ربنا يكرمك و جزى الله الجميع كل خير

رابط هذا التعليق

اخى د.كريم السكن بالمستشفى وحالته ممتازه اما عن الشكاوى فانا ارى انه مبالغ فيه بشكل كبير عموما مستشفى فيصل التخصصى خارج عن الشكاوى لاتقلق والعمل فى العنايه المركزه تحت اشراف استشارى هو المسؤل اما عن المعيشه فى السعوديه فهى اقل دول الخليج تضخما لذلك الاسعار هنا اقل من مثيلاتها فى باقى دول الخليج ولى تجربه بسيطه فى شهر نوفمبر ذهبت انا واسرتى لحضور مؤتمر جراحه الاعصاب فى مارينا بالكويت وقضينا اسبوع هناك وكانت المعيشه بالكويت اغلى من السعوديه مع العلم ان الامارات اكثر تضخما من الكويت لذلك فان الراتب بالمفرق مقارنه بالسعوديه غير مجدى

استخير و الله المستعان

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

الله يخرب بيتك في حد يجيه عرض بمستشفى الملك فيصل التخصصي ويشاور

خدها مني وافق على العرض وسافر بدون ماتقرأ عقدهم

على فكرة مدير المستشفى بيتعين مباشرة من الملك وليس من وزير الصحة يعني ماحدش يقدر يقول له حرف واحد

المستشفى دا عنده امكانيات هايله

تم تعديل بواسطة السيد توفيق
رابط هذا التعليق

عزيزى الدكتور هشام او اى فرد فى المنتدى

اولا انا عند ابنتى مرض نادر وقد وصفوا لى الاطباء انا اذهب الى مستشفى الملك فيصل التخصصى حتى الاطباء فى مصر رشحوا لى هذة المستشفى ومعى تقارير طيبة بحالة ابنتى

ولا اعرف كيفية الوصول اليها وعذرا اذا دخلت فى موضوع هذا لاننى لا اعرف كيف فتح موضوع جديد وجدت هذة موضوع مناسب لشرح حالتى وهذا رقم جواللى اذا اراد احد مساعدتى 0508016890

اسكندارنى محب للاسكندرية

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...