اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

انا مسافر السعودية ان شاء الله وجالى اكتر من عرض ارجو المساعدة وجزاكم الله خيرا

Recommended Posts

انا جالى 3 عروض والحمد لله بس لسه الموافقة 1- مدرس محاسبة وتمويل فى معهد فى الحائل على 2000 ريال + 5% من قيمة اى دورة اقوم بتدريسها وعاوز اعرف مصاريف الاكل فى حائل

2- محاسب فى شركة مكتبات جرير على 2500 اساسى وبدل سكن وتذاكر طيران

3- محلل مالى فى شركة مقاولات وعايز اعرف بالنسبة لوظيفة محلل مالى بالسعودية الراتب االلى لازم اطلبه علشان انا كنت هقول للكفيل من 3500 الى 4000 ريال اساسى

على فكرة انا خريج تجارة القاهرة تقدير جيد عام 2004 ومعايا تويفل ودرست جزئين فى الزمالة الامريكية للمحاسبين الاداريين وكمان ليا خبرة كويسة بالتحليل المالى والبورصة واعداد الموزانات التخطيطية اوكمان معايا كورسات محاسبة بالكمبيوتر ارجو المشورة ياريت تساعدونى جزاكم اللله خيرا

رابط هذا التعليق

بص يا سيدي ما تقبلش بأقل من خمسة الاف راتب ( اساسي + مواصلات) و 12 الف ريال بدل سكن سنوي على الاقل يعني اجمالي 6 الاف ريال في الشهر كده تقدر تسكن سكن كويس و تعيش عيشة معقولة يعني مصاريفك الشهرية اكل و مستلزمات حياة يومية لن تقل عن 1500 ريال متوسط ممكن تزيد طبعا ب20% و السكن بالنسبة لشخص واحد ممكن تلاقي سكن غرفة و صالة في حدود 12 الف ريال و في مدينة جدة

بالنسبة للتذاكر ده شيء اساسي تذكرة طيران سنوية+ تأمين صحي شامل

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

معلش يا بشمهندس ياسر بس لو حد عنده معلومات او نصيحة ممكن يفيد بها السائل يتفصل ممكن تكون نصيحة مش عاجبه الاستاذ هوندا او شايفها فيها تضليل او انها نكته او شيء اخر ممكن هو يفسر لنا

أعتقد ان الارقام المذكوره مبالغ فيها اوي

حضرتك مش تبص على السن بص هو عنده خبره قد ايه علشان يبدأ

واعتقد ان عرض جرير كويس نوعا ما ومناسب كبدايه كويسه ممكن يزود بيها خبره واسم لشركه كبيره في السي في

أخوك - محمد

من الأفضل أن تمشى ببطء إلى الامام على إن تمشى مسرعاً إلى الخلف

يسخر من الجروح كل من لا يعرف الألم
رابط هذا التعليق

معلش يا بشمهندس ياسر بس لو حد عنده معلومات او نصيحة ممكن يفيد بها السائل يتفصل ممكن تكون نصيحة مش عاجبه الاستاذ هوندا او شايفها فيها تضليل او انها نكته او شيء اخر ممكن هو يفسر لنا

أعتقد ان الارقام المذكوره مبالغ فيها اوي

حضرتك مش تبص على السن بص هو عنده خبره قد ايه علشان يبدأ

واعتقد ان عرض جرير كويس نوعا ما ومناسب كبدايه كويسه ممكن يزود بيها خبره واسم لشركه كبيره في السي في

أخوك - محمد

انا معاك فى الكلام ده ..يا زعلان خليك وقاعى اكتر من كده ومتزعلش حد منك

رابط هذا التعليق

يعني هو ما فيش وسط ؟!!!

يا راتب تعبان بالنسبة لواحد عنده خبرة 5 سنوات ودي مش قليلة .. و 2500 ريال قليلة جداً عليه ؟

يا إما مُسمى وظيفي يُخض أي حد وهو " محلل مالي " وبعدين الأخ كريم يقول أنا ما أقبلش في العملية دي اقل من 20 ج ... وهي أساساً وظيفة أكبر من المحاسب والمراجع ومحتاجة واحد متمكن قوي قوي قوي .. وبالتالي مرتبه لن يقل عن 10 ألاف ريال أساسي وأنا اعني ما اقوله ؟

إيه ما فيش وسط ؟

وبعدين 12 ألف إيه يا عم زعلان اللي بدل سكن دول ؟

دول هنا في الرياض ما يجيبوش عشة فراخ دلوقت ... حتى لو كانت فرخه عزابي

يا أخ كريم لو واثق من نفسك وحاسس إنك محاسب كويس قولاً وفعلاً .. ومتمكن من اللغة تحدثاً وكتابةً وبتقدر تشتغل على برامج محاسبية مشهورة وعندك القابلية تتأقلم مع أي برنامج الشركة بتاعتك بتستخدمه ...

يبقى لا تقبل أقل من

1- 7500 راتب أساسي

2- 500 بدل إنتقال

3- ثلاثة شهور بدل سكن سنوي

4- تذاكر لك ولعائلتك لو كنت متزوج ولو كنت عازب يبثى يذكروا في العقد في حالة زواجك تحصل على تلك الأمتياازت

5- تأمين طبي محترم

أما لو كنت محاسب لسه مبتديء يبقى أعمل اللي تعمله مش هاتفرق وأديك بتتعلم ..

بس 2500 بتاعت جرير هاتتطحن شغل لإن الشغل عندهم مافيهوش ياما أرحميني ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

يا أستاذ كريم فعلا الراتب ده قليل بالنسبة ل 5 سنوات خبرة انا خريج تجارة 2004- ادارة أعمال ومقيم بالسعودية وجالى كذا عرض انى اشتغل محاسب وانا معنديش خبرة ب 2500 أساسى بس أنا أفضل العمل بالمبيعات كمان فى حاجات بتفرق فى الراتب مثل اجادة اللغة الانجليزية و الشهادات المحاسبية زى ال cma ونتمنالك التوفيق وتنورنا انشاء الله.

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

يا عم سي السيد ده الناس مستكترة الي ان قلت عليه والراجل بيتكلم عن حائل و بالنسبة لجدة ممكن يلاقي شقة متوسطة بسعر معقول هو ما جبش سيرة الرياض

الناس اعترضت و مستكترة 6500 ريال في الشهر اهو جالكم سي السيد ومعاه حق محلل مالي مسمى وظيفي يخض فطبيعي الراتب يبقى كبير

اما ان خبرته اربع خمس سنوات بس فطبيعي ان مرتبه ما يقلش عن 6000- 7500 ريال ده مجرد نصيحه

دلوقتي هو شاف اكثر من نصيحه من اكثر من شخص ويقدر يوازن الامور و يقرر ايه الانسب

رابط هذا التعليق

يا استاذ كريم انت الوحيد اللي تقدر تحدد اذا كان السفر للسعودية مناسب ليك ولا لا واحنا علينا توضيح الإمور فقط ليك. بالنسبة للسعودية عموماً وخبرتك ٤ سنين مثلاً والعرض و الطلب من مصر.

المفروض لا يقل الراتب الإساسي عن ٤ الآف. حوالي ١٠٠٠ كمان بدل سكن يعني ٥ الاف كبداية جيدة.

لكن اذا كنت انت محتاج تسافر وعند استعداد تقبل بمبلغ اقل وانت عارف انه مش مناسب لكن لوحدك مثلاً حيناسبك. وتجرب مثلا سنة وترجع مصر فده راجع ليك انت وبالنسبة للوظيفة نفسها فالإخوة الإفاضل تفظلوا بالشرح سابقا.

اللهم ارني الحق حقاً وارزقني اتباعه وارني الباطل باطلاً وارزقني اجتنابه

رابط هذا التعليق

استنى شوية لو انت خلصت 2 بارت من CMA يعني اللي فاضل لك 2 بارت كمان يعني نقول 6 شهور

وساعتها اللي قال عليه س س ممكن يكون البداية

وركز على مسمى محلل مالي لان المجال ده مش كتير بيشتغل فيه لان الشركات اللي بتحتاجه لازم تكون شركات كبيرة وده معناه ان برضه الوضع المادي والوظيفي فيها هيكون محترم

وربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

استنى شوية لو انت خلصت 2 بارت من CMA يعني اللي فاضل لك 2 بارت كمان يعني نقول 6 شهور

من الكلام الى هوه وضحه فوق انه درس 2 بارت مش دخل الامتحان وعدى منهم لانه تفرق كتير اوى..وياريت هوه يوضح النقطه دى بجد لانه فى دورات هنا فى مصر بتخدع الناس

وساعتها اللي قال عليه س س ممكن يكون البداية

طبعا اكيد وده الطبيعى

وركز على مسمى محلل مالي لان المجال ده مش كتير بيشتغل فيه لان الشركات اللي بتحتاجه لازم تكون شركات كبيرة وده معناه ان برضه الوضع المادي والوظيفي فيها هيكون محترم

المحلل المالى تايتل كيبر وفعلا مش موجود الا فى الشركات الكبيره ويا ريت تطلب منهم الوصف الوظيفى للوظيفه دى عندهم لكى تطمئن وتعرف انك رايح تشتغل فى التحليل المالى مش مجرد مسمى وخلاص وتجد الواقع خلاف ما يدعون ..الله مايقدر كده

تحياتى لك واتمنى لك التوفيق والقرار السديد

:happy:

وربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

يا عم سي السيد ده الناس مستكترة الي ان قلت عليه والراجل بيتكلم عن حائل و بالنسبة لجدة ممكن يلاقي شقة متوسطة بسعر معقول هو ما جبش سيرة الرياض

الناس اعترضت و مستكترة 6500 ريال في الشهر اهو جالكم سي السيد ومعاه حق محلل مالي مسمى وظيفي يخض فطبيعي الراتب يبقى كبير

اما ان خبرته اربع خمس سنوات بس فطبيعي ان مرتبه ما يقلش عن 6000- 7500 ريال ده مجرد نصيحه

دلوقتي هو شاف اكثر من نصيحه من اكثر من شخص ويقدر يوازن الامور و يقرر ايه الانسب

يا اخ زعلان المرتب اللى حضرتك ذكرته يتطلب خبرة على الأقل 7 او 8 سنوات وكمان انا اعرف رئيس حسابات خبرة 8 سنين كان طالع على 3000 ريال يعنى بلاش مبالغة في الرواتب ،

طب ممكن تقولى لو واحد خبرة سنتين محاسبة اقل حاجة يقبل بيها كام؟

رابط هذا التعليق

ما هو يا استاذ هوندا بالاضافة الى الخبرة هناك ما يسمى بالكوليفيكاشين او التصنيف و علشان كده ممكن تلاقي واحد خبرة 4 سنوات بس تصنيفه عالي و ثقته بنفسه كبيرة فياخد مرتب اعلى من واحد خبرته ثمان سنوات ده وارد

رابط هذا التعليق

ليا صديق من مصر خبرته حوالي 6 سنوات بيشتغل مهندس اداري مرتبه حوالي 5 الاف جنيه جاله عرض في الشارقة ب 12 الف درهم ورفضه وطلب 17 الف درهم علشان يفكر يجي

رابط هذا التعليق

ليا صديق من مصر خبرته حوالي 6 سنوات بيشتغل مهندس اداري مرتبه حوالي 5 الاف جنيه جاله عرض في الشارقة ب 12 الف درهم ورفضه وطلب 17 الف درهم علشان يفكر يجي

وفوق ده كله يا زعزع .. أهم حاجه الدخلة ..

تدخل بصدرك صح وتبقى جيمس بوند في الإنترفيو ... ترتاح بقية عمرك ..

أقسم بالله العظيم .. جايبين واد من باكستان لو قلت لكم إنه ما بيعرفش الألف من كوز الدُرة في المحاسبة لكن اللوبي الباكستاني هنا قالوا له تعمل إيه في الأنترفيو وترسم الدور إزاي ... راحو نافحينه 13000 ريال أساسي فقط غير بدل السكن والمميزات الاخرى ... وأهو ييجي هنا يلطش له سنة لحد ما تبان لبته ولو إترفد يبقى عمل في سنة اللي الواحد مان بيعملوا في 5 سنين ...

وكمان انا اعرف رئيس حسابات خبرة 8 سنين كان طالع على 3000 ريال يعنى بلاش مبالغة في الرواتب ،

ليس مستغرباً ...

ممكن واحد ضاربه السلك ويقبل بـ 600 ريال .. ماحدش هايضربه على إيده عشان يغير دماغه .. وطالما هو مبسوط .. يبقى هو حر

قلت لكم قبل كده على شروة المحاسبين - بكالوريوس تجارة 4 سنوات بعد الثانوية وتنسيق وتعب في المذاكرة .. واخدين بالكم - اللي نزل جابهم صاحب شركة تأجير سيارات مشهورة أعرفه شخصياً لإن مديرها المالي صاحبي ... نزل جابهم من مصر في شوال على 600 ريال .... لا هو عيب ولا حرام ... خليه يقبل بكده وييجي يسف تراب هنا ويبقى عامل زي اللي رقصت على السلم .. لا منه إكتسب خبرة ولا منه جاب ثمن غربته المفاجأة بقى .. إنه هايشتغل في الجنوب حيث البداوة وحيث المنفى اللي السعوديين نفسهم بيهربوا منه ... برضوا مش عيب ..

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

طبعا معاك حق يا سين بس لازم يبقى في حدود لأقل مرتب الواحد ممكن يقبله حتى لو خريج جديد يعني لو حد لسه متخرج وجاي من مصر ايه اقل مرتب ممكن يقبل بيه علشان يتعلم انا شايف انه ما يقلش عن 3 الاف ريال اساسي زائد الف ريال بدل سكن أو يوفر له السكن و المواصلات على شرط ان السكن يكون استديو او غرفة في شقة مؤثثه مع موظفين من نفس درجته زائد تأمين صحي زائد تذكرة سفر سنوية

وكده يبقى اخينا ده جي يتعلم وبياخد مكافأة مش بطالة أقل من كده انا ما ارضهالوش لأنه حيعيش حياة صعبة لو اقل من كده

رابط هذا التعليق

طبعا معاك حق يا سين بس لازم يبقى في حدود لأقل مرتب الواحد ممكن يقبله حتى لو خريج جديد يعني لو حد لسه متخرج وجاي من مصر ايه اقل مرتب ممكن يقبل بيه علشان يتعلم انا شايف انه ما يقلش عن 3 الاف ريال اساسي زائد الف ريال بدل سكن أو يوفر له السكن و المواصلات على شرط ان السكن يكون استديو او غرفة في شقة مؤثثه مع موظفين من نفس درجته زائد تأمين صحي زائد تذكرة سفر سنوية

وكده يبقى اخينا ده جي يتعلم وبياخد مكافأة مش بطالة أقل من كده انا ما ارضهالوش لأنه حيعيش حياة صعبة لو اقل من كده

الغربة ليها تمن

يعنى لازم هترجع بلدك فى يوم من الأيام ... يبقى معاك حاجة تبدأبيها مشروع

يكون دخلة قريب من الدخل و المصاريف اللى كنت بتصرفها هناك

و إلا هتروح تشتغل و تعيش عيشة معقولة و لما ترجع مصر مشهتقدر تعيش ربعها

و تعمل زى حمايا بعد مصرف القرشينات " غلطة .... انا ايه اللى خلانى رجعت مصر "

و بردو مكنش ممكن يعيش بقية حياتة هناك

رابط هذا التعليق

هى ساعات الظروف بتحكم يعنى لو واحد كان رايح فيزا حرة او زيارة هيضطر انه يقبل بأي حاجة عشان يجيب اي فلوس يسدد بيها تمن الفيزا يعنى مضطر

رابط هذا التعليق

وفوق ده كله يا زعزع .. أهم حاجه الدخلة ..

تدخل بصدرك صح وتبقى جيمس بوند في الإنترفيو ... ترتاح بقية عمرك ..

أقسم بالله العظيم .. جايبين واد من باكستان لو قلت لكم إنه ما بيعرفش الألف من كوز الدُرة في المحاسبة لكن اللوبي الباكستاني هنا قالوا له تعمل إيه في الأنترفيو وترسم الدور إزاي ... راحو نافحينه 13000 ريال أساسي فقط غير بدل السكن والمميزات الاخرى ... وأهو ييجي هنا يلطش له سنة لحد ما تبان لبته ولو إترفد يبقى عمل في سنة اللي الواحد مان بيعملوا في 5 سنين ...

وكمان انا اعرف رئيس حسابات خبرة 8 سنين كان طالع على 3000 ريال يعنى بلاش مبالغة في الرواتب ،

ليس مستغرباً ...

ممكن واحد ضاربه السلك ويقبل بـ 600 ريال .. ماحدش هايضربه على إيده عشان يغير دماغه .. وطالما هو مبسوط .. يبقى هو حر

قلت لكم قبل كده على شروة المحاسبين - بكالوريوس تجارة 4 سنوات بعد الثانوية وتنسيق وتعب في المذاكرة .. واخدين بالكم - اللي نزل جابهم صاحب شركة تأجير سيارات مشهورة أعرفه شخصياً لإن مديرها المالي صاحبي ... نزل جابهم من مصر في شوال على 600 ريال .... لا هو عيب ولا حرام ... خليه يقبل بكده وييجي يسف تراب هنا ويبقى عامل زي اللي رقصت على السلم .. لا منه إكتسب خبرة ولا منه جاب ثمن غربته المفاجأة بقى .. إنه هايشتغل في الجنوب حيث البداوة وحيث المنفى اللي السعوديين نفسهم بيهربوا منه ... برضوا مش عيب ..

طب عايزين نتعلم الدخلة دى تبقى ازاى لأنها دخلة العمر؟؟؟؟!!!!!

رابط هذا التعليق

خطاب المقدمة

يقوم خطاب المقدمة بوضع بصمتك الشخصية على سيرتك الذاتية ويلخص بعض المعلومات الهامة بشأنك مثل من تكون وما هي اهتماماتك وأسباب صلاحيتك لشغل الوظيفة، ولا تكتمل السيرة الذاتية إلا بخطاب المقدمة. تابع قراءة دليل بيت لكتابة خطاب مقدمة يشد الانتباه.

يقوم الخطاب بتقديمك إلى صاحب العمل ويضفي صفة شخصية على سيرتك الذاتية. يتعين على خطاب المقدمة أن يوصل إلى صاحب العمل أهدافك وأسباب اهتمامك للعمل بالشركة بالإضافة إلى مهاراتك وخبراتك. انتهز الفرصة التي يتيحها لك خطاب المقدمة لشد انتباه صاحب العمل وإبراز أي صفات فريدة تأهلك بصفة خاصة لشغل الوظيفة. يقوم خطاب المقدمة الناجح بترك انطباع جيد لدى صاحب العمل ويجعله أكثر اهتماما بقراءة سيرتك الذاتية. نوصي بإرفاق خطاب مقدمة كل مرة تقوم بإرسال سيرتك الذاتية.

تجد أدناه الإطار العام لكتابة خطاب مقدمة.

1. الفقرة الافتتاحية

تعد هذه الفقرة أهم جزء من الخطاب. استخدم هذه الفقرة لشد انتباه صاحب العمل.

بعض الأمثلة:

في محاضرة قمت بالاستماع إليها مؤخرا في (اسم مكان)، تمت إثارة اسم شركتكم كمثال لشركة سريعة النمو في مجال (اسم مجال عمل).

بما أنني (مدرس، عمال اجتماعي، إلخ...)، فقد قمت بتنمية مهاراتي في مجال (العلاقات العامة، التحدث، إلخ...). وقد عرف عني أني (ملتزم، منظم، إلخ...)

بمرور أقل من سبعة أسابيع على تخرجي من (اسم جامعة) بشهادة (نوع الشاهدة) في (مجال دراسة)، فإنني اتطلع بشدة إلى الحصول على الخبرة العملية.

قام (اسم شخص) باقتراح أن أقوم بالاتصال بكم إلخ...

أشار (اسم شخص) في شركة (اسم شركة) إلى أنكم تبحثون عن مرشح يتمتع بخبرة من أجل...

شجعني اهتمامي بشغل وظيفة (اسم الوظيفة) التي قمتم بالاعلان عنها مؤخرا أن أبعث إليكم سيرتي الذاتية

نصائح:

استخدم الفقرة الافتتاحية لتقديم نفسك وقدراتك ومهاراتك

إذا ذكرت كيف علمت بوجود وظيفة شاغرة، أذكر من خلال جملة أو جملتين الأشياء التي تعلمتها عن الشركة خلال بحثك عن المعلومات بشأنها. سيظهر ذلك اهتمامك بتأدية عملك.

لو كنت قد قمت بمخاطبة الشركة بناء على اقتراح من شخص يعرفه مدير التعيين بالشركة، قم بذكر اسم هذا الشخص مع التأكد من الحصول على موافقته قبل القيام بذك.

2. الفقرة الرئيسية

قد تتألف تلك الفقرة من ثلاث فقرات تتضمن إنجازاتك ومؤهلاتك. تذكر أن تكون تلك الفقرة إيجابية بشأنك وأن تخدم غرض تسويق نفسك لصاحب العمل.

بعض الأمثلة:

أود أن أنضم إلى شركة تتيح لي (الإمكانية في الترقي، الاستقرار، إلخ...)

تتيح لي خلفيتي في مجال (مجال عمل) أن أكون سندا كبيرا لعملكم في مجال (مجال عمل)

سوف تكمل خلفيتي في مجال (مجال عمل) جهود شركتكم في تحقيق (استراتيجيتها، أهدافها، مشروعاتها)

أمتلك سجلا ناجحا في في مجال إدارة (المسائل المالية على سبيل المثال) في الشركات المتعددة الجنسيات

يشمل مجال خبرتي الإدارة الناجحة ل (مجال إدارة)

تأسيسا على مؤهلاتي، فإني مقتنع بأنني المرشح الأمثل لتولي مهمة (نوع من الوظائف) من أجل عملائكم.

نصائح:

حاول تجنب استخدام أسلوب مفرط في الرسمية عند كتابة خطاب المقدمة، بل حاول إضافة السمة الشخصية حتي تظهر لصاحب العمل صفاتك الشخصية والإيجابية

بما أن الخطاب لا يحتوي إلا على عدد قليل من الفقرات، لا تضمنه إلا المعلومات الأساسية التي تظهر لصاحب العمل ما الذي تستطيع تقديمه للشركة

ركز على إظهار مهاراتك وخبراتك

إذا كانت الفترة التي قضيتها بدون عمل طويلة، فاحرص على ذكر الأنشطة التي قمت بها خلال تلك الفترة مثل العمل التطوعي أو الدورات التعليمية التي التحقت بها

قمت بمراجعة خطاب المقدمة للتأكد من خلوه من الأخطاء الإملائية

3. الفقرة الختامية

عادة ما تكون تلك الفقرة موجزة وتحتوي على التقدم بالشكر لصاحب العمل مع طلب المتابعة من قبله.

بعض الأمثلة:

السيرة الذاتية المرفقة تتضمن تلخيصا موجزا لمؤهلاتي، وسيسرني كثيرا مقابلتكم شخصيا. سأقوم بالاتصال بمكتبكم (تاريخ محدد).

تحتوي سيرتي الذاتية على ملخص لخلفيتي وخبراتي، وأتطلع إلى ترتيب موعدا مناسبا للقائكم حتى تتسنى مناقشة التفاصيل ذات الصلة بالوظيفة الشاغرة التي قمتم بالإعلان عنها أو أية وظائف قد تتاح مستقبلا. شكرا لوقتكم

سوف أقوم بالاتصال بكم خلال الأسبوع المقبل لمعرفة إمكانية تحديد موعدا للمقابلة. شكرا لوقتكم.

أطمع في فرصة لإقناعكم بأن مهارتي تؤهلني للقيام بالوظيفة، وبأنني سأكون سندا لشركتكم

أود أن أتقدم لكم بالشكر مقدما على هذه الفرصة. يمكن الاتصال بي على هاتفي المنزلي في حالة رغبتكم في الاتصال بي لتحديد موعدا مناسبا لكم لإجراء المقابلة

وتفضلوا بقبول فائق الاحترام

مع وافر الاحترام

مع خالص التمنيات

نصائح:

أذكر أنك ستقوم بالاتصال بالشركة في يوم محدد في المستقبل القريب

تذكر أن تشكر متلقي الرسالة

لا تنسى إرفاق سيرتك الذاتية!

بعض الأمثلة على الأسئلة التي قد تطرح خلال المقابلة

1. احكي لي عن نفسك

اجب بإيجاز وركز على حياتك المهنية. ليس من المناسب ذكر علاقاتك وذكريات طفولتك وأسرتك, بل المطلوب ذكر تاريخ موجز لخلفيتك التعليمية وحياتك المهنية واهتماماتك الخاصة. اختم حديثك بأسباب اهتمامك بالحصول على الوظيفة.

2. لماذا تقدمت للحصول على هذه الوظيفة؟

قم باظهار الاهتمام وبرهن انك قمت بالبحث عن معلومات حول تلك الوظيفة وأنك تعلم متطلباتها عن طريق التحدث عن المهام التي قمت بها في وظيفتك السابقة او مجال دراستك التي تؤهلك للوظيفة. بوسعك القول أنك تريد العمل لشركة رائدة في مجال الاتصالات (على سبيل المثال) وأن شهادتك الجامعية في مجال الرياضيات تعطيك خلفية مناسبة للوظيفة. كما اذكر ما الذي تستطيع أن تضيفه للشركة.

3. ماذا تعلم عن الشركة؟

اذكر ما تعلمته عن الشركة خلال بحثك عن المعلومات بشأنها خلال تقاريرها السنوية والصحفة وسمعتها أو من موظفيها. استغل هذه الفرصة لمدح أصحاب العمل والرهنة لهم أنك قمت بالإعداد البحثي الجيد.

4. ما الذي يؤهلك لتولي الوظيفة؟

اشرح أنك مهتم بالوظيفة وبرهن أن خبراتك وتعليمك ومؤهلاتك يجعلاك الشخص المثالي لتولي الوظيفة. اظهر الحماس ودلل على اجوبتك بأمثلة عملية. اشرح خبراتك ومؤهلاتك التي تناسب الوظيفة باستفاضة.

وفي الاحيان التي لا تناسب خبرتك السابقة الوظيفة، تستطيع أن تجد عناصرا منها يمكن الاستفادة منها في الوظيفة التي تتقدم لشغلها مثل مهارات استخدام الحاسب الآلي أو القدرة على العمل في فريق لإظهار روح المبادرة حتى إن لم تتمتع بخبرة في مجال العمل.

5. ما الذي تستطيع تقديمه للشركة ولا يستطيع تقديمه شخص آخر؟

اذكر نقاط قوتك ومهاراتك وصفاتك الشخصية.

6. لماذا نقوم بتعيينك؟

أنظر النقطة 3. لأنك تتمتع بالخبرة/الصفات/المؤهلات المذكورة في نقطة 3 بالإضافة إلى انك متحمس وتتمتع بالذكاء وحب العمل والمرونة والقدرة على التعلم. واذكر اي اتصالات لديك قد تساعدك على تأدية وظيفتك.

7. عن ماذا تبحث في الوظيفة؟

كن صادقا، واذكر أيضا صفات مثل "التحدي وفرصة جيدة للتعلم وبيئة وظيفية مناسبة، إلخ...

8. لماذا تريد تغيير مجال عملك؟

اذكر اهتماماتك وأيضا جميع المهارات او الخبرات ذات الصلة بمجال العمل الجديد. من الشائع هذه الأيام تغيير المجال الوظيفي، إلا أنه عليك أن تبرهن أنك فكرت بتمعن بشأن التغيير، وأن لديك اهتمام قوي بمجال العمل الجديد وأنك في وسعك استخدام بعض المهارات او التعليم أو الاتصالات في المجال الجديد.

9. لماذا تركت وظيفتك السابقة؟

لا تقم بانتقاد أو سب أصحاب عمليك السابقين أو تتحدث عن اخفاقك. تستطيع القول انك تبحث عن تحد جديد، او أن تعلمت ما فيه الكفاية من وظيفتك السابقة أو ان شركتك السابقة كان يتم أعاذدة هيكلتها، أو أنك جاهز لبدء مرحلة جديدة في حياتك بعد تحقيق أهدافك في شركتك السابقة.

10. لماذا تريد العمل لدينا؟

برهن أنك تعلم بعض المعلومات عن الشركة وأنك تؤمن أنها الرائدة في مجالها، أو أن بيئة العمل بالشركة هي التي تبحث عنها، أو انك تحب منتجات الشركة، أو أن أصدقاءك الذي يعملون بالشركة يمتدحونها. امتدح الشركة واظهر أنك تعلم بعض المعلومات عنها.

11. كم من الوقت تحتاجه قبل أن تبدأ بالإسهام في الشركة؟

اظهر انك متحمس وأن لديك قابلية للتعلم وأنك مستعد لبذل الجهد لمعرفة مجريات الأمور بالشركة والبدء في المساهمة الفورية. قم بالإشارة إلى أن خبراتك السابقة ستمكنك من الإسهام مباشرة في مجال معين بينما تتعلم المزيد عن سائر المجالات. يريد من يجري المقابلة أن يعين موظفا يمثل عائدا سريعا لاستثماراته.

12. ما هي نقاط قوتك؟

أنظر النقطة 14 أدناه. بالإضافة إلى ذلك الجمل مثل لاعب فريق، وأعمل جيدا تحت الضغط، ومبدع للغاية، وأتمتع بمهارات استخدام الحاسب الآلي قد تكون ميزة لمجال عمل أو آخر.

13. ما هي نقاط ضعفك؟

لا تذكر أية نقاط ضعف. المقابلة ليست المناسبة للاعتراف بأنك تجد صعوبة في الالتزام بالمواعيد النهائية او أنك لا تجيد الرياضيات. قم بتحويل السؤال لخدمة مصلحتك عن طريق القول أنك (على سبيل المثال) تهتم كثيرا بالتفاصيل أو أنك مفرط في طموحاتك أو أنك تستمتع بالاشتراك في هام عدة.

14. ما هي أهدافك في حياتك المهنية؟

اظهر أنك قد فكرت في المستقبل وأنك ملتزم بتحقيق النجاح في حياتك المهنية.

15. كيف تصف نفسك؟

أي من تلك الصفات يبحث عنها أصحاب العمل: ذكي – مجتهد – سريع التعلم – متمس – صادق – كفء – منتج – طمح – ناجح.

16. كيف يصفك زملاءك؟

لا تذكر أي صفات سلبية.

17. كيف يصفك مديرك السابق؟

سيقوم صاحب العمل بالمراجعة في أي حال من الأحوال، فاذكر أكثر الصفات إيجابية بشأن نفسك ودع الأمر لمديرك السابق إذا كان يريد أن يذكر شيئ يخالف ذلك.

18. ما هو أكثر شيئ أحببته أو كرهته بشان وظيفتك السابقة؟

لا تستخدم الإجابة على هذا السؤال لسب مدراء عملك السابقين. ركز إبراز العوامل التي هي في صالحك مثل القول أنك استنفذت كافة إمكانيات الوظيفة السابقة أو كافة إمكانيات التعلم منها.

19. قم بوصف موقف في ماضيك أبديت فيه روح المبادرة.

بوسعن ان تصف وسائل ابتكرتها لتأدية وظيفتك أو لخفض المصروفات. يمكن ان يكون هذا الموقف غاية في البساطة، مثل تغيير نظام حفظ الملفات. لو كنت تعمل في مجال المبيعات، قد تريد التحدث عن كيفية حصولك على الصفقة الكبيرة.

20. ما المسئوليات الرئيسية التي قمت بها في وظيفتك السابقة؟

جهز ردك على هذا السؤال وقم بذكر جميع المسئوليات التي قمت بها مع إعطاء شرحا تفصيليا للمسئوليات ذات الصلة بالوظيفة التي تتقدم لشغلها.

21. ما هى أعظم انجازاتك؟

للعديد منا بعض الإنجازات التي نفخر كثيرا بها مثل الحصول على ترقية مبكرة أو الصفقة الضخمة التي حصلنا عليها، إلخ.... لو كنت حديث التخرج اذكر الأنشطة التي قمت بها بالجامعة أو الأدوار القيادية التي قمت بها ودرجاتك.

22. أوصف أسلوبك في الإدارة.

لا رد

23. هل تعمل بصورة أفضل في فريق أو بطريقة مستقلة؟

اظهر انه في وسعك العمل في فريق لمعرفة رد فعل الآخرين تجاه أفكارك، إلا انك قادر على العمل باستقلالية واعط أمثلة.

24. كيف تعمل تحت الضغط؟

جيدا. قم بإعطاء أمثلة.

25. ما هي الوظائف الأخرى التي تقدمت لشغلها؟

لا تذكر الوظائف في المجالات الأخرى، واذكر أية مقابلات او عروض حصلت عليها من شركات منافسة.

26. كيف كان آداءك الجامعي؟

حافظ على الإيجابية. ليس عيبا أن تقول أنك كنت تشارك كثيرا في الرياضة والأنشطة والحياة الاجتماعية، حيث أن أصحاب العمل لا يريدون تعيين إنسان آلي. اذكر المواد التي حصلت فيها على درجات جيدة حتى وإن كانت مادة او اثنين.

27. ما هي ساعات العمل التي تفضلها؟

يحب أصحاب العمل المرونة. اذكر انك مستعد للعمل حتى انتهاء المهمة. قم بذكر إية التزامات لديك مثل اضطرارك لإحضار أطفالك من المدرسة الساعة الثالثة والنصف. سيبدي أغلب أصحاب العمل المرونة إذا أبديت أنت المرونة أيضا.

28. هل لديك أسئلة لي؟

نعم. توجيه الأسئلة يظهر أنك مهتم. قم بتوجيه الأسئلة التي تظهر معلوماتك عن الشركة أو الوظيفة، وانك تخطط لمستقبل وأنك متعطش للتعلم. اقرأ مقالة "أسئلة توجهها لمن يجري معك المقابلة".

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...