اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اتفضل جهوة .... عربي

se_ Elsyed

Recommended Posts

حقيقةً اللي ما زارش الخليج ممكن يكون ما سمعش عن حاجه اسمها " القهوة العربي "

وهي في الخليج تعتبر مشروب ينافس بقوة المشروب الاول في العالم وهو الشاي

والقهوة العربي بإختصار تُصنع برضوا من البُن لكنها تختلف عن القهوة التركي في ان البن المستخدم فيها غير مًحمص ... يعني بتلاقي بذور البن بتاعتها لسه خضراء

ولو اتكلمنا عن القهوة العربي في السعودية هانلاقي طريقة صنعها وتسويتها بتختلف من منطقة الى اخرى يمكن نقدر نقول من عائلة الى اخرى وغالباً تختلف الطرق على حسب المكونات الاخرى المساعدة المستخدمة في القهوة

خلونا نتكلم عن طريقة مشهورة لعمل القهوة العربي وبعدين نتكلم

- كيلو بُن غير محمص

- مضاف الية حبهان حسب الرغبة .. كتير قليل انتو حرين بس يُفضل ما نكترش قي الحبهان عشان ما يطغاش على طعم القهوة

- اربعة معالق جوزة الطيب مطحونة

- بضعة وريقات من الزعفران

في ناس بقى بتطحن البن مع الحبهان ( يُسمى هنا في الخليج هيل ) وفي ناس تانية بتطحن البن لوحده وبعدين تضيفة على القهوة بعد غليها

نجيب بقى براد ونضع فيه لتر ماء ... ثم نضع عليه فنجان صغير من البن المطحون ونسيبه يغلي على نار هادية لمدة 10 دقايق

لو كنت ممكن يفضلون اضافة الحبهان المطحون لوحده يبقى نضيف الحبهان عليه وبضع وريقات من الزعفران - البتاع ده غالي قوي وعامل زي الدهب بيتباع بالجرام - وطبعاً معاه جوزة الطيب والحرفنة بقى اننا نسيب البراد لمدة دقيقتين بعد ما طفي النار عشان الخليط ده يتصفى في قاع البراد

وبعدين نضيف كل ده في التُرمس بعد ما نصفيه طبعاً بالمصفاة الصغيرة المخصصة لتصفية السوائل

لاحظوا ان هذا النوع من القهو لا يستخدم في تحليته السكر مطلقاً ويستعاض عن ذلك باكل ثمرات التمر مع رشفات هذا النوع الرائع والخفيف من القهوة

وبأقول خفيف لإن الواحد في القهوة التركي ممكن يضرب له فنجان او اتنين بشكل متواصل .. لكن في القهوة العربي ممكن يضرب الترمس كله مع التمر

في حاجه بقى بتضايقني من اصحابي السعوديين لحد دلوقت وهي الفناجين اللي بيقدموا فيها القهوة العربي اللي يادوبك بؤ واحد بس وتخلص .. لكن في البيت بأستخدم كوبايات الشاي الصغيرة عشان ابقى مقتنع

يُتبع

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

اهو الحوء اللي بأقولكم عليه يادوب شفطة واحده

رابط هذا التعليق

اهو الحوء اللي بأقولكم عليه يادوب شفطة واحده

الله ينور

مش دي العينه وين الجهوة الحين

The King Of Chefs And Chef Of Kings

رابط هذا التعليق

الله ينور

الجهوة في الطريق

تقديم القهوة هنا في السعودية له بروتوكولات خاصة يا شيف مصطفى

فعيب قوي قوي لما تسيب ضيف يصُب لنفسه قهوة .. وتلاقي يا عيني اللي مضيفك طول القعدة متعذب وماسك رصة فناجين في إيد وفي الإيد التانية الأبريق بتاع القهوة وبيسموه هنا " دلة " 292444238_c2f6247f2e.jpg

وكل ما يلمح بس المنسوب بتاع القهوة عندك نقص يروح ناطط وسألك " واحد " يعني عايز تاني .. وما يستناش إنك ترد بالنفي أو بالإيجاب ... بجد والله ... ولازم تشرب لحد ما تحس إنك بقيت كيس مليان قهوة

كنت بأستغرب قوي هما ليه بيقدموا لي القهوة بالطريقة دي .. وهي

دلة القهوة

فناجين العينات

التمر

وبعدين جنبهم كوبايات فيها ميه ... بس مش هي بتاعت الشُرب لإنها كوبايات صغيرة ..

فعرفت مؤخراً إن ساعات البلح بيبقى ملزق وبالتالي كل ما تيجي تمسك واحده عشان تزيحها على بؤك .. مع مرور الزمن إيدك إنت كمان هاتلزق ... فلسه هاتروح لحد الحوض وتغسل إيدك وتعمل حركات فتوفيراً للمجهود وللطاقة بتروح دابب صوابعك في الكوباية عشان تسأ سأهم وتبقى عملية نضيفة 100 %

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله....

أنا جيت على الريحة.....موضوع يستحق جزيل الشكر لاخونا س.س. كبير الاعيان

ولانى من عشاق شرب القهوة العربى...فقد حاولت مرارا وتكرارا انى أسويها هنا..وكل مرة كنت بأصاب باحباط شديد وفشل ذريع

دلوقت عرفت السبب...انى باشتريها جاهزة واكيد مش بيكون عليها زعفران ولا جوزة الطيب...لان طعهما بيكون حبهان وكأنى وقعت فى حلة شوربة...

بس فعلا طعمها بيكون مختلف كل الاختلاف وانت بتفطر بها مع تمرة فى الحرم....الله... :wub:

موشكرين شوكرن جزيلن

نهارك سعيد يافندى.... :)

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

يا مراحب يا مراحب ..

إيش لونش أختشي فلانه ؟

معليش مش هاتنفعي تقعدي في بيت الشًعر ( الخيمة يعني ) بتاعت الرجاجيل ... لذا يُمكنك أن تأخذي دلة القهوة الجاهزة وتروحي تشربيها مع الأسد بعيد يعني في السلاحليلك قصدي في الحرملك ....

----------------

نرجع مرجوعنا للجهوة ..

بُصي يا فلانة .. لما تروحي للقهوجي خليه يطحن لك البن الغير محمص لوحده .. وإنتي بقى في البيت وإنتي قاعدة على الشلتة قدام السبرتاية وبتشتغلي شرز تريكو .. تعمل التحويجة الخاصة بكي .. يعني حبهان مطحون على شوية من المدام بتاعت الطيب ( جوزة الطيب يعني ) على الزعفران زي ما قلت لك ..

ولو عايزة تضيفي عليها مسامير يبقى براحتك ..

طبعاً هاتقولي لي : يعني إيه مسامير ؟

المسمار حضرتك باللغة الخليجية هو القرنفل ... أكتبيها عندك

ممكن برضوا تطحني مسمارين تلاتة بس مع خلطة الحبهان ..

وأي خدمة إجتماعية

عايزين حساب القهوة عشان بأسلم وردية الله يكرمك

رابط هذا التعليق

إستني بقى أسمعك بيتين الشعر ( والدقن ) دول عن الجهوة ... وأنا عارف إنك متذوقة للفن وذات ودان موسيقية مرهفة

يا ما حلا يا عبيد في وقت الاسحار

جر الفراش وشب ضو المناره

معدلة تجذا على صالي النار

ونجر الى حرك تزايد عياره

النجرب طق وجاذب كل مرار

مالفه الملفوف من دون جاره

في ربعة ماهيب تحجب عن الجار

لامن ولد اللاش ما شب ناره

والكام بيت الجايين دول بقى .. نقاوة ومخصوصين وعارف انهم هايعبجوكي . بس أرجوكي ما ينفعش تقريهم إلا وفي إيدك فنجان قهوة يعدل الدماغ .. عشان في الصيام مش هاتفهمي مكنوناتهم ..

يا كليب شب الناريا كليب شبه

عليك شبه والحطب لك يجابي

الوالمه يا كليب عجل بصبه

والرزق عند اللي ينشي السحابي

حنا علينا جيب ماها وحبه

وعليك تقليط الدلال العذابي

ادغث لها ياكليب من جزل خبه

وشبه الى منه هباكل هابي

باغي إلى شبيتها ثم قبه

تجذب سراة منبعيد غيابي

بنسرية يا كليب صلف مهبه

متلطمين وسوقهم بالعقابي

صبه لقرم صرفته ما حسبّه

يوم البخيل مدنهر الوجه هابي

وعده عن اللي مايداري المسبه

اللي يدوربالقصي الغيابي

لا جاضع المتروع خطو الجلبه

يا حلو تالي الليل خبط الركابي

اقحص لهم وابدي سلام المحبه

لا شح بالهين كبير العلابي

يا ترى أنت فين يا زُهيري ؟

رابط هذا التعليق

الله ينور

الجهوة في الطريق

تقديم القهوة هنا في السعودية له بروتوكولات خاصة يا شيف مصطفى

فعيب قوي قوي لما تسيب ضيف يصُب لنفسه قهوة .. وتلاقي يا عيني اللي مضيفك طول القعدة متعذب وماسك رصة فناجين في إيد وفي الإيد التانية الأبريق بتاع القهوة وبيسموه هنا " دلة " 292444238_c2f6247f2e.jpg

وكل ما يلمح بس المنسوب بتاع القهوة عندك نقص يروح ناطط وسألك " واحد " يعني عايز تاني .. وما يستناش إنك ترد بالنفي أو بالإيجاب ... بجد والله ... ولازم تشرب لحد ما تحس إنك بقيت كيس مليان قهوة

كنت بأستغرب قوي هما ليه بيقدموا لي القهوة بالطريقة دي .. وهي

دلة القهوة

فناجين العينات

التمر

وبعدين جنبهم كوبايات فيها ميه ... بس مش هي بتاعت الشُرب لإنها كوبايات صغيرة ..

فعرفت مؤخراً إن ساعات البلح بيبقى ملزق وبالتالي كل ما تيجي تمسك واحده عشان تزيحها على بؤك .. مع مرور الزمن إيدك إنت كمان هاتلزق ... فلسه هاتروح لحد الحوض وتغسل إيدك وتعمل حركات فتوفيراً للمجهود وللطاقة بتروح دابب صوابعك في الكوباية عشان تسأ سأهم وتبقى عملية نضيفة 100 %

السلام عليكم

شكرا على الجهوة

يعني يا مستر س س زي البدو عندنا في مصر نوعا ما بس البدوي ممكن يموت الواحد من شرب الشاي أو القهوة و خصوصا لو كان قول مرة يقعد معاهم و مش عارف البروتوكولات بتاعتهم لأن البروتوكولات بتاعتهم بتختلف شوية عن دي يعنى مثلا :

و انت بتشرب أي مشروب مع واحد بدوي و خلصت المشروب و تركت الكوب معدول اذن ستضطر أن تشرب و ماتقدرش تقول لأ "تقعد قعدة عرب على طول"

و لو خلاص خلصت و مش عاوز تشرب تاني المفروض أنك بتقوم بوضع يدك على أعلى الكوب ثم تركه و الكلام ده لو ناوي تشرب تاني بعد شوية

أما لو كنت خلاص استكفيت بتقوم زي الشاطر قالب الكباية رأسا على عقب و تركها

The King Of Chefs And Chef Of Kings

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شكرا على الجهوة

يعني يا مستر س س زي البدو عندنا في مصر نوعا ما بس البدوي ممكن يموت الواحد من شرب الشاي أو القهوة و خصوصا لو كان قول مرة يقعد معاهم و مش عارف البروتوكولات بتاعتهم لأن البروتوكولات بتاعتهم بتختلف شوية عن دي يعنى مثلا :

و انت بتشرب أي مشروب مع واحد بدوي و خلصت المشروب و تركت الكوب معدول اذن ستضطر أن تشرب و ماتقدرش تقول لأ "تقعد قعدة عرب على طول"

و لو خلاص خلصت و مش عاوز تشرب تاني المفروض أنك بتقوم بوضع يدك على أعلى الكوب ثم تركه و الكلام ده لو ناوي تشرب تاني بعد شوية

أما لو كنت خلاص استكفيت بتقوم زي الشاطر قالب الكباية رأسا على عقب و تركها

نسيت حاجة كمان يا مصطفى .. إنك لو عايز تزود ومثلا محدش واخد باله منك (مطنشينك يعني) كل اللي عليك إنك بس تهز الفنجان وانت ماسكه بالإبهام والسبابة هزتين ثلاثة تلاقي اللي بيصب القهوة جري عليك بيصب لك القهوة

أنا بئا ما اقدرش اقاوم القهوة العربي برغم إني أول ما جيت الكويت كنت مستغرب جدا وبقول ازاي بيشربوها دي .. طعمها مر قوي ولونها ما يشجعشي اني اشربها لكن بعد ما تعودت عليها بئت معايا زي كوباية الشاي والسيجارة

لكن القهوة العربي فعلا بتنشرب بعد أكلة دسمة والمشهور بها الخليج من آكلات عربية زي الكبسة ومعاها الخرفان والمقلوبة ووو ...

علشان كده الواحد لما بيكون واكل الأكله دي لازم بعدها على طول قهوة عربي بتحس براحة غير طبيعية وان الاكل اتهضم

على فكرة يا سي سي الايام دي بشوف في المطحنة القهوة العربي جاهزة بالخلطة بتاعتها كل ما عليك انك تعملها زي القهوة التركي وبدون ما تتعب حالك وتقعد تطحن في هيل والزعفران وجوز الهند والكلام الكبير ده

شكرا للموضوع الجميل ده

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 25
      طبعا محدش عاجبة وزنة ... واللى معدى المائة وعشرون :D بيقول : نفسى بس انزل لتسعين ..واللى وزنها تمانين خمس وتمانين بتقول : اة بس لوابقى خمسة وستين حتى ;) عموما ممكن نحاول ..حنخسر اية يعنى ...يعنى هى جت على دى تعالوا بينا نشوف اهم الاعشاب المهمة لتزيل الوزن ووصفاتها اية .. ولا شك أن هناك الكثير من المعتقدات المتداولة بين الناس والتى نبعت مما يسمى بالطب الشعبى القديم والذى يعتمد فى المقام الأول على استخدام النباتات والأعشاب الطبيعية المختلفة، وأن هذه المعتقدات وما تقدمه من وصفات تساعد على التخ
    • 0
      حفاظا على الهوية الوطنية والثقافية المصرية لدى الأطفال المصريين المقيمين بالخارج أطلقت وزارة الدولة للهجرة عرض المقال كاملاً
    • 0
      حوار بين زنزانتين في سجن عربي فجأة وبغير سابق إنذار تمكنت زنزانة في سجن عربي من النطق حديثا عربيا فصيحا دون أن تدري أن جارتها الواقعة على يمينها في الممر المظلم المؤدي إلى سرداب دراكيولي مخيف ينتهي بزنزانات انفرادية تنزل الرعب في كل أوصال إبليس لو اقترب منها كانت تسمعها، فتبادلتا حوارا التقطنا نحوا من طرفه، فكان المشهد التالي ...  قالت الزنزانة الأولى وقد بدت على محياها ملامح حزن لو نزلت على جبل لرأيته خاشعا متصدعا: بعد منتصف ليل أمس بقليل جاء حارس وأيقظ أحد سجناء الرأي الذين أمضوا ثلاثة أضعا
    • 0
      حوار بين مواطن خليجي و .. إعلامي عربي!في أحد فنادق عاصمة دولة عربية خليجية التقى مواطنٌ خليجي بأحدّ المثقفين الإعلاميين الذي كان قد صاحبه في سنوات الدراسة الجامعية بعاصمة مشرقية ثورية.دار بين الرجلين حوارٌ على مائدة العشاء في المطعم الأنيق بالطابق الأرضي، والتقطنا شطرا منه ..المواطن الخليجي: أرى ملامحَك قد تغيّرت قليلا، وبدأتَ تميل نحو السمنة، وفقدت بعضا من رشاقتك التي عرفناك بها خلال سنوات الزمن الجميل في الجامعة! الإعلامي العربي: وأنا كدت لا أعرفك بعقالك ودشداشتك، ولا أدرى إنْ كان الشيبُ قد
    • 0
      حوار بين حمار و .. زعيم عربي!الدخولُ إلى باحة القصر مغامرةٌ لا بد أن تنتهي بصاحبها إلى زيارة للعالم الآخر، فإذا كان الزائرُ المتسللُ حِماراً فإن فرصةَ وجوده قريبا من أحد الشوارع المؤدية للقصر ضئيلةٌ للغاية.لذا قرر حمارٌ أن ينتظر الزعيمَ في بيته، وتسلل بالفعل دون أن يشتبه به أيّ من رجال الأمن، ودخل غرفةَ مكتب القائد، وانتظر عودتَه الميمونة. قُبَيل الحادية عشرة مساء، وبعد العشاء ومشاهدة نشرة الأخبار المتلفزة، دخل الزعيمُ إلى غرفة مكتبه وبيده مجموعة من الصحف والتقارير والأوراق الأخرى. كانت المفاج
  • أضف...