اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مقهى حنان ترك: ممنوع دخول المسيحيات وغير المحجبات

MZohairy

Recommended Posts

مقهى حنان ترك: ممنوع دخول المسيحيات وغير المحجبات :lol:

افتتحت الفنانة المصرية حنان ترك، التي ارتدت الحجاب الاسلامي اخيرا، مقهى في القاهرة تنص تعليماته على منع دخول غير المحجبات والمسيحيات.

وقامت جهة قد تكون مرتبطة بحنان ترك بالترويج لهذا المقهى عبر رسائل الكترونية باللغة الانجليزية تلقتها عشرات العناوين داخل وخارج مصر.

وقالت مجلة "روز اليوسف" التي زارت مندوباتها المقهى، ان حنان اسسته بالتعاون مع مها الصغير زوجة الفنان احمد السقا الذي شاركته ترك بطولة بعض افلامه.

لكن المجلة اشارت الى ان مها الصغير قررت في وقت لاحق فض الشراكة مع حنان ترك.

ونشرت المجلة ترجمة للرسالة الترويجية المتداولة حول المقهى والتي يقول نصها: أخيرا..أصبح هناك مقهى تستطيع الفتيات والسيدات المسلمات الذهاب أو الخروج إليه! صبايا كافيه، مكان جميل تجدين فيه أفضل المأكولات والمشروبات، وليس فيه موسيقى ولا يسمح لغير..المحجبات بالدخول إليه".

"صبايا كافيه مقهى وكوافير ويقدم لك كل ما تحتاج إليه المحجبة، سجاجيد للصلاة وهدايا.. هو ملتقى للفتيات المسلمات المستعدات للتقرب من الله ويوفر لك فرصة توسيع دائرة صحبتك الصالحة..

"..فى صبايا كافيه لديك فرصة للقاء حنان ترك! يتيح لك صبايا كافيه التمتع بفعل أشياء لن تتمكنى من فعلها فى أماكن أخرى من دون أن تغضبى الله!..ونرجو أولا ألا تصطحبى معك..فتيات مسيحيات لأنهن ممنوعات من دخوله..".

جدير بالذكر ان بعض وسائل الاعلام المصرية كانت اشارت الى ان كلفة هذا المقهى قد وصلت الى نحو 14 مليون جنية مصري (نحو 2,5 مليون دولار).

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

خلص المقال

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

• الردود 45
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

جدير بالذكر ان بعض وسائل الاعلام المصرية كانت اشارت الى ان كلفة هذا المقهى قد وصلت الى نحو 14 مليون جنية مصري (نحو 2,5 مليون دولار).

مش كل شيء بنقراه لازم يكون صحيح

رقم مبالغ فيه جداً واعتقد انه مش حقيقي

تم تعديل بواسطة الحازم حسن

Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

روز اليوسف !!!!!!

معليش ما أعطلكش

روز اليوسف من زمان وهي تكره كلمة " دين " سواء مسلم ، مسيحي ، إن شالله بوذي

هل يُعقل يا سادة حد فاتح مشروع يبتغي الربح ويهبل التهبيل بتاع ممنوع دخول مسيحيات وكلام فاضي ز ي ده ؟

وبعدين لا مؤخذه حنان ترك هاتعرف المسيحيات من غيرهم إزاي ؟ إيه هاتشوف بطاقاتهم الأول ولا هاتشوف دقين صليب ولا لأ ولا هاتقول للي داخل قول " أشهد ان لا إله إلا الله ... محمد رسول الله " أو تاخدهم في رمضاء مكه وتعذبهم بوضع حجارة على صدورهم حتى ترى موقفهم من اللات والعُزى

العبي غيرها يا روزا يا ام حركات مفقوسة .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

:lol: هو فكره رائعه حكاية الفصل ( مكان للفتيات فقط)

بس السلبيات انه

لو كان الغرض الدعوه يعنى ايه ممنوع دخول االغير محجبات

هو محل تجارى كوافير بمعنى اصح فى صوره اسلاميه بس مش مبالغ شويتين فى تكلفته؟

ربنا يهدى انا مفهمتش :roseop:

العالم ى مش بتضيع وقتها خالص خالص خالص فن ومشروعات دينيه بقي ربنا يوفق

تم تعديل بواسطة amrhoras

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

على فكرة يا جماعة مش كل اللي بيتنشر بيكون حقيقي .. أنا أعرف ناس يعرفوا حنان ترك كويس جداً وهم ناس ملتزمين دينياً وبيشكروا فيها جداً في إلتزامها وتدينها .. وناس تانية كتير بتساهم في مثل تلك الأمور والله اللي بتعتبر خيرية .. يعني مثلاً انا أكون متطمنة علي بنتي لما تروح مكان زي ده مع صديقاتها .. وخلينا نعمل له زيارة مرة ونبقي ننقل لكم تقرير عنه ..

يعني فيها إيه لو كان هناك مكان مخصص للسيدات في كل شيء .. ماهو فيه مكان للسيدات بمترو الأنفاق .. ومكان داخل كل كوافير .. ومكان بصالات الجيم والسونا .. ومكان في المساجد .. وأماكن في بعض البنوك ..

مرة بنتي راحت عيد ميلاد واحدة صاحبتها في كافيه في شارع النزهة بمصر الجديدة وحكاية أعياد الميلاد دي بقت موضة في الكافيه يعني كل واحدة تروح تدفع لنفسها وممكن يلموا من بعض ويجيبوا هدية بسيطة لصاحبة عيد الميلاد .. بس المهم انهم يتجمعوا .. ده شيء ظريف بدل الديش بارتي اللي بتبهدل البيوت .. لكن لقيتها بتكلمني علي الموبايل وبتقولي الحقي يا مامي فيه شباب ولاد اتخانقت ومسكت السكاكين والمطاوي لبعض والبوليس جه .. لك أن تتخيل بقى أنا حالي كان ازاي .. وبنتي اصلا بسكوتاية لو حد شخط فيها تعيط ..

وربنا ستر ان كان ولاد عمتها معاها وخرجوا كلهم ومشيوا بسرعة ..

دي صورة حقيقية من بعض ما يحدث في تلك الكافيهات ... يبقي بقى نعمل حاجة للسيدات أحسن والا نتفرج علي المهازل اللي بتحصل في الكافيهات التانية أحسن؟..

لنا لقاء آخر بعد الزيارة إن شاء الله

تحياتي

زيزيتا

ربي إرزق إبنتي صُحبة الأخيارِ

وخِصالَ الأطهارِ , وتوكّلَ الأطيارِ

رَبي وبلِغني فيها غاية أمَلي ومُنايَ .. بحَولِكَ وقوتِكَ

رَبي متعني ببرِهِا في حياتي .. وأسعِدني بِدُعَائِهِا بعد مَمَاتي

رابط هذا التعليق

فكرة لم تعجبني من حنان ترك . لو ارادت بالفعل انشاء هذا التجمع النسائي للمسلمات لكانت سمته "مقهى الملتقى الديني للمسلمات"

يا حنان ترك - من الافضل ان توضع القواعد والشروط والتعليمات يقضي بها زوار مقهاكي اذا كان من قبيل تكفيرك لذنوبك. وممكن ان تتمثل في : عدم الدخول بملابس مكشوفة ، او عارية الرأس او عارية الصدر وغيره. لكن تحريم ديانة معينة من الدخول وكأنه مكان مقدس (المقهى) كلام غير مقبول. فالواضح من المشاركات السابقة ان المقهى لا يقدم شيئا بخصوص دروس اسلامية او محاضرات او غيرها. ولكنه مكان لشرب الشاي بدون موسيقى.

لم ارى من قبل في دول اسلامية منع الغير مسلمين من دخول المراكز التجارية او الاسواق أوالمحلات او حتى المقاهي. ولكن للجوامع والمساجد فقط.

قلبك عربية تاكسي ....................... ماشي فالحب عكسي

عمال يدهس حبايب ....................... ولا بيسمع كلاكسي

عواطف سيد التاكسجي

رابط هذا التعليق

الفكرة محترمة .... ويؤخذ عليها - ان صح الخبر - منع المسيحيات ...

اتمنى ان يأتي يوم لا نفرق بين شخص واخر على اساس الدين او العرق او النسب.

رابط هذا التعليق

روز اليوسف !!!!!!

معليش ما أعطلكش

روز اليوسف من زمان وهي تكره كلمة " دين " سواء مسلم ، مسيحي ، إن شالله بوذي

هل يُعقل يا سادة حد فاتح مشروع يبتغي الربح ويهبل التهبيل بتاع ممنوع دخول مسيحيات وكلام فاضي ز ي ده ؟

وبعدين لا مؤخذه حنان ترك هاتعرف المسيحيات من غيرهم إزاي ؟ إيه هاتشوف بطاقاتهم الأول ولا هاتشوف دقين صليب ولا لأ ولا هاتقول للي داخل قول " أشهد ان لا إله إلا الله ... محمد رسول الله " أو تاخدهم في رمضاء مكه وتعذبهم بوضع حجارة على صدورهم حتى ترى موقفهم من اللات والعُزى

العبي غيرها يا روزا يا ام حركات مفقوسة .

يعني الخبر غلط بالكامل ولا صح و عليه شوية تحبيشات من روزا اليوسف؟

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

أعتقد والله أعلم إن الحقيقة بتقول إنها ممكن تكون فتحت كوفي شوب للنساء فقط .. لكن عشان هي فنانة ومحجبة راحت روزا واخده الخيط ده ومحبشة حواليه خبر منع المسيحيات والكلام الفارغ ده وهو ما يتنافى مع العقل والمنطق

- نتفق تماماً مع وجود اماكن خاصة للنساء ياخدوا فيها راحتهم سواء مقاهي او شواطيء او اندية رياضية وما إلى ذلك .... وهي أفكار ليست رجعية بالمرة ..

- لكن نؤكد ونتفق مع أي حد ينادي بعدم التمييز الديني بين أبناء الشعب الواحد

انا مش فاتح جامع لصلاة المسلمين عشان كده بأمنع دخول الغير مسلمين !!!!

ده مقهى ... يعني مكان عام ... لكن ممكن توضع شروط كما ذكر الزملاء بمنع دخول النساء اللاتي يرتدين ملابس مثيرة مثلاً .... إشمعنى الأندية اللي بتحظر دخول الرجالة الي بيلبسوا جلاليب أو النساء المنقبات ؟

كرة لم تعجبني من حنان ترك . لو ارادت بالفعل انشاء هذا التجمع النسائي للمسلمات لكانت سمته "مقهى الملتقى الديني للمسلمات"

أتفق مع الفكرة دي تماماً

لكن في نفس الوقت ده هايجرنا لحاجات مش كويسه ..

فبكرة نلاقي مثلاً :

" مقهى الفتيات المسيحيات "

" غرزة أبناء صهيون لليهود المحتلون "

" كباريه البقرات الثلاثه ... للهندوس فقط ... ممنوع دخول السيخ "

" نايت كلوب أحباء بوذا "

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

لكن في نفس الوقت ده هايجرنا لحاجات مش كويسه ..

فبكرة نلاقي مثلاً :

" مقهى الفتيات المسيحيات "

" غرزة أبناء صهيون لليهود المحتلون "

" كباريه البقرات الثلاثه ... للهندوس فقط ... ممنوع دخول السيخ "

" نايت كلوب أحباء بوذا "

هو ده اللي انا خايف منه

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

فكرة عمل مكان

مش عارف فكرة فوبيا العنصرية اللى بتمسكنا في بلادنا دي رغم أننا عفوا ((بنعامل بالنعال )) في أماكن كثيرة في الدول الغربية فقط لأننا مسلمين وكتير من أصحابي بيحكوا لى مواقف عنصريه ،، الست - لو صح الخبر - عامله مكان بتقدم خدمة ولا ترغب في الأخوه النصاري في المكان دا أنا لا أري أي انتقاص لهم هيا حره وخصوصا ان المكان بيقدم خدمة ليست حكرا عليها ولا هي خدمة او مزية عامة

أنا لا أكتب الأشـــعار فالأشعـــــــــار تكتبني

أريد الصمت كي أحيا ولكن الذي ألقاه ُينطقني

رابط هذا التعليق

انا فى راى لو كان الكلام دة صحيح يبقى اغبى حاجة عملتها حنان ترك

يعنى اية ولا مسيحيات ولا غير محجيبات هو اى تقاليع

انا برفض فكرة الفصل تماما

ممكن اه تعمل مكان نسائى عموما

انما تدخل بالحاجب زى الكارنية

والمسيحية اية حيشوفوا بطاقتها

وبعدين الفكرة دى فكرة سعودى اوى

حكاية الكوافير الى مع الكافية هنا بيسموها مشاغل

ان ضد ان الانسان يتحكم علية بلبسة او دينة

الانسان بتصرفة لية بيسطحوا الامور

انا مسلمة ومحجبة ومش حادخل المكان دة لانه عنصرى

وتانى بقول دة لو كان المكان دة حقيقي

رابط هذا التعليق

كلام عبيط ...( آسفة لاستخدام هذه الكلمة لكن لايوجد غيرها للتعبير عن مدى سذاجة الكلام كله ) ..

طيب...

لو صح هذا ...

وهى متدينة قوى كدة .....طيب مابلاش من اصله تنزل من بيتها ...!!!....يعنى تروح تفتح مقهى وتقولك ..( غيرانة على الدين ؟؟ )

كفاية بقى استخفاف بعقول الناس ...

ده كله بيزنس....( مكاتب السياحة عاملة الحج بيزنس وفيها نصب من هنا لهناك...والسفارة بتنصب باسم الدين ( بعض موظفيها )...سفارة هناك وسفارة هنا ....وسمعنا وشفنا مهزلة ( ادعاء ) سرقة استيكر فيزا الحج

وازاى اتسربت الاستيكرات دى اللى عددها يقترب من الألف ...وغيره وغيره..

مرة واحدة راقصة تفتح مطعم اسماك وتتحجب........والكل يروح يساهم فى نشر التسامح ...وتشجيعها على الاستمرار فى الطريق السليم ...( وكله بيزنس وملايين ) ....وبعد كام سنة ...مش بس هى اللى ترجع (( للفن )) لالالا....وذريتها....!!!

ومرة واحدة تانية ....راقصة برضه.....تتوب عن الرقص..(( قصدى الرقص اللى يتوب عنها ...نظرا لكبر سنها وزيادة شحمها )).....يقوموا يفرضوها علينا فى الشاشة الصغيرة ...(( ومسئوليها صغيرى العقل ))...ونلاقيها حامية حمى الفضيلة ....وصحفية ....وسنها يقترب من قرن الا ربع ...!!!...وياسلام على الشباب والبوتوكس والقصة والرموش والدلع ....وهى كدة مثل اعلى للحريم ..

والله العظيم حرام..

حرام...

حرام كدة ....

يعنى الستات المحترمات خلاص ؟؟ انتهوا ...

وبقت الفنانات ..

----------------.

----------------.

----------------.

اصل انا نفسى احط تلتميت خط تحت كلمة الفنانات دى .........

بقت الفنانات هن رائدات كل شئ جميل ومبتكر ؟؟

الله يخيبهم كلهم على بعضهم ....

امبارح كانوا بيتكلموا عن المشروعات الصغيرة .........واخدين بالكم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

المشروعات الصغيرة ...؟؟

ايوة الصغيرة ؟؟

الصغييييييييرة ....؟؟

وقالك انها بتبدأ ..............................من مليون لعشرين مليون ....؟؟

اى والله.

يعنى اى حد عاوز يعمل مشروع صغنون يبقى على اسو أ الظروف لازم يكون معاه من مليون لعشرين مليون ..

والناس تسأل وتستفهم .....والمذيع يرد ويسأل المسئول ...

يبقى مش عاوزين حنان ترك تفتح قهوة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بالمبلغ الهايف ده ؟؟

والآخر يقولك الشباب بينتحر ليه ؟؟

ماهو الشباب ......اللى زى العواجيز اللى زى حالاتى .......ماشى على مبدأ صح ....

لازم يتجنن ...ولازم يسأل نفسه ؟؟؟....هو فيه ايه ؟؟

هى كل حاجة اتشقلبت ليه ؟؟

هو انا كنت فين لما كل ده حصل ؟؟

الكل باطل وقبض الريح...

الكل باطل وقبض الريح...

الكل باطل وقبض الريح....

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

أنا مع توافر البدائل أمام الباحث عن أى خدمة .. ما المانع من أن يكون هناك مقهى للنساء فقط ؟ .. ما المانع من أن يكون هناك كوافير ليس فيه عمال من الرجال ؟ .. هذه بدائل لا غبار عليها وتلبى احتياجات موجودة بالفعل فى المجتمع .. هناك فتيات وسيدات يفضلن هذا ، ومن حقهن توفير تلك الخدمات بهذا الشكل الذى يفصل الإناث ويوفر لهن الراحة ....

أما الفصل على أساس دينى ، فهذا هو ما يجب أن تُرفع فى وجهه رايات الرفض .. فهو فصل وراؤه عنصرية بغيضة وأياد خبيثة تستهدف أمن وأمان المجتمع الذى نعيش فيه والذى تحيط به عواصف التطرف والتعصب وتبحث عن المنافذ التى تمكنها من العصف به

لا يهمنى إن كان الخبر صحيحا أو كاذبا .. فأنا وكل من له عين ترى وعقل يعى يعرف أن هذا التوجه المتطرف فى عنصريته موجود بين الواقعين تحت تأثير التيارات الزاحفة علينا من الشرق

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

أزعجنى أن أقرأ لشخص كنت أحترم مركزه الأكاديمى رأى أن يذكر فى منتدى آخر تم نشر هذا الموضوع فيه, أن الإنسان حر فى ممتلكاته.

و ما لم يفهمه هذا الأكاديمى أن مقهى حنان ترك ليس ملكية خاصة, بل ملكية تم الترخيص لها من الدولة لكى تتعامل مع جميع المصريين , طبقا للدستور, و قوانين الممارسة التحارية التى تمنع التفرقة على أساس الدين, أو اللون, أو الجنسية.

و فى الدول التى ندينها لأنها تميل إلى التفرقة بين الأديان, ففى هذه الدول توجد قوانين ضد التفرقة العنصرية الصريحة, فقد تتطلب بعض الشروط الخاصة بدخول البلاد, و لكن متى كان الفرد داحل الددولة, فمن المفروض أن يتمتع بجميع حقوق المواطن.

ماذا لو نشرت بعض المحلات الأمريكية أن محلاتها لا تقبل دخول المسلمين, أو الزيوج أو الكلاب.

القانون سيضع أصحاب هذه المحلات فى السجون لمدد طويلة.

ماذ سيشعر المسلم إذا تم فتح مطعم صاحبه مسيحى فى وسط القاهرة, و على يافطته إعلان أن المسلمين ممنوعون من الدخول؟

لماذا هذا الإستغلال للدين للدعاية لمقهى؟ و هل من لم يدخل ÷ذا المفهى لن يدخل الجنة؟.

رفقا بعقولنا, و كفانا تمزيقا للوطن, و شهرة حنان ترك و تنقبها ليسا سببا كافيا لنسف اوحدتنا الوطنية.

تم تعديل بواسطة الأفوكاتو

أعز الولد ولد الولد

إهداء إلى حفيدى آدم:

رابط هذا التعليق

ماذا لو نشرت بعض المحلات الأمريكية أن محلاتها لا تقبل دخول المسلمين, أو الزيوج أو الكلاب.

القانون سيضع أصحاب هذه المحلات فى السجون لمدد طويلة.

ماذ سيشعر المسلم إذا تم فتح مطعم صاحبه مسيحى فى وسط القاهرة, و على يافطته إعلان أن المسلمين ممنوعون من الدخول؟

رفقا بعقولنا, و كفانا تمزيقا للوطن, و شهرة حنان ترك و تنقبها ليسا سببا كافيا لنسف اوحدتنا الوطنية.

هي دي المشكله

مستكبر النار من مستصغر الشرر

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

فكرة انشاء صالون نسائي سواء كان للمسلمات او غيرهن فكرة قبيحة من الاصل

فالأصل في المراة وهو القرار في البيت وعدم الخروج من المنزل الا لضرورة والضرورات معروفة

فالمرأة لا يجب أن تكون خراجة ولاجة بمعني تطلع من المكان ده علشان تدخل مكان تاني

يعني يا ريت توفر حنان ترك مجهودها للاستغفار والدعوة بين الفنانات وان كانت دعوتها الي الله بين العوام

شئ طيب ومحمود وان شاء الله تؤجر عليه لكن تعملي قهوة والحريم هات يا نميمة بدعوي ان الست

دي مش متدينة ودي متدينة فده مرفووووووووووووووووووووووووووووووض .

اما منع النصرانيات من دخول اي مكان غير المسجد فده غير مقبول بالمرة بل يجب ان يسمع كلام الله

امال هي بتعمل دعوة لمين ما كل المسلمين الا جزء منهم عارفين الحلال والحرام بس متساهلين فيه

والنصرانيات هن الأولي بالدعوة من غيرهن .

ده الأصل ومناقشة اي تفاصيل غير كده هو الشئ الغير منطقي واقرأ كلام رسول الله مخاطبا النساء

:winner: فقد أخرج البزّار من حديث أبي الأحوص عن عبد اللّه بن مسعود رضي الله عنه أنّ النّبيّ صلى الله عليه وسلم قال : « المرأة عورة فإذا خرجت استشرفها الشّيطان ، وأقرب ما تكون بروحة ربّها وهي في قعر بيتها » .

كما أخرج من حديث أنس رضي الله عنه أنّه قال : « جئن النّساء إلى رسول اللّه صلى الله عليه وسلم فقلن : يا رسول اللّه : ذهب الرّجال بالفضل والجهاد في سبيل اللّه تعالى فما لنا عمل ندرك به عمل المجاهدين في سبيل اللّه ؟ فقال رسول اللّه صلى الله عليه وسلم : من قعدت - أو كلمةً نحوها - منكنّ في بيتها ، فإنّها تدرك عمل المجاهدين في سبيل اللّه » . وعند الحاجة كزيارة الآباء ، والأمّهات ، وذوي المحارم ، وشهود موت من ذكر ، وحضور عرسه وقضاء حاجة لا غناء للمرأة عنها ولا تجد من يقوم بها يجوز لها الخروج

طيب عارف ان الناس هتقول ده مش موضوع ديني بتحشروا الدين في كل حاجة ليه :sad: نرد نقول مناقشة اي موضوع

لازم نناقش فيه الأصل يبقي مش المهم حنان تدخل مين المهم ان القهاوي دي غلط ومش ناقص الا بكرة اسأل زوجتي

حضرتك كنت فين ولا جاية واسمعها تقولي اصلي كنت في درس في قهوة حنان :lol: .......... بلاش اقول رد فعلي ايه :sofa:

:lol:

أنا مصري

ولو كمموا صوتي يوم واتخرست

أو زادوا العقارب فيكي واتقرصت

بحبك يام البلاد والكون

لا عمري زعلت منك ولا حتي اتقمصت

....

وأنا مصري

حبيت الطمي في نيلك

ومهما الغربة خادتني

حلمي إني آجيلك

ولو ف يوم ماقدرتش

قلبي وعمري أهديلك

....

وانا مصري ويحلالي

أقولها ف النهار والليل

وحبك مش مقياس ولا كيل

ده زرع جذوره في قلبي

وشايلك جوه عيني شيل

.....

أنا مصري

ونفسي يا مصر

أكحل عيني بترابك

ولما آجي

ما يحوشني العس علي بابك

وأحكيلك

وأشكي الهم

وأقولك أنا درويش

مضموم لزمرة أحبابك

.............

وف نيلك أغسل رجس الترحال

وغربة عمر

وهجرة ما كانت ع البال

وأبوس إيدك

ولا اسيبك

منقول عن احد الشعراء واسمه ابن طيبة بارك الله له

رابط هذا التعليق

الدي اصبح دعايه منتشره جدا

علاج القرآن اتصل على 8555

فتاوى واتصل عليا على رقم 8444

حتى السياسه الاسلام هو الحل بس دون اتصال

وناس تقول احنا اعتزلنا الفن بس مفيش مانع اننا نمثل ادوار دينيه هو طبيعى ان شعبيتهم خلصت فندور على لون تانى والدين احلى الالوان

ورقصات تحج وتطلع ايراد الكباريه زكاه (اعتذر) انما هو الحقيقه

ودلوقتى مركز للدعوه او قهوه او ملتقى بس مفيش مانع نقدموا شاى وقهوه وكوافير واكبد فى قسم للملابس

من امتى بنتاجر فى الدين ولا دى موضه؟

عبير صبرى اهيه عملت ايه اتنقبت ثم قلعت الخمار ولبست حجاب ثم قلعته خالص

مفيش بقى داعى اننا نعمل تفرقه بين الديانات عشان تجاره عوزين تتاجروا تاجروا براحتكم بس بلاش قناع الملائكه لانه مش لايق

شكرا

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

أعتقد انه كان في شارع الجلاء ( و لا أعلم اذا ما كان مازال هناك ) نادي الشبان المسيحيين, و في شبرا هناك نادي سان مارك و مثل تلك الأندية هناك الكثير و الكثير , الثابت انه لم يكن من بين شروط الألتحاق بهم ان تكون مسيحي فقط و لكن من الطبيعي أن تواجد المسلمين بهم كان منعدمآ تمامآ الا في حالة ضيافة بين اصدقاء .

ما أريد أن أقوله أنني كمواطن مصري مسيحي اشعر بالأنزعاج الشديد عندما لا أستطيع أنا أو أي مواطن آخر الأستمتاع بأي مرفق من مرافق بلدي بسبب زي او معتقد. نفس الأنزعاج الذي ينتابني عندما يحدث عكس الحالة المعروضة في هذا الموضوع , فعندما لا أستطيع أن أدخل بعض الشواطيء أو المطاعم أو أي مكان يقدم خدمة عامة بسبب الحجاب أو الجلابية , بل الأنكي عندما لا أستطيع فقط لأنني مصري بينما "الخواجا" يتمتع , ففي تلك الحالة ينسحب الأنزعاج و يتحول الي غضب شديد .

لا أستطيع ان ألوم السيدة حنان ترك علي أسلوب الأعلان عن مقهاها, بل أجدني أوافقها عليه ( بخلاف جعل الديانة شرط للدخول و ان كنت أشك أن تكون بهذا الغباء) فحتي بدون هذا الشرط سيكون تواجد المسيحيات في هذا "الكافيه" شبه منعدم تمامآ مثله مثل الأندية التي سقتها كمثال في بداية تلك المداخلة .

الخلاصة : اذا كان شرط الدخول في بعض الأماكن هو السفور , لا أجد اي مانع منطقي يعترض علي شرط الحجاب للدخول في اماكن أخري .

باطل الاباطيل الكل باطل و قبض الريح

ما الفائدة للانسان من كل تعبه الذي يتعبه تحت الشمس

دور يمضي و دور يجيء و الارض قائمة الى الابد

و الشمس تشرق و الشمس تغرب و تسرع الى موضعها حيث تشرق

وجهت قلبي لمعرفة الحكمة و لمعرفة الحماقة و الجهل فعرفت ان هذا ايضا قبض الريح

لان في كثرة الحكمة كثرة الغم و الذي يزيد علما يزيد حزنا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...