اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل السيسي سيحكم مصر ؟

17 اصوات

1. 1. هل ترى أن السيسي سيرشح نفسه لإنتخابات الرئاسة القادمة

• سيرشح نفسه
    • لن يرشح نفسه
  2. 2. إذا كانت اجابتك (سيرشح نفسه) فهل ترى انه سيفوز بالانتخابات

• سيفوز
    • سيخسر
      0
  3. 3. وفي حالة اجابتك بنعم سيفوز فهل ترى انه بذلك ستستقر الامور

• ستستقر
    • ستزداد إشتعالا

Recommended Posts

ماذا لو لم يحكم السيسى مصر . هتبقى ضاعت مصر خلاص

ماذا لو مات السيسى . هل ماتت مصر

عندى سؤال لمغرمين السيسى والمستميتين على توليته لرياسه الجمهوريه وايضا لمعارضينه

ماذا لو لم يعلن السيسى ترشيحه للرياسه وده احتمال 99% عكس اى تصور

مؤيدين الدوله العسكريه هيطبلوا لمين من بعده ؟

والمعارضين لترشيحه من التيار الدينى .

هيعارض مين من بعده ؟

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

• الردود 141
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لوﻻد العرر

على حد قولهم هما

اى رأيكم نجيب حد من

منظمات العمل المدنى

يمسك البلد ؟؟

https://www.youtube.com/watch?v=xAOut-od4AA&feature=youtube_gdata_player

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

ماذا لو لم يحكم السيسى مصر . هتبقى ضاعت مصر خلاص

ماذا لو مات السيسى . هل ماتت مصر

عندى سؤال لمغرمين السيسى والمستميتين على توليته لرياسه الجمهوريه وايضا لمعارضينه

ماذا لو لم يعلن السيسى ترشيحه للرياسه وده احتمال 99% عكس اى تصور

مؤيدين الدوله العسكريه هيطبلوا لمين من بعده ؟

والمعارضين لترشيحه من التيار الدينى .

هيعارض مين من بعده ؟

يعني ايه دولة عسكرية؟

يعني مفيش انتخابات رئاسية

يعني مفيش دستور

يعني مفيش برلمان ولا نواب

يعني وزارة ورئيس وزارة موزعين على عسكريين

يعني كل رجال السلطة لازم يتحركوا بالزي العسكري ويسبق اسماءهم رتبهم العسكرية

لما تشوف ده على ارض الواقع، ابقى قول "دولة عسكرية"

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

لوﻻد العرر

على حد قولهم هما

اى رأيكم نجيب حد من

منظمات العمل المدنى

يمسك البلد ؟؟

https://www.youtube.com/watch?v=xAOut-od4AA&feature=youtube_gdata_player

برافو باهى ..وفرت علىَّ جهد البحث

كنت أشاهد هذه الحلقة عندما طب ضيوف بدون سابق إنذار

ياريت يا باهى تحط الفيديو فى موضوع كشف الخونة و"ثوار" السبوبة

وياريت لو تحط فيديو نجاة عبد الرحمن فى قناة المحور (فاكرها ؟)

سبحان الله على العين الجامدة

بيسجلوا لبعض .. وبعدين يسألوا "عبد الرحيم على" جاب التسجيلات منين

(الدقيقة 21:45)

إن لم تستح فافعل ما شئت

إسفوخس

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

احنا شعب بلطجى

الواحد يروح الشغل بقرطاس الطعميه

وحزمة الجرجير وخمس ارغفه تحت باطه

ياكل ويتكيف بكباية شاى وسجرتين بعدين

يدور على حته ينام فيها لحد معاد الورديه

ناهيك عن المرضى

واخر السنه الشركه خسرانه ويعمل اعتصام

عايز يقبض اﻷرباح !

لحد ما القطاع العام اتباع ...

الموظف مش هتكلم عنه هين قرشك وماتهنش نفسك

اﻷحزاب بعملوها علشان يلهفوا دعم الدوله ثم المعونات

اﻷجنبيه ناهيك عن المنظمات الحكوكيه اكشاك للمخابرات

الدوليه وبيوت للمؤامرات العالميه على الدوله المصريه

مبارك هيعمل ايه مع الشعب يمسك عصايه ويمشى وراء

الناس وﻻ يعين على كل واحد واحد تانى يراقبه

كفايه 30 سنه امن ومدخلناش حرب خﻻلها

وعبد طرق وانشأ مدن واقام الجسور وكان عاملك مقام قدام

العالم ولم يفرط فى شبر من اﻷرض وحارب دبلماسيا لإرجاع

طابا و و و و و و

النهارده انصار السيسي بيقولوا هو مش جاى ومعاه عصايه

سحريه ﻻزم الناس تشتغل يعنى مبارك هو اللى كان معاه

العصايه السحريه ! له ما له وعليه ماعليه زى اى حد ؟!

نحن شعب ناكر للجميل ...

كلامك صحيح

الناس كانت ساكتة على مبارك و العيشة ماشية لحد ما بدأت فكرة التوريث

ده اللي خللى الناس ضجت و بقى كل تصرف بعدها مش مقبول

عن نفسي قلتها هنا مرارا لم يضرني و عائلتي مبارك في شيئ

و ليس لي ثأر معه من أي نوع

لكن بمحايدة

فكل رئيس من أول جمال عبد الناصر حتى مبارك كل ٌ له ما له و له ما عليه

و كلٌ له انجازات و كلٌ له أخطاء

أكره نكران الجميل

كما أكره الكيل بمكيالين

يعني ما ينفعش اقول مبارك 30 سنة شر و فساد ..حرام يعني الشعب مكانوش ملايكة يعني في ال30 سنة دي

و الا الفاسدين و المرتشين و الحرامية كانوا أجندات أجنبية وقتها ؟؟!!!

حادث العبارة كان رهيب و اتعلقت له مشانق ..بينما شعبنا العاطفي شاف ان حوادث القطارات التي حصدت أطفال المدارس كانت شيئا لا يد لـ " مرسي " فيه

و هذا ما أدعوه الكيل بمكيالين

لا أحد يمكنه انكار اننا شعب عاطفي

من نحبه نرفعه للسماء السابعة و من نكرهه نخسف به سابع أرض

لا أحد يملك عصا سحرية في أي بقعة في العالم

و رئيس أي دولة لا ينبغي تحميله كل المصائب و لا يمكنه أن يكون مسؤولا عن الشعب فردا فردا دون أدني مسؤولية من الشعب تجاه نفسه !!

هناك مسؤولية الفرد عن سلوكه و تصرفاته

و هناك مسؤولية المجتمع الذي ينبغي أن يكون له كلمة و هذا ما نسميه الرأي العام

و هناك الاعلام ( و الذي أيضا في مصر يبالغ جدا في كل شيء و لا يضع الأشياء في مسارها الحقيقي فيؤدي دوما لنتائج عكسية)

و هناك مؤسسات الدولة التي لم تتحمل يوما مسؤولية و رؤساء المؤسسات و الوزراء حتى رئيس الوزراء

كانوا يتنصلون من كل مسؤولية أي قرار بقول : بتوجيهات سيادة الرئيس

و يبدو ان مبارك لم يدرك خطورة هذه الكلمة

حيث تبرمجنا أن الرئيس مسؤول عن دبة النملة في البلد

و الجميع لا يعمل إلا بتوجيهاته!!!

البلد كبيرة و متشعبة و متنوعة التيارات الفكرية و السياسية و الدينية و الشعب ماشاء الله 90 مليون

التركة كبيرة جدا

و لا زلت أشفق على من يحملها

مع شعب " أصبح " لا يجيد إلا التحليل .. والتحليل فقط

و لا أجد غير ..لكِ الله يا مصر

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

كلامك صحيح

الناس كانت ساكتة على مبارك و العيشة ماشية لحد ما بدأت فكرة التوريث

ده اللي خللى الناس ضجت و بقى كل تصرف بعدها مش مقبول

عن نفسي قلتها هنا مرارا لم يضرني و عائلتي مبارك في شيئ

و ليس لي ثأر معه من أي نوع

لكن بمحايدة

فكل رئيس من أول جمال عبد الناصر حتى مبارك كل ٌ له ما له و له ما عليه

و كلٌ له انجازات و كلٌ له أخطاء

أكره نكران الجميل

كما أكره الكيل بمكيالين

يعني ما ينفعش اقول مبارك 30 سنة شر و فساد ..حرام يعني الشعب مكانوش ملايكة يعني في ال30 سنة دي

و الا الفاسدين و المرتشين و الحرامية كانوا أجندات أجنبية وقتها ؟؟!!!

حادث العبارة كان رهيب و اتعلقت له مشانق ..بينما شعبنا العاطفي شاف ان حوادث القطارات التي حصدت أطفال المدارس كانت شيئا لا يد لـ " مرسي " فيه

و هذا ما أدعوه الكيل بمكيالين

لا أحد يمكنه انكار اننا شعب عاطفي

من نحبه نرفعه للسماء السابعة و من نكرهه نخسف به سابع أرض

لا أحد يملك عصا سحرية في أي بقعة في العالم

و رئيس أي دولة لا ينبغي تحميله كل المصائب و لا يمكنه أن يكون مسؤولا عن الشعب فردا فردا دون أدني مسؤولية من الشعب تجاه نفسه !!

هناك مسؤولية الفرد عن سلوكه و تصرفاته

و هناك مسؤولية المجتمع الذي ينبغي أن يكون له كلمة و هذا ما نسميه الرأي العام

و هناك الاعلام ( و الذي أيضا في مصر يبالغ جدا في كل شيء و لا يضع الأشياء في مسارها الحقيقي فيؤدي دوما لنتائج عكسية)

و هناك مؤسسات الدولة التي لم تتحمل يوما مسؤولية و رؤساء المؤسسات و الوزراء حتى رئيس الوزراء

كانوا يتنصلون من كل مسؤولية أي قرار بقول : بتوجيهات سيادة الرئيس

و يبدو ان مبارك لم يدرك خطورة هذه الكلمة

حيث تبرمجنا أن الرئيس مسؤول عن دبة النملة في البلد

و الجميع لا يعمل إلا بتوجيهاته!!!

البلد كبيرة و متشعبة و متنوعة التيارات الفكرية و السياسية و الدينية و الشعب ماشاء الله 90 مليون

التركة كبيرة جدا

و لا زلت أشفق على من يحملها

مع شعب " أصبح " لا يجيد إلا التحليل .. والتحليل فقط

و لا أجد غير ..لكِ الله يا مصر

مش عارف حاسس انك مش واخده بالك ده ايام مرسي اي شئ كان بيحصل كان بيتعمل عليه قصة يعني مثلا قالك هو مرسي ليه محضرش ق\داس عيد الميلاد ع الرغم ان مبارك لم يحضره ولا مره ولا عدلي منصور حضره طبعا

حادث اي قطار او مزلقان ايام مرسي فاجعة انما ايام عدلي منصور عادي حادث بيحصل ف اي بلد

موضوع العبارة خصوصي انا عارف زي ماحضرتك قولت ان مبارك لم يضيرني شخصيا ولا احد من عائلتي هتعامل معاك بنفس المنطق والهبارة عندك ولا حاجه لان لم يضرك بيها شئ ، محدش قال ان مبارك مسئول عن العبارة اللي غرقت بس لما المالك يتهرب الى لندن تبقى مسئولية من ؟؟؟يكفي ان مبارك لم يلقي كلمة حتى ولا اي شئ منظر حتي يلعب بمشاعر الناس وراح حضر كاس الامم وكلنا فاكرين هو والبرنسيسة لما باسته ولا ماشوفتيش لقطة لما البرنسيسة باست سوسو!!! والشعب مذبوح طبعا انا بتكلم ع الشعب الوسخ سيبك انت منه شعب يستاهل . مبارك ف شخصه حسابه عند ربنا انا بتكلم عن منظومة هو جه لقاها ماشية بطريقة معينة ريح دماغه وسابها ماشية زي ماهي مع العلم ان كان عنده فرصة الاصلاح

وهنرجع ثاني لخلافنا استاذه عبير وهتقولي اصل الشعب ، هو حد قال ان الامريكان وهم لامين من كل دولة ومن كل عرق ناس راقية ونازلين من بطون امهاتهم يعرفوا قانون ويعرفوا علم حديث !!!! ياعزيزتي فيه منظومة اتحطوا فيها

وسبحان الله يا استاذتي تلاقي المصري مننا لما يتحط في منظومة صح بيبدع يبقى العيب من المصري ابن .... اللي هو وشعبه سبب كل المصائب ولا المنظومة ؟؟؟؟ الموظف المرتشي علاجه عندي طبقي الحكومة الالكترونية صح وساعتها هترشي (sap) ولا oracle ولا السيرفر اللي عليه المعاملة !!! استاذتي حضرتك بتتعاملي من منطلق ان مبارك او خلينا نقول نظامه لم يضرك بشئ

(لو حضرتك كنت من اوائل الدفعة ولم تعيني كممعيدة كان هيكون لك راي اخر ، لما حضرتك تشوفي ف كليات الطب لجان خاصة بأبناء ال\دكاترة هيكون لك راي اخر ، لما اخوكي يكره نفسه لانه مرتب ف حقوق وما يتعينش ف النيابة ويجي واحد بيستخدم البانجو يتعين ف النيابة هيبقى لك راي اخر ، لما تشتغلي ف المحليات كمهندسة وتقولي لا مش عاوزة رشوة ومش هكون امعة واشوف الفساد ادامي وتلاقي مديرك الرمز والقدوة بيقولك ياستي ماتعقديهاش ده حاجات بسيطة ، لما تبقى مريتي بالمواقف ده ساعتها يبقى نعرف انت تعاملت مع النظام ولا لا

اما لو حكمك ع النظام من الاجازة اللي بتنزليها مصر هقولك روحي جددي رخصة العربية !!! ولا طلعي رخصة !!! ولا رخصي عربية

انا بستثني من ده ان حضرتك تكوني بنت او اخت او زوجة الضابط فلان يعني محمد بيه واحمد بيه والحوارات ده

لو انت بنت من أبناء الشعب ابن ... اللي سبب الفساد ده يبقى اكيد هيكون ليكي رأي اخر

وف الاخير عاوزك تبصي كده لتاريخ سنغافورة اللي عبد الناصر رفض يعبر فيهم زمان شوفيهم كانوا عاملين ازاي ، شوفي البرازيل اللي شعبها لا يفرق شئ عنك وتطورت اقتصاديا وشوفي تركيا "ولا بلاش تركيا " اللي متاكد ان حضرتك تحبي تطلعي اجازة تتفسحي فيها وتشتري ملبوسات تركية ومفارش سرير تركي بس تركيا ارهابية ، واكيد حضرتك مش بتاكلي من المطاعم التركية الارهابية :mf_trb:

استاذتي الفاضلة مبارك او عفوا نظام مبارك ادار منظومة الفساد لا اظلمه واقول انه من انشا الفساد لكنه اداره والحق يقال اداره بأسلوب الى حد ما جيد ، وجاء مرسي بعده وفشل ولعلمك الخاص لو السيسي استطاع ان يدمر هذه المنظومة سارفع له القبعة واحييه لكن من الان بقول لك لن يستطيع لان المنظومة قوية جدا

فبلاش تحكمي ع الناس ولا ع مصر من شهر الاجازة او من اقاربك او من الناس اللي ف مصر الثانية وانا ع فكرة مش بقولك ان بعاني ف مصر بالعكس انا صحابي كانوا بيخلصوا ليا كل حاجه بالموبايل واعرف انكل فلان وطنط فلانة اللي بموبايل بتخلص كل شئ وانا واحد من اللي بيتعاملوا بمنظومة الفساد ده وكنت بدفع للعسكري وامين الشرطة ولا انكر ذلك بس من الاجحاف ان اقول ان هذا هو الصح وان ده زي الفل

عاوزة تحكمي ع مصر اسالي دكاترة القصر العيني وشوفي المرضي اللي بيتبهدلوا طبعا غير الطبيب الي متبهدل اصلا وانا ده اعرفه كويس بحكم الاسرة وشايف اد ايه البهدلة للطبيب حديث التخرج والمجتمع بيقيم ابو 50% اللي دلوقت بقى فعلا بيشتغل انما قبل كده كان مانتخ

كلامي مش هيعجبك لكن زي ما بنقول طق حنك :dirol:

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

لا أتحدث نيابة عن أحد

ولكن

لو كنت عارف مسبقا ان كلامك مش هيعجبها، خلاص سيبها في حالة، والا هي غتاتة وخلاص؟! :dirol:

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)

رابط

رابط هذا التعليق

لا أتحدث نيابة عن أحد

ولكن

لو كنت عارف مسبقا ان كلامك مش هيعجبها، خلاص سيبها في حالة، والا هي غتاتة وخلاص؟! :dirol:

هههههههههههه

اه غلاسة وغتاتة ولا قواعد المنتدي بتمنع الاغضاء الغتيتين من المشاركة

رابط هذا التعليق

مش عارف حاسس انك مش واخده بالك ده ايام مرسي اي شئ كان بيحصل كان بيتعمل عليه قصة يعني مثلا قالك هو مرسي ليه محضرش ق\داس عيد الميلاد ع الرغم ان مبارك لم يحضره ولا مره ولا عدلي منصور حضره طبعا

حادث اي قطار او مزلقان ايام مرسي فاجعة انما ايام عدلي منصور عادي حادث بيحصل ف اي بلد

موضوع العبارة خصوصي انا عارف زي ماحضرتك قولت ان مبارك لم يضيرني شخصيا ولا احد من عائلتي هتعامل معاك بنفس المنطق والهبارة عندك ولا حاجه لان لم يضرك بيها شئ ، محدش قال ان مبارك مسئول عن العبارة اللي غرقت بس لما المالك يتهرب الى لندن تبقى مسئولية من ؟؟؟يكفي ان مبارك لم يلقي كلمة حتى ولا اي شئ منظر حتي يلعب بمشاعر الناس وراح حضر كاس الامم وكلنا فاكرين هو والبرنسيسة لما باسته ولا ماشوفتيش لقطة لما البرنسيسة باست سوسو!!! والشعب مذبوح طبعا انا بتكلم ع الشعب الوسخ سيبك انت منه شعب يستاهل . مبارك ف شخصه حسابه عند ربنا انا بتكلم عن منظومة هو جه لقاها ماشية بطريقة معينة ريح دماغه وسابها ماشية زي ماهي مع العلم ان كان عنده فرصة الاصلاح

وهنرجع ثاني لخلافنا استاذه عبير وهتقولي اصل الشعب ، هو حد قال ان الامريكان وهم لامين من كل دولة ومن كل عرق ناس راقية ونازلين من بطون امهاتهم يعرفوا قانون ويعرفوا علم حديث !!!! ياعزيزتي فيه منظومة اتحطوا فيها

وسبحان الله يا استاذتي تلاقي المصري مننا لما يتحط في منظومة صح بيبدع يبقى العيب من المصري ابن .... اللي هو وشعبه سبب كل المصائب ولا المنظومة ؟؟؟؟ الموظف المرتشي علاجه عندي طبقي الحكومة الالكترونية صح وساعتها هترشي (sap) ولا oracle ولا السيرفر اللي عليه المعاملة !!! استاذتي حضرتك بتتعاملي من منطلق ان مبارك او خلينا نقول نظامه لم يضرك بشئ

(لو حضرتك كنت من اوائل الدفعة ولم تعيني كممعيدة كان هيكون لك راي اخر ، لما حضرتك تشوفي ف كليات الطب لجان خاصة بأبناء ال\دكاترة هيكون لك راي اخر ، لما اخوكي يكره نفسه لانه مرتب ف حقوق وما يتعينش ف النيابة ويجي واحد بيستخدم البانجو يتعين ف النيابة هيبقى لك راي اخر ، لما تشتغلي ف المحليات كمهندسة وتقولي لا مش عاوزة رشوة ومش هكون امعة واشوف الفساد ادامي وتلاقي مديرك الرمز والقدوة بيقولك ياستي ماتعقديهاش ده حاجات بسيطة ، لما تبقى مريتي بالمواقف ده ساعتها يبقى نعرف انت تعاملت مع النظام ولا لا

اما لو حكمك ع النظام من الاجازة اللي بتنزليها مصر هقولك روحي جددي رخصة العربية !!! ولا طلعي رخصة !!! ولا رخصي عربية

انا بستثني من ده ان حضرتك تكوني بنت او اخت او زوجة الضابط فلان يعني محمد بيه واحمد بيه والحوارات ده

لو انت بنت من أبناء الشعب ابن ... اللي سبب الفساد ده يبقى اكيد هيكون ليكي رأي اخر

وف الاخير عاوزك تبصي كده لتاريخ سنغافورة اللي عبد الناصر رفض يعبر فيهم زمان شوفيهم كانوا عاملين ازاي ، شوفي البرازيل اللي شعبها لا يفرق شئ عنك وتطورت اقتصاديا وشوفي تركيا "ولا بلاش تركيا " اللي متاكد ان حضرتك تحبي تطلعي اجازة تتفسحي فيها وتشتري ملبوسات تركية ومفارش سرير تركي بس تركيا ارهابية ، واكيد حضرتك مش بتاكلي من المطاعم التركية الارهابية :mf_trb:

استاذتي الفاضلة مبارك او عفوا نظام مبارك ادار منظومة الفساد لا اظلمه واقول انه من انشا الفساد لكنه اداره والحق يقال اداره بأسلوب الى حد ما جيد ، وجاء مرسي بعده وفشل ولعلمك الخاص لو السيسي استطاع ان يدمر هذه المنظومة سارفع له القبعة واحييه لكن من الان بقول لك لن يستطيع لان المنظومة قوية جدا

فبلاش تحكمي ع الناس ولا ع مصر من شهر الاجازة او من اقاربك او من الناس اللي ف مصر الثانية وانا ع فكرة مش بقولك ان بعاني ف مصر بالعكس انا صحابي كانوا بيخلصوا ليا كل حاجه بالموبايل واعرف انكل فلان وطنط فلانة اللي بموبايل بتخلص كل شئ وانا واحد من اللي بيتعاملوا بمنظومة الفساد ده وكنت بدفع للعسكري وامين الشرطة ولا انكر ذلك بس من الاجحاف ان اقول ان هذا هو الصح وان ده زي الفل

عاوزة تحكمي ع مصر اسالي دكاترة القصر العيني وشوفي المرضي اللي بيتبهدلوا طبعا غير الطبيب الي متبهدل اصلا وانا ده اعرفه كويس بحكم الاسرة وشايف اد ايه البهدلة للطبيب حديث التخرج والمجتمع بيقيم ابو 50% اللي دلوقت بقى فعلا بيشتغل انما قبل كده كان مانتخ

السيد المحترم هيروهيرو.

تحية طيبة .

وضعت لك باللون الأسود الواضح ما قلته فى مداخلتك الموجوده اعلاه.

ما معنى حديثك ونعتك للشعب كله ....بالوساخة؟

ياسيد هيرو .

لن اقول لك احترم المكان ( فقط ) أو احترم من تخاطبهم وهم مصريين من هذا الشعب ( الغلبان ) .

ولكنى سوف اقول لك .....أن كنت لاتستطيع التحكم فى اقوالك وانفعالك ..( فلتسترح بعض الوقت بعيدا عن أى حوار )

ربما ينفعل ( آخر ) ويسمعك مالاترغب .

تحياتى.

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

السيد المحترم هيروهيرو.

تحية طيبة .

وضعت لك باللون الأسود الواضح ما قلته فى مداخلتك الموجوده اعلاه.

ما معنى حديثك ونعتك للشعب كله ....بالوساخة؟

ياسيد هيرو .

لن اقول لك احترم المكان ( فقط ) أو احترم من تخاطبهم وهم مصريين من هذا الشعب ( الغلبان ) .

ولكنى سوف اقول لك .....أن كنت لاتستطيع التحكم فى اقوالك وانفعالك ..( فلتسترح بعض الوقت بعيدا عن أى حوار )

ربما ينفعل ( آخر ) ويسمعك مالاترغب .

تحياتى.

اسف بس انا اكتشفت ان العيب فينا وان احنا نستاهل كل اللي بيحصل لنا وان الشعب المصري حاله فريدة والعيب فيه اما المنظومة فهي زي الفل انما احنا اللي شعب خلقة غير بقية الشعوب

انا بعتذر وغلطة غير مقصودة طبعا لكن يمكن الانفعال لان الشعب المصري شاف كثير قووووووووووووووي مش معقولة كمان نطلعه هو السبب والعجيب ان اي فرد من أفراد الشعب ده لما بيطلع وبيعمل ف منظومة صح بينجح وبيتفوق

بكرر اعتذاري

رابط هذا التعليق

كنت متردد هل ارشح سيسى الجيش رئيسا لمملكة مصر

لكن بعد سماعى تقرير الاستاذ بكرى (وزير إعلام مملكة العسكر)

عزمت الامر على دعوة كل من اعرفهم لأنتخاب سيسى الجيش رئيسا لمملكة مصر

يارب يا سيسى تكون رئيس مملكة مصر القادم

يارب علشان الموضوع ينتهى بسرعة!!!!

بالفيديو..بكري يوضح جوانب السيسي الإنسانية

1/29/2014 8:49 AM

تم تعديل بواسطة newshare
رابط هذا التعليق

كنت متردد هل ارشح سيسى الجيش رئيسا لمملكة مصر

لكن بعد سماعى تقرير الاستاذ بكرى (وزير إعلام مملكة العسكر)

عزمت الامر على دعوة كل من اعرفهم لأنتخاب سيسى الجيش رئيسا لمملكة مصر

يارب يا سيسى تكون رئيس مملكة مصر القادم

يارب علشان الموضوع ينتهى بسرعة!!!!

بالفيديو..بكري يوضح جوانب السيسي الإنسانية

1/29/2014 8:49 AM

رضيت ام ابيت

اسمه الفريق أول عبدالفتاح السيسي وزير الدفاع المصري

ومصر اسمها جمهورية مصر العربية

--

رابط

رابط هذا التعليق

رضيت ام ابيت

اسمه الفريق أول عبدالفتاح السيسي وزير الدفاع المصري

ومصر اسمها جمهورية مصر العربية

وسع صدرك و استعذ بالله من الشيطان الرجيم

لازم ندرب أنفسنا على تقبل الآخر

أنت وصفت مرسى من قبل بالبلطجى

تقبل الاخر من فضلك

رابط هذا التعليق

وسع صدرك و استعذ بالله من الشيطان الرجيم

لازم ندرب أنفسنا على تقبل الآخر

أنت وصفت مرسى من قبل بالبلطجى

تقبل الاخر من فضلك

لا هو كده ده الديموقراطية المصرية المتبعة حاليا ، حبيبي ابلع له الزلط وعدوي اتمنى له الغلط

واللي مش عاجبه يروح تركيا ولا قطر !!!!! قال تقبل الاخر قال ، احنا شعب بيتقبل الاخر بطبعه :cry:

رابط هذا التعليق

من يعتقد أن مخطط تمزيق الجيش "المصرى" الذى أفشله الشعب "المصرى"

بعزل التنظيم "الدولى" عن حكم "مصر" قد انتهى .. فهو واهم

لا عراب المخطط سيتخلى عن المخطط .. ولا مخلب القط قد "انقصف" بعد

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

السيسى ((سيتحكم)) ولن ((يحكم)) ... مؤمن انا بتلك المقوله .. وهى تقريبا مقوله ((بعد التعديل)) لاحد الاخوة الافاضل ها هنا ممن هم مريدى السيسى حاليا وأحد دراويشه .. هو عارف نفسه كويس ههههههههههههههههههههه ..

ياااااااااااااااااااه .. فكرتونى بايام ما كنا طالعين بمرسى السما ,, وبعدين جابنا سابع ارض ... هيييييييييييييييييييييه ووووووورلد

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

يعني ايه دولة عسكرية؟

يعني مفيش دستور

مع احترامى .. كل ما حضرتك ذكرته ولا له لازمه .. على ارض الواقع بجد بقى.. الانتخابات ..والدستور.. والقانون .. والشامخ .. والبرلمان.. والنواب.. والوزرا.. والاعلام .. والمعارضه .. وكل الهلومه دى .. كلهم تحت البياده ..وفى مرمى ركلاتها الماضيه .. وعادى يعنى نقلع البدله العسكريه ونلبس بدالها مدنيه .. المهم ((الحشو)) ايه .. المهم المضمون لا الشكل يا صديقى .. الجنرالات فى نهاية المطاف ((يتحكمون)) ولا ((يحكمون)) كما قال صديقى اللدود ((هو عارف نفسه)) هههههههههه

بلاش نضحك على بعض يا جماعه .. ايوه الشعب عايزه كده ماااااشى ..لكن مبروم على مبروم مايلفش .. احنا نضحك بالكلام ده على الخواجات .. اللى هما اساسا يهمهم مصلحتهم .. ونولع احنا بعد كده .. الواقع واضح وفاضح .. ((بقولك ايام سوووووووووووووده)) ههههههههههههههههههههههه

https://www.youtube.com/watch?v=DmYRYososDI

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

احنا شعب بلطجى

الواحد يروح الشغل بقرطاس الطعميه

وحزمة الجرجير وخمس ارغفه تحت باطه

ياكل ويتكيف بكباية شاى وسجرتين بعدين

يدور على حته ينام فيها لحد معاد الورديه

ناهيك عن المرضى

واخر السنه الشركه خسرانه ويعمل اعتصام

عايز يقبض اﻷرباح !

لحد ما القطاع العام اتباع ...

الموظف مش هتكلم عنه هين قرشك وماتهنش نفسك

اﻷحزاب بعملوها علشان يلهفوا دعم الدوله ثم المعونات

اﻷجنبيه ناهيك عن المنظمات الحكوكيه اكشاك للمخابرات

الدوليه وبيوت للمؤامرات العالميه على الدوله المصريه

مبارك هيعمل ايه مع الشعب يمسك عصايه ويمشى وراء

الناس وﻻ يعين على كل واحد واحد تانى يراقبه

كفايه 30 سنه امن ومدخلناش حرب خﻻلها

وعبد طرق وانشأ مدن واقام الجسور وكان عاملك مقام قدام

العالم ولم يفرط فى شبر من اﻷرض وحارب دبلماسيا لإرجاع

طابا و و و و و و

النهارده انصار السيسي بيقولوا هو مش جاى ومعاه عصايه

سحريه ﻻزم الناس تشتغل يعنى مبارك هو اللى كان معاه

العصايه السحريه ! له ما له وعليه ماعليه زى اى حد ؟!

نحن شعب ناكر للجميل ...

ماتكلمنيش عن القطاع العام عشان ماتفتحش وما تقفلش بعدها لان السبب الر ئيسي في ضياع القطاع العام هم ا يضا العسكر اللي لما كل لوا ء يتقاعد من الجيش مباشرة يتم تعينه رئيس مجلس ا دا رة ا حد ى الشركات وطبعا كرومبة مسكت الشر كة و بالتالي من انهيار لانهيار وجاء مبارك وكمل عليها وباعها بابخث الاثمان

ممكن تقولي ليه لوا ء ا لجيش او ا لشر طة يتم تكريمه على قفانا

هو مش تقاعد وخلص خدمته ليه يرا زو نا بيه

وعندك الاحياء وشوف البلاوي اللي فيها لان بيتم تعيين لوا ءات ماعندهمش فكرة عن ا لبطيخ واوعى تقولي مافيش كفاءات غيرهم

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

بالنسبة للموضوع

لم أستطع التصويت لأنى لا أعتقد أن السيسى سيرشح نفسه

والجزءين الثانى والثالث يعتمدان على أنه سيرشح نفسه

وبالتالى لا أستطيع إكمال التصويت

نعم .. السيسى لن يرشح نفسه

وأنا لا أتمتى أن يرشح نفسه

ليتنا نتخلص من عقدة "الفرد" ونفكر فى شيئ اسمه "نظام"

على فكرة .. ما ثرنا عليه فى 30 يونية لم يكن "الرئيس"

بل "النظام"

هل سمعتم هتاف يسقط الرئيس ؟

كان الطلب الشعبى هو سقوط "حكم المرشد"

منتهى البلاغة .. هتاف بمقال أو مقالات

افتكر كده يا ابو محمد جاء وقت التصو يت

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

يعني ايه دولة عسكرية؟

يعني مفيش دستور

طيب لما هى دوله مدنيه مش عسكريه . عسكرى بيترشح ليها ليه ؟

وهو اصلا مش من حقه الترشيح ليها اذا كانت دوله مدنيه وهو عسكرى .

ولا حتى له اى صوت انتخابى

ومن امته مصر مش عسكريه . من امته ده

من ايام انقلاب يوليو ؟ !!!!!

ايوه انقلاب وسموه فى الكتب ثورة وهى اصلا لم تكن ثورة كان انقلاب عسكرى وتولى على اثره الميمون زعيم الامه ال كان فى الاصل عسكرى واطلقوا عليه بالامارة من الظباط الاحرار

وبعدها السادات ايضا كان عسكرى والشريف مبارك كان ايضا عسكرى

والى الان جمهوريه مصر العسكريه

من امته بقى مصر مش عسكريه

وليه الاصرار على الرفض من قبل العسكر لقيام دوله مدنيه ومصريين اصرارا على انها لاتخرج عن الذى العسكرى

ولا اكرام مصر عسكرتها

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...