اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لو اللى بيتكلم مجنون, يبقى المستمع عاقل

محمد عبدالعزيز

Recommended Posts

الموضوع تساؤل عن الشائعة الأخيرة الخاصة بمرض الرئيس, بس حاسب يا أستاذ س س ورجع مقص الرقيب فى جيبك تانى.

الموضوع باختصار يا اخوانا, بعد الإشاعة صرح الرئيس بتاعنا - له من الله مايستحق - إنه لا يهتم بالشائعات وإنه يعرف مصدرها, والتصريح انتشر كالنار فى الهشيم فى التليفزيون والجرائد والإنترنت, على سبيل المثال:

مبارك: لا اهتم بالشائعات‏ ولكني اعرف مصدرها

وبعدين أثناء تصفحى لجريدة المصرى اليوم العدد الجديد بتاع اليوم, ألاقى السيدة سوزان مبارك - لها من الله ماتستحق هى كمان - بتقول إن صحة الرئيس "زى الفل", وإنهم لا يعرفون مصدر الشائعة الأخيرة:

سوزان مبارك: صحة الرئيس «زي الفل» ولابد من محاسبة مروجي الشائعات

يعنى اللى خلاها تقدر تعرف إن صحة الرئيس "زى الفل", ماقدرتش تدحلبه فى الكلام وتعرف منه مين مصدر الشائعات؟ ولا تطلع كده فى التليفزيون والمذيعة تحرجها بالشكل ده.

يعنى أنا بصراحة مش فاهم, وماكنتش مصدق الإشاعة دى, بس بعد التضارب فى الأخبار فى اليومين اللى فاتوا ابتديت أشك.

خصوصاً إن التضارب ده صادر من المسئولين واللى المفروض إنهم عارفين الحقيقة و -زى مانا فاهم يعنى- عاوزين يوقفوا الإشاعة دى وينفوا صحتها.

ورغم ذلك كل يوم تحصل حاجة تؤكد الإشاعة. شوية يقول لك الرئيس رايح سوهاج, وبعدين الرئيس مش رايح سوهاج

شوية الرئيس يقول عارفين مصدر الإشاعة, وبعدين سوزان تقول لا مش عارفين

هو فى إيه بالضبط؟ :blink:

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

لازم اتكلم واقول ...مش قادر ..ايه اللى صحته زى الفل ؟ قطر يأكله هو ومراته وعيلته من ساسها لراسها ...يارب اسمع خبره على نهاية الاسبوع ..طبعا صحته زى الفل من اموالنا وتعب اهلنا والنهب اللى مش مبطل ..والشمطاء تطلع تقول زى الفل ...روحى يا شيخة الهى الفرة تاكلك انت وهو يارب

رابط هذا التعليق

اعلم انه ليس من شيم العرب ولا من اخلاق المسلمين الاحتفال بموت احد لان الموت هو من عند الله....لكن نسال الله سبحانه وتعالي ان تكون الاخبار صحيحة والا يمر عام 2007 الا وذلك الرجل مقبور في التراب

ليواجهه رب العباد بكل ما فعل وهو عظيم .

اما كلام ام الولد الكبيرة عن صحة خليفة فلا يوجد غير كلام كتكوت ابو الليل هو المعبر عن الواقع الاليم.....( يا ما نفسي يا كبيرة تموتي ايوة تموتي .................... الكبير عليكي يا كبيرة

)

الراجل ده لو مات انا نادر اني اوزع عصير فاخر يعني ممكن يكون فرغلي فريش للحبايب بس

أنا مصري

ولو كمموا صوتي يوم واتخرست

أو زادوا العقارب فيكي واتقرصت

بحبك يام البلاد والكون

لا عمري زعلت منك ولا حتي اتقمصت

....

وأنا مصري

حبيت الطمي في نيلك

ومهما الغربة خادتني

حلمي إني آجيلك

ولو ف يوم ماقدرتش

قلبي وعمري أهديلك

....

وانا مصري ويحلالي

أقولها ف النهار والليل

وحبك مش مقياس ولا كيل

ده زرع جذوره في قلبي

وشايلك جوه عيني شيل

.....

أنا مصري

ونفسي يا مصر

أكحل عيني بترابك

ولما آجي

ما يحوشني العس علي بابك

وأحكيلك

وأشكي الهم

وأقولك أنا درويش

مضموم لزمرة أحبابك

.............

وف نيلك أغسل رجس الترحال

وغربة عمر

وهجرة ما كانت ع البال

وأبوس إيدك

ولا اسيبك

منقول عن احد الشعراء واسمه ابن طيبة بارك الله له

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...