اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مسيحيين أم نصارى

MZohairy

Recommended Posts

حتى المشاركات التي تعتبر بأثر التسمية على الغير مثل مشاركات الأخ زهيري لابد لها أن تأتي أيضا في سياقها العلمي وبخاصة أنها ربما تستند لبعض القواعد المعتبرة في الفقه الإسلامي..

مفهمتش عايز تقول ايه يا غريب ؟؟

و ياريت توضح

الموضوع بالنسبالي و لكل لبيب واضح وضوح الشمس

انت مثلا اسمك الغريب و بتحب اسمك

جيرانك عندهم قناعه ان اسمك العجيب (مش الغريب)

و قعدوا ينادوك يا عجيب يا عجيب

رحت انت مفهمهم بأدب و ذوق و لياقه يا جيراني يا جماعة الخير

انا اسمي الغريب و مابحبش حد يقولي يا العجيب

راحوا قايلين لأ احنا والدتنا و والدنا قالولنا ان اسمك العجيب و اصروا على ذلك رغم توضيحك الواضح لهم بأن هذا امر بيضايقك

طيب دي رزاله و لا مش رزاله؟

رغم ان الحل بسيط جدا

اذا ما كانوش قادرين يقولولك يا غريب و لسانهم مش مطاوعهم على المعصيه الفاسقه دي...ممكن ببساطه مايكلموكش خالص

انما يكلموك و يصروا يقولولك يا عجيب فده امر عجيب و رهيب و الله رهيب (اغنيه من السعوديه عشان الناس تتبسط)

الأخ زهيري

الكلام واضح وسهل بس صياغته كانت بشكل فقهي شوية

الموضوع وما فيه يأخي الفاضل أن وجهة نظرك دي مفيش فيها أي مشكلة ولكني أقترح عليك أن تدعمها بقاعدة أصولية من أصول الفقه زي قاعدة تغليب المصالح على المفاسد لأن من وجهة نظرك أن هناك مفاسد من تسمية "نصراني" وهناك مصالح من تسمية "مسيحي" وهكذا ، (وإن كنت لا أتفق مع هذا القول) ولكني أوضحت لك كيفية الرد المناسب لمستوى مشاركات الأخوة الأفاضل التي أتت بالنص والدليل حتى ولو كانت نقولات ولكن أسلوبها علمي ، ومادمنا نتكلم عن الدين لابد أن نتكلم بالأسلوب العلمي الذي يليق بعلوم الدين ..

يبقى انت اللي فهمتني غلط يا الغريب

لأني ما بتكلمش عن الدين (رغم ان الدين ما بيحرمش فكرتي)

انا بتكلم عن الأدب في مخاطبة الآخرين

الذوق في مخاطبة الآخرين

اللياقه في مخاطبة الآخرين

و كل ده لا يحتاج لأي قواعد فقهيه

بيحتاج مفهوميه و احساس فقط

اشكرك

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

• الردود 86
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

.

عارف أن الرد سيكون: هذا ليس هو التفسير (الصحيح) و (المتفق عليه) ... ولكن هل اشترطنا أن يكون التفسير الذي يستند اليه صاحب الرأي تفسيرا (معتمدا) ... خصوصا وأن صاحب الرأي ليس من المسلمين وبالتالي ليس بالضرورة قادرا على التمييز بين التفسيرات الأكثر شعبية والأخرى الشاذة ... الرجل ربما يكون قد بحث في المسألة فوجد هذا التفسير الذي يتفق مع قناعاته فأخذ به واستند اليه.

أنا شخصيا لست مقتنعا تماما بهذا التفسير ولكني أستطيع أن أتمس العذر لمن اقتنع به واستخدمه. :

السلام عليكم

اخى الحبيب احمد

طبعا يا اخى لابد ان تكون المرجعيه معتمده حتى يتم قبولها و هذا فى كل المجالات و الدين اولى علشان كده

ليه نتعب قلبنا مع الجابرى و نسير خلف قناعاته التى هو حر فيها و تنعكس عليه فقط .

.

.ثانيا يا احمد إذا كنا نؤكد على ان ..ليس الدين بالرأى .. و نرفض ذلك من عوام المسلمين من امثالى انا وانت و زهيرى

كيف نقبلها ممن ينتمى لدين اخر ..و بحكم الانتماء و عدم التخصص .. ربما يغيب عليه من خوافى فهم القرأن فضلا عن تفسيره و إبداء الرأى فيه

و هذا ما هو واضح فى المثال المذكور ..

و انا بالمناسبه اوافق الزميل سكوربيون ان النصارى المعنيين فى القرأن ..غير المسيحيين الموجودين اليوم ..

و انهم ( النصارى ) فرقه ضاله بالنسبه للكنيسه ...كيف ؟؟

.

يقول القرأن

( كَمَا قَالَ عِيسَى ابْن مَرْيَم لِلْحَوَارِيِّن مَنْ أَنصَارِي إِلَى اللَّهِ قَالَ الْحَوَارِيُّون نحْن أَنصَار اللَّهِ ) 14 الصف

( لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِينَ آمَنُواْ الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُواْ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَّوَدَّةً لِّلَّذِينَ آمَنُواْ

الَّذِينَ قَالُوَاْ إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لاَ يَسْتَكْبِرُونَ (82)وَإِذَا سَمِعُواْ مَا أُنزِلَ إِلَى الرَّسُولِ

تَرَى أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُواْ مِنَ الْحَقِّ يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ ( 83) المائده ..

.

( وَإِذْ أَوْحَيْتُ إِلَى الْحَوَارِيِّينَ أَنْ آمِنُواْ بِي وَبِرَسُولِي قَالُوَاْ آمَنَّا وَاشْهَدْ بِأَنَّنَا مُسْلِمُونَ ) 111 المائده

.

الحواريون و الذين هم انصار عيسى او النصارى المعنيين فى القرأن كانوا مسلمين على مله التوحيد

و يشهدون انه لا إله الا الله و ان عيسى عبد الله و رسوله ( و بالطبع كان منهم عصاه بعد ذلك و على غير مله التوحيد كما نبهنا الى ذلك اخونا msayed جزاه الله كل خير )

.هؤلاء بالنسبه للكنيسه على طرف نقيض من حيث الاعتقاد و بهذا يُعتَبَرون فرقه ضاله .

.

اخيرا القضيه ليست فى التسميه و من الان فصاعدا ..مسيحيين ...مسيحيين الفين مره . بالعند فى ممثل الحزن الوطنى . :closedeyes:

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

فتح الله عليك ابا عمر و اذل ناصية اعداءك

دمت رابط الجأش

أخوك المستنصر بالله Mzohairy

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

حتى المشاركات التي تعتبر بأثر التسمية على الغير مثل مشاركات الأخ زهيري لابد لها أن تأتي أيضا في سياقها العلمي وبخاصة أنها ربما تستند لبعض القواعد المعتبرة في الفقه الإسلامي..

مفهمتش عايز تقول ايه يا غريب ؟؟

و ياريت توضح

الموضوع بالنسبالي و لكل لبيب واضح وضوح الشمس

انت مثلا اسمك الغريب و بتحب اسمك

جيرانك عندهم قناعه ان اسمك العجيب (مش الغريب)

و قعدوا ينادوك يا عجيب يا عجيب

رحت انت مفهمهم بأدب و ذوق و لياقه يا جيراني يا جماعة الخير

انا اسمي الغريب و مابحبش حد يقولي يا العجيب

راحوا قايلين لأ احنا والدتنا و والدنا قالولنا ان اسمك العجيب و اصروا على ذلك رغم توضيحك الواضح لهم بأن هذا امر بيضايقك

طيب دي رزاله و لا مش رزاله؟

رغم ان الحل بسيط جدا

اذا ما كانوش قادرين يقولولك يا غريب و لسانهم مش مطاوعهم على المعصيه الفاسقه دي...ممكن ببساطه مايكلموكش خالص

انما يكلموك و يصروا يقولولك يا عجيب فده امر عجيب و رهيب و الله رهيب (اغنيه من السعوديه عشان الناس تتبسط)

الأخ زهيري

الكلام واضح وسهل بس صياغته كانت بشكل فقهي شوية

الموضوع وما فيه يأخي الفاضل أن وجهة نظرك دي مفيش فيها أي مشكلة ولكني أقترح عليك أن تدعمها بقاعدة أصولية من أصول الفقه زي قاعدة تغليب المصالح على المفاسد لأن من وجهة نظرك أن هناك مفاسد من تسمية "نصراني" وهناك مصالح من تسمية "مسيحي" وهكذا ، (وإن كنت لا أتفق مع هذا القول) ولكني أوضحت لك كيفية الرد المناسب لمستوى مشاركات الأخوة الأفاضل التي أتت بالنص والدليل حتى ولو كانت نقولات ولكن أسلوبها علمي ، ومادمنا نتكلم عن الدين لابد أن نتكلم بالأسلوب العلمي الذي يليق بعلوم الدين ..

يبقى انت اللي فهمتني غلط يا الغريب

لأني ما بتكلمش عن الدين (رغم ان الدين ما بيحرمش فكرتي)

انا بتكلم عن الأدب في مخاطبة الآخرين

الذوق في مخاطبة الآخرين

اللياقه في مخاطبة الآخرين

و كل ده لا يحتاج لأي قواعد فقهيه

بيحتاج مفهوميه و احساس فقط

اشكرك

مفيش مشكلة في الكلام اللي أنت بتقولوا

بس اللي بيرد عليك بيتكلم بالدين

بيقول أن الدين قال "نصارى" وليس "مسيحين"

يبقى ردك عليه أنك تقوله لأ الدين ممنعش أنك تقول "مسيحين" مثلا طالما الأمر ده ليه منافع ... وهكذا

والله أنا شايف الأمر سهل جدا ومش صعب ولا حاجة

رابط هذا التعليق

انا مش عالم ديني يا الغريب عشان ارد بالدين في كل حاجه

خصوصا لما يكون الأمر واضح بهذا الشكل

ده حتى ابو عمر ..ابو عمررررررررررررر قالك ما تقولولهمش يا نصارى ....يعني الموضوع مفيش اوضح من كده

انا اللي اعرفه من ديني انه ما بيقوليش ضايق و رزل على الآخرين بما لا يحبون

اي حد ييجي يقولي لأ الدين بيقولك رزل بعتبر اني يا انا مش من دينه يا هو مش من ديني

بمنتهى البساطه

اشكرك

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

مجرد إستدراك

المسيحيون الذين وصفهم القرآن بإسم "النصارى" ليسوا الموحدين فقط ولكن كل الطوائف

فقد قال الله عز وجل:

"وقالت النصارى المسيح ابن الله"

"ولن ترضى عنك اليهود ولا النصارى حتى تتبع ملتهم"

حتى يكون للموضوع قيمة ينبغى الدقة فى المعلومات وعدم الإجتزاء وبناء وجهة نظر على هذا الإجتزاء

أما عن مشروعية تسمية المسيحيين بأسماء أخرى فستجد كثيراً من العلماء إستخدموا اسماء طوائف بعض المسيحيين ولم يلتزموا بكلمة "نصارى" مثل طائفة المريميين وهى الطائفة التى تدعى أن السيدة مريم إلهة، وطائفة النسطوريين وطائفة السبتيين ""الأدفنست"

وكذلك الرسول والصحابة استعملوا إسم المصريين "وكانوا كلهم مسيحيين فى ذلك الوقت" وهو الأقباط

أنا مش شايف مشكلة ولازم كلا الطرفين يتنازل عن تشدده

فالمسيحى يجب أن يحترم رغبة المسلم فى إتباع كتابه حرفياً ويتفهم سبب إطلاقنا إسم النصارى على المسيحيين وأن هذا الإسم ليس تجريحا أو عيباً وإنما إسم كان المسيحيين يتسمون وستجد أن رجال الدين المسيحيين استخدموه كثيراً.

والمسلم أيضاً يجب ألا يتشدد فى إستعماله "لكلمة نصارى" فى كل موقف حتى لا يظن المسيحى أنها شتمة "ومعلوم أن الله نهانا عن سب من هو على أديان أخرى حتى لو أديان وثنية"

وله فى العلماء أسوة فى ما أوردته من مسميات استخدمت لوصف صفات المسيحيين.

ولكن المشكلة الكبيرة وعلشان ألخبط المواضيع فى بعض لو طلع المهندس عدنان الرفاعى وقال ان أى تسمية غير النصرانية لا تجوز وإن أى تسميات تانية فى كتب العلماء هى مجرد إجتهاد خاطىء منهم ويتعارض مع النص القرآنى الذى لم يسمهم أى إسم غير "النصارى" فهو لو صادق فى منهجه ويستطيع أن يتحمل تبعاته الخطيرة فينبغى أن يقر بهذا.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اخى الكريم msayed

اوافقك على كلامك و جزاك الله كل خير على تصويبك و إضافتك .

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

يعني نخرج من الكلام ده كله بملخص يحتوي على ثلاثة امور

1- ان مفيش مانع شرعي يمنعنا من اطلاق مسمى مسيحيين عليهم

2- و ايضا لا يوجد الزام شرعي يلزمنا بحتمية اطلاق عليهم لقب نصارى

3- ان مسمى نصارى بيضايقهم و مسمى مسيحيين بيريحهم

يبقى اللي يصر يقول عليهم نصارى بعد كده نقوله ايه؟

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

يعني نخرج من الكلام ده كله بملخص يحتوي على ثلاثة امور

1- ان مفيش مانع شرعي يمنعنا من اطلاق مسمى مسيحيين عليهم

2- و ايضا لا يوجد الزام شرعي يلزمنا بحتمية اطلاق عليهم لقب نصارى

3- ان مسمى نصارى بيضايقهم و مسمى مسيحيين بيريحهم

يبقى اللي يصر يقول عليهم نصارى بعد كده نقوله ايه؟

:blush2:

ايه ده يامولانا

ده انت كان مفروض تطلع مدرس ابتدائي يا مايسترو

طولة بال وشرح واعادة وانظر الشكل ..

كل ده يطلع منك يا بو اياد

هو ابن زكي بدر تايه عنك فين

:roseop:

رابط هذا التعليق

أتعجب من أن البعض وهو يبالغ في احترام الآخر والدعوة إلى احترامهيبالغ في نفس الوقت في إهانة آخر

وهنا مشاركتين من هذا النوع ولأنني كنت من المقصوديين بهما فإنني أنقلهما هنا مرة أخرى

اومال نضايق الناس ازاي و نغلس عليهم ازاي و نكفرهم في عيشتهم ازاي؟

الحاجه اللي نعرف انها بتضايقهم نركز عليها و نقولها باستمرار على اساس ان ده من واجباتنا الدينيه

و تقولهم يا جماعه احنا ما بنحبش اللفظ ده

ولا الهوا ...دول اجدع ناس يجولك على الجرح

رغم انها لا عيب و لا حرام اننا ما نقولهاش

انما على مين....ده احنا اللي بدعناها

احنا اللي دايما نشكر في نفسنا و نقول اننا احسن ناس و اجدع ناس حافظت على الآخر و تعاملت معاه و الدباجه اياها

كمل يابني ربنا يتولانا جميعا برحمته

و ياريت اللي عايز يكمل في موضوع (نناديهم مسيحيين ولا نصارى) يفتح موضوع منفصل عشان مانزودش الغلاسه غلاستين

اورفوار

الثانية

صليبيين غربيين ايه و نصارى الغرب ايه و نصارى الشرق ايه بس يا دكتوره؟

حسستيني اني في عصر المماليك

و ايه علاقتهم بس بغزه؟

دخلتي السياسه في الدين في الحرب و الدنيا باظت يا دكتوره

الموضوع و ما فيه ان اسرائيل الصهيونيه هاجمت غزه العربيه الفلسطينيه (لغاية كده مفيش دين في الموضوع)

و امريكا العلمانيه الغربيه ساعدت اسرائيل الصهيونيه في الهجوم بالمسانده العامه (و كده مازال الدين مالوش علاقه بالموضوع)

ايه بقى اللي دخل نصارى الغرب و نصارى الشرق في الموضوع ؟

و بعدين لما تلاقيهم بيقولوا ما بنحبش حد ينادي علينا بلفظ النصارى مش شايفه انه من اللباقه و الذوق اننا ما نقولش الكلمه اللي بتضايقهم؟

الله يرحمك يا سعد باشا

ولأنني لا أريد تشتيت الموضوع فقد اكتفيت بتوضيح لماذا أفضل كلمة نصارى عن مسحيين وقلت لأنها من تسمية الله والرسول

وأ سكوربيون قال أنه على من يرى أن من عقيدته قول ذلك فله أن يقول

فلا أدري لماذا يكون البعض ملكي أكثر من الملكيين

وأضيف توجد فتوى لمشايخ أجلاء على الأقل من وجهة نظري بعدم جواز ذلك

والأستاذ سكوربيون علل عدم حبهم في الاسم لأنه يرى أن النصارى في القرءان لفظ على قبائل معينة كانت موجوده في الجزيرة العربية

ومثل ذلك هذه الأيم يقال على اليهود وهذا معناه تأويل وتحريف لتفسير الآيات التي تناولت ذلك

وهذه أمور مستحدثة طبقا لثقافة ما هذه الأيام

ولذلك سوف استخدم هذه الكلمة وأرجو أن يتفهم ذلك أبناء وطننا

وستكون هذه آخر مشاركة لي في الموضوع

إيثارا للسلامة ومحافظة عليه من التشتيت

اكرر للمره المليون

انت غير مقصوده كشخص يا دكتوره

و لكنك بالقطع مقصوده كفكر

فكر بيحب يضايق الناس و يقرفهم

دلوقتي دينك الاسلامي لم ينهاك عن تسميتهم بالمسيحيين و لم يحرم ذلك

و في نفس الوقت لم يأمرك بتسميتهم نصارى و الا تنالي الجزاء المبين

هي مجرد تسميه وردت في القرآن و لا يوجد اي الزام عليكي لتطبقيها

يعني لما ماتقوليهاش مش حرام

و لو قولتي غيرها مش حرام

يمكن عقلك يرشدك ان اطلاق المسمى الوارد في القرآن ده بتاخدي عليه ثواب

ممتاز

بس لما تعرفي انه بيضايقهم يبقى تقوليه في سرك او بينك و بين نفسك

طول مانتي قاعده لوحدك قولي نصارى الف مره يوميا

لكن لما نخاطبهم نحاول نشغل الديبلوماسيه و اللباقه و لو لمره واحده في العمر و نختار حل وسط

نقولهم يامصريين مثلا

او يا ناس

او يا جماعه

او يا قوم

او يا هووو

انما الإصرار بالذات على اطلاق القاب على الناس لا تستهويهم هو عاده من ضمن العادات اللي بتثبت ان التصحر الفكري المنتمي للإسلام بالزور سينتهي قريبا و بسبب المنتمين اليه

تحياتي يام احمد :blush2:

تحيتك ووردتك مردودة عليك يا زوهيري

كل ما قلته يا زوهيري كان من الممكن أن أن تقوله بأسلوب لين جميل فنستطيع دائما أن نعبر عما نريد بكلمات طيبة

ومن المؤكد أن الجميع قرأ لي أنني استسمحت بكل أدب صاحب الموضوع في أنني سأستخدم هذا اللفظ على محمل المدح وليس معنى آخر

وذلك مرتين وليس مرة واحدة ومن يجب أن يكون هذا كافيا لافتراض حسن النية

ولكن زوهيري يملك عصا غليظة و يريد أن يقهرني بها على استخدام لفظ مسيحيين دون ما تريده عقيدتي أو في أقل الأحوال ما أعتقده أنا وهذا حق أصيل لي حسب قوانين المنتدى التي تطالب باحترام المعتقدات الوضعية فما بالنا بالإسلام

ألم أقل أن مشايخ إجلاء أفتوا بعدم جواز ذلك أذكر منهم

بن عثيمين

بن باز

صالح الفوزان

وأنا أعلم أن هؤلاء العلماء الإجلاء لا يروقون لك

ولكنهم يروقون لي وأخذ عنهم ديني وأحترم كلمتهم لأنهم يفتون بقال الله وقال رسول الله وليس لأن فلان يريد ومقتضيات العصر وغير ذلك أعود للموضوع الذي أشكر الإدارة على فصله فقد كنت أجد حرجا في نقل آيات وأحاديث وفتاوى،

أستطيع أن آتيك من القرءان الكريم والسنة المطهرة وأقوال سلفنا الصالح وعلمائنا أن اسمهم نصاري وليس مسيحيون

فهل تستطيع أن تأتي بعكس ذلك؟؟؟؟؟؟؟ فهل تستطيع أن تأتي من كتبهم المقدسة والقديمة ما يثبت عكس ذلك؟؟؟؟

أرجو إلا تقول ما قلته سابقا من أناديهم باسم الذي يعجبهم لأن مكان ذلك ليس هنا فهذه عقيدة

أما إذا كان سكوربيون مثلا يغضب لو قلت له يا سكوب

وقتها سألتزم بذلك لإن فعلا مش فارقة معي مطلقا

وقبل ما تقولي طيب نصارى أو مسحيين فارقة أيه أقول لك،

لا بد من تسمية كل شيء بالاسم الشرعي له ، وكان سلفنا الصالح عباقرة لأنهم جعلوا لكل شيء مصطلح شرعي ولولا ذلك لضاع الدين

وأيضا عندما يقول ربنا ((ولن ترضى عنك اليهود والنصارى حتى تتبع ملتهم ...)

ونأخذ ذلك على أن المقصود بالنصارى واليهود من كان على عهد النبي فإننا لن ننتبه إلى أن من اليهود والنصارى وهم الأكثرية وليس القلة مازالوا أعداء لنا لن يرضوا عنا حتى نتبع ملتهم

هل ضاعت الفرصة لنحيا كراما في دولة محترمة وشعب مصون؟؟؟

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق

بعد اذنك دكتورة ام احمد الآية الي حضرتك اوردتيها فيها خط الصحيح هو :

((وَلَن تَرْضَى عَنكَ الْيَهُودُ وَلاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ نَصِيرٍ )) سورة البقرة

ياريت ياجماعه نتعب شويه بس في نقل الآية من محرك البحث مظبوطه حتى لو كنا حافظينها وان كان ولابد ومفيش وقت يعني ناخذها منسوخه يبقى على الاقل نقول قال الله تعالى بما معناه ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

واضح انك ما قرتيش كل المداخلات اللي في الموضوع يام احمد

اقريها و بعدين نتكلم

اشكرك

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

عزيزتى ام احمد المسيحيين لا يهمهم اطلاقا ان احدا يصبح مسيحى لكى نرضى عنة

لان الرضا من عند اللة ونحن نتمنى ان اللة يرضى عننا وليس الناس ومش معنى ان القرأن بيقول كدة عندكم

ان احنا بنفذة 00 لا احنا بنفذ اقوال السيد المسيح وهى احبو كل الناس حتى اعدائكم وباركو لاعنيكم واحسنو الى الذين

يسيئون اليكم

بس بجد انا مش عارف انتى عاوزة توصلى لفين تكلمى بصراحة مفيش زعل

دة مجرد نقاش عام00 ومش كل اللى بنقولة مجبرة انك تسلمى بية وكذالك العكس

رابط هذا التعليق

اومال نضايق الناس ازاي و نغلس عليهم ازاي و نكفرهم في عيشتهم ازاي؟

الحاجه اللي نعرف انها بتضايقهم نركز عليها و نقولها باستمرار على اساس ان ده من واجباتنا الدينيه

و تقولهم يا جماعه احنا ما بنحبش اللفظ ده

ولا الهوا ...دول اجدع ناس يجولك على الجرح

رغم انها لا عيب و لا حرام اننا ما نقولهاش

انما على مين....ده احنا اللي بدعناها

احنا اللي دايما نشكر في نفسنا و نقول اننا احسن ناس و اجدع ناس حافظت على الآخر و تعاملت معاه و الدباجه اياها

كمل يابني ربنا يتولانا جميعا برحمته

و ياريت اللي عايز يكمل في موضوع (نناديهم مسيحيين ولا نصارى) يفتح موضوع منفصل عشان مانزودش الغلاسه غلاستين

الكلام ده بيحصل و الله

فيه ناس بتفكر إن لما ينغصوا على الناس التانيين عيشتهم

يعتبر جهاد

آه و الله

بس الغريبة إنك انت اللي فتحت الموضوع

طب لييييييه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

رابط هذا التعليق

توضيح

انا ما فتحتش مواضيع

دي كانت مداخلات في موضوع اخي المسلم صباح الخير و تم فصلها في موضوع تاني و جت فيا انا و حطوني صاحب الموضوع

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

توضيح

انا ما فتحتش مواضيع

دي كانت مداخلات في موضوع اخي المسلم صباح الخير و تم فصلها في موضوع تاني و جت فيا انا و حطوني صاحب الموضوع

so sorry

قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

رابط هذا التعليق

لان الرضا من عند اللة ونحن نتمنى ان اللة يرضى عننا وليس الناس ومش معنى ان القرأن بيقول كدة عندكم

ان احنا بنفذة 00 لا احنا بنفذ اقوال السيد المسيح وهى احبو كل الناس حتى اعدائكم وباركو لاعنيكم واحسنو الى الذين

يسيئون اليكم

والله ياجو ويعلم الله صدقي دخلت موضوع أخي المسلم بنية صافية وصافية جدا

ولكن المشكلة التي أعاني منها هنا

هي سوء ظن الآخرين بي وافتراض سوء النية

لقد فرض علي الكلام فرضا

تحياتي

واضح انك ما قرتيش كل المداخلات اللي في الموضوع يام احمد

اقريها و بعدين نتكلم

يبدو أنك أنت لم تقرأ ردي جيدا فقد رددت على كلامك في مشاركاتي الأخيرة

هل ضاعت الفرصة لنحيا كراما في دولة محترمة وشعب مصون؟؟؟

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق

على راحتك يام احمد و ربنا يهدينا و اياكي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

يسيئون اليكم

اسمح لي سيدي الفاضل بتوضيح صغير ومعليش لو فيه خروج عن الموضوع ..

الآية مش بتقول انكم عاوزين الناس تبقى مسيحيين وانما معناها واضح وهو اننا كمسلمين منحاولش نرضي الآخرين على حساب دينا ببساطه لانهم عمرهم ماهيرضوا عنا تمام الرضى ويعاملونا من داخلهم كما بيعاملوا بعض الا لو بقينا منهم ..

وده شيء منطقي يعني لو لك ابن مدخن وانت نفسك مش بتدخن اكيد عمرك ماهترضى عنه تمام الرضى غير لو بطل تدخين وبقى زيك والعكس صحيح لو شخص مش مستقيم وله تصرفات سيئة اكيد مش هيرضى عن واحد صاحبه مستقيم وطول النهار بيذكره بالصح غير لما صاحبه نفسه يبقى زيه وبيمشي زيه وساعتها هينول الرضى ..

بستغرب انكار حضرتك لبديهية زي دي .. عمر ماحد بيرضي عن حد غير لما يبقى منه وبالتالي الواحد دائما يعمل الي يخلص ضميره ويرضي ربه بغض النظر الطرف التاني رايه في اعماله دي ايه ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      1 الأقباط هم مسيحيو مصر ولا يشاركهم أحد في هذا الاسم. 2 الاسم ليس حالة اختيار خارجية، إنما هو مرتبط بهوية قد تكون منفردة أو تكون ملتصقة بالوطن، وشركاء الوطن يُعرّفون أنفسهم بالأقباط، فكيف نسرق منهم اسماً عاشوا به ثلث تاريخ مصر؟ 3 قبطي تعني مصري، هذا صحيح في كتب التاريخ واللغات والقواميس العتيقة، لكن انتماء شركاء الوطن لها ملكية خاصة ووجدانية ونفسية واجتماعية. 4 إن خلط الأوراق لشركاء الوطن يسبب ارباكاً لمنحى قضية عادلة، فالمغتربون والمهاجرون والمقيمون تجمعهم كلمة ( أقباط)
    • 1
      السؤال الأول يُحمل قطاع كبير من الأقباط المصريين المعاصرين «عمرو بن العاص» وزر فتح مصر عام 641م ميلادية، أى قبل أكثر من 1500 عام من الآن، بل إن كلمة «فتح» التى اتفق المؤرخون على استعمالها فى كل ما يخص دخول المسلمين إلى مصر، تتحول إلى غزو فى بعض المواضع رغم أن للكلمتين دلالتين مختلفتين علميًا وتاريخيًا، ورغم الخطأ الشائع الذى يحاول من خلاله القارئ الحكم على حوادث تاريخية بعيون معاصرة بعيدة عن سياقها وزمنها ومعطياته. الفتح لغة يعنى الدخول فى بلد والاستقرار فيه، فى حين يعنى الغزو قتالاً يعود ا
    • 2
      تم نقل مدير أمن المنيا على خلفية حادث مقتل أقباط في طريقهم لزيارة دير الأنبا صمويل المعترف . قالت مصادر مسؤولة بوزارة الداخلية، فجر الاثنين، إن اللواء مجدي عبدالغفار، وزير الداخلية، أقال اللواء فيصل دويدار، مدير أمن المنيا، على خلفية الهجوم الإرهابي الذي وقع في المحافظة، الجمعة الماضي، وقرر نقله إلى «جهة أخرى بالوزارة». وأضافت المصادر، في تصريحات لـ«المصري اليوم»، أنه تقرر تعيين اللواء ممدوح عبد المنصف قائمًا بأعمال مدير المنيا. وذكرت المصادر أنه «منذ وقوع الحادث حقق قطاعي التفتيش
    • 21
      حلقة جديدة فى مسلسل الاعتداء على المصريين بليبيا.. مقتل 7 واحتجاز عشرات الحافلات المصرية مقابل الإفراج عن 3ليبيين.. الخارجية تطالب بتحقيق فورى.. مسئول ليبى: بدأنا التشاور مع الوزارات المعنيةالإثنين، 24 فبراير 2014 - 22:51 المصريون القتلى فى ليبيا كتبت : أميرة عبد السلام وحسن مشالى و السيد زيادة أحمد جمعة عثرت الشرطة الليبية على سبعة مواطنين مصريين مسيحيين قتلى فى شرق ليبيا، وأكد ضابط بالشرطة الليبية أن الجثث عثر عليها مصابة بأعيرة نارية فى الرأس. وأجرت الخارجية المصرية اتصالات مكثفة مع
    • 0
      في المنارة التاليه السببَ الأهم الذي جعل النصارى يودون المسلمين وتتمة لبيان معنى الآية، نبيِّن: لِمَ كان موقف النصارى إيجابيًّا بإزاء موقف غيرهم من الكفار؟ لقد شهدت الآيةُ للذين قالوا: إنا نصارى، بأنهم أقرب الناس مودة للمسلمين، ونبيِّن السبب مباشرة، فنقول: ذلك لأن بينهم ومنهم رجال دين - من قسيسين ورهبان - أصحاب مواقفَ إيجابيةٍ تجاه الإسلام وأهله، حتى تطور هذا الموقف، وأدى إلى دخول بعضهم في الإسلام؛ {ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ * وَإِذَا سَمِع
  • أضف...