اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لـلكــــبار فــــــقـط . . .. . . . .. Ghost

اغابي

Recommended Posts

انتى واخدة الموضوع جــــــــــــــد ياشابة وارجعى عن اللى انتى فية

باين عليكى بتعملى رسالة ماجستير عفاريتى بس قانونى

ميرسي يا sarmar

شوف بقي - بلاش جملة ارجعى عن اللى انت فيه

لحسن بخااف لا تيجينى تهديدات ورسايل عفاريتي كدا ويقولولى

ان ماا رجعتيش عن اللى انت فيه حنحط السيخ المحمى فى صرصور ودنك :roseop:

فانا اتعقدت من الجملة دي بصراحة :roseop: :lol: :lol: :lol:

عموما لازم نعرف ان العفاريت ويانا فى كل مكان - بجد داه اكيد

اكيد - انا واثقة من كداااا

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...
  • الردود 137
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ودائما لقاؤنا العفاريتــــي متــــجـدد

شاهد الثانية الــ ( 5 )

http://www.youtube.com/watch?v=BTi0S1ZUYF0

شاهد كامل المقطع

http://www.youtube.com/watch?v=ogBp8IAtSWc...feature=related

شاهد كامل المقطع

http://www.youtube.com/watch?v=x9hxQmzbLmM...feature=related

شاهد الثانية ( 32 )

http://www.youtube.com/watch?v=_juFuRmwhGw...feature=related

اغابي

:roseop:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

رابط هذا التعليق

انا جيت اهوووووووو -

يا جاسمين يا عاشق الترحال يا عمــــــــــاااااد - يا مغتربة

اسفة كان واخدنى موضوع ............. صحافة كل يوم .........

اهو - استعـدوا - - - انا جـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــيت

المهم نكمل المفاجأه بقي

- الشلة زمايلى كانو سهرانين فى اول ليلة بعد موضوع القتيل اللى كان مرمى عند الزباله - هما طبعا قبل كدا كانو علطول بيجو ومفيش حاجة - دى اول مرة تظهر حاجات الغريبة - كانو علو الكاست لانهم سمعو اصوات بره يعتقد انها قطط فقالو حتى لو قطة بره احنا حنبقي مرعوبين منها علشان كدا نخلى الكاست عالى

- اثناء الكاست ما شغال سامعين حد بيخبط على الباب - واحد فيهم - الفكيك اوى قال اه داه البواب وهو عاوز يعمل فينا مقالب - مع العلم داه مستبعد لان بينهم وبين البواب 8 أدوار والبواب بيستفيد منهم فى الفلوس الكتير اللى بيدوهالوا - فبالعكس مش فى صالحه انه يخوفهم او يطفشهم المهم ابتدت اعصابهم تتعب - لانهم يعلو الكاست صوت حد بيخبط بايديه على باب الشقة وبيزيد الخبط كمان - راحو قفلو الكاست وراحو اثناء الخبط ما شغال هما بيوصفولى الخبط ازاى خبط خطف كدا - مش بتتكمل بطريقة كاملة - وصل الوصف - فهمتوه - يعنى - كأنه حد بعد ما اخد القرار يخبط على باب الشقة ندم وشال ايده بسرعة - بس داه علطول خبطتين بالشكل داه او 3 خبطات وهكذا راحو جهزو ان المحابس والاقفال اللى فى الشقة من جو فتحوها كلها استعدادا انهم حيفتحو فجأه الباب فى لحظة التخبيط الخطافى داه ما يشتغل - وفعلا - مفيش اى صوت وهما كانو قفلوا الكاسيت - سكتو مفيش اى خبط بتاع كدا ربع ساعة هوسسسسسسسس - المهم قالولى - جات خبطة سريعة جدا ومقصوصة كدا - وكانو كلهم واقفين ورا باب الشقة ومستعديين يفتحوا فجأه بس الخبط يشتغل - فعلا بعدين جم بتاع 4 خبطات ورا بعض وهما كانو فتحو فعلا الباب - بس ما لقوش حاجة وحتى لو كان شخص حيخبط ويستخبا مفيش مجال لازم حيشوفوه الممر مكشوف قدامهم بكل الزوايا - استحالة حيلحق يجرى - قفلو الباب جات خبطات فتحو مفيش حد الموضوع اتكرر 3 مرات خبط ويفتحو مفيش حد فى 3 مره وهو جاى يقفل الباب لمح عند السلم واحد نازل من الدور اللى فوق على السلم ناحية الادوار اللى تحت بس تحسه مش نازل على رجليه بيتسحب سحب او تحسه ان رجليه مش مستعملها - داه وصفه ليه وكان قصير مش طويل وشعره شوية منعكش ولابس جلابية شكله زى واحد شحات بس ملامحه مش باينة راح قالهم - خلاص عرفت السبب - دانا شفت واحد يظهر من اللى هما دراويش ومنتشرين فى المنطقة - مجنون شكله كدا - يظهر هو اللى بيخبط ويختفى - ويعتبر الوحيد اللى شافه فيهم لانه واخد زاوية وهو بيقفل الباب لمحه فيها - المهم بعد ساعة الخبط اشتغل تاني راحو قالو احنا نقفل الباب وما نفتحوش تاني لحسن يكون ماسك سكينة او جايب ناس معاه بلطجية ويؤذونا واديكم شوفتوا اكتر حاجة بيتعب نفسه فيها البواب بتاعنا انه ممكن يرمي اللى يتقتل فينا من سطح العمارة وخلص الموضوع - وفعلا قفلو الابواب كويس - بعد شوبة الخبط اشتغل تانى بس المرة دي على الحيطان كان حد بيخبط على الحيطة وعلى الباب وعلى السقف فيه اصوات كتير هاجت مرة واحدة راحو كلهم قالو بصوت عالى انت يااض - احنا اجن منك لو خرجنالك حننكوشلك شعرك كمان وكمان واطلع من دماغنا واشترى عمرك الليلة دي وكلهم كان عددهم يمكن 10 او 9 شبان وخرجوه بره الشقة يزعقو ( ملحوظة النور فى الدور كان باهت وضعيف ) وقالو بصوت عالى ايه رايك احنا مش حنقفل باب الشقة بقي ومفتوح للصبح وخلينا نشوف خلقة امك هنا تانى يا ابن المجنونة وهكذا اشتغلوا شتيمة وتهديد فيه .

- لكن المرة دي لمحو نفس الشخص حسب وصفهم وكلهم شافوه طبعا قاعد فوق الشباك الكبير اللى قصاد الاسانسير يعنى الدور فيه 4 شقق بطرقة كبيرة بس فيه شباك كبير جدا فاصل بين شقتين وشقتين فى الطرقة و كمان الشباك عالى شوية يعنى علشان يطلع وهو قصير لازم يحتاج حد يساعده ويطلعه علشان يقعد على حافة الشباك داه - المشكلة الراجل لاقوه فجأه ظهر - وكمان ملامحه مش باينة باهت اوى كانه ميت - بس المرة دي هما حسوه انه مش انسان - واكتر واحد تنح فيه وركز كان الواد حسام قالى انا ما جريتش بسرعة حبيت اعرف مين الشخص داه هو ايه ليه شكله كدا - اول احساس يجيلك لما تركزي فيه ان جسمك يقشعر ويوصلك احساس انه مش انسان او تحسيه شخص ميت وعيونه شوية مدورين هو من الاخر مش انسان - لاء - استحالة - قالى انا اخر واحد دخلت الشقة بعدهم لانى اكتر واحد اخدت وقت يمكن نص دقيقة وانا مركز فيه وفى ملامحه - و كلهم جريوا ورا بعض ودخلوا الشقة ورجع واحد منهم سحب حسام علشان يدخل معاهم مفيش ساعة او ساعتين والفجر طلع - لمو حاجتهم ورجعوا على بيوت اهاليهم وكلهم اكدولى وفى منهم اول مرة يشوف حاجة زى كدا ان اللى ظهرلهم داه مش انسان داه باهت اوى وبيظهر فجأه وكمان لما كان نازل من الدور اللى فوق للدور الى تحت تحسوه انه مش بينزل على رجله كانه بيتسحب سحب - فيه حاجة غريبة فيه - ولما نزلو الصبح طبعا ما لقوش حاجة على الشباك

بس الحاجات دي اكيد ليها علاقة بالقتيل او يمكن دمه اللى ملى المكان

انا شخصيا فى كل الموضوع اكتر شخصيه كانت عجبانى البواب - ابن الايه دااه - على وصفهم ليه - قلبه ميت والامور دي عنده عاادي جدا

- شخصية نادرة ويبقي حظه كويس اللى عنده بواب عمارة بالشكل داه -

تحياتي

الموضوع بتاعك عاجبنى جدا يا اغابى

بجد استمرى فى الكتابة ولو قصص حقيقية قولى انه حقيقة وايه المصدر (لزيادة الاثارة)

كنت ايام زمان غاوى الحجات دى وكنت بتكلم فيها كتير وبجيب كتب وقصص

انتى كدة هتعوضينى عن افلام الرعب اللى انا معتش لاقى وقت ليها

وياريت لوشوية قصص عن الاطباق الطايرة ومثلث بارمودا

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

يا حسام يابني نصيحة من أخوك عمدة حبيبك بلاش تخش التوبيك دا تاني .. القسم دا أصلا ً بقا مسكون .. :roseop:

وكلة عفاريت من ساعه موضوع .. اللهم ما اجعل كلامنا خفيف عليا أغابي .. :roseop:

أنا قولت أدخل أبخر الموضوع دا .. :rolleyes: إذا فجأتنا ألاقي أغابي منتشرة ومتجولة بالمكان .. إجعل كلامنا خفيف عليها "

إحذر يا حسام .. أنا قولتلك أهو .. عايز تخش شغّل النور الأول ووقولي وانا أخش معاك ... :roseop:

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

انا اول مرة اقرا الموضوع دة بس ياجماعة فعلا دة كلام مش مزبوط مفيش حاجة من الكلام دة خالص انا شخصيا لا اؤمن بوجود الحاجات دى وبعتبرها خزعبلات واللي يخاف من العفريت اييييييييييييييييية؟ يطلعلو بس مش العفريت دى الاوهام اللي هتركبة

انا هقولكم علي حاجة زمان سمعت من ناس كدة ان الشياطين اعوذ بالله ساعات بتبقي في شكل قطة او كلب اسود وفعلا انا اول ماقريت الموضوع دة جريت علي بابا علشان اسالو بحكم انة بيقرا كتب تفسير كتير وفاهم قالي دة كلام كلو غلط وان فعلا الجان والشياطين موجودين بس بشكل غير مرئي ودة من كرم ربنا علينا بس في حاجة للناس اللي بيغنو وهما بياخدو دش والكلام دة حرررررررررررررررررام ودى حاجة وحشة اوى لان الشياطين اعوذ بالله مكان تكاثرها هو التواليت انا كان لية زمايل كدة بس نصحتهم وحبيت اقولكم اية رايكم بقي؟ حد يرد

وبعد كدة اعملو احسن موضوع لتفسير الاحلام مثلا لانى مهووسة جدا بالموضوع دة وكل مااحلم بحاجة اجرى امسك كتب التفسير اظن انة ممكن يريح ناس كتار وانا اولهم

sara_88

رابط هذا التعليق

انا اول مرة اقرا الموضوع دة بس ياجماعة فعلا دة كلام مش مزبوط مفيش حاجة من الكلام دة خالص انا شخصيا لا اؤمن بوجود الحاجات دى وبعتبرها خزعبلات واللي يخاف من العفريت اييييييييييييييييية؟ يطلعلو بس مش العفريت دى الاوهام اللي هتركبة

انا هقولكم علي حاجة زمان سمعت من ناس كدة ان الشياطين اعوذ بالله ساعات بتبقي في شكل قطة او كلب اسود وفعلا انا اول ماقريت الموضوع دة جريت علي بابا علشان اسالو بحكم انة بيقرا كتب تفسير كتير وفاهم قالي دة كلام كلو غلط وان فعلا الجان والشياطين موجودين بس بشكل غير مرئي ودة من كرم ربنا علينا بس في حاجة للناس اللي بيغنو وهما بياخدو دش والكلام دة حرررررررررررررررررام ودى حاجة وحشة اوى لان الشياطين اعوذ بالله مكان تكاثرها هو التواليت انا كان لية زمايل كدة بس نصحتهم وحبيت اقولكم اية رايكم بقي؟ حد يرد

وبعد كدة اعملو احسن موضوع لتفسير الاحلام مثلا لانى مهووسة جدا بالموضوع دة وكل مااحلم بحاجة اجرى امسك كتب التفسير اظن انة ممكن يريح ناس كتار وانا اولهم

ده على أساس أن العفاريت والكلام ده أوهام !!!

وتفسير الأحلام والخزعبلات اللي كل واحد قاعد يفتي فيها في التليفزيونات عالفاضي والمليان وبعلم ومن غير علم هي اللي حقيقه ؟!!!

ولا علشان حضرتك مهووووسه جدا بيه ؟!!

إذا كان كده فتقدري تفتحي موضوع جديد وتسميه ( أحلام سعيده ) ولا ( تفسير الأحلام في المنام )

وسيبي لنا موضوع العفاريت ده أصلنا مهوووسين بيه :rolleyes:

بالنسبه لموضوع الجن وتشكلهم

تصور الجن بأشكال حيوانات

يتشكل الجن بمختلف أشكال الحيوانات لكن يغلب تشكله في صورة الكلاب السود والحيات، قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ﴿لولا أن الكلاب أمة من الأمم لأمرت بقتلها فاقتلوا منها الأسود البهيم﴾ الجامع الصغير في أحاديث البشير النذير/ جلال الدين السيزطي ج:1 ص:132.، وقد فسر الكلب الأسود بأنه شيطان، ﴿عن عبد الله بن الصامت عن أبي ذر قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: إذا قام أحدكم يصلي فإنه يستره إذا كان بين يديه مثل آخرة الرحل فإذا لم يكن بين يديه مثل آخرة الرحل فإنه يقطع صلاته الحمار والمرأة والكلب الأسود، قلت: يا أبا ذر! ما بال الكلب الأسود من الكلب الأصفر؟ قال: يا ابن أخي! سألت رسول الله صلى الله عليه وسلم كما سألتني فقال: الكلب الأسود شيطان﴾ صحيح مسلم/ ج:1 ص:365 رقم الحديث:510.

كما يتصور الجن كثيراً بصور الحيات وتسمى هذه الحيات بجنان البيوت وقد نهى النبي صلى الله عليه وسلم عن قتلها وقد مر سابقاً حديث الفتى الذي كان حديث عهد بعرس وقتل حية فاضطربت عليه وقتلته ...، والنبي صلى الله عليه وسلم حدد صفات الحيات التي تقتل، ﴿عن عمر بن نافع عن أبيه قال: كان عبد الله بن عمر يوماً عند هدم له فرأى وبيص جان فقال اتبعوا هذا الجان فاقتلوه، فقال أبو لبابة الأنصاري إني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم ينهى عن قتل الجنان التي تكون في البيوت إلا الأبتر وذا الطفيتين فإنهما اللذان يخطفان البصر ويتبعان ما في بطون النساء﴾ صحيح مسلم بشرح النووي/ النووي م:7 ج:14 ص:233.، ويستخلص من هذه الأحاديث الخاصة بالحيات أحكام:

أ- هذا الحكم وهو النهي عن قتل الحيوانات خاص بالحيات دون غيرها.

ب- ليس كل الحيات بل الحيات التي نراها في البيوت دون غيرها أما التي نشاهدها خارج البيوت فنحن مأمورون بقتلها.

ت- إذا رأينا حيات البيوت فنؤذنها أي نأمرها بالخروج كأن نقول: أقسم عليك بالله أن تخرجي من هذا المنزل وأن تبعدي عنا شرك وإلا قتلناك، فإن رؤيت بعد ثلاث أيام قتلت.

ث- السبب في قتلها بعد ثلاثة أيام أننا تأكدنا أنها ليست جنَّا مسلماً لأنها لو كانت كذلك لغادرت المنزل فإن كانت أفعى حقيقية فهي تستحق القتل وإن كانت جناً كافراً متمرداً فهو يستحق القتل لأذاه وإخافته أهل المنزل.

ج- يستثنى من جنان البيوت نوع يقتل بدون استئذان} علم الجن والشياطين/ د سليمان الأشقر ص:41-40.، يشير الدكتور سليمان الأشقر إلى الأبتر وذي

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

الموضوع بتاعك عاجبنى جدا يا اغابى

بجد استمرى فى الكتابة ولو قصص حقيقية قولى انه حقيقة وايه المصدر (لزيادة الاثارة)

كنت ايام زمان غاوى الحجات دى وكنت بتكلم فيها كتير وبجيب كتب وقصص

انتى كدة هتعوضينى عن افلام الرعب اللى انا معتش لاقى وقت ليها

وياريت لوشوية قصص عن الاطباق الطايرة ومثلث بارمودا

ايه داه حسام

- انت جيت برجليك - انا حافرجك فلم الانس والجن بس طبيعى مش تمثيل - ارجع لبيت عمتى لانه مسكون - ( كان وما زال )

كل القصص الحقيقية خلصت من عندى - حقيقي هما 4 مواقف فى حياتى موقف انا وصغيرة وموقف مديرى وداه اخر حاجة حصلت معانا

وموقف بيت عمتى وموقف زميلى فى شقة الجيزة

وكلهم كتبتهم فى التوبيك داه .

لكن اى حد فى المحاورات لو معاه قصة حقيقي حصلت معاه - يضيفها للموضوع بتاعنا

تعالى كل يوم وانا حاظبطك :lol: بفلم رعب جديد من غير مخرجين ولا ممثلين - ابطاله عفاريت فى اشباح واحلى جوايز كان والسعفة الذهبية كمان

ميرسي يا حسام على مرورك - ما تنساش انت وخارج تاخد العفريت فى ايدك :roseop:

قصدى تاخد الباب فى ايدك :roseop:

بس ضرورى تقرا موضوع بيت عمتى فى الصفحة الرابعة انا حكيت قصتها - اوعى تستخبى وتعمل زى عماد خاف يطفى النور :roseop:

اغابي

:rolleyes:

رابط هذا التعليق

ميرسي يا سارة لمرورك الجميل

بس عاوزة اقولك حاجة كل كلمة انا كتبتها فى الموضوع داه عندى ليها دليل قاطع وبراهين

وابسطها مديري ما زال فى الساحة وبينى وبينه كام مكتب اهو - تحبى تاخدى موبايله وتكلميه .

وبعدين بيت عمتى وداه اكبر برهان ودليل اتحدى بيه العالم كلـــــه - لسة البيت موجود ولا بيتباع ولا بيشترى وحاله واقف

واللى شايف فى نفسيه انه اد كلمته - بجد بجد يروح يبات له ليلة فيه البيت داه - لانه بيت مشكلته كبيـــــرة ومالهـــــاش حلول .

انا مش بؤمن ان القطط والكلاب شياطين - داه كلام فاضي هما لان الحيوانات عيونها فى الضلمة بتدى لمعان معين فالناس طلعت القصة دى

لكن انا يا سارة باتكلم عن موضوع مختلف تماما - بتكلم عن اشباح بتظهر فى صورة انسان له وش وعيون وجسم زينا لكن الموقف بيحكم عليه انه شبح مش انسان .

الموضوع انا حطيته فى موضوعات جادة لانه فعلا - جاد جدا - وانا مؤمنة بيه - ومتاكدة فى وجوده ومش خزعبلات ولا حاجة .

وبعدين تفسير الاحلام كل واحد ممكن يفسرلك الحلم بطريقتين او تلاتة ويختلفوا كمان

- لكن الاشباح لو شافوها اتنين استحالة يختلفوا عليه انه شبح ابدا

اغابي

:rolleyes:

رابط هذا التعليق

مس اغابى

انا قرات موضوع عمتك وموضوع الشقة بتاعة الجيزة

موضوع عمتك ده تحفة بجد

عجبنى اوى وطريقتك فى الكتابة جميلة جدا (بصرف النظر عن جدية الموضوع انت ممكن تبقى كاتبة ماهرة)

بصى بقى انا لااااااااااااااااااازم اروح البيت ده

انا قبل كدة روحت بيت دجال من الدجالين وكان صاحب بابا وكنت بقعد فى الوكر بتاعه كتير بس بصراحة محصليش حاجة غريبة (هو كان بابا بيحكيلى حكايات عليه بس انا نسيتها لما انزل الاجازة بقى ابقى اساله)

وهشوف الراجل ده وصل لايه دلوقتى بس اظن ان ربنا هداه

انا معاكى فى موضوع الزيارة العائلية لبيت عمتك ونكون 25 فرد (اهو ده الكلام)

ويبقى معانا اكل بقى ولب ومكسرات وبيبسى وكوتشينة وطولة وشطرنج وبنك الحظ وهتبقى ليلة ممتعة

نخلص الحجات دى فوق وننزل نكملها تحت :roseop:

هو فيه فوق 6 رفعوا ايديهم وقالوا جايين وانتى وجوزك يبقى 8 وانا 9 وعماد (لو مكنش سافر ممكن اقنعه او اضحك عليه واقوله رايحين دريم بارك :rolleyes: )

كدة 10 ..... مين جاى كمان

عالعموم انا باذن الله نازل اجازة فى يوليو واحتمال انزل تانى فى النص الاخير من اكتوبر ومستعد جدا للزيارة دى بس مش هبقى لواحدى انا عايز يكون معايا عدد عشان اعيش المغامرة ويكون معانا كدة واحد ولا اتنين من اللى بيخافوا

الله ...... هتبقى حلوة اوى :blink:

--------------------------------------------------------

بس فيه شوية ملاحيظ عايز اسالك فيهم (عايزسعة صدر منك كدة)

عمتى تانى يوم جات لنا البيت وانا فاكرة الموقف داه كويس وفضلت تبكى وقالت لبابا يا اخويا شوف لى حل - انا مش حاقدر اعيش تانى لحسن ياخدو منى الولد الصغير - بابا قال انا مش مصدق يمكن تهيؤات - كلامك داه ما يدخلش عقل انسان عاقل ابدا - ازاى تشوفيهم كانهم بشر يعنى - خلينى الاول اقابل السمسار وافهم منه ايه الموضوع - بس احتياطى بابا منعنا تماما انا واخواتى نزور عمتى واستسمحها قالها يمكن علشان اولادك من اللى ساكنين فى البيت ما حدش اذاهم لكن انا اولادى ما يدخلوش بيتك لغاية ما نشوف حل للمصيبة دي او بيت اونجيب اب كاهن يصلي او اى شيخ من اسوان - وفعلا انا واخواتى خلال 4 سنين دول ما زورتش بيت عمتى ولا مرة - ولا اى حد فى العيلة كله خاف - العيلة طلعو اندال على راى هانى ابن عمتى - ايه عيلة الندالة دي ..
ماهر من يومين بيظبط قدام المرايا القميص والبنطلون وبيساوى شعره بص لقى نصه اللى فوق ظاهر فى المرايا وباقي جسمه مختفى راح اغمى عليه ونفوق فيه واسمى عليه واصرخ ابنى حيروح منى يا ناس - واحنا حنبقي على الحال داه لامتى بس
راح بابا سمع بواحد بتاع سحر جابوه من اسوان - الشيخ داه بقي لابس بتاع 6 سبح فى رقبته ولافف تعبان حواليه -

انا بصراحة مستغرب من الكلام اللى بالاحمر فوق

هو انتوا بتستعينوا بشيوخ فى حل مشاكلكم وبتئمنوا بطريقتهم فى حل المشكلة؟

وبتسموا كمان؟

و6 سبح؟

وقرآن؟

هو مش كرسى اعتراف ولا اسئلة غلسة بس لفت انتباهى كلامك فقولت افهم منك هى القصة ماشية ازاى

تحايتى ليكى

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

وتفسير الأحلام والخزعبلات اللي كل واحد قاعد يفتي فيها في التليفزيونات عالفاضي والمليان وبعلم ومن غير علم هي اللي حقيقه ؟!!!

إذا كان كده فتقدري تفتحي موضوع جديد وتسميه ( أحلام سعيده ) ولا ( تفسير الأحلام في المنام )

وسيبي لنا موضوع العفاريت ده أصلنا مهوووسين بيه :roseop:

من رحمة الله سبحانة وتعالي علي الانسان ان يبشرة في منامة فان كان مايراه النسان في منامة خير فهى بشرة تصيبة وان كانت غير ذالك فاليستعذ بالله

وكان سيدنا يوسف علية السلام سيد المفسرين قال تعالي بسم الله الرحمن الرحيم ودخل معة السجن فتيان قال احدهما انى ارنى اعصر خمرا وقال الاخرانى ارنى احمل فوق راسيخبزا تاكل الطير منة نبئنا بتاويلة انا نرك من المحسنين صدق الله العظيم سورة يوسف الاية 35

وقال صلي الله علية وسلم الرؤياالصالحة جزء من ستة واربعينجزءا من النبوة

وغيرها بس للاسف مش هقدر اكملهم ولو حضرتك يامستر شايف ان الكلام اللي كتبتة اليوم اللي فات زى ماحضرتك قلت فادة محدش يقدر يتكلم عنة اظن كدة دة كلام ربنا وانبيائة ومش كلام تريقة بس شكرا انك رديت علي وجهة نظرى واختلاف الراي لايفسد للود قضية واحنا كلنا عارفين كدة وفعلا يمكن انت شايف انى مش موضع نقاش في الموضوع دة وفكرتك كويسة وعجبتنى عن موضوع(احلام سعيدة) شكرا علي الفكرة

ياريت تكون الفكرة وصلت بس لو حضرتك حبيت تسال ف حاجة ف الموضوع الجديد اللي قلت فكرتة لازم سيادتك تشرفنى بية انا زى اخت حضرتك اكيد

شكرا

اه حاجة تانية تصدق حضرتك انى عمرى ماسمعت كلام التليفزيون دة

sara_88

رابط هذا التعليق

ميرسي يا سارة لمرورك الجميل

بس عاوزة اقولك حاجة كل كلمة انا كتبتها فى الموضوع داه عندى ليها دليل قاطع وبراهين

وابسطها مديري ما زال فى الساحة وبينى وبينه كام مكتب اهو - تحبى تاخدى موبايله وتكلميه .

وبعدين بيت عمتى وداه اكبر برهان ودليل اتحدى بيه العالم كلـــــه - لسة البيت موجود ولا بيتباع ولا بيشترى وحاله واقف

واللى شايف فى نفسيه انه اد كلمته - بجد بجد يروح يبات له ليلة فيه البيت داه - لانه بيت مشكلته كبيـــــرة ومالهـــــاش حلول .

انا مش بؤمن ان القطط والكلاب شياطين - داه كلام فاضي هما لان الحيوانات عيونها فى الضلمة بتدى لمعان معين فالناس طلعت القصة دى

لكن انا يا سارة باتكلم عن موضوع مختلف تماما - بتكلم عن اشباح بتظهر فى صورة انسان له وش وعيون وجسم زينا لكن الموقف بيحكم عليه انه شبح مش انسان .

الموضوع انا حطيته فى موضوعات جادة لانه فعلا - جاد جدا - وانا مؤمنة بيه - ومتاكدة فى وجوده ومش خزعبلات ولا حاجة .

وبعدين تفسير الاحلام كل واحد ممكن يفسرلك الحلم بطريقتين او تلاتة ويختلفوا كمان

- لكن الاشباح لو شافوها اتنين استحالة يختلفوا عليه انه شبح ابدا

اغابي

مس اغابي شكرا ياجميل صح يمكن انا مش بؤمن بان الجن والشياطين مرئية بس انا مؤمنة بالسحر والحسد

ولو انا مش شايفة ان كلام حضرتك مزبوط فاانتى كمان اكيد لو اتكلمنا هتشوفى كلامى في حاجة تانية مش مزبوط ودة عمرة ماهيخلينى اختلف معاكى فان دى وجهة نظرك دة حضرتك شايفاه وكلمتى ناس شافو حاجة خاصة بموضوعك دى وحكولك بس انا عمرى ما صادفت حد شافها (الحمدلله) ودى بالنسبالي حاجة كويسة اوى لانى قدام نفسي مقتنعة برايي ومن غير مااكلم حد اعتبرى نفسك عندى صادقة لانك اكيد مقتنعة لان من كلامك حاسة انك كل كلمة بجد جواكى ويمكن انا كمان ماقريتش موضوعك كلة وان حضرتك شايفة وناس كتير هنا ان تفسير الاحلام كلام مش صح بس انا اهتميت بالموضوع ولاقيت الكلام اللي يدل علي صحتة سواء ايات او احاديث فهمت انة موجود وصحيح والفرق بين الرؤية والاحلام المفككة اللي ملهاش معنى وشكرا جدا لاهتمامك وايضاح وجهة نضرك

sara_88

رابط هذا التعليق

وسيبي لنا موضوع العفاريت ده أصلنا مهوووسين بيه :roseop:

من رحمة الله سبحانة وتعالي علي الانسان ان يبشرة في منامة فان كان مايراه النسان في منامة خير فهى بشرة تصيبة وان كانت غير ذالك فاليستعذ بالله

وكان سيدنا يوسف علية السلام سيد المفسرين قال تعالي بسم الله الرحمن الرحيم ودخل معة السجن فتيان قال احدهما انى ارنى اعصر خمرا وقال الاخرانى ارنى احمل فوق راسيخبزا تاكل الطير منة نبئنا بتاويلة انا نرك من المحسنين صدق الله العظيم سورة يوسف الاية 35

وقال صلي الله علية وسلم الرؤياالصالحة جزء من ستة واربعينجزءا من النبوة

وغيرها بس للاسف مش هقدر اكملهم ولو حضرتك يامستر شايف ان الكلام اللي كتبتة اليوم اللي فات زى ماحضرتك قلت فادة محدش يقدر يتكلم عنة اظن كدة دة كلام ربنا وانبيائة ومش كلام تريقة بس شكرا انك رديت علي وجهة نظرى واختلاف الراي لايفسد للود قضية واحنا كلنا عارفين كدة وفعلا يمكن انت شايف انى مش موضع نقاش في الموضوع دة وفكرتك كويسة وعجبتنى عن موضوع(احلام سعيدة) شكرا علي الفكرة

ما إختلفناش في الكلام اللي تفضلتي بيه ده لكن مفسري الأحلام حاليا معظمهم أونطجيه وبيضحكوا عالناس وتقدري تتفرجي عالفضائيات وتشوفي بنفسك هتلاقي أن فيه من الناس بقى شغلها الشاغل الوقتى لو عينها غمضت هتشوف أيه وهتحلم بأيه وليه وتفسيره أيه وخير اللهم إجعله خير.

ياريت تكون الفكرة وصلت بس لو حضرتك حبيت تسال ف حاجة ف الموضوع الجديد اللي قلت فكرتة لازم سيادتك تشرفنى بية انا زى اخت حضرتك اكيد

شكرا

الحقيقه أنا مبشغلش نفسي بالأحلام وتفسيرها والكلام ده كله لأني بصراحه سايبها لله ( وزي ماترسى دقلها )

وهل لو أنا فسرت الحلم هيغير من الواقع في شئ ؟

لما سيدنا يوسف قالهم أما أحدكم فيسقى ربه خمره وأما الآخر فيصلب فتأكل الطير من رأسه قضي الأمر الذي فيه تستفتيان وقد كان !

اه حاجة تانية تصدق حضرتك انى عمرى ماسمعت كلام التليفزيون دة

مش فاهم تقصدي أيه هل أنك عمرك ما صدقتي كلامهم مثلا ولا عمرك ما شفتي البرامج دي في التليفزيون ؟

لو عمرك ما صدقتيهم فدي مسأله تخصك تصدقيهم أو تكذبيهم كل واحد حسب إقتناعه وأنا عن نفسي مش المفسريين دي اللي أصدقهم .

أما لو تقصدي أنك عمرك ما شفتيهم في التليفزيون فقنوات التليفزيون والفضائيات ملياااااااااااااانه برامج من هذا النوع وأعتقد أن فيه قنوات متخصصه في المجال ده ولو قعدتي أتفرجتي عليهم شويه هتعرفي .

بالمناسبه سمعت قصه قبل كده أن فيه واحد كان بيحلم أنه بيأكل بياض البيضه ويترك صفارها وكل يوم يحلم بهذا الحلم إلى أن ذهب في أحد المرات لوالي صالح لتفسير حلمه فما أن قص عليه الحلم إلا وأمر الوالي بالقبض عليه وقال له إنك لسارق تسرق أكفان الموتى وترمي الجثث !!!

عارفه لو حصل اليومين دول وواحد إتصل بأحد هذه البرامج أتوقع أن الشيخ يقوله أبشر أيه العظمه دي بتاكل البياض وترمي الصفار ده أنت عيشتك هتبقى لبن في لبن :roseop:

شكراَ :roseop:

لبن في لبن

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

مس اغابى

--------------------------------------------------------

بس فيه شوية ملاحيظ عايز اسالك فيهم (عايزسعة صدر منك كدة)

عمتى تانى يوم جات لنا البيت وانا فاكرة الموقف داه كويس وفضلت تبكى وقالت لبابا يا اخويا شوف لى حل - انا مش حاقدر اعيش تانى لحسن ياخدو منى الولد الصغير - بابا قال انا مش مصدق يمكن تهيؤات - كلامك داه ما يدخلش عقل انسان عاقل ابدا - ازاى تشوفيهم كانهم بشر يعنى - خلينى الاول اقابل السمسار وافهم منه ايه الموضوع - بس احتياطى بابا منعنا تماما انا واخواتى نزور عمتى واستسمحها قالها يمكن علشان اولادك من اللى ساكنين فى البيت ما حدش اذاهم لكن انا اولادى ما يدخلوش بيتك لغاية ما نشوف حل للمصيبة دي او بيت اونجيب اب كاهن يصلي او اى شيخ من اسوان - وفعلا انا واخواتى خلال 4 سنين دول ما زورتش بيت عمتى ولا مرة - ولا اى حد فى العيلة كله خاف - العيلة طلعو اندال على راى هانى ابن عمتى - ايه عيلة الندالة دي ..
ماهر من يومين بيظبط قدام المرايا القميص والبنطلون وبيساوى شعره بص لقى نصه اللى فوق ظاهر فى المرايا وباقي جسمه مختفى راح اغمى عليه ونفوق فيه واسمى عليه واصرخ ابنى حيروح منى يا ناس - واحنا حنبقي على الحال داه لامتى بس
راح بابا سمع بواحد بتاع سحر جابوه من اسوان - الشيخ داه بقي لابس بتاع 6 سبح فى رقبته ولافف تعبان حواليه -

انا بصراحة مستغرب من الكلام اللى بالاحمر فوق

هو انتوا بتستعينوا بشيوخ فى حل مشاكلكم وبتئمنوا بطريقتهم فى حل المشكلة؟

وبتسموا كمان؟

و6 سبح؟

وقرآن؟

هو مش كرسى اعتراف ولا اسئلة غلسة بس لفت انتباهى كلامك فقولت افهم منك هى القصة ماشية ازاى

تحايتى ليكى

استاذى حسام

اولا - الموضوع داه كان ليه حيرة

الناس بتلجأ للمشعوذين امتى - علشان احساسهم ان يبقوا عملوا كل حاجة ممكن تتعمل وخبطوا على كل باب ويبقى كدا الحل الاخير

الذى يتم اللجوء اليه هو ترك المنزل .

وخلى بالك ظروف عمتى انها ست ارملة وعندها 5 ابناء وحالها مش حيسمح انها تنقل بصورة سهلة وسريعة لاى بيت تانى

فكانوا محتاجين اى حل يساعدهم انهم يحتفظوا بالبيت داه - لانه مش حيتنباع كمان يعنى خسارة من كل ناحية - فمش معناه ايمان اللجوء للشعوذة .

لكن بمناسبة الشيوخ هما مش شيوخ من اللى فى بالك يا حسام - اطلاقا

انا وصفت قبل كدا طريقة لابسهم - الشخص المشعوذ - او الساحر داه انا شفت مرة جابوه جيرانا وطلع تعابين كان البيت فيه تعبان كبير

وكنت اول مرة بصراحة اشوف الناس اللى زى كداه فعلا شكله غريب وبيبرطم بكلام كتير

والدليل انه نصاب كل ما يدولو فلوس يطلع تعبان جديد :roseop: راحو قالوله الفلوس خلصت راح قالوهم ما التعابين برضوه خلصت ..

وكان بيحرك شفايفه بكلام كتير وبيبرطم بحاجات مش مفهومة بس هو عاوز يفهمنا من وقت للتانى انه قران وانا اعتقد كانت كلمات مبهمة وخزعبلات وغير مفهومة وعيونه مش ثابته وكان شكل الراجل داه شرير جدا بجد مش كلام - شكله منعكش اوى .

بس داه ما يمنعش ان فيه ناس بيتعاملوا مع الارواح بعيد عن الشعوة فى ناس عندهم القدرة على كدا فعلا وخاصة لو مش عاوزين مقابل او فلوس

اليك اقتباس من مداخلة ضحى فى نفس الموضوع

مظنش ان الي جبتوه ده شيخ يااغابي هو ادعي ذلك والله اعلم ..

على كل حال ثابت ان في ناس بتسمى شيوخ ومشهور عنها التعمل مع من يعاني من حالات زي الي ذكرتيها

وثابت برضه ان في سحرة بتتعامل بالسحر وتقدر تعالج الامور دي احيانا

وبرضه ثابت ان في رجال دين مسيحي بيقال ان بيشفوا من الحاجات دي ..

عن نفسي مشفتش اي حد من الناس دي فاقدر اجزم بصحة كلامه لكن ومبدئيا وطالما معلق سبحه وطلب ميت ومش عارف ايه فده ساحر مش رجل دين ..

ومبدئيا برضه لا اشك في الي قاله وهو ان البيت مسكون والتعامل معاه صعب . .

ببساطه لاني اصدق ان ممكن يكون في شيء اسمه مكان مسكون وبالتاكيد طبعا اصدق في وجود الجن والعفاريت ..

تحياتى استاذ حسام

اغابي

تم تعديل بواسطة اغابي

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...

اخوانى الاعزاء

انتم فين

ايــه انتــم نسيتو العفــاريت بتاعتى ولا ايــه

مفيـــش ولا عفريت قابلكـــم يا جمـــاعة

ولا قـــصة عفاريتي جديدة

انا فى انتظار كل ما هو عفاريتي

اغابي

:roseop: :roseop:

رابط هذا التعليق

اخوانى الاعزاء

انتم فين

ايــه انتــم نسيتو العفــاريت بتاعتى ولا ايــه

مفيـــش ولا عفريت قابلكـــم يا جمـــاعة

ولا قـــصة عفاريتي جديدة

انا فى انتظار كل ما هو عفاريتي

اغابي

:roseop: :roseop:

اول مرة اقرا الموضوع انهاردة يعنى يااغابى مالقتيش غير الاسانسير ذنبى فى رقبتك

دول 10 ادوار انا تابعت الحكاية وكانى انا صاحبة الموقف

حتى لو مافيش عفاريت انا خيالى واسع حيصورلى اى حاجة بتتحكى قدامى ربنا يستر

وخصوصا عندى خلفية عن المواضيع دى

رابط هذا التعليق

اول مرة اقرا الموضوع انهاردة يعنى يااغابى مالقتيش غير الاسانسير ذنبى فى رقبتك

دول 10 ادوار انا تابعت الحكاية وكانى انا صاحبة الموقف

حتى لو مافيش عفاريت انا خيالى واسع حيصورلى اى حاجة بتتحكى قدامى ربنا يستر

وخصوصا عندى خلفية عن المواضيع دى

لا متخافيش يا هند

بصراحة ذكريات الموضوع داه كمان اننا كنا مجموعة حلوين اوى على المحاورات

بس للاسف كلهم اختفوا فلما برجع للموضوع العفاريتي داه بفتكر الذكريات الجميلة والتعليقات الاجمل

وبفتقدهم كتير وربنا معاهم كلهم

طب ما تحكيلنا اى موقف عفاريتي من اياهم

وبعدين انت ما قريتيش بيت عمتى واللى حصل فيه روحى للصفحات الصفحة الرابعة والخامسة

لو عندك موقف احكيه - انت عارفة يا هند

انى كنت نازلة الصيف داه مخصوص اروح بيت عمتى لكن للاسف بسبب شغل جوزى الجديد

ما نزلناش اجازة لكن انشاءلله الصيف الجاى حانزل

انت احكيلنا عن حاجة تكون فيها رعب كدا

تم تعديل بواسطة اغابي

رابط هذا التعليق

كان فى ولد رخم قوى ساكن فوقينا وكان جبان قوى وكان كل يوم قرفنا ينادى يام يام اقفيلى

لما اطلع رغم انه كان فى الاعدادى الوقت ده ماكنش اكتشفوا اختراع وجود لمبة على السلم ده كان

فى كل البيوت زمان وكان دايما يتغاظ من اخويا الكبير عشان مش بيرضى هو والعيال ان يلعب معاهم

فكان بيغلس عليهم زهق منه فى يوم اتفق مع اختى انهم يعفرتوه بالليل وهو طالع اخد ملاية لف سودا

كانت بتاعة جدتى ولبس جردل كبير فى دماغه واستناه على شقتنا كان منظره يخوف خصوصا انه رفيع

وطويل وطلب من اختى تقعد على اول سلمتين طالعين على فوق

جه التانى زى كل يوم يام يام قالته اطلع مافيش مرة تطلع لوحدك زى بقيت العيال زهقتنى

ويدوب طلع لحد شقتنا اتصدم فى اخويا ومع قصره وتخنه من خوفه اتكعبل على السلم ووقع ومسك اخويا رجله

من تحت ولقى اللى بيخبط على راسه من فوق اتسرع سرعة ماالقيش كان حيموت فيها فضل يصرخ لحد ما لم

علينا الشارع وقعد يومين ماينزلش و بعد كده بقى معيرة العيال فى الشارع لكن اليوم ده ابويا

الله يرحمه شمط اخويا علقة لانه كان بيعمل الحاجات دى فينا وقاله مش حاتسكت الا لما تعملنا مصيبة

عندى ابنى الصغير كده مصيبة بيعمل نفس الحاجات دى فى ابوه واخواته الكبار على سهوا

رابط هذا التعليق

ميرسي يا هند

على فكرة

دى اول قصة فى الموضع داه تبقى مقلب

الموضوع داه كله عفاريت بجد وحقيقي يعنى عندك

كنا كل واحد فينا حكى الى حصل فعلا لان انا عارفة ومتاكدة

ان الدنيا فيها كل حاجة والاكيد فيها جوست كمان

شكرا لمشاركتك يا هند

وابنك طالع لخاله يعني حيجيب منين المقالب

والعفرته بس خالو بالكم لحسن يلبسكم فى يوم

تحياتى

اغابي

تم تعديل بواسطة اغابي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...