اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

القرضاوي: الاحتفال بالأعياد غير إسلامية "حرام"

النسر المصري

Recommended Posts

صبااااح الفل

بصوا بقى انا مانمتش من امبارح هريت الموضوع ده بحثا وفتاوى وفى النهايه خلصت انه شرعا لايجوز ان نهنىء غير المسلم على عيده وذلك لاننا بذلك نؤازره فى الشرك بالله ولكن يجوز ان نتعامل ونتصافح وناكل وكل شىء معا فيما عدى ان نؤيد فى الشرك وعدم وحدانيه الله 0000والاسلام يجب ما قبله وتحت هذه الجمله خطوووط كثيره

ولكن خلصت الى ان الاختلاف فى الراى لايفسد للود قضيه 000انت تستفتى قلبك وقوى ايمانك ولكل منا عقيدته الراسخه وربنا وحده اللى هايحاسبنا جميعا اينكانت

ديانتنا وعقيدتنا للكون اله واحد احد 00واحنا بشر قدنخطىء وقد نصيب

من الاخر انا بقول كلنا مصريين فراعنه ماليش دعوه بمرقص ولا ميكائيل بتاع اوروبا انا بتعامل مع اخويا ابراهيم وكامل وجرجس وايزيس ومريم المصريين اللى بنشتغل

سوا وولادهم مع ولادى فى مدارسهم وجامعتهم اللى بنفرح لنجاح ولادنا سوى ونزور بعض فى المرض ونشم النسيم بتاع اجدادتا الفراعنه سوى ف النادى والجنينه

وعند الصلاه هما يروحوا الكنيسه واحنا نروح الجامع 0000يا ناس للكون اله واحد فاعبدوه

وكفى الله المؤمنين شر القتال .

صباحكم زهور الربيع بكل الوانها الجميله نتنسم شذاها كلنا مسيحى ومسلم :sad:

وكما قيل الدين لله والوطن للجميع

على فكره على هامش المؤتمر ادعوكم لمشاهده حسن ومرقص (((فيه الروح المصريه عند الجد والشده ))))

بس خلاص :sad:

السلام عليكم

حضرتك ذكرتي حيثيات واسباب شبه مقنعة

اتمنى الشرح المستفيض لهذا الجزء بالتحديد

لان الكلام الذي تلاه قد غايره الى حد ما كما فهمت

رابط هذا التعليق

• الردود 76
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأخ / النسر المصري إن لم أكن مخطئ فهو يقصد مسألة ( الولاء والبراء ) والتي لا يعتقد فيها الكثير وكل منا عنده حجته ورأيه المتمسك به .

فهو أراد أن يوضح رأي علماء الإسلام في مسأله معينه ووضحها وجزاه الله خير .

والراجل تكرم وعمل اللي عليه بحسن نيه فمن شاء إقتنع ومن لم يشأ فهو حر في أفعاله وده من باب ( وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ )

أعتقد أن الراجل مش بيقول أن من سيحتفل بأعياد غير المسلمين هنقطع رقبته ولا هنكفره ولا حاجه بل تفضل مشكورا وبين لنا رأي أحد العلماء في مسأله وأرد نشرها للعلم والفائده .

عن نفسي هاقوله مشكور يا أخي الفاضل وجزاك الله خير على ما فعلت ومقتنع بوجهة نظرك في أن التهنئه فى حد ذاتها هي إقرار منا كمسلمين لغير المسلمين على فعله , أما بخصوص التعاملات الأخرى في سائر الأوقات فهي مما لا شك فيه أن ديننا ورسولنا وصانا وعلمنا أنه نحسن إليهم وأن نعاملهم معاملة الإسلام .

وبيني وبينكم يعني محبكتش والدنيا مش هتقف على تهنئتي له في اليوم ده بالتحديد وهو أكيد برضه بيبقى متفهم للكلام ده .

وربنا يهدينا ويصلح حالنا أجمعين يا رب

تم تعديل بواسطة عاشق الترحال

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

الفاضل ششتاوى

عنيت ماذكرت بالفعل

وعنيت ايضا عدم التفسير لئلا ياخذ الموضوع اتجاه اخر مظلم لا احبه

اكتفى بمن تفهم وفهم الامر

واتمنى ان يغلق الموضوع تماما

كل احترامى لكم

رابط هذا التعليق

قلب ابيض .. ومع احترامي للمصدر الي جبتي منه الفتوى ولكن ..

انا مش بفتي ولكن اعتقد والله اعلم لو ان تهنئة غير المسلمين بعيدهم حرام فكان من باب اولى ان ربنا يحرم زواج المسلم من كتابية على اساس ان مش معقول يعني هتبقى مراته ومش هيضحك في وشها حتى ولا يقولها صباح الخير لاه ويخلف منها عيال كمان فاظن ده تشجيع على الكفر مابعده تشجيع ولا ايه ؟؟؟

لو تهنئتهم بالعيد حرام فبرضه اعتقد ان زيارتهم عند المرض حرام وبالتالي فزيارته عليه الصلاة والسلام لليهودي المريض والمثبته في كتب الحديث هيبقى فيها قولان ..

اعتقد والله اعلم ان تحريم تهنئتهم بالعيد هي من التنطع او المغالاة في الدين والي عاوز يحرم حاجه لازم هيلاقي لها الف سبب ..

يجيبوا لنا حديث او آية بنص صريح او حتى ضمني بتقول ان تهنئة غير المسلمين بالعيد حرام واحنا نقول حرام ..

بالمناسبة اكرر . . فتوى القرضاوي لا يستشف منها نهائيا تحريم التهنئة بالعيد وانما تحريم المشاركه في الطقوس وشتان مابين الاثنين ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

....طب انا عندى ...سؤال صغنون والله محيرنى ...

فضيلة الدكتور/على جمعة...نحسبه على خير ولا نذكى على الله احد

اراه والله اعلم يهنىء الانبا شنودة ...بعيدهم

وهكذا رحمة الله عليه الشيخ طنطاوى ..

طبعا انا موش هاشير لحضور عمرو خالد للقداس بالكنيسة المرقسية بالعباسية "علشان ماتتحولش الموضوع لشخصيته وموقعه من الائمة الدعاة"

وهم سادة على علم اكتر مننا كلنا ...وزى ماقلتا نحسبهم على خير

تفتكروا هما اثمين ...؟؟

ويبقى السؤال ...هل تهنئة الغير مسلم من باب القسط...كما قال القران..حرام؟؟

رابط هذا التعليق

ليا تعقيب صغير.....ومالوش علاقة بموضوع تبادل التهنئة.....بين المسليمن مع غير المسلمين...

هل المسلمين في شتي الارض ومغاربها ....رجعوا لما كان علية النبي (صلي الله علية وسلم ) واصحابة وتابعيهم وكل حاجة بقت زي الفل.......والمسلمين مع بعض..زي الاخوات وما فيش لا نصب ولا غش ولا سرقة .....ولا قتل ...ولا احتكار ولا استغلال...ولا استعباد...ولا خيانة......وحاليا بيفكروا يرتقوا لدرجة أعلي من الورع والتقوي...وبيقننوا العلاقة مع غير المسلمين....!!!؟؟؟

مش عارف اقول..اية.....هل مسلمين هذا العصر مصابون بالشيزوفرينيا.....(يعني انفصام الشخصية لمن لا يدري معناها)....

يا جماعة أصلحوا ذات بينكم الاول.....وبعدين انتقلوا للمراحل الارقي والاعلي........اصلحوا حال المسلمين ...الناس بتعد صوابعها لما بتسلم علي بعض...مافيش ضمير ولا آمانة ...والغش والنصب والاستغلال بقي هو سمة العصر ...تحت دعوي البحث عن الرزق وجمع المال باي وسيلة..وباي طريقة...

ايلي عايز يعرف حال المسلمين ينزل ....ويتمشي في الشوارع ...يروح المواقف ويشوف السواقين.....يلف في الاسواق....في كل مكان وهو هايعرف ....بيعملوا اية مع بعض....مش مع غيرهم.....

ربنا يهدينا جميعا.....ويرحمنا برحمتة...

رابط هذا التعليق

انا مش بفتي ولكن اعتقد والله اعلم لو ان تهنئة غير المسلمين بعيدهم حرام فكان من باب اولى ان ربنا يحرم زواج المسلم من كتابية على اساس ان مش معقول يعني هتبقى مراته ومش هيضحك في وشها حتى ولا يقولها صباح الخير لاه ويخلف منها عيال كمان فاظن ده تشجيع على الكفر مابعده تشجيع ولا ايه ؟؟؟

لو تهنئتهم بالعيد حرام فبرضه اعتقد ان زيارتهم عند المرض حرام وبالتالي فزيارته عليه الصلاة والسلام لليهودي المريض والمثبته في كتب الحديث هيبقى فيها قولان ..

اعتقد والله اعلم ان تحريم تهنئتهم بالعيد هي من التنطع او المغالاة في الدين والي عاوز يحرم حاجه لازم هيلاقي لها الف سبب ..

يجيبوا لنا حديث او آية بنص صريح او حتى ضمني بتقول ان تهنئة غير المسلمين بالعيد حرام واحنا نقول حرام ..

بالمناسبة اكرر . . فتوى القرضاوي لا يستشف منها نهائيا تحريم التهنئة بالعيد وانما تحريم المشاركه في الطقوس وشتان مابين الاثنين ..

الاخت ضحى مع احترامى لك انا لا مع ولا ضد

ولكنى مع ما يقوله اجماع علماء المسلمين

ومع احترامى لكى القياس هنا خاااااااااااطىء

وطالما حضرتك ما بتفتيش اذن مفيش داعى ان ندخل زيد فى عبيد

وشكرااااااا

تم تعديل بواسطة لولا
﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

ليا تعقيب صغير.....ومالوش علاقة بموضوع تبادل التهنئة.....بين المسليمن مع غير المسلمين...

هل المسلمين في شتي الارض ومغاربها ....رجعوا لما كان علية النبي (صلي الله علية وسلم ) واصحابة وتابعيهم وكل حاجة بقت زي الفل.......والمسلمين مع بعض..زي الاخوات وما فيش لا نصب ولا غش ولا سرقة .....ولا قتل ...ولا احتكار ولا استغلال...ولا استعباد...ولا خيانة......وحاليا بيفكروا يرتقوا لدرجة أعلي من الورع والتقوي...وبيقننوا العلاقة مع غير المسلمين....!!!؟؟؟

مش عارف اقول..اية.....هل مسلمين هذا العصر مصابون بالشيزوفرينيا.....(يعني انفصام الشخصية لمن لا يدري معناها)....

يا جماعة أصلحوا ذات بينكم الاول.....وبعدين انتقلوا للمراحل الارقي والاعلي........اصلحوا حال المسلمين ...الناس بتعد صوابعها لما بتسلم علي بعض...مافيش ضمير ولا آمانة ...والغش والنصب والاستغلال بقي هو سمة العصر ...تحت دعوي البحث عن الرزق وجمع المال باي وسيلة..وباي طريقة...

ايلي عايز يعرف حال المسلمين ينزل ....ويتمشي في الشوارع ...يروح المواقف ويشوف السواقين.....يلف في الاسواق....في كل مكان وهو هايعرف ....بيعملوا اية مع بعض....مش مع غيرهم.....

كلام حضرتك قال الى كان فى نفسى و ذياده

اشكرك يا سيدى

سعات بنضيعها عشان ندور على نستفز بيه بعض و ماحدش بيحاول يفكر اذاى يصلح حال نفسه

I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference

رابط هذا التعليق

كلام منطقي 100%

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

وهم السواقين مفيش منهم غير مسلمين ولا ايه ؟

لو هنعمل بنصيحه حضرتك وننزل للشوارع ونشوف الناس في مصر يبقى لا هنهني مسيحي بعيده ولا مسلم كمان . . نهنيهم على ايه ياحسرة ؟؟

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

نفس ما اريد قوله ...

وشتان فعلا بين تحريم المشاركة فى الطقوس وبين التهنئة .

تحياتى .

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

هل اذا هنأت اى واحد ليس من مذهبى او دينى يكون ارتكبت جريمة؟

اعتقد هذا الفكر من المذاهب التى فى السعودية التى لا تعترف باى مناسبة دينية الا العيدين واعتقد انها تمنع اى مظاهر للاحتفال بهما

واذا هى (المذاهب الدينىة التى بالسعودية)لاتعترف بأعياد المسلمين و تحرم الاحتفال باى مناسبة او عيد مسلمين فهى بالتالى تحرم الاحتفال والتهنئة باعياد الغير مسلمين

طبعا احنا ليس مثلهم فى ذلك

احنا عندنا مولد النبوى وعاشورة ورأس السنة الهجرية وكل المناسبات

فاذا كنتم عايزين شيلوا البيعة على بعضيها

ممنوع الأحتفال بكل المناسبات الدينية المسلمة والمسيحية

وتهنئة بالعيدين الأضحى وعيد الكحك بدون احتفال

ويكون كدة وفرنا اجازات و زودنا الناس كأبة على التى تعم على مصر كلها

كل سنه وانت طيب اصبحت كلمة حرام ومكروهة؟

انا من زمان بطلت اسمع كلام اى واحد فى التفاهات الصغيرة دى

ازاى واحد يسأل شيخ هل كلمة طيبة مثل كل سنة وانت طيب لواحد مسلم او غير مسلم حرام او حلال؟

اعتقد انه لايوجد عنده اسس الدين الصحيح ولكن عنده قشور

والشيخ الى يحرم التهنئة والكلمات الطيبة كذلك عنده من القشور الكثير ولكن اساس الدين عنده غير كامل

كيف تجعل رأى شخص قد يجانبه الصواب يتحكم فى علاقتك بجارك او حتى بزوجتك ؟ اليس عنك اساس من الدين وعقل لكى تتدبر

اذا كان الكلام احكام الصلاة والشعائر طبعا لازم نسألهم ونطيعهم بدون تفكير

ولكن فى التعاملات اليومية بينى وبين اسرتى وجيرانى و زملائى لازم احكم العقل و روح الدين

يعنى اذا كنت فى كندا مثلا اذا تكلمت بالانجليزية مع كنديين او حتى مع اولادى محتاج انى اسأل شيخ هل التحدث بلغة اجنبية حلال ام حرام؟

ارجو ان تترفعوا عن الصغائر لاننا عندنا من الموضعات الكبيرة المهمة والمشاكل العظيمة الملحة التى تتطلب فتاوى من رجال الدين حتى ترجع الدول الاسلامية منابر للعلم

فين فتاوى عن حكم الشريعة فى الحكم بالوراثة ؟

فين فتوى عن حد الحرابة لضابط الشرطة الذى يغتصب ويعذب حتى الموت مواطن مصرى؟

ولا نيجى فى الهايفة ونتصدر

تم تعديل بواسطة ssmaly
رابط هذا التعليق

يا ست الكل انا والله متردده ارد ولا لاء لأنى مش حابه الموضوع ياخد شكل المواضيع اياها اللى نهايتها مظلمه

فباختصار كده يا ضحى مع كامل احترامى لرأيك فرق كبير بين انى اهنى غير المسلم حسب المصدر اللى جبت منه الفتوى زى ما تفضلتى ووضحتى 00وان يتزوج المسلم من كتابيه ويخلف منها عيال على حد قولك 000فالاولى تشجيع منا كمسلمين على اعتقاد خاطىء او ديانه كما تفضلت الفتوى وقالت ان الاسلام يجب ما قبله يعنى الكلام واضح ولاداعى للاطاله فيه

وان يكون زواج المسلم من كتابيه وانجابه اطفال بالتالى سيكونون مسلمين للاب وليسوا للام كما هو معروف طبعا والا كان اجاز الاسلام جواز المسيحى من مسلمه كمان ؟؟ وهذا محرم طبعا

اتمنى مانطولش فى الحديث حتى لا يأخذ مجرى اخر :blush2:

رابط هذا التعليق

حضرنى موقف مش عارفه له مناسبه هنا ولا لاء بس عاوزه احكيه لكم وهو هيشرح نفسه

كنت فى مكان ما جنب موقف ميكروباصات وفجأه قامت خناقه بين السواقين عشان حموله عربيه منهم

سواق اسمه محمد والتانى اسمه جرجس ومسكوا فى بعض والسواقين يحوشوهم وصلى عالنبى بقى يا محمد 0000طب وحيات ابوك صلى عالنبى يا جرجس كده وروق

والله مش بضحك لاء بانفعال وبقلب كمان هما بيصلحوا بعضهم ومش فارقه معاهم بس غير تهدئه النفوس لا جرجس زعل ولا محمد ضرب :blink:

صلوا عالنبى بقى انتو كمان 0000وكفايه كده :blush2:

رابط هذا التعليق

علي فكرة ....

العيد خلص خلاص ......

كل سنة و انتم طيبين و ميعادنا ديسمبر اللي جاي ان شاء الله و ربنا ما يقطعلنا عادة .....

و زي ما قالت العزيزة جدآ جدآ مدام قلب أبيض ....

صلوا عالنبي و كفاية كده ...

:blush2: :sofa: :blink:

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

عليه أفضل الصلاة والسلام ...

ياجماعة عاجبني اوي اوي اوي اوي ردود قلب ابيض بكل صراحة

ردود بتنم عن ثقافة راقية ومحترمة ومجتهدة ومتفوقة

عرضت ثقافتها..... وما تعلمه عن هذا الموضوع بكل ادب جم

اجتهدت .... ونزلت للبحث والتنقيب عن حقيقة الأمر بنفسها

ترفعت....عن الدخول في حوار قد ينقلب لمهاترات

ختمت...ختام حسن وقالت كلمة طيبة تجمع فيها الشمل

لقد استفدت كثيرا جدا جدا من هذا الحوار...ومع كل الأطراف....ولكني رايت في قلب ابيض مثالا مميزا..ساحاول جاهدا ان احتذي به

وكما اكدت واكد كثيرون هنا من قبلي....ليس عرضي لتلك الفتاوي هو ان من يهني مسيحي بعيده (هنقطع رقبته) ....

ولكن كما واكدت في اكثر من مره.....جيراني واصحابي هم مسيحيين واحبهم ويحبوني ووبنزور بعض والزوجات يتقابلون بصفة دورية....هل كل ده لا يكفي لكي يوضح مدى ترابطنا او احترامنا لبعضنا البعض....أم عدم التهنئه ستجعل هذا كله بلا قيمه؟!

عموما ....

هختمها زي ماختمها الجمل وقلب ابيض

وصلوا عالنبي ياجماعة ..اللهم صلي وبارك وعليه وعلى آل ابراهيم أجمعين

تم تعديل بواسطة النسر المصري

يارب الرحمه..!!

رابط هذا التعليق

عليه أفضل الصلاة والسلام ...

ياجماعة عاجبني اوي اوي اوي اوي ردود قلب ابيض بكل صراحة

ردود بتنم عن ثقافة راقية ومحترمة ومجتهدة ومتفوقة

عرضت ثقافتها..... وما تعلمه عن هذا الموضوع بكل ادب جم

اجتهدت .... ونزلت للبحث والتنقيب عن حقيقة الأمر بنفسها

ترفعت....عن الدخول في حوار قد ينقلب لمهاترات

ختمت...ختام حسن وقالت كلمة طيبة تجمع فيها الشمل

لقد استفدت كثيرا جدا جدا من هذا الحوار...ومع كل الأطراف....ولكني رايت في قلب ابيض مثالا مميزا..ساحاول جاهدا ان احتذي به

وكما اكدت واكد كثيرون هنا من قبلي....ليس عرضي لتلك الفتاوي هو ان من يهني مسيحي بعيده (هنقطع رقبته) ....

ولكن كما واكدت في اكثر من مره.....جيراني واصحابي هم مسيحيين واحبهم ويحبوني ووبنزور بعض والزوجات يتقابلون بصفة دورية....هل كل ده لا يكفي لكي يوضح مدى ترابطنا او احترامنا لبعضنا البعض....أم عدم التهنئه ستجعل هذا كله بلا قيمه؟!

عموما ....

هختمها زي ماختمها الجمل وقلب ابيض

وصلوا عالنبي ياجماعة ..اللهم صلي وبارك وعليه وعلى آل ابراهيم أجمعين

على افضل الصلاه والسلام

خير ختام لاجمل كلام

لك منى دى wst:: لحلاوه عرضك وردك وختامك للموضوع wst::

رابط هذا التعليق

• بعد 5 سنة...

كل عام وأنتم بخير

ويرجع الربيع ربيع حقيقي

أما إخواننا الذين يمتنعون عن الدخول أو ربما يدخلون ولا يقولون

كل عام وأنتم بخير

لأنه مازال هناك اعتقاد عندهم إن شم النسيم حرام .... وغيره من أيام مصر

لقد ظللت زمنا مثلهم أعتقد أن شم النسيم حرام

كما كان يقال لنا أن الدليل

(( مَوْعِدُكُمْ يَوْمُ الزِّينَةِ وَأَنْ يُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى ))

لا إله إلا الله

لفظ التحريم غير موجود

وبقيت عادة المصريين على مر العصور قبل وبعد دخول الإسلام مصر

يحشر ويتوافد الناس جماعات كثيرة من الضحى للحدائق يحتفلون بهذا اليوم في بهجة وفرح وسعادة

يوم سعيد عليكم يا مصريين

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

كل عام وأنتم بخير

ويرجع الربيع ربيع حقيقي

أما إخواننا الذين يمتنعون عن الدخول أو ربما يدخلون ولا يقولون

كل عام وأنتم بخير

لأنه مازال هناك اعتقاد عندهم إن شم النسيم حرام .... وغيره من أيام مصر

لقد ظللت زمنا مثلهم أعتقد أن شم النسيم حرام

كما كان يقال لنا أن الدليل

(( مَوْعِدُكُمْ يَوْمُ الزِّينَةِ وَأَنْ يُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى ))

لا إله إلا الله

لفظ التحريم غير موجود

وبقيت عادة المصريين على مر العصور قبل وبعد دخول الإسلام مصر

يحشر ويتوافد الناس جماعات كثيرة من الضحى للحدائق يحتفلون بهذا اليوم في بهجة وفرح وسعادة

يوم سعيد عليكم يا مصريين

السلام عليكم

يا طارق ليه التعسف ده

يا سيدى اللى عايز يحتفل ما يحتفل براحته ..هو حر

لكن لا تجبرنى على الخروج عن تعاليم دينى علشان تجامل انت على حساب دينك

عاوز تعتقد ان شم النسيم حلال و عيد القيامه اللى بيحتفل بيه اخوانك المسيحيين جائز .. براحتك

لكن ..و تأخذنيش .. بلاش مداهنه اكتر من كده

و بلاش تعتمد على ان هناك من سوف يجاملك و يفرح بتهليلك و تمرر معلومات و افكار خاطئه

من قال ان عله تحريم تهنئه المسيحيين مثلا بعيد القيامه الآيه الكريمه التى ذكرتها و حتى شم النسيم

اليك اهل الاختصاص هناك يا طارق يا مثقف يا ازهرى

https://www.youtube.com/watch?v=hMbVb4r3ORE

و بالنسبه لنا كمسلمين موحدين عقيدتنا فى السيد المسيح عليه الصلاه و السلام انه لم يُصْلَب

و لم يُقتَل و انما رفعه الله اليه فعلى ماذا تهنئ اخوانك المسيحيين ..على ما يخالف عقيدتك بشكل مباشر

هل هذا هو اسلامك ...هل هذا ما تعلمته فى الأزهر منبع الوسطيه و الاعتدال .

ثم اخيرا يا طارق كم من الاوامر و النواهى و التحريمات الغير مذكوره فى القرآن و شرعتها لنا السنه النبويه الصحيحه

هل قرأت فى الازهر او تعلمت ان النبى صلى الله عليه و سلم ذهب الى يهود المدينه فى عيدهم و هنأهم مثلا

بل حتى فى مكه و فى الجاهليه هل علمت عن المصطفى انه كان يشاطرهم اعيادهم مثلا ..

اتق الله يا طارق و لا تكن ملكيا اكثر من اللازم .

الانصاف جميل

تريد ان تهنئ و تبارك و تحتفل مع المسيحيين ... كما تحب لكن لا تسخر ممن لا يريد .

هذا لا ينفى حق المسيحيين فى احترامهم و تقديرهم و التعاون و التعامل معهم .

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

حتى العيد بتاع المصريين كلهم اللى بيجمعهم كلهم كمصريين دون تفرقة, هيدخلوا برضه يتفلسفوا و يتكلموا فيه عن الخلافات..

لا حول ولا قوة الا بالله...

يا سيدى اعتبرنا مسيحيين و عاملنا نص المعاملة اللى بتعاملها لهم ههههههههههههه

ده احنا لو كفرة مش هتعمل معانا كده

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...