اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الكباب الكباب ليخلوا عيشتي هباب

Scorpion

Recommended Posts

و الله كان نفسي أساعد في موضوع الكباب و الكفتة .. بس ما ليش فيه ..باكلهم جاهزين بس

لكن معلومة مهمة أعرفها هي إنك لا تضيف للتتبيلة أي مكونات غير عصير بصل و ملح و فلفل فقط ما دام حتشوي على الفحم

و إلا حتفك .. و زي ضحى ما قالت ربع كيلو ليه لكل كيلو كفتة

كمان نوع قطعية اللحمة و طريقة تقطيعها في الكباب بتفرق جداً.. فلازم تسأل فيها .. لأني برضه ما أعرفش

طبعاً حتقول لي ما دام ما تعرفيش حاجة إيه اللي مدخلك هنا ؟

أقولك على تتبيلة فراخ مشوية و سيبك من الكباب و الكفتة ؟؟؟

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق

انتوا جيتوا فى ملعبى ....

الشوى ده لعبتى.........واليك الطريق إلى الشوى الجميل فى توليع الفحم والتتبيل

التتبيل ده بيعتمد على انواع معينة فى التوابل (كوبيبة صينى- جوزة الطيب-فلفل ابيض-بصل - ليمون ....واى اضافات اخرى حسب الذوقيعنى انا مثلا بحب ملح الليمون شىء اساسى علاوة على الباربكيو)

يفضل ان اللحم يتبل قبل الشوى بالبصل والليمون والتوابل قبلها ب6ساعات على الاقل...

طب خد دى على جنب...معلقة سكر صغيرة على اللحم ..فى التتبيل ؟؟..اصبر ماتضربش...اصبر ...

معلقة السكر دى ..علشان توليد الطاقة داخل انسجة اللحم ...وسهولة الشواء باقل وقت ...دى خدها فى سرك ...وماتقلش عليها لحد

نيجى بقة للفحم ...انا سمعت انك معاك ...هواية ريش نعام ....ورينى كده ....(شيلها خالص)...حضرتك تولع فحمتين على النار بتاعة البوتاجاز ..على شبكة صغيرة وتاخدهم تدفسهم وسط الفحم اللى فى الشوايه ...وتشغل عليهم المروحة الكهربية مركزة على الفحم ...ربع ساعة ..او اقل هاتلاقى الفحم كله حضرتك مولع..

ودى تقريبا من اكبر العقبات اللى ممكن تتعب اللى بيشوى.على ان يراعى توزيع الفحم بصورة جيدة فى الشواية.

نيجى بقى للسوا ...حضرتك الشواية فيها بتاع درجتين للشبكة نحط الشبكة على ابعد حاجة ..علشان الفحم فى الاول بيبقى حامى ولا زم نرفعه بعيد عن النار...

...انا بافضل الشوايات الشبك ..موش الاسياخ اسهل واحسن وانضف كتير ...والمشويات بتبقى موش واقعة "مرفوعة "

وطبعا اثناء الشوى ..وبعد الرصة اياها...بشوية قليلة يتم قلب اللحم على الوجه الاخر...

وبلاش كل شوية تمد ايديك علشان تدوق احسن عقبال مانخلص ...موش هانلاقى حاجة نكلها

رابط هذا التعليق

على فكرة

شيكو لمست كبدة الحقيقة من غير ما تقصد

أنا عاوز أعترف إني مريض يا أخواننا وده مش عيب

أيوه مريض بمرض يُعرف عند الكبابجية بـ " هيستريا الباربيكيو "

يعني كل ما نشوي وأشارك في العملية الشوائية .. أفضل أدوق وأتذوق وأتطعم ... وعلى ما نوصل للجد .. الاقي نفسي مش قادر أكل حتى شوية سلطة ..

بجد عندي عقدتين من وأنا صغير :

1- الاكل الديليفيري ... بأمانة ... لو المطعم على بُعد 100 فرسخ تحت الماء ... فأحسن لي أروح مشي وأجيب الاكل ولا إني أقعد أنتظر الديليفري

2- التحنيس بتاع الشوا ... يعني على رأي سكوب ... لو إحنا بنوشي 5 كيلو لحمه قولوا لي يا ناس إزاي أصبر ساعتين من غير ما ألوش ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

عموماً جرب نصايح فتفوتة و شوف و لو غرقتك ابقى طلعلها الكارت الأحمر

يعوض الله عليك يا سكوربيون :)

ليه كده يا كروس يا اوختى هو انا عملتلك حاجة wst::

عموما سكوب عارف صدق نوايايا والحمد لله wst::

فينك يا سكوب؟ فروق التوقيت برضو؟؟

طب ربنا يستر اهو بكرة الخميس وانت فاهم...... الساعة 6 بتوقيت القاهرة هه؟؟ :blink:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله....

يافتاح ياعليم...يارزاق ياكريم...ابعت ...(وش كبابجى )

طيب يا سكوب علشان احنا دفعة واحدة وخدمنا تحت لوا المحاورات معا..... .أنا مش حأستنى ليوم الخميس...وأجرى عند ربنا سبحانه وتعالى...

طبعا لو عايز الكباب والكفتة تبقى زى طعم الحاتى..يبقى ماتزودش فى التوابل...

طبعا كل الاضافات اللى الاخوات العزيزات ذكروها ..دى بنستخدمها فى الشوى المنزلى..واكتر منها كمان ..ونفضل نتفنن بقى نحط ايه ولا ايه..

لكن سبحان الله...عند الكبابجى هو ملح وفلفل وبصل وانتهينا...أرزاق بقى...

البصل بيتفرم فى المفرمة علشان يبقى ناعم....وبتعصره..تاخد المية لوحدها ..على الكباب والملح وشوية فلفل صغيرين...وتقلبهم وتشيلهم فى التلاجة..

وتاخد تفل البصل على الكفتة و والملح والفلفل وتقبلهم على الكفتة...بس ابقى ضيف الملح والفلفل على البصل الاول علشان تظبط الطعم والملح يدوب مع البصل....وماتبقاش الكفتة سيخ وسيخ..قصدى سطر وسطر...يعنى عايز اقول ماتبقاش حتة فيها ملح وحتة دلعة....

ممكن تضيف على الكفتة شوية كربونات ..حبة صغيرة قوى...علشان الكفتة ماتبقاش مصمدة كده...مش عارفة الكلمة المناسبة ايه...وده اختيارى...وبرضه تسيبها فى التلاجة شوية وقت مناسب....

يفضل ان قطع الكباب تكون مش سميكة ومفرودة بما انك مبتدىء....وممكن تستخدم الشواية السلك وتريح الجى وتكبر الدى....

الكفتة بقى....بتضعها على السبخ فى المنتصف وبعدين تبدأ تفردها على السيخ كله..وبتستخدم ماء عادى..مش ماء بصل......وبالنسبة لك علشان مبتدىء برضه...استخدم الاسياخ الخشب افضل علشان صباع الكفتة يبقى صغير ومايفكش منك...وابقى قلبه..يعنى الوش ياخد دقيقتين مثلا اول ما تحس ان لونه اتغير...تقلبه الناحية التانية وهكذا لحد ما يبدأ يستوى...لان لو سويت كل اتجاه لوحده...حتفك منك اكيد...لان جانب حيستوى والتانى نىء ...فطبعا حيفك ويقع تبعاً لنظرية فيثا غورث فى بناء الكفتة...ما انت فاهم..هو انا حأقولك؟ :blink:

اقولك بقى على حاجة كمان.....بما ان الفحم والع ..والع...وبما ان الكفتة حتفك منك حتفك...وبما ان الكباب حيتحرق من بره ويفضل نىء من جوه...فلازم تكون جاهز للخطة B

الخطة بى..تتمثل فى انك تاخد شوية لحمة مفرومة...وتضيف عليها بصل ( بميته ) ملح وفلفل وبهار وتفرم فلفل حامى ...وتعملهم فى عيش..حواوشى يعنى....وتسويهم على الفحم فى شبكة سلك...(بس راعى أن الفحم يكون أهدا شوية)...طعم الحواوشى على الفحم يجنن...طبعا ممكن التتبيلة تزيد عن كده بس احنا عايزين نريحوك...

ميعادنا بكره الساعة ستة....

ياخوووفى ياقرنفل...قصدى يابدران

مين قرنفل ده يا سكوب؟؟؟ wst::

تم تعديل بواسطة Folana

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

والله إنت صعبان عليه .. والعِشرة ما تهونش لأني متخيل منظرك والطلاينة كلهم نازلين فيك ضرب بالأسياخ المحمية .. واللي يحط لك حتت فحم والعه في قفاك .. عقاباً لك على العمله السودا دي

( الله يسامحك يا قرنفل )

------------

بُص يابني ..

خد من عبدالله ... وأتكل على الله

جرب نار الغيرة ..

قصدي جرب تشوي كوستاليتا ... بالإيطالي يعني ريش .. بتشديد الياء 10meat_150.jpg

وهي الصلوع يعني بتاعت الحيوان اللي بنبقى لسه قاتلينه ..

برضوا تتبلهم زي الكباب ... وعيش يا معلم

أولاً سهله في الشوي وبتستوي بسرعه غير الكباب لأن اللحمه المحيطة بالضلوع بتبقى طريه وناعمه

ثانياً طعمه بيبقى تحفه وهايخلي الطليانه يقولوا " مدد يا حُسين "

...

ها قصرت معاك يا عم الحج ؟

رابط هذا التعليق

ها مقلتلناش ياعم سكوب هتعمل العزومه برضه ولا كبرت ..

ياخوفي يابدران يكونوا يوم الخميس لسه العيد مجاش ويطلع نصيب الطلاينة كباب صيامي

:big_boss:

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

عزيزى سكوب

زى ماسين سين حب يعقدك ويقولك سيخك محروق محروق يا ولدى ------الله يرحمك ياحليم (كان كفتجى درجة اولى)

بالنسبة للمبتدئين فى عالم الكفتة حتبقى مش عارف تلاحق على ولا ايه

الفحم ضعيف ----------------------هوى شوى زيادة

الفحم ولع وطلع نار الغيرة--------- طفى يسعدك

الكفتة نيه-------------------------- سبها شوية على الفحم

الكفته اتحرقت---------------------- كلها ودارى الجريمة

الكفتة من حبها للنار بتسيح وتدلل وتبوس الفحم قبلات مشتعلة

انا مش حعقدك واسيبك

ولكن ليك عندى طريقة تسهل عليك الجزء الأخير ده(سيحان الكفنة وسقوطها فى نار الرذيلة اسف نار الفحم)

ممكن تحولها للشكل الدائرى (مش الطريق الدائرى) وتعملها زى الهامبرجر وتشويها على شبكة جامدة مثل شبكة الحضرى لا تمرر اى فتفوتة كفتة(اسف اخت فتفوفة)

تعطيك نفس المفعول

وكل عيد وانت طيب

وعايزين نشوف الباربكيو على اليوتيوب

رابط هذا التعليق

أنا وعدتك إني مش هاسيبك يا سكوب وهاوصلك للمجد وهاخليك أشهر كبابجي فيكي يا روما وهاخليك تنيم نابولي من المغرب

بص يا معلم عارف اللي بيبقى أطعم من الكباب والكفته ايه ؟

حقيقي والله

شيوة بصل وطماطم مشويين ...

يا مزاجو العالي يا معلم

بس نقيهم صغيرين بحيث يستووا حلو

كمان لو نسايبك من الصعيد الجواني .. يبقى أعمل لهم شوية شاي عالفحم في الخمسينه وما تقولش لعدوك

وما تنساش سلطاتك وبابا غنوجك ومش هاوصيك بقى

رابط هذا التعليق

حضرتك انا هاكد على كام معلومة قالوهم الزملاء بس يعنى تعتبرها حضرتك البرشام اللى قبل الامتحان

1 - لازم وحتما اللحمة المفرومة تفضل فى التلاجة الاول ولما تطلع تتصبع بسرعة عشان ماتقعش من السيخ

2 - لما تتحط على السيخ حضرتك تقلب على طول يعنى دقيقة وترجع تانى عشان السيخ يمسك على بعضه لان لو جنب استوى نص سوا هيقع برضه

3- النقطة دى مهمة جدا ودى اهم حاجة فى الشوا زى ماشيكو قالت

الفحم

تولع جزء من الفحم كويس جدا ع النار ماااشى وتحطه فى الشواية وتحاول ترص باقى الفحم عليه زى هرم كده النقطة دى مهمة يقوم يولع باقى الفحم على خفيف

تبدا تهوى شوية لما تلاقيه فعلا لقط النار وتسيبه وبعدين تفرد فى الشواية الكمية كلها

ليه بقاااااااا

لان الفحم لو ولع زيادة كله اللحمة هتتحرق ومش هتستوى يعنى الصنعة كلها فى توليع الفحم ع الهادى مش انه يبقا احمر وجايب دم لأ يادوب بصهده هو هياخد شوية وقت بس احسن من اكل الكفتة نية :roseop:

ولو جربت نظام الرص ده وفردت الفحم ان شاء الله هيظبط معاك فى التوزيع

4- اللحمة تتنقع قبلها بمدة ياريت لو ليلة مثلا عشان تساعد فى انها تستوى كويس وماتاخدش وقت ع النار وانصحك فى اللحمة بشوية ريش لخروف يكون صغير بتبقا لوووز

دى اهم النقط الى جانب التتبيلة اللى تحبها ومراعاة تتبيل الكفتة بمية البصل عشان ماتفكش

على فكرة ابو مروان محترف شوي ماشاء الله وقبل زنقة الشغل والمذاكرة كان بيشوى كل اسبوع

ولما كنا نخرج نشوي برة كنا اول ناس معلش يعنى نولع الفحم ولحمتنا تكون مستوية تمام التمام

بس الايم دى عندنا حظر شوي عشان ضغط الشغل والحركات

وانا كمان بعد كفاح لقطت الصنعة بس تقدر تقول انى صبى بس

بالف هنا ويارب تطلع مظبوطة وماتطلبوش فى الاخر سانكويتشات كبدة اسكندرانى

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

ها قصرت معاك يا عم الحج ؟

والله ماجصرت

فريق الاشراف كله عمل احسن كباب النهارده

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله....

الوصفة الصح يا سكوب انك تحط مية البصل على الكباب وتفل البصل على الكفتة..

صدقونى...الوصفة دى واخدها من كبابجى..حاكم أنا أى مكان أروحه لازم أفتح حوار مع الشيف وأعرف منه أسرار الأكلة...

الكفتة بتفك لو نسبة الدهن فيها زادت عن اللى الكتاب بيقوله...والكتاب بيقووووول

النسبة واحد الى اربعة

يعنى سنتوفة سمين يقابلها اربع سناتيف لحمة حمرا...

يعنى كيلو لحم احمر عليه ربع كيلو دهن..والعهدة على الشاوى

وبعدين يا سكوب على رأى المثل يعنى ....إنت ليهههه عااامل ليهه كل ده

ده الكباب عمره ماكااان يوم كده

خلى بقى شوويك ده ينفعك

حتى هااات سيخ كدهههه وإسألوووه

:roseop:

يا ساعة بالوقت إجرى

الطليانة بيشجعوا...والمحاورات معاهم...

قلبى عندك يا سكوب...انت حتلاقيها من ابريل ولا من شوى الكباب...

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

زي ما قالوا الأعزاء ....

ايه كل ده ..... ايه كل ده ؟؟؟

من بعد ما كنت متشحتف علي طريقة ... بقي قدامي 100 ... و نقي بقي يا سكوب

يا فرحك يا هناك ....

بجد بجد مش عارف اشكركم ازاي ...

دلوقتي ححط الوصفات دي كلها في الخلاط .... و انقي من كل رجل .. قبيييييلة ...

او من كل وصفة الخطوة اللي تعجبني و اقدر اعملها ...

و بعدين يوم الحد ان شاء الله نخش عالجد...

لو يوم الأتنين ما كتبتش .. او ما شوفتونيش فيه ... يبقي

ذنبي في رقبتكم ....

:roseop::roseop: wst:: :lol: :lol:

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

انا قلت أخش اطمنكم عليا ....

آخر واحد لسه ماشي دلوقتي ... و اقدر اقولكم ......

جوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووون ..

في الجون وصفاتكم يا شباب

و لا اتحرقت ... و لا واستوت من ناحية و وفكت من الناحية التانية .... كباب يعني كباب .. و كفتة يعني كفتة ... و عملنا احلي سوكسيه فيكي يا ايطاليا بالوصفات المصرية ...و ان كان طبعآ الفسيخ و الملوحة لهم ناسهم و مكانهم و قعدتهم ... لكن المرة دي علشان ما احسش اني بعيد اكلت انشوجة و معاها بصل أخضر بالرغم من اعتراضات ام جونيور و في الآخر كوباية شاي قفلت بيها الليلة ...

تمام كده ... بصراحة الف شكر علي وقفتكم جنبي في اللحظة الحرجة دي ...

توثيقآ لهذا اليوم المدخن :

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

يعني خدنا إيه من وشك لما مدينا قفاك ؟

قصدك يعني تورينا التدريجة بتاعت الحلاقة الأخيرة ؟

وبعدين مش هاتغير ام الشيرز ده يا سكوب ؟؟؟ يابني انا شايفك به في شبرا من 18 سنه .. لا بجد هو لسه عندك ما صغرش عليك ؟

ومين الاخوة اللي في الصورة دول ؟

أستنى ما تقولش

اللي في النص والراجل الكوبارة ده ... حماك ..... عم الحج أنشلوتي .. صح ؟

واللي جنبه وعلى وشه علامات الندم .. ده واحد قريبكو جعان ومستني تحن عليه بصباع كوفته .. روحت انت مصدر له القزازة بتاعت تسليك الاحواض راح واخد منها بؤ يمكن ينسى الجوع فعملت معاه دماغ عاليه

اما الاخ اللي عالشمال ولابس فالنه مازنجر .. فشكله مدي على جزايري .. هما بغلاستهم ونفس التتنيحه بتاعتهم

رابط هذا التعليق

هنا وعافيه على قلبك يا كامل افندى

بس ايه الجمال ده الريحه وصلت لى هنا وانا قاعده

كل عيد وانت سعيد :blush2:

رابط هذا التعليق

الحاجة الوحيدة اللي خمنتها صح يا سيالسيد موضوع الشرز .. بس هما 19 مش 18 سنة ....

اللي فاكره حمايا ده ابن عم ام جونيور ... و محامي ... واخدلي بالك .. يعني انا بطبخ بالمحامي بتاعي ... تحسبآ للمصايب يعني...

و اللي عامل دماغ بازازة تسليك الأحواض معرفوش بصراحة ... هو كان نازل مع المشاريب ... او كما قيل لي فيما بعد انه ابن المحامي..

اما اللي مدي علي جزائري ده .. الهجمة ده ابو فانلة و مبين المجانص ... ده بقي نسيبي ... واخدلي بالك مرة تانية ... نسيبي ... و من هنا ورايح قبل ما تكلمني .. فكر في المجانص ...

سيبك بقي من الكفتة و الكلام ده .... ايه رأيك في المزين اللي بحلق عنده .....

مدام قلب أبيض ...

:blush2:

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

شوف يا سكوب الساعة كام دلوقتى....وانا قايمة اجرى اقول اما اروح اطمن سكوب عمل ايه

بص صحيح على رأى سى السيد انت ليه مدينا ظهرك فى الصورة wst:: ؟؟ ولا عشان النجومية بقى وكده يعنى؟

المهم كل سنة وانت طيب والحمد لله ان الكباب عدى على خير

الف هنا wst::

رابط هذا التعليق

لاه واضح من منظر ابو دراع الي في الصورة ان العزومه كانت شديده وان الجماهير كلت مظبوط ..

مينفعش كده طياري ..

بما اني عمري ماشويت بس بسمع نصائح من قدامى الشوائين وبما ان في حاجات متضاربة مع الي مؤمنه بيه من قواعد للشوي انقالت هنا زي حته افرم اللحمه مع بصل وانا فاكره علموهالنا في الكتاب ان ممنوع البصل فياريت بعد اذنك الوصفة بالتفصيل الممل . عملت ايه ومعملتش ايه .. ولك علي باذن الله اول مارجع مصر واعمل العزومه الي هي واشوي الشوية المعتبرة اقولك طلعت معايا ازاي ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 2
      انتظروني في رائعة امك كلثوم: بعيد عنك الجاى هباب رئيس الشوم واخوانه...رئيس مخصوص لخلانه بعيد عنك حاتبقى هباب... وعيشة سواد بعيد عنك مالوش غير اليهود احباب... ده وش غراب بعيد عنك لا دين ولا زوق ده غلبنى...و قدمه النحس توبني و مهما الفقر دمرني...و مهما القطر شنيرني لا طول حكمك يغيرني...ولا الاخوان هترهبني بعيد عنك
    • 12
      قبل أن أبدأ أحب أشرح العنوان الفكاهى مع أنه عنوان لموضوع فى منتهى الجدية زمااااااااان .. كنا بنتمرجح فى الأعياد والموالد .. وكنا نتبارى فى الوصول بالمراجيح إلى أعلى المستويات .. وكنا ننقسم إلى فريقين ونطلع اتنين اتنين على كل مرجيحة ونبدأ المباراة التى تطول إلى مرحلتين أو تلاتة حسب فلوسنا .. وكانت جماهير الفريق الكسبان فى كل مرحلة تنشد ذلك العنوان .. "يا مرجحيتنا عسل ولمون .. يا مرجحيتهم هباب كانون" ندخل فى الجد فى 2008 فاز أوباما بنسبة 53 % على ماكين الذى حصل على 46 % من أصوات الأمريكيين .
    • 52
      http://www.4shared.c...C/__online.html الكلمات مقتبسه من اعلان ريري القديم بتصرف في الكلمات اهداء للفنانه عفاف دعيب
    • 13
      دردشة...... الحمير و الكلاب..... و الكفتة و الكباب. عندما دعانى صديق لى أنا و زوجتى لمصاحبته هو و زوجته لتناول طعام العشاء فى مطعم فيتنامى, كان أول ما ورد على خاطرى هو حب بعض الفيتناميين للحم الكلاب, و كيف جعلهم هذا الحب شعبا مكروها فى مجتمعات الدول الغربية. فلقد حكمت إحدى المحاكم الإنجليزية على فيتنامى بالحبس ستة شهور لأنه دأب على إختطاف الكلاب الأليفة من أمام منازل أصحابها, ثم تناول لحمها المشوى على طريقة الباربيكيو ( كفتة و كباب ), هو و عائلته و أصدقاؤه. و قال القاضى فى منطوق الحكم أنه عا
  • أضف...