اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الكباب الكباب ليخلوا عيشتي هباب

Scorpion

Recommended Posts

بما انكم دايمآ بتلحقوني في المواضيع دي من ساعة وصفة المخللات بتاعت مدام فولانة ..

فأخوكم محتاج خدمة صغيورة ....

عالعيد أم جونيور عازمة العيلة كلها عندنا و شكلي حتدبس أول مرة في استخدام الباربكيو ( الباربكيور علي رأي جونيور ) .. المدام بقي بقلب جامد طالبة معاها الأكل المصري ... و شيلتني ليلة الكفتة و الكباب ....

أخوكم عمره ما أكلها ... قصدي عمره ما عملها .. هو الكبابجي اللي علي ناصية الشارع و اجري ياد يا سكوب اشتريلنا ربع و لا نص ...

لكن تتعمل ازاي ... ما اعرفش ...

فاحياااااااااااااااااااات حبايبكم اللي يعرف الحاجات دي بتتعمل ازاي يقول لي الوصفة بالتفصيل الممل ...

انا عندي الباربكيور ... الأسياخ ... الفحم ... و مروحة ريش وز .... و الماشة ...

ايه بقي اللي ناقص ؟

:roseop:

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

مبسوطة يا ستي .. اهه لقيت العملية فيها فحم ... مشيت :roseop:

و آدينا لا طولنا فتفوتة الشام و لا ضحي اليمن ....

ما تقولي اي حاجة بقي و خليكي جدعة ... و الا انتم جدعان بس مع بعضيكم في النون ....

طب فيه كبابجي محاوراتي قديم يكسب فيا ثواب .؟؟؟

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

طب والله صعب عليا

يا جماعة ردوا عليه والله انا ماليش فى الكباب خاااااااااالص

طب استنى يا سكوب

استنى اصل دى ساعة عشا والستات مش فاضية فى نون النسوة هشوفلك واحده منهم وارجعلك

والله حرام كده يا ناس

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله...

ماشة يا سكوب؟؟ ماشة؟؟؟

طيييب ماشى....

يعنى عندك ماشة ومش بتعرف تشوى كباب...ولا مش بتعرف تأكله؟

أهم حاجة تقطيع اللحمة.....يعنى ريش..ولا قطع..ولو قطع يبقى تكون مستوية كده علشان تستوى معاك بسرعة ويكون شكلها جميل...

نيجى للتتبيلة....دى بقى بتعتمد على طريقة كل واحد...لكن تتبيلة الحاتى بتكون بسيطة جدا...ملح وبصل مفروم وفلفل اسود وخلاص...

(بسسست...وعلشان انا عارفة انك بتحب حماتك...ممكن تضيف ذرة اجى نو موتو..نونو كده...مش كتير احسن تتكشف... :roseop: )

واول حاجة لازم تتعلم تولع الفحم...

انفخ فى شوية الفحم دول ولما ينوروا احمر ..ابقى نادينى...انا تحت فى الاشراف

لو طلعت فى التليفزيون يوم الخميس..حأكمل لك الوصفة...

لو طلعت مزحة ابريل...يبقى حأسيبك لمصيرك...لانك مش حتلحق تعمل كباب ...وانت عارف :lol:

لى عودة... :lol:

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

المقادير:

لحم مكعبات

2 بصلة مفرومة ناعم

نصف علبة لبن زبادي

ملعقة صغيرة فلفل أسود

ملعقة صغيرة هيل

ملعقة ملح

2ملعقة خل

ثوم مدقوق

حبة فلفل رومي حلو مقطع صغيـر

الطريقة

1- توضع جميع المقادير في وعاء

عميق ويقلب الجميع جيدا.

2- يتبل اللحم بالخليط ويغطى ويترك

لمدة4 ساعا ت ويصفى بمصفاة.

3- توضع اللحم في أسياخ الشواء

images-c88aed790b.jpg..

4- تشعل نار الفحم إلى أن يصبح أحمر وتوضع الأسياخ فوق الشواية مع التقليب المستمر إلى أن ينضج ويقدم مع الأرز او اى شىء تحب بطاطس شبس او محمرة مع سلطة طحينه وسلطه خضراء

images-833a462f5c.jpg..

ماتسالنيش مين سمسم اللى اسمه فى الصورة عشان معرفوش وماتسالنيش اللحمة شكلها عامل كده ليه اهو كل واحد ولحمته بقى

ده انا دوخت عشان اجيبلك الطريقة دى

البطاطس المحمرة اهى كفاية عليكوا الحبة اللى فى الصورة دول

images-0fb497739c.jpg..

وادى يا سيدى الطحينة

images-b06113811e.jpg..

بس نفسى تقوللى اسم البرنامج اللى هتطلع فيه مش عارفة ليه متجاهل سؤالى :roseop: :lol:

رابط هذا التعليق

الفقي لما يسعد ....

يا رب يخليكم يا رب ...

شوفي يا مدام فولانة .. كمجموعة عمل في فريق واحد .. لا مجال للأنتظار عندما يطلب بني آدم من البني آدميييين منهم خدمة من التاني ... بدون انتظار لخميس و لا جمعة و لا حتي برمهات و كيهك ....

هي دي الأصول و لا مش هي الأصول ؟ ( وش سعيد صالح في مسرحية مدرسة المشاغبين )

حضرتك اكتبي الوصفة و خلاص ... و بعدين يبقي يحلها الف حلال ...

كملي بقي ....

مدام فتفوتة ...

انا كنت بشوف الراجل الكبابجي ابن الأيه بيعوص ايديه في الميه و بعدين يقوم داببها في صينية الله أعلم اللي فيها اصله ايه .. بس هي شكلها لحمة مفرومة ... انا بقي محتاج مكونات الحاجات اللي في الصينية دي بالمرة ...

و بعدين هو اجباري الزبادي ... ام جونيور عندها حساسية ضد اي حاجة من مشتقات الألبان ...

و ايه الحاجة دي اللي اسمها "هيل" ... انا ما هيلتيش حاجة ...

و آخر حاجة التوم آد ايه ... يعني فص .. فصين توم ... راس توم بحالها ...

معلش يا جماعة ... ما انتم عمالين تسألوني هناك .. سيبوني افضفض هنا .. و انتو عارفين الرجالة في المطبخ مصيبة سودا.

:roseop::roseop::roseop::roseop::roseop::roseop::roseop::roseop::roseop::roseop:

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

بالخليجى

هيل = حبهان

كباب = كفتة الحاتى

اوصال = الكباب يعنى هوبر اللحمة

ماشى؟......... وانت ماقولتش انك عاوز تعمل كفته اللى هى باللحمة المفرومة دى عموما

الزبادى مش اجبارى سيبك مالزبادى عشان خاطر ام جونيور بس الخل اجبارى والبصل كمان

استنى رجعالك

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق

استنى رجعالك

رجعت ؟؟؟ !! ...

طب حد شاف مدام فولانة ؟؟؟.....

ماشي يا قرنفل

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

انا كنت بشوف الراجل الكبابجي ابن الأيه بيعوص ايديه في الميه

ميه بصل يعنى عصير البصل بعد مايتفرم ناعم تعصره "بكبدتش يدى" (وش هنيدى ) بايدك جااااامد لحد ما يعيط تاخد دمعته دى وتبل فيها يدك كل ماتصبع الكفته

و بعدين يقوم داببها في صينية الله أعلم اللي فيها اصله ايه .. بس هي شكلها لحمة مفرومة ... انا بقي محتاج مكونات الحاجات اللي في الصينية دي بالمرة ...

ماتمشيها فراخ تكا وخلاااااص :roseop:

رابط هذا التعليق

يا مدام قلب أبيض انا لو عليا امشيها حتي شيشة مع اني بطلت ادخن من ييجي 10 سنين ...

لكن دي أم جونيور اللي طلبتهم مني ... و قالتلي كمان من فضلك ....

يبقي لو رسيت استورد ابو شقرة نفسه حستورده ....

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

يا سييييييييييييييييييييييييييدى

ربنا يجعله عيد سعيد ان شاء الله

الله يسهلوااااا :roseop:

رابط هذا التعليق

مع إني مش طايقك من ساعة ما طلعت الطلعه ديكهيا لوحدك .

إنما انت حبيبي برضوا من أيام الجيزة وما تهونش عليه تتكسف قدام الطلاينه

خد عندك

لما تيجي تفرم اللحمة عشان الكفته يا حج سكوب ... تتفرم مع التتبيلة والبصل والحركات ..

اهم نصيحتين قبل الفرح

1- تفرمهم نص فرمه ... يعني اللحمه تكون خشنة ... عشان لو دوست عليها في الفرم ... أي بعد ما تنزل من المفرمه تروح مستلقيهم تاني ومديهم فُم فرم تاني

يبقى كل سنة وإنت طيب .. الكفته مش هاتمسك في الأسياخ وهايبقى منظرك بايخ وهي بتتهاوى على الفحم وتبقى الأسياخ قرعه

2- بعد ما تفرم اللحمه زي ما قلت لك ... تحطها في طشت ألمونيا وتدفسها في التلاجة قد ساعة على الأقل .. عشان تعمل عرق ... عارف عارف هاتقولي يعني إيه ؟

يعني تمسك نفسها وتبقى متماسكه عالسيخ يا عم الامور

فهمت ؟

وبما أنك كفتجي مبتديء ... يبقى يؤسفني إني أقول لك إن نسايبك هايضربوك ضرب ما أنضربوش حرامي سرق جزم الناس في المولد ..

والسبب .. إن الكباب عاوز خبرة ومرات عديدة وسنوات مديدة لحد ما يظبط معاك

يعني

يعني سيادتك هاتلاقي اللحمه شاطت وفحمت منك ,,, ومع ذلك لسه نيه من جوه

لذلك نصيحه كفتجي قديم .. اسهل شيء في الشوا للي لسه بيبتدوا حياتهم الكفتجيه هي الكفته والفراخ

لو لك في سكة الفراخ البطاله .. مستعد أقول لك عالوصفة .. اللي تخليهم يكاكو لما ياكلوها

وعيد سعيد يا حبيب قلبي

وانفخ البلاليم يا سكوب عشان عيد الميلاد

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

اللهي و انت جاهي اشوفك متشحتف قدام طبق كانيلوني بالمسطردة و لا باستا الآ نورما يا سي السيد و مش عارف الصلصة بتتحط و الا لأ ...

لأ و حبيبك من ايام الجيزة ...

ده احنا ما حصلناش روض الفرج ....

ده انا اتعقدت يا جدع .. و بعدين في الآخر تقوللي والله لما تعمل عجين الفلاحة و نوم العازب اللحمة حتتحرق منك...

و كمان فراخ انت راخر ....

عالعموم انا في السيف سايد ...

مهما عملت مش حيكون شكلي وحش اتلاكآ قدام نسايبي .... تؤ تؤ تؤ ... آبسولوتلي ....

لأنهم أساسآ هما مش عارفين انا بعمل ايه .. و طعمه ايه في مصر ...

عارف البسبوسة بعملها هنا .... هما فاكرينها بسبوسة .. و ايه الحلاوة دي و كده يعني

لكن و عهد الله .. مالهاش اي علاقة بالبسبوسة ...

نفس الحكاية حتمشي عالكباب و الكفتة ...

المشكلة بقي ان مراتي عارفاها كويس ....

بص ... ما نجيلكش في بصارة يا سي السيد ....

انا حمشي ورا وصفة مدام فولانة و مدام فتفوتة ...

و ابقي اتفرج عليا الخميس اللي جاي و انا بطبخ ....

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

بص يا سكوب انا قعدت ادورلك عالتتبيلة لقيت كل واحد بيمشى بتتبيلته وبما انك مالكش تتبيلة يبقى خد دى

لحم مفروم

بصل مفروم ناعم

بقدونس مفروم ناعم

فلفل بارد مفروم ناعم

شوية بقسماك مفروم ناعم

ملعقة صغير ملح....برضو مفروم ناعم

فيه بقى توابل للكباب والكفته انا بجيبها جميلة بس مش عارفة نظامها ايه عندكوا....عالعموم دور على بهارات ليها وخلاص

عارف اختى لما بتيجى تعملها بتبل رغيف فينو ناشف فى اللبن وتحطه كمان.........ماتسألنيش ليه والله ماعرف بس بتطلع جمييييييييلة من ايديها

بس بلاش اللبن معاكوا انتوا عشان ام جونيور

حط المقادير دى كلها على بعضها واعجن... ماشى؟؟

لكن لو انت اللى هتفرم خليك ورا سى السيد

وماتحطش ملح كتير ولا فلفل كتير يا لمبى يا بنى........قصدى يا سكوب... عشان بتحدق لما تقعد

بس وعوص ايدك فى المياه اياها وكور عالسيخ وعيش حياتك مع الشواية

images-b055454b19.jpg..

وهو ده الشكل النوهائى ليها........هى شكلها عامل كده ليه؟؟

images-f3257ed63d.jpg..

بص كده انا مش عارفة الفرخة دى نطت على شوايتك ليه!!!! :roseop:

images-0fc50bf11b.jpg..

والف هنا وشفا...اى خدمة

مش ملاجظ انى مسألتكش عن اسم البرنامج المرة دى؟؟ :roseop: :roseop:

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق

انا مش هتكلم فى الموضوع ده

ضحى بتقرا تحت اهى هى ترد بقى

بس عاوزة اقولك ان الشوايه ناقصد وماقولتش كهرباء ولا فحم؟؟

منا لو اعرف اقول على طول ياباشا ..

للاسف انا مليش في الكباب ولا الكفته والمشويات عامه .. علاقتي بيها من بعيد لبعيد ..

بس بما اني اعرف ناس ليهم .. وبما اني سألت قبل كده واطقست في الموضوع ده فكل معلوماتي عن المذكور تنحصر في الآتي ..

( هتكلم عن الكفته لاني مش عارفه بصراحه الكباب بيعملوه ازاي تقريبا مسألتش على الطريقة او نسيتها الله اعلم )

1. بيجيبوا لحمه مفرومه ومفروش ان اللحمه دي من اماكن معينه في الذبيحه بتكون افضل من غيرها .. ايه هي الاماكن دي برضه الله اعلم ..

2. مش هيحطوا على اللحمه اي شيء بخلاف الملح والفلفل لان اي حاجه هتنفرم معاها زي البصل او الفلفل الاخضر ( يع ) هتخليها تفك من على السيخ .. كمان قالوا ممنوع اضافة اي توابل بخلاف الفلفل ولا حتى الكمون . .

3. هينفرم على اللحمه ضروري وحتما ولابد حته ( لية ) دهن يعني .. انا مش فاكره المقدار كان ربع كيلو لكل كيلو ولا كان حاجه تانيه للاسف مقدرش افيدكم في الجزئية الدقيقة دي . طبعا الهدف من الدهن انه يسيح على الفحم فيشيط ويدخن ويدي ريحه وطعم الكباب في الكباب بذات نفسه ..

4. بعد ماتنخلط اللحمه لازم تنحط في التلاجه فترة انا فاكره قالوا نص ساعه في الفريزر ..

5. بيتجهز طبق فيه عصير بصل وده يادوب ( نعوص ) ايدينا منه واحنا بنشكل الكباب على السيخ .. قال يعني هم الشويه دول الي هيدوا طعم البصل .. وياللهول .. بيطلع فعلا طعمها بصل ..

6. مبيستخدموش الاسياخ ( المبرومه) الي بنشتريها جاهزه من السوبارماركت وانما عندهم اسياخ تانيه عريضه ( ومبططه ) عشان تسند الكفته متفكش من عليها وفي نفس الوقت الكفته ( متلفش ) لما نيجي نقلب السيخ وترجع تاني على الوش المستوي .

7. طبعا عملية الشوي نفسها موال لوحده .. يعني في ناس يادوب تجهز الخلطه وناس تانيه بس تقف على الشوايه .. بيولعوا الفحم الاول بعدين (يردموا عليه ) بفحم تاني عشان الاكل مينحرقش .. ممكن يهوي عليه بمروحه ريش وممكن بمروحه كهربائيه كله يمشي .. طبعا كل ماهنهوي زياده النار هتعلى وتسوي الاكل اسرع والعكس صحيح .. وطبعا النار العاليه زياده عن اللزوم بتسوي الاكل من برا ومن جوا لسه ني والنار الهاديه بتطلعه ناشف ميتاكلش ..

8. حركه حلوة شفتها عند مطعم مشهور في شوي الفراخ .. مجهزين بخاخ زي بتاع تنظيف الزجاج كده وفيه ميه .. كل شويه يرش منه على الفحم فيدخن ويطلع طعم مشوي على الفراخ المحطوطه فوقه ..

بس ده كل معلوماتي عن الموضوع وكما ترون كلها من نوعية ايظن ويحتمل واذ ربما ..

انا من رايي افضل وصفه لعمل الكباب ...

اشتريه جاهز :roseop:

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

ايوه كده انا قولت فينك من الصبح يا ضحى

والله يا ضحى نصحته يشتريه جاهز او يعمل ملوخية اسهل

او ياكلوا بيتزا او اى حاجة ايطالى ومافيش فايدة....برضو مصر

ياللا ندعو له بالتوفيق وخلاص

ربنا معاك يا سكوب

رابط هذا التعليق

كان بودى أفيدك بحاجة بس تجربتى فى الموضوع ده فاشلة...

عموماً جرب نصايح فتفوتة و شوف و لو غرقتك ابقى طلعلها الكارت الأحمر

بس خدها منى نصيحة

الكفتة و الكباب من اختصاص الدهشوم و الدفاس

يعوض الله عليك يا سكوربيون :roseop:

أنا كنت شىء وصبحت شىء ثم شىء

شوف ربنا .. قادر على كل شىء

هز الشجر شواشيه ووشوشنى قال :

لابد ما يموت شىء عشان يحيا شىء

عجبى !!

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 2
      انتظروني في رائعة امك كلثوم: بعيد عنك الجاى هباب رئيس الشوم واخوانه...رئيس مخصوص لخلانه بعيد عنك حاتبقى هباب... وعيشة سواد بعيد عنك مالوش غير اليهود احباب... ده وش غراب بعيد عنك لا دين ولا زوق ده غلبنى...و قدمه النحس توبني و مهما الفقر دمرني...و مهما القطر شنيرني لا طول حكمك يغيرني...ولا الاخوان هترهبني بعيد عنك
    • 12
      قبل أن أبدأ أحب أشرح العنوان الفكاهى مع أنه عنوان لموضوع فى منتهى الجدية زمااااااااان .. كنا بنتمرجح فى الأعياد والموالد .. وكنا نتبارى فى الوصول بالمراجيح إلى أعلى المستويات .. وكنا ننقسم إلى فريقين ونطلع اتنين اتنين على كل مرجيحة ونبدأ المباراة التى تطول إلى مرحلتين أو تلاتة حسب فلوسنا .. وكانت جماهير الفريق الكسبان فى كل مرحلة تنشد ذلك العنوان .. "يا مرجحيتنا عسل ولمون .. يا مرجحيتهم هباب كانون" ندخل فى الجد فى 2008 فاز أوباما بنسبة 53 % على ماكين الذى حصل على 46 % من أصوات الأمريكيين .
    • 52
      http://www.4shared.c...C/__online.html الكلمات مقتبسه من اعلان ريري القديم بتصرف في الكلمات اهداء للفنانه عفاف دعيب
    • 13
      دردشة...... الحمير و الكلاب..... و الكفتة و الكباب. عندما دعانى صديق لى أنا و زوجتى لمصاحبته هو و زوجته لتناول طعام العشاء فى مطعم فيتنامى, كان أول ما ورد على خاطرى هو حب بعض الفيتناميين للحم الكلاب, و كيف جعلهم هذا الحب شعبا مكروها فى مجتمعات الدول الغربية. فلقد حكمت إحدى المحاكم الإنجليزية على فيتنامى بالحبس ستة شهور لأنه دأب على إختطاف الكلاب الأليفة من أمام منازل أصحابها, ثم تناول لحمها المشوى على طريقة الباربيكيو ( كفتة و كباب ), هو و عائلته و أصدقاؤه. و قال القاضى فى منطوق الحكم أنه عا
  • أضف...