اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عفواً سيادة الوزير .. ليس هكذا تورد الإبل


Recommended Posts

السلام عليكم

انا لا اعرف الوزير ولا اعرف عنه اكثر من انه وزير

مافعله الوزير بالامس كان زفة ومظاهرة تليفزيونية

الوزير تصرف وكأنه سيد وكل من يعمل فى الحقل التعليمى هم من العبيد

الحزم مطلوب ولكن قبل الحزم هناك شيئ اسمه القانون ، وللاسف كان الوزير هو ول من خالف القانون بتوجيه السباب الى العاملين وعلى رأسهم مدير المدرسة .

مثل هذا الوزير مكانه ليس الا فرشة خردة فى سوق الجمعة لان مافعله لايمكن وصفه الا انها " قلة أدب "

العقاب لايصدره وزير ، بل تصدره لجنة قانونية تشبه المحكمة ،

يجب على كل من اساء لهم الوزير التضامن معا ورفع قضية سب واهانة على الوزير .

وعلى الوزير لو كان لديه اى قدر من الشجاعة الادبية ان يخرج علنا على شاشات التليفزيون ويتقدم بالاعتذار لمن اهانهم وان يعد بان يكون اكثر حرصا على اتباع القانون فى محاسبة المخالفين والمقصرين .

لنرى ماذا فعل اوباما وماذا قال لرقيب الشرطة .

كنت ساكتب رد طويلا

ولكن بعد ان قرأت مداخلتك لا املك الا ان اقول

كفيت ووفيت

تحياتي

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 90
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

معلش أنا رأيي إنه من حقه بل و يكون واجب عليه إنه ينقل ده و ينهي تعاقد ده

في حالة إنه يكون عمل إنقلاب حقيقي في حال التعليم و المعلمين و المدارس

يعني المدارس أصبحت آدمية ..

المرتبات تكفي لكي يعيش بها المدرسون و العمال و الموظفون..

المناهج تعليمية .. و ليست للحفظ و التسميع ..

و بعد كل هذا لا يصح بأي شكل من الأشكال .. إهانة أي إنسان من أول المدير لغاية العامل البسيط

دي أساسيات لا يمكن الإختلاف عليها

و مادام لم يغير في المكتوب بالأحمر شيء..

فليس من حقه أن يفعل ما فعله

فكروا معي ..

ماذا سيحدث بعد هذه العملية الترهيبية ؟

سوف ينتظم المدرسون في الذهاب إلى المدارس ..جميل

و لكن هل سوف يعملون بضمير أو بنفس مفتوحة ..هل مشكلة المناهج سوف تحل ؟

هل مشكلة الإمكانات المادية الضعيفة للمدارس ..سوف تنتهي ؟

هل ستصبح المدارس نظيفة لأن الوزير نقل بعض المدرسين و الناظر ؟

هل تعلمون أن معظم المصالح و الهيئات لا يتم فيها تعيين عمال نظافة ؟

بل يتم التعاقد معهم على ما أذكر ب50 أو60 جنيه

و يجمع الموظفون للعمال مبالغ فيما بينهم

يا سيادة الوزير أصلح الأساس أولاً

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق
شارك

الاخوة العذاء

تعالو نتفق انه يوجد تقصير في هذه المدرسة و باقي مدارس المحروسة من العين فالكل يرفع الاخطاء علي عدم الامكانات و لكن لو كلف مدير المدرسة نفسه يوميا بمتابعة العملية التنظيمية و التعلمية داخل مدرستة اعتقد ان هذا لا يحتاج الي دعم مالي انما يحتاج الي جهد بدل من الجلوس علي المكتب و متابعة النواحي التعلمية من وراء المكاتب و اذا كان هناك مرور يومي من هذا المدير علي الفصول و متابعة النظافة بنفسة اعتقد انه يمكن ان يحكم المدرسة. اما بالنسبة للسيد الوزير فهو اراد ان تتم العملية بمظهرية عالية و دعونا نتفق علي ان دورات المياه في جميع مؤسسات الدولة لا تسر عدو و لا حبيب فلو حملنا هذا السبب علي المدير فهذا ليس من العدل لانه من هذا المنطلق ممكن ان نقيل رئيس اي جامعة او مؤسسة حكومية لان التواليتات غير صالحة بالمرة.

اما من ناحية العقاب انا اعتقد و هذا اعتقاد شخصي جدا باننا شعب علي جميع مستوياتة لا يعمل الا تحت الضغط فلا بد من العقاب المستمر و المعان للمخطء

رابط هذا التعليق
شارك

الافاضل

هل نحن نحكم على الواقعة من رواية شخص لنا

أم مما شاهدناه على التلفزيون

أم من أفكار مسبقة عن الوزير

أم من ادراكنا بحال التعليم المهتريء في بلدنا

أم ماذا ..

فقد قرأت هنا الكثير من الزوايا للحكم على تلك الواقعة - الواقعة التي اصفها بالغريبة -

استطراد : (هي غريبة في اكثر من نقطة وعلى سبيل المثال .. من زاوية انها زيارة مفاجئة ومنقولة بث مباشر في ذات الوقت مثلا! ..!!)

ولكني شغلني عن غرابة الواقعة غرابة التناول والطرح من زوايا محدودة وتبعدنا عن الموضوعية ..

الافاضل ..

استاذ س س كلامه واضح وشخصيته وافكاره معروفة للجميع ولكل من يقرأ في المحاورات ويعرف شخصية من يكتبون فيها

نحن بصدد بلد مهلهل في جوانب كثيرة واهمها التعليم

لكني لما قرأت صحافة اليوم .. وجدت ان الوزير اخذ العاطل ف الباطل .. مثلا واحد تقارير ه كلها امتياز و الوزير لم يدخل فصله اصلا .. كيف نعاقبه !!

مُدرسة اخرى عندها اذن ساعة رضاعة وجاءت في موعدها بعد الاذن .. لماذا وعلى ماذا نعاقبها وهي فعلا في حاجه لمرتبها الهزيل بل الهزيل جداً !!

يا أفاضل

الشدة مطلوبه لمواجهة حالنا التعليمي المتردي ..

والعدل مطلوب ايضا لنجازي المسيء و نشد من ازر المحسن

مع ملاحظة ان الشدة بمفردها لن تحل شيء .. لان اصلاح التعليم يحتاج خطة واضحة المعالم ونيهة صادقة وتضافر جهود ثم متابعة دؤوبه

وليس رفد هنا ونقل هناك (فقط) .. وليس عقاب (جماعي)

دمتم بخير

تم تعديل بواسطة hanzalah
رابط هذا التعليق
شارك

كنت باتناقش مع واحد صاحبي زملكاوى و كنا بنتكلم على "ظاهرة" الطفره الغير معقوله في نادى الزمالك بعد ان دربهم حسام حسن .. انتهينا من المناقشه على نتيجه غريبه جداً .. ان اغلب المديرين الناجحين في مصر ضمنياً يجب ان يكونو قلالات الادب !!! نفس الموضوع كان بالنسبه لجوزيه في النادى الاهلى .. نفس الموضوع بالنسبه لحسن شحاته في المنتخب .. مش قصدى طبعاً ان المذكروين قلالات الادب فعلاً لكن اقصد لما تقتدى الحاجه انهم بشتمو بيشتمو او يضربوا بالشلاليت انهم يضربوا .. لسبب ما مثل تلك المقومات تجدي نفعاً في كثير من الامور ..

الوزير ابن زكي بدر اللى ضرب عضو مجلس شعب بالقلم في المجلس .. الرجل ده كان مخلى للعسكري الصغير هيبه في الشارع و كان ليه الفضل في كثير من القضايه بسب هذا النوع من الحزم القاسي ..

انا موافق جداً ان يتعامل هذا الوزير من وزارة التربية و التعليم بهذا الشكل .. ممكن اتفهم موضوع التعامل الانسانى مع المدرسين في دولة تانيه ما فيهاش حالات وفيات من الاطفال كل سنه على ايد مدرسينهم .. ممكن اشفق على المدرسين دول لما يكونوا مش بيدوا دروس خصوصيه و مبوظين الدنيا ..

المناهج المصريه مش بهذا السوء .. و السياسه التعليميه مش بايظه للدرجه دى .. لكن السبب في ان بعض التلاميذ بيخلصوا الصف خامس و لا السادس بدون ان يتعلموا القرائه و الكتابه هم المدرسين .. نقول ما فيش اماكن نقول كثافه عدديه نقول زي ما نقول .. حجم الفساد المباشر في المدارس المصريه هو السبب في الازمه التعليميه .. لو المدرس عرف انه ممكن يروح وراء الشمس لو ما عملش اللى عليه ح يتعدل

الماتش متباع

رابط هذا التعليق
شارك

المناهج المصريه مش بهذا السوء .. و السياسه التعليميه مش بايظه للدرجه دى .. لكن السبب في ان بعض التلاميذ بيخلصوا الصف خامس و لا السادس بدون ان يتعلموا القرائه و الكتابه هم المدرسين .. نقول ما فيش اماكن نقول كثافه عدديه نقول زي ما نقول .. حجم الفساد المباشر في المدارس المصريه هو السبب في الازمه التعليميه .. لو المدرس عرف انه ممكن يروح وراء الشمس لو ما عملش اللى عليه ح يتعدل

طيب يا ترى كيف تمّ هذا التقييم العِلمى الذى بناء عليه وصلنا إلى أن "المناهج المصريه مش بهذا السوء .. و السياسه التعليميه مش بايظه للدرجه دى"؟ و يا ترى الوزاره لديها تقييم موضوعى يمكن من خلاله أن تعرف و أن نعرف نحن أيضا إن المدرّس "عمل اللىّ عليه"؟

أصل المشكله إن الكلام شكله حلو و جميل نظريا ولا خِلاف عليه .. لكن يبقى السؤال كيف يمكن التطبيق بعدل و موضوعيه؟ و كيف يمكن قياس النتائج؟ و هل الوزاره مستعدّه لتحمّل مسئوليتها و تلقّى العقاب المناسب فى حال ثبوت عدم استعدادها أصلا لإجراءات إصلاحيه؟

يعنى عشان ألخّص :

  • عاوزين حدّ يقيّم المناهج
  • عاوزين حدّ يقيّم السياسه التعليميه
  • عاوزين حدّ يقيّم نظام التعليم
  • عاوزين حدّ يقيّم الظروف التى يتم التعليم فيها "حالة المدرّس و المدرسه"
  • عاوزين حدّ يقيّم المعايير التى على أساسها نقول المُدرّس ناجح و العيال فاشله أو العكس

يا ترى فيه؟

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

tiptoe.gif

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق
شارك

كلام برضو شكله حلو و جميل نظريا ولا خِلاف عليه ..

لكن لو حصل ده .. و بقى في منهج فظيع و سياسه تعليميه هايله و نظام تعليمي فوق الفظيع .. ح نطبقه فين ؟؟

- نسبة المدارس للطلاب قليله جداً

- مدارس من بابها كل سنه نتيجتها "لم ينجح احد "

- اطفال تقتل على يد مدرسينهم بسب العنف المفرط

- الدروس الخصوصيه هى القاعده .. و ده بسبب ابتزاز المدرسين في المقام الاول

- غياب المدرسين .. عادى جداً

- غياب التلاميذ .. عادى جداً

يا فيروز ما فيش مدارس اصلاً .. ح نعلم فين ؟؟

اللى بيعمله الوزير هو الف باء ..

ان يكون في مدرسه فيها مدرسين بيجو من ثمانيه ل اثنين و بيخشوا الحصص و يدرسو المنهج الموجود ..

ان يكون في تلاميذ بيجو المدرسه بزي المدرسه و بيحضروا الحصص

ان يكون في ناظر بيشرف على المذكور اعلاه ..

اللى بنقوله ده مش موجود اساساً .. الاول يبقى موجود و بعدين نفكر ازاى نحسنه .. مش كده و لا ايه ؟؟

الماتش متباع

رابط هذا التعليق
شارك

أنا لا أعتقد .. :roseop:

مبدئيا ليس مطلوبا أن يكون هناك منهج فظيع أو سياسه هايله و نظام فوق الفظيع !!

و ليس مطلوبا حتى أن يتمّ اختراع نظام تعليم أصلا من الصفر إذ يمكن الاقتباس من تجارب الآخرين الذين بدئوا قبلنا و سبقونا بمراحل .. الأمر لا يحتاج سوى نيّه حقيقيه فى إصلاح نظام التعليم وهو شئ لم نرَ -باتكلّم عن نفسى يعنى- له أماره أو علامه من سنين .. بدليل أن إصلاح التعليم ظلّ لسنوات و حتى الآن قضيه قائمه يعنى كلّ اللىّ اتكلّموا عنها قبل كده ماعملوش أى شئ لحلّها !!

الظواهر التى ذكرتها من دروس خصوصيه و مدارس لا يحضر طُلاّبها و مُدرّسين بتغيب كُلّها مرتبطه بالنظام التعليمى الفاشل و السياسه التعليميه الأفشل ..

إذ -مثلا- ما معنى وضع جزء من التقييم على الأنشطه و الوزاره تعلم -كما نعلم جميعا- بعدم وجود إمكانيه أصلا لممارسة الأنشطه؟

كيف يكون التقييم مرتبط بأعمال السنه التى تُترَك فى يد المُدرّس و مُرتّبه زى ما كُلّنا عارفين و نتوقّع منه أن يكون الملاك ولا يستغلّ الموقف فى ابتزاز الطلبه !!

إذا كانت المدارس نسبتها لعدد الطلبه متواضع -وبناء المدارس مسئولية الوزاره و الدوله ولاّ دى فيها كلام؟- لماذا نلوم المُدرّس و الطلبه إن لم يذهبوا !! و يروحوا يعملوا إيه طالما بياخدوا دروس و طالما مفيش حاجه هتتدرّس فى المدرسه للأسباب اللىّ إحنا عارفينها و إصلاح معظمها فى يد الوزاره !! ولاّ هو الوزير كلّ ما يعنيه الشكل العام و مش مهمّ المضمون؟

لماذا يكون لدى "فتحى سرور" -أيام ما كان وزير تعليم- الصلاحيه لتغيير النظام التعليمى و حذف سنه دراسيه كامله ثمّ يأتى خَلَفُه و يقرر عودة السنه و لا نعرف أيّهما كان مخطئ و أيهما كان مصيب ثمّ لا نجد من الوزير الحالى أى صلاحيات مماثله للتغيير بس فى اتّجاه صحّ ولو على سبيل الصدفه؟ و كلّ ما اهتمّ به -حتى الآن- تحيّة العَلَم و عدم وجود مُدرّس الألعاب رغم علمه أن بعض المدارس أصلا مفيهاش حوش للألعاب !!

الموضوع من البدايه للنهايه أزمة نيّه صادقه و حقيقيه لإصلاح نظام التعليم و هى للأسف لا تبدو متوفّره حاليا ولا أمل فى ظهورها فى الأفق قريبا .. و ربنا يخيّب الظنون المتشائمه

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

tiptoe.gif

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق
شارك

قبل كل شئ يجب ان نتفق على اننا متفقين بالفعل ..

كل الموضوع بالنسبه لى هو الاولويه ..

انا مع فكر الوزير ده .. يجب ان ينضبط النظام التعليمي اولاً على النظام الموجود بالفعل ثم نفكر في اصلاح هذا النظام ..

انتِ بتاعة IT زى حلاتى و ممكن تفهميني ...

لو عندك واحد موظف عمال يقول البرنامج الفلانى وحش .. و انتِ عارفه انه ما بيعرفش يستخدمه و بالتالى ما بيستخدموش .. مش بالمنطق كده ح تطلبى منه انه يستخدمه الاول و بعدين تشوفى سلبيات البرنامج ؟؟ مش يمكن يطلع البرنامج هايل بس عايز الناس تستخدمه عشان فائدته تظهر ؟؟ مش لما كل الموظفين يستخدموه ح تقدري تحددى بالضبط ال Capacity المناسبه للبرنامج و ان كان ال Hardware Resources مناسبه و لا لأ ؟؟؟

ازاى نقيم برنامج ما حدش لسه استخدمه صح ؟؟ ازاى ح نعمل Troubleshooting و ننضف ال Bugs

بعد كده نبدأ نحسن السياسات و النظم و خلافه .. مش كده و لا ايه ؟

الماتش متباع

رابط هذا التعليق
شارك

اللى بيعمله الوزير هو الف باء ..

ان يكون في مدرسه فيها مدرسين بيجو من ثمانيه ل اثنين و بيخشوا الحصص و يدرسو المنهج الموجود ..

ان يكون في تلاميذ بيجو المدرسه بزي المدرسه و بيحضروا الحصص

ان يكون في ناظر بيشرف على المذكور اعلاه ..

اللى بنقوله ده مش موجود اساساً .. الاول يبقى موجود و بعدين نفكر ازاى نحسنه .. مش كده و لا ايه ؟؟

الله ينور عليك يا أستاذ طفشان ... دايما بتجيب المفيد

أنا سألت سؤال وماحدش جاوبني عليه ... لنفترض جدلا أن المناهج متخلفة والموارد معدومة والخطط فاشله ... ما علاقة هذا كله بعدم تواجد المدير في مدرسته الساعة 8 صباحا؟

هل المطلوب أن تصبح مدارسنا مثل مدارس سويسرا واليابان لكي يقوم التربويون بأبسط واجباتهم؟

الفاضلة لونا اقترحت أنه لكي نستطيع محاسبة المدير والمدرسين ... يجب أولا أن يتحقق الآتي

يعني المدارس أصبحت آدمية ..

المرتبات تكفي لكي يعيش بها المدرسون و العمال و الموظفون..

المناهج تعليمية .. و ليست للحفظ و التسميع ..

لو طبقنا هذه المعايير على الجميع فمن حق 99% من موظفي الدولة أن يمتنعوا عن العمل لأن مرتباتهم لا تسمن ولا تغني من جوع ويعملون في ظروف غير آدمية وفي ظل نظام بيروقراطي عقيم. هل يمكن أن نقبل ذلك؟

نحن دولة نامية ومواردنا محدودة ويجب أن نتعايش مع هذه الحقيقة ... التعليم يلتهم 15% من الناتج القومي المحلي وأغلب المصروفات هي في بند الأجور والمرتبات ... ورغم ذلك فالمرتبات مازالت ضعيفة لأسباب متعددة ولكن هذا هو الواقع ... من أرتضى هذه الوظيفة بهذا المرتب فعليه أن يقوم بواجباتها على الوجه الأكمل أو على الأقل يعمل بأقصى جهده في ظل الإمكانات المتاحة له ... أو أن يتركها لغيره إذا اعتبر المرتب الذي يحصل عليه غير متناسب مع المجهود الذي يبذله ... أما أن يعمل بطريقة (على أد فلوسهم) فهذا ما لا يقبله دين ولا عقل ولا ضمير.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق
شارك

الحقيقه أن أحدا لا يدعو لعدم محاسبة المهملين أو أصحاب الضمائر المعدومه !! يصعب فعلا تصوّر ذلك ..

لكن الموضوع باختصار هو مطالبة كل شخص فى مكانه و حسب سلطاته و إمكانيات وظيفته بما يقدر عليه بل بما يجب عليه !!

المؤيّدون لموقف الوزير يطلبون من المدرّس و الناظر أداء عملهم .. ولا أحد يعترض على هذا .. لكن فيه طلب إضافى من الفريق الثانى -لن أقول الفريق المضاد- للوزير كذلك أن يقوم بعمله و عمل كثيرين سبقوه لم يؤدّوه على الوجه الأكمل .. ولاّ الوزير فوق المطالبه هو كمان بأن يقوم بواجبه !!

من حقّنا أن نقول للوزير بالمثل لو مش أد الوظيفه و إمكانيات الوزاره لن تساعدك فى أداء واجبك -وهو عظيم مقارنة بما تطلبه من مرؤوسيك- يبقى تترك منصبك هذا لمن هم أقدر منك على الإصلاح بالإمكانيات الحاليه .. لكن مش عدل نقول للمدرّس هى الظروف كده و انت قبلت العمل فيها ولا نقول المثل للوزير و نلتمس له العذر بضعف الإمكانيات أو بأن هذا هو الواقع !!

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

tiptoe.gif

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق
شارك

قبل كل شئ يجب ان نتفق على اننا متفقين بالفعل ..

كل الموضوع بالنسبه لى هو الاولويه ..

انا مع فكر الوزير ده .. يجب ان ينضبط النظام التعليمي اولاً على النظام الموجود بالفعل ثم نفكر في اصلاح هذا النظام ..

انتِ بتاعة IT زى حلاتى و ممكن تفهميني ...

لو عندك واحد موظف عمال يقول البرنامج الفلانى وحش .. و انتِ عارفه انه ما بيعرفش يستخدمه و بالتالى ما بيستخدموش .. مش بالمنطق كده ح تطلبى منه انه يستخدمه الاول و بعدين تشوفى سلبيات البرنامج ؟؟ مش يمكن يطلع البرنامج هايل بس عايز الناس تستخدمه عشان فائدته تظهر ؟؟ مش لما كل الموظفين يستخدموه ح تقدري تحددى بالضبط ال Capacity المناسبه للبرنامج و ان كان ال Hardware Resources مناسبه و لا لأ ؟؟؟

ازاى نقيم برنامج ما حدش لسه استخدمه صح ؟؟ ازاى ح نعمل Troubleshooting و ننضف ال Bugs

بعد كده نبدأ نحسن السياسات و النظم و خلافه .. مش كده و لا ايه ؟

إحنا غالبا مختلفين على الأولويات .. :big_boss:

أنا رأيى أن إصلاح المضمون سيعنى بالتبعيه إصلاح الشكل .. الشكل قائم من سنين طويله و يمكن أن يظل قائما تحت التهديد بالرفد و النقل و النفى دون أن يكون هذا باعثا على تحسين المضمون .. بالعكس تحسّن الشكل قد يغرى البعض بتصوّر إن كلّه تمام و العمليه التعليميه منتظمه و الأولاد مبسوطه و بتتعلّم بينما الحقيقه عكس كل هذا ..

مثال البرنامج أظنّه غير منطبق على ما نتحدّث عنه .. البرنامج نتائجه ملحوظه من عقود و يمكن لمسها فى تدهور مستوى الخرّيجين و فى مركز الجامعات المصريه على مستوى العالم وفى قدرة الطلبه على التكيّف مع متطلّبات نظام العمل .. بعد كل هذه السنوات يصعب كثيرا أن نقول أن البرنامج لم تتمّ تجربته أو أن المستخدمين غير قادرين على استخدامه !! و بعدين قد تكون المشكله فى إصرارنا على استخدام برنامج محلّى يتغيّر بتغيّر كلّ وزير مع إن فيه برامج ready made أثبتت نجاحها فى العالم كلّه و بمقدرونا الاقتباس منها و تطويعها بما يلائمنا بس إحنا مُصرّين على برامجنا المضروبه ..

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

tiptoe.gif

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق
شارك

الحقيقه أن أحدا لا يدعو لعدم محاسبة المهملين أو أصحاب الضمائر المعدومه !! يصعب فعلا تصوّر ذلك ..

لكن الموضوع باختصار هو مطالبة كل شخص فى مكانه و حسب سلطاته و إمكانيات وظيفته بما يقدر عليه بل بما يجب عليه !!

المؤيّدون لموقف الوزير يطلبون من المدرّس و الناظر أداء عملهم .. ولا أحد يعترض على هذا .. لكن فيه طلب إضافى من الفريق الثانى -لن أقول الفريق المضاد- للوزير كذلك أن يقوم بعمله و عمل كثيرين سبقوه لم يؤدّوه على الوجه الأكمل .. ولاّ الوزير فوق المطالبه هو كمان بأن يقوم بواجبه !!

من حقّنا أن نقول للوزير بالمثل لو مش أد الوظيفه و إمكانيات الوزاره لن تساعدك فى أداء واجبك -وهو عظيم مقارنة بما تطلبه من مرؤوسيك- يبقى تترك منصبك هذا لمن هم أقدر منك على الإصلاح بالإمكانيات الحاليه .. لكن مش عدل نقول للمدرّس هى الظروف كده و انت قبلت العمل فيها ولا نقول المثل للوزير و نلتمس له العذر بضعف الإمكانيات أو بأن هذا هو الواقع !!

معاكي حق ... بعد يومين بالضبط يكون الوزير الجديد قد قضى في الوزارة ثلاثة أشهر

لننتظر عليه أن يتم سنته الأولى ثم نحاسبه على ما قام به وما أنجزه ... بشرط أن نترك له المجال لتنفيذ رؤيته واستراتيجيته التي أراها الى الآن مبشّرة.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق
شارك

لننتظر عليه أن يتم سنته الأولى ثم نحاسبه على ما قام به وما أنجزه ... بشرط أن نترك له المجال لتنفيذ رؤيته واستراتيجيته التي أراها الى الآن مبشّرة.

حقّه طبعا ..

و ما أكثر ما انتظرنا فلن يضيرنا أن ننتظر عاما آخر و عسى أن تكون النتائج مبشّره ..

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

tiptoe.gif

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق
شارك

مثال البرنامج أظنّه غير منطبق على ما نتحدّث عنه .. البرنامج نتائجه ملحوظه من عقود و يمكن لمسها فى تدهور مستوى الخرّيجين و فى مركز الجامعات المصريه على مستوى العالم وفى قدرة الطلبه على التكيّف مع متطلّبات نظام العمل .. بعد كل هذه السنوات يصعب كثيرا أن نقول أن البرنامج لم تتمّ تجربته أو أن المستخدمين غير قادرين على استخدامه !! و بعدين قد تكون المشكله فى إصرارنا على استخدام برنامج محلّى يتغيّر بتغيّر كلّ وزير مع إن فيه برامج ready made أثبتت نجاحها فى العالم كلّه و بمقدرونا الاقتباس منها و تطويعها بما يلائمنا بس إحنا مُصرّين على برامجنا المضروبه ..

المخرجات هنا لا تعبر عن مخرجات البرنامج .. هى مخرجات فريق العمل سواء استخدم البرنامج ام لا ..

بما ان مصر كل حاجه فيها عشوائيه .. التعليم كمان في مصر عشوائى .. المدرسين و الناظر لا يستخدموا جدول المدرسه و يستعيضوا عنه بالدروس الخصوصيه .. و لا يستخدموا كتب المدرسه و يستعيضوا عنه بالكتب الخارجيه .. و التلاميذ لا تأتى الى المدرسه و يستعيضوا عنها بالدروس و المجموعات .. و بالتالى اصبحت المدرسه مجرد برصه او سوق قائم على العرض و الطلب بين التلاميذ و المدرسين .. لو غيرنا المنهج و غيرنا الاسلوب "من بره " لن يحدث اي تغير لأن الوضع باختصار : ما فيش مدرسه ..

الموضوع مش بالبساطه دى يا فيروز .. كل شخص في مصر عامل لنفسه النظام اللى يصلح له و بيفرضه على اللى حواليه بالقوه الجبريه عشان عارف ان النظام مجرد حبر على ورق .. الوزير ده لو كان لقى آليات للرقابه غير انه يسحب الخرزانه و يلف على المدارس كان عمله .. الوزاره كلها فاسده .. الفساد بقى عامل زي السرطان بيعدى كل اللى موجودين و بيحولهم لعملاء للفساد .. الرجل ده مش ح يعمر في الوزاره لأنه مش بيقاسم معاهم .. هى دى المشكله اما الحزم و المش عارف ايه ده .. كل ده عشان ما عرفوش يكسروا عينه ..

الماتش متباع

رابط هذا التعليق
شارك

الوزير ابن زكي بدر اللى ضرب عضو مجلس شعب بالقلم في المجلس ..

تصحيح :

عضو مجلس الشعب هو من ضرب الوزير بالقلم فى مجلس الشعب ، والعضو هو طلعت رسلان وكان عضو من حزب الوفد دورة 87-90 ، وقد توفى النائب عام 1998

الوزير هو اللى انضرب وكانت او سابقة لوزير ينضرب من نائب . وكانت الجلسة مذاعة على الهواء .

وقد شهد الجميع لزكى بدر بالبزاءة وقلة الادب .

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

المدرسين و الناظر لا يستخدموا جدول المدرسه و يستعيضوا عنه بالدروس الخصوصيه .. و لا يستخدموا كتب المدرسه و يستعيضوا عنه بالكتب الخارجيه .. و التلاميذ لا تأتى الى المدرسه و يستعيضوا عنها بالدروس و المجموعات

كلامك سليم يا استاذ طفشان

لكن .. وحتى تعلم ان من وضع النظام الفاسد هو بكل تأكيد فاسد حتى النخاع ..

الفت نظر حضرتك ان فلوس المجموعات في المدارس يت تقسيمها الى اسهم وتوزع من الصغير للكبير !!

وتصل نسبة منها الى وكيل الوزارة و الوزير نفسه !!

هنا .. ستجد ان النظام الفاسد جعل لمن هم في - أعلى الهرم الاداري - جعل لهم مصلحة مباشرة في تعقيد العملية التعليمية

سيدي

نحن لا نطلب الليونه مع المخطيء .. بل الحسم والشدة بكل تأكيد ..

وفي ذات الوقت .. لانطلب اختراع العجلة من جديد

نطلب فقط نظام تعليمي واضح الاركان لدولة عمرها 7000 سنة حضارة

والنظام التعليمي هو أول خطوة على الطريق الصحيح لبناء حضارة كما تعلم

رابط هذا التعليق
شارك

الحقيقة أنني مستغرب من أننا نناقش هنا سياسة وزير التعليم الجديد .. بموجب مواقف مسبقة ..

من أبوه أولاً ... والذي كان وزيراً للداخلية ..

وثانياً .. ممن سمعوا عنه وعن شدته ومواقفه مع الطلبة الذين يمارسون السياسة في جامعة عين شمس .. أو مع العاملين في الجامعة ..

والإثنين مرجعهم واحد .. بأن أبوه كان زكي بدر .. أشرس وزراء الداخلية في العصر الحديث ..

ثم أننا ننظر إلى أن الرجل كل مايفعله هو أنه يذهب في زيارات (مفاجئة) للمدارس بصحبة فريق عمل تليفزيوني وصحفيين ..

وأنه أمر بعقاب جماعي لمجموعة من المهملين والمستهترين ...

يا أساتذة ..

المعلم وظيفة تحمل من يعمل بها مسئولية أخلاقية كبرى .. لا يمكن أن يهمل في عمله بهذا الشكل .. ونقول معلش .. مرتبه ضعيف ..

ياسادة .. هل نسيتم أن الدروس الخصوصية تستهلك مليارات الجنيهات سنوياً من جيوب المصريين .. وتذهب للمدرسين ..

هل يعقل أن يقف الطبيب أمام المريض .. ويقول لما أبقى أقبض كويس حابقى أعالجه .. ويسيبه يموت ..

مهنة المعلم .. هي مهنة أخلاقية ..

ومن يتجاوز فيها .. يجب بتره من هذا الحقل تماماً ...

ثم أن الوزير قام بعمل إجراءات متعددة خلاف ذلك ..

أقال ونقل عدد من كبار الموظفين والمسئولون عن تطوير المناهج .. والذين يعملون في تأليف الكتب لحساب دور النشر الخاصة ..

قام بعمل إختبار تجريبي لطلبة الثانوية العامة .. فيه محاكاة لعملية الإمتحانات ..

تخيلوا أن في هذا الإختبار التجريبي .. تمت المحاكاة كاملة .. بما فيها تسريب الإمتحانات ..

أنا شخصياً .. لم أتخذ موقفاً محدداً تجاه هذا الرجل (أحمد زكي بدر) .. بل أنني أضع رأيي فقط في بعض المواقف والقرارات .. وهذا كل مارأيناه من الرجل ..

رأينا بعض المواقف والقرارات ..

ولكنها تعبر عن سياسة حاسمة حازمة .. فيها صرامة في التطبيق ..

ولكن ..

تطبيق ماذا ؟؟؟؟

ما هي السياسة العامة التي ستطبق ... ما هو منهج التطوير والتغيير الذي سيتبع ؟؟؟؟

لقد كان الوزير السابق (الجمل) .. عديم الطعم واللون والرائحة .. جاء .. ورحل .. ولم يشعر به أحد ..

لم نسمع إلا عن إمتحانات المدرسين للكادر .. وعمليات غش كبرى .. وفضائح لتسريب الإمتحانات ..

وتنكيل بطالب أو تلميذة أو مدرس قال رأيه في ورقة إمتحان ..

كان رجل بلا معنى ولا فائدة .. والحمد لله قد رحل ..

اليوم لدينا وزير .. ملأ السمع والآذن .. وبدون تحية له .. أو نقمة عليه ...

بل أننا نراه يعمل ...

ولنرى ....

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

 

1191_194557_1263789736.jpg


‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)
 

رابط هذا التعليق
شارك

الكلام ده فكرني بالنكته بتاعت الي راح للشيخ وسأله .. يافضيلة الشيخ هي مقولة (( يانهار اسود )) حرام ؟ قاله يانهار اسود ؟ انت متعرفش ؟

معالجه الخطأ لا تكون بخطأ .. والوزير استخدم ( الأباحة ) وقلة الأدب في فرض سيطرته على الموقف .. وده في حد ذاته خطأ يحاسب عليه .. وبكده فخطأه ده ميفرقش كتير عن الخطأ الي هو اصلا جاي يصلحه ..

ان يكون في وزير حازم وشديد ويتخذ قرارات فورية بالنقل والخصم فده شيء صحي ومطلوب ونشد على ايده فيه ..

لكن انه يكون وزير طويل اللسان ويتعامل مع الموظفين المخطئين كانهم عبيد او انه بيعاقبهم عشان ( هو شايف كده ) مش لان القانون فيه كده او يقضي بكده فده ميصحش وبالتاكيد يستحق الاعتراض عليه .. مش على المبدأ ولكن على طريقة التطبيق ..

التعليم في مصر خرب من زمان ومازال مسلسل سقوطه مستمرا .. ايوه محتاجين وزير ينزل بكل ثقله على مشاكل التعليم ..

بس المشكلة في حالة الوزير ده وبالشكل الي وصلنا بيه الخبر فالواحد يميل الى انه عمل كده واستخدم الشده والحزم مش لانه شايف الموقف سيء لدرجه لا تحتمل الا هذا الاسلوب وانما لانه هو ذاته لا يتقن الا هذا الاسلوب ..

مكانش فيها حاجه ابدا لو راح وشاف المنظر وبرضه بالبروبجاندا الي كانت معاه وفي هدوء راح مطلع ورقة قلم وماضي قرارات بالفصل والنقل .. لكن بذاءة وطولة لسان واستعراض ايهما اقدر على فرش الملاية بشكل اسرع فاعتقد ده اسلوب لا يليق بوزير ولا ينفع ابدا يكون طريقة لاصلاح وزارة كان اسمها اساسا وزارة التربية قبل ماتكون وزارة للتعليم .

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق
شارك

..

ثم أننا ننظر إلى أن الرجل كل مايفعله هو أنه يذهب في زيارات (مفاجئة) للمدارس بصحبة فريق عمل تليفزيوني وصحفيين ..

وأنه أمر بعقاب جماعي لمجموعة من المهملين والمستهترين ...

كلام جميل

طيب مش اللي بيتحكم عليه بالإعدام مش من حقه يا أسد يعرف التهمه ؟

ولا هي كده .. إحنا في بلد فيها قانون طواريء والسيئة تعم والحسنة تخُص ؟

يعني اللي جت رجله في الموضوع وهو إنسان مخلص في عمله ولقى نفسه منفي - سؤال بأسأله للمرة العاشرة هنا - ذنبه إيه ؟

هل ذنبه إن مدير المدرسة بتاعته مهمل ومستهتر

أقسم بالله والله على ما اقول شهيد إن اللغة التي يتحدث بها هذا الوزير هي نفسها اللغة التي يتحدث بها في الوزارة ... عُمركم شفتوا وزير في أول يوم له في الوزارة

أول يوم بدل ما يتعرف على الناس ويعرفهم بنفسه داخل يقول " يا وزارة وسخه يا وزارة معفنه "

إيه في إيه ؟

منذ متى والمرضى النفسيون والمعقدون يبصلحوا ؟

--------------------

ا

وثانياً .. ممن سمعوا عنه وعن شدته ومواقفه مع الطلبة الذين يمارسون السياسة في جامعة عين شمس

إنت بتتكلم جد ؟

هو احمد أبن زكي بدر كان شديد فعلاً مع الطلبة اللي بتمارس سياسة في الجامعة ؟

ولا قصدك طلبة الاخوان بس ؟

طب يا ترى بتوع جمعية شباب المستقبل اللي لها مقرات رسمية داخل الجامعات واللي جمال مبارك بيلمهم من على القهاوي وبيطلعهم معسكرات شباب كل سنة وبيظبط بهم أنتخابات إتحاد الطلبة كل عام ... بيمارسوا إيه يا أسد بيه ؟

أوعى تقول لي بيمارسوا ألعاب قوى عشان كده الوزير عامل عبيط وبيغض الطرف عنهم :big_boss:

-----------

المعلم وظيفة تحمل من يعمل بها مسئولية أخلاقية كبرى .. لا يمكن أن يهمل في عمله بهذا الشكل .. ونقول معلش .. مرتبه ضعيف

ما حدش قال كده يا بيه ..

لكن ما يبقاش المُدرس هو الحيطة المايلة وهو مصدر الفساد الوحيد ولابد أن يُنكل به شر تنكيل عشان التعليم ينصلح حاله

رأينا بعض المواقف والقرارات ..

ولكنها تعبر عن سياسة حاسمة حازمة .. فيها صرامة في التطبيق ..

ولكن ..

تطبيق ماذا ؟؟؟؟

ما هي السياسة العامة التي ستطبق ... ما هو منهج التطوير والتغيير الذي سيتبع ؟؟؟؟

الله ينور عليك .. قول لنا انت إيه هي سياسته عشان نفهم بقى ؟

هل هي سياسة تعتمد على البطش وقلة الأدب عمال على بطال .. وبالتالي خلال 5 سنوات سنصبح دولة محترمه في تعليمها وفي مدارسها ؟؟؟؟

---------------

وبرضوا هاكرر نفس الؤال اللي المدافعين عن الوزير بيغضوا الطرف عنه وكأني باكتب بحبر سري ...

هل لو كان الوزير يسري الجمل بضعفه ده .. كنا صحينا كده في يوم لقينا أحمد نظيف جايبه المكتب عنده وعمال يقول له يا وزير يا وسخ ياللي عملت الوزارة مزبلة ... هل هذا موجود في علم الإدارة يا سادة ؟ وتحت أي بند ؟

من ضمن الأسئلة الأخرى ...

المدير المهمل والمدرسين لم يُعدموا أو يسجنوا .. لكن أتنقلوا مدارس تانية .... اتحدى اللي يقول لي إنهم هايمشوا على الصراط المستقيم وهايطلعوا كل أبداعاتهم في تعليم الأولاد وهايبقوا زي الفُل في المستقبل

-----------

وعشان ما نشتتش الموضوع ....... وجهة نظري تتلخص في الأتي :

1- منصب الوزير يعتمد أولاً وأخيراً على الإدارة ... والوزير مش سوبرمان عشان يعمل كل حاجه لوحده ... ومش سوبرمان عشان يعادي كل من حواليه .

2- التعليم غير مشكلة المرور او مشكلة الأمن ... المرور والامن علاقة من طرف واحد ... قوانين موجودة تُطبق بدون اسيتثناء على الجميع ولا أعذار للمخالفين ..

العملية التعليمية مختلفة تماماً .. فهي منظومة متكاملة من مُدرس لطالب لبيئة محيطة لمناهج لـ لـ لـ ..

إذاً ما ينفعش بأي حال من الأحوال أن أُحمل طرف لوحده المشكلة وأجيب طين من الأرض وأحط فوق دماغه مثلما يفعل سيادة الوزير اللي هزء المدرسين وخلى هيبتهم تروح أمام الطلبة بتوعهم .

--------------

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...