اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أخي المسلم صباح الخير

Recommended Posts

اعزائي واخواتى احييكم

تحية للاستاذ الفاضل / سكوربيون

واسمح لى ان اشاركك فى بعض التفسيرات واولها اسرار الكنيسة السبعة

ولكن انا حاتكلم فى نقطتين الاول

اولا :

احنا عاوزين نتكلم فى الموضوع بروح محبة وكحب استطلاع وللعلم بالشيء - مش عيب انك تعرف عن شركائك فى الوطن تفاصيل عن دينهم اما بالنسبة للسيد سكوربيون – كل اللى حكاه داه اختصارات شديدة جدا جدا عن الدين المسيحي – التبشير يختلف اختلاف كلى يا استاذي الفاضل ولو عاوز اشرحلكم ايه الفرق بين مناقشات وحوارات الاستاذ سكوربيون والتبشير بيكون ازاى انا موافقة – كل اللى اتقرا حتى الان مجرد عناويين فقط – وانا متفائلة خير ان الموضوع داه مش حيتقفل ولا حاجة انشالله رغم محاولة البعض باجتهاد فى تغيير مسار الموضوع ..

ثانيا : انا لى رد بسيط على الاستاذ / محمود مصطفي ومن يسانده الراى .....

بس كلامى لحضرتك يا استاذ محمود علشان تعرف اننا بناخد الامور ببساطة شديدة اسمع منى القصة دي

انا لما كنت فى كلية حقوق وبالتحديد فى الترم الاول من سنة رابعة ( ليسانس ) و نادى اسمي دكتور الشريعة الاسلامية د/ جابر مهران - فى الميكرفون فى وسط دفعة عددها 2700 طالب وطالبة ما بين انتساب وانتظام - وقال ابنائي وبناتى الطلبة اطلب منكم التصفيق الحاد للطالبة المسيحية لانها حصلت وللمرة الثالثة على تقدير ممتاز فى مادة الشريعة الاسلامية – وانا كنت مكسوفة وفرحانة ومش عارفة اوصف الاحساس داه بفرحتى وطلب منى الدكتور اقول كلمة فى الميكرفون رحت مسكت الميكرفون وانا متلخبطة واول حاجة عدلت للدكتور وقولتله بس انا جبت فى سنة اولى وتانية بس ممتاز يادكتور لكن سنة تالتة جبت جيد جدا – راح قالي اسف لهذا الخطا – طب يا بنتى انت مسيحية لو انت جبتى السنة دي كمان ممتاز ( المقصود الليسانس ) يبقي تشتغلى معيده فى الجامعة لمادة الشريعة الاسلامية ؟ سؤال كان بيوجهه للدفعة كلها ؟؟

ياتري ليه ما خافوش اهلى من التبشير – مثلا لحسن يكون داه تبشير للدين الاسلامي فى الجامعة من قيبل الدكتور - بالعكس كانو بيحكوا للناس وفرحانين اوى بيا ومن تقديري – دا كمان كنت اعمل الابحاث وكنت بشترى كتب فقه وشريعة نادرة جدا الدكتور بنفسه قالى انت منين بتجيبي الكتب دي – وكنت منضمة لاسرة فى الجامعة انا الوحيدة كنت مسيحية وعددنا 24 طالب وطالبة وكلهم كانوا بيتناقشوا وبيستفسرو منى باستمرار عن الدين المسيحي ومتفاهمين جدا واسلوب حوارنا كان راقي جدا - وقصص كتير تدل على ان الموضوع مفهوش خوف وبسيط - احنا بنعرف عن دينكم كويس جدا او انا عن نفسي شخصيا اعرف حاجات كتير اوى اوى – تعالو انتم كمان من باب العلم اعرفوا شوية عن الدين المسيحيى .

على فكرة انا كنت بحب مادة الشريعة الاسلامية جدا وكانت بالنسبة لى الفاكهة اللذيذة بعد المواد الدسمة اللى عندي

لان كان عندي كتب تقيلة ورخمة جدا زى القانون المدني والمرافعات والجنائي والتجارى وهكذا .... واللى درسو حقوق عارفين كدا

- بلاش الكلام داه يا استاذ محمود ...من فضلك .... خد الامور ببساطة وحكمة ...

تحياتي للجميع :roseop:

وانتظرو اسرار الكنيسة السبعة :P

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

استاذ سكوربيون

مش عارف انت قرأت مداخلتى السابقة ولا لأ

عموما

كل عام وانت طيب وبصحة وعافية

كنت طلبت طلب صغير

انك تعطينا ملخص عن تواريخ الاعياد بدون تفصيل

وتجعل التفاصيل فى معياد العيد نفسه

اذا لم يستجاب الى طلبى مش حتفرج عليك فى التلفزيون يوم الخميس

تم تعديل بواسطة ssmaly
رابط هذا التعليق

اعزائي واخواتى احييكم

تحية للاستاذ الفاضل / سكوربيون

واسمح لى ان اشاركك فى بعض التفسيرات واولها اسرار الكنيسة السبعة

ولكن انا حاتكلم فى نقطتين الاول

اولا :

احنا عاوزين نتكلم فى الموضوع بروح محبة وكحب استطلاع وللعلم بالشيء - مش عيب انك تعرف عن شركائك فى الوطن تفاصيل عن دينهم اما بالنسبة للسيد سكوربيون – كل اللى حكاه داه اختصارات شديدة جدا جدا عن الدين المسيحي – التبشير يختلف اختلاف كلى يا استاذي الفاضل ولو عاوز اشرحلكم ايه الفرق بين مناقشات وحوارات الاستاذ سكوربيون والتبشير بيكون ازاى انا موافقة – كل اللى اتقرا حتى الان مجرد عناويين فقط – وانا متفائلة خير ان الموضوع داه مش حيتقفل ولا حاجة انشالله رغم محاولة البعض باجتهاد فى تغيير مسار الموضوع ..

ثانيا : انا لى رد بسيط على الاستاذ / محمود مصطفي ومن يسانده الراى .....

بس كلامى لحضرتك يا استاذ محمود علشان تعرف اننا بناخد الامور ببساطة شديدة اسمع منى القصة دي

انا لما كنت فى كلية حقوق وبالتحديد فى الترم الاول من سنة رابعة ( ليسانس ) و نادى اسمي دكتور الشريعة الاسلامية د/ جابر مهران - فى الميكرفون فى وسط دفعة عددها 2700 طالب وطالبة ما بين انتساب وانتظام - وقال ابنائي وبناتى الطلبة اطلب منكم التصفيق الحاد للطالبة المسيحية لانها حصلت وللمرة الثالثة على تقدير ممتاز فى مادة الشريعة الاسلامية – وانا كنت مكسوفة وفرحانة ومش عارفة اوصف الاحساس داه بفرحتى وطلب منى الدكتور اقول كلمة فى الميكرفون رحت مسكت الميكرفون وانا متلخبطة واول حاجة عدلت للدكتور وقولتله بس انا جبت فى سنة اولى وتانية بس ممتاز يادكتور لكن سنة تالتة جبت جيد جدا – راح قالي اسف لهذا الخطا – طب يا بنتى انت مسيحية لو انت جبتى السنة دي كمان ممتاز ( المقصود الليسانس ) يبقي تشتغلى معيده فى الجامعة لمادة الشريعة الاسلامية ؟ سؤال كان بيوجهه للدفعة كلها ؟؟

ياتري ليه ما خافوش اهلى من التبشير – مثلا لحسن يكون داه تبشير للدين الاسلامي فى الجامعة من قيبل الدكتور - بالعكس كانو بيحكوا للناس وفرحانين اوى بيا ومن تقديري – دا كمان كنت اعمل الابحاث وكنت بشترى كتب فقه وشريعة نادرة جدا الدكتور بنفسه قالى انت منين بتجيبي الكتب دي – وكنت منضمة لاسرة فى الجامعة انا الوحيدة كنت مسيحية وعددنا 24 طالب وطالبة وكلهم كانوا بيتناقشوا وبيستفسرو منى باستمرار عن الدين المسيحي ومتفاهمين جدا واسلوب حوارنا كان راقي جدا - وقصص كتير تدل على ان الموضوع مفهوش خوف وبسيط - احنا بنعرف عن دينكم كويس جدا او انا عن نفسي شخصيا اعرف حاجات كتير اوى اوى – تعالو انتم كمان من باب العلم اعرفوا شوية عن الدين المسيحيى .

على فكرة انا كنت بحب مادة الشريعة الاسلامية جدا وكانت بالنسبة لى الفاكهة اللذيذة بعد المواد الدسمة اللى عندي

لان كان عندي كتب تقيلة ورخمة جدا زى القانون المدني والمرافعات والجنائي والتجارى وهكذا .... واللى درسو حقوق عارفين كدا

- بلاش الكلام داه يا استاذ محمود ...من فضلك .... خد الامور ببساطة وحكمة ...

تحياتي للجميع :roseop:

وانتظرو اسرار الكنيسة السبعة :roseop:

شكرا لرد الجميل

وانا مبسوط بالفعل ومنبهر انك تحصلى تقدير ممتاز فى الشريعة مرتين ونص(علشان متزعليش لو قلت ثلاث مرات) تحبين هذه المادة

ومنتظرين اسرار الكنيسة السبعة

شكرا

رابط هذا التعليق

سنيور سكوربيون

سؤال تاني بس خايفة اكون باتقل عليك

التوراة نزلت على سيدنا موسى عليه السلام

و الانجيل نزل على المسيح عيسى بن مريم عليه السلام

ليه تم ضم الكتابين تحت مسمى (الكتاب المقدس) و انقسم الي العهد القديم و العهد الجديد

و امتى تم ضم الكتابين؟و هل في امر الهي بضمهم؟

تم تعديل بواسطة remo
رابط هذا التعليق

سنيور سكوربيون

و الانجيل نزل على السيد المسيح عليه السلام

ليه تم ضم الكتابين تحت مسمى (الكتاب المقدس) و انقسم الي العهد القديم و العهد الجديد

السيد المسيح لما جاء قال ( جئت لكى اكمل لا لأنقد ) لذلك العهد الجديد مكمل للقديم

ثانيا العهد القديم به كثيرآ من التنبوءات بمجيء السيد المسيح

رابط هذا التعليق

أهم الأعياد و المناسبات المسيحية

استاذ سكوربيون

عموما

كنت طلبت طلب صغير

يا خبر ... انا آسف من عدم انتباهي لسؤال حضرتك يا استاذي الفاضل ...

أولآ .. و حضرتك طيب و بخير و سعادة و راحة بال ....

ثانيآ بالنسبة للأعياد ... الأعياد القبطية عندنا في مصر نوعان:

الأولي ما يطلق عليها " أعيادسيدية" وهى الخاصة بالسيد المسيح له المجد وهى بدورها تنقسم الي أعياد سيدية كبري ... وأعياد سيدية صغري

التانية هي " الأعياد الغير سيدية" وهى الخاصة بالسيدة العذراء والملائكة والرسل والشهداء و القديسين.

الأعياد أيضآ بها ما هو ذو تاريخ ثابت لا يتغير أبدآ و أهمهم :

عيد النيروز و هو عيد رأس السنة القبطية : 11 سبتمبر

رفاع صوم الميلاد : 24 نوفمبر

ابتداء صوم الميلاد ومدته 43 يوماً : 25 نوفمبر

دخول السيدة العذراء الهيكل : 12 ديسمبر

عيد الميلاد المجيد (عيد سيدي كبير ) : 7 يناير

عيد الغطاس المجيد : 19 يناير

نياحة السيدة العذراء مريم : 29 يناير

عيد البشارة المجيد : 7 أبريل

تذكار ميلاد البتول العذراء مريم : 9 مايو

دخول السيد المسيح أرض مصر : 1 يونيو

رفاع صوم السيدة العذراء : 6 أغسطس

أول صوم السيده العذراء (15 يوماً) : 7 أغسطس

عيد التجلي (عيد سيدي صغير ) : 19 اغسطس

صعود جسد السيدة العذراء : 22 أغسطس

أما الأعياد الغير ثابتة المواعيد فأهمها حسب السنة الحالية هي :

رفاع صوم يونان : 24 يناير

أول صوم يونان : 25 يناير

رفاع الصوم الكبير : 07 فبراير

أول الصوم الكبير : 08 فبراير

أحد الشعانين : 28 مارس

خميس العهد : 01 إبريل

الجمعة العظيمة :02 ابريل

سبت النور : 03 آبريل

عيد القيامة المجيد : 04 إبريل

أحد توما : 11 إبريل

عيد الصعود : 13 مايو

عيد العنصرة : 23 مايو

أول صوم الرسل (49 يوماً) : 24 مايو

أتمني أن أكون أجبت بصورة وافية عن سؤالك ...

تحياتي و احتراماتي الفائقة .

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

علي فكرة ... بعد ما كتبت المداخلة اللي فاتت جه في بالي حاجة مهمة ...

اشعر بالأضطهاد و اطالب بالمساواة في المعاملة :roseop:

زي ما بناخد اجازات في اعيادكم .. انا كمان عايز آخد اجازات مدفوعة في اعيادنا .....

bag):

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

زي ما بناخد اجازات في اعيادكم .. انا كمان عايز آخد اجازات مدفوعة في اعيادنا .....

bag):

طب ماهو 7 يناير بقى اجازة رسمى يا سكوب يا خويا

ابقى انزل مصر عيد فيها وانت تاخدها اجازة

رابط هذا التعليق

سنيور سكوربيون

السيد المسيح لما جاء قال ( جئت لكى اكمل لا لأنقد ) لذلك العهد الجديد مكمل للقديم

ميرسي يا جو على ردك على السؤال الاول

طيب السؤال التاني ايه ظروفه معاك؟

و الله انا باسالكم عشان حسيت ان الموضوع دا فرصه اني افهم

انا اعز صديقة ليا مسيحية بس مش بسالها في اي حاجه خوفا انها تتضايق من كتر الاسئلة اللي عندي

فا ما صدقت سنيور كامل فتح الحوار دا و قولت اسالكم و اكيد هالاقي اجابات

رابط هذا التعليق

شكرا عزيزى سكوربيون لردك الوافى وارجو الا اكون اثقلت عليك

ايه ياعم الأعياد دى كلها

احنا ياعينى مساكين عيد صغير وعيد كبير وبارك الله فيما رزق

وبعيد تيجى تقول فيه اضطهاد

bag):

مافيش مرة فى حياتى اخدت اجازة يوم واحد فى اى عيد لكم

معلش ناس ليها حظ وناس ليها ترتر

رابط هذا التعليق

bag):

وانا من هنا باطالب الحاااااكومه بتنفيذ رغبة اخونا سكوب حفاظاً على جدار الوحده الوطنيه وحتى لا يشعر اخواننا المسحيين بالاضطهاد

وياريت نعمل جروب على الفيس بووك نطالب فيه بالكلام ده

وصدقونى ياجماعه ده هيبقى خير لينا كلنا زى السياحه بالظبط

بس ياريت القرار ده لا يُنفذ الا لما انزل مصر واتعين فى الحاااكومه علشان اقدر استفاد منه يعنى لان القطاع الخاص فى مصر

لا يعترف الا بعيد الفطر وعيد الاضحى فقط لا غير وحتى لو كان صاحب المال مسيحى تلاقيه بيقولك لا يجوز الاحتفال باعيادنا

وشكراً

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

استاذ سكوربيون

عموما

كنت طلبت طلب صغير

يا خبر ... انا آسف من عدم انتباهي لسؤال حضرتك يا استاذي الفاضل ...

أولآ .. و حضرتك طيب و بخير و سعادة و راحة بال ....

ثانيآ بالنسبة للأعياد ... الأعياد القبطية عندنا في مصر نوعان:

الأولي ما يطلق عليها " أعيادسيدية" وهى الخاصة بالسيد المسيح له المجد وهى بدورها تنقسم الي أعياد سيدية كبري ... وأعياد سيدية صغري

التانية هي " الأعياد الغير سيدية" وهى الخاصة بالسيدة العذراء والملائكة والرسل والشهداء و القديسين.

الأعياد أيضآ بها ما هو ذو تاريخ ثابت لا يتغير أبدآ و أهمهم :

عيد النيروز و هو عيد رأس السنة القبطية : 11 سبتمبر

رفاع صوم الميلاد : 24 نوفمبر

ابتداء صوم الميلاد ومدته 43 يوماً : 25 نوفمبر

دخول السيدة العذراء الهيكل : 12 ديسمبر

عيد الميلاد المجيد (عيد سيدي كبير ) : 7 يناير

عيد الغطاس المجيد : 19 يناير

نياحة السيدة العذراء مريم : 29 يناير

عيد البشارة المجيد : 7 أبريل

تذكار ميلاد البتول العذراء مريم : 9 مايو

دخول السيد المسيح أرض مصر : 1 يونيو

رفاع صوم السيدة العذراء : 6 أغسطس

أول صوم السيده العذراء (15 يوماً) : 7 أغسطس

عيد التجلي (عيد سيدي صغير ) : 19 اغسطس

صعود جسد السيدة العذراء : 22 أغسطس

أما الأعياد الغير ثابتة المواعيد فأهمها حسب السنة الحالية هي :

رفاع صوم يونان : 24 يناير

أول صوم يونان : 25 يناير

رفاع الصوم الكبير : 07 فبراير

أول الصوم الكبير : 08 فبراير

أحد الشعانين : 28 مارس

خميس العهد : 01 إبريل

الجمعة العظيمة :02 ابريل

سبت النور : 03 آبريل

عيد القيامة المجيد : 04 إبريل

أحد توما : 11 إبريل

عيد الصعود : 13 مايو

عيد العنصرة : 23 مايو

أول صوم الرسل (49 يوماً) : 24 مايو

أتمني أن أكون أجبت بصورة وافية عن سؤالك ...

تحياتي و احتراماتي الفائقة .

وفي التلات ايام اللي كان فيهم سيدنا يونس في بطن الحوت وبيبقي فيهم صيام برضه

ايه ياخي انت صايم ولا زي كل سنه؟

:roseop:

رابط هذا التعليق

فكرة مبسطة عن الكتاب المقدس

سنيور سكوربيون

ميرسي يا جو على ردك على السؤال الاول

طيب السؤال التاني ايه ظروفه معاك؟

و الله انا باسالكم عشان حسيت ان الموضوع دا فرصه اني افهم

انا اعز صديقة ليا مسيحية بس مش بسالها في اي حاجه خوفا انها تتضايق من كتر الاسئلة اللي عندي

فا ما صدقت سنيور كامل فتح الحوار دا و قولت اسالكم و اكيد هالاقي اجابات

الفاضلة remo

بالنسبة للجزء الأول من سؤالك فرد الفاضل joo يجيب بوضوح و بساطة شديدة عليه ... العهد الجديد هو تكملة للقديم و هذا ما قاله السيد المسيح نفسه ... بالنسبة لباقي سؤالك .. فأسمحي لي أن أحاول الرد واضعآ نصب عيني رأي أخوتي المسلمين حول كتابنا المقدس .. لذا كالعادة لن ندخل في التفاصيل ...

الكتاب المقدس عزيزتي بعهديه القديم والجديد يؤلف وحدة لا تتجزأ ولا تنفصل ... فالقديم أساس والجديد امتداد له وتكميل... و يعتقد المسيحيين انه لو فصلنا أحدهما عن الآخر لما اكتملت خطة الله للبشر ..... ومن يؤمن بالكتاب المقدس يؤمن به بعهديه معاً على أساس أنه كلمة الله الموحى بها التي لم ولن تتبدل لأن الله هو هو أمس واليوم وإلى الأبد.

تعاليم الكتاب المقدس متفقة فيما بينها تماماً .... ولها اتجاه واحد هو إعلان مقاصد الله للبشر....

حين نقرأ العهد القديم نفهم كيف خلق الله السماء والأرض وكل شيء.... كيف خلق آدم وحواء و أين وضعهما وكيف أخطئا .... ثم كيف أصبح نسلهما خاطئاً مثلهما.... وهنا يظهر وعد الله بخلاص الإنسان أي بإنقاذه من الورطة التي وقع فيها ومن نتائجها.... احداث و تنبوءات عديدة مثلما ذكر Joo محورها هو التحضير لمجيء السيد المسيح الذي هو المخلص بالنسبة للمسيحيين ..

من يقرأ توراة موسى ونظام الذبائح والرموز يدرك قصد الله من حيث نعمته إلى ذلك المخلص .... وهكذا فصل الله بين الوثنية واليهودية واختار شعباً يأتي منه المخلص لجميع الأمم.... وفعلاً جاء السيد المسيح من امرأة عذراء وكما تنبأ عنه الأنبياء في التوراة والزبور.

هنا كانت نهاية العهد القديم ...

أول من آمن بالمسيح عندما بدأ يبشر بالخلاص رجال بسطاء سمّيوا بعد ذلك تلاميذ.... و نظرآ لأنهم كانوا يرافقونه ويعملون بحسب تعليمه فقد أطلق عليهم اسمه ودعيوا مسيحيين.

وهؤلاء التلاميذ حملوا بشارة الخلاص ... حملوا رسالة الإنجيل إلى الأمم فيما بعد ... فالمسألة إذن ليست مسألة انفصال بين العهد القديم والعهد الجديد ... ولا بين يهودي ومسيحي.... الله لا يتبدل ورسالته لم تتبدل.... منذ القديم أعلن الله نفسه وكلم الناس بالأنبياء ... وفي ملء الزمان كلمنا بالمسيح يسوع... و هذا ما رواه كتبة الأنجيل الأربعة في العهد الجديد ....

هذا كان ملخص ( و ان كان يبدو مطول نوعآ ما للعلاقة بين العهد القديم و العهد الجديد ) أتمني ان يكون واضحآ قليلآ

الآن .. لماذ تسمية الأنجيل المقدس و الكتاب المقدس ... فبالرغم أن الإنجيل يشكل فقط القسم الأول من العهد الجديد ... فإن الاسم يطلق على كل الكتاب المقدس من باب تسمية الكل باسم الجزء ... وأيضاً لأن كلمة إنجيل أي "البشارة السارّة" تعبر بصدق عن حقيقة الكتاب المقدس.

ويتكون العهد الجديد من :

1. الإنجيل: بأقسامه أو أجزائه الأربعة: متى ومرقس ولوقا ويوحنا

2. التاريخ: ويشمل كتاب أعمال الرسل الذي يتحدث عن نشأة الكنيسة وانتشارها.

3. رسائل بولس الرسول: وعددها أربع عشرة رسالة.

4. الرسائل العامة: وعددها سبع رسائل.

5. سفر رؤيا يوحنا اللاهوتي.

وتعتبر مخطوطة قمران التي يرجع تاريخها إلى القرن الثاني قبل الميلاد من أقدم المخطوطات التي عثر عليها حتى الآن للعهد القديم، أما أقدم نسخة من العهد الجديد ... فهي أجزاء من الإنجيل بحسب البشير يوحنا التي يعود تاريخها إلى بداية القرن الميلادي الثاني ( حوالي سنة 110-سنة 115م ) وقد اكتشفت في نجع حمادي في مصر.

بالطبع لا يوجد أمر الهي بمعني آيات محددة تطلب بجمع العهد القديم الي العهد الجديد .... فلقد كان طبيعيآ متي انتهي الرسل من كتابة الأنجيل ان يصبح بالنسبة للمسيحيين استمرارية للعهد القديم و تكملة له ....

و هو عكس ما يعتقده اليهود ... و المسلمين ...

لكن هذا ليس بموضوع حوارنا ...

الآن ... هل أطمع من الجميع ان نؤجل الأسئلة الأخري الي ما بعد عيد القيامة .. فأمامنا اسبوع مليء بالمناسبات المسيحية التي سيتم عرضها تباعآ في هذا الموضوع مثلما تم ذكره في المداخلات التمهيدية .. و الان هو وقت الصوم الكبير و الذي سيكون محور التعريف القادم ...

كل الشكر .. بل كل المودة علي التشجيع الدافيء الذي يجده مسيحيي محاورات المصريين من أخوتهم في تلك المساحة ...

bag):

:roseop: :lol:

تم تعديل بواسطة Scorpion

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

الآن ... هل أطمع من الجميع ان نؤجل الأسئلة الأخري الي ما بعد عيد القيامة .. فأمامنا اسبوع مليء بالمناسبات المسيحية التي سيتم عرضها تباعآ في هذا الموضوع مثلما تم ذكره في المداخلات التمهيدية .. و الان هو وقت الصوم الكبير و الذي سيكون محور التعريف القادم ...

يا فندم حضرتك تؤمر

بس خاليك عارف اني لسا ما سالتش اي حاجه :lol:

مش عاوزاك تتضايق مني :roseop:

لاني عندي كم هائل من الاسئلة

شكرا لادبك و ذوقك في الرد عليا bag): :lol:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

في أحد موضوعات هذا المنتدى من فترة ليست بالقصيرة علمت أن هدي الإسلام ليس للمسلمين فقط بل هو لكل الديانات .

وأعتقد أن غضب الفاضل محمود مصطفى يرجع لأنه يظن أن هذا المنتدى للمسلمين فقط

فهو كمن يرى أن نصراني ذهب إلى المسجد ليتكلم عن المسيحية

والحقيقة منذ أن علمت هذه المعلومة وانا أستغرب لماذا لا يتكلم النصارى عن دينهم في هذا المنتدى كما نفعل ؟؟؟

إلى أن جاء الأستاذ سكوربيون بهذا الموضوع

ولكني أيضا لاحظت عدم دخول كثير من النصارى في الموضوع ليدلوا بدلوهم فيه

فلم أرى حسب متابعتي سوى اثنين

تفضل

هل ضاعت الفرصة لنحيا كراما في دولة محترمة وشعب مصون؟؟؟

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق

فكرة عامة عن الصوم في المسيحية

اولا ارحب جدا بالعزيزة الدكتورة / ام احمد - نورتينا

اما انت يا ريمو اسالى - زى ما انت عاوزة - احنا تحت امرك

ومرحبا بيك اخى ssmaly - وشكرا لمحبيتك

اول حاجة انا حأجل اسرار الكنيسة السبعة دلوقتى وبما اننا فى الصوم الكبير نتكلم شوية عن الصوم :

اهمية الصوم فى حياتنا ؟

الصلاة والصوم لازمان للأنسان لنموه فى العشرة مع الله والأنتصار على الحروب الشريرة . .

ضرورة الصوم

يقول الكتاب المقدس

أرجعوا الىﱠ بكل قلوبكم وبالصوم والبكاء يؤ2: 12

تعريف الصوم :

الصوم هو انقطاع عن الطعام فترة من الوقت, يعقبها طعام خالى من الدسم الحيوانى. وفترة الأنقطاع لابد منها لأننا لو أكلنا من بدء اليوم بدون انقطاع لصرنا نباتيـين وليس صائمين. وتختلف فترة الأنقطاع من شخص لآخر, حسب صحتهم – حسب نوعية عملهم – حسب سنهم – حسب قامتهم ونموهم الروحى - هناك أيضا تدرج فى الأنقطاع .

لماذا نصوم؟ وما هو الهدف من الصوم؟

الصوم حالة يتجه فيها الانسان نحو الله, مقـللا من الروابط التى تربطه على الأرض بالعالم , وضابطا عناصر طبيعته نحو السماء, فيأخذ نعمة تساعده على نموه فى الطريق الروحى والأنتصار على شهوات الجسد, فالصوم ليس غاية ولكنه وسيلة. وهدف الصوم والنسك والزهد ليس الألم أو الحرمان بل تحرير النفس من قيود الحس والمادة والخطية. فالصوم الحقيقى هو التوبة والرجوع, والشبع بالله.

الصوم وصية الهية :

الصوم اقدم وصية عرفتها البشرية فقد كانت الوصية التى أعطاها الله لأبينا آدم وأمنا حواء, وهى ان لا يأكلا من شجرة معرفة الخير والشر (تك2: 16-17), وهكذا نحن بالصوم نختبر ذواتنا ورغبات جسدنا. ونحن نسمع عن الأنبياء فى العهد القديم عن اصوامهم, فداود النبى قال : "اذللت بالصوم نفسى" (مز35: 13) وأيضا "أبكيت بالصوم نفسى" (مز66: 10), وهكذا دانيال وحزقيال ... وغيرهم.

والسيد المسيح أيضا علم تلاميذه أن يصوموا فقال : "هذا الجنس لا يخرج بشىء الا بالصلاة والصوم" (مت17: 21) , (مر9: 29),

وأوصاهم : "حينما يرفع العريس عنهم حينئذ يصومون" (مت9: 15),

وهذا ما يحدثنا عنه الكتاب فى حياة التلاميذ والرسل, فبولس الرسول يقول : "فى اتعاب فى اسهار فى اصوام" (2كو6: 5),

"فى اصوام مرارا كثيرة" (2كو11: 27),

والرسل يقول عنهم الكتاب "وبينما هم يخدمون الرب ويصومون" (اع13: 2).

هل هناك وصية الهية فى الصوم بأكل الطعام النباتى ؟

+ (الطعام النباتى هو المعين من الله للانسان قبل السقوط. فالانسان كان نباتيا) :

"وقال الله انى قد اعطيتكم كل بقل ... وكل شجر ... يكون طعاما" (تك1: 29).

+ (لم يصرح للانسان بأكل اللحم الا بعد الطوفان) :

"كل دابة حية تكون لكم طعاما كالعشب الاخضر" (تك9: 1-4).

+ (بالرغم من ذلك كان الأكل النباتى هو طعام قديسيه) :

قال الله لحزقيال النبى "وخذ انت لنفسك قمحا وشعيرا وفولا وعدسا ... واصنعها لنفسك خبزا" (حز4: 9) –

وقيل عن دانيال ورفاقه "لم يدخل فى فمى لحم ولا خمر" (دا10: 3)

هل هناك وصية كتابية بتحديد مواعيد للصوم - فى العهد الجديد او العهد القديم ؟ ؟ ؟ ؟

تم تعديل بواسطة Scorpion

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

رابط هذا التعليق

سؤالين بعد اذنكم

امتى صيام النجمه للنجمه ( اذا كنت بقولها صح و كام يوم تقريبا )

كان ليا واحده صحبتى ماجتش فرصه انى اسئلها بس كانت بتقول انها بتصوم على ميه مش زيت ؟ ( يعنى ايه مش فاهمه )

و اسفه على الازعاج

تم تعديل بواسطة jasmin hamed

I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference

رابط هذا التعليق

اعتبر هذا الموضوع نقله نوعية غير مسبوقه في سلوك اخواني المسيحيين

و احمد الله على ان مشاعري و معاملتي للمسيحي كالمسلم كاليهودي كالبهائي كالبوذي كالملحد..لا تتغير

اتعامل مع الجميع بصفتهم الانسانية و بحسن نيه الا اذا ظهر و ثبت العكس

اما موقفهم عند الله فأتركه لله

كمل يا سكوب

كملي يا اغابي

يا إخواني المسيحيين الشرفاء لكم مني ارق تحيه

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

الوصايا التي تحدد مواعيد الصوم

شكرا ليك يا اخويا زوهير وفعلا انا معاك فى الراى

ما نقدرش نحكم على علاقة اى شخص بربنا دي فى الخفاء ولا يعلمها غير الله فاحص القلوب

ومانقدرش ادين اى شخص - و اقول انا احسن من فلان او انا حادخل الجنة و وهو ... لاء ----

لا تدينو لكى لا تدانو .

الاخت الفاضلة Jasmin Hamed

اشكرك على مداخلتك

وتحت امرك بس انا حابة اولا اكمل سؤال كنت انهيت بيه مداخلتى اللى فاتت

وبعدين اجوبك على سؤالك فاسمحى لى -

هل هناك وصية كتابية بتحديد مواعيد للصوم – فى العهد الجديد او العهد القديم ؟

* قيل فى العهد القديم :

"وكان الى كلام رب الجنود قائلا هكذا قال رب الجنود ان صوم الشهر الرابع وصوم الخامس وصوم السابع وصوم العاشر يكون لبيت يهوذا ابتهاجا وفرحا" (زك8: 17-19) – "ويكون لكم فريضة دهرية انكم فى الشهر السابع فى عاشر الشهر تذللون نفوسكم" (لا16: 29).

ايضا من أمثلة الصوم في العهد القديم:

صوم الشعب أيام استير (أس4).

صوم أهل نينوى (يونان 3)

صوم الشعب أيام عزرا، ونحميا ( نحميا 1-9 / عزرا 8- 21 )

الصوم أيام يوئيل ( 2:2 1 – 17 )

+ قيل فى العهد الجديد :

"اذ كان الصوم ايضا قد مضى جعل بولس ينذرهم" (اع27: 9).

صام الرب يسوع أربعين يوما وأربعين ليلة (أنجيل متى 2:4) صام عنا وقدم لنا مثالا لتتبع اثر خطواته. - وداه الصوم اللى احنا حاليا بنصومه وهو الصوم الكبير -

صام الرسل قبل القداسات (سفر اعمال الرسل 2:13).

صاموا أيضا عند اختيار الخدام ورسامتهم (أع3:13،27:14).

الصوم فى وقت الخطر خلال رحلة بولس الرسول لروما (أع 21:27).

رابط هذا التعليق

أخي العزيز ابو محمد ... بل يجب ان نكمل جميعآ ... يجب ان نلتقط الخيط من حيث انتهي الآخرين و ليس من حيث بدأوا لندور مرة أخري في نفس الدائرة ...

دعني أوجه لك سؤال أستاذي الفاضل .. بل دعني أوجهه لجميع أخوتي المسلمين الذين يتابعون تلك السطور .. ماذا تعرفون عن الأقباط ؟

بمعني آخر ... اذا سألت ( سؤالي موجه للجميع ) أي قبطي في مصر عن الأسلام ستجده يعرف عنه الكثير ... يعرف عقائده .. عباداته ... طقوسه ... يقول لك كلامآ كثيرآ عن الصلاة و الصوم و الزكاة و الحج ... و يعرف بدقة الشيء الكثير عن العلماء المسلمين و آرائهم و أفكارهم و هذا شيء طبيعي للغاية ... فنحن نعيش في اجواء تمتليء برائحة الأسلام و الحديث عنه .. بل اننا نضبط ايقاع حياتنا علي ايقاع حياة المسلمين .. فكما تحددون مواعيد لقاءاتكم علي مواعيد الصلاة المختلفة فنحن نفعل المثل .. ( في حوزتي كارت تعريف لطبيب قبطي و في آخره مواعيد الزيارة مكتوب حرفيآ : من آذان الظهر الي آذان المغرب ) ... و لن يكن غريبآ أن تجد كثيرآ من الأقباط يرددون في كلامهم كلمات من صلب الثقافة الأسلامية ... فليس غريب أن تجد من يقولون مثلآ : " يا عم صلي عالنبي " دون أن يبدو في عيونهم دهشة أو في ألسنتهم سخرية ...

في مقابل ذلك لا يعرف المسلمون أي شيء عن الأقباط ... كيف نعيش ... ما هي عبادتنا و لا طقوسنا ... لا تعرفوا شيئآ عن صلاتنا أو أصوامنا الكثيرة و المتعددة و الطويلة ... لا تعرفوا شيئآ عن طقوس خطبتنا أو زواجنا ... لا تقرأوا شيئآ من كتبنا ... لا تعرفوا رجالنا الكبار اللهم الا بعض المسئولين في الكنيسة بحكم ظهورهم الأعلامي الضئيل ... يحدث ذلك كله و كأننا غير موجودين في مصر أو اننا لا نعيش بينكم.. نتنفس نفس الهواء و نتبع نفس العادات و التقاليد و نشكو من نفس الهموم و نعاني من نفس الآلام ...

أعترف أننى كنت أجهل الكثير عن الدين المسيحى ومذاهبه وطقوس المسيحيين فى الزواج وخلافه ... إلى أن وقعت فى موقف محرج لى ولزوجتى ..

لى صديق مسيحى من أيام الدراسة .. صديق .. وليس مجرد زميل .. تزاملنا أيام الدراسة ، وتخرجنا وفرّق بيننا التجنيد فى المواقع مع أننا كنا فى نفس السلاح .. والتقينا ثانية فى موقع واحد فى بورسعيد أثناء حرب أكتوبر .. وكنت قد تزوجت قبل الحرب بشهر واحد .. وخرجنا من الجيش بعد سنتين من الحرب ، وكان صعبان علىّ أنه لم يتزوج إلى ذلك الحين .. كانت تقطن فى الشقة المجاورة لنا أسرة مسيحية عندهم بنت متخرجة من الجامعة .. أخلاق عالية وجمال محتشم .. بعد أخذ رأى زوجتى .. وجسها لنبض جارتنا (الأم) .. رشحت البنت لصديقى ووصفت له حال الأسرة مع "هاى لايت" على الأخلاق العالية التى تمتعت بها تلك الأسرة .. وحددنا ميعاد للزيارة فاستعد الأب والأم والبنت لاستقبال العريس .. وجاء إلى منزلى فاصطحبته أنا وزوجتى إلى شقة جيراننا .. ويادوب قعدنا والبنت قدمت العصير .. ومفيش خمس دقايق ولقيت صاحبى بيستأذن فى الانصراف .. تركت زوجتى ونزلت معه وأنا فى غاية الدهشة لتصرفه .. وعندما سألته عن سبب انصرافه بهذا الشكل المحرج ... أجابنى بأنه فهم من صورة مار جرجس وهو يطعن التنين أنهما على مذهبين مختلفين ولايمكن إتمام الزواج .. ما لم أفهمه وانا قاعد زى الاطرش فى الزفة هو أنه أخبرهم عن اختلاف المذاهب بطريقة لبقة عندما أخبرهم "ردا على سؤال الأب :أين يقطن" بأنه يقطن بجوار الكنيسة الفلانية التى يحضر فيها القداس بانتظام .....

من يومها عرفت إن الأرثوذكسى لا يتزوج من الكاثوليك والعكس ...

فبدأت أسأل وأقرأ حتى عرفت أن كنيسة الإسكندرية الأرثوذكسية هى أعرق الكنائس (ربما فى العالم كله) .. وبالمناسبة فكلمة Orthodox مشتقة من الكلمة اليونانية Ortho ومعناها "الصحيح" أو "المستقيم" وكلمة Doxa ومعناها "الفكر" أو "العقيدة" ... حتى فى هذا نحن متشابهان يا عزيزى md2:

وللحديث بقية

يبقى نكمل هنا يا كامل إلى أن يخرج موضوع "ترميم جدار الوحدة الوطنية" من غرفة الإنعاش بعد الإصابات - المتعمدة - التى لحقت به :)

صاحبى وصديقى ورفيق سلاحى اللى ورطنى انا وام محمد وخللى عرقى مرقى قدام الأستاذ "عياد" جارنا .. كان بيبقى صايم أيام الكلية بس كان بياكل سندوتشات فول وفلافل من بوفيه الكلية واحنا بناكل جبنة وحلاوة بالقشطة (وش محمد سعد فى اللى بالى بالك) .. وكنا بنضحك ونقول له صيام إيه ده اللى انت صايمه ؟ .. أكل وشرب وتدخين وآخر منجهة ... يومها شرح لى حكمة الصيام كما شرحتها أختنا "أغابى" .. وقال لى حاجة لسه فى بالى لحد دلوقت .. قال لى إن والده ووالدته بيصوموا "صيام مسلمين" .. والله قال لى كده : "صيام مسلمين" لحد الساعة 3 او 4 وبعدين يكملوا "صيام مسيحيين" .. شايف البساطة والعفوية فى التعبير ياسكوب ؟ ...

نيجى بقى لسؤال الحلقة .. إيه هو الصيام اللى بيبقى 55 يوم ؟

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...