اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

CMA® Certified Management Accountant النظام الجديد مراجع كتب أسئلة إستفسارات وغيرها متجدد

عماد حمدي

Recommended Posts

• الردود 583
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

استفسار لو سمحتلي يا غالي

عندي قاموس تحفه و فعلا لا غني عنه

قاموس بابليون حاجة خيالية

وعندي فكرة للمذكرة و انا بدأت فيها فعلا

لو تسمحلي اعرضهم او ابعتهم علي اميلك

و نشوف هنقدر نستفيد ازاي

لو مش حابب عشان التشتييت - مفيش مشكلة

تم تعديل بواسطة spirit
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فى برنامج يا جماعة مهم جدا واكيد كل الناس هتحتاجه اسمه Nitro PDF .. البرنامج ده بيفتح اى فايل PDF وبيديك امكانية انك تغير فيه اى TEXT مش تاخدها Copy بس وكمان ممكن تحول اى فايل

PDF الى Word .. انا بستخدمه فى المذاكرة انى بحول الصفحات اللى بذاكرها الى Word ومع قاموس EasyLingo بقدر اترجم اى كلمة عايزها بمجرد انى اشاور عليها بالماوس وانا بذاكر وده ممكن

يتعمل فى ال Word بس انما PDF مينفعش ... وفى اوبشن تانى حلو فى البرنامج ..هيفتحلك Toolbar فى كل برامج الاوفيس تقدر تحول اى فايل Word او Excel الى PDF

انا حبيت اساعد الناس هنا عشان البرنامج ده مساعدنى فى المذاكرة فعلا ورفعت البرنامج على موقع 4shared عشان اللى عايز ينزله.. النسخة كاملة و معاها ال Patch بتاعها

ده اللينك بتاع التحميل

Links to Download Sites containing COPYRIGHTED or OFFENSIVE MATERIALS may be removed by the moderation team!

جربوا ومستنى الردود ان شاء الله

رابط هذا التعليق

عمده عمده بجد جزاك الله كل خير

وكمان كل الاخوه اللى بيشاركو معانا هنا

انا باغيب عنكم معلش علشان ظروف الشغل بس كلها 10 ايام واقعد لكم هنا على قلبكم :roseop:

رابط هذا التعليق

الأخ محمد صلاح

أحب أرحب بيك معانا في المنتدى

وأشكرك على مشاركاتك الفاعلة ونتمنى المزيد

شكرا على البرنامج

مجهود متميز من شخص مميز

تقبل تحياتي

أخوكACCOUNTING LOVER

رابط هذا التعليق

الأخ محمد صلاح

تم التحميل والتجربة والبرنامج رائع

شكراااااااااااااااااا

اللهم يــامن أجــاب نوحــــــــــــا حين ناداه

ويامن كشف الضر عن أيوب في بلــــــواه

ويامن سمع يعقوب في شكــــــــــــــــــــواه

ورد إليه يوسف وأخـــــــــــــــــــــــــــــــــاه

وبرحمته أرتد بصيرا وعادت النور عيناه

اللهم آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار

رابط هذا التعليق

ياجماعة احب فى البداية اشكر كل من ساهم فى هذا المضوع وبالاخص اخونا الكبير عماد :lol:

التى ابدعت اسهاماته بشكل يفوق كل تصور وشكر حار جدا جدا للاب الروحى لهذه الورشة استاذنا

bv:- ACCOUNT LOVER والفضل كل الفضل الى منبع كل خير ادامها الله داعمة ودافعة للامام

الفاضلة / ضحى :o اكرمكم الله جميعا وجزاكم عنا كل خير .

فى البداية احب ان اعرفكم بنفسى

اخوكم فى الله ABO SALMA محاسب فى شركة شحن فى مصر

اتمنى ان اكون من ضمن المقاتلين للحصول على هذا الهدف "CMA " داعيا الله عز وجل ان يوفقنا لما يحب ويرضى .

رابط هذا التعليق

في ملاحظه بس استاذ عماد ياريت تتاكد منها وهي ان الملفات المرفقة بتبقى متاحه للاعضاء الي مسجلين دخول فقط يعني اعتقد والله اعلم ان الزوار مش هيقدروا يعملوا داونلود للملف ده ..

احتياطي بدال ماتحطه مرفقات بس ارفعه على اي رابط خارجي كمان ..

من عنيا الأتنين يا مدام ضحي .. تحت أمرك هرفعه تاني حاللا ً وأتمني يكون الملف عجب سيادتك ..

استفسار لو سمحتلي يا غالي

عندي قاموس تحفه و فعلا لا غني عنه

قاموس بابليون حاجة خيالية

وعندي فكرة للمذكرة و انا بدأت فيها فعلا

لو تسمحلي اعرضهم او ابعتهم علي اميلك

و نشوف هنقدر نستفيد ازاي

لو مش حابب عشان التشتييت - مفيش مشكلة

بص إبعتهولي ع الإيميل مفيش مشاكل وانا هتناقش بأمرة مع أخونا Accounting Lover بخصوصة وان شاء الله نستنفاد منه ..

وأشكرك ع مبادرتك الجميلة دي وجزاك الله كل خير ..

فى برنامج يا جماعة مهم جدا واكيد كل الناس هتحتاجه اسمه Nitro PDF .. البرنامج ده بيفتح اى فايل PDF وبيديك امكانية انك تغير فيه اى TEXT مش تاخدها Copy بس وكمان ممكن تحول اى فايل

PDF الى Word .. انا بستخدمه فى المذاكرة انى بحول الصفحات اللى بذاكرها الى Word ومع قاموس EasyLingo بقدر اترجم اى كلمة عايزها بمجرد انى اشاور عليها بالماوس وانا بذاكر وده ممكن

يتعمل فى ال Word بس انما PDF مينفعش ... وفى اوبشن تانى حلو فى البرنامج ..هيفتحلك Toolbar فى كل برامج الاوفيس تقدر تحول اى فايل Word او Excel الى PDF

انا حبيت اساعد الناس هنا عشان البرنامج ده مساعدنى فى المذاكرة فعلا ورفعت البرنامج على موقع 4shared عشان اللى عايز ينزله.. النسخة كاملة و معاها ال Patch بتاعها

ده اللينك بتاع التحميل

Links to Download Sites containing COPYRIGHTED or OFFENSIVE MATERIALS may be removed by the moderation team!جربوا ومستنى الردود ان شاء الله

انا مجربتش لسة البرنامج دا .. بس أكي هيكون حلو ... أشكر سيادتك ع مجهودك معانا ..

عمده عمده بجد جزاك الله كل خير

وكمان كل الاخوه اللى بيشاركو معانا هنا

انا باغيب عنكم معلش علشان ظروف الشغل بس كلها 10 ايام واقعد لكم هنا على قلبكم :blink:

يارب يهونها عليك يا رامي يابني وتنزلنا مصر بألف سلامة .. هنفرشلك الموضوع ورد wst::

ياجماعة احب فى البداية اشكر كل من ساهم فى هذا المضوع وبالاخص اخونا الكبير عماد :lol:

التى ابدعت اسهاماته بشكل يفوق كل تصور وشكر حار جدا جدا للاب الروحى لهذه الورشة استاذنا

:ninja: ACCOUNT LOVER والفضل كل الفضل الى منبع كل خير ادامها الله داعمة ودافعة للامام

الفاضلة / ضحى :o اكرمكم الله جميعا وجزاكم عنا كل خير .

فى البداية احب ان اعرفكم بنفسى

اخوكم فى الله ABO SALMA محاسب فى شركة شحن فى مصر

اتمنى ان اكون من ضمن المقاتلين للحصول على هذا الهدف "CMA " داعيا الله عز وجل ان يوفقنا لما يحب ويرضى .

تشرف وتنور يا أبو سلمي .. ونتمني تكون إستفدت معانا .. وتتابع معانا إن شاء الله ..

فكل يوم في جديد بإذن الله .. وجزاك الله كل خير ع كلاماتك الجميلة دي bv:-

رابط هذا التعليق

bv:-

رابط آخر لـ CMA Store Version 1.0

للتحميل إضغط هنا

أو

Links to Download Sites containing COPYRIGHTED or OFFENSIVE MATERIALS may be removed by the moderation team!

مدام ضحي :

ع فكرة انا جربت أدخل كزائر .. وحملت الملف عادي جدا ً .. ع أي حال انا رفعته تاني ..

بالتوفيق للجميع ,,

:lol: :o

Emad Hamdy

رابط هذا التعليق

الاستاذ عماد الف شكر بجد ع المجهود الكبير دة انا لسة محملتش الكتب والبرامج دى بس كفاية التعب دة كلة تستاهل الشكر علية

sara_88

رابط هذا التعليق

الاستاذ عماد الف شكر بجد ع المجهود الكبير دة انا لسة محملتش الكتب والبرامج دى بس كفاية التعب دة كلة تستاهل الشكر علية

تحت أمرك يا سارة .. شوفي بقا كدة إية اللي ناقصك ونزلية ..

ولو فيه أي مشاكل في التحميل لقدر الله .. قوليلنا هنا .. علشان نعمل اللازم ..

بالتوفيق ,,

عماد

رابط هذا التعليق

السلام عليكم الاساتذة الافاضل عمدة و Accounting Lover

مجهود اكثر من رائع وربنا ينفعنا بيه واياكم ويجعله فى ميزان حسناتكم

وانتوا شجعتونى انا بدئت ع الخفيف كدة ربنا يعينا

وفيه تنويه بخصوص مكتبة السى ام ايه اولا (فكرة مبتكرة ومفيدة ورائعة)

ثانيا فيه الملف اللى على الربط /?5jyinzmz1do دا ملف عليه فيروس للاسف

يا ريت ترفعة مرة تانية بعد ما تعملوه سكان

وفى فكرة

انا بدات حولت الpdf الى word وعملت ترجمة بسيطةلبعض الجمل على اد فهمى

فايه رايكم اننا نتبع الاسلوب ده واللى خلص موضوع يرفعه لان الترجمة بتاخد وقت كبير وكفايه علينا المذاكرة واللى عنده وقت يساعد اللى ما عندوش وقت

على الاقل فى الاول لحد ما نخش فى الغميق نكون اتعودنا على المصطلحات

ودا هيسهل علينا كلنا ولو الاستاذ

Accounting Lover يساعدنا فى الموضوع ده نكوووون شاكرييين جدا على الاقل فى الاول

ولم ترد عليه يا عمده فى مذكرات سكادا

عارف انك مشغول بس فيه ناس ممكن تجيبلى مذكرات الاكاديمية

فانا كنت عاوز اعرف هل الحاجات دى مفيده والا بتشتت التركيز

Ibrahim Muslim Man

اللهم علمنا ما ينفعنا

رابط هذا التعليق

ولم ترد عليه يا عمده فى مذكرات سكادا

عارف انك مشغول بس فيه ناس ممكن تجيبلى مذكرات الاكاديمية

فانا كنت عاوز اعرف هل الحاجات دى مفيده والا بتشتت التركيز

أ.إبراهيم

أولا ً .. اللينك اللي سيادتك بتقول فيه فيروس .. فدا لبرنامج هوك بتاع الإمتحانات للنظام القديم .. بس أعتقد انه ولا فيه فيروس ولا شيء .. ع أي حال هوه مش مهم أوي لانه ع النظام القديم إنما برنامج جليم فدا مهم جدا ً لانه دا النظام الجديد ..

ثانيا ً بالنسبة لمذكرات إسكادا

بص يا زعيم انا أرسلت بالفعل مذكرات مركز إسكادا اللي سيادتك أرسلتها لي .. وانا أرسلتها لأخويا Accounting Lover وهوه تفضل مشكورا ً بالرد عليا .. وقال أنه بيتم فرزها الأن وهيقولنا اية اللي فيها مهم واية اللي مش مهم .. ويتم طرحها في موضوع الورشة ..

بمعني أوضح .. الحلقات اللي في الورشة هيبقي فيها جزء من مذكرات إسكادا .. بس كل الحكاية ان الراجل دلوقتي ع فكرة تعبان شوية فنعذرة لو فيه أي تأخير .. لكن كمبدأ عام فاحنا مهتمين بالموضوع دا ومتقلقش ..

موضوع الترجمة دا .. شيء كويس جدا ً وهيفيد وهتبقي سبق لمنتدانا لو دا حصل .. لكن فية حاجة مهمة :-

ودي مهمة جدا ً جدا ً جدا ً بالنسبة للمصطلحات المحاسبية .. لازم تفرق بين معني الجملة المحاسبي وبين ترجمتها ع أي برنامج ترجمة .. بمعني ان البرنامج ممكن يترجم ليك قطعة أو جملة معينة وتديك معني مختلف تماما ً عن المقصود بيه ..

لذلك فنحاول بقدر الإمكان قراءة القطعة أكثر من مرة وترجمع الكلمات فقط وليس الجملة او القطعة بوجه عام ..

لكن ع أي حال فهمي فكرة ممتازة .. وأن برشحها .. لكن قبل طرحها هنا في المنتدي لابد من مراجعتها أكثر من مرة والتأكد من صحة ترجمتها .. حتي لا يقع الآخرين في خطأ ونكون لقدر الله السبب فيه ..

شاكر لك سعة صدرك .. وأشكرك مرة تانية ..

wst:: :roseop:

Omda2006

Emad Hamdy

رابط هذا التعليق

ا/عماد فعلا الملف علية فيروس لان كل ماافتح الموقع اللاب عندى بيعمل pop up

sara_88

رابط هذا التعليق

ا/عماد فعلا الملف علية فيروس لان كل ماافتح الموقع اللاب عندى بيعمل pop up

خلاص يا سارة .. مفيش مشاكل مش مهم البرنامج دا خالص ..

نزلي أنتي بس برنامج جليم ..

لان هوك دا أصلا ً للنظام القديم ..

اوعوا تقصدوا ان ملف الوورد هوه اللي فيه فيروس !!!

طمنوني لو سمحتم ....... wst::

رابط هذا التعليق

انا مش عارفة انزل اي حاجة اساساالنت عندى ضعيف لسة ف اول جزء من الكتاب اديلي 10 دقايق محملش غير 2% مش متهيالي البرنامج دة مش بيفتح عندى لانى نزلت حاجة بنفس البرنامج دة ومشتغلش والله جالي احباط من قبل مااذاكر شكلها مدعي علية فيها

sara_88

رابط هذا التعليق

انا مش عارفة انزل اي حاجة اساساالنت عندى ضعيف لسة ف اول جزء من الكتاب اديلي 10 دقايق محملش غير 2% مش متهيالي البرنامج دة مش بيفتح عندى لانى نزلت حاجة بنفس البرنامج دة ومشتغلش والله جالي احباط من قبل مااذاكر شكلها مدعي علية فيها

بصي يا سارة الجزء الأول من كتاب هوك اللي هوه لحد الصفحة رقم 97 فدا مساحته كبيرة فعلا ً فوق الـ 100 ميجا ..

طلع عيني إمبارح علشان أرفعة .. طالما النت بطيء مش مشكلة حاولي تنزليه ع الفجر كدة بيكون النت عند الناس كلها كويس ..

بالنسبة بقا لبرنامج جليم ودا خاص بالنظام الجديد .. دا مساحت حوالي 9 مسجا

والبرنامج تسطيبة سهل جدا ً متقلقيش من كدة .. لو برنامج هوك كنت قلتلك ان هوه رخم حبتين لان فيه ملف مرفق مع هوك فيه طريقة التسطيب المظبوطة ..

ع أي حال اللينكات عندك وكلها شغالة ولسة ظازة مرفوع امبارح .. كل الحكاية ان النت عندك بطيء بس ..

ونزلي برنامج internet Download manager علشان التحميل يكون سريع عندك .. ودا برنامج كويس جدا ً ..

إستهدي بالله كدة وربنا ييسرلك أمورك .. وإذا أحتجتي أي شيء تاني .. احنا هنا تحت أمرك

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمته وبركاته :blink: :lol:

ألف مليون سلامة على أخونا الكبير والعزيز accounting lover وشفاه الله وعافه من أى مكروه أو مرض

والسلام والتحية الأخ للفاضل عمده ونشكره جزيل الشكر على مجهوداته الرائعة أحب أن أوضح شيئا أنى ذهبت الى جامعة القاهرة مصادفة

وسألت فى الدراسات العليا فى كلية التجارة عن كيفيفة الحصول على شهادة cma بواسطة الجامعه فوجدت أن مركز سكادا هو القائم بعملية التدريس

فى الجامعه ويقدم الجزء الواحد بمبلغ 3000 ج أى الجزءين 6000 ج بخلاف 410$ رسوم الامتحان والعضوية ورسوم أخرى وهذه الرسوم ثابتة من مكان الى آخر

الاختلاف فى مبلغ تدريس المادة العلمية ومركز سكادا هو القائم بالتدريس أيضا عن طريق نقابة التجاريين لذا أنا أرى أوسع انتشارا أقلهم تكلفة بالمقارنة بأسعار

أماكن أخرى لذا أرجو الافادة الدقيقة بخصوص مذكرات هذا المركز لأنها ستعبر عن جودته وأن كان تم الحكم عليه بالجودة فهو أنسب من غيره من حيث أماكن المحاضرات ومن حيث التكلفة لكن ينقص الاهم هو تقييم المادة العلمية المقدمة منه وبناءا على تقييم الأخ عماد والأخ accounting lover وأيضا mr cma لو أمكن

سأشترك فى هذا المركز وأرجو الافادة الدقيقة بخصوص مادته العلمية

ولكم جزيل الشكر والتحية الذى نحتسبه على الله أن يجعله فى ميزان حسناتكم :P :roseop:

أخوكم تامر

رابط هذا التعليق

Tamer

إسكادا ناس كتير إشتكت منه .. وراجع المشاركات اللي فاتت في الأول خالص .. هتلاقي أن أستاذ / حسام عبد الفتاح قالنا كدة من واقع تجربة أصدقائة الفعلية مع هذا المركز .. هذا والله تعالي أعلي وأعلم

لكن الغرفة التجارية و الجامعة الأمريكية دول غاليين شوية بس مش مشكلة فكويسين جدا ً جدا ً

ياعني مقارنة تكلفة مركز إسكادا 6000 جنية بالجامعة الأمريكية 8000 جنية يبقي الفرق مش كبير أوي ..

وكمان السعر أعلاه شامل الكتب الأصلية والبرامج والسديهات والأشياء هذه ( ماعدا الرسوم الثابتة " تسجيل + إشتراك + دخول إمتحانات " )

أري أن تتريث قليلا ً وتدرس الأمور بشكل أفضل وتسأل ناس درست قبل كدة في إسكادا واية هيا الإنطباعات بتاعتهم

ومتنساش الإستخارة ,, وربنا يوفقك لما فيه الخير

اخوك

عماد

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

شكرا ا/ عماد طيب مش كنت تقولي سايبنى كدة مااااشي

انا فعلا بنزلو ع الدونلودر وبرضو بطئ لحاد دلوقتى 15% بس انا اخر ماهزهق هشترى الكتب واريح دماغي

خد دى :blink:

sara_88

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...