اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

CMA® Certified Management Accountant النظام الجديد مراجع كتب أسئلة إستفسارات وغيرها متجدد

عماد حمدي

Recommended Posts

ا

بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

طبعاً اشكر اخوي عماد - حسام - م/ضحى - محمد افندي - ابو حودة

ولكل من وضع كلمة في هذا الموضوع

وبقولها لكم بكل صراحة انا سجلت في المنتدى ده بعد ما رأيت الحماس والانطلاق وحب مساعدة الغير في الوصول للهدف وهو هدف جميل يسعى له كل محاسب

و هذه اول مشاركةلي في المنتدى .

و ابدأها بالشكر لهؤلاء الذين ذكرت وغيرهم ان كانت الذاكرة خانتني في شئ

لاني جبت الموضوع من ص 1 الى ص 12 كلمة كلمة وحرف حرف

ووالله موضوع ياعمدة مهم وأنتم بدأتم بوضع النواة و نرجو من الله التوفيق

احييكم يا شباب واحب ان انضم اليكم وبقوة

جزاكم الله خير وجعلنا عون لبعضنا

وأحب ان أضيف بعض التعقيبات التي تساعد في بناء ذلك الصرح , وارجو ان تتسع صدوركم لي

و سأسردها في نقاط :

1- ذكر احد الاخوة هنا موضوع عمل ملخص ومذاكرته ليلة الامتحان أو ما شابه ذلك . يا أخوان شهادة CMA شهادة مهنية وليست علمية بمعني انها تختبر فيك طريقة تفكيرك و قدرتك علي حل المشكلات التي تواجه الشركة للخروج بها من مأزق أو الحصول علي opportunities جديدة وبالتالي ان لم تكن المعلومة قد أخذت وقتها معك وهضمتها جيدا وتفاعلت معها حتي النخاع ففرصتك في النجاح ضعيفة وحتي ان صادفت انك نجحت في part فأنك لن تنجح في الشهادة وان نجحت في الشهادة جدلا فلن تنجح في حياتك العملية , فعندما تجلس في interview عالمي لشركة متعددة الجنسيات عالميا مع BOD ويبدأوا يتحدثوا معاك علي أنك EXPERTوطبعا علي قدر اضافتك في المكان علي قدر تحديد SALARY

وبالتالي نقول اذا استطعت ان تخدع بعض الناس بعض الوقت فلن تستطيع خداع كل الناس كل الوقت.

وهذه الشهادات هي شهادات مارثون طويل لاصحاب الهمم العالية والنفس الطويل , فتحتاج الي صبر .

وليس معني كلامي ان احبطكم ولكن لكي نضع الامور في نصابها , هي ليست شعار أخطف شهادة من BORD وأجري , والدليل علي كلامى ان عدد الحاصلين عليها منذ ان تم اقتتاح BORD الي الان علي مستوي العالم 36000 شخص فقط .

فهناك اناس كثر اخذوا اكثر من PART ولكن لم يستطيعوا تجاوز الشهادة PART4 لانه يحتاج الي كتابة بقلم محترف وليس CHOICEفقط وهذا في CURRENT VERSION

أما NEW VERSION TIفهو أقوي وأعمق وBORD قالها صراحة ان سيختبر علي مستوي MASTERYأي خبير وان كان سيكون هناك اسئلة من النوع A,B,C

ولكن سيكون الاغلب من النوع C.

و سأكمل في مشاركة أخري

والسلام عليكم ورحمة الله

و المرء قدره علي ما كان يحسنه * و الجاهلين لأهل العلم أعداء

رابط هذا التعليق

• الردود 583
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله

الاخوة الاعضاء الكرام

اولا :ـ

احب احييكم على المجهو العظيم ده واحب اخص بالذكر الاخوة حسام وابو حودة والاخت doha وشكر خاص جدا جدا للعمدة

الاخ عماد حمدي الذي ادعو الله لك ان يجزيك عنا خيرا ويجعل هذا المجهود الرائع في ميزان حسناتك وان يبدلك خيرا مما فقد ويرزقه من حيث لا يحتسب وما تزعلش يا عمدة ان شاء الله خير وخيرها في غيرها

ثانيا :ـ

الرابط الموجود بالصفحة الثانية الخاص ب برنامج جليم cma 2010 كامل انا زلته الحمد لله ولكنه لا يعمل مش عارف ليه فيه ايقونات كتير اوي كده مش عارف هو يشتغل ازاي ومعذرة هتعبكم معايا شوية لان انا خبرتي شوية قليلة وتعاملي مع النت والمنتديات والداون لود قليل وهذه اول مرة اكتب فيهل في منتدى ولكم الفضل في ذلك لاني رايت منكم جدية وروح عالية اسأل الله ان يوفقنا جميعا للخير

ثالثا:ــ

ياعمدة فين وعودك فين انت قلت هتجمع كل الماتيريال عن الcma الجديد في رابط مباشر ياريت باللله عليك يا عمدة عشان اتاكد ان مفيش حاجة نقصاني وان شاء الله ابدأ اذاكر

رابعا :ــ

أنا أؤيد الفكرة التي قال بها أحد الإخوة بخصوص المذاكرة الجماعية وأقترح أن يقسم عمدة المنهج على مدى معين من الأسابيع بحيث يراعي أقل القدرات عشان نذاكر كويس لأن الموضوع مش سهل ولا هو نزهة زي ما قال الاخ MRcma

خامسا :ـ

أؤيد فكرتك يا عمدة الخاصة ب الشات الجماعي / البالتوك وارجو ان تكون في وقت مناسب واقترح ان تكون الساعة 8 بتوقيت مصر مرتين في الأسبوع مثلا

أخيرا ادعو الله ان يوفق الجميع لما يحبه ويرضاه انه ولي ذلك والقادر عليه

بالعلم والمال يبني الناس ملكهم لا يبنى ملك على جهل وإقلال

رابط هذا التعليق

أستكمال لما قد بدأته:

2- ذكر أحد الاعضاء أنه يمكن تأجيل الامتحان FROM WINDOW TO ANOTHER WINDOW وهذا غير صحيح علي النظام الجديد انما ذلك CURRENT VERSION

اما النظام الجديد فيمكن تعديل التاريخ IN SAME WINDOW .

مثال انا قمت بالحجز علي شاشة سبتمبر 2010 في يوم 10 , ثم حدث لي ظروف فلن استطيع الدخول في ذلك اليوم يمكنك ان تؤجل الي تاريخ اخر مثلا 12-10-2010 ولكن في نفس WINDOW.

3- بالنسبة الي شاشة OCTOBER فهي مزدحمة لدخول اعداد كبيرة عليها من الاشخاص

ولكن ليس من النظام الجديد بل أكثرهم من النظام الحالي الذي يريد خطف PART3 لكي يعادل PART2 في الجديد . فعلي من لديه الرغبة في الدخول لشاشة9و10 سرعة الحجز.

4- النقطة السابقة تستدرج في الكلام علي PART 3 ومن كان في النظام القديم ويريد الاكمال او من لم يدخل اي شاشة ويريد خطفه فلي نصيحة :

انتبه جيدا PART3 سيكون الاختبار قاسي فيه جدا وBORDسيقوي يده في وضع الامتحان , وذلك ملاحظ منذ حوالي 3شاشات ان الاختبارات اصبحت صعبة للغاية وكان هذا INDECTOR لدي الكثيرين ممن لديهم خبرة في CMA علي انه سيحدث تغير قريب .

وبالتالي انصح من لم يأخذ اي PART في القديم الا يخاطر بوقته ومجهوده وماله في أمر درجة صعوبته كبيرة و فرصتك شاشة واحدة فقط .وستدخل الامتحان تحت ضغط نفسي .

وانما يقوم بتشجيع هذه الفكرة المعاهد التي تعمل تحت السلم لانهم ليس لديهم القدرة علي تدريس الجديد حتي يستوعبوه جيدا , وبالتالي هم يريدون التكسب في تلك الفترة بتدريس ما يعرفونه في القديم فأنتبه لنفسك ولا تكن فريسة لاحد.

و أتوقف الان وأستكمل في مشاركة قريبة

و السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

رابط هذا التعليق

Mr CMA منورنا بمشاركتك معانا :Head: .. وبجد أعبر عن إعجابي بمداخلتك القيمة .. بس لي تعقيب صغير ع الإقتباس دا

ذكر أحد الاعضاء أنه يمكن تأجيل الامتحان FROM WINDOW TO ANOTHER WINDOW وهذا غير صحيح علي النظام الجديد انما ذلك

اما النظام الجديد فيمكن تعديل التاريخ IN SAME WINDOW .

مثال انا قمت بالحجز علي شاشة سبتمبر 2010 في يوم 10 , ثم حدث لي ظروف فلن استطيع الدخول في ذلك اليوم يمكنك ان تؤجل الي تاريخ اخر مثلا 12-10-2010 ولكن في نفس الويندو

انا قولت ان من حقكك أنك تأجل الإمتحان مرة واتنين وتلاتة وعشرة لكن قبل الإمتحان ع الأقل بثلاثة أيام ..

وفي مداخلة أخري .. قولت أنه مينفعش انك تمتحن بارت 2 قبل بارت وان لازم بالترتيب .. ياعني عكس النظام القديم ..

ومن حيث انها شهاده مهنية مش اكاديمية فانا قلبي أتقطع وصوتي اتنبح من كتبر ما قولت كدا .. وقلت يا جماعة مفيش مانع أننا نقرا كتب الكلية بالعربي تاني إسترجاع بس وتنشيط للذاكرة ..

الـCMA ع فكرة زي الماجستير فالمفروض الواحد مثلا ً الفصل دا هيتكلم عن التخطيط المالي . نقرا عن التخطيط المالي أي مرجع بالعربي نعرف ياعني اية تخطيط مالي وبيتكلم عن اية وكدة وبعد كدة نقرا هوك وجليم وكتاب المعهد .. بحيث تكون عندك معلومات هتخدمك ع المتسوي العملي لك أنت ..

فية ناس ممكن تخش الإمتحان وتختار عشوائي كدة وهما مش فاهمين اي حاجة في أي حاجة وهتلاقيه نجح بالحظ .. بس بينة وبين نفسة لا يفقه أي شيء

وع النقيض ممكن تلاقي واحد مسك الكتب ومذاكرها كويس أوي ومتعمق في مذاكرتة لكن مش معاه فلوس انه يدخل امتحان او يسجل او وقتة مش سامحلة ان يربط نفسة بإمتحانات او مقدرته المالية مش ولابد وعنده أولويات تانية .. وتلاقيه ناجح جدا في عملة ومش معاه CMA بس عنده معلومات أكتر من اي حد معاه الزمالة دي .. والأمثلة ع كدة كتير

لذلك قولنا برده ان النظام الجديد صعب موووووووت ودا بقا اللي هيبين مين اللي فاهم ومين اللي حافظ علشان في كلا الجزئين فية عندك أسئلة مقال كل بارت فيه سؤالين مقال والمدة ساعة بالظبط ..

اللي عجبني في الشهادة دي من وجهة نظري دون عن أي شهاده أخري .. انهم بيحدثوها بما يتناسب مع الحياه العملية .. وان لو كان غرضهم تجميع الأموال .. كان زمان الإمتحانات سهلة والحياه لذيذه ومفيش الرعب اللي الناس عايشينة دا .. لكن بجد دول ناس عايزة ترتقي بمهنة المحاسب

ربنا يرحم الـ ICDL اخويا أحمد عنده 13 سنة في الصيف هياخدها ان شاء الله :lol:

لذلك انا قولت نتعلم من أجل العلم وليس من اجل المال .. ومن حيث الإستفادة أكيد لازم تستفيد ومداركك هتتوسع وتفكيرك هيتغير وهتديك ثقة في نفسك .. ودا أهم شيء

ع أي حال .. كان لابد أن أشكرك ع مداخلتك دي .. ونصيحة في الصميم ووجهة نظر ممتازة فلك كل الشكر والتقدير :Head:

منتظرين منك المزيد يا زعيم ..

ولا ننسي جميعا ً

أننا نتعلم من أجل العلم وليس من اجل المال

ياريت كلنا نخلي دا مبدئنا

:lol: :lol:

أخوك

omda2006

Emad Hamdy

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

أبو خالد ..

حاضر من عنيا الأتنين في القريب العاجل ان شاء الله .. ممكن بكرة الصبح تلاقيهم ..

بس فية حاجة مهمة اني هحط كل الماتيريال زي ما قولت ع رابط مباشر .. بس في أول شهر خمسة هشيلهم لانهم واخدين مساحة فاقت 250 ميجا .. ودا مرفوعين ع موقع خاص مش سيرفرات مجانية ..

ومن هنا لأول الشهر بنصح الأخوه انهم ينزلوا القاموس ويبدأو بحفظ الكلمات ... هتساعد وهتنجز كتير في المذاكرة

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

استكمالا لما بدأته من تعقيبات:

5- بالنسبة ان bord اشترط ان تنجح في PART1 قبل الدخول في PART2 , اي اشتراط الترتيب .

فذلك لم يشير اليه BORD بل انه اشار الي انه يمكن اختبار اي البارتين حسب اختيارك , والدليل أنه سمح لك بدخول الاختباريين للبارتين معا وسيخفض لك FEES من 350$ للبارت الي 300$ فقط بشرط ان تؤدي الاختباريين معا , ومعلوم ان نتيجة الاختبار تظهر بعدها بشهر ونصف IN THE NEW CMAعكس النظام الحالي كانت تظهر IMMEDIATE ولو كان الشرط الترتيب لكان اشترط النجاح اولا في PART1 ثم اختبار PART2 بعدظهور النتيجة.

6-بالنسبة الي كتاب HOCK فالاعضاء هنا متشوقين له بشغف اكبر من حجمه ,كتاب HOCK كتاب يوجد به شرح بأسهاب ولغته سلسة وسهلة ولكن هو لحد ذاته لايكفي واحيانا (يتفزلك ) في حلول بعض EASYاكثر من اللازم فيضيع عليك وقتك في الامتحان لو تتبعت طريقته ,وانت في الامتحان محتاج الي كل ثانية بل فيتو ثانية ولا ابالغ فهو مثل (سلاح التلميذ) فيجب قراءة كتاب BORD جيد جدا وهو كتاب اذا قرائته لاول وهلة تشعر بسطحيته وانه سهل وساذج ولكن اذا تعمقت فيه وكثرت خبرتك ومعلوماتك تجد انه مربط علاقاتك جبارة وقوية وكلما ازددت تعمق فى المنهج ورجعت تقراء اول الكتاب مرة اخري تجده يفتح امام عينيك كنوز و علاقات لم تكن تراه من قبل لان خاصية LEARNING CURVE تزداد وتعلي فلا تيأس من الاول ولا تغترر بالمنهج , بالاضافة الي كتاب GLIM و السوفت لGLIM يكون كونت حصيلة معلومات تبدأ تتناقش مع الاعضاء و ذلك يحتاج وقت انتبه.

رابط هذا التعليق

Mr CMA

بالنسبة للناس الضعيفة في الإنجلش .. والناس اللي معلوماتها سطحية عن المحاسبة او مش متعمقة .. والناس اللي خرجت من الكلية ونسيت كل شيء ذكرته ..

فصعب أوي .. انهم لما يبدأو يذاكروا الـ CMA يذاكروا من كتاب المعهد او جليم .. لسبب بسيط بعيدا ً عن سلاسه هوك في الإنجلش

لكن كتاب المعهد او جليم بيشرح .. ع أساس اني اللي بيقرا فيه انه فاهم وعنده الأساسيات فبتلاقي انه مش بيتطرق لاي تفاصيل لان ع علم ان الشخص اللي بيذاكر اكيد بديهيا ً عارف هوه يقصد اية ..

طبعا ً لا ننكر أهيمتة وبالذات الأسئلة بتاعته .. الأخ Hossam كان قال ان فيه اسئلة من بتاعت المعهد جت بالنص في الإمتحان ..

وركزنا ع ان ع قد ما تحل كتير وتتعود ع حل الأسئلة كل دا بيعزز موقفك في الإمتحان .. ودا اللي ناقشناه في حل أسئلة جليم ..

ولو رجعت ورا شوية .. هتلاقيني قولت ان بعد ما نذاكر من هوك .. هيكون عندك معلومات كتير انا معاك انه متعمق اوي .. ودا كويس مش وحش .. بس برده هتلاقيني قولت (( ونقرا كتاب المعهد تاني )) لان بعد هوك لما تيجي تقرا كتاب المعهد هتلاقي ان كل المعلومات اللي في هوك موجوده في IMA بس مختصرة وانتا لما تقرا دا ودا هتحس بالفرق وصدق كلامي ..

تقبل مروري

اخوك

عمـــ omda2006 ـــاد

رابط هذا التعليق

بالنسبة للمجموعة الراغبة بجدية في دخول الاختبار لشاشة10 ولم يبدأوا الي الان القراءة او المذاكرة وسيبدؤا SELF STUDY فأنهم متأخرين جدا واذا انتظروا الي شهر 5 فمعني ذلك انهم بيهرجوا وبيلعبوا المنهج قوي للغاية وطويل ولا يمكن بأي صورة من الصور يتهضم في ذلك الوقت , وBORD خبيث جعل النتيجة تظهر بعد شهر ونصف

أنا أسأل سؤال و أنا أعرف أجابته ولكن أقوم بطرحه الان :

لماذا BORD جعل نتيجة ESAY بعد شهر ونصف ؟؟!! أريد أجابة محترف

رابط هذا التعليق

بالنسبة لإمتحانات النظام الجديد

فمنقدرش نحكم ع أي شيء خالص في الوقت دا ولا حتي في شهر مايو اللي هيعقد فية أول امتحان خاص بالنظام الجديد .. ياعني بعد شهر أكتوبر الرؤية هتوضح لناس كتير اوي .. شكل الإمتحان ومدي سهولتة وصعوبته والعومل دي ..

لكن في الوقت الحالي .. فالوضوع ما زال غامض حتي للمراكز والمعاهد اللي بتدرس النظام الجديد ..

عندك مثلا ً انا قولت انه سيعقد اول امتحان خاص بالـ CMA نظام جديد بداية من شهر مايو .. تمام

مركز ارادو لسة هيبدأ في الشرح بداية من 26/04/2010

والجامعة الأمريكية هتبدأ من بداية شهر مايو

فنستنتج من كدا ان الإمتحانات الخاصة بالنظام الجديد لسة بدري اوي اوي اوي .. ان الناس تعرف ظروف الإمتحان اية ونصائح الدكاتيرة الختصين بتدريس الزمالة دي ..

رابط هذا التعليق

أنا أسأل سؤال و أنا أعرف أجابته ولكن أقوم بطرحه الان :

لماذا BORD جعل نتيجة ESAY بعد شهر ونصف ؟؟!! أريد أجابة محترف

من عنيا الجوز :lol:

الأسئلة المقالية ESSAYفي النظام الجديد .. المعهد زي ماقال ع لسانك انها هتبان بعد شهر ونص لسبب واحد ملوش تاني

ان هيجمعوا كل الإجابات ع مستوي العالم ويختاروا الإجابة الأصح والأشمل والأمثل .. ويخلوا الإجابة دي هيا نموذج الحال ع مستوي العالم كلة

بمعني ان محمد وعبيد وعماد وسيف كل دول جالهم سؤال مثلا ً مقالي وكل واحد حل بطريقة وأسلوب معين ...

المعهد بقا هيشوف مين اكتر واحد إجابتة مظبوطة وصح .. مثلا ً لقينا سيف تنطبق عليه الشروط دي ..

ساعتها المعهد هيقول ان دي هتكون نموذج الإجابة اللي هيتصحح عليه وهيعمم الإجابة ع مستوي العالم في الإختبارات الجاية

اتمني اكون وفقت في ردي

سلامي لك ياغالي

:Head::Head:

أخوك

omda2006

Emad Hamdy

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

مضبوط كلامك يا عمدة وأضيف سبب أخر مهم أن صاحب القلم الخبير في كتابته سيضع حجر السقوط لصاحب القلم الضعيف فكلما كان قلمك قوي في أجابته سيقفل علي صاحب القلم الضعيف

فالهمة الهمة ياشباب

رابط هذا التعليق

الحمد لله .. لان لو كانت إجابتي طلعت خطأ كان زمان الأعضاء ثقتهم إتهزت بيا :lol: وقالوا اني بفت عليهم ..

والله الواحد بقدر الإمكان بيلف في المنتديات العربية والأجنبية المهتمه بالزمالات دي .. علشان يكون عنده علم بكل جديد ولما بقول حاجة أو أي معلومة هنا في الموضوع دا بكون بفضل الله وتوفيقة متأكد منها 100 % ومش بحطها غير لما أتاكد منها من كذا مصدر ..

خاصة ان دا لسة نظام جديد .. والموضوع مازال غامض لناس كتير .. ربنا يوفقنا يارب ونزودكم بكل جديد قريب ..

العملية عايزة صبر وجهود وتعب شوية لان المنافسة بقت قوية .. بس ان شاء الله ربنا معانا طول ما نيتنا اننا بنتعلم لخدمة الإسلام والمسلمين وبنسعي لذلك فأكيد ربنا هيقف معانا ..

المشكلة بس في الأسئلة المقالية دي ان مثلا ً " سيف اجابتة أشمل الشهر دا " هتتعمم إجابة " سيف " وتكون نموذج الإجابة ع مستوي العالم زي ما قولت .. ظهر مثلا ً بعد كدا " عماد " ودا إجابتة طلت أشمل من " سيف " هيبقي نموذج حل عماد هيتعمم ع مستوي العالم وهكذا .. فالمنافسة قوووووووووووووووووية جدا

متنسوش بقا بقيت محترف يا جماعة :Head:

بالتوفيق للكل ان شاء الله

:Head: :lol:

أخوكم

Omda2006

Emad Hamdy

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

أسمحوا لي يا أخوانا أعبر عن إعجابي بالحوار الرائع بين أستاذنا الفاضل عمده والعضو الجديد الأستاذ MR Cma اللي حاسس إنه هيكون إضافة متميزة للمنتدى.

كملوا يا شباب وربنا يجعله في ميزان حسناتكم.

على فكره يا عمده أنا مش محاسب بس كنت أشتغلت في مجال الاستثمار شويه وده اللي خلاني أدرس ال CFA بس سبته في المستوى الثاني ورجعت الجامعه ثاني ... ومين عارف يمكن أرجع له في كندا لو ربنا كتب ... ده بس اللي خلاني ما كملتش معاك في الموضوع ده ... بس انت والزملاء الأفاضل فيكم الخير والبركة ... وإن شاء الله نفتح لكم باب مخصوص زي باب كندا كده وتبقوا معلمين انتو كمان ... أشمعنى بتوع كندا يعني :Head: .

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

أسمحوا لي يا أخوانا أعبر عن إعجابي بالحوار الرائع بين أستاذنا الفاضل عمده والعضو الجديد الأستاذ MR Cma اللي حاسس إنه هيكون إضافة متميزة للمنتدى.

كملوا يا شباب وربنا يجعله في ميزان حسناتكم.

على فكره يا عمده أنا مش محاسب بس كنت أشتغلت في مجال الاستثمار شويه وده اللي خلاني أدرس ال CFA بس سبته في المستوى الثاني ورجعت الجامعه ثاني ... ومين عارف يمكن أرجع له في كندا لو ربنا كتب ... ده بس اللي خلاني ما كملتش معاك في الموضوع ده ... بس انت والزملاء الأفاضل فيكم الخير والبركة ... وإن شاء الله نفتح لكم باب مخصوص زي باب كندا كده وتبقوا معلمين انتو كمان ... أشمعنى بتوع كندا يعني :lol: .

منورنا يا أستاذ أحمد والله .. وكويس انك طمنتا ع سيادتك .. وخد دي :roseop: عربون محبة

ربنا يباركلك يارب .. ودي شهاده منك أعتز بيها .. وربنا يوفقنا ونتقدم الي الأمام ..

دعواتك ونفسك معانا بس .. موضوع قسم مخصوص دي .. يا سلام عليك بجد تبقي تمام اوي اوي اوي ..

وتديني بس صلاحيات التعديل في الموضوع دا مش أكتر .. وتفعلوا نظام المرفقات .. لان زي ما انت شايف الزيارات بفضل الله فوق ال 9000 زائر في 20 يوم بالظبط من 17 مارس والأعضاء قليلين أوي .. فبعد كدا نحط لينكات التحميل في المرفقات علشان بس يكون فية تفاعل أكتر من كدا .. ويتم تقسيم الموضوع لكذا حاجة منها باب الماتريال وباب للامتحاانت وووووو .. الواحد في دماغة أفكار وياريت لو تتبني الفكرة دي ونكون ع تواصل للترتيب

شكرا ً مرة تانية يا جميل

:roseop::roseop:

أخوك

Omad2006

Emad Hamdy

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

انا معنديش فكرة الاسئلة المقالية بتتصحح ازاي او هتتاجل اعلان نتيجتها شهر ونص ليه لكن في اعتقادي الخاص وكمجرد راي لا يستند على معلومه مؤكده فسبب التاجيل مش لان هيدوروا مين الي هيجاوب افضل شيء وانما عشان الوقت يكفي لتصحيح الاسئلة ( بضمير ) لا اكثر ولا اقل .

في رايي المتواضع ان الي عنده القدرة اصلا انه يحط سؤال بالتاكيد هو خبير موثوق في رايه واجابته اكثر من الي هيحل السؤال وبالتالي فهم مش محتاجين يجمعوا اجابات عشان يشوفوا مين الي هيجاوب افضل شيء ويعتمدوا اجابته لان اصلا عندهم خبراء بتحط اسئلة واكيد يقدروا يحطوا اجابات افضل شيء وتعتمد اجاباتهم دي ..

عن نفسي يعني لو بحط اسئلة مقالية هحطها بالشكل الآتي :

هكتب السؤال .. بعدين هكتب الاجابة النموذجية مش على شكل مقال وانما على هيئة نقاط لابد من تغطيتها .. وبالتالي فالي بيصحح الاجابات هيقرأ المقالة الي انكتبت وهيشوف هل الممتحن غطى الجزئية دي في كلامه ولا لاه .. ذكر الحته الفلانية ولا لاه .. انتبه الى ضرورة التاكد من الحاجه العلانية ولا لاه ..

مثال .. لو المقاله مثلا المطلوب كتابتها عن نظام مراجعي مثلا يعني ..

هكون متاكده ان الي جاوب كتب حته ان يكون في فصل للبيع عن استلام النقود عن تسليم المبيعات ..

هتاكد ان في عملية توثيق بتحصل ..

هتاكد انه ذكر حته لابد من تبديل المواقع من فترة لاخرى فالي كان بيبيع يمسك النقدية والعكس ..

بالظبط زي لما اطلب من طبيب مثلا واقوله جاءك مريض للطواريء ومطلوب اجراء جراحه عاجلة للزائده مثلا .. اكتب في هذا الموضوع ..

بديهي لو الطبيب ده مكتبش حته ( سألت المريض ان كان تناول شيئا في الساعات السابقة , او قمت باجراء غسيل معدي بشكل احترازي ) اي من العبارتين دول يوفوا بالغرض في حته ان الطبيب انتبه للبديهية الطبية دي .. بينما لو مكتبش اي منهما يبقى هو دكتور مش شاطر لان ممكن يعرض حياة مريضه كده للخطر وعليه هينقص درجه في السؤال المقالي وهكذا قيس على ذلك ..

النتيجه هتعلن بعد شهر ونص او شهرين وهي الفترة اللازمه لقراءة كل المقالات المكتوبة وتقييمها بينما الاسئلة لو صح وغلط واختياري بتتصحح في ساعتها حتى لو مكتوبه على ورق سهل اوي ينحط سكانر والكمبيوتر يصححه لكن المقالة لازم بشر الي يقراها وعليه لازم تاخذ وقت ..

ده مجرد راي والله اعلم ان كان هو السبب ولا لاه بس انا اميل للاخذ بيه ..

تم تعديل بواسطة doha

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

بالنسبة لموضوع ان نتيجة السؤال المقال تظهر بعد شهر ونصف وأن تفسير ذلك كما قال MR cma و omda هو ان ينظرو الى افضل اجابة ويجعلونها هي النوذج الذي يتم التصحيح على اساسه بالاضافة الى تغيير هذا النموذج كل امتحان حسب الاجابة الجديدة الموجودة فان ذلك لو حدث يكون فيه ظلم كبير اذ كيف لي ان اعرف كطالب هذه الاجابة النموذج والمفروض ان يتم التقييم على اساس المنهج المتاح الذي وفره لنا المعهد وذاكرناه وانا هنا اتفق مع الزميلة doha فيما ذهبت اليه اذ ان ذلك هو المنطق ياريت يا اخ mr cma و يا اخ omda لو في مستند رسمي او كلام اكيد يثبت صحة هذا التفسير من جانبكم وان هنا لا اشكك لا سمح الله في كلامكم ولكن ليطمئن قلبي

ادعو الله ان يوفق الجميع

رابط هذا التعليق

مش عارف يا جماعة ده ممكن يكون راى بس

انا بصيت على ال اى ام ايه و الهوك و جليم و ده مختصر راى فى الموضوع

ال اى ام ايه ريفرنس ممتاز بس مينفعش تعتمد عليه فى الامتحان انهم اكيد هيستهدفو الناس الى معتمده عليه و هتلاقيلك بتاع 50 60 سؤال متنطورين بره

و ده عن خبرة

عجبنى جدا كتاب هوك كمساند لل اى ام ايه

جليم " و ده راى الخاص" انا مش شايف انو متعمق و لا حاجة بس كل الحكاية انو ماشى بنظام 1 2 3 A B C

و ده مينفعش لى لفل سى خالص

بمعنى اوضح ال اى ام ايه بيقلولنا احنا عايزين ناس فاهمة مش حافظة و احط مليون خط تحت الموضوع ده

نقطة تانية و وارجو ان محدش يزعل منى

انا بقالى فترة بشتغل مع المان و اتعلمت منهم حاجات كتيرة

" احنا لسه مبتديناش ليه؟"

رابط هذا التعليق

ياريت ياجماعة نبدأ فعلا فى المذاكرة لان كل شوية الوقت بيتأخر

الكلام فى سهولة وصعوبة الأمتحان وطريقة التصحيح مش هتفيدنا دلوقنى بل بالعكس هتحبطنا اكتر

تعالوا نحدد ميعاد نبتدى فية كلنا ونقسم المنهج ونتفق على طريقة المذاكرة

ويايرت لو نعمل موضوعين فى المنتدى

واحد يبقى فية الماتيريال والقواميس وبس

والتانى للنقاش على المذاكرة وبس

عشان اللى عايز الكتب يلاقيها فى الموضوع الأول واللى عاوز يسأل نجاوبة فى الموضوع التانى

اية رأيكم؟؟؟؟

ولما فتح الختم الخامس رأيت تحت المذبح نفوس الذين قتلوا من اجل كلمة الله

ومن اجل الشهادة التي كانت عندهم. وصرخوا بصوت عظيم قائلين حتى

متى ايها السيد القدوس والحق لا تقضي وتنتقم لدمائنا من الساكنين على

الارض. فأعطوا كل واحد ثيابا بيضا وقيل لهم ان يستريحوا زمانا يسيرا ايضا

حتى يكمل العبيد رفقاؤهم واخوتهم ايضا العتيدون ان يقتلوا مثلهم

(رؤ 6 : 9-11)ا

رابط هذا التعليق

ابو خالد & DOHA انا بدور ع المصدر من تاني من ع موقع الـ IMA وع فكرة انتي كلامك منطقي جدا بس دا اللي المعهد قالوا بالظبط .. بدور ع المصدر وهتلاقوه ان شاء الله النهارده

abasery و mohamedta ما احنا قولنا يا جماعة نبدأ نحفظ الكلمات لحد اول الشهر .. الكلمات اللي كانت في قاموس مصطلحات الـ CMA هتساعد كتير في المذاكرة والكلمات مش كتير اوي .. وقولنا اننا هنبدأ في اول خمسة سوا ..

طيب اللي فيكم فنط شابتر وان بس نظام جديد .. يتفضل يقولنا العناصر بتاعته اية وكدة class A

وشكرا

رابط هذا التعليق

الأخ omda شاكر على الاهتمام واتمنى يكون في كلام جديد لان كده الواحد مش مطمن خالص لأن النظام ده أشبه بمسابقة ادبية يختارون فيها الاديب الامهر في الكتابة وهذا هو المعيار الوحيد او اشبه بمناقصة عامة يختارون فيها السعر الأقل المقدم بالطبع مع عدم علم أي من المتقدمين بما سيقدمه الآخرون وهذا ليس منطقيا أبدا حيث أننا أمام منهج يتم الاختبار على أساسه، المهم ربنا يسهل إن شاء الله ويكون في كلام جديد مبشر

بس عندي بعض الأسئلة يا عمدة

السؤال الأول :ــ

هو انا لازم اسجل قبل الامتحان بوقت معين واحجز الامتحان قبلها بوقت كافي ولا اذاكر الأول واطمن على هضم الموضوع كويس وبعدين اتقدم للتسجيل والامتحان

السؤال الثاني :ــ

ينفع امتحن هنا في السعودية الجزء الأول وامتحن في مصر الجزء الثاني لما أرجع إن شاء الله ولا انا لازم أمتحن في نفس المكان للجزئين

السؤال الثالث :ــ

انت قلت قبل كده ان الرسوم 1090 $ مقسمة كالآتي 190 $ للاشتراك و 200 $ للتسجيل و 700 $ للامتحان على جزأين

هو ايه الفرق بين التسجيل والاشتراك

السؤال الرابع :ــ

أنا جربت أطبع شوية من hock لقيت الكتابة مش واضحة اوي بس طباعة جليم كويسة والكتابة واضحة يا ترى في حل للمسألة دي

مع خالص تحياتي وتمنياتي بالتوفيق

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...