اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مذكرات واحدة متغربة

Recommended Posts

انا قولت اكتب كلامى ده هنا عشان ماحدش هيفهمنى او يحس بيا غير المغتربين اللى ذيى واسميها كمان مذكرات عشان ما اكترها عندى

انا جوزى بيشتغل فى شركة كان الاول اغلبها اجانب والباقى لبنانيين وقلة منهم مصريين وبرغم ان مركزه كويس فى الشركة والحمد لله اليومين دول كل يوم ييجى مضايق جدااااااا

لان اللبنانيين اللى معاه شغالين من تحت لتحت بيعملوا احلال للاجانب ويجيبوا بدالهم لبنانيين برضوا

ماعلينا

ال hr manager سعودى لبنانى وخالته مصرية وجوز عمته سورى يعنى خليط مهبب كده.........الحلو ده بقى بيموت فى اللبنانيين واللبنانيات لانهم واكلين عقله جداااااااا

والاخوة السعوديين الكبار سايبينه يعين ده وده وعلى مزاجه ومبرتع عالأخر لانه هو كمان بيضبطهم........اكيد فاهمنى

كان بيشتغل فى شركة طيران كبيرة كلنا عارفينها هنا فى السعودية وبعدين جه اشتغل فى الشركة دى وبعدين جاب كل الشله بتاعته اللبنانية معاه......وعاملين حزب كده بصراحة فى منتهى ال......ولا بلاش

وللعلم جاب كمان الستات والبنات اللى كانوا بيشتغلوا معاه لان الشركة دى بيشغلوا معاهم الستات عادى بس ليهم دور لوحدهم كده

الحلوين بقى عاملين جو مهبب وانتوا طبعا فاهمين........حفلات اعياد ميلاد كل شوية وكلام فاضى وانا جوزى غلبان مالوش فى الحاجات دى ومش وبيبقى هيطق منهم بس طبعا مش بيتكلم طبعاااا وكاتم فى قلبه من الاجواء السافلة اللى حواليه

وكان الاول مش بيقوللى لكن دلوقتى وصل بيه الحال انه كل ماييجى واقوله مالك يقعد يحكيلى عن بلاوى بيعملوها........تعبان وزهقان جداااا

والمشكلة انه بيشتغل بضمير ويقعد يقول هيوقعه الشركة ومش عارف ايه.......وانا احاول اهديه واقوله واحنا مالنا.......برررضو مافيييش فايدة

كل يوم ييجى يحكى على حاجات والله لو مين مش هيستحملها......معاه فى الادارة اللى هو شغال فيها تلاته والمدير بتاعهم كلهم لبنانيين..... راميين كل حمل الشغل عليه

وهما اللى بيتفسح فى البحرين او دبى........و اللى ييجى يسالوا عن فندق كويس فى شرم الشيخ........

واللى فرسنى بقى جااااااااااامد النهاردة واحد معاه بيقوله انا حجزت عشان اروح اتفرجلى على كام ماتش من النهائى فى كاس العالم.........اعمل فى نفسى ايه طيب؟؟؟؟؟؟

كل ماتحصل حاجة فى الشغل تعالى يا فولان اعملها وانا عارفة طبعا السبب لانهم هما متعينين منظر بس لكن مش بيفهموا حاجة والله

اللى زاد وغطى انه جوزى بقاله سنتين فى الشغل ده ومن ست شهور جابوله واحد لبنانى ولا بيفهم فى اى حاجة وقالوله ان ده هيبقى مديرك ومع ان جوزى مدير بس هما عندهم نظام ان كل مدير يبقى فوقه مدير وهكذا.......حد فاهم حاجة؟؟؟....... مش مهم عشان الموضوع ده يطول شرحه

المصيبة بقى انه الشخص ده لسه خريج مش عارفة منين والاستاذ المدير الكبير جابه وقال لجوزى علمه......طب اذاى يبقى مديرى واعمله؟؟؟؟؟؟؟؟ده اللى هيجننى

والاخ فى كل حاجة يجرى يسال جوزى وياخد مجهوده ويطلع فوق هو ويقول ده انا اللى عامل وحاجات كتير والله يطول شرحها لانى تعبت من الكتابة........وهما يسقفوله ويقولوله برافو ياختى كميلة يا ختى

جوزى لما بيوصل للحالة دى بتجيله حالة سكوت كده ومش بيتكلم مع انه بيبقى بيغلى من جوا وانا خايفة من الحالة دى جدااااااا لانها حصلت فى الشغل اللى قبل كده وهو قدم استقالته بنفسه ورجعنا على فيزا تانى

لكن المرة دى ماينفعش لانه الشركة دى صاحبها واحد ممكن مايدخلوش البلد تانى...... وكمان لانه محتاجين جوزى جدااا لانه تقريبا هو اللى بيفهم فيهم وهما عارفين ده كويس

طب تخيلوا اللى جابوه وعملوه مدير عليه ده بياخد مرتب كام؟؟؟؟؟ طب هسيبكوا تتخيلوا مع نفسكوا

وطول النهار قاعد يجيب مناقيش زعتر ولبنه وياكل ويحلى كمان

وعالغدا يروح يتغدا فى مطعم لبنانى وعايش حياته

وهاريين جوزى سفريات كل شوية وييجى يا عينى يقعد يقول دى الشركة هتقع......دى الشركة هتقع.......وواخدها على قلبه اوى وبضمير جامد

طبعا هتقولوا طب وكل الكلام ده ايه الغرض منه وعاوزانا نقولك ايه........انا مش عاوزا حاجة انا كنت بفضفض بطلع اللى جوايا عشان زهقت بصراحة من الغربة واللى فى الغربة.........بس هنعمل ايه بقى نسكت ونقول الحمد لله وخلاص

حسبى الله ونعم الوكيل

رابط هذا التعليق

• الردود 128
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

عزيزتى فتفوتة :

اللى أنتى بتحكيه عن الشللية فى العمل موجود فى كل حتة فى الدنيا...وخصوصا فى الخليج نظرا لأختلاف الجنسيات..

كل مدير بيجيب اللى زيه ماعدا المصريين طبعا... wst::

نيجى بأه لجوزك بيفكرنى بشبابى ورد فعلى لما كنت باتعرض لمواقف من النوع ده...باخد كله على صدرى والباقى بيبرطع...

فيه مبدأ إن اللى يدوس ع الدنيا ...و يرمى طوبتها تجيله لحد عنده....أصلها دنيا بنت تييييييييت :closedeyes:

هو فى مركز قوة لأنهم محتاجينه والشغل بيعتمد عليه بشكل كبير..يبقى لازم يستثمر الكلام ده...ويكسب بيه

موضوع إنه يقدم إستقالته ده سلبية...لازم يلاعبهم بنفس طريقتهم...ويببرطع برضه

أو يحاول يجيب أوفر يفاوض بيه على زياده فى المرتب

فن التفاوض بحوره واسعه...

بس هو يعرف أمتى يضرب الضربة الصح فى الوقت الصح

وماتخليهوش قلبه ياكله قوى...إذا كان صاحب المال و المدير اللى ماسك كل حاجة قلبهم مش واكلهم..

يبقى هو يعمل شغله و بس

أرجو إن وجهة نظرى تكون وصلت

سلام

لا تندم على حب عشته...حتى ولو اصبح ذكرى مؤلمه..... فأذا كانت الزهور قد جفت وضاع عبيرها ..... ولم يبقى فيها غير الاشواك فلا تنسى انها منحتك عطرا جميلا اسعدك

رابط هذا التعليق

الأخت Fatfota

بصي انا هقولك ع إحساسي الداخلي وكمان هقولك ع موقف قريب من دا ..

إحساسي الداخلي : أنه تقريبا ً كدة المدير اللي لسة متخرج دا ومعيننه كمان مدير ع جوز حضرتك هيبقي مكان جوزك مستقبلا ً ..

والعملية هتم بالخطوات دي :-## ملحوظة فتفوتاية قد كدة .. انتي بتقولي ان جوزك دلوقتي بيبقي راجع مضايق جدا جدا جدا تمام

خدي بقا توقعاتي وتبقي تفتكريني omda2006 .. عماد حمدي سابقا ً

أولا ً هياخدوا جوزك في الفترة اللي جاية ع الحجر ويدلعوه أخر دلع وهيحس بالأمان ليهم أوي

ثانيا ً لحظة ما هيقتنعوا ان الشخص الجديد دا شرب الشغل من جوزك تمام هتيجي الخطوة التانية دي

ثالثا ً وهي يبدأو بقا يتلككوا لجوزك ع حاجات تافه زيهم كدة بالظبط ويحسبوله كل غلطة

رابعا ً قررت الإدارة الإستغناء عن خدمات جوز سيادتك لانه مش كفء في شغلة وبدأ بالإهمال بناء ع التقرير المرفوع لدينا من فلان بن فلان

هتقوليلي فال الله ولا فالك .. اية التشاؤم دا ....

هقولك الحل في إيد جوزك وبرده هيعمل شغلة بضمير .. طيب إزاي يا عمدتنا ..؟؟ هقولك

جوز حضرتك يتبع الأتي :-

1- ميديش سر شغله للكتموتو الجديد دا خالص .. يادوب رتوش خفيفة كدة علشان المنظر العام بس

2- التقارير أو كدة جوز حضرتك يقدمها من برة برة للإدارة الأعلي منه

3- مع مرور الوقت هيحسوا ان جوزك صعب ومش بيدي سرة لحد والدليل النقطة اللي فوق دي

4- سيبدأ الإهتمام بجوز سيادتك تاني ويتاخد ع الحجر ويلاقي أحلي دلع

..... عارفة كل اللي بيحصل دلوقتي دا سببة في المقام الأول جوز حضرتك لأنه هوه اللي مديهم الفرصة دي .......

عشان كدة لازم يحافظ بقدر الإمكان ع مكانة وميديش تعبه لأي حد مهما كان .. وخليه يكون قليل الكلام أوي مع مديرة دا وحتي لو لقي منه دلع وهشتكة وبشتكة وانته حبيبي أوعي يغير موقفة لان دي بتبقي بداية النهاية

الموقف بقا الشبيه من دا :-

لما كنت في السعودية أيام الله لا يعودها مديري المباشر كان راجل خبرة كبيرة اوي اوي اوي اوي وكان عمرة 58 سنة !!

الكفيل هشتكني وبشتكني ودلعني أخر دلع وقالي لازم تتعلم منه وتسأله عن كل كبيرة وصغيرة ولازم تعرف إزاي بيتعمل كذا وكذا وكذا لان أنته سنك صغير وهتبقي نائب المدير العام وهزودلك راتب وهديك سيارة وووووو ....

طبعا ً انا عمري ما أطلع ع أي حد مهما كان انشالله يكون عدوي ... ع الوجه الأخر تشوفي الدلع من الكفيل للمدير صاحبنا دا هشتكة وبشتكة ودلع ومديلة الأمان ع الأخر والتاني ياعيني كان مصدق !!!

انا من جوايا رافض وجهة نظر الكفيل دا خالص .. وهوه مفكر ان فعلا ً بطبق نظريتة دي طمعا ً اني أكون نائب مدير ومرتبي يزيد وكنت بحسسة بكدة

وحصلت مشكلة وخلاص مسافر يوم 28/10 والمدير نازل أجازة يوم 27/10 خدي بالك هوه نازل أجازة بعد ياعيني لما سلم شغلة للراجل اللي جه مكاني قالوا تنزل ومترجعش :sad: والكفيل قالي اية رايك بقا أكنسلك الخروج النهائي والتذكرة وتكون انته نائب المدير وهزودلك راتبك !!!!!!!!!!!! ورفضت ونزلت مصر ودي كان محاولة من ضمن المحاولات اللي بيضغطوا عليا بيها إني أستمر معاهم .. ودا مش من فراغ الحمد لله

معني كلامي أن دا أسلوب بيتبع في كلة حتة والشاطر اللي يعرف يتعامل مع المواقف دي كويس ...

طولت عليكي أنا متأسف .. بس لما قريت مشاركتك دي حسيت فعلا ً ان دا سيناريو عام في كل الشركات

موقف ع السريع كدا في شركة واحد صاحبي ..

عارفة لما بيحبوا يطيروا حد في اي شركة مثلا ً بيعملوا اية ..

واحد محاسب وعايزين يمشوه .. يدلعوه ويهشتكوه ويقلوا اية رايك تروح المبيعات .. صاحبنا يفرح مبيعات ياعني مرتب نسبة حوافز ومزاجي فل وانا عارف كويس مرتباتهم اية ووووووووو ... صاحبنا يتنقل المبيعات كمثال القلم دا المندوبين التانيين مطلوب منهم انهم يبيعوه ب 2 ريال مدير المبيعات يقول لصاحبنا دا بيعة ب 2.5 مش أقل نمن كدة طبعا ً لو اتنطط مش هيعرف لان الحيتان التانيين ( المندوبين ) مغرقين السوق ب 2 ريال بس .. شهر بعد شهر بعد شهر الباشا لا يحقق اي مبيعات ولا بيحقق التارجت المطلوب ..

إذن الباشا غير كفء .. ونشيعة ع أقرب طيارة نازلة مصر

الطيبة ملهاش أي ثمن في الغربة في مثل بيقول توقع حسن النية لحين إثبات العكس .. دا نطبقة جوه مصر بين اهلنا وحبايبنا في الغربة بقا نتوقع سوء النية لحين إثبات العكس !!!

خلي جوزك يتعامل مع الموقف بذكاء ويحسسهم داما ً إنهم لو جابوا 100 مدير مش هيدي سرة لحد وهوه الكل في الكل إسمعي كلامي خليه يتعامل مع الموقف بذكاء ومكر شوية .. أنا عارف نوعية جوز حضرتك دي اللي الطيبة سمه أساسية فيهم بس دا مينفعش .. تتحرق الشركة باللي فيها اهم شيء مصلحتس ثم مصلحتي صم مصلحتي لانهم فعلا ً لو بيقدروني مكنوش جابوا عيل كتموتو مدير عليا والمفروض كمان أني اعلمة ...

أتمني لكي ولزوجك الغالي التوفيق في حياتكم .. وييسر لكم كل الأمور .. يوفك كربة ويفرج همه قريبا ً إن شاء الله تعالي

أخوكي الصغير Omda2006

سابقا EMAD HAMDY

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

اولا الشلليه موجوده في اي حته وهي مكنتش موجوده في مصر ماحضرتك عارفه ان فيه اماكن شلليه دينيه كمان واظن فاهماني مش بيدخلها الا ديانه معينه والي بيبقى غيرهم بيكون مطحون وطالعان عينه واللي يضايق انهم مصريين زي بعض وعندك شللية الاخوة بتوع الجيش المتقاعدين وغيره وغيره ف مصر يعني مش ف السعوديه بس

وخليني نكون واضحين كله بيساعد بعضه الا المصريين كل الملل لها شلل الا المصريين السوريين والشوام عموما والهنود والباكستانيين

وانا عارف انه شعور يضايق ان الواحد يحس ان التقييم مش مبني ع الكفاءة بس صدقيني هو من امتى المصري مش بيحسه ف ي مصر وسط اهله وف بلده التقييم مبني ع حاجات تانيه

وبره مصر لانه مصري فبيكون مقيم ع اساس جنسيته والكل عارف ده ع مستوى الخليج اللبناني رقم واحد ف الجنسيات العربية وبصراحه هم صح وبرافو عليهم

عملوا لنفسهم صورة ممتازة عيال شيك ومدلعه نفسها وكمان بتدلع غيرها وكلنا عارفين ان الاخوة اللبنانيين زوجاتهم بيقفوا معاهم كويس قوووووي ف الشغل ومفيش داعي اوضح اكتر من كده يبقى انا هحب المصري ع ايه

والاهم من كل ده ان الحكاية نصيب ورزق انا زميلي ف دبي العقود والشغل التقيل مكنش بيخلص امضاءاته الا بمديرهم البناني ومعروف السكة اللي بيتبعها وع فكرة مع اجانب مش عرب يعتي مش فارقه ها مش سعودي ولا كويتي

زوج حضرتك يعمل اللي مقتنع بيه ويراعي ضميره وخلاص ولو اتيحت له النصيحه ينصح وربنا هو اللي بيكرم وبيوفق

رابط هذا التعليق

الأخت Fatfota

إحساسي الداخلي : أنه تقريبا ً كدة المدير اللي لسة متخرج دا ومعيننه كمان مدير ع جوز حضرتك هيبقي مكان جوزك مستقبلا ً ..

والعملية هتم بالخطوات دي :-## ملحوظة فتفوتاية قد كدة .. انتي بتقولي ان جوزك دلوقتي بيبقي راجع مضايق جدا جدا جدا تمام

أولا ً هياخدوا جوزك في الفترة اللي جاية ع الحجر ويدلعوه أخر دلع وهيحس بالأمان ليهم أوي

ثانيا ً لحظة ما هيقتنعوا ان الشخص الجديد دا شرب الشغل من جوزك تمام هتيجي الخطوة التانية دي

ثالثا ً وهي يبدأو بقا يتلككوا لجوزك ع حاجات تافه زيهم كدة بالظبط ويحسبوله كل غلطة

رابعا ً قررت الإدارة الإستغناء عن خدمات جوز سيادتك لانه مش كفء في شغلة وبدأ بالإهمال بناء ع التقرير المرفوع لدينا من فلان بن فلان

1- ميديش سر شغله للكتموتو الجديد دا خالص .. يادوب رتوش خفيفة كدة علشان المنظر العام بس

..... عارفة كل اللي بيحصل دلوقتي دا سببة في المقام الأول جوز حضرتك لأنه هوه اللي مديهم الفرصة دي .......

عشان كدة لازم يحافظ بقدر الإمكان ع مكانة وميديش تعبه لأي حد مهما كان .. وخليه يكون قليل الكلام أوي مع مديرة دا وحتي لو لقي منه دلع وهشتكة وبشتكة وانته حبيبي أوعي يغير موقفة لان دي بتبقي بداية النهاية

لما كنت في السعودية أيام الله لا يعودها مديري المباشر كان راجل خبرة كبيرة اوي اوي اوي اوي وكان عمرة 58 سنة !!

الكفيل هشتكني وبشتكني ودلعني أخر دلع وقالي لازم تتعلم منه وتسأله عن كل كبيرة وصغيرة ولازم تعرف إزاي بيتعمل كذا وكذا وكذا لان أنته سنك صغير وهتبقي نائب المدير العام وهزودلك راتب وهديك سيارة وووووو ....

طبعا ً انا عمري ما أطلع ع أي حد مهما كان انشالله يكون عدوي ... ع الوجه الأخر تشوفي الدلع من الكفيل للمدير صاحبنا دا هشتكة وبشتكة ودلع ومديلة الأمان ع الأخر والتاني ياعيني كان مصدق !!!

انا من جوايا رافض وجهة نظر الكفيل دا خالص .. وهوه مفكر ان فعلا ً بطبق نظريتة دي طمعا ً اني أكون نائب مدير ومرتبي يزيد وكنت بحسسة بكدة

وحصلت مشكلة وخلاص مسافر يوم 28/10 والمدير نازل أجازة يوم 27/10 خدي بالك هوه نازل أجازة بعد ياعيني لما سلم شغلة للراجل اللي جه مكاني قالوا تنزل ومترجعش :sad: والكفيل قالي اية رايك بقا أكنسلك الخروج النهائي والتذكرة وتكون انته نائب المدير وهزودلك راتبك !!!!!!!!!!!! ورفضت ونزلت مصر ودي كان محاولة من ضمن المحاولات اللي بيضغطوا عليا بيها إني أستمر معاهم .. ودا مش من فراغ الحمد لله

معني كلامي أن دا أسلوب بيتبع في كلة حتة والشاطر اللي يعرف يتعامل مع المواقف دي كويس ...

طولت عليكي أنا متأسف .. بس لما قريت مشاركتك دي حسيت فعلا ً ان دا سيناريو عام في كل الشركات

واحد محاسب وعايزين يمشوه .. يدلعوه ويهشتكوه ويقلوا اية رايك تروح المبيعات .. صاحبنا يفرح مبيعات ياعني مرتب نسبة حوافز ومزاجي فل وانا عارف كويس مرتباتهم اية ووووووووو ... صاحبنا يتنقل المبيعات كمثال القلم دا المندوبين التانيين مطلوب منهم انهم يبيعوه ب 2 ريال مدير المبيعات يقول لصاحبنا دا بيعة ب 2.5 مش أقل نمن كدة طبعا ً لو اتنطط مش هيعرف لان الحيتان التانيين ( المندوبين ) مغرقين السوق ب 2 ريال بس .. شهر بعد شهر بعد شهر الباشا لا يحقق اي مبيعات ولا بيحقق التارجت المطلوب ..

الطيبة ملهاش أي ثمن في الغربة في مثل بيقول توقع حسن النية لحين إثبات العكس .. دا نطبقة جوه مصر بين اهلنا وحبايبنا في الغربة بقا نتوقع سوء النية لحين إثبات العكس !!!

خلي جوزك يتعامل مع الموقف بذكاء ويحسسهم داما ً إنهم لو جابوا 100 مدير مش هيدي سرة لحد وهوه الكل في الكل إسمعي كلامي خليه يتعامل مع الموقف بذكاء ومكر شوية .. أنا عارف نوعية جوز حضرتك دي اللي الطيبة سمه أساسية فيهم بس دا مينفعش .. تتحرق الشركة باللي فيها اهم شيء مصلحتس ثم مصلحتي صم مصلحتي لانهم فعلا ً لو بيقدروني مكنوش جابوا عيل كتموتو مدير عليا والمفروض كمان أني اعلمة ...

أتمني لكي ولزوجك الغالي التوفيق في حياتكم .. وييسر لكم كل الأمور .. يوفك كربة ويفرج همه قريبا ً إن شاء الله تعالي

أخوكي الصغير Omda2006

سابقا EMAD HAMDY

سيدي بلاش الفكر المصري اللي مودينا ورا بلاش نظرية المؤامرة المصرية والفكر المصري ف الشغل اللي ضيعنا وخلانا نكره بعض ان كل واحد عاوز يخزوق التاني انا اسف ف اللفظ

لكن الدنيا مش كده الا ف الاماكن السبهللة حاول تغير نظرتك للعمل بلاش الفكر المصري التؤامري

رابط هذا التعليق

مؤامرة اية انا قلت مؤامرة ولا حاجة !! يا حول الله يارب

يا سيدي الفاضل أنا بقول انه ميديش سر شغلة لحد .. ويتوقع الخيانة إقرأ مشاركتها كويس وهترعف إن فيه فعلا ً عملية إحلال للموظفين والدليل إنهم جايبين عيل لسة متخرج لا يفقه اي شيئ ويكون مديره إزاي دي ..

انا مقولتش غير أنه يحرص بس وميأمنش لحد .. مقولتش لمؤخذه يخزوق دا ودا ويفقع أسفين في دا وفي دا ويبقي منافق لمديرة ..

وع فكرة انا لو بتبع النظرية دي كان زماني مستمر في عملي يا أخي الفاضل أنا نزلت من السعودية بعد 8 شهور بس !! وخدت خروج نهائي وأنا لسة شاب في بداية حياتي ياعني محتاج لكل مليم علشان أكون مستقبلي ومع كل دة رفضت إني أتنازل عن مبدأ لو عايز أوصل لمركز مرموق في شغلي يبقي بمجهودي وتعبي وكفائتي في شغلي مش أبقي مخزوقاتي لمؤخده وفتان وأتبع اسلوب المؤامرة انا بقول انه يحرص وبلاش يكون طيب زيادة عن اللزوم في شغلة لان فية ناس مش هقول مصريين الحقد دا سمتهم الرئيسية وياريت كمان تشوف مواضيعي اللي فاتت هتلاقي ان سبب نزولي دا وانا محاسب هوه مدير مبيعات مصري زي زية بالظبط من حقدة وغلة عليا ألف أفلام ومسلسلات عليا للكفيل بتاعي .. وياريت تقرا مشاركتها تاني وردي عليها

وشكرا

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

هيرو

سيدي بلاش الفكر المصري اللي مودينا ورا بلاش نظرية المؤامرة المصرية والفكر المصري ف الشغل اللي ضيعنا وخلانا نكره بعض ان كل واحد عاوز يخزوق التاني انا اسف ف اللفظ

لكن الدنيا مش كده الا ف الاماكن السبهللة حاول تغير نظرتك للعمل بلاش الفكر المصري التؤامري

الكلام ده صحيح اللى بيدخل مكان وحاطط فى دماغه الكلام ده مش بيعمل حاجه ولا بيتقدم

خلينا نكون بروفيشنيل شويه

انا الشركه اللى شغال فيها مافيش مصرى الا انا وكنت فى الاول متأثر بفكر المؤامرات ده

ولقيت نفسى بتأخر وكنت هقدم استقالتى واخاد عرض مشاريع واروح على اى شركه تانيه فى المجموعه

بعد لما شلت التفكير ده من دماغى لقيت كل حاجه طبيعيه وبقيت اشوف الامور بشكل اوضح شويه

شكراً

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

الأخت Fatfota

أخوكي الصغير Omda2006

سابقا EMAD HAMDY

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أستاذ عمدة....تحليل حضرتك مثير للتأمل و التفكير....

أنا في نطاق عمل تتحقق فيه كل لبسيناريو اللي حضرتك كتبته

أستاذة فتفوتة...قليل مما يسميه البعض المكر....أو الخباثة....لا تضر

و الله عندي مبدأ...."العوج ع المعووج بيعدله" و فعلا من ساعة ما عملته و الامور بتتحسن

ع الاقل بدلفع عن مكاني....او ع الاقل مش بستسلم بالساهل

و برضه بعمل اللي في دماغي و بعمل شغلي كما يرضي ربي

بس فعلا الحياة....لازم نقلبها بسيناريوهات مختلفة

تحياتي

و اجوكم كملوا...مستفيدة جدا من حواركم

و دعائي ربنا يهون علي زوج حضرتك....و تاكدي فتفوتة "و من يتق الله يجعل الله مخرجا و يرزقه من حيث لا يحتسب"

"و يمكرون و يمكر الله و الله خير الماكرين"

ربنا كريم أوي

تحياتي

رابط هذا التعليق

..

عليا للكفيل بتاعي .. وياريت تقرا مشاركتها تاني وردي عليها

وشكرا

عمده ياريت نحاول كلنا اننا نغير من سلبياتنا كمصريين حبيبي ليه بتشخصن الموضوع وليه الموضوع معتبره انه موجه لشخصك انا اشتغلت هنا ف مصر مع طبقات مختلفة والفكر الحاكم هنا ف الادارة المصرية كده حرص ع شغلك يا اخي زويل قالها اول ما راح اشترى قفل وقفل بيه ع العينات واداوته والراجل الامريكي استغرب من كده

سيدي مشكلتنا ف مصر اننا بنشغل بالنا بحاجات كتير اخرها الشغل

بلدنا باظت بسبب ان طويل العمر خايف لا يجي حد يمسك مكانه

فركز ع تامين نفسه ونسي البلد

اخي العزيز انا وانت وكل المصريين مطالبين باننا نبدع ف عملنا ونحترف ومانبقاش خايفين شغلنا نبروزه ونظهره ونحافظ ع تعبنا ومانخافش من المنافسه ومانشسغلش بالنا لان رزقنا هناخده هناخد ه بمقالب منهم او غيره رزقك هيجيلك

ده اللي كنت اقصده اشتغل صح وصدقني مهما ماحاولو البقاء للصح

وتحياتي وع راي الكوايته ولا السعوديين "وسع صدرك "

رابط هذا التعليق

حاسس كدة اني بقيت شخص غير مرغوب فية واني مقدرتش أوصل فكرتي لحد هحاول للمرة الأخيرة بدره أختصرها

الإنسان المحترم المتربي تربية سليمة وطيب وحسن النية لو إتحط في موقف زي اللي جوز فتوفتوه إتخط فيه المفروض يعمل الأتي :-

أنه يتعامل مع الناس بحرص شديد ويكون قليل الكلام وميديش سر شغلة لأي حد علشان صدقوني هيكون لقمة سهلة أنه يتاكل خليه دايما ً في موضوع انه لغز كبير ومحدش لاقيلة مخرج والناس تحتار في أمرة ويكون حويط والنتيجة الناس هتتمسك بيه علشان المصلحة مش سواد عيونة

عارفين لو اتبع أسلوب المؤامرة والأسافين صدقوني والله العظيم ربنا مش هيكسبة حتي لو كسب النهارده في شغلة ربك مش هيسيبة صدقيني .. وللأسف الشديد دا حال مصريين كتير جدا لدرجة ان واحد سعودي قال ( المصريين أهل الذنب والأسافين )

يشتغل بما يرضي الله .. ويرضي ضميرة .. حريص ع شغلة .. محافظ ع أسرار شغلة = تمسك الناس بية أكتر وأكتر

وشكرا

رابط هذا التعليق

..

عليا للكفيل بتاعي .. وياريت تقرا مشاركتها تاني وردي عليها

وشكرا

عمده ياريت نحاول كلنا اننا نغير من سلبياتنا كمصريين حبيبي ليه بتشخصن الموضوع وليه الموضوع معتبره انه موجه لشخصك انا اشتغلت هنا ف مصر مع طبقات مختلفة والفكر الحاكم هنا ف الادارة المصرية كده حرص ع شغلك يا اخي زويل قالها اول ما راح اشترى قفل وقفل بيه ع العينات واداوته والراجل الامريكي استغرب من كده

سيدي مشكلتنا ف مصر اننا بنشغل بالنا بحاجات كتير اخرها الشغل

بلدنا باظت بسبب ان طويل العمر خايف لا يجي حد يمسك مكانه

فركز ع تامين نفسه ونسي البلد

اخي العزيز انا وانت وكل المصريين مطالبين باننا نبدع ف عملنا ونحترف ومانبقاش خايفين شغلنا نبروزه ونظهره ونحافظ ع تعبنا ومانخافش من المنافسه ومانشسغلش بالنا لان رزقنا هناخده هناخد ه بمقالب منهم او غيره رزقك هيجيلك

ده اللي كنت اقصده اشتغل صح وصدقني مهما ماحاولو البقاء للصح

وتحياتي وع راي الكوايته ولا السعوديين "وسع صدرك "

يا باشا انا مخدتهاش لشخصي ولا حاجة بس .. انا بقول وجهة نظري وردي علي وجهة نظر سيادتك مش أكتر والله

عارف لو احنا زي أمريكا مثلاً او اوربا كل واحد ملوش غير شغلة وبس وملوش دعوة بأي حد وماشي بما يرضي الله كان وملوش دعوه دا قال ودا زاد ويتم التعيين ع حسب الكفائة في العمل كان زمانا نجحنا في بلدنا ومتغربناش ..

الوضع دلوقتي إختلف تماما ً أقرب موقف صاحبي لسة ياعيني محاسب فتفوت ومهاراته بسم الله ما شاء الله الكفيل أخد بالة منه أوي وأعجب بية المدير بتاعة مصري حس انه هيتقلش واحمد هياخد مكانة .. بدا لمؤخذه يخزوقة وصاحبي دا كان بيعتبر المدير دا أكتر من أخ وطيب الي أقصي درجة معاه لذلك كان لقمة طرية وسهلة للمدير دا لانه من خلال المناقشات الكتير اللي بتم بينهم والثقة المتبادلة بقا عارف صاحبي دا بيفكر إزاي ومفاتيح شخصيتة كلها متاحة .. وكان الأمر بالنسبة ليه سهل جدا أنه في أي وقت ممكن يسيطر عليه

لذلك إستفدت من تجربة صديقي دي إن الواحد يكون قليل الكلام ع قد ما يقدر .. وسرك في غربتك مع نفسك .. وتكون للناس التانية إنسان غامض وحويط إلي أقصي درجة .. علشان لو إتحطيط في موقف زي دا عدوك أو اللي بيحقد عليك ميلاقيش سكة يدخلك منها وكمان تراعي ربنا سبحانه وتعالي في عملك لأنك ستسأل عليه يوم القيامة ..

ربنا قال ناخد بالاسباب يا صديقي العزيز ... في الزمن دا مش لازم أثق في كل الناس وأتعامل مع كل الناس بحسن النية وأكون طيب إلي أقصي درجة .. يارتني كنت طبقت الكلام دا ع نفسي كنت فلحت لكن تجربتي الأخيرة خسرت فلوس كتير أوي بس إتعلمت مقابلها أشياء كتيرة جدا جدا جدا

ربنا مش بينسي حد حتي لو الواحد أخذ أسفين في شغلة وسابة وكان مظلوم ربنا مش بينساه وبيعوضه في حاجة تانية أفضل وافضل .. والطرف اللي فقع الأسفين دا صدقني ربك مش هيسيبة وحتي يا أخي لو سابة هيحببة اكتر وأكتر ويمشي يتفاخر انه فقع دا ذنبة ومشي دا وعمل في دا وفي دا دا ع فكرة غضب من ربنا علشان يوم الحساب ميزانة يكون تمام

وحاجة أخيرة كمان لو كل المديرين طبقوا في حياتهم العملية الأية الكريمة اللي بتقول ( يا أيها الذين أمنوا إذ جائكم فاسق بنبأ فتبينوا عسا أن تصيبوا قوما بجهالة فتصبحوا ع ما فعلتم ناديمن ) كان زمان مفيش حاجة إسمها زنب وأسافين !!!

تقبل مروري

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

ياعمده انا هقولك حاجه اللي بتقوله صح بس مع الادارة والموظفين المصريين ربنا يكرمك ف ادارة مش مصرية وموظفين مش مصريين انا صحابي المحاسبين بيعانوا بسبب كده حرب والله

كان الله ف عون الادارة المصرية اللي بتدير مصريين لان معلومة احب اوضحهالك المدير المضصري مع غير المصريين بيبقى رقه ونسمة

وده عاداتنا كمصر وكمصريين اسود ع بعضنا وع الغرب ....... ناو ناو ناو

رابط هذا التعليق

ياعمده انا هقولك حاجه اللي بتقوله صح بس مع الادارة والموظفين المصريين ربنا يكرمك ف ادارة مش مصرية وموظفين مش مصريين انا صحابي المحاسبين بيعانوا بسبب كده حرب والله

كان الله ف عون الادارة المصرية اللي بتدير مصريين لان معلومة احب اوضحهالك المدير المضصري مع غير المصريين بيبقى رقه ونسمة

وده عاداتنا كمصر وكمصريين اسود ع بعضنا وع الغرب ....... ناو ناو ناو

أتقبل وجهة نظرك ...

ممكن علشان أنا مش مريت بتجربة زي دي وكان مديري مش مصري ...

عاما ً أتمني إنك تكون وصلتلك وجهة نظري وإقتنعت إن ردي مش أسلوب من أساليب المؤامرة :unsure:

تقبل مروري

رابط هذا التعليق

حاسس كدة اني بقيت شخص غير مرغوب فية واني مقدرتش أوصل فكرتي لحد هحاول للمرة الأخيرة بدره أختصرها

الإنسان المحترم المتربي تربية سليمة وطيب وحسن النية لو إتحط في موقف زي اللي جوز فتوفتوه إتخط فيه

لا ماتقولش كده يا عماد طبعا انا فهمت وجهة نظرك ووصلتنى كويس جدااااا

بس الله يخليك اكتب الاسم صح (فتفوتة) :unsure:

رابط هذا التعليق

الإنسان المحترم المتربي تربية سليمة وطيب وحسن النية لو إتحط في موقف زي اللي جوز فتوفتوه إتخط فيه

لا ماتقولش كده يا عماد طبعا انا فهمت وجهة نظرك ووصلتنى كويس جدااااا

بس الله يخليك اكتب الاسم صح (فتفوتة) :unsure:

ههههههههههه ميرسي يا جميل .. وحاضر يا ستي فتفوتة fatfota ومممكن أكتبهولك روسي بس معلش بقا الكيبورد مش فيه

:ninja: تقبلي الورد دي :lol:

رابط هذا التعليق

النهاردة بقى عيد ميلاد واحد معاهم فى الادارة لبنانى برضو بس مش مسلم ولا مسيحى عشان ماحدش يفهمنى غلط

ولسه سالاه طيب مكتوب فى اقامته ايه قاللى برضو (غير ذلك) تخيلوا؟؟؟ عشان ماحدش بس يستغرب ذى الاخ حسام صاحب الموضوع (الديانة غير ذلك)

وبالتالى طبعا

امبارح كان المدير اللبنانى الامور الصغنن باعت لكل الناس فى الشركة عالميل

ايميل يحتوى على كلام كتير ومنه الجملة دى

i need to be informed about who will collect the money and getting tart

طبعا هو قصده على ميلاد الاخ التانى

لا والبجاحة بقى انه عامل cc لكل المديرين حتى ال co عملوا نسخة من الميل برضو

وطبعا النهاردة قاموا بالواجب وعملوله عيد ميلاد

شفتوا التفاهةةةةة........

رابط هذا التعليق

إية الشركة اللي كلها فلة وشمعة منورة دي :ninja: متشغلوني معاكم والنبي :lol:

كل يوم عيد ملاد فكرتيني بعادل إمام في فيلم السفارة في العمارة هههههههههههههه هيجي يوم ومدير الشركة يقفشة وهوه بيمسح خده بال ....... !!؟؟ نمشيها المنديل ... من بواقي التورتاية :unsure:

رابط هذا التعليق

بالمناسبة الاسبوع اللى فات الاخ الصغنن جاب مراته ولاول مرة طبعا تيجى المملكة لانهم لسه متجوزين من كام شهر فى اجازته الاخيرة

المهم طبعا حبيب الملايين الhr عرف بكده قووووووووووم ايه؟؟؟؟؟؟

قالوا لا لا معندكش حق مش كنت تقولنا كنا نعملها ترحيب حبيبى؟

واللى يفرسسسس بقى انه كان رايح يجيبها من المطار قاك قاله.......لا حبيبى ما يصير تروح تجيبها بهيك سيارة تعبانة

خد السيارة تبعى واداله المفاتيح

السيارة التعبانة اللى بيتكلموا عليها هى انفوى...... والسيارة اللى راح ياخد المدام بيها من المطار هى.............هامر

وطبعا العروسة وصلت بحمد الله..............ويا عروسة دوسى دوسى عالبساط الاخضر ودوسى

مش تقوليلى واحد رايح يجيب مراته على ساطحة والله شوفتها بعينى

رابط هذا التعليق

السيارة التعبانة اللى بيتكلموا عليها هى انفوى...... والسيارة اللى راح ياخد المدام بيها من المطار هى.............هامر

وطبعا العروسة وصلت بحمد الله..............ويا عروسة دوسى دوسى عالبساط الاخضر ودوسى

مش تقوليلى واحد رايح يجيب مراته على ساطحة والله شوفتها بعينى

لبناني ولبنانية عادي ده الطبيعي ياجماعه ناس مدلعين نفسهم احنا ليه هنحقد عليهم ناس خلو الكل يعمل لهم حساب وتقدير هنعمل ايه عقبالنا

وماتنسوش البنانيين ف السعوديه ماهم خوال الامراء ولا ايه يعني الامراء الكاتكيت ف السعةوديه خوالهم امراء ولا ايه

روحوا شوفوا شركة المملكة ولا روحوا سعودي اوجيه صورة رفيق الحريري محطوطة وعلم لبنان

بجد يابختهم ببعضهم شعب مدلع نفسه ونزييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييه

فرض الاحترام ع الكل

تحياتنا لهم وعقبالنا ياااااااااااااااااااااااارب نراعي اننا مش ف مصر وكل تصرف محسوب

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...