اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إعلان إداري بخصوص باب الحياة و الهجرة الي كندا

Scorpion

Recommended Posts

فيه نقطتين حابب أقولهم بعيدا عن الخلاف مع الفاضل المحترم العزيز أحمد سيف

فالخلاف بين رواد باب كندا والادارة عموما مش أخى العزيز أحمد سيف

النقطة الأولى لو طبقنا مبدأ الباب ده مشاكله كتير ونقفله شوية ولو بهدف التنظيم

يبقي كان أولى باب موضوعات جادة وباب هدي الاسلام- اللى بيشهدوا أكبر كم من الخلاف

وبيحتووا على الكثير من المهاترات

والعقوبات للأعضاء المخالفين لقواعد الحوار-

كان زمانه مقفول

ومن زمان

وبالشمع الأحمر

ويمكن ماكانش اتفتح تانى اساسا من كمية المشاكل الللى فيه

النقطة الثانية اللى بيبني عليها فريق الاشراف خطوتهم بغلق الباب كله من أساسه

هي احترام القواعد

وأن الباب مصدر للمشاكل

وازاى اننا ضد النظام

يا أعزائي الكرام

فعلا احنا مش ضد النظام

لو حد غلط فى زميل

ياخد عقوبته عادي جدا

لو حد عمل شات

تحذف مشاركته

لو المشاركات الشات كتير والجهد مش مكفي ممكن يتفضل السيد الفاضل الأدفايزور بزيادة مشرفي باب كندا

انما هل من القواعد انى أعمل عقاب جماعي وغلق باب من بابه؟

مرة أخرى أرى ضيقا وتربصا بباب كندا من جانب الادارة

فيا اما تعلنوا الغاءه بمنطق أنكم أحرار فى سياسة المنتدي

ومن حكم فى ماله ما ظلم

واما الكف عن هذا التربص والتصيد بباب كندا

وأيا كان رأيكم

فسنظل أخوة وسنحترم قراركم

ولكم منا كل الحب والتقدير :happy:

تم تعديل بواسطة حسام يوسف
رابط هذا التعليق

• الردود 111
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أنا عندى اقتراح لو تسمحوا لى

أولا و دائما أكثر المشاكل بتكون فى باب الهجرة الى كندا عن الهجرة الى كندا حلال أم حرام و هذا الموضوع تكلمنا فيه مرارا و تكرارا و كل ما عضو جديد يشترك و ما تابعش الحوار اللى حصل من قبل يرجع و يسأل من تانى و يعاد الجدل من تانى فياريت يثبت موضوع الهجرة حلال أم حرام فى أول صفحة بحيث اللى حابب يقرأ و يحلل أراء قد سبق تناولها فيجدها بسهولة أمامه أو يعلن عن المداخلات التى تخص الجانب الدينى انها توجد فى باب هدى الاسلام و أيضا يكون الاعلان واضح و فى أول صفحة أو مثبت

أقتراح أخر هو زيادة عددالمواضيع المثبتة و كمثال على ذلك

كيف تقدم الى الهجرة فيدرال

كيف تقدم الى الهجرة كيبك

المقدمين قانون قديم

المقدمين قانون جديد

كيفية عمل اللاننج بسهولة

كيفية الحياة فى كندا

و ممكن هذا التوبيك ينقسم الى عدة أقسام مثلا

الحياة فى ترونتو

الحياة فى كيبك

الحياة فى البرتا

الحياة فى كالجارى

و توبيك خاص بخبرات السابقين أو المقيمين فى كندا مثلا

توبيك د/ الشامى

توبيك د/ تهامى

توبيك د/ هشام ابراهيم

و غيره من الأفاضل

و هذا مجرد اقتراح و ربنا يوفقكم فى التطوير و الرقى بالمنتدى

و أخيرا حرام كل المجهود اللى الناس بذلته يضيع هاء بسبب مشاكل بسيطة و كبرت و أخذت أكثر من حجمها

و شكرا لسعة صدركم

رابط هذا التعليق

الفاضل حسام يوسف

الإغلاق سيكون لفترة مؤقتة التقاطا للأنفاس وللاتفاق على الاستراتيجية التي سيتم العمل على أساسها بعد سماع مقترحات الأعضاء ... ولكن الباب سيفتح في النهاية للمشاركات بعد إعادة تنظيمه ... وعموما كون الباب مغلقا لهذه الفترة لا يعني انتفاء فائدتة حيث يمكن لمن يرغب في الاستفادة من المعلومات الموجودة فيه قراءتها بصورة عادية لكن دون إضافة مشاركات جديدة.

الفاضل رامي فتح الله

بداية اسمح لي أن أتقدم لحضرتك بالشكر على أسلوبك المتزن ومشاركتك الإيجابية في النقاش.

المقترح الذي طرحته جيد وسنقوم بدراسته ضمن عدة مقترحات أخرى تهدف جميعا الى تسهيل الوصول للفائدة في باب كندا مثل تقسيمه الى ابواب فرعية وإنشاء فهرس مثبت للموضوعات الهامة.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ولو اني مش بفكر في موضوع كندا ده من اساسه على الاقل دلوقتي

بس عايز اقول فكرة او اتنين يمكن تنفع ويمكن لأ

موضوع الهجرة ده مش اختراع واجرائاته في الغالب بتمشي في خط مستقيم الا من بعض الخبرات والظروف اللي بتخليه يحيد شويه بس في الاخر هي اجراءات واحدة

ليه ميتنظمش الباب على هيئة عدة مواضيع كالتالي

1- سؤال وجواب عن كل اجراءات الهجرة

2- خريطة انسياب )flow chart)عليها النماذج والاجراءات خطوة بخطوة والاوراق المطلوبة والمصاريف والاماكن والاشخاص وكيفية التعامل والاوقات

3- خبرات المغتربين بحسب التخصص يعني صيادلة - دكاترة - مهندسين علشان كل صاحب مهنة يقدر يعرف اللي يهمه قبل ما يطلع ولما يوصل

4- افضل الاماكن للجدد واين يمكن العثور على سكن - طعام - ملبس - ومجموعة نصائح عن الاماكن الواجب تجنبها

5- ممكن الناس اللي هناك وعايزة تساعد تعملوا صفحة للي رايح جديد يعان عن معاد ذ1هابه وزملائه عن طريق المنتدى ينسقوا معاه لاستقباله ومساعدته على الاقل في الاول اذا امكن

6- ممكن يكون فيه باب عن الثقافة والاجتماعيات الخاصة بكندا واماكن التجمعات والانشطة المختلفة

واخيرا خطوة الاغلاق صح فعلا لأن بصراحة اللي عايز حاجة بيضيع بجد

اه اخر حاجة اذا امكن نعمل تقييم للمواضيع بحيث ان الاعضاء يقيموا الموضوع والموضوع اللي ياخد تقييم سيء بعد فترة يحذف او ينقل للأرشيف وبكده المكان يكون على قد المواضيع الهامة للاعضاء

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

كي لا ننسي ونتعلم من الماضي لنبني للمستقبل

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=65676

للاسف نحن جميعا ظاهره صوتيه يعلو كل منا بصوته كي يسكت الاخر

شكرا لكل من كتب كلمه طيبه في باب كندا افادت شخص ما

عمليا او انسانيا او نفسيا

وشكرا لصاحب المنتدي المحترم جدا الاستاذ عادل

تم تعديل بواسطة precanadian
رابط هذا التعليق

يا مهون يا رب ... همتك معانا يا حسام .. عايزين المحاورات ترجع لأيام زمان قبل اليكسا و البي بي سي

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

كي لا ننسي ونتعلم من الماضي لنبني للمستقبل

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=65676

للاسف نحن جميعا ظاهره صوتيه يعلو كل منا بصوته كي يسكت الاخر

شكرا لكل من كتب كلمه طيبه في باب كندا افادت شخص ما

عمليا او انسانيا او نفسيا

وشكرا لصاحب المنتدي المحترم جدا الاستاذ عادل

تسلم ايدك يا دكتور بريكانديان على وضع رابط هذا الموضوع الهادف

فعلا الموضوع به مجموعة من المقترحات والأفكار الممتازة التي يمكن تطبيقها لمعالجة الوضع الذي وصل اليه الباب

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

يا مهون يا رب ... همتك معانا يا حسام .. عايزين المحاورات ترجع لأيام زمان قبل اليكسا و البي بي سي

همتي ؟

أنا معملتش حاجة يا عزيزي سكوربيون

الفضل لقراركم الادارى الغير مسبوق بغلق منتدي كامل من بابه :roseop:

مش غلق موضوع مثلا

رابط هذا التعليق

ملحوظة:

هبوط مستخدمي المنتدي على اليكسا في يوم واحد بنسبة

30%-

بص هنا

بإمكاننا يا عم حسام أن نرفع النسبة 300% في يوم واحد

يكفي أن نفتح باب للحياة الزوجية والثقافة الجنسية كمعظم المنتديات الخليجية

وباب لفضائح مطربات وممثلات الإغراء ... وكله بالصوت والصورة

وبالمرة باب لحوار الأديان (أو بمعنى أصح لتسفيه الأديان) وكبداية نفتح فيه موضوعين للنقاش بين المسلمين والمسيحيين وبين السنة والشيعة.

لكننا قلنا منذ البداية أن ما يهمنا هو الكيف وليس الكمّ.

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

طيب

أنا هتكلم

والأرزاق على الله

صحيح احنا فى منتدي على النت

ويمكن الغالب دايما أننا مانعرفش بعضنا شخصيا

لكن أنا لو بتكلم عن نفسي

فعمرى ما فكرت أتكلم عشان أضايق حد

ولو حد ضايقنى برد مرة دفاعا يا اما أكبر دماغى وأخلع وأقول مش طالباه

أول مرة فى حياتى أدور على حاجة أقولها عشان أضايق حد

والمرة دي قلت كلمة المرور وأليكسا وباب كندا والمحاورات عشان عارف ان الكلام ده بيضايق الادارة

وعندهم حق يتضايقوا على فكرة لو حد لمح ان باب هوة اللى بيعمل رواج للمنتدي

بعد ما كنت كل ليلة أدور على مين عيد ميلاده عشان أهنيه

والواحد يقول كلمة حلوة طيبة لحد

ياخد بيها ثواب يخفف عن الذنوب اللى بيعملها فى حياته

بقيت بدور على أنى أقول كلمة تضايق

وحضراتكم أيها السادة المشرفين السبب

عارفين حضراتكم نكدتوا وعكننتوا على كام مصري في مصر والخليج واوروبا وامريكا وكندا بقراركم ده؟

شفتوا كلمات الزميلة سوسوراني؟

والله العظيم أكتر كلام وجعنى وتعبنى

بقى عشان مشاكل فى باب

والمشاكل مش فى الباب ده بس على فكرة

تقوموا تقفلوه كله على بعضه؟

مش قفل موضوع ولا اتنين

لا

قفل منتدي كامل

حضراتكم عارفين الناس اللى بتكتب دي بتخفف عن نفسها قد ايه؟

حضراتكم حاسين الناس تعبانة قد ايه؟

ومشاكل التنظيم انا مقر ومعترف بيها فى باب كندا

وفيه بجد مشاركات تجيب شلل رعاش

لكن هوة المشاكل مش موجودة الا فى باب كندا؟

هل عشان حضراتكم ضد مبدأ الهجرة؟

ولو فرضنا اه

هل هية دي الحرية والليبرالية اللى بتنادوا بيها وبتنتقدوا المسئولين باسمها؟

ولو فرضنا ان مفيش تربص بالباب

طيب تقوموا تقفلوا باب كامل؟

مش موضوع ولا اتنين؟

الحقيقة لأني مش مع تبرير الخطأ حتى وان كان ردا على خطأ

فبعتذر عن التلميح البايخ اللى قلته بتاع اليكسا

بعتذر لو كنت تسببت فى ضيق لأى حد

والله ده مش طبعى

بس كنت عايزكم تحسوا بالضيق شوية

زي ما نكدتوا على مصريين فى مصر وبرة مصر

مرة تانية أنا آسف

رابط هذا التعليق

انا مش بدخل باب الهجرة كندا فمش عارفه ان كان الي هقول عليه ده مطبق فيه ولا لاه .. بس بما انكم بتقولوا في مشاكل ومواضيع شات وماشابه فاعتقد التالي ممكن يحسن الوضع شويه ..

اولا يتعمل موضوع مثبت في بدايه القسم تحت عنوان مثلا دليل الراغبين في الهجرة الى كندا .. من اول التقديم الى ان تصبح كنديا ( والله بيتهيء لي اني قريت العنوان ده قبل كده في الباب .. معليش لو الموضوع موجود فعلا يبقى كويس )

الموضوع ده هيكون مجرد ( فهرس ) بعنواين وروابط للمواضيع الي بتتكلم عن اهم مايشغل المهاجرين لكندا ..

هيكون الموضوع ده مقسم لعدة ردود كل رد يختص بمشكلة معينة مثلا

اول رد هيكون لطريقة تقديم الاوراق وهيبقى فيه لينكات لمواضيع تكلمت عن الحكايه دي بالتفصيل ..

ثاني رد مثلا هيكون عن الشروط

ثالث واحد مثلا عن خبرات المهاجرين قبل وبعد ..

وهكذا . .

وطبعا المتابعين للباب هم اكتر ناس تفيد ايه المواضيع الي بتنسأل اكتر شيء وبالتالي يتم عمل تصنيف لها ويتم ترشيح اكتر خمس او ست مواضيع تكلمت باستفاضه عن جزئية معينة فتبقى في الفهرس ده ..

ممكن يتم عمل موضوع خاص بتلقي الترشيحات كل واحط يحط لينك شايف انه مفيد والمشرف في النهاية يختار اللينكات الي اترشحت اكتر شيء ويصنفها ويحطها بشكل مبوب وفقا لاهميتها يعني الي فيه معلومات اكتر او متخصص اوي يبقى في بداية الفهرس والي بيتكلم بشكل عام يبقى بعده وهكذا ..

وبالتاكيد موضوع الفهرس ده هيبقى مغلق ومثبت بحيث المشرف بس هو الي يقدر يضيف فيه ضمانا للنظام في الفهرسة .

=============

الاقتراح الثاني بخصوص مواضيع ( الشات ) ..

المواضيع دي على قدر ماانا شخصيا بكرها ومبحبش اشارك فيها لاني بحسها بتمص طاقة المشاركين فيها .. بيبقى فيها معلومات غنية جدا لكنها بتضيع الوقت جامد ده غير ان بس الي متابعينها بشكل دوري هم المستفيدين بما فيها بينما محدش يقدر يدخل فجاه كده ويتابع كويس او يستفيد بنفس الدرجه كما ان الي بيقال فيها بيبقى مفيد بس للي متابع والي قال حاجه مهمه خلاص بيحسب انه قالها للكل فمبيقولهاش تاني وبكده بيضيع على كتير ناس تستفيد فيما لو عمل المشاركات دي في موضوع مستقل ..

برغم كراهيتي الشخصيه دي الا اني بشوفها هامه جدا جدا لقطاع عريض من المغتربين الي يمكن بتكون دي المتنفس الوحيد لهم عشان يلاقوا حد يتكلموا معاه يحس بيهم ويحسوا بيه ..

الي بقترحه ومش عارفه ان كان مطبق ولا لاه ان يتم فتح مواضيع ( شاتيه ) زي ماتيجي تقسيمتها مثلا بناء على المقاطعه الي الشخص فيها او بناء على وقت الهجرة يعني تجمع للمهاجرين الجدد وتجمع آخر للناوين وثالث للي هاجروا من سنين .. او حتى تسمى قهوة فلان او قهوة علان باسم المستضيف للتجمع ده ..

الي هيفتح موضوع باسمه هيبقى هو المسؤول عنه امام الادارة .. يعني المشرفين مش هيتابعوا الموضوع ده وهتترك المتابعه اما لمن فتح الموضوع او شخص آخر يعلن تحمله للمسؤوليه دي .. هيبقى من مهام الشخص ده انه يبلغ عن اي مخالفة تحصل او شجار بين اعضاء او ماشابه .. وفي حاله ان احد المشرفين اكتشف باي طريقة سواء دخل بالصدفة او تكررت بلاغات الاعضاء عن مخالفات في موضوع ما وثبت ان المسؤول عن الموضوع تقاعس عن الابلاغ عن المخالفات دي فالعضو المسؤول ده هيعاقب بانذار او ايقاف عضوية على حسب حجم المخالفة .. ده طبعا غير ان الموضوع ممكن يتم ايقافه ولن يتم السماح بفتح موضوع مشابه جديد وهكذا ..

الحكايه دي هتضرب عصفورين بحجر .. منها الي عاوز شات ومحتاجه يلاقي وفي نفس الوقت المشرفين ميضيعوش وقتهم في متابعه امور مش بالضرورة من اهتماماتهم خاصه وفعلا الشات بيحتاج مجهود جبار لمتابعته خاصه لما يكون الشخص مش مشارك فيه .

===============

لو تقدروا تقنيا تفصلوا مواضيع الشات بحيث لايتم احتساب مشاركات الاعضاء فيها ضمن عداد مشاركات العضو ومترقيش العضو الي بيعمل شات كتير في مواضيع معينة هتقدروا تقللوا الى حد كبير من المشاركات في المواضيع الي زي دي لان البعض احيانا بيشارك لمجرد زياده عداد الردود بغض النظر بقى مشاركاته دي بتعود بفايده او مبتعودش ..

========

طبعا اي موضوع هيفتح للتجمعات والدردشة لازم يتم اخذ اذن من الادارة الاول بفتحه والاذن ده هيطلبه الشخص الي هيبقى مسؤول عن متابعه الموضوع ..

ممكن يبقى في حد اقصى للمشاركات في الموضوع الواحد مثلا 500 .. وكل ماوصل الموضوع للحد ده يتم اغلاق الموضوع ..

وطبعا وطالما المسؤول ملتزم بالمتابعه ومفيش مشاكل بتحصل من المشاركين بيتم تجديد الموافقة ويتم فتح موضوع جديد وهكذا ..

طبعا الاعضاء لما يبقوا عارفين ان الحد الاقصى المسموح بيه عدد معين ده ممكن يخليهم يقللوا مشاركاتهم شويه او كل واحد يقلص كلامه في اقل عدد ممكن من المشاركات ..

=============

بس دي شويه افكار ممكن تساعد في ظبط الباب وان شاء الله الاعضاء المشاركين فيه يبقى لهم مشاركات وافكار احسن ..

تم تعديل بواسطة doha

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

اخي العزيز الاستاذ احمد بيه سيف

لي ملاحظات ارجو ان تنال صدي عندك.

اهداف المنتدي مايلي

1. الحصول علي معلومه( واحد بياخدها من مداخله ويختفي وناس قاعده علي اامنتدي تقرأ كل مداخله جديده وتتفاعل مع الانسان الي قاعد بيكتب علشان يفيد الناس

2. اعطاء معلومه قد تكون سرد لتجربه او رد علي سؤال

3. نعرف اشخاص

لا يمكن ان تتم هذه الدائره الانساتيه الا بوجود تفاعل بين الناس . بعض مننا بيتعرف علي زمايل بسرعه وباخدوا علي بعض وبيكون في تفاعل علي النت وغير النت . لكن ميزه النت هي اللمه الجماعيه .

لاحظوا كمان ان اللي بيكتب لو ملقاش قراء هيبطل يكتب علشان كده بتكون في مداخلات مجامله واثبات حضور.

رجاء تنضيم المنتدي كما ترون ولاكن بدون الاخلال بهذه ال دائره.

نيجي لموضوع عضو جديد ودول نوعين

واحد نشيط صبور بيقرا كل التاريخ القديم وبيلخصه عنده في ملفات ورد

وواحد تاني كسول مستعجل عايز المعلومه علي الجاهز ولا يكلف نفسه عناء البحث في المنتدي او النت قبل السؤال ولا يهمه حتي الناس اللي موجوده يتواصل معاهم

افضل حل هوعمل ملخصات جديده من كل المواضيع اللي في المنتدي زي اللي كانت بتعمله المهندسه سميه صالح.

الاخوه في الاشراف : انتم لديكم تراث وتاريخ لا تعبثو به بحذف مداخلات كل مداخله ليها قيمه . مداخله كلمه الشكر لصاحب القهوه هي مشاعر من انسان لانسان .السؤال عنه اذا غاب او الاطمئنان عليه مش عيب ولا حرام ده تواصل انساني بين ناس بتتفاعل مع بعض .

كل ما يجب حذفه هو الخروج عن ماقلته سابقا في اهداف الحوار في باب كندا . زي صور ملهاش علاقه او فتح حوار خارج معلومات ماقبل وبعد الهجره. او تعدي باللفظ او التجريح او الهمز واللمز

بالنسبه لاخر نقطه وهي التعامل مع الاعضاء:

اسمح لي انقل رؤيتي

اشعر ان هناك تعالي من معظم الاشراف وهذا يضهر في لغه الحوار

اشعر ان هناك لهجه سخريه ضد بعض المشاركين في باب كندا .واعتقد حتي لو كان هناك مايدعو لذلك فارجو اللا يظهر هذا في مداخله المشرف. كل مكان كلام المشرف قليل عند اتخاذ امر اداري كل مكان هذا افضل.

لا اعتقد ابدا ان اسلوب النصح والتنبيه من المشرف علنا ياتي ثماره بل دائما يؤتي ثمار عكسيه تسبب حساسيه . وبالتالي من الافضل نصح العضو والتنبيه عليه في الخاص

لازم ناخد بالنا ان المشرف زي ماهو كبير العضو ايضا كبير ولا فارق بينهما الا ان المشرف له صلاحيه تعديل مسار الامور . والحكم بين الناس. ولنعلم انه ارتضي دلك بمحض ارادته ولا يجب ان يمن علينا كل شويه انه متطوع .

طول ما المشرف حاسس انه ظابط والاعضاء مواطنين تحت ايديه وهو بينفذ عليهم قانون الطوارئ طول مالعلاقه ستكون سيئه وستزداد سوأ . طيب احنا سيبنا ايه للطاغيه اللي بيحكم البلد.

كان ما سبق رؤيه شخصيه واتمني ان تهدا الامور وياريت نرفع سماعه التلفون للناس اللي معانا تلفوناتها ونكلمها . ويا جماعه مش لازم نكون اما بنحب او بنكره علشان نتعامل او مانتعاملش مع بعض .

تحياتي :roseop:

رابط هذا التعليق

[[color="#008000"]b]السلام عليكم

سوف اقترح اقتراح قد يكون مفيدا او لا رغم حزني الشديد لاغلاق باب كندا و حزني الاكثر لاسلوب تعامل الاشراف مع الاعضاء

و لكني قد تعلمت انني كما ءأخذ أعطي و قد تعلمت الكثير من باب كندا

لذلك باختصار اقتراحي هو : تقليل عدد المشاركات المتاحه للاعضاء الجدد كما انهم لا يستطيعون فتح موضوع جديد ( مع العلم انني من الاعضاء الجدد )

و بذلك سوف تجبر العضو الجديد علي البحث جيدا في المنتدي

و ذلك لفتره معينه من الاشتراك حتي اذا كان السوال لم يجاب عليه من قبل يستطيع اضافته

و لكن لا اعلم اذا كان هذا يمكن تطبيقه ام لا لان المنتدي به ابواب كثيره تحتاج الي مشاركات فعاله اكثر منها اسئله

و شكرا

رابط هذا التعليق

منذ فترة طويلة وانا لم اشارك بالكتابة بالمنتدى واكتفى بالقراءة فقط

عندما اقرأ اى موضوع او مشاركة لاى احد لا الاحظ اى فرق بين الاعضاء او المشرفين غير كثرة مواضيعهم او مداخلاتهم والعلاقة بين الكل زى الفل لغاية مايجى واحد عضو عادى(مواطن عادى) يختلف مع مشرف(من الحكومة) وهنا لايجوز الحوار الطبيعى ولكن لابد من استخدام عصا الدستور والقوانين مثل ما قال العظيم سين سين بالدستور اعطيته الكلمة وبالدستور اكتفيت بالكلمة

موضوع ان نقاش السادة المشرفبن من المحرمات التى لا يجوز ان تناقش علانية (وده مذكور بالدستور) امر لابد ان يناقش

اذا احنا كمصريين ننادى بتغير الدستور لبلدنا مصر لان الدستور معمول تفصيل على مزاجهم فلماذا لانناقش دستور المنتدى فى بعض النقاط التى نعترض عليها

واذا كان المنتدى اسمه محاورات المصريين فلماذا عند بعض النقاط التى تمس الحكومة (حكومة المنتدى ) فالنقاش مرفوض

كلنا بنقدر مجهود المشرفيين ونكن لهم مكانة خاصة لما يبذلوه من مجهود متبرعين بوقتهم ومجهودهم ولكن هذا لايجعلهم فوق مستوى المواطنين فلا توجه له اى نقد علنى

يا راجل ده حسنى مبارك بيوجه له النقد علنى على صفحات الجرائد وعلى القنوات الفضائية كل يوم ومقفلش اى جريدة او قناة

تحياتى لكل عضو حيفتكرنى بالعيش والحلاوة

ونحياتى كل مشرف لن يتستخدم العصا الغليظة معى

رابط هذا التعليق

طيب

أنا هتكلم

والأرزاق على الله

صحيح احنا فى منتدي على النت

ويمكن الغالب دايما أننا مانعرفش بعضنا شخصيا

لكن أنا لو بتكلم عن نفسي

فعمرى ما فكرت أتكلم عشان أضايق حد

ولو حد ضايقنى برد مرة دفاعا يا اما أكبر دماغى وأخلع وأقول مش طالباه

أول مرة فى حياتى أدور على حاجة أقولها عشان أضايق حد

والمرة دي قلت كلمة المرور وأليكسا وباب كندا والمحاورات عشان عارف ان الكلام ده بيضايق الادارة

وعندهم حق يتضايقوا على فكرة لو حد لمح ان باب هوة اللى بيعمل رواج للمنتدي

بعد ما كنت كل ليلة أدور على مين عيد ميلاده عشان أهنيه

والواحد يقول كلمة حلوة طيبة لحد

ياخد بيها ثواب يخفف عن الذنوب اللى بيعملها فى حياته

بقيت بدور على أنى أقول كلمة تضايق

وحضراتكم أيها السادة المشرفين السبب

عارفين حضراتكم نكدتوا وعكننتوا على كام مصري في مصر والخليج واوروبا وامريكا وكندا بقراركم ده؟

شفتوا كلمات الزميلة سوسوراني؟

والله العظيم أكتر كلام وجعنى وتعبنى

بقى عشان مشاكل فى باب

والمشاكل مش فى الباب ده بس على فكرة

تقوموا تقفلوه كله على بعضه؟

مش قفل موضوع ولا اتنين

لا

قفل منتدي كامل

حضراتكم عارفين الناس اللى بتكتب دي بتخفف عن نفسها قد ايه؟

حضراتكم حاسين الناس تعبانة قد ايه؟

ومشاكل التنظيم انا مقر ومعترف بيها فى باب كندا

وفيه بجد مشاركات تجيب شلل رعاش

لكن هوة المشاكل مش موجودة الا فى باب كندا؟

هل عشان حضراتكم ضد مبدأ الهجرة؟

ولو فرضنا اه

هل هية دي الحرية والليبرالية اللى بتنادوا بيها وبتنتقدوا المسئولين باسمها؟

ولو فرضنا ان مفيش تربص بالباب

طيب تقوموا تقفلوا باب كامل؟

مش موضوع ولا اتنين؟

الحقيقة لأني مش مع تبرير الخطأ حتى وان كان ردا على خطأ

فبعتذر عن التلميح البايخ اللى قلته بتاع اليكسا

بعتذر لو كنت تسببت فى ضيق لأى حد

والله ده مش طبعى

بس كنت عايزكم تحسوا بالضيق شوية

زي ما نكدتوا على مصريين فى مصر وبرة مصر

مرة تانية أنا آسف

أنا مش مصدق عينى ..

دكتور حسام

حضرتك عارف أنا باحترمك قد إيه .. وباحترم عقليتك ، وآراءك (التى تخالفنى فيها قبل التى تتفق معى فيها) فأرجوك ما تزعلش من اللى حقوله ..

أنا شايف مشاركاتك فى الموضوع .. وحاسس إنك سمحت لنفسك أن تنزلق إلى منزلق الاتفاق مع آراء غير موضوعية (ليس لها وصف أخف من هذا) .. رأيتك تكرر مع المتسائلين .. إشمعنى باب كندا ؟ .. هل لأنكم ضد مبدأ الهجرة ؟ ... هل سألت نفسك هذا السؤال قبل توجيهه إلى فريق المشرفين وفكرت فى إجابة عليه ؟ .. هل هذا فعلا كلام الدكتور حسام الذى أعرف أفكاره من سنوات ؟ .. لا يمكن .. لا يمكن أن يتطرق إلى فكر فى نضح فكر الدكتور حسام إن المشرفين ضد الهجرة .. أو غيرانين من اللى هاجروا .. أو مثلا فيه بينهم وبين المهتمين بالهجرة تار بايت أو خلاف شخصى .. أقول لنفسى لا يمكن .. لأن الدكتور حسام عارف :

1) إن مدام سلوى مهاجرة فى أسبانيا

2) إن الأستاذ محمد مهاجر فى أمريكا

3) إن سكوربيون مهاجر فى إيطاليا

4) إن أحمد سيف مهتم بالهجرة وينوى ذلك

5) إن ابو محمد اتغرب لسنوات ربما تساوى عمر بعض الأعضاء

6) أسد يعمل بالخارج

7) سى السيد يعمل بالخارج

8) إن عصام شوقى ناوى على الهجرة

9) إن دكتور تهامى (كنداوى) أختير للإشراف وهو (كنداوى) وكان اختياره محل ترحيب جميع رواد الباب

هل بعد هذا يمكن أن يتطرق إلى عقل الدكتور سؤال مثل : "واشمعنى باب كندا يعنى؟" .. ولا انتم علشان ضد مبدأ الهجرة .. .. أسئلة لا تحمل إلا معنى واحد .. يؤسفنى أن يصدر منك يادكتور .. معنى تضج به كلمات مشاركاتك فى الموضوع .. خصوصا تصريحك بأنك تكتب لكى تضايق الآخر

أرجوك يادكتور .. قف مع نفسك لحظة .. مكانتك أكبر من مثل هذه المشاركات بكثير

على فكرة يادكتور كلامك عن أليكسا لم يضايق أحدا ، ولا أكتب هذا لكى أضايقك ..

هى مداخلتك كلها زعلتنى .. مش علشان المكتوب فيها ، فأنت تعلم أن هناك من يكتب أسوأ منها لأن هذا هو مستوى تفكيرهم .. ولكن زعلتنى لأنها صدرت منك انت

ملحوظة : (ليست لك يادكتور لأنك تعلم ما سأقوله تمام العلم)

مداخلتى هذه هى مداخلة من عضو إلى زميله .. وليس لها أى علاقة بصفتى الإشرافية .. فلغتى فى المداخلات الإدارية مختلفة وبلون مختلف ..

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم..

اخوانى و اخواتى الافاضل...

ربما نحن فى حاجة الى نقطة نظام... حتى لا يصبح الحديث شخصى بحت.. و حتى لا يصبح هناك اى ضغائن شخصية..

و لكن رجاء مراعاة ان باب كندا هو جزء من حياتنا اليومية... و بصراحة النهاردة كان يوم ممل جدا من غير باب كندا.

اتمنى سرعة البت فى الامر.. و اعادة فتح الباب على اسرع وجه.

بالطبع انا اقلكم علما و معرفة.. و اصغركم سنا.. و لكن اسمحوا لى احكى لكم قصة ظريفة..

طبعا كلكم عارفين عمر تورنتو.. انا مشترك فى منتدى تانى.. و انا مراقب فى ذلك المنتدى (رتبة اقل من الاشراف).. و بسبب اسلوب عمر تورنتو الظريف و الرقيق.. اضطرت الادارة الى ايقافه لمدة شهر.. طبعا الناس كلها اعترضت.. و للاسف البعض شتم فى الادارة.. لان تم ايقاف عمر تورنتو.. لانه بيكتب كتير عن موضوع كندا.. لأ و كمان ناس طالبت انه يكون هو المشرف :blink: و يتم تغيير الادارة :lol:

اللى انا عايز اقوله.. ان ربما يكون الظاهر شئ جميل... و لكن الحقيقة هى العكس.. و العكس صحيح.. يعنى الظاهر قد يكون شىء قبيح.. و لكن الحقيقة هى العكس.

بصراحة من نظرة اشرافية بحتة.. نعم يجب اغلاق باب كندا, و اعادة النظر فى أمره.. و لكن فى نفس الوقت, يجب مراعاة الاعضاء.. و مراعاة مشاعرهم و ارتباطهم.. و ايضا اعتبار مصالح الاعضاء اللى عندهم مقابلات و عندهم اسئلة ضرورية يحتاجون الاجابة عليها.

مرة أخرى.. رجاء خاص ان يتم عمل آلية (انسانية او برمجية).. و وضع خطوط عريضة للعمل مع باب كندا.. و ايضا اعادة فتحه فى اقرب وقت ممكن..

و رجاء خاص الى الاخوة و الاخوات الاعضاء... عدم اخذ الموضوع بشكل شخصى.. و اعفوا و اصفحوا.

و رجاء خاص الى المشرفين.. الصد و الرد لن يفيد.. بل قد يزيد الضغائن فى النفوس.

و لست بحاجة الى التنويه.. بأن لكم الحق فى قبول او رفض رجائى..

سلامو عليكم

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

بدون تعليق

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

بدون تعليق

والله كدة كتير يا استاذ محمد واسلوب السخرية دا مش ظريف

ولوحضرتك تقصد ترد علي موضوع اليكسا اللي اتكلم فيه دكتور حسام فالراجل قال بنفسه انه قاصد ده لأن قرار الغلق ضايق ناس كتير

ولو حضرتك تقصد من الليسته الكاريكاتور دي انك تضايق دكتور حسام فتأكد حضرتك أنك نجحت بأمتياز في إنك تضايقه

وتجرح كل أعضاء باب كندا

رابط هذا التعليق

والله كدة كتير يا استاذ محمد واسلوب السخرية دا مش ظريف

ولوحضرتك تقصد ترد علي موضوع اليكسا اللي اتكلم فيه دكتور حسام فالراجل قال بنفسه انه قاصد ده لأن قرار الغلق ضايق ناس كتير

ولو حضرتك تقصد من الليسته الكاريكاتور دي انك تضايق دكتور حسام فتأكد حضرتك أنك نجحت بأمتياز في إنك تضايقه

وتجرح كل أعضاء باب كندا

السلام عليكم

وتفتكرى يا استاذة منال المشرفين مش مخلوقين من لحم ودم ايضا وعندهم مشاعر واحاسيس يجب ان يضعها كل عضو فى الاعتبار عندما يفكر فى مضايقتهم .

تفتكرى يا استاذة منال المشرفين المتطوعين بوقتهم لتنظيم العمل وفض المناوشات بين الاعضاء ولا يطلبون جزاءا ولا شكورا يكون نصيبهم هو تعمد المضايقة والسخرية منهم والتهديد بسحب الاموال وافتتاح قهوة فى حى آخر .

حقيقى انا لا احب مضايقة احد ولم اوجه مضايقتى لعضو بعينه ، ولكنه مجرد توضيح ان محاورات المصريين ليس من اهدافها تحقيق ربح مادى او حتى تغطية تكاليفها.

تحياتى

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...