اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

البطاطس المحشية

fatfouta

Recommended Posts

فكرتنى بيها شيكو النهاردة لما حطتها وسط اللسته بتاعة العزومة

بصراحة اقولكوا على سر .........طول عمرى اسمع عنها بس عمرى ماشفت شكلها ايه....

مرة اكلت عند سلفتى حاجة ذى كده مقورا البطاطساية وحشياها لحمة.....بس كان طعمها وحش جدااااااا بصراحة وبقت تقولى كلى ........ده انا عاملهالك مخصوووووووووووص :roseop:

ماحدش يلخبط ويقولى (البيوريه) لانى عارفه دى وبعرف اعملها كويس وهبقى اقولكوا على طريقتها ان شاء الله

عاوزة اعرف طريقة البطاطس المحشية بتتعمل اذاى وبتتحشى ايه؟؟ لحمة بس؟؟

وعلى رأى لمضمض حبيبتى البطاطساية بتبقى اذاى؟ مألوظة كده ولا ايه حجمها ؟

ياللا يا حلوين عاوزة تفاعل كده........ ذى البشاميل وياريت لو واحدة عندها صورة تحطها كانت عملاها من زمان مثلا واحتفظت بصورتها ولا حاجة

فتفوتتكم :wub:

رابط هذا التعليق

فتفوتة حبيبتى انا جيت جرى اهو

انا عندى طريقة بس مش عارفة هتعجبك ولا لاء لان انا مش غاوياها اوى بس الولاد بيحبوها

انا باعصج اللحمة وفيه ناس بتعملها معصجة بالصلصة والطماطم وممكن من غير صلصة وطماطم انا باعملها من غير لانى لسه هاصب عليها الصلصة

والبطاطس تكون صغيرة وسرحة شوية عارفة اللى هو زى المانجة العويسة كده بس ماتكونش مقلوظة اوى

وباقورها واشيل الحشو على جنب

وبعدين بيبق حرف البطاطس مش واسع يعنى عشان اللحمة ماتقعش ولو انها مش بتقع يعنى

واحشى البطاطس واجهز صلصة مع مع ميتها وملح وفلفل والحشو بقا اللى طلع من البطاطس اقلب عليه معلقتين اللحمة المفرومة واحطهم فى الصينية فرشة كده وعليهم البطاطس مرصوصة عادى ممكن نايمة عشان مانصحيهاش ونقلقها

واصب عليها الصلصة بقا بحيث تكون شوية حلوين كده واسيبها فوق متغطية شوية تتشرب والبطاطس تطرى شوية

واحطها فى الفرن تتشرب وتحمر شوية

وبالهنا والشفا

لو عملتها بكرة هاصورها واحط الصورة بس لو ماباظتش يعنى :lol:

صباحك فل :sad:

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

....ام مروان الله ينور عليكى دوقينى كدة ...........

لا جامدة ...تسلم هالايادى ....تؤبرينى .................

فتفوتة ...يارب تعجبك ..البطاطس المحشية ...من ايد ام مروان ...تحفة والله بس دوقى وسيبك من اللى دوقتيها قبل كدة...

عندى اضافة صغننننننننننننونة خالص...

لما تفرغى البطاطس من الحشو ...حمريها زى البطاطس العادية خالص ...فى الزيت يعنى ...لغاية ماتخد اللون الذهبى الحلو ...وحطيها تتصفى على مناديل

وبرده تقدرى تحمرى بواقى البطاطس ...اللى قطعتيها ...بس هو كل الفن فى الموضوع ان البطاطس تبقى صغننننننننننونة ...بس تشوفيها بالعين المجردة ...وممكن تعملى صوص الطماطم ...وترشيه على الوش ...وتدخليها الفرن وابقى افتكرينى بواحدة

اوم ايه ...انا بزوقها بعد ماخروجها مباشرتة وقبل التقديم بخطوط رفيعة من الكاتشب ...علشان اللعب بالالوان بس...

وبالهنا والشفا ...يا فتفوتة :lol:

رابط هذا التعليق

طريقة POTATO JACKETS بطاطس محشيه بردو بس امريكانى

اولا البطاطس : البطاطس ممكن تكون اى حجم بس مستويه بيضاويه تغسلى البطاطس كويس قوى بالليفه وبعدين اما تسلق بالقشره او توضع فى الفرن على الشبكه نار متوسطه و تحتها صنيه فيها ميه و ده عشان متنشفش

و للعلم فيه ناس بتقطع البطاطس بالطول و تحفرها لغاية ملتبقى ذى المركب و بعدين تقليها

المهم سواء سلقتيها او شوتيها او قلتيها بتقطعيها بالطول اتنين و تحفريها لغايت ماتبقى ذى المركب فى حاله السلق او الشوى بتعملى كدة بعد ما تستوى اما فى القلى التقطيع قبل السواء

الحشو :ممكن تكون الحشو اى حاجه تحبيها يعنى ممكن تكون خلطة البيتزا او لحمه مفرومه او بواقى فراخ و جبن . انا اكتر الوقت كنت بحشيها لحمه معصجه بشوية طماطم و فلفل اخضر بسيط و احط فوقها جبنه شيدر و ادخلها الفرن على السريع عشان الجبنه تسيح

اه على فكره فيه ناس بترجع القلب المستوى مع الحشوه

I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference

رابط هذا التعليق

انا عندى طريقة بس مش عارفة هتعجبك ولا لاء لان انا مش غاوياها اوى بس الولاد بيحبوها

انا باعصج اللحمة وفيه ناس بتعملها معصجة بالصلصة والطماطم وممكن من غير صلصة وطماطم انا باعملها من غير لانى لسه هاصب عليها الصلصة

والبطاطس تكون صغيرة وسرحة شوية عارفة اللى هو زى المانجة العويسة كده بس ماتكونش مقلوظة اوى

واحشى البطاطس واجهز صلصة مع مع ميتها وملح وفلفل والحشو بقا اللى طلع من البطاطس اقلب عليه معلقتين اللحمة المفرومة واحطهم فى الصينية فرشة كده وعليهم البطاطس مرصوصة عادى ممكن نايمة عشان مانصحيهاش ونقلقها

واصب عليها الصلصة بقا بحيث تكون شوية حلوين كده واسيبها فوق متغطية شوية تتشرب والبطاطس تطرى شوية

وبالهنا والشفا

لو عملتها بكرة هاصورها واحط الصورة بس لو ماباظتش يعنى wst::

صباحك فل smk:

انا مش بحب البطاطس المحشيه ديه اوي لكن طريقة ام مروان هي بالظبط الطريقه الي انا عارفاها من ماما و دي بتطلع البطاطس طعمها زي صينيه البطاطس العاديه بالصلصه و نفس الملمس يعني بتطلع طريه اما لو اتحمرت الاول بتبقي عامله طبقه اشد

بسم الله الرحمن الرحيم " و من اعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا " صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

طريقة POTATO JACKETS بطاطس محشيه بردو بس امريكانى

اولا البطاطس : البطاطس ممكن تكون اى حجم بس مستويه بيضاويه تغسلى البطاطس كويس قوى بالليفه وبعدين اما تسلق بالقشره او توضع فى الفرن على الشبكه نار متوسطه و تحتها صنيه فيها ميه و ده عشان متنشفش

و للعلم فيه ناس بتقطع البطاطس بالطول و تحفرها لغاية ملتبقى ذى المركب و بعدين تقليها

المهم سواء سلقتيها او شوتيها او قلتيها بتقطعيها بالطول اتنين و تحفريها لغايت ماتبقى ذى المركب فى حاله السلق او الشوى بتعملى كدة بعد ما تستوى اما فى القلى التقطيع قبل السواء

الحشو :ممكن تكون الحشو اى حاجه تحبيها يعنى ممكن تكون خلطة البيتزا او لحمه مفرومه او بواقى فراخ و جبن . انا اكتر الوقت كنت بحشيها لحمه معصجه بشوية طماطم و فلفل اخضر بسيط و احط فوقها جبنه شيدر و ادخلها الفرن على السريع عشان الجبنه تسيح

اه على فكره فيه ناس بترجع القلب المستوى مع الحشوه

على فكرة يا جاسى ...عجبتنى اوى اوى ...قارب البطاطس اللى انتى عملتيه ...وممكن نسميه اسم يكون بتاعنا ...سيم يعنى ...

تايتنك بوتاتو ...وزوق بقى بالشمسيات بتاعة التورت وكدة ...وحلوة فكرة الحشو...لا انا ممكن اقعد فيه عرايس صغننة للاطفال ايو كدة انا اصلى بموووووووووت فى الافكار الجديدة

بس حسبى تايتنك تغرق منك يا فتافيت السكر

عساكم بطاطس محمرة تدوب ...من القرمشة

رابط هذا التعليق

فتفوتة ...يارب تعجبك ..البطاطس المحشية ...من ايد ام مروان ...تحفة والله بس دوقى وسيبك من اللى دوقتيها قبل كدة...

لما تفرغى البطاطس من الحشو ...حمريها زى البطاطس العادية خالص ...فى الزيت يعنى ...لغاية ماتخد اللون الذهبى الحلو ...وحطيها تتصفى على مناديل

وبرده تقدرى تحمرى بواقى البطاطس ...اللى قطعتيها ...بس هو كل الفن فى الموضوع ان البطاطس تبقى صغننننننننننونة ...بس تشوفيها بالعين المجردة ...وممكن تعملى صوص الطماطم ...وترشيه على الوش ...وتدخليها الفرن وابقى افتكرينى بواحدة

اوم ايه ...انا بزوقها بعد ماخروجها مباشرتة وقبل التقديم بخطوط رفيعة من الكاتشب ...علشان اللعب بالالوان بس...

وبالهنا والشفا ...يا فتفوتة :rolleyes:

جامدة الاضافة دى ياشيكو

بس والله كويس ان الطريقة طلعت صح اصل انا متعلماها من ابو مروان :roseop: لان هو اللى كان بيحبها فشرح لى الموضوع يعنى

بس انا هاضيف بقا طريقتك عشان تحلو احسن انا باستنى عليها فى الفرن كتير على ماتتحمر عشان العيال بيحبوها مقرمشة شوية من برة

تسلم ايدك ياقمر

هالف لفة واجى على موضوع العزومة المفترية لشيكو اللولبية

قصدى العزومة الفنية

يووه

هاجيلك هناك عند الهرم الكبير وخلاص

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

وكل واحد يسمعه

ولا ملام

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

وبالهنا والشفا ...يا فتفوتة :rolleyes:

جامدة الاضافة دى ياشيكو

بس والله كويس ان الطريقة طلعت صح اصل انا متعلماها من ابو مروان :roseop: لان هو اللى كان بيحبها فشرح لى الموضوع يعنى

بس انا هاضيف بقا طريقتك عشان تحلو احسن انا باستنى عليها فى الفرن كتير على ماتتحمر عشان العيال بيحبوها مقرمشة شوية من برة

تسلم ايدك ياقمر

هالف لفة واجى على موضوع العزومة المفترية لشيكو اللولبية

قصدى العزومة الفنية

يووه

هاجيلك هناك عند الهرم الكبير وخلاص

طب تعرفى انى انا كمان متعلمة الفول النابت من جوزى؟......حد يعرفه ولا هتقوليلى يااااى ايه الاكلات اللوكال دى؟

ساعات برضو الرجالة بينفعونا فى المطبخ

رابط هذا التعليق

بما اني عمري ماعملت البطاطس دي فياريت لو وحده فدائية تحط لنا صور بالطريقة خاصه موضوع الصلصة الي بتنحط عليها مقدارها قد ايه تقريبا .. وطبعا شكلها بعد مابتخرج من الفرن بيكون ازاي ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

وبالهنا والشفا

لو عملتها بكرة هاصورها واحط الصورة بس لو ماباظتش يعنى :roseop:

صباحك فل :sad:

هى دى الطريقه المظبوطه

و لو خفتى متستويش قوى ممكن بعد ما تقوريها تشوحيها خفيف فى الزيت

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

بما اني عمري ماعملت البطاطس دي فياريت لو وحده فدائية تحط لنا صور بالطريقة خاصه موضوع الصلصة الي بتنحط عليها مقدارها قد ايه تقريبا .. وطبعا شكلها بعد مابتخرج من الفرن بيكون ازاي ..

علم وينفذ يافندم

معلش هى البطاطس كبيرة شوية بس انا عملتها فى السريع عشان خاطر اوريها لفتفوتة يعنى

والمرادى حشيتها لحمة معصجة بالصلصة عشان دى اللى كانت جاهزة بصراحة و موجودة :roseop: بس بجد طلعت احلى جداا

معلش انا ماصورتهاش بمقدار الصلصة لكن مثلا هتاخدى معلقتين كده صلصة على شوية مية وملح وفلفل وومكن كمون وطبعا الصينية من تحت فيها زيت او سمنة عشان تسبك الصلصة وطبعا عيلها قلب البطاطس مع شوية لحمة معصجة ومقدار الصلصة كان نص الصينية كده او اكتر حاجة بسيطة على أساس انها هتتغطى شوية ممكن بالفويل مثلا فهتستوى وبعدين كشفت الغطا لم حسيت البطاطس طرية شوية وسبتها تتشرب ودخلتها الفرن على الرف العلوى خالص عشان تستوى وتتحمر فى نفس الوقت

بس الصورة التانية ماكنتش لحقت تحمر كويس عشان العيل جاعت

خصوصا انك هتلاقى ايد دندونة فى اول صورة وهى نية :happy: الصينية اللى نية مش دندونة يعنى

وطبعا لو حضرتك حمرتيها الاول زى ماشيكو والبنات قالوا يبقا هتكون محمرة من الاول

ش

ويارب تعجبكم انا مش غاوياها اوى بس الولاد بيحبوها الحمد لله :lol:

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

وكل واحد يسمعه

ولا ملام

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

ام مروان

الف شكر ليكى يا حبيبة قلبى

البطاطس شكلها جميل وهعملها بكرة ان شاء الله......بس بلاش تصوير عشان دى اول مرة

وملاحظة كمان انك مارميتيش حاجة وحطيتى اللى طلع من البطاطس جمبها

عشان انا كنت مستحرمة اوى انه يترمى وقولت اخده اسلقة واعمله بطاطس مهروسة وخلاص........بس اللى انتى عملتيه شكله احسن كده

انا متهيالى انها تتاكل بالعيش افضل......صح؟

بس عارفة احلى حاجة فى صورة الصينية قبل ماتستوى هى ايه........ايد دينا حبيبتى :roseop:

ماهو علشان هى مدت ايدها البطاطس طلعت تحفة........قوليلها طنط فتفوتة بتسلم عليكى وبتبوس ايدك

رابط هذا التعليق

حضر يوصل سلامك وهى كمان باعتالك سلام وبوسة كبيرة :lol:

اه هى بالعيش أحلى وعلى فكرة اللى تحت فى الصينية ده هنا بيتخانقوا عليه خصوصا لو مش محروق يعنى :roseop:

بالف هنا ياحبيبتى كان نفسها أعملها وابعتهالك :happy:

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

وكل واحد يسمعه

ولا ملام

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

بشرى سارة ليا انا وضحى والناس اللى ذينا

احب اقولكم يا ولاد.......قصدى يا بنات يا حلوين وبالذات ام مروان

انى عملت صينية البطاطس النهاردة عالغدا

عملت صينية صغيرة قولت اجرب.......و عينكوا ماتشوف الا النور ........يا ريتنى ماعملت كده لانهم اتخانقوا عليها وجنى بنتى مسكت فى محمد اخوها كانت بهدلة........وباباهم اخد جمب وانزوا وقاللى تعمليها تانى عالعشا.......قلتله حاضر يا فندن :roseop:

بصراحة كانت جميلة جداااااااا

وتسلموا يا اللى شاركتم وحطيتوا خبراتكم

وتسلم ايد دندونة اول واحدة طبعا بنت ام مروان

ياللا يا ضحى جربى بس لما تيجى احسن انا عارفة انك مش فاضية دلوقتى للطبيخ كفاية عليكى ترتيب الشنط.....ربنا معاكى ويجيبكوا بالسلامة يارب

رابط هذا التعليق

يا توتة الموضوع مش فى الصينية

الموضوع فى الايدين اللى طابخة

احنا النهارده بقا فراخ بانية :roseop:

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

وكل واحد يسمعه

ولا ملام

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 3
      عندما نشاهد التلفاز فى رمضان نتعجب وعندما نذهب الى الاسواق لشراء احتياجتنا منها يذداد التعجب اسعار الخضروات كانت فى الماضى القريب فى متناول الجميع غنى وفقير وبعد انتشار شركات الخضار المجفف والفشار والبطاطس الشيبسى نشاهد حرب ضروس ابطالها الشركات الصانعة للبطاطس بين بعضها وتفانيهم فى اظهار منتوجهم من البطاطس لأغراء العميل (المشترى ) لكى يذهب لشراء منتجهم ونتج عن ذلك حرب بين الناس والبطاطس فى اسواق الخضار حيث ارتفعت اثمانها وتقلصت من الاسواق الأنواع المميزة وظهرت انواع اخرى لا يمكن قليها
    • 4
      >> قررت مُدرسة روضة أطفال أن تجعل الأطفال يلعبون لعبة لمدة أسبوع واحد.! فطلبت من كل طفل أن يحضر كيس به عدد من ثمار البطاطا وعليه إن يطلق على كل بطاطايه اسم شخص يكرهه..! وفي اليوم الموعود أحضر كل طفل كيس وبطاطا موسومة بأسماء الأشخاص الذين يكرهونهم العجيب أن بعضهم حصل على بطاطا واحدة وآخر بطاطتين وآخر 3 بطاطات وآخر على 5 بطاطات وهكذا عندئذ أخبرتهم المدرسة بشروط اللعبة وهي : أن يحمل كل طفل كيس البطاطا معه أينما يذهب لمدة أسبوع واحد فقط بمرور الأيام أحس الأطفال برائحة كريهة تخرج من كيس
    • 4
      كفته البطاطس السهله الطريقه مختصرة جدآ اسلقى نص كيلو بطاطس خمس حبات كبار فى قدر الضغط لمدة 10 دقائق خليه يبرد ضعى عليه ربع زبدة سايحه 2 صفار بيض ملح و فلفل اسود واعجنيها جهزى 3 صحون كل من صحن فيه 3 بيضات مخفوقه صحن بقسماط صحن دقيق البسى القفازات البلاستيك او ضعى كيس فى يدك كى تسهل عليك تكوير البطاطس ادهنى القفاز او الكيس زيت او ماء وابداء كورى الين ينتهى المقدار اول خطوة يوضع فى الدقيق ثم البيض ثم البقسماط ويوضع فى صحن ويدخل الفريزة لمدة ربع ساعه ثم يحمر فى زيت ساخن
  • أضف...