اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عندك هواية؟؟

محمد الششتاوي

Recommended Posts

بيتهيئلي احسن حاجة في الدنيا ان الانسان يكون عنده هواية

وخاصة لو الهواية دي بتبقى حاجة في الفن

لان الفن من وجهة نظري هو اللي بيرقى بالروح والاحساس

زي الرسم مثلا او الموسيقى او عمل مشغولات او تصوير او تصميم جرافيك او حتى الطبخ ( رجالة ) طبعا الستات عمر ما كان الطبخ هواية

يا ترى مين اللي عنده هواية من النوعية دي او اي هواية تانية

يا ريت اللي عنده هواية يكلمنا عنها وازاي فادته في حياته سواء العملية او الشخصية

.........

وأنا هبدأ بنفسي

انا بهوى الرسم واستفدت من الرسم كتير جدا جدا سواء في حياتي الشخصية او العملية

اولا وانا طالب اشتغلت رسام ,, والحمد لله كان دخلي كويس قوي من الرسم وقدرت اتكفل بكل مصاريفي لحد ما اتخرجت من كلية الهندسة

ولما اشتغلت افادتني هواية الرسم في تصميم المشاريع المعمارية بشكل كبير

صحيح بقالي فترة طويلة مش برسم بحكم شغلي وبحكم احساسي باليأس اني اعمل معرض بعدما رسمت شوية لاني متواجد في مكان مش بيهتموا نهائي ( بالكلام الفارغ )دا

بس اكيد ان شاء الله هارجع للرسم في يوم من الايام

رابط هذا التعليق

أنا كان عندي هواية التمثيل وأنا صغيرة وكنت باخد شهادات تقدير وشهادات استثمار من الادارة التعليمية في المسابقات بين المدارس وحتي في الجامعة لما انضميت لفريق التمثيل اللي انضميت ليه كتعويض اشبع بيه هوايتي اللي كان نفسي احترفها وادرس في معهد فنون مسرحية لكن الوالد رفض بشده علي الرغم من امتناعي وقتها عن الاكل والشرب بتاع خمس ايام الا انه لم يرضخ وفي مسابقة الجامعات السنوية واللي كان بيحضر مندوبين من وزارة الثقافة لتقييمها كسعد اردش وعبد الغفار عودة كنت باخد دايما لقب ممثلة اولي وعندي كتير زملاء من فرق التمثيل اللي اشتركت فيها ماشاء الله اصبحوا مشاهير

لكن انا عندي هواية تانية ودي طبعا بابا معترضش عليها وهي كتابة الاغاني بالعامية ومفكرتش اعرضها علي حد انا بكتبها واجمعها في دوسيه ومن حين لاخر بحب اقراها واوقات بعد ما اكتب حاجة واسيبها فترة وارجع اقراها اقول في نفسي ايه العك دة والمستوي الرديء دة انا ازاي كنت شايفاها حلوة

واوقات تانية اقول ياسلام دة ايه يا بت العبقرية دي دة انتي خسارة والله

الهواية التالتة والعجيبة جدا واللي بتسببلي حرج بالغ معظم الاحيان هي مراقبة الناس ومقصدش بمراقبتهم يعني التجسس عليهم لا سمح الله ولكن بحب اوي ابص علي الناس في المترو مثلا او في اي مكان اتواجد فيه واراقب حركاتهم وردود افعالهم لأي موقف يحصل مهما كان هين ودي حاجة بتحصل مني غصب عني ومبعرفش اصلا اسيطر عليها بلاقي عنيا بتسرح لوحدها كدة وبعدين كمان ايه؟ باخدهم بالدور بس طبعا فيه اشخاص بيسترعوا انتباهي اكتر من غيرهم ودي بتبقي حسب الكاريزما بتاعة الشخص اللي براقبه قصدي اللي متنحاله

وعلي الرغم من اني حاولت كتير ابطل الهواية المحرجة دي الا اني فشلت :lol:

تم تعديل بواسطة منال شوقي

رابط هذا التعليق

الهواية التالتة والعجيبة جدا واللي بتسببلي حرج بالغ معظم الاحيان هي مراقبة الناس ومقصدش بمراقبتهم يعني التجسس عليهم لا سمح الله ولكن بحب اوي ابص علي الناس في المترو مثلا او في اي مكان اتواجد فيه واراقب حركاتهم وردود افعالهم لأي موقف يحصل مهما كان هين ودي حاجة بتحصل مني غصب عني ومبعرفش اصلا اسيطر عليها بلاقي عنيا بتسرح لوحدها كدة وبعدين كمان ايه؟ باخدهم بالدور بس طبعا فيه اشخاص بيسترعوا انتباهي اكتر من غيرهم ودي بتبقي حسب الكاريزما بتاعة الشخص اللي براقبه قصدي اللي متنحاله

انا شبهك شوية صغيرة في الحكاية دي. يعني كتير لم ابقى في مكان الاقي نفسي غصب عني براقب الinteractions بتاعت الناس مع بعضيها و ساعات ابتدي اكونheirarchy للمجتمع اللي حوليا و بعدين و اقعد اخمن يا ترى الجنتلمان اللي واضح عليه غني راكب القطر و رايح على فين و يا ترى الولد الصغير ده راي فين و بيفكر في ايه.

شغل فلسفة مش اكتر...

" Feed Your Faith and your fears will starve to death "

Unkown~

رابط هذا التعليق

أنا كان عندي هواية التمثيل وأنا صغيرة وكنت باخد شهادات تقدير وشهادات استثمار من الادارة التعليمية في المسابقات بين المدارس وحتي في الجامعة لما انضميت لفريق التمثيل اللي انضميت ليه كتعويض اشبع بيه هوايتي اللي كان نفسي احترفها وادرس في معهد فنون مسرحية لكن الوالد رفض بشده علي الرغم من امتناعي وقتها عن الاكل والشرب بتاع خمس ايام الا انه لم يرضخ وفي مسابقة الجامعات السنوية واللي كان بيحضر مندوبين من وزارة الثقافة لتقييمها كسعد اردش وعبد الغفار عودة كنت باخد دايما لقب ممثلة اولي وعندي كتير زملاء من فرق التمثيل اللي اشتركت فيها ماشاء الله اصبحوا مشاهير

لكن انا عندي هواية تانية ودي طبعا بابا معترضش عليها وهي كتابة الاغاني بالعامية ومفكرتش اعرضها علي حد انا بكتبها واجمعها في دوسيه ومن حين لاخر بحب اقراها واوقات بعد ما اكتب حاجة واسيبها فترة وارجع اقراها اقول في نفسي ايه العك دة والمستوي الرديء دة انا ازاي كنت شايفاها حلوة

واوقات تانية اقول ياسلام دة ايه يا بت العبقرية دي دة انتي خسارة والله

شكرا لرد حضرتك

بالنسبة للتمثيل دي كانت اول هوياتي انا كمان وانا صغير بس كنت صغير قوي يعني في الابتدائي wst::

كنت بجمع اصحابي والف سيناريو واوزع الادوار وكان اصحابي مش بيمثلو بالشكل اللي انا ابقى عايزه فامثل بدالهم وتقريبا كنت بمثل كل الادوار :lol:

يعني تقريبا كنت بعمل كل حاجة :sad:

ولأني من المنصورة لما كنت بزعل في البيت كنت بفكر اني اسيب البيت واهاجر الى القاهرة :lol: واروح مبنى الاذاعة والتلفزيون ( على اساس انهم بيمثلوا فيه ) واورايهم مواهبي وطبعا مش هيسوبني ( لقطة ) :sad: واهلي يشوفوني في التلفزيون ويتحسروا انهم زعلوني

ومرة فعلا سبت البيت ومشيت كتير لحد ماتعبت وقمت راجع البيت ارتاح :lol:

وبالنسبة لهواية مراقبة الناس

اعتقد ان ده نوع من التأمل ,, ويمكن التأمل من النوع ده يتعلق بالتعرف على الانسانية بشكل عام حتى يكتشف نفسه

أنا من رأي ان دي صفة أي انسان مرهف

انه دائما متأمل ,, في أي شيء

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      قرأت مقال  خوتة التعليم المنشور اليوم في جريدة المصري اليوم و المنقول هنا في باب مختارات من الصحف …  صراحة  دماغي لفت هل يمكن الشك في ضرورة التعليم  - اقصد هنا في مصر  لأن  حدث فعلا في افغانستان ان تقرر منع الاناث من التعليم - ان يوجد من البشر في مصرمن لا يؤمن باهمية التعليم في نظري مأساة كبرى
    • 85
      بسم الله الرحمن الرحيم لا جدال أننا أن معظمنا كمغتربين مصريين بالخارج غضبون بشدة على ما يحدث يوميابمصر .. فلا نحن قادرون على إيصال كلمتنا للمسؤولين أو أن نحدث أي تغيير على أرض الواقع .. ولو بقينا بهذا المنتدي حتى نهاية الألفية الثالثة .. نغضب ونشجب ونندد بالحكومة المصرية .. فهذا لن يؤثر بتاتا في تغيير مسار هذه البلد ..وعليه فلابد أن نكون أكثر عمليا .. وهنا أقترح عليكم جميعا تأسيس حزب رسمي يسمى حزب .... حزب المهاجرين المصريين .. وأن يتوالي تنظيمة وإدارته شخصية محترمة يتفق عليها بعد المناقش
    • Guest النسر المصري
      11
      كثير من الناس يوجد لديهم ضعف في السمع ويعتقد كثير من الأطباء أن التعرض الضوضاء المستمرة لأعوام طويلة مع العوامل الوراثية سبب مباشر في هذه الحالة.. بجانب حالات أخرى كالحمى العالية أو إنسداد الأذن بالشمع .. وهناك بعض العقاقير من المضادات الحيوية والاسبرين (الري?و بالذات أخطرهم) يسبب ضعف في عصب الأذن(الأذن الداخلية) الذي يحتوي على آلاف الشعيرات الدقيقة .. وتتلخص العلاجات بعد الكشف إما باللجوء إلى سماعات الأذن الطبية في حالة إصابة العصب أو عمليات محدودة كإزالة الشمع مثلا. .والسؤال يطرح نفسة هن
    • 1
      نحن محاصرون برسائل الفيسبوك  الواتس  أوراد .. ادعية دينية ... مواعظ ... قصص دينية  .. نشرات دينية مطولة  .... فيديوهات دينية ...صوتيات دينية  كله مزيل بـ  انشر في الخير  لا تجعلها تقف عندك  لن نعبد ربنا بأورادك .... اجعلها لنفسك ... وسيبنا في حالنا الله يهديك  احذروا الأوراد مجهولة المصدر والاستنزاف المعرفي في الكلام الفارغ   
    • 53
      واضح من نقاش سابق ان هناك العديد من الاخوة الاعضاء الذين يحبوا صيد السمك كهواية محببة الى نفوسهم و خاصة ابو حلاوة و مكسوف و سكوربيون و بالتالي اردت فتح هذا الموضوع لنتكلم فيه عن هواية صيد الاسماك - انواع الاسماك التي تصاد - هل هي في مية حلوة ام مية مالحة - ما هي الطرق المختلفة (نوع العدة، الطعم، الخ) - سواء في مصر او في غيرها مين يبتدي؟
  • أضف...