اذهب الي المحتوي
geeemooo

أسعار علاج الأنسلون لمرضى السكر بالسعودية

Recommended Posts

انت بتاخد اى نوع من الانسولين؟؟؟

وبتاخد العادى ولا القلم؟؟

اجابة سؤالك تتوقف على النوع اللى بتاخده

مش انا الى با خد يا يا أخت فتفوتة زوجتى هى الى بتاخد انسولين

وبتاخد انسولين قلم هنا فى مصر بس عاوز اعرف سعر القلم وسعر التانى لو سمحت فى السعودية وهل علاج السكر يشمل التأمين ؟؟؟؟؟؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

ربنا يشفيها ويشفى كل مريض يارب

بص حضرتك هو موضوع التامين انا مش هقدر افيدك فيه ممكن حد تانى يرد عليك فيه

بس على حد علمى انا انه لو للمدام ليها تأمين صحى فطبعا هيبقى العلاج تحت التأمين لان السكر بيندرج تحت العلاج الباطنى والغدد الصماء ........وبرضو إسأل تانى

لكن بالنسبة للانسولين القلم هو هنا بيبقى عبارة عن علبة فيها خمس اقلام كل قلم بيبقى 300 وحدة والعلبة سعرها حوالى 200 ريال تقريبا والسعر ده لنوعين الانسولين يعنى مش بيختلف من نوع للتانى ......واستمرار العلبة معاها بيعتمد على هى بتاخد كام وحدة فى اليوم وده يختلف من فرد للتانى

فيه حاجة عاوزة اقولها لحضرتك من تجربتى انا مع الانسولين اللى هنا .....انه تقريبا فى مصر بيفضل القلم مع المريض وبيتملى كل مايفضى

لكن هنا القلم لما يخلص لا يعاد استخدامه تانى

وبرضوا ليه مميزات انه الابر رفيعة جداا والمريض مش بيحس بيها (الابر فى كل الحالات بتبقى خارج التامين) يعنى بتشتريها بنفسك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Guest انس محمد

السلام عليكم ما هو سعر الانسولين هيمولين تركيز ٧٠/٣٠هنا فى السعودية العبوات العادية او سعر الخرطوشة اللى بتركب فى القلم 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زوار
اضف رد علي هذا الموضوع....

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• محاورات مشابهه

• محتار بين عرضين عمل بالسعودية

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة محتار بين عرضين عمل بالسعودية الراتب واحد وتوفير السكن ووسيلة الأنتقال موجودة فى العقدين الأختلاف فى مكان العمل وحجم الشركة العرض الأول بجدة بشركة سكن العربية المحدودة العرض الثانى بعنيزه بشركة الفهد للصناعة والمقاولات أكيد جدة (عروس البحر الأحمر ) أجمل من عنيزه القصيم ولكن شركة الفهد أكبر من سكن العربيه أختار مين ؟

في المغتربين المصريين - egyptian expatriates

• الاوراق المطلوبة لدخول المدارس بالسعودية

اخوة المحاورات السلام عليكم انشاء الله ساكون احد الوافدين الجدد لمدينة الرياض لقد اسعدني كم المعلومات بخصوص السكن و المدارس الموجودة في الباب عن مدينة الرياض و لكن هناك معلومة اود الاستفسار عنها و هي الاوراق المطلوبة لدخول المدارس فس السعودية حاليا ابني موجود باحد مدارس اللغات في مصر و انا انوي ان اقدم له باحد مدارس اللغات في الرياض و عايز اعرف ماهي الاوراق المطلوبة للالتحاق ابني بتلك المدارس حيث انه قادم من مصر و لكم جزيل الشكر

• نقل كفالة و توثيق المؤهل بالسعودية

السلام عليكم انا اعمل بالسعودية منذ فترة و معي زوجتي و أولادي مرافقين. وجدت عمل لزوجتي و تريد نقل الكفالة مني إلى العمل. ما الاجراءات المطلوبة ؟ و هل يجب عليها تقديم شهادة المؤهل حيث أنها معنا و لكنها غير موثقة من الملحق الثقافي و السفارة السعودية في مصر و هل يمكن إجراء هذا التوثيق من داخل المملكة حيث أننا لن ننزل لمصر لفترة. ارجو الرد سريعا

• معلومات عن السكن و مدارس اللغات والعمل فى مدينة المجمعة بالسعودية

سأسافر ان شاء الله مع زوجتى كمرافق لها وهى ستعمل فى وظيفه حكومية فبالتالى الكفاله و الاقامه أعتقد فى هذة الحالة عند الحكومه السعوديه فى مدينة المجمعه بأذن الله تعالى وكنت أرغب طبعا فى العمل فى اى وظيفة مع العلم انى محاسب فكنت أرغب فى معرفة معلومات من السادة ذوى الخبرة فى كيفية تنفيذ ذلك وهل ذلك يتطلب لو لقيت عمل نقل الكفاله او الاقامه على جهه العمل ام يمكن ان اعمل دون المساس بالاقامة او الكفالة ولا مش حاينفع أصلا أشتغل عشان مش جى على جهه عمل من  مصر وشكرا مقدما لاى معلومة ولو أمكن معلومات عن الس

• هل هناك علاقة بين الكورتيزون و مرض السكر ؟

السلام عليكم .. بعد ان اصبت بإلتهاب العصب السابع وجب علي تعاطي دواء "هوستاكورتين" و هو كورتيزون 12 حبة يومياً (مجموع 60ملغ يومياً) لمدة 6 ايام متتالية و من ثم التخفيض الى 2 حبة ثم 1 حبة على يومين ثم الانقطاع عنه. لكن بعد اول يومين من تناول ال12 حبة فمت بعمل تحليل سكر لأني اعلم اني على استعداد له بسبب السمنة و لكنه ليس لدي بحمد الله بعد .. حيث اقوم منذ فترة بريجيم و بعض الرياضة و لم اصب به, لكن بعد يومين من الكورتيزون 120ملغ قمت بعمل تحليل بعد العشاء بساعتين و النتيجة كانت عالية جداً حيث وصل 2

في استشارات طبية و نفسية

• اضف...