اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سفر المرأة الحامل

Recommended Posts

عاوز استفسر بس ايه الاعتراض على سفر الحامل من السعوديه الى مصر . وازاى هيعرفوا انها حامل . وازاى نحل المشكلة لو فيه مشكله من الاساس من قبل شركات الطيران

رابط هذا التعليق

من ناحية بيعرفوا ازاي ففي تحليل على حد علمي لو هتسافري اقامه في السعوديه لازم هتجري تحليل حمل ده غير ان مطلوب منك من ضمن الفحوصات الطبية اشعه على الصدر وطبعا لو حامل لازم تنبهيهم انك حامل عشان ميعملوش لك الاشعه دي والا هتبقى بتعرضي الجنين للخطر ..

اما من ناحية شركات الطيران فعادي بتمضي اقرار انك مسافرة على مسؤوليتك وخلاص على كده بس مش دي المشكلة ..

المشكلة ان احيانا ونظرا للظروف الجوية بيكون في ( مطبات هوائية ) ودي ممكن تكون عاديه مفيهاش مشاكل وممكن لا قدر الله تكون شديده زي مطبات السيارات كده وعليه فالسفر اثناء الحمل في الشهور الاولى او الاخيرة ممكن يكون خطر ..

ده الي اعرفه وممكن حد تاني يكون عنده معلومات اكثر دقه يفيدك بيها ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

IATA RULE

قانونا اى امراة حامل لازم لها شهاده من الدكتور انوا امن لها السفر . طبعا فى الشهور الاولى مابيكنش باين و ماحدش بيلاحظ بس لو حد عرف المفروض انها ما تاخد بطاقة صعود الطيارة من غير شهادة دكتور و ممنوع السفر بعد الاسبوع 32 حتى لو معها اذن من دكتور .

الخطورة بتكون فى فرق الضغط و فى الرحلات الى اطول من 5 ساعات لان فرق الضغط ممكن يخلى كيس المية يتفتح.

انا كنت بشتغل لمدة تلات سنين كمضيفة و هى حاجة نادرة الحدوث جدا جدا ان المراة يجلها طلق مبكر

I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference

رابط هذا التعليق

انتى بتقولى انك هتسافرى من السعودية لمصر صح؟

وده بيتوقف على انتى فى الشهر الكام بالنسبة لشركة الطيران

لكن اعتقد ان مافيش مشكلة فى سفرك فى الحمل اساسا

انا كنت حامل فى الشهر الخامس وسافرت من السعودية لمصر وبعدين رجعت وانا فى اول الشهر الثامن ولا حد اعترض ولا حد بيبص اصلا ......ماتقلقيش

ربنا معاكى ويقومك بالسلامة

رابط هذا التعليق

[color="#FF0000"]لو هتسافري اقامه في السعوديه لازم هتجري تحليل حمل

يعنى ايه؟؟

لو مراتى حامل فى الشهر الرابع مثلا معرفش اعملها استقدام الا لما تولد ؟؟

رابط هذا التعليق

لازم وانتي مسافرة يكون معاكي ورقة الورقة دى تكون من شركة الطيران اللي انتي مسافرة عليها

يعنى تجيبي الورقة من مكتب مصرللطيران او الطيران السعودي

وتخلي الدكتورة اللي متابعة معاها تكتب فيها انو مسموح لكي

بالسفر وان حالتك الصحية كويسة(الحمل) يعني مافيش مشاكل في الحمل بس بشرط ماتكونيش عديتي

نصف الشهر الثامن لان بعد كدة مش مسموح بالسفر للحامل ولو الحمل في الثلاث الشهور الاولي منصحكيش

بالسفر ولو حملك مش باين لسة ممكن تعدي بدون اي مشاكل والعباية السوداء بداري لو واسعة شوية

انا نزلت ولدت في مصر كنت في الثامن و12يوم بس وانا بوزن الشنط موظف ابن حلال سعودي ماشي من جنبي

اخد بالو وسألني عن الورقة مع ان الموظف اللي علي الكاونتر مخدش بالو خالص وقلت لو حد سألني هاعطيلو الورقة

اللي كانت معايا بس كانت من عند الدكتورة لاني ماكنتش اعرف وماكنش موافق يعدينى الا لما اجيب ورقة عليها شعار مصر للطيران

اللي كنت مسافرة عليها بس بعد الكلام مع موظف اعلي منو مصري وافق وقالي متخاليش المضيفات يخدو بالهم عشان مش هيرضو

يطلعوكى الطيارة بدون هذة الورقة وفعلا شفط بطني وانا داخلة الطيارة وقعدت علي الكرسي وربط الحزام

وحطيت شنطة ايدي علي رجلي عشان بطني ماتبنش احطياطي مع انها مكانتش بينه اقوي لغاية

ما الطيارة طارت وقعدت براحتي علي الأخر ومحدش سألني ولا اخد بالو اصلا

تم تعديل بواسطة MemoG

رابط هذا التعليق

الاعتراض فالشهور الاخيرة فقط

من 32 اسبوع الى 40 اسبوع يعنى شهرى الثامن والتاسع

وهو مش اعتراض بالمعنى

هما بيأمنو نفسهم

لان فرق الضغط الجوى ممكن يخلى كيس الماء ينفتح او ولادة مبكرة

وطبعا دى مسؤليه عليهم

انا رجعت للسعودية 37 اسبوع فى حملى الاخير

ولبست عباوية واسعة اوى وخلاص

محدش بيركز اوى للدرجة دى

واذا كان فيه مشكلة فى شركة الطيران

غير الطيران ده خالص وبس

الموضوع بسيط طالما الحمل امن طول فترة المتابعة

رابط هذا التعليق

[color="#FF0000"]لو هتسافري اقامه في السعوديه لازم هتجري تحليل حمل

يعنى ايه؟؟

لو مراتى حامل فى الشهر الرابع مثلا معرفش اعملها استقدام الا لما تولد ؟؟

ايوه على حد علمي من اول الشهر الرابع مش مسموح بالاستقدام لغايه ماتولد بالسلامة ..

على العموم اتأكد من المعلومة دي من حد تاني مجرب.

رابط هذا التعليق

طيب معليش ياجماعة حد يفدنى

انا مراتى نزلة بعد شهرين عشان تاشيرة الزيارة بتنتهى وهى دلوقتى حامل يعنى على موعد النزول بتكون حامل فى ثلاث اشهر هل فية خطر عليها فى ركوب الطيارة

ولا الحل اية ينفع لو جبت شهادة من الدكتورة ان السفر غلط عليها وعلى الحمل اجدد التاشيرة مع العلم ان الجواز واخد ختم مغادرة نهائية ( يعنى اخر تجديد )

لو حد عندة علم ما يبخل علينا

رابط هذا التعليق

انا مراتى نزلة بعد شهرين عشان تاشيرة الزيارة بتنتهى وهى دلوقتى حامل يعنى على موعد النزول بتكون حامل فى ثلاث اشهر هل فية خطر عليها فى ركوب الطيارة

ولا الحل اية ينفع لو جبت شهادة من الدكتورة ان السفر غلط عليها وعلى الحمل اجدد التاشيرة مع العلم ان الجواز واخد ختم مغادرة نهائية ( يعنى اخر تجديد )

المفروض ان الحمل من الحاجات الي ممكن تقدر عن طريقها تمدد التاشيرة

على كل حال حاول مش هتخسر حاجه روح بيها لاي مستشفى حكومي كبير وخليهم يدولك شهاده انها حامل وان السفر خطر عليها وباذن الله الجوازات يوافقوا يمددوا وعلى فكره هي من اول الشهر الرابع تقدر تسافر عادي ..

رابط هذا التعليق

على كل حال حاول مش هتخسر حاجه روح بيها لاي مستشفى حكومي كبير وخليهم يدولك شهاده انها حامل وان السفر خطر عليها وباذن الله الجوازات يوافقوا يمددوا وعلى فكره هي من اول الشهر الرابع تقدر تسافر عادي ..

كلام مضبوط يا ضحى

بس مش لازم مستشفى حكومى

اى مستوصف خاص او مستشفى خاص بتكتب تقرير طبى عن الحالة انها حامل فالشهر الاول او التانى مثلا وتعانى من نزيف (طبعا كلام روتين) شديد ولا يسمح لها بالحركة او السفر

وحضرتك تاخدها ونروح الجوازات

لازم هيمددودلك الزيارة حتى لو شهر كمان

وبعدين مفيش خطورة من الطيران فى الشهور الاولى

الخطورة بتكون فى الحركة والتنقل وشيل الشنط والمجهود بس

فلو هى مضطرة للسفر لازم تكونن حريصة على نفسها

وربنا يسهلها الامور ان شاء الله

رابط هذا التعليق

شكرا مدام ضحى على التوضيح وربنا يسهل ودعواتك

كلام مضبوط يا ضحى

بس مش لازم مستشفى حكومى

اى مستوصف خاص او مستشفى خاص بتكتب تقرير طبى عن الحالة انها حامل فالشهر الاول او التانى مثلا وتعانى من نزيف (طبعا كلام روتين) شديد ولا يسمح لها بالحركة او السفر

وحضرتك تاخدها ونروح الجوازات

لازم هيمددودلك الزيارة حتى لو شهر كمان

وبعدين مفيش خطورة من الطيران فى الشهور الاولى

الخطورة بتكون فى الحركة والتنقل وشيل الشنط والمجهود بس

فلو هى مضطرة للسفر لازم تكونن حريصة على نفسها

وربنا يسهلها الامور ان شاء الله

عفوا ماما نونا اخد مين تقصدى الشهادة اللى من المستشفى ولا اخد مراتى نفسها للجوازات

رابط هذا التعليق

السلام عليكم الى جميع الاخوه و الاخوات البيسألوا فى الموضوع ده سواء السفر فى اول الحمل او اخره لانى مريت بأتنين

انا نزلت مصر فى شهر 8 اللفات و كنت حامل فى الشهر التالت ولا كان باين طبعا لان حجم البطن بيكون لسه مش كبير فمحدش لاحظ حاجه و استشرت الدكتور قالى ركوب الطياره مفهوش اى مشكله الا لو شلت شنط او زقيتها لكن ركوب الطياره نفسه مفهوش خطوره و قعدت فى مصر اجازه 3شهور ورجعت يعنى كنت فى الشهر السادس بردوا ولا حصل حاجه فى المطارات او اى ارهاق فى الطياره و فى الشهر التامن حصلى اعراض ولاده مبكره فالدكتوره فى الرياض و دكتورى فى مصر لما كلمته قالولى الراحه التامه على ضهرى لغايه الولاده لكن لانى لوحدى فى السعوديه و بولد قيصرى كنت خايفه جداااو سألت الدكتوره انى انزل مصر قالتلى انزلى خلال 3 ايام قبل ما الحاله تسوء اكتر و حجزت فعلا و ادينى فى مصر من اسبوعين و انا بعمل البوردينج الموظف السعودى فى المطار قالى لو حد سألك قولى انك فى السادس ولما اتنقشت معاه انا و جوزى قالى انهم عارفين ان الطياره مريحه و مفهاش تعب كلها ساعتين لمصر الخطوره لو شلت حاجه علشان كده مش بيدققوا خالص و عديت ولا حد سألنى ولا كلمنى و لا تعبت مع ان عندى اعراض ولاده مبكره لكن فعلا الطياره مريحه مفهاش مشاكل

انا لسه جايه من اسبوعين و دى تجربتى عدوا بقه انا خدت السكه قياسه من هنا للرياض كام مره اثناء حملى وعديت بدون اى مشاكل اليقولوكوا غير كده ولا تصدقوا انا لسه تجربتى طازه

سألني

احدهم ما أكبر دولة في العالم.. قلت له وبكل فخر (مصر).. قالي انت ملكش في

الجغرافيا.. قولتله انت اللي ملكش في التاريخ

رابط هذا التعليق

على فكره اليوم السافرت فيه كانت الاحوال الجويه سيئه جدا و خدنا مطبات هوائيه قد كده لدرجه ان فى رحلات تم الغائها لكن على راى الاختjasminبيدققوا فى الرحلات الأكتر من 5ساعات لكن مصر ساعتين بس يعنى حاجه سهله و حالات الولاده فى الطياره نادره جداااااااااا ولو حصلت بتبقى فعلا فى الرحلات الطويله فقط

سألني

احدهم ما أكبر دولة في العالم.. قلت له وبكل فخر (مصر).. قالي انت ملكش في

الجغرافيا.. قولتله انت اللي ملكش في التاريخ

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا زوجة تونسية و يسعدني و يشرفني جدا المشاركة في هذا المنتدى الرائع

ماشاء الله عليكم و لا قوة الا بالله :blush2:

بالله عليكم عندي سؤال :roseop: :roseop: بل في الواقع مجموعة أسئلة

أنا زوجي و الحمد لله مقيم في السعودية أكثر من 4 سنوات

بيشتغل مشرف معارض في شركة خاصة مشهورة في السعودية

و لكن للأسف مهنتو في الاقامة عامللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللل :roseop:

مافيش استقدام

يا حراااااااااااامممممممممممممممم

و في الواقع كان حيعمل تاشيرة استقدام ب 17 ألف ريال

لكن الأخ طلب منو 5 ألاف تسبقة من دون أن يمنحه ايصال :wub:

فزوجي خاف انو يقع ضحية نصب

المهم هو الأن يحاول يعملي زيارة عائلية

لكن الي محيرني أنا الان حامل في الشهر الرابع

و أتمنى اني أبقى مع زوجي حتى أولد و يفرح شوي بالصغير و بعدين أرجع لتونس

لكن هل في اشكال اني أولد في السعودية و أنا زائرة و لست مقيمة

و هل يتم تسجيل المولود أم لا

و هل يمكن اني أسافر و الصغير معاي

يعني هل توجد مشاكل اذا ما ولدت في السعودية و انا زائرة ولست مقيمة

أجيبوني الله يسعدكم

رابط هذا التعليق

ماشاء الله عليكم و لا قوة الا بالله :rolleyes:

بالله عليكم عندي سؤال :blink: :sad: بل في الواقع مجموعة أسئلة

و لكن للأسف مهنتو في الاقامة عامللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللل wst::

مافيش استقدام

لكن الأخ طلب منو 5 ألاف تسبقة من دون أن يمنحه ايصال :lol:

أجيبوني الله يسعدكم

الاخت الفاضله

زوجك ممكن يعمل لكي زياره وتجالس هناك لبعد الوضع ان شاء الله بس تكلف عليه مبلغ

رابط هذا التعليق

ماشاء الله عليكم و لا قوة الا بالله :rolleyes:

بالله عليكم عندي سؤال :blink: :sad: بل في الواقع مجموعة أسئلة

و لكن للأسف مهنتو في الاقامة عامللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللل wst::

مافيش استقدام

لكن الأخ طلب منو 5 ألاف تسبقة من دون أن يمنحه ايصال :lol:

أجيبوني الله يسعدكم

الاخت الفاضله

زوجك ممكن يعمل لكي زياره وتجالس هناك لبعد الوضع ان شاء الله بس تكلف عليه مبلغ

بارك الله فيك على الاهتمام و الاجابة

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

يا جماعة لدى سؤال دولوقتى زوجى بيحاول يعملى الاستقدام وان شاء الله مفيش مشكلة فى مهنته بس لو كنت حامل فى الشهر الأول دولوقتى ووصلتلى الورقة الصفرا هل لازم اعمل كل الاجراءات والتحاليل فورا بعد وصول الورقة الصفرا لي ولا فيه مدة محددة ممكن اعمل فيها الاجراءات دى وانا اعرف ان لازم اكون محضرة نفسى للسفر فى خلال 3 شهور بس يعنى انا لما توصلى الورقة الصفرا واروح اخلص الاجراءات فى اد ايه يعنى هل فيه مدة صلاحية لتقديم الورقة الصفرا للقنصلية ولا مفتوحة يعنى لازم اقدم الورقة الصفرا فى خلال اد ايه وبعد ما اخلص الاجراءات والتحاليل وكده واستنى التأشيرة لما القنصلية تديهالى استعد للسفر فى غضون 3 شهور ولا ايه

ممكن الافادة وتساعدونى فى الموضوع ده

وهل لما أكون حامل فى الشهور الأولى مش بيوافقوا على سفرى السعودية علما انى اريد انهاء الاجراءات والتحاليل وكله بس أسافر ان شاء الرحمن بعد اربعة شهور من وصول الورقة الصفرا فهل هذا ينفع يعنى ينفع اخلص الاجراءات والتحاليل واستنى لغاية 3 شهور واسافر بعدها مع جوزى مع سفره فى بداية العقد الجديد ولا لا

يا ريت اللى عنده خبرة فى الموضوع ده يفيدنى جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

يا جماعة لدى سؤال دولوقتى زوجى بيحاول يعملى الاستقدام وان شاء الله مفيش مشكلة فى مهنته بس لو كنت حامل فى الشهر الأول دولوقتى ووصلتلى الورقة الصفرا هل لازم اعمل كل الاجراءات والتحاليل فورا بعد وصول الورقة الصفرا لي ولا فيه مدة محددة ممكن اعمل فيها الاجراءات دى وانا اعرف ان لازم اكون محضرة نفسى للسفر فى خلال 3 شهور بس يعنى انا لما توصلى الورقة الصفرا واروح اخلص الاجراءات فى اد ايه يعنى هل فيه مدة صلاحية لتقديم الورقة الصفرا للقنصلية ولا مفتوحة يعنى لازم اقدم الورقة الصفرا فى خلال اد ايه وبعد ما اخلص الاجراءات والتحاليل وكده واستنى التأشيرة لما القنصلية تديهالى استعد للسفر فى غضون 3 شهور ولا ايه

ممكن الافادة وتساعدونى فى الموضوع ده

وهل لما أكون حامل فى الشهور الأولى مش بيوافقوا على سفرى السعودية علما انى اريد انهاء الاجراءات والتحاليل وكله بس أسافر ان شاء الرحمن بعد اربعة شهور من وصول الورقة الصفرا فهل هذا ينفع يعنى ينفع اخلص الاجراءات والتحاليل واستنى لغاية 3 شهور واسافر بعدها مع جوزى مع سفره فى بداية العقد الجديد ولا لا

يا ريت اللى عنده خبرة فى الموضوع ده يفيدنى جزاكم الله خيرا

الاخت الفاضله

السلام عليكم ورحجمة الله وبركاته

عادي جداااااااااا انك تعملي التحاليل الان لان مدة التحاليل شهرين لو متاكده ان جوزك مش هيتاخر في الاستقدام عادي جداااا انك تطلعي تعملي الكشف الطبي الان تروحي شركة عماله ويعمل لكي كشف رقم اقامه جوزك لان بدون رقم اقامه مش ينفع بعد ما تعملي التحاليل وجوزك ارسل لكي الاستقدام ممكن المكتب يقدمها وتخدي صلاحيه علي الجواز ثلاث شهور اخري وكدا تسافري انما تسافري ازي مع زوجك هو لسه مسافرش ومعملش اقامه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...