اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

احكام بالسجن والجلد فى قضيه فتاة الجبيل

Simba

Recommended Posts

السعودية تشكل النموذج الذي يسعى الكثيرون لنقله بكامل حذافيره الى مصر بحسنه وسيئه ...

md2:

bv:-

هل فيه ناس بجد مجرد بتفكر, مابالك بتسعى, في كده! :)

والله أول مرة أعرف المعلومة دي -_-

أكيد يا أحمد باشا الناس دي ماعاشتش في السعودية قبل كده, ففكرهم إن السعودية دولة العطاء والرخاء والعدل والمساواة :closedeyes:

السعودية زي أي بلد في العالم, فيها الكويس وفيها المش كويس .. ولا يعني وجود الحرمين في السعودية أي تفضيل لنظام الحكم وطريقة العيش فيها بأي شكل من الأشكال .. ماهو عندكم المسجد الأقصى يرتع فيه الصهاينة .. وإن كان للبيت رب يحميه بخصوص الحرم المكي فده لا يعني إنه واقع تحت يد منزّهين على الإطلاق ..

أنا لست بناكر للجميل .. والسعوديين منهم من كان لهم فضل كبير عليّ أثناء ما كنت عايش وسطيهم ..

لكن خدوها كلمة من واحد عاش في السعودية 15 سنة ..

لو على مقياس الظلم مصر تاخد 9 من 10 .. السعودية تاخد 9.97 من 10 ..

السعوديون بشر .. وهم من عرب هذا الزمان .. وعرب هذا الزمان ظلَمة إلا من رحم ربي ..

الظلم خصلة فطرية الدين والإنسانية بتخلينا نحاربها .. فمش صعب قوي على عرب هذا الزمان إنهم يجاهروا بالظلم ..

فيه ناس ولا كإن اللي أنا قلته دلوقتي ليه أي قيمة ..

بس لو احنا مش قادرين نتعلم اننا ناخد المعلومة من ذو الخبرة .. هناخدها من مين؟

خلينا ساكتين ..

:roseop:

يا خ مايوسف

لقد خانك التعبير المناسب فيما قلت ولم تنصف ابدا.....فكيف يكون الظلم في السعودية بنسبة

9.97!!!!!!!!

:Zamalek: راية في البلكونه...

شاره عالعربية....

زملكاوي عيلتي كلها زملكاويه :dance:  

رابط هذا التعليق

• الردود 148
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السعودية تشكل النموذج الذي يسعى الكثيرون لنقله بكامل حذافيره الى مصر بحسنه وسيئه ...

هل فيه ناس بجد مجرد بتفكر, مابالك بتسعى, في كده!

والله أول مرة أعرف المعلومة دي

أكيد يا أحمد باشا الناس دي ماعاشتش في السعودية قبل كده, ففكرهم إن السعودية دولة العطاء والرخاء والعدل والمساواة :roseop:

السعودية زي أي بلد في العالم, فيها الكويس وفيها المش كويس .. ولا يعني وجود الحرمين في السعودية أي تفضيل لنظام الحكم وطريقة العيش فيها بأي شكل من الأشكال .. ماهو عندكم المسجد الأقصى يرتع فيه الصهاينة .. وإن كان للبيت رب يحميه بخصوص الحرم المكي فده لا يعني إنه واقع تحت يد منزّهين على الإطلاق ..

أنا لست بناكر للجميل .. والسعوديين منهم من كان لهم فضل كبير عليّ أثناء ما كنت عايش وسطيهم ..

لكن خدوها كلمة من واحد عاش في السعودية 15 سنة ..

لو على مقياس الظلم مصر تاخد 9 من 10 .. السعودية تاخد 9.97 من 10 ..

السعوديون بشر .. وهم من عرب هذا الزمان .. وعرب هذا الزمان ظلَمة إلا من رحم ربي ..

الظلم خصلة فطرية الدين والإنسانية بتخلينا نحاربها .. فمش صعب قوي على عرب هذا الزمان إنهم يجاهروا بالظلم ..

فيه ناس ولا كإن اللي أنا قلته دلوقتي ليه أي قيمة ..

بس لو احنا مش قادرين نتعلم اننا ناخد المعلومة من ذو الخبرة .. هناخدها من مين؟

خلينا ساكتين ..

يا خ مايوسف

لقد خانك التعبير المناسب فيما قلت ولم تنصف ابدا.....فكيف يكون الظلم في السعودية بنسبة

9.97!!!!!!!!

ماتحرجنيش يا مسافر :roseop:

أنا عارف إني لم أنصف لما إديتهم النسبة دي. بس معلهش عشان خاطري أنا, نعديها كده المرَّادي. أصل فيهم ناس بجد ليهم فضل عليَّ. وأوعدك بعد كده هأكون أكثر إنصافا :roseop:

الحق لازم مايكونش فيه مجاملة :roseop:

تحياتي :roseop:

رابط هذا التعليق

:lol:

ماتحرجنيش يا مسافر wst::

أنا عارف إني لم أنصف لما إديتهم النسبة دي. بس معلهش عشان خاطري أنا, نعديها كده المرَّادي. أصل فيهم ناس بجد ليهم فضل عليَّ. وأوعدك بعد كده هأكون أكثر إنصافا :P

الحق لازم مايكونش فيه مجاملة :roseop:

تحياتي wst::

لا ادري الا توجد مميزات ابدا في النظام السعودي قضائيا و قانونيا وفي التعامل مع المقيمين؟؟؟؟؟اذن لماذا يفضل كثير من الناس التخلف عن الرجوع لبلادهم وان يصبحوا مخالفي نظام الاقامة؟؟؟؟بل وياتي مجددا كثير ممن رحلوا لبلادهم مرة اخرى!!!!

شاره عالعربية....

رابط هذا التعليق

الحقيقة يا اخ محمد يوسف انت عشت في السعودية 15 عام وانا عشت تقريبا 9 اعوام

انت تقول ان هناك من اهل السعودية من له افضال عليك

وانا بالمثل اقول ان جميل من افضاله علي من اهل السعودية يأسرني ويطوق رقبتي حتى يومنا هذا

وبالتالي اندهشت فعلا مثلما اندهش الاستاذ (مسافر) من النسبة التي اعطيتها للسعودية ولمصر في الظلم

يا سيدي الكريم

مصر والسعودية تأخذ نسبة ظلم واحدة في الكثير من مناحي الحياة

الفارق .. ان في السعودية - رأيت بعيني و كنت شاهد عيان - يمكن لأي مواطن ان يكتب سطرين في صفحة ويرسلهم للمك عبد الله شخصيا

وانا أؤكد لك انها ستصل الى الملك وسيقوم بتحويلها الى اهل الاختصاص للرد عليها

إذن الفارق ان ملك السعودية يصله صوتك .. وملك مصر لايصله صوتنا جميعا

تقريبا مفيش عندنا رصيد

لقد نفذ رصيدنا !!!

==============================

سؤال رفيع الى الافاضل مشرفي المنتدى

لماذا الابقاء على عنوان الموضوع الذي اظهرت مداخلات الاعضاء انه مجافي لما حدث في تلك الواقعة !!

تم تعديل بواسطة hanzalah
رابط هذا التعليق

خير .. اللهم اجعله خير !!!

أخطأ الإعلام "السعودى" فى إيراد الخبر .. ليه بقى مفيش حد دخل يشتم فى الإعلام "المصرى" الكاذب المنافق المهترئ المتفسخ الذى يحارب الدين ؟؟؟ !!! :sad:

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

الحقيقة يا اخ محمد يوسف انت عشت في السعودية 15 عام وانا عشت تقريبا 9 اعوام

انت تقول ان هناك من اهل السعودية من له افضال عليك

وانا بالمثل اقول ان جميل من افضاله علي من اهل السعودية يأسرني ويطوق رقبتي حتى يومنا هذا

وبالتالي اندهشت فعلا مثلما اندهش الاستاذ (مسافر) من النسبة التي اعطيتها للسعودية ولمصر في الظلم

يا سيدي الكريم

مصر والسعودية تأخذ نسبة ظلم واحدة في الكثير من مناحي الحياة

الفارق .. ان في السعودية - رأيت بعيني و كنت شاهد عيان - يمكن لأي مواطن ان يكتب سطرين في صفحة ويرسلهم للمك عبد الله شخصيا وانا أؤكد لك انها ستصل الى الملك وسيقوم بتحويلها الى اهل الاختصاص للرد عليها

إذن الفارق ان ملك السعودية يصله صوتك .. وملك مصر لايصله صوتنا جميعا

الفاضل حنظلة,

علاقتي بالسعودية أكبر من 15 سنة بكتير .. وأكبر من 30 سنة كمان ..

الـ 15 سنة دي هي الفترة اللي كنت آكل نايم شارب وسطيهم دون انقطاع .. أنا معاصرهم من أيام الملك خالد .. حد في المنتدى هنا شافه الملك خالد ده؟ ما أظنش :roseop: ده حتى الريالات بتاعت خالد ماكانش عليها صورته .. حد شاف ريالات الملك خالد؟ :roseop:

أنا عارف موضوع المظلمة ده ماشي إزاي هناك ومانيش جديد عالسعودية .. وعارف يعني إيه قضايا هناك .. ويعني إيه ديوان المظالم هناك .. وعارف لو واحد ليه حق وماهوش سعودي بيتعمل فيه إيه وازاي هناك .. وعارف اللي بيكسر إقامة بيتعمل فيه إيه وازاي هناك .. وعارف السعوديين نفسهم فيه منهم اللي بيتعمل فيهم إيه وازاي هناك ..

مسافر قصد إني جاملت السعودية بالنتيجة دي مش العكس زي ما حضرتك افتكرت .. أنا كنت حيادي لما أعطيت النتيجة اللي أنا قلتها لأني اتعلمت إني أترك عواطفي جانبا لما أحكم في حق حد .. وإن كان من أهل السعودية من ليه جمايل وأفضال على حضرتك تأسرك وتطوق رقبتك حتى يومنا هذا ومافيش حد من أهل مصر كان ليه على حضرتك من الجمايل والأفضال التي تأسرك وتطوق رقبتك فأنا مختلف بعض الشيء عن حضرتك .. أنا الجمايل والأفضال التي تأسرني وتطوق رقبتي من أهل مصر لا تقل عن تلك التي من أهل السعودية بأي حال .. فاضلا عن إنه لو مالهمش عليَّ أي فضل آسر لي أو غير آسر فهم في الآخر أهلي وماحدش غيرهم أهلي .. وبغض النظر تماما عن نسبي لهؤلاء أو لهؤلاء فأنا لما حكمت لم أتطرق لعاطفتي وأنا أحكم ..

لكن حضرتك عشان كاره لحسني مبارك فبديهي هتشوف عبدالله على إنه ملك العطاء والرخاء والعدل والمساواة .. لكن صدقني يا حنظلة يا عزيزي .. أيامهم في السعودية كان زمان لونها كلها لون قرن الخروب الأسود لو كان عبدالله ده رئيس زيه زي حسني .. مش ملك بجد ضامن الكرسي ليه هو ولولاده وولاد ولاده ..

وبالمناسبة دي .. وإنصافا للحق .. وعشان خاطر مسافر طلب مني ما أجاملش وأنا بقول كلمة حق ..

هصحح اللي قلته من قبل بما يرضيه به ضميري والحق وخبرات خلال 32 سنة مع السعودية والسعوديين ..

لو مصر تاخد 9 من 10 على مقياس الظلم .. السعودية تاخد 9.988 من 10 ..

ودمتم سالمين ..

رابط هذا التعليق

خير .. اللهم اجعله خير !!!

أخطأ الإعلام "السعودى" فى إيراد الخبر .. ليه بقى مفيش حد دخل يشتم فى الإعلام "المصرى" الكاذب المنافق المهترئ المتفسخ الذى يحارب الدين ؟؟؟ !!! smk:

عروستي

:wub:

رابط هذا التعليق

يا استاذ محمد

صباخ الخير

سؤال

ايه ده !!!

كان من أهل السعودية من ليه جمايل وأفضال على حضرتك تأسرك وتطوق رقبتك حتى يومنا هذا ومافيش حد من أهل مصر كان ليه على حضرتك من الجمايل والأفضال التي تأسرك وتطوق رقبتك فأنا مختلف بعض الشيء عن حضرتك

هو احنا لازم ناخد الكلام بالورب !!!

سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

يا استاذ محمد

صباخ الخير

سؤال

ايه ده !!!

كان من أهل السعودية من ليه جمايل وأفضال على حضرتك تأسرك وتطوق رقبتك حتى يومنا هذا ومافيش حد من أهل مصر كان ليه على حضرتك من الجمايل والأفضال التي تأسرك وتطوق رقبتك فأنا مختلف بعض الشيء عن حضرتك

هو احنا لازم ناخد الكلام بالورب !!!

سبحان الله العظيم

مش ورب يا حنظلة يا عزيزي .. أنا بس كنت باستفزك :wub:

يا عزيزي حنظلة .. السعوديين مهما يعملوا فيك من فضل, مش هيكون قد فضلهم عليَّ .. وأنا عارف أنا بقول كده ليه ..

دول لو ادوك مليون دولار .. بردوا فضلهم عليك مش هيكون قد فضدلهم عليَّ .. وده راجع لظروف خاصة ..

أنا عارف إن أهل مصر ليهم أفضال عليك يا جميل .. بس تعمدت أقول اللي أنا قلته ده عشان أنا, كمصري, يستفزني إن حد ييجي يقول السعوديين أحسن, حتى لو كانوا فعلا أحسن .. مابالك حد ييجي ويقول إن السعوديين أحسن ومايكونوش فعلا أحسن :lol:

وعموما إنت بالذات يا حنظلة .. أنا مقدرش أزعلك ..

أستفزك آه .. لكن أزعلك .. لا لا لا

خد يا جميل شم دي smk:

رابط هذا التعليق

المملكة العربية السعودية هي النموذج (الأوحد) حاليا الذي يثبت امكانية قيام دولة تحكم بالشريعة الاسلامية ومع ذلك تأخذ باساليب الحداثة دون الاضطرار بالجكم بالدساتير الاوروبية.......

ومركز ثقل العالم الذي ينشد (الجميع) وده

دولة تعاملت مع الدول الكبرى بحكمة دون ان تقع تحت نير الاستعمار

اول دولة عربية تنجح في انشاء نظام عربي(وحدوي) قوي و مستمر بدون ضجيج القومية

هيبة ملوكها تجعلهم في مقدمة القادة.......

ماذا يمكن ان نعدد ما للسعودية و حكامها

بعد زوال الخلافة الاسلامية لم يبق نظام حافظ على الاسلام من ان يندثر سوى

المملكة العربية السعودية

شاره عالعربية....

رابط هذا التعليق

المملكة العربية السعودية هي النموذج (الأوحد) حاليا الذي يثبت امكانية قيام دولة تحكم بالشريعة الاسلامية ومع ذلك تأخذ باساليب الحداثة دون الاضطرار بالجكم بالدساتير الاوروبية.......

المملكة العربية السعودية

xxxxxxxx

xxxxxxxx

السعودية بتطبق نظام وهابي قائم على التشدد الديني و منهج الحركة الوهابية، مايحدث في السعودية خلال بعض القوانين المتشددة لم يحدث ايام الخلافة العباسية او الاموية او العثمانية والامثلة كتير لو تحب تعرف و حكم زي اللي شفناه يعتبر منهم لان ازي طفلة تجلد عشان خالفت قانون المدرسة!!

وبالنسبة لموضوع الاحتلال و العلاقة مع الدول الكبرى فالسعودية تعتبر شبه محتلة لوجود اكتر من قاعدة عسكرية امريكية بها واستخدام هذه القواعد بيد صاحبتها.

تم تعديل بواسطة لولا
رابط هذا التعليق

المملكة العربية السعودية

'مسافر :closedeyes:

رابط هذا التعليق

اعتقد ان م يوسف ماقصدش ان النسبة فى السعودية بالشكل ده زى ما اكيد الظلم فى مصر مش بنسبة 9 من 10

هى يمكن اسلوب للمقارنة مش اكتر وانا كان تحيزه لمصر فده منطقى من حد مصري

وزى ماذكر الافاضل ان الحكم يعود لطبيعة القاضى بالفعل ان كان متعاطف او متشدد

وافكركم بس ان الموضوع لم يتطرق لظلم القاضى هو فقط يتطرق اذا كان الحكم فيه قسوة او مبالغة

وبرضه ده فيه وجهات نظر تعود لرؤية الاشخاص لمدى الجرم اللى ارتكبته الفتاة ومن حق القاضى انه يرى استحقاق الفتاة للحكم او يرى غيره من " القضاة " ايضا انها تستحق اقل منه او اكثر

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

المملكة العربية السعودية

xxxxxxxx

xxxxxxxx

السعودية بتطبق نظام وهابي قائم على التشدد الديني و منهج الحركة الوهابية، مايحدث في السعودية خلال بعض القوانين المتشددة لم يحدث ايام الخلافة العباسية او الاموية او العثمانية والامثلة كتير لو تحب تعرف و حكم زي اللي شفناه يعتبر منهم لان ازي طفلة تجلد عشان خالفت قانون المدرسة!!

وبالنسبة لموضوع الاحتلال و العلاقة مع الدول الكبرى فالسعودية تعتبر شبه محتلة لوجود اكتر من قاعدة عسكرية امريكية بها واستخدام هذه القواعد بيد صاحبتها.

بعد التحية والسلام...ماهو النظام الوهابي المتشدد المطبق في السعودية؟؟؟؟؟ليتك تورد لنا الامثلة التي فاقت تشدد الامويين والعباسيين بل والعثمانيين!!!!اما الكليشة المكررة التي تتحدث عن ان القواعد الاميركية تمثل احتلالا او شبه احتلال فما هي الا دعاية سوداء فشلت في ان تثبت على ارض الواقع...فوجود هذه القواعد للمصلحة المشتركة ولم يثبت ولو لمرة واحدة ان لاميركان اي تجاوز على سلطة البلد فلم يصنعوا لنا دستورا ولم يفرضوا وصاية او يشكلوا حكومة...واتمنى ان تقرأوا تاريخ السعودية بتمعن لتعرفوا اي عظمة و مجد تتمتع بهما...وفيما يخص القضاء...لو نظرنا لبعض ما يحدث في بلاد الغرب الديمقراطي لتعجبنا من كثير من احكامهم وما عقوبة الجلد الا عقوبة خفيفة جدا فهي لا تسبب عاهات جسدية ولا نفسية بالقدر الذي يحدث في بلاد(ما استثناء الصور الوردية التي قد تظهر في اعلامهم عن السجون النظيفة ذات الانشطة الاجتماعية ال...خ)واخيرا لو كانت بلادنا بهذا السوء لماذا يسعى بعض الناس للتخفي و مخالفة الاقامة للمكوث بها ولو كلفهم حياتهم؟؟؟؟

شاره عالعربية....

رابط هذا التعليق

.واتمنى ان تقرأوا تاريخ السعودية بتمعن لتعرفوا اي عظمة و مجد تتمتع بهما..

ما تصلي بينا ع اللي فيك يشفع .. قول اللهم صلي و سلم و بارك عليييييييه

براحة شوية ... مش كده :)

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

بعد التحية والسلام...ماهو النظام الوهابي المتشدد المطبق في السعودية؟؟؟؟؟ليتك تورد لنا الامثلة التي فاقت تشدد الامويين والعباسيين بل والعثمانيين!!!!اما الكليشة المكررة التي تتحدث عن ان القواعد الاميركية تمثل احتلالا او شبه احتلال فما هي الا دعاية سوداء فشلت في ان تثبت على ارض الواقع...فوجود هذه القواعد للمصلحة المشتركة ولم يثبت ولو لمرة واحدة ان لاميركان اي تجاوز على سلطة البلد فلم يصنعوا لنا دستورا ولم يفرضوا وصاية او يشكلوا حكومة...واتمنى ان تقرأوا تاريخ السعودية بتمعن لتعرفوا اي عظمة و مجد تتمتع بهما...وفيما يخص القضاء...لو نظرنا لبعض ما يحدث في بلاد الغرب الديمقراطي لتعجبنا من كثير من احكامهم وما عقوبة الجلد الا عقوبة خفيفة جدا فهي لا تسبب عاهات جسدية ولا نفسية بالقدر الذي يحدث في بلاد(ما استثناء الصور الوردية التي قد تظهر في اعلامهم عن السجون النظيفة ذات الانشطة الاجتماعية ال...خ)واخيرا لو كانت بلادنا بهذا السوء لماذا يسعى بعض الناس للتخفي و مخالفة الاقامة للمكوث بها ولو كلفهم حياتهم؟؟؟؟

نظام السعودية وهابي و متشدد و دي كانت اهم الاسباب اللي خالت دولة الخلافة الاسلامية العثمانية تحارب الحركة الوهابية و دولة السعودية الاولى، تطبيق قواعد الاسلام مفيش فيها جلد الاطفال على سبيل المثال و مفيش فيها جلد مسلم ب 1500 جلدة لاي سبب، ومكنش في ايام الخلافة العباسية او العثمانية ان يكون في شخص يتبع الدولة ماشي في الشارع ولو شاف حد مش عاجبه يضربه باسم الاسلام لانه من وجه نظره خالف الدين، وغيره و غيره كتير من الامثلة.

موضوع امريكا و القواعد ده موضوع مش محتاج كلام فيه لانك حتى كفاية كلمتك "المصالح المشتركة" فميش دولة كبيرة او قوية بتسمح لدولة اخرى ببناء قواعد عسكرية ليها على ارضها عشان المصالح المشتركة، ومعظم دول العالم على علاقات بامريكا ومفيش عندهم قواعد عسكرية ليها.

خاصة وان الدولة دي تحديدا معروفة بحربها ضد المسلمين و مساندتها للكيان الصهيوني، فهل يعقل اني اسمح ليهم بعمل قواعد عسكرية في ارضي وادافع عنهم كمان!

موضوع ان في ناس بتحب تقيم عندكم، ده لسببين:

1 - ان بلادكم رخصية و غنية و سهل ان حتى لو شخص فاشل انه يجمع فلوس هناك ويحظى بمكانه لا يستطيع ان يجظى بها في بلده.

2- ان الاراضي المقدسة سواء مكة او المدينة تتبع دلوتكم وبالتالي هيسهل على المقيم ان يحج و يعمل عمرة زي ماهو عايز و بتكلفة اقل بكتير.

واتمنى متكنش زعلت من كلامي، انا ليا اصدقاء و صديقات سعوديين و معظم على فكرة رافض وضع البلد و قوانينها لكن اكيد هم بيحبوها و انا كمان بحبها.

تم تعديل بواسطة M Mido
رابط هذا التعليق

نظام السعودية وهابي و متشدد و دي كانت اهم الاسباب اللي خالت دولة الخلافة الاسلامية العثمانية تحارب الحركة الوهابية و دولة السعودية الاولى، تطبيق قواعد الاسلام مفيش فيها جلد الاطفال على سبيل المثال و مفيش فيها جلد مسلم ب 1500 جلدة لاي سبب، ومكنش في ايام الخلافة العباسية او العثمانية ان يكون في شخص يتبع الدولة ماشي في الشارع ولو شاف حد مش عاجبه يضربه باسم الاسلام لانه من وجه نظره خالف الدين، وغيره و غيره كتير من الامثلة.

موضوع امريكا و القواعد ده موضوع مش محتاج كلام فيه لانك حتى كفاية كلمتك "المصالح المشتركة" فميش دولة كبيرة او قوية بتسمح لدولة اخرى ببناء قواعد عسكرية ليها على ارضها عشان المصالح المشتركة، ومعظم دول العالم على علاقات بامريكا ومفيش عندهم قواعد عسكرية ليها.

خاصة وان الدولة دي تحديدا معروفة بحربها ضد المسلمين و مساندتها للكيان الصهيوني، فهل يعقل اني اسمح ليهم بعمل قواعد عسكرية في ارضي وادافع عنهم كمان!

موضوع ان في ناس بتحب تقيم عندكم، ده لسببين:

1 - ان بلادكم رخصية و غنية و سهل ان حتى لو شخص فاشل انه يجمع فلوس هناك ويحظى بمكانه لا يستطيع ان يجظى بها في بلده.

2- ان الاراضي المقدسة سواء مكة او المدينة تتبع دلوتكم وبالتالي هيسهل على المقيم ان يحج و يعمل عمرة زي ماهو عايز و بتكلفة اقل بكتير.

واتمنى متكنش زعلت من كلامي، انا ليا اصدقاء و صديقات سعوديين و معظم على فكرة رافض وضع البلد و قوانينها لكن اكيد هم بيحبوها و انا كمان بحبها.

حقيقة يا ميدو....انك تمدح السعودية من حيث تريد نقدها فبداية الحركة الوهابية(التسمية غير متبناة داخليا)انها جاءت لتنقية الدين من الشركيات والخرافات...مثل الطواف والذبح للقبور وسؤال الاؤلياء من دون الله (او مع الله)قضاء الحاجات وتفريج الكرب احيانا او الرقص والغناء حول القبور بحجة اقامة موالد لهم مما تعرفه اكثر مني لان غالب البلاد الاسلامية للاسف تقوم به

فنجحت دعوة الوهابيين (كما تطلقون عليها)في نجد والقرى القريبة منها

ولم يعجب ذلك اصحاب المصالح والمستفيدون من النذور والسيطرة على بسطاء المسلمين

والدولة العثمانية في اواخر عهدها قد دب فيها الضعف والفساد رغم انها لازالت رسميا حامية الاسلام فلم يكن في مصلحتها ان تأتي جهة توقض جذوة الاسلام النقي وفي نفس الوقت ارادت ان يتورط محمدعلى باشا في صحراء نجد فتتخلص من الاثنين

وقد كادت حملته ان تفشل (بل فشلت في البداية)لولا ان ارسل المدد الى ابنه ابراهيم والمدافع الحديثة ورشوة بعض البدو من قطاع الطريق في الوقت الذي لم يكن مع الوهابيين سوى السيوف والبنادق...المهم مرحليا انهزموا(لكن على المدى الطويل كانت الحملة لعنة ووبالا على محمدعلى باشا فحجم عثمانيا واوروبيا ال...خ ما تعرفه)

ولان الدعوة الوهابية كانت (الانقى والاقرب)لروح الاسلام قيض الله لها بعد ذلك الملك عبدالعزيز ال سعود الذي اسس مملكة عربية وبدستور اسلامي فيما تخلت الدولة العثمانية رويدا رويدا من احكام الاسلام(راجع مادة دستور مشروطيت)ولا ننسى اقامة المحاكم المختلطة في مصر من قبل التي كانت بداية للتدخل الاجنبي السافر في البلاد ال...خ

عموما قامت المملكة العربية السعودية وكان لقادة البلاد الوعي وبعد النظر (وليس العنتريات الفارغة التي لا تسمن من جوع)نعم هناك علاقات متميزة مع الغرب لكنها علاقة(الند للند) واتحدى من يثبت ان هناك بلدا عربيا و اسلاميا (واحدا)كانت درجة التوازن والندية بحجم ماهو حاصل في (السعودية)فكل البلدان التي كانت لها علاقة ببريطانيا او فرنسا(مثلا)وقعت تحت الاحتلال المباشر

الا السعودية .....

ثم انك تقول ان الفاشل يستطيع ان ينجح في بلادنا فيا رب لك الحمد ان يسرت النجاح والخير حتى للفشله(وهذه ميزة عظيمة)طبعا

لا ننكر وجود مشكلات او مصاعب كأي مكان في العالم لكن الوضع(العام)هو من افضل ما يكون

والحمد والشكر لله

شاره عالعربية....

رابط هذا التعليق

عموما قامت المملكة العربية السعودية وكان لقادة البلاد الوعي وبعد النظر (وليس العنتريات الفارغة التي لا تسمن من جوع)نعم هناك علاقات متميزة مع الغرب لكنها علاقة(الند للند) واتحدى من يثبت ان هناك بلدا عربيا و اسلاميا (واحدا)كانت درجة التوازن والندية بحجم ماهو حاصل في (السعودية)فكل البلدان التي كانت لها علاقة ببريطانيا او فرنسا(مثلا)وقعت تحت الاحتلال المباشر

الا السعودية .....

بالنسبة للتحدي

ارجوك بلاش

عشان ممكن اجيبلك مستندات هتخليك تزعل اوي

و انا بحبك ف الله و ميهونش عليا زعلك

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

الا السعودية .....

بالنسبة للتحدي

ارجوك بلاش

عشان ممكن اجيبلك مستندات هتخليك تزعل اوي

و انا بحبك ف الله و ميهونش عليا زعلك

ان شاء تكون المحبة لله بين الجميع

لكن الحقيقة اوضح من ان تخفى

والتحدى لا زال قائما.....مهما كانت الانتقادات

هل توجد دولة عربية واسلامية في كامل الكرة الارضية ان تحكم بالاسلام ولم تقع تحت احتلال الغرب؟؟؟؟ هل وقعنا تحت الاستعمار؟؟؟؟ هل لدينا يوم او تاريخ للاستقلال؟؟؟؟؟

المملكة العربية السعودية دولة فريدة....لم يجود الزمان بمثلها

هي الدولة التي (طردت)السفير الاميركي في الثمانينات لتجروءه على الاعتراض على مشروع زراعة القمح

هي الدولة التي(انحنى)لملكها رئيس اميركا مهابة واجلالا

هي الدولة التي اقامت الامم المتحدة وقفة خاصة تابينا للملك الراحل فهد بن عبدالعزيز رحمه الله

ويمكنك كذلك الاستزادة من المؤرخ(المصري)جلال كشك رحمه الله في كتابه عن السعودية لتعرف ماهي السعودية ومن هم السعوديون

طبعا اعلم ان الابواق المعارضة والمعادية ذات صوت عال وربما وصلكم بعض ذلك الصوت

لكنه دائما وابدا تبقى الحقيقة ناصعة

ان السعودية هي حصن و حضن(الاسلام والعروبة)مهما حاول المغرضون اثبات غير ذلك

شاره عالعربية....

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...