اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مكرونة بالبشامل

غادة شريف

Recommended Posts

آخر افتكاسات البشاميل.... حد جرب كوسة بالبشاميل.....سبانخ بالبشاميل... طب قرنبيط.......برضك بالشاميل.... طلع حكاية

طب حد فكر يعمل جولاش بالفراخ بالبشاميل

الكوسه بالباشمل و القرنبيط بالباشمل عادي السبانخ ديه جديده بصراحة

جولاش بالفراخ بالشاميل : لسه بس كدا يا بنتي ما كنت كويسه :lol:

بسم الله الرحمن الرحيم " و من اعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا " صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

• الردود 71
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

طبيبة مصرية انا بعمل البشاميل بنفس طريقتك ..........سبحان الله

المهم يافتافيييييييييييييتو

المكرونة القوالب دي يا جميلة بيبقى البشاميل بتاعها دقيق كتير يعني 6 ملاعق على كيلو لبن وعلية كوب شوربة .

قال الله تعالى في حديث قدسي

( أنا عند ظن عبدي بي فليظن بي ما شاء........... )

نستطيع تغيير حياتنا بهذا الحديث من الان

مع الأخذ بالأسباب............

رابط هذا التعليق

يبقى انت يا روشة اللي كنت كتبت عن الباشميل اللي زي المهلبية

بس أنا فهمت إنه بالدقيق و طلع جميل جدا

مش نلاحظين إن الباشاميل زاد أوي في المنتدى؟؟؟ :lol:

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق

بررررررركة وطبيبة مصررررررررية

طريقتكوا عجبتنى جداااااااا وهجربها لسه بس اول الشهر عشان سبق ونوهت قبل كده ان المصروف نفسى اوفر منه حاجة :closedeyes:

ده احسن حاجة اللى عالبارد ده مش كل ماجى اعمله الحلة تتحرق ويقعد ساعة عالنار مش عاوز يتخن

لماااااااااااضة انا بعمل الكوسة والقرنبيط بالشاميل حلو اوى (هتقولى طبعا اذاى وانتى مش بتعرفى تعملى البشاميل) اصل فى الكوسة والقرنبيط بالذات الباشاميل ممكن يبقى سايب عااااااااادى.........اه والله :lol:

كنت عاملة زماااااااان موضوع عن لب الكوسة خديه يمكن ينفعك بس ابقى زودى انتى بقى الباشاميل

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=70070

رابط هذا التعليق

بررررررركة وطبيبة مصررررررررية

طريقتكوا عجبتنى جداااااااا وهجربها لسه بس اول الشهر عشان سبق ونوهت قبل كده ان المصروف نفسى اوفر منه حاجة :closedeyes:

ده احسن حاجة اللى عالبارد ده مش كل ماجى اعمله الحلة تتحرق ويقعد ساعة عالنار مش عاوز يتخن

لماااااااااااضة انا بعمل الكوسة والقرنبيط بالشاميل حلو اوى (هتقولى طبعا اذاى وانتى مش بتعرفى تعملى البشاميل) اصل فى الكوسة والقرنبيط بالذات الباشاميل ممكن يبقى سايب عااااااااادى.........اه والله :lol:

كنت عاملة زماااااااان موضوع عن لب الكوسة خديه يمكن ينفعك بس ابقى زودى انتى بقى الباشاميل

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=70070

عزيزتى فتفوتة

الباشاميل بيقعد ساااااااااااااااعة على النار يعمل ايه؟؟؟

ده كده اللبن يشيط والدقيق يكلكع ويهبط فى قاع الحلة واكيد هيتحرق

وعلشان كده عمره ما هيتقل معاكى لان كل الدقيق هيبقى خرج بره اللعبة فاللبن هيتقل ازاى؟

انتى بس جربيها بطريقتى واهى مدام بركة كمان طلعت بتعملها ولونا شكرت فيها

ان شاء الله هتعجبك اوى وهتنجح معاكى على طول وهتبقى خفيفة كمان........

انتى عارفة انا ساعات بعمل الكشك كده على الباااااااااارد وبيطلع حلو والله لان انتى فى الكشك لازم تستعملى شوربة دسمة وبالتالى العملية مش ناقصة سمن تاااااااانى وتحمير دقيق.........

تم تعديل بواسطة طبيبة مصرية
an1cqgUFg2B0010Mjk0bHN8NTk4MDM5N3NhfFdlIGFyZSBpbiBsb3ZlIHNpbmNl.gif
رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

لكي يا سيدتي....بس اوعي تاخدي م اللي تحت الحوض يا لينا.... :closedeyes:

ملاحظة آديلي اسبوع ان المنتدي غرقان بشاميل......طب ايه....هيشح في السوق و لا ايه... بهزر طبعا

هشارك معاككو في ملاحظات كده ع البشاميل:

1- عمري ما استخدمت مضرب يدوي... دايما بايدي بس افضل معلقة خشب بس الصراحة دراعي بيتخدل بعديها.....(بحب اعذب نفسي انا)

2- البشاميل الحاجة الوحيدة اللي مينفعشي معاها مقادير......دايما ماما تقولي هو بالنظر.....

3- آخر افتكاسات البشاميل.... حد جرب كوسة بالبشاميل.....سبانخ بالبشاميل... طب قرنبيط.......برضك بالشاميل.... طلع حكاية

4- طب حد فكر يعمل جولاش بالفراخ بالبشاميل

بمناسبة ان شهر مارس كده شكله شهر البشاميل....لو تحبوا اقول الوصفات لاسلحة الدمار الاشامل اللي فوق....حد يناديني انا في الجيم.... :lol: (بحب الاكل جدا... طب اعمل ايه بس..... :closedeyes: )

صباحكم....بشاميل....مظبوط جدا

فوتكم بعافية

لماضة مصرية

الحقينى بوصفة الجلاش اللى بالفراخ والبشاميل لانى من عشاق صينية الجلاش سواء باللحمة او بالسكر.........

ومش هيضر برضه لو بقى بالفراخ.........

الكوسة عارفاها وبعملها وطبعا بتبقى اخف من المكرونة بس انا بحب المكرونة اكتر.....

القرنبيط سمعت عنه بس عمرى ما جربته بس بيتهيالى يبقى تقيل اوى.........

انما الجديدة خالص هى فكرة الجلاش بالبشاميل

ميرسى مقدما

رابط هذا التعليق

عزيزتى فتفوتة

وعلشان كده عمره ما هيتقل معاكى لان كل الدقيق هيبقى خرج بره اللعبة فاللبن هيتقل ازاى؟

انا سألتها نفس السؤال بس مجوبتش عليه :lol:

بتعد ساعه تعمل ايه ع النار ...!!!!؟ :closedeyes:

رابط هذا التعليق

يبقى انت يا روشة اللي كنت كتبت عن الباشميل اللي زي المهلبية

بس أنا فهمت إنه بالدقيق و طلع جميل جدا

مش نلاحظين إن الباشاميل زاد أوي في المنتدى؟؟؟ :lol:

والله يا لونا انا مش فاكره بصراحه اذا كنت انا وله حد تاني .بس فعلا جربيه بالنشاء وهايطلع توحفه وسهل جدا وبعد كده مش هاتحملي هم عمل البشاميل خالص

والاهم انه بيبقى خفيف على المعده ومش مكلكع ومش محتاج مجهود في التقليب المستمر

رابط هذا التعليق

عزيزتى فتفوتة

انا سألتها نفس السؤال بس مجوبتش عليه :lol:

بتعد ساعه تعمل ايه ع النار ...!!!!؟ :lol:

مش هرد عليكوا :sad: :sad:

رابط هذا التعليق

حبايبي الحلوين ازيكم

شايفة المنتدى قلب على اسرار حواء خالص

الباشاميل زاد و غرقنا و نون النسوة عملة شغل جامد و الاخوة الرجال بيدخلوا يتفرجوا من بعيد لبعيد

ايوة كده عاوزين نحتل المحاورات و نفرض شروطنا

يا تسيبولنا المحاورات يا هاتتحرموا من الباشاميل للابد :lol:

تم تعديل بواسطة remo
رابط هذا التعليق

عزيزتى فتفوتة

انا سألتها نفس السؤال بس مجوبتش عليه :)

بتعد ساعه تعمل ايه ع النار ...!!!!؟ :wub:

مش هرد عليكوا :wub: bv:-

ايه ده يا جميل ؟؟؟؟؟؟؟

انتى زعلتى ولا ايه؟؟؟؟

احنا بنهزر معاكى......

بننكشك يعنى po::

عموما بلاها البشاميل اللى هيزعلك منا ده خاااااااااااااالص.......

ايه رايك فى البريانى بالفراخ ؟؟؟

اكلة هندى لسه متعلماها بس لذيذة جدا ....

ان شاء الله هعملها الويك اند الجاى واصورها وانزلكم الطريقة بالصور علشان خاطر عيونك

سماح بقى.........

:) :Head::Head:

رابط هذا التعليق

سيداتي آنساتي سادتي

إذا كنتم قاعدين في مدرجات الدرجة التانية هتشوفوني و انا لابسة مريلة المطبخ.... و نازلة اسخن في الملعب

إذا كنتم قاعدين في مدرجات الدرجة التالتة....هتلاقوني....حاطة كتاب قدامي....اسمه وصفة البهريز.....باستخدام حب العزيز

نزولا علي طلب الجماهير

جلاش الفراخ بالبشاميل

ماليش انا بقي في قصة المقادير و الليلة دي

بصي يا ستي

1- اسلقي فرخة حلوة كده مألوظة....بعد ما تعرفيها عذاب الحب.....طلعهالي م الحلة و ابتدي اخليها... يعني قطعيها نساير نساير.

2- و انتي بتعملي البشاميل ممكن السائل اللي بتضفيه يكون جزء منه شوربة الفقيدة الفرخة.... و جزء منه لبن دافي.

3- اقدحي فتفوتة (مش فتفوتة حبيبتي)...زبدة مع زيت عشان الزبدة متتحرقشي منك....تكوني مقطعة بصل اخضر... و شوحيهم في الزيدة حوالي 3 دقايق...لغاية ما يدبلوا..

4- هاتي بقي الفرخة اللي قطعتيها نساير نساير في نمرة 1..... و حطيها ع البصل... و قلبيهم.

5- دلوقتي تقدري تحطي الملح و الفلفل الاسود... و لو بهاراتك الخاصة يبقي تومام جدا.

5- انا شخصيا بحب الفلفل الاخضر جدا....(و نفسي كل الخضار ياخد الفلفل الاخضر قدوة ليه.... :))..... قطعيه طرنشات.... و ضفيه لخليط الحشو

6- سيبيهم ياخدوا علي بعض شوية....و بعدين اطفي النار.....(يا خوفي منك يا بدران....لتولع في الشوقة... :Head: )

كده نكون جهزنا الحشو....

و في نفس الوقت...يكون البشاميل جاهز....أنا مش هتكلم بنعمله ازاي....لان حاسة ال 17 صفحة اللي اتكلمت عنه فوق... حسستني ان اللي بيجري في شراييني ده بشاميل مش كريات دم بيضا

هاتيلي بقي لفة الجولاش.... اللي انتي جايباها من عم ماهر البقال (اصلها تفرق...عم ماهر بيبيع لفة جولاش الزهار ب 2 جونه و نص....عم طلبة بقي ب 3....عزيزي المستهلك محبش حد يضحك عليكي)

المهم تجيبي لفة الجلاش من قبلها بيوم و بعدين تصحي الصبح تلاقيها باظت......يوه قصدي تلاقيها فكت

هاتيلي بقي اللفة

انا بحب اعملها في صينية مدورة مع ان الجولاش بيبقي مربع

اقولك ازاي.....عشان نعملها كانها فطيرة

اول حاجى هاتي صينية مدورة...ادهني القعر بتاعها قليل م البشاميلمش كتير

.... هاتي راقة الجولاش امسكيها بزاوية....و حطي نصها جوه الصينية و جزء منها بره الصينية...و هاتي كذا راقة داير ما يدور حوالين الصينية

في الجولاش انا بتعامل راقة راقة

المهم بين كل 3 ...4 راقات عايزاكي تدهني بشاميل... ليه....(انا شايفة طالبة نجيبة ايون اخت نجيب رافعة صباعها في عيني و بتقولي ليه).... اقولك ليه

الجولاش هو عجينة.... و محتاج حاجة اة اسائل يساعده انه يستوي....

جرت العادة ان احنا بندهن مثلا زيت او زبدة....البشاميل هيعمل الدور التاريخي ده.

و بعدين ممكن تحطي حشو الفراخ...و برضه حطي عليه بشاميل عشان هيدي طعم للفقيدة الدجاجة....

و تكرري وضع الراقات....مع البشاميل... بس مش تكتري اوي

انا بحب اعمل الحشو علي مرتين.... عشان لما تيجي تقطعي الجولاش يببان دور ابيض ده البشاميل و الجولاش...و بعدين فراخ بلون الفلفل الاخضر... و دور ابيض و دور اخضر

بعد كده

خلي بالك ان الجولاش الراقات بتعته فيه جزء طالع بره الصينية.....ابتدي بقي قفلي الفطيرة بتاعتك انك تقفلي الجزء الخارجي ع اللي جوه....و انت بتقفلي برضه ممكن تحطي حشو او بشاميل

هيطلعلك بعد ما تجيبي ضرفها....شكل مدور و كانها فطير....

بعمل ايه بجهز خليط من زيت...لبن شوربة...بيضة... اضربهم مع بعض... و ادهن بيهم الوش

ادخلهم في فرن سخن....و كل شوية اطمن عليهم....و ادهن الوش... و ممكن اخرم السطح بالشوكة و اسقي الوش برضه بنفس الخليط

بصي انا بحب اني احطها تستوي الاول... و بعدين ارفعها فوق قرب الشواية هتاخد دقيقة واحدة الوش يحمر

و بعدين لما تقول الحقوني.... هتطلعيها م الفرن

بصي

انا بحس انها فطيرة تنفع ف غدا..... عشا.....قعدة قدام التلفزيون....بتنفع في حاجات كتير

مش عارفة كده الصورة وضحت للجماهير في المدرجات و لا ايه

ع العموم انا بفكر اعمل عزومة يوم الجمعة ان شاء الله.... و هعمل فيها مكرونة بشاميل... و الجولاش اللي فوق ده....مش عارفة ممكن اعمل ايه تاني.....عايزة الناس تتدمر....اعمل ايه

بس خلاص

فوتكم بعافية

كان معكم مراسل استاد الكلية الحربية....لماضة جولاش عم ماهر

صباااااحكم زي فرحة فرخة محمرة لما تتحط ع السفرة...قدام ناس جعانين

رابط هذا التعليق

بصي يا لمضمض....

بما انك عندك معركة يوم الجمعة ...وعاوزة توضبى ملحمة وطنية على روح الشهداء المعوزمين ...

نرتب بقى ...اسبقينى على نون النسوة هاحطلك ...الطريقة الجهنمية فى عمل عزومة موش معدية

رابط هذا التعليق

عزيزتى فتفوتة

انا سألتها نفس السؤال بس مجوبتش عليه :roseop:

بتعد ساعه تعمل ايه ع النار ...!!!!؟ :lol:

مش هرد عليكوا :sad: :sad:

ايه ده يا جميل ؟؟؟؟؟؟؟

انتى زعلتى ولا ايه؟؟؟؟

احنا بنهزر معاكى......

بننكشك يعنى wst::

عموما بلاها البشاميل اللى هيزعلك منا ده خاااااااااااااالص.......

ايه رايك فى البريانى بالفراخ ؟؟؟

اكلة هندى لسه متعلماها بس لذيذة جدا ....

ان شاء الله هعملها الويك اند الجاى واصورها وانزلكم الطريقة بالصور علشان خاطر عيونك

سماح بقى.........

:roseop: :sad: :D

انا مازعلتش يا طبطب يا اختى ده انتوا كتر خيركن علمتونى حاجة جديدة وان شاء الله لما اجرب هقولك......بس عالخاص طبعا عشان ماحدش يتريق :roseop:

يا لماااااااااااضة الجلاش بالشاميل ده بقى بيتقطع اذاى ......ده مش هينفع خالص

هو انا ناقصة عقد يا بنتى اذا كانت المكرونة بقولك بتطلع مفتفتة وعمرها ماكنت حتة واحدة ......ما بالك بقى بالجلاش انا حاسه انه هيسيح جوا البشاميل

رابط هذا التعليق

سيداتي آنساتي سادتي

إذا كنتم قاعدين في مدرجات الدرجة التانية هتشوفوني و انا لابسة مريلة المطبخ.... و نازلة اسخن في الملعب

إذا كنتم قاعدين في مدرجات الدرجة التالتة....هتلاقوني....حاطة كتاب قدامي....اسمه وصفة البهريز.....باستخدام حب العزيز

نزولا علي طلب الجماهير

جلاش الفراخ بالبشاميل

ماليش انا بقي في قصة المقادير و الليلة دي

بصي يا ستي

1- اسلقي فرخة حلوة كده مألوظة....بعد ما تعرفيها عذاب الحب.....طلعهالي م الحلة و ابتدي اخليها... يعني قطعيها نساير نساير.

2- و انتي بتعملي البشاميل ممكن السائل اللي بتضفيه يكون جزء منه شوربة الفقيدة الفرخة.... و جزء منه لبن دافي.

3- اقدحي فتفوتة (مش فتفوتة حبيبتي)...زبدة مع زيت عشان الزبدة متتحرقشي منك....تكوني مقطعة بصل اخضر... و شوحيهم في الزيدة حوالي 3 دقايق...لغاية ما يدبلوا..

4- هاتي بقي الفرخة اللي قطعتيها نساير نساير في نمرة 1..... و حطيها ع البصل... و قلبيهم.

5- دلوقتي تقدري تحطي الملح و الفلفل الاسود... و لو بهاراتك الخاصة يبقي تومام جدا.

5- انا شخصيا بحب الفلفل الاخضر جدا....(و نفسي كل الخضار ياخد الفلفل الاخضر قدوة ليه.... wst::)..... قطعيه طرنشات.... و ضفيه لخليط الحشو

6- سيبيهم ياخدوا علي بعض شوية....و بعدين اطفي النار.....(يا خوفي منك يا بدران....لتولع في الشوقة... smk: )

كده نكون جهزنا الحشو....

و في نفس الوقت...يكون البشاميل جاهز....أنا مش هتكلم بنعمله ازاي....لان حاسة ال 17 صفحة اللي اتكلمت عنه فوق... حسستني ان اللي بيجري في شراييني ده بشاميل مش كريات دم بيضا

هاتيلي بقي لفة الجولاش.... اللي انتي جايباها من عم ماهر البقال (اصلها تفرق...عم ماهر بيبيع لفة جولاش الزهار ب 2 جونه و نص....عم طلبة بقي ب 3....عزيزي المستهلك محبش حد يضحك عليكي)

المهم تجيبي لفة الجلاش من قبلها بيوم و بعدين تصحي الصبح تلاقيها باظت......يوه قصدي تلاقيها فكت

هاتيلي بقي اللفة

انا بحب اعملها في صينية مدورة مع ان الجولاش بيبقي مربع

اقولك ازاي.....عشان نعملها كانها فطيرة

اول حاجى هاتي صينية مدورة...ادهني القعر بتاعها قليل م البشاميلمش كتير

.... هاتي راقة الجولاش امسكيها بزاوية....و حطي نصها جوه الصينية و جزء منها بره الصينية...و هاتي كذا راقة داير ما يدور حوالين الصينية

في الجولاش انا بتعامل راقة راقة

المهم بين كل 3 ...4 راقات عايزاكي تدهني بشاميل... ليه....(انا شايفة طالبة نجيبة ايون اخت نجيب رافعة صباعها في عيني و بتقولي ليه).... اقولك ليه

الجولاش هو عجينة.... و محتاج حاجة اة اسائل يساعده انه يستوي....

جرت العادة ان احنا بندهن مثلا زيت او زبدة....البشاميل هيعمل الدور التاريخي ده.

و بعدين ممكن تحطي حشو الفراخ...و برضه حطي عليه بشاميل عشان هيدي طعم للفقيدة الدجاجة....

و تكرري وضع الراقات....مع البشاميل... بس مش تكتري اوي

انا بحب اعمل الحشو علي مرتين.... عشان لما تيجي تقطعي الجولاش يببان دور ابيض ده البشاميل و الجولاش...و بعدين فراخ بلون الفلفل الاخضر... و دور ابيض و دور اخضر

بعد كده

خلي بالك ان الجولاش الراقات بتعته فيه جزء طالع بره الصينية.....ابتدي بقي قفلي الفطيرة بتاعتك انك تقفلي الجزء الخارجي ع اللي جوه....و انت بتقفلي برضه ممكن تحطي حشو او بشاميل

هيطلعلك بعد ما تجيبي ضرفها....شكل مدور و كانها فطير....

بعمل ايه بجهز خليط من زيت...لبن شوربة...بيضة... اضربهم مع بعض... و ادهن بيهم الوش

ادخلهم في فرن سخن....و كل شوية اطمن عليهم....و ادهن الوش... و ممكن اخرم السطح بالشوكة و اسقي الوش برضه بنفس الخليط

بصي انا بحب اني احطها تستوي الاول... و بعدين ارفعها فوق قرب الشواية هتاخد دقيقة واحدة الوش يحمر

و بعدين لما تقول الحقوني.... هتطلعيها م الفرن

بصي

انا بحس انها فطيرة تنفع ف غدا..... عشا.....قعدة قدام التلفزيون....بتنفع في حاجات كتير

مش عارفة كده الصورة وضحت للجماهير في المدرجات و لا ايه

ع العموم انا بفكر اعمل عزومة يوم الجمعة ان شاء الله.... و هعمل فيها مكرونة بشاميل... و الجولاش اللي فوق ده....مش عارفة ممكن اعمل ايه تاني.....عايزة الناس تتدمر....اعمل ايه

بس خلاص

فوتكم بعافية

كان معكم مراسل استاد الكلية الحربية....لماضة جولاش عم ماهر

صباااااحكم زي فرحة فرخة محمرة لما تتحط ع السفرة...قدام ناس جعانين

mfb:

موضوع العزومات ده موضوع كبيييررررررررر

اختك بقي تخصص عزومات متعرفيش لييييه :lol:

رابط هذا التعليق

العزيزة لماضة مصرية

ميرسى جدا على وصفة الجلاش.......

وطريقتك فى كتابة الوصفة لذيذة جدا.......

انا بتابع ردودك ودايما بيعجبنى اسلوبك الساخر وكلماتك البسيطة ومعانيها العميقة :roseop: :happy: :lol:

بالنسبة للجلاش يا ستى

انا عملتها النهاردة

بس حاسة ان فيه حاجة طلعت غلط معايا :lol:

ايه هى؟؟؟

مش عارفة!!!

ورقات الجلاش ساحت تماما فى البشاميل وانتى بتاكليها تحسى انك بتاكلى عجينة فطيرة بالفراخ وحتى لما جيت اقطعها قبل ما ادخلها الفرن لقيت الوش هيتقطع خالص فوقفت

وكمان دهنت الوش طبقة بشاميل خفيفة ودخلتها الفرن 20 دقيقة وبعد كده سقتها كوب لبن وبيضة لانى بعمل كده فى جلاش اللحمة

مش عارفة بقى ده السبب اللى خلاها تدوب كده ولا ايه

وكمان زودت الحشوة قطع زيتون اخضر بس دى طلعت فكرة حلوة وادت الحشوة طعم حلو

اسيبك مع الصور

تم تعديل بواسطة طبيبة مصرية
رابط هذا التعليق

بسم الله ماشاء الله الجلاش شكله جميل اهو

ايوه كده ارفعوا راس المطبخ شوية

ده انا قولت ان الجلاش مش هيستحمل الباشميل وهسيح.......بس شكله حلو اوى تسلم ايدك يا طبطب :roseop:

رابط هذا التعليق

طب و عهد مين ده..... و عهد الله (ماسة شاندوشت...بيض بالبيفي و بضرب فيه)..... انا الدمعة كانت هتفر من عونيا و انا شايفة أختنا طبيبة مصرية و هي داخلة علينا بطبق الجولاش......يااااااااه ليه افتكرت اغنية الدلوعة شادية (مصر اليوم في عيد.... ايون و هي عمالة تجيب القوصة م اليمين للشمال....ياااااااااااه..... :lol: )

يا جماعة عايزين نقف صفين... ع اليمين و الشمال....و نهني اختنا طبيبة صلاح الدين الاايوبي...ع الانجاز التاريخي

ملحوظة ع جنب يا اسطي::::::

ممكن متحطيش كوباية لبن كاملة... و اعتمدي انك تسقيه حبة حبة

قطعي الجولاش بعد ما يطلع م الفرن و يبرد....هيساعدك انه يطلع حوتت... مش هيتتفتت

هاتيلنا لمون بربع جنيه...و اعصريه الجولاش... هيديك طعم جبار

و كفاية كده حرام جوعتوني.... و انا بحاول اتقمص دور الصومالية العظيمة ستونة ما طاطا.....عشان اعمل مساحات لعزومة الجمعة ان شاء الله

صباااااااااااااااحكم......انتعاشة لمون...بجولاش او من غيره

رابط هذا التعليق

طب يا بنات انا عندى طريقه للفراخ بالبشاميل لطيفه جدا و سهله

بصوا اعملوا كل لماضه قليتلكوا عليه ( بس بينى و بينكم انا عمرى ماعملت فرخه عشان الجلاش يعنى الجلاش بالفراخ ده من افتكسات البواقى )

نيجى بقى للجلاش نفضع الجلاش مربعات يجى كدة 10 سم فى 10 سم و لو عندنا صنبة كب كيك او اى اونى فخار صغيرة نروح مبطنينهم بالجلاش اربع طبقات تقريبا و ماننساش ندهن الوعاء او الصنيه بالذبدة و ندخله الفرن هيستوى فى 10 دقايق المهم الجلاش لما هيطلع هيبقى مقرمش و غلى شكل اطباق صغيره نحشيها بخلطة لماضه و نرش رشه جبنه على الوش ونرجعها الفرن لمدة دقيقه بس عشان الحبنه تسيح و تحمر

بتبقى حاجه ذى كدة fillo_shells.jpg

قصدى الى مكتوب عليها TRADTIONAL FILLO SHELLS

و بالهنا و الشفاء

I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference

رابط هذا التعليق

طب يا بنات انا عندى طريقه للفراخ بالبشاميل لطيفه جدا و سهله

بصوا اعملوا كل لماضه قليتلكوا عليه ( بس بينى و بينكم انا عمرى ماعملت فرخه عشان الجلاش يعنى الجلاش بالفراخ ده من افتكسات البواقى )

نيجى بقى للجلاش نفضع الجلاش مربعات يجى كدة 10 سم فى 10 سم و لو عندنا صنبة كب كيك او اى اونى فخار صغيرة نروح مبطنينهم بالجلاش اربع طبقات تقريبا و ماننساش ندهن الوعاء او الصنيه بالذبدة و ندخله الفرن هيستوى فى 10 دقايق المهم الجلاش لما هيطلع هيبقى مقرمش و غلى شكل اطباق صغيره نحشيها بخلطة لماضه و نرش رشه جبنه على الوش ونرجعها الفرن لمدة دقيقه بس عشان الحبنه تسيح و تحمر

بتبقى حاجه ذى كدة

قصدى الى مكتوب عليها TRADTIONAL FILLO SHELLS

و بالهنا و الشفاء

جاسى ...موش قادرة اقولك ...انتى عبقرينو الله ...لا جامدة جدا الفكرة دى وسريعة ..وتنفع وانتة عندك عشا سريع ...مع كلوب ساندوتش ...بالمناسبة قولينا افكار جديدة بقى للكلب ساندوتش ...على الماشى علشان عاوزة اجيب توستيرة جديدة واعمل بيها حركات ...

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 30
      من ضمن حملة البرادعى على الجيش وفى لقاء له مع منى الشاذلى وصف الجيش المصرى بأنه "جيش مكرونة" بنفس منطقك يابوب فالجيش الأمريكى "جيش بيتزا" الجيش الأميركي يخترع بيتزا تظل طازجة لـ3 سنوات الأحد 16 ربيع الثاني 1435هـ - 16 فبراير 2014م لندن - العربية.نت تمكن علماء تابعون للجيش الأميركي من اختراع بيتزا، يمكن أن تظل طازجة لثلاث سنوات أو أكثر دون أن تتلف، وذلك حتى يتمكن الجنود الأميركيون من اصطحابها معهم خلال المهمات الطويلة وتناولها دون الحاجة إلى تسخينها أو إعادة طبخها وإنتاجها.
    • 2
      طريقة عمل لازانيا ٣-٤ ملاعق زيت ٦ قطع لازانيا ٢ كوب بيشمل ربع كوب أو أكتر حسب الطلب من الزيت بصلة متوسطة مبشورة فص ثوم مهروس جزرة متوسطة مبشورة حزمة كرفس بلدى أو عود كرفس أفرنجى مهروس ٢ ملعقة زبدة طبق مشروم منظف و مقطع شرائح ربع كيلو لحم مفروم نصف ملعقة زعتر ( اوريجانو) نصف ملعقة بردقوش (مارجورام) نصف ملعقة عترة(باسيل) ملح و فلفل أسود حسب الطلب نصف كيلو طماطم مسلوقة خمس الى عشر دقائق و مقشرة و مقطعة صغيرة ٣ ملاعق صلصة طماطم ٣ ملاعق كريمة طهي نصف كوب جبنة
    • 7
      احبائى. مش عارفة ايه اللى خلانى القى نظرة هنا تانى؟ مع ان محدش قاللى انه جرب حاجة من اللى قلته. بس انا برضه//تانى//حقولكم على حاجه خطيرة جدا جدا. مش عارفه اقوللكم اسمها ازاى؟ ححكى لكم الاول قصة اسمها...وبعدين اوصفهالكم. مرة ولادى طلبوا منى اعمل لهم صينيه مكرونة بالباشميل. وانا بعد ما عملتها وجيت فى الاخر ادخلها الفرن...رحت بصيت لها وقلت لنفسى...طيب مانا بدال ما اضع جبنه مبشورة على الوجه اتصرف وكان الوجه ده،عجينه البيتزا،واعامله نفس معاملة العجينه اى اضع طماطم وجبنه وزعتر وزيتون اسود.
    • 1
      سمك سلمون .. بأنا بأستهل اعمله لأنه بالكتير بياخد 15 دقيقة ويكون جاهز للأكل مغ طعم رائع كل مرة المرة دى متبل بعصير برتقال فريش مع عصير ليمونة مع ملح وفلفل لمدة 20 دقيقة نضع قليل من الزبدة فى قلاية لا تلتصق (تيفال) المحار متبل بملح وفلفل أسود وعصير ليمون يوضع على نار قوية لمدة 3 دقائق فقط مع التقليب المستمر حتى ينضج بالكامل الصلصة طماطم طاهزة أو المعلبة الكاملة .. نحمر فصى ثوم ونضيف لهم الطماطم ثم الريحان الأخضر أو المجفف ونتبلها بالملح والفلفل الأسود وقليل من خل البلسمك مع بعضا من الخض
    • 5
      العبارات المذكورة فى العنوان يستعملها الخبثاء للإساءة للجيش المصرى فيردد الببغاوات من جيل "السخرية اللا إرادية" ويهتفون فى لقاء مع منى الشاذلى وصف البرادعى الجيش المصرى بأنه "جيش مكرونة" وذلك عندما كان يطالب بنشر ميزانية الجيش ومناقشتها أمام مجلس الشعب أيامها قال "ده جيش مكرونة يا منى .. هى دى شغلة الجيش ؟ .. إنه يعمل مكرونة ؟" فيردد الببغاوات المرضى بداء "السخرية اللا إرادية" ويهتفون وربما لا يعرف الكثيرون عن تسمية جيش سعاد .. أو جيش سعاد حسنى فقد كان قائد المنطقة الشمالية العسكرية
  • أضف...