اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كفاك تشويه لصورة و سمعة مصر يا خالد يوسف

engmido

Recommended Posts

لو حضرتكم ها تتكلموا فى حرام و حلال فالفن كلة من اول الست ام كلثوم لحد شعبولا حرام حرام حرام الفن يلهى عن ذكر الله

اعترض بشده على الجمله اللي فوق دي

فكل شيئ في الدنيا ممكن يلهي عن ذكر الله

و بالتالي كل شيئ في الدنيا حرام حرام حرام

يبقى القعده على القهوه حرام و الذهاب للنادي حرام و مشاهدة التليفزيون حرام و قراءة الجرايد حرام و القعده على النت حرام و الاف الأمثله الأخرى

حرام كده و الله :lol:

أما مثال الحاج متولي فهو دعارة مقنعة في رأيي

تحياتي

يعني بالله عليك تقول عالموسيقى والغنا مش حرام وتعترض وبشده و الزواج على سنه الله ورسوله تقول عليه حرام بأي ميزان عدل نقيس الكلام ده ؟

عن أبي مالك الأشعري رضي الله عنه، أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: ليكونن من أمتي أقوام يستحلون الحِرَ والحرير والخمر والمعازف )

تذكره لله ياإخوانا الحلال ما أحله الله والحرام ماحرمه الله والموضوع مش موضوع آراء ومرافعات وأهواء , أما البني آدم اللي بيشوف الحلال على مزاجه والحرام على مزاجه ياريت لو ممكن يعمل كده بينه وبين نفسه ويسأل ربنا التوبه بس بلاش ينصح الناس بالآراء دي .عسى الله ان يتوب عليه .

بمعنى أني ممكن أكون بحب أسمع اغاني أو أشرب حشيش مثلا وعارف أنه حرام لكني لا أنصح به غيري ولا أشيعه بين الناس ..

عالعموم أنا مش عاوز أخرج عن موضوع خالد يوسف وأفلامه المبتذله والمشاهد الرخيصه والدعوه الصريحه للرذيله

بس سؤالي ده موجهه للرجاله المصريين الشرفاء بجد اللي عندهم نخوه وأخلاق وحياء بعيد عن الدين خالص

أيه رأيكم في الأفلام اللي بتعرض رقاصات عريانه وعاهرات ومشاهد زنا ودعاره

ورجاله عريانه ومشاهد شذوذ مقرفه ورجاله ونسوان قاعدين يطفحوا في خمره ومخدرات

ويمارسوا الرذيله عيني عينك وغيره وغيره من البلاوي السوده

هل ترضى لمراتك أو بناتك أو أمك أو أولادك يتفرجوا على الأباحه دي ؟؟

بتقدر تتفرج عالفيلم ده كده عادي معاهم وأنت قاعد بدون حياء ولا خجل ؟

هل هذا هو الفن الذي يدافعون عنه ؟؟

كام فيلم بقى الوقتى ولا كليب مبقاش فيه المسخره دي ؟

تحياتي

تم تعديل بواسطة عاشق الترحال

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

• الردود 252
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لو حضرتكم ها تتكلموا فى حرام و حلال فالفن كلة من اول الست ام كلثوم لحد شعبولا حرام حرام حرام الفن يلهى عن ذكر الله

يبقى القعده على القهوه حرام و الذهاب للنادي حرام و مشاهدة التليفزيون حرام و قراءة الجرايد حرام و القعده على النت حرام و الاف الأمثله الأخرى

يا سيدى احنا هنسئل عن الوقت و النعم و المقصود من اللهوي عن الذكر انوا مثلا مشاهدة فيلم او مباراة ممكن تخليك تاخر الصلاة طب و بدل ام كلثوم لية م تسمعش قرأن مثلا و القاعدة على كل حاجة و نيتك هيا الحكم فى الاول و الاخر

)أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ(

I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference

رابط هذا التعليق

تحياتي

يعني بالله عليك تقول عالموسيقى والغنا مش حرام وتعترض وبشده و الزواج على سنه الله ورسوله تقول عليه حرام بأي ميزان عدل نقيس الكلام ده ؟

عن أبي مالك الأشعري رضي الله عنه، أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: ليكونن من أمتي أقوام يستحلون الحِرَ والحرير والخمر والمعازف )

تذكره لله ياإخوانا الحلال ما أحله الله والحرام ماحرمه الله والموضوع مش موضوع آراء ومرافعات وأهواء , أما البني آدم اللي بيشوف الحلال على مزاجه والحرام على مزاجه ياريت لو ممكن يعمل كده بينه وبين نفسه ويسأل ربنا التوبه بس بلاش ينصح الناس بالآراء دي .عسى الله ان يتوب عليه .

بمعنى أني ممكن أكون بحب أسمع اغاني أو أشرب حشيش مثلا وعارف أنه حرام لكني لا أنصح به غيري ولا أشيعه بين الناس ..

عالعموم أنا مش عاوز أخرج عن موضوع خالد يوسف وأفلامه المبتذله والمشاهد الرخيصه والدعوه الصريحه للرذيله

بس سؤالي ده موجهه للرجاله المصريين الشرفاء بجد اللي عندهم نخوه وأخلاق وحياء بعيد عن الدين خالص

أيه رأيكم في الأفلام اللي بتعرض رقاصات عريانه وعاهرات ومشاهد زنا ودعاره

ورجاله عريانه ومشاهد شذوذ مقرفه ورجاله ونسوان قاعدين يطفحوا في خمره ومخدرات

ويمارسوا الرذيله عيني عينك وغيره وغيره من البلاوي السوده

هل ترضى لمراتك أو بناتك أو أمك أو أولادك يتفرجوا على الأباحه دي ؟؟

بتقدر تتفرج عالفيلم ده كده عادي معاهم وأنت قاعد بدون حياء ولا خجل ؟

هل هذا هو الفن الذي يدافعون عنه ؟؟

كام فيلم بقى الوقتى ولا كليب مبقاش فيه المسخره دي ؟

تحياتي

لا يا سيدي ادفن راسى في الطين لغايت م بنتى و لا ابنى يغتصب ولا يتسرق من واحد من العشوائيات عشان انا مش عايزاهم يعرفوا انوا فى حاجة فى الدنيا اسمها شر يا سيدى ابنى و بنتى ماداموا بينزلوا الشارع يبقى لازم يعرف الى فية . و الافلام دية ليها سن معين و لازم تتشاف فية للاسف مادمت انا عايش فى واقع فية القرف دة و و انا متفق معاك الحرام و ان كنت بعملوا مش هحللوا بس اليوتوبيا مش موجودة

رابط هذا التعليق

تحياتي

بكل تأكيد

لأن مفهومك للموضوعين خاطئ من وجهة نظري

فأنت ترى الفن الراقي كالموسيقى حراما استنادا لما تعتقده شرعا

و ترى التحايل على الدين في الزواج حسب الشهوه و بدون ضوابط حلالا حسب ما تعتقد من صحيح الشرع

و بالتالي فميزانك الذي تظنه شرعيا هو ميزان غير شرعي بل هو رؤيه غير مكتمله للشرع

بينما ميزاني الذي تظنه غير شرعي هو يحمل كل مقاصد التشريع الحقيقية من وجهة نظري

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

الاخوة الافاضل

تحية طيبة ..

مباشرة وبدون مقدمات .. ساتكلم من محاور متعددة :

أولا:

هل عندما أقف أمام الله اصلي أكون محمد (حنظله) المتدين .. ثم عندما أعود الى مرسمي أكون محمد الغير متدين !!

فأرسم إمرأة عارية تضجع أمامي بأقل مايسترها بدعوى ان هذه محددات المدرسة الانطباعية التي انتمي اليها فنياً !!!

سؤالي : هل أنا مصاب بانفصام في الشخصية أم احتاج طبيب نفسي أم ماذا ؟!

وهل ارضى لأمي و زوجتي - بالمقابل - أن تتعرى أمام زميل لي - محترم - من نفس المدرسة الانطباعية ؟!!

ثانياً :

الفن يقوم به انسان مرهف الحس يرى لا ما يراه المجموع فيذهب يدعوهم في كل لحظة الى الكمال والأفضل والأمثل

الفنان دوره أن يسمو بحس جماعه الناس - التي ينتمي اليها - أو كل خلق الله ..

فتجده مثلا يرسم مثلا حدائق غناء تبعث على الامل مع شمس مشرقه و زهور يانعات ..

ليس دور الفنان ان يرسم البرك والمستنقعات .. إلا لو كان محذراً من تفشي سيئات و سوءات في مجتمعه

أكبر وأهم واجمل مثال في ذلك سنجده في لوحة بيكاسو عن الحرب الاهلية الاسبانية

ثالثاً :

عندما ارصد - أنا الفنان - بحسي المرهف .. سوءات مجتمعي .. هناك طريقة و اسلوب في عرضها

تصل بها رسالتي للجميع .. ولا اجرح بها حياء اسرتي ..

الافاضل ..

الغلط موجود منذ بدء الخليقة .. والشر موجود منذ نزل ابونا آدم على الارض ..

ليس دور الفن ان يطبل و يزمر ويزين الغلط .. ليس دوره ان يبرز و يوضح ويشرح بالتفصيل الممل جريمة الزنا مثلا

لكن سورة يوسف في كتاب ربنا شرحتها لنا بطريقة لانخجل من تناولها مع زوجاتنا وامهاتنا واطفالنا ومن فوق المنابر ايضا

مع ان الفكرة وصلت الى كل سامع ومتلقي .. إلا ان حياءه لم يمس .. لاحظوا ان لكل دين خلقا وخلق الاسلام الحياء !!

لاحظوا كمثال آخر .. ان القرآن يدعو الزوج الى مداعبة زوجته قبل لحظاتهم الحميمة ويقول :

نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّىٰ شِئْتُمْ ۖ وَقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ مُلَاقُوهُ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ (223) سورة البقرة

فهل يمكن أن نحذو هذا المسلك ونلتمس هذا الطريق في الفن ..

أقول نعم .. وافلام زمان كانت تعبر عن الغلط بطريقة محترمة فعلا .. وكمثال يمكن مراجعة فيلم (الحرام) (الطريق) (بداية ونهاية)

وكلها تعالج سوءات ظاهرة في الأمة المصرية والنفس البشرية وتلتمس لها علاج بطريقة أو بأخرى

رابعاً :

ان نقوم بنقد فيلم أو لوحة او عمل هندسي .. اتفق تماماً انه يجب ان نتقن ابجديات الفن الذي ننقده

ولكني اختلف ان ننقده من زاوية اتقانه للقواعد الحرفية للعمل - فيلم او رواية او غيره - فقط لاغير

بل الاهم ان نقيس ونقدر مدى اصابته للهدف الاسمي لكل تعبير فني .. هل ارتقى بشعورنا الانساني أم انحط بالذوق العام !!

واعتذر على الاطالة

دمتم بكل خير

تم تعديل بواسطة hanzalah
رابط هذا التعليق

يا سيدى احنا هنسئل عن الوقت و النعم و المقصود من اللهوي عن الذكر انوا مثلا مشاهدة فيلم او مباراة ممكن تخليك تاخر الصلاة طب و بدل ام كلثوم لية م تسمعش قرأن مثلا و القاعدة على كل حاجة و نيتك هيا الحكم فى الاول و الاخر

)أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ(

يا سيدتي بهذا المنطق يبقى مش هنعمل حاجه ابدا غير الشغل و قراءة القرآن

و كل الأمور الترفيهيه ستعتبر مضيعه للوقت و الهاء عن ذكر الله

و بالتالي كلها حرام

ده الطبيعي يا إخواني؟

أما موضوع ليه ما تسمعشي قرآن بدل ما تسمع أم كلثوم فده موضوع غريب جدا

ايه المانع اني اسمع الاتنين بعد ما اؤدي فروضي اليوميه و اخلص التزاماتي الانسانيه؟

و اذا كانت الموسيقى بتضيع الوقت و حرام

يبقى الشعر تأليفا و قراءة و القاء قياسا على ذلك بيضيع الوقت و حرام

صلوا على النبي يا جماعه قبل التحريم لكل شيئ من فضلكم

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

لا يا سيدي ادفن راسى في الطين لغايت م بنتى و لا ابنى يغتصب ولا يتسرق من واحد من العشوائيات عشان انا مش عايزاهم يعرفوا انوا فى حاجة فى الدنيا اسمها شر يا سيدى ابنى و بنتى ماداموا بينزلوا الشارع يبقى لازم يعرف الى فية . و الافلام دية ليها سن معين و لازم تتشاف فية للاسف مادمت انا عايش فى واقع فية القرف دة و و انا متفق معاك الحرام و ان كنت بعملوا مش هحللوا بس اليوتوبيا مش موجودة

وهل بالشكل ده أنتى بتحمي إبنك أو بنتك من الإغتصاب والسرقه ؟

يعني لما يتفرج عالفيلم وواحد حرامي ولا عيل صابع يجي يسرقه أو يعتدي عليها في الحاله دي إبنك أو بنتك هيقوله لأ أنا أتفرجت عالفيلم وواخد بالي لأني شفت المشهد ده قبل كده مثلا فيقوم يسيبه في حاله ولا أيه ؟

طيب وبيتعلموا أيه من خلال المشاهد دي تاني ؟

مش أقلها مش بتثير غرائزهم وبتدفعهم لطرق كلنا نعرفها كويس ؟ وهو مش المراهقين بيحبوا التقليد برضه ؟

ولما يكون شاب أو فتاه في العشرينات أو الثلاثينات بدون زواج وشاهد مشاهد ساخنه وأبيحه من دي بيحصل له أيه ولا هو لوح ثلج مثلا ؟ وهيتصرف إزاي ؟ وممكن يؤدي به إلى أيه ؟

وهل هيتعلموا ان فيه حاجه اسمها شر من خلال الأفلام دي ؟ فين دورك كأم وفين دور الأسره ؟

ولا هيا التوعيه متنفعش غير بالشكل ده

طب الحكومه ما هي عارفه أن فيه عشوائيات من سنين عملت أيه ؟ خصصت ملايين علشان حل المشكله وبعدين نهبها الهباشين .

هل أفلام خالد يوسف وأمثاله وإصرارهم على عرض المشاهد دي هي اللي هتحل مشاكلنا ؟

تحياتي

تم تعديل بواسطة عاشق الترحال

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

رابط هذا التعليق

بكل تأكيد

لأن مفهومك للموضوعين خاطئ من وجهة نظري

فأنت ترى الفن الراقي كالموسيقى حراما استنادا لما تعتقده شرعا

و ترى التحايل على الدين في الزواج حسب الشهوه و بدون ضوابط حلالا حسب ما تعتقد من صحيح الشرع

و بالتالي فميزانك الذي تظنه شرعيا هو ميزان غير شرعي بل هو رؤيه غير مكتمله للشرع

بينما ميزاني الذي تظنه غير شرعي هو يحمل كل مقاصد التشريع الحقيقية من وجهة نظري

تحياتي

كلامك اللي لونته بالأحمر يعني انه فيه فن غير راقي......وهذا ما يقصده معظمنا في أفلام خالد يوسف

ليه ننظر لأ ي موضوع ونقول ان المسألة بتخضع لاختلاف الناس وعقائدهم ، فرغم ان هذا صحيح .....ولكن احنا مالنا ومال الناس التانية ...فالناس ستجد منهم من يستمتع بالسرقة والقتل والزنى ....إذن احنا لما بنختلف في اي موضوع بيطرح بنتكلم عنه من وجهة نظر مجتمعنا...وهذا ما يهمنا ....

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

وهل بالشكل ده أنتى بتحمي إبنك أو بنتك من الإغتصاب والسرقه ؟

يعني لما يتفرج عالفيلم وواحد حرامي ولا عيل صابع يجي يسرقه أو يعتدي عليها في الحاله دي إبنك أو بنتك هيقوله لأ أنا أتفرجت عالفيلم وواخد بالي لأني شفت المشهد ده قبل كده مثلا فيقوم يسيبه في حاله ولا أيه ؟

من غير تاريقة من فضلك لا يا سيدى بس فى ناس من كتر ما هى ما تعرفش حاجة فى الحياة ممكن يضحك عليها بسهولة ..... يعنى مثلا فى اطفال كتير يتم التحرش بهم فى الاوتبيس مثلا و هو لا يعلم حتى انه يتم التحرش بيه

طيب وبيتعلموا أيه من خلال المشاهد دي تاني ؟

مش أقلها مش بتثير غرائزهم وبتدفعهم لطرق كلنا نعرفها كويس ؟ وهو مش المراهقين بيحبوا التقليد برضه ؟

ولما يكون شاب أو فتاه في العشرينات أو الثلاثينات بدون زواج وشاهد مشاهد ساخنه وأبيحه من دي بيحصل له أيه ولا هو لوح ثلج مثلا ؟ وهيتصرف إزاي ؟ وممكن يؤدي به إلى أيه ؟

هيؤدى بية للقرف لمل يشوف ان اخرت الماشى العوج عيال بتترمى فى صفيحة الزبالة عشان يدارى على الفضيحة و ان اخرت البلطجة عاهة مستديمة و اخرت الصياعة مستقبل منتهى قبل ما ببتدى يبقى لو حد عاجبو العوج و عايز يمشى فية يستحمل للاخر و الافلام دية تتشاف بس مع اشراف يعنى يا سيدى الممنوع مرغوب لو منعت هتتشاف بغرض تانى بس لو انا مع ابنى او بنتى هتفهم اية المقصود

وهل هيتعلموا ان فيه حاجه اسمها شر من خلال الأفلام دي ؟ فين دورك كأم وفين دور الأسره ؟

ولا هيا التوعيه متنفعش غير بالشكل ده

طب الحكومه ما هي عارفه أن فيه عشوائيات من سنين عملت أيه ؟ خصصت ملايين علشان حل المشكله وبعدين نهبها الهباشين

هل أفلام خالد يوسف وأمثاله وإصرارهم على عرض المشاهد دي هي اللي هتحل مشاكلنا ؟

يمكن يا سيدى حد يحس بالناس دى بالقرف الى هما عيشين فية يمكن حد يحاول يساعدهم يمكن جماعة ذى جماعة رسالة مثلا تعمل عمل تطوعى تساعد الناس دية بدل ماهما منبوذين و الناس قرفانة منهم يا سيدى الناس دى بكل سلبيتهم جزء من مصر بس جزء منسى و هى دية الماساة . الحرامية و الهجامين و الداعرات ووو طالعين من هناك يا سيدى ان احلف بربى انى لم اكن اعلم مدى ماسوية وضع هؤلاء الا من فيلم حين ميسرة و كان حد خبطنى على دماغى . حط نفسك مترح الناس دية دا انا هبقا عندى كمية غل من ناحية كل افندى و ست ماشين فى الشارع ساعات التوعية مابتكنش الا بالضرب على الدماغ لما يكون الموضوع بالخطورة دية ز دة عامل ذى السوس الى بينخر فى العظم و ارجوا ان تكون وجهة نظرى وضحت

رابط هذا التعليق

احيي وجهة نظرك السليمه يا أخت ياسمين

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

يا اخواننا الموضوع من أوله كلام بين فريقين

مافيش بينهم مساحة اتفاق

والقصة مش خالد يوسف

القصة تحريم الفن

ناس ضده

ومقتنعة بده

وناس معاه

ومقتنعه بده

ولا ده هيغير رأيه

ولا ده هيغير رأيه

لان مفيش مساحة اتفاق بالأساس

فكل واحد بيعمل اللى شايفه صح من وجهة نظره

ومفيش داعى لفرض أمر بالقوة

وتحياتى ليكم من موضوع ما يعلم بيه الا ربنا

رابط هذا التعليق

يا سيدتي بهذا المنطق يبقى مش هنعمل حاجه ابدا غير الشغل و قراءة القرآن

و كل الأمور الترفيهيه ستعتبر مضيعه للوقت و الهاء عن ذكر الله

و بالتالي كلها حرام

ده الطبيعي يا إخواني؟

أما موضوع ليه ما تسمعشي قرآن بدل ما تسمع أم كلثوم فده موضوع غريب جدا

ايه المانع اني اسمع الاتنين بعد ما اؤدي فروضي اليوميه و اخلص التزاماتي الانسانيه؟

و اذا كانت الموسيقى بتضيع الوقت و حرام

يبقى الشعر تأليفا و قراءة و القاء قياسا على ذلك بيضيع الوقت و حرام

صلوا على النبي يا جماعه قبل التحريم لكل شيئ من فضلكم

يا سيدى انا لا بحرم و لا بحلل خلينى اقولها بطريقة تانية الهدف من اى شى بتعمله فى حياتك لازم مايكنش اضاعة الوقت لان وقتك حتتحاسب الكلام حتى الكلام فى الاسلام لازم يكون منوا فايدة يبقى حضرتك قاعد على القهوة مع اصدقاء مابتعملش ما يغضب الله و كلامك للافادة مفيش مشكلة بس قاعد تتضيع وقت يبقى فية مشكلة و قياسا على ذلك كل حاجة

و التدين درجات و والغالبية عارفة ان فى حاجات غلط و بتعملها مع العلم. يعنى انا عارفة ان الاغانى حرام و بسمعها ومش هحللها لانى ممكن اضيع فيها ساعات و ساعات و ممكن استفيد بالوقت دة مش لازم اسمع قران ممكن اتعلم حاجة اطور من نفسى مهو دة بردو عبادة يا سيدى (و نيتك هيا الحكم فى الاول و الاخر)

رابط هذا التعليق

هو أنا يعني علشان أظهر مشاكل الناس دي واللي أنا واحد من المتعاطفين معاهم ونفسي الحكومه والمجتمع يحلوا مشاكلهم النهارده قبل بكره يبقى لازم أجيب سميه الخشاب وهي نايمه مع عمرو أفندي ولا أعرض مشهد سحاق زي بتاع غاده عبدالرازق وسميه الخشاب ؟ ولا كميه العري والمسخره اللي في الفيلم ؟

ده يبقى اسمه حق أريد به باطل ؟ أو أهداف نبيله والغايه منها نشر الرذيله والأباحه والمسخره حشو كده ولا مؤاخذه .

حنان ترك عملت مسلسل عن أولاد الشوارع وحكت فيه عن البهدله والذل اللي بيشوفوه وهل حرك في الحكومه ساكناَ ؟.

في رأيي نوعية الافلام الرخيصه اللي بتستخدم العري والقذاره بحجة حل مشكلات المجتمع بتبقى معروف الغرض منها كويس .

طيب أيه رأي حضرتك برضه في فيلم ( الريس عمر حرب ) هل كان يناقش مشكله العشوائيات ؟ وما الفائده منه ومن كمية الوساخه اللي فيه ؟.

لما مخرج يعتمد في معظم أفلامه على حشو الفيلم بمشاهد زنا وخمره ودعاره وقمار كان من الممكن الإستغناء عنها والإكتفاء بالتلميح فقط يبقى الغرض ظاهر أوي بقى ولا أيه ؟

تحياتي :rolleyes:

رابط هذا التعليق

يا اخواننا الموضوع من أوله كلام بين فريقين

مافيش بينهم مساحة اتفاق

والقصة مش خالد يوسف

القصة تحريم الفن

ناس ضده

ومقتنعة بده

وناس معاه

ومقتنعه بده

ولا ده هيغير رأيه

ولا ده هيغير رأيه

لان مفيش مساحة اتفاق بالأساس

فكل واحد بيعمل اللى شايفه صح من وجهة نظره

ومفيش داعى لفرض أمر بالقوة

وتحياتى ليكم من موضوع ما يعلم بيه الا ربنا

كنت لسه داخل اقول نفس المعنى

الحوار بين طرشان .. اختلافهم أشبه باختلاف عقائدى .. ولن يقنع اى من الطرفين الاخر

فياريت الناس تكفى على النقاش ماجور :rolleyes:

تم تعديل بواسطة التونسى

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

متهيأ لي الموضوع لم يتطرق الى الفن بصفة عامة حرام ام حلال ولكن الموضوع عما يقدمه خالد يوسف من تشويه

ولكن البعض اراد تحويله الى هل الفن حرام ام لا .....وهذا طبعا لكي يبعد عن الكلام المباشر حول ما يقدمه هذا المخرج

ولذلك تجد جميع من أيد افلام خالد يوسف وراى انها مفيدة ..اقول تجدهم لم ولن يجاوبوا على السؤال الذي طرح مرار وتكرار

وهو : هل توافق على مشاركة أخت أو أمك أو زوجتك في مثل هذه الافلام ، أو هل ترضى انت العضو فلان الفلاني ان تشارك في تمثيل تلك المشاهد في افلام خالد يوسف وتقول هذه العبارات ، وهل تؤيد لابنائك أن يشاهدوها خاصة التي فيها ايحاءات وعبارات جنسية ؟؟؟؟

ونحن في انتظار الاجابة .....التي لن تأتي

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

د هشام

واضح انك زعلان مش عارف ليه

عموما الحمد لله انك جبت المداخلات كلها عشان توفر علينا اللف

حضرتك كل اعتراضك على اسلوبنا فى الاعتراض ومعترض على الاحتجاج بالحديث وبتحتج بالايات الاخرى

ماشى ياسيدى

اولا ماعتقدش ان فيه مداخلة تجاوزت مثل ما يعتقد البعض لان كلها تقريبا

مفسد ...فاسق.....انحراف.... ده يرضى ربنا...وحاجات تانية وكلها الفاظ تدل على نفس المعانى السابقة

طيب بالذمة ما يحدث هذا مش فسق مش فجور مش دعوة للفاحشة

وقبل ما تتسرع فى الحكم ....لعلمك انا باتفرج على تليفزيون وبنشوف عادى.....ولكن عندما يتحول المادة المعروضة كلها الى كده

ومتكررة فى اكتر من فيلم ( باشوف الاعلانات بتاعتها بس كفااااااية قوى) ....يبقى الشخص ده قاصد ومتعمد ويحاسب على تصرفاته...( مش عارف انت بتحسبها ازاى)

يبقى لما اشوف الحرامى بيسرق اقول عليه حرامى .....لما اشوف واحد كل همه نشر الفساد (ومحدش يقول الفن)... يبقى نقول عليخ مفسد

مش نقول اصل الفن واصل نيته ....ياسيدى هنا مفيش نية .....هنا الافعال واضحة ...وهو يسال ايضا عن تصرفاته

يبقى هو مجاهر بالمعصية يبقى نقول عليه فاسد يبقى الاحتجاج بالحديث صحيح.....احنا مقلناش انه كذا وابن كذا واللى يقول عليه حلو يبقى زيه ( محصلش كده خاااااالص)

حضرتك واخرون قلتوا بلاش نخليها من منظور دينى بحت......

وانا قلتلك الدين والحياة ما يفترقوش خالص.....يبقى ايه المشكلة؟؟؟؟

عموما واضح ان حضرتك مش عايز تتناقش وطبعا براحتك بس حبيت اوضحلك انى مش داخل افترى على حد او الفق كلام على حد

والمداخلات واضحة وجلية عندك اهه ......شكرا لك

ورعاك الله وحفظك معنا.....!!

الحقيقة يا باشمهندس أنا فعلا زعلان .....و مش لحاجة شخصية لكن لسبب عام

حارد علي حضرتك في نقاط محددة يمكن أعرف أوصل رأيي

1 - أيوه كان فيه مداخلات تجاوزت النقد إلي الخوض في عرض أسرة الراجل اللي بنغتابه ده .....الموضوع عدي هو خالد يوسف إيه لاهل بيته فيهم كذا و كيت .....لو حضرتك ما قريتش المداخلات ديه فصدقني كانوا موجودين ....... و أعتقد إن ده ما بقاش غيبة لفاسق ده بهتان علي ناس لا ليهم في الطور و لا الطحين

2 - لو سلمنا إنه فاسق و مجاهر (رغم اعتراضي علي الحكم علي نوايا و سرائر الناس و إن غيبته حلال )...يبقى نوصفه باللي فيه : مفسد ......وقح ....... غير متمسك بالقيم و التقاليد إلخ ...انما لا تقول عليه شيطان و لا ..و لا ..و لا و اعذرني علي عدم إعادة الأوصاف و أكيد أكيد ما نجبش سيرة لا أهله و لا ..و لا ...و برضه اعذرني لعدم أعادة ذكر ما قيل ......لأن ديه ميش غيبة ...ديه بهتان و إثم و أكيد حضرتك عارف الذنب قد إيه

3- انا عمري ما قلت بلاش نخليها من منظور ديني .....فضلا راجع مشاركاتي كلها .....أنا باقول إن نقد خالد يوسف نقد ديني أخلاقي في المقام الأول .....انما اعترضت إن نفس الناس اللي بتدعو خالد يوسف بالالتزام بالدين و الأخلاق هما نفس الناس اللي مش ملتزمة بالدين و لا الأخلاق .....فيه دين يستبيح الكلام عن عرض بني آدم لانك مش عاجبك طريقته في النقد ....و كمان تسقط علي كل من يخالفك الرأي انهم أكيد كيت و كيت .....لو حضرتك ما شفتش المداخلات ديه قبل ما تتحذف ده يمكن يفسر تساؤلاتك انما المداخلات ديه كانت موجودة و فيه كتير غيري شافوها .....

العقيدة متغلغلة في كل أوجه الحياة و ما ينفعش نفصلها ..... باختلاف العقيدة طبقا لاختلاف الزمان و المكان و الأنسان ...انما ما ينفعش نلتزم بجزء منها و نضرب بالباقي عرض الحائط و ده اللي قلت عليه نفاق أو رياء

4 - يا باشمهندس كلنا هنا علشان نتناقش ...امال مشتركين في منتدي ليه ....أنا بس حاسس اني قاعد أعيد و أزيد في نفس الكلام

في رعاية الله و حفظه (من غير علامات تعجب )

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

هو أنا يعني علشان أظهر مشاكل الناس دي واللي أنا واحد من المتعاطفين معاهم ونفسي الحكومه والمجتمع يحلوا مشاكلهم النهارده قبل بكره يبقى لازم أجيب سميه الخشاب وهي نايمه مع عمرو أفندي ولا أعرض مشهد سحاق زي بتاع غاده عبدالرازق وسميه الخشاب ؟ ولا كميه العري والمسخره اللي في الفيلم ؟

ده يبقى اسمه حق أريد به باطل ؟ أو أهداف نبيله والغايه منها نشر الرذيله والأباحه والمسخره حشو كده ولا مؤاخذه .

حنان ترك عملت مسلسل عن أولاد الشوارع وحكت فيه عن البهدله والذل اللي بيشوفوه وهل حرك في الحكومه ساكناَ ؟.

في رأيي نوعية الافلام الرخيصه اللي بتستخدم العري والقذاره بحجة حل مشكلات المجتمع بتبقى معروف الغرض منها كويس .

طيب أيه رأي حضرتك برضه في فيلم ( الريس عمر حرب ) هل كان يناقش مشكله العشوائيات ؟ وما الفائده منه ومن كمية الوساخه اللي فيه ؟.

لما مخرج يعتمد في معظم أفلامه على حشو الفيلم بمشاهد زنا وخمره ودعاره وقمار كان من الممكن الإستغناء عنها والإكتفاء بالتلميح فقط يبقى الغرض ظاهر أوي بقى ولا أيه ؟

تحياتي clp::

حكومة اية الى هتغير دية الحكومة اول المستفدين بالمناطق دية امال بلطجية الانتخبات بتيجى منين دول ناس مالهاش تمن فى نظر الحكومة و دول الى لما واحد ياخدلوا 10 سنين سجن بيحمد ربينا انو لقى مكان ينام فية و الناس دية مش هتتغير لو عيشتهم فى قصر و جبتلهم دهب و الماظ هما محتاجين مجتمع بحاله يتبنى قضيتهم و صدقنى الجيل الحالى الى فى العشوائيات ما فيش منة امل خلاص دول ناس نفسيتهم اتشوهت انما لو المجتمع اهتم بيهم شوية يمكن الجيل الى جاي يكون احسن .

طب اي راى حضرتك فى قصة صغيرة عن واحد من سكان عشوائيات المقطم اتقبض عليه فى قضية بلطجة لحد كدة عادي صح و يكتشف وكيل النيابة ان الرجل متجوز اتنين اخوات بالصدفة و انا بقول متجوز مش على علاقة يعنى كل الناس الى فى منطقتة الى هيا عشش صفيح على جبل عارفين ولا حد قالوا غلط ولا حرام حضرتك قادر تحس بالجهل الدينى و الاخلاقى وووو اية رائيك لو الموضوع دة اتمثل فى فيلم مش هنقول سفاح و قلت ادب و معرفش اية تانى . النس دية واقعهم اسوء من الاافلام بكتير

و بنسبه للست سمية و الاستاذ عمر فانا كل الى كنت شايفاه فى المشهد هو العشر عيال الى نايمين تحت السرير والى سواء كان دول ابوهم و امهم ولا اتنين من الشارع فهما معرضين الدة فى بيوتهم مش بختيارهم ياعنى مش بيروحوا ياجروا فيلم بورنو مثلا باختيارهم

انا مشفتش لا الريس عمر حرب و لا دكان شحاتة بس صدقنى هاشوفهم و قولك راى ز اكيد انا مش مع ان المشاهد القبيحة للمتاجرة بس فى مشاهد اد اية بتكون صادمة بس لازمة ذى قلم كدة على وش المجتمع يمكن

و كما مرة سمعنا فى التلفزيون ( دول عشرة و ابوهم و امهم و عايشين فى اودة واحدة) ذى بواب عمرتنا مثلا و عمرنا او عن نفسى انا عمري ما فكرت اية المشكلة دة الفقر مش عيب ودية حاجة تشرف والله الناس لمحت ما حد فهم صرخت ما حد فهم يبقى ما فيش غير انوا حضرتك تشوف بعينك . و باعدين الى هموا من الفيلم مشهدين البوس و الاحضان اية الى هيدخلوا فيلم غم كده . عشان اشوف مشهدين ساخنين اقوم انكد على نفسى سنة. صدقنى جمهور الافلام دية مش ناس جاهلة داخله تستمتع بمشاهد قباحة دية ناس فاهمة و يمكن لان حضرتك و حضرتى عمرنا ما كنا نتكلم عن الناس دية الى عن طريق فيلم ذى دة اقولك الفيلم دة عمل اية معايا ان شخصيا و انا و الحمدلله من سكان مدينة نصر نعمة لا فضل لى فيها و مرة وقفت بالعربية فى محطة فى الحى العاشر و شفت طفل عندوا يجى اتناشر سنة من اطفال الشوارع دية فرحت جبتلوا حاجة ياكلها و الولد تصور انى عايزاة لغرض ما و هو مش معترض المهم دليتوا على البيت و قلتلوا هتنظف العربية هابعتلك اكلك كل يوم طبعا هو كان بيظهر يوم و شهر لا بس على الاقل عندو اختيار انوا لمل الجوع يقرصوا ما يبعش نفسه عشان ياكل الا اذا كان هوا عايز كدة ز المشكلة بقى فى الى ما عندوش اختيار غير انوا يا يبقى ارهابى يا بلطجى يا تاجر مخدرات و بعد كل الاختيارات دية اجى احسبوا و اسجنوا ولا حتى اعدموا

وهو : هل توافق على مشاركة أخت أو أمك أو زوجتك في مثل هذه الافلام ، أو هل ترضى انت العضو فلان الفلاني ان تشارك في تمثيل تلك المشاهد في افلام خالد يوسف وتقول هذه العبارات ، وهل تؤيد لابنائك أن يشاهدوها خاصة التي فيها ايحاءات وعبارات جنسية ؟؟؟؟

خالد يوسف مابيعملش افلام خيال علمى و حضرتك متئذى من مشهد امال الى عايش فى القرف دة يعمل اية و مش عايز اختك ولا امك ولا اخوك يشوفو المشاهد دية عشان برائتوا ما تنجرحش امال مين الى هيساعد الناس دية و هيسعدهم اذاى اذا كنت مش عارف مشكلتهم

رابط هذا التعليق

ولذلك تجد جميع من أيد افلام خالد يوسف وراى انها مفيدة ..اقول تجدهم لم ولن يجاوبوا على السؤال الذي طرح مرار وتكرار

لن تأتي ليه؟

كل حاجه بوقتها يابو ريم العزيز

شوف يا سيدي

كل انسان بيتولد يلاقي نفسه في وسط معين سواء مادي أو اجتماعي أو ثقافي

يعني انا مثلا و اعوذ بالله من كلمة انا

اتولدت لقيت ابويا و أمي الله يرحمهم أطباء و ساكن في حي كويس في القاهره

صعب قوي ان ابويا و امي يكونوا مثلا يحبوا اني انا ابنهم اطلع قهوجي أو لبان او موظف حكومي (رغم عدم وجود ما يعيب في هذه المهن) الا ان الأعراف الإجتماعيه لهذا الوسط ترفضها

و كذلك لما احب اتجوز اكيد ماكانوش يتمنوا اني اتجوز شغاله او رقاصه او تمرجيه لأن الاعراف الاجتماعيه ترفض هذا

المثال التاني

احد اصدقائي في الجامعه اتولد لقى ابوه منجد و والدته شغاله (مع احترامنا الكامل لكافة المهن)

المثال الثالث و الأخير

واحد اتولد لقى أمه ممثله و ابوه ممثل و يوميا في بيتهم سهرات و بيروحوا يتفسحوا في النوادي (مع استبعاد سوء الظن لو سمحتم فليس كل الممثلات داعرات)

هل تعتقد ان الأعراف الإجتماعيه هنا متشابهه بين الأمثلة الثلاثة؟

بالطبع لأ

و هل كان رفضهم او قبولهم للأشياء له علاقه بالدين؟

ايضا لأ

و هل كان المانع للتشابه هو الوازع الديني؟

ممكن لكن مش في كل الأمور

خلاصة الموضوع ان لكل فئه من المجتمع ما تقبله و يرفضه غيرها و العكس

لكنني بالطبع اؤكد ان المشاهد الساخنة ليست من شيم الكرام و هناك الكثير من الممثلات اللائي يرفضن أداءها

و ده بيوضح ان في كل مهنه الطيب و الخبيث

و انا عن نفسي لا اقبل ان أمي أو أختي أو مراتي أو بنتي يطلعوا في السينيما حتى ولو حيمثلوا ادوار دينيه وذلك بسبب التقاليد الاجتماعيه و ليس بسبب الدين

شكرا

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

لكنني بالطبع اؤكد ان المشاهد الساخنة ليست من شيم الكرام و هناك الكثير من الممثلات اللائي يرفضن أداءها

و انا عن نفسي لا اقبل ان أمي أو أختي أو مراتي أو بنتي يطلعوا في السينيما حتى ولو حيمثلوا ادوار دينيه وذلك بسبب التقاليد الاجتماعيه و ليس بسبب الدين

اخي زوهيري

حلو الكلام ،،،

ولكن لي ملاحظتين ،

انت قلت قبل كده ان كل واحد حر في تصرفه حسب قناعته طالما لا ضرر من وراؤه للأخرين .....والعبارة هذه انا قرأتها في احد مداخلاتك

وكلامك عن اختلاف النشأة والعادات الذي بدوره يؤثر على سلوكيات الفرد ومدى تقبله وقناعته بما نشأ عليه امر منطقي ومفهوم

ولكن طالما كل شخص حر عما يفعله طالما لا يضر الاخر ،،، فهذا ما لم يفعله الكثيرون ومنهم خالد يوسف ، لأن أعماله كلها توجه للجمهور وللناس في منازلهم عن طريق التلفزيون .....وعن طريق الاعلانات الدعائيةن وبالتالي فهي تؤذيني وتضرني ،

- كما انك تعرف ان هناك من الشباب في سن المراهقة والأبناء قد ينجرفوا وراء مشاهدة هذه الأفلام مهما كانت تربيتهم صالحة ...فالنفس امارة بالسوء وكثرة الدق يفك اللحام.....

لذلك كانت المناقشات عن أعماله ....الذي يراها هو نابعه من نشأته التي ترى هذا الأمر عادي وطبيعي ولكنه طالما يؤذي من حوله فهنا نطبق المبدأ الذي ذكرته أنت من انه طالما يضر الأخرين فهو ليس حر في تصرفه.

- نقطة أخيرة انت ذكرت انك ترفض الأمر من ناحية التقاليد الاجتماعية وليس بسبب الدين.....وطبعا هذا رأيك وقناعتك ....ولكن...هل لو كنت في مجتمع لا يرى في تمثيل مثل هذه الأفلام بما فيها من مشاهد أمرا مستنكرا أو عيبا ويقبلها المجتمع ولكن...الدين يرفضها بالطبع...فهل كنت تقبل بها... ( ده سؤال اختياري لو مش عاوز تجاوب عليه :closedeyes: )

رابط هذا التعليق

ولكن طالما كل شخص حر عما يفعله طالما لا يضر الاخر ،،، فهذا ما لم يفعله الكثيرون ومنهم خالد يوسف ، لأن أعماله كلها توجه للجمهور وللناس في منازلهم عن طريق التلفزيون .....وعن طريق الاعلانات الدعائيةن وبالتالي فهي تؤذيني وتضرني ،

- كما انك تعرف ان هناك من الشباب في سن المراهقة والأبناء قد ينجرفوا وراء مشاهدة هذه الأفلام مهما كانت تربيتهم صالحة ...فالنفس امارة بالسوء وكثرة الدق يفك اللحام.....

لذلك كانت المناقشات عن أعماله ....الذي يراها هو نابعه من نشأته التي ترى هذا الأمر عادي وطبيعي ولكنه طالما يؤذي من حوله فهنا نطبق المبدأ الذي ذكرته أنت من انه طالما يضر الأخرين فهو ليس حر في تصرفه.

اولا انا قلت صراحة يا ابا ريم اني أكره المشاهد الساخنه في الأفلام العربي خاصة و ان التعبير عن المقصود ممكن يتم بطرق كثيره غير الفرجه عليهم عريانين

بس انا مش كل الناس يابو ريم

و ازالة كل مالا يعجبني من الوجود امر مستحيل

لأنه ببساطه بيعجب غيري !

و بالتالي كل واحد يحط الفيلتر اللي هو عايزه

يقدر يفلتر النت و يفلتر الريسيفر و يمنع اولاده من الذهاب للسينيما

و ده اقصى ما يمكن مع التربيه بالقيم و الاخلاق و الدين

انما اننا نمنع ما لا يرضينا فده مستحيل

فأنا مثلا بعشق الموسيقى و لما تجيلي تقعد تقولي تسع سنين متواصله انها حرام ما بقتنعش ...و بالتالي مش من حقك تمنعها عني.....من حقك بس ما تسمعهاش

- نقطة أخيرة انت ذكرت انك ترفض الأمر من ناحية التقاليد الاجتماعية وليس بسبب الدين.....وطبعا هذا رأيك وقناعتك ....ولكن...هل لو كنت في مجتمع لا يرى في تمثيل مثل هذه الأفلام بما فيها من مشاهد أمرا مستنكرا أو عيبا ويقبلها المجتمع ولكن...الدين يرفضها بالطبع...فهل كنت تقبل بها... ( ده سؤال اختياري لو مش عاوز تجاوب عليه :closedeyes: )

ممكن توضحلي السؤال بمثال عملي لو سمحت؟

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...