اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

قهوة الشراقوة

رضوي

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اتفق معك في ان بلدنا علي وشك الانهيار

المس هذا كل يوم ......... طيب بجد ....... كل شوية اعدي قدام وزارة م الوزارت الاقي اعتصامات ومظاهرات سلمية وناس تعبانة م الدنيا ومنظرهم لوحده كفاية يخلي الواحد ييأس

بس هنعمل ايه ؟

ماهما عايزينا نيأس ونبيع القضية ونخلع ....... طيب اقولك ( دلوقتي الحكومة بتشجع الناس ع الهجرة ) عارفة انها قديمة ......... بس جواها الجديد -_-

اللي اقصده من كلامي النظرة التفاؤلية

مااحنا لو استسلمنا لليأس والاحباط .......... مش هنقدر نعيش في دنيتنا دي ......... كلنا تعبانيين اللي متغرب واللي تايهة واللي واللي ..........الخ

تفتكر نستلم ونقعد نندب حظنا وان احنا ماقدرناش نعمل حاجة في دنيتنا ؟

طيب تعرف ليه الجيل الجاي بيصعب عليا فعلاً ......... لانه طالع وكل الناس بتقولهم ان زمن الرخاء انتهي وان الايام الجاية يملؤها السواد والفشل

ايه بقي مسئولينا في كدة

ان احنا نبقي قدوة ................. مانديش الفرصة للي راح اتجوز اسرائلية يبقي قدوة طالب بالثانوي

قولي ازاي ........ اقولك

ف مرة كنت باخد كورس في برامج كمبيوتر معينة مهم وصعب شوية ........ وكان معايا زمايلي مهندسين حاسبات ....... ونظراً لصعوبة الكورس كانوا متشائمين جدا وبيقولوا يارب نعرف ناخده وخلاص ....... ساعتها سألت ياتري فيه حد قبل كدة حصل علي درجة عالية في الكورس دة ........... قالولي ايوة فيه ناس حصلت عليه بامتياز ...... اخدتهم قدوة ليا علي الرغم انهم مش مصريين وقلت انا مش اقل منهم ...... وان شاء الله اقدر اوصل زيهم ..... زمايلي اتريقوا عليا وقالولي يابنتي احنا المتخصصين بنحاول نعدي وانتي بتدوري ع الدرجة ......... وبعد الامتحان حصلت علي تقدير امتياز .... لدرجة اثارت دهشة البعض وغبطة البعض الاخر دة لاني شوفت حد وصل وحاولت اوصل انا كمان

بس احلي مافي الموضوع واللي بجد حسسني اني عملت حاجة حلوة ......... لما جت بنت بتسأل عن رضوي ...... وقالولها هي دي قالتلي انا بدور عليكي علشان أسألك انتي عملتي كدة ازاي ؟

تخيل نفسك قدوة لغيرك ...... لما طلب الثانوي جارك او اخوك او قريبك او او او او

يشوفك وصلت واتعلمت وتعبت بس في الاخر نجحت مش هياخدك قدوة ........ مش ممكن تكون من غير ماتحس مثله الأعلي بدل ماندي فرصة للفاشلين يبقوا مثلهم الأعلي ......

اعتقد ان هي دي مسئوليتنا تجاه الجيل الجاي وتجاه بلدنا كلها ......... مانديش الفرصة للفاشلين يسودوا الصورة في عيوننا ..... بنجاحنا وصبرنا نقدر نعمل حاجة ......

ولو ماقدرناش يبقي كفاية اننا قدرنا نعبر بنفسنا ......... ومانكوش قدوة سيئة نعيش فشلنا ونتحمل ذنب فشلهم

يارب اكون قدرت اوضح وجهة نظري البسيطة

كلام سليم وميه الميه

بس الكلام اللى بالاحمر ده مش خاص بالجيل الحالى بس ده خاص بكل جيل كل جيل بيسلم للجيل اللى قبله الجمله دى الايام اللى جايه سوده

اهم حاجه الامل ان الواحد يكون عنده امل وهو هيقدر يحقق وهيوصل بإذن الله لكن اذا ضاع الامل فخلاص هتلاقى الناس كلها بتقول كلمه واحد مهو باظيه بايظه

ويمكن ده السبب فى اللى احنا فيه هو قلة الامل

قلة الامل بتخلى مافيش حد يتقن فى عمله لانه بيقول مهو انا لو اتقنت غيرى مش هيتقن يبقى شغلى مش هيظهر يبقى هتعب نفسى ليه ؟؟

اه لو يسمعوا كلامى ويدرسوا تنميه بشريه فى المدارس ويخلى ناس محترفين مش مدرسين يدرسوها والله هنعمل جيل تمام

بس نقول ايه انا اول نصيحه بنصحها لاى خريج قبل لما يروح سوق العمل اياً كان نشاطه ان يروح ياخد دورتين فى التنميه البشريه

علشان يعرف يفكر

وفيه حاجه تانيه هو اعطاء الثقه للشباب الموضوع ده هيفرق كتير

كده الموضوع اتحول يارضوى خدى بالى ؟؟

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

• الردود 266
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

كلام جميل وحلو ومش هقولك انوا جديد

بس مفيش حد عايز يفهم ان واحد في هذا الزمن صعب يغير لأن التغيير اللي على المستوى ده محتاج قاعدة مش موجودة او مش مستعدة للتعاون

فبالتالي الزمن القادم أسواء

كتير بقوا يقولوا يلا نفسي

واللي يعمل خير بيخاف

ولو حد حاول يصلح يبقا اما رجعي متخلف او دسيسة من الخارج

يبقى الواحد يعمل اللي عليه

الناس بقت باللمس

ربنا يهدي

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

كلام جميل وحلو ومش هقولك انوا جديد

بس مفيش حد عايز يفهم ان واحد في هذا الزمن صعب يغير لأن التغيير اللي على المستوى ده محتاج قاعدة مش موجودة او مش مستعدة للتعاون

فبالتالي الزمن القادم أسواء

كتير بقوا يقولوا يلا نفسي

واللي يعمل خير بيخاف

ولو حد حاول يصلح يبقا اما رجعي متخلف او دسيسة من الخارج

يبقى الواحد يعمل اللي عليه

الناس بقت باللمس

ربنا يهدي

بسم الله ما شاء الله ايه يابنى التفاؤل ده

تفائلوا بالخير تجدوه

ياعم جست مى لو انت عاوز تعمل خير هل فيه حد هيمنعك الا اذا كنت فى شعبية عمرو خالد هيخافوا اصل ترشح نفسك للرئاسه

اعمل خير بس انت بس مش تننظر حاجه من حد اعمل خير لربنا

غير اللى حواليك التغير لا محتاج قاعده ولا حاجه التغير محتاج ناس تؤمن ان التغير ممكن

هقولك على حاجه فيه ناس بحبوك واكيد انت بتحبهم دول ممكن تبدأ بيهم وهم هيشوفوا غيرهم وهكذا هتكبر الدائره

شوف واحد وساعده واللى ساعدته هيساعد واحد تانى وهكذا

ياجماعه كلام كله بيقول يلى نفسى مش ينفع انا علشان اعرف اعيش مرتاح لازم الناس اللى معايا تكون مرتاحه والا مش هعرف اعيش مرتاح لانى مش عايش لوحدى فى الدنيا

فكر فى كلامى وان شاء الله الخير جااااااى بس نؤمن بس بكده

انت عارف الناس الحلوه فى مصر اكتر بكتير قوووووووى من الوحشين بس للاسف الوحش بينتشر بسرعة الصاروخ والحلو مافيش حد بيتكلم عنه علشان كده تلاقى الشعب كله متشائم

طول ما بنعبد ربنا هنخاف من أيه انا بستغرب بجد طول ما بنقووووووول ياااااااارب هنخاف من ايه الناس لو وصلت للعزيمه دى هتتغير حاجات كتير قوووووى

وخد ياعم الورده دى :blush2:

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

معلش يا عنبي بس انت مش هتتخيل الستوى السلبي اللي بدأت احسه في ناس كتير هنا وبصراحة من كتر الصدمات خلال الفترة اللي فاتت صدمة جت كده خلتني جب اخر دلوقت

بس انا عارف نفسي شوية وهتعدي بس

بس بجد الخير علشان يطلع من جوه لو قاابله صدمة ممكن تفكر متعملوش تاني زي ما بيقولوا خيرا تعمل ....

بخصوص الوضع الحالي مش في كل الاحيان تبقى حر في عمل الخير او العكس الموضوع بيتوقف على الموقف

بس خلاصة القول هي ان فعل الخير مهما كان صغبر قوي ومش مهم بيحتاج الى تشجيع ايجابي

الموضوع كبير على مستوى فهمي مع اني كنت فاهم اني ذكي اكتشفت النهاردة ان ذكاء العلم حاجة ووذكاء الحياة شيء تاني وان مش مهم انت ايه المهم الناس شايفاك ازاي

بس اكيد في الاخر الواحد يعمل اللي شايفه صح مهما كانت العواقب

وده مش عند كل الناس

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

جري ايه ياشراقوة ............ احنا لازم نبخر القهوة ......... شكلنا كدة اتحسدنا من الدول التانية :blush2:

لا بجد بقي

ايه اللون الغامق دة بس ياجست

احنا مش اتخلقنا في الدنيا دي علشان نعيش في سعادة دايمة

لازم من الحين للاخر نمر بأزمة او موقف بايخ او تجربة فاشلة .............. علشان نقدر قيمة السعادة لازم ندوق طعم الحزن

امال هنحس بالدنيا ازاي بس .......؟

بس لازم نتعلم حاجة مهمة ..... خدوها من اختكم الصغيرة مقاماً ........ الضربة التي لا تقتلني تقويني !

لازم نتعلم من فشلنا ولازم نعرف نخطف من الدنيا سعادتنا ......... لو اعتمدنا علي الناس في حياتنا مش هنقدر نعيش .

انت اللي بتصنع حياتك ...... وانت اللي بتشكلها زي ما انت عايز

ماتخليش حد اياً كان يقدر يفسد عليك لحظة امل ......... خلي دايما البديل جاهز ...... بديل السعادة

اغزل ثوب جديد من خيوط فشلك .......

اوعي تزعل ابداً من موقف بايخ مريت به ....... بالعكس هو دة اللي بيعلمك بجد ازاي تعيش بسعادة ........ كل لحظة حزن بنعيشها هي اللي بتصنع ضحكتنا وبتصنع سعادتنا ........ علشان كدة اول لما تقع احمد ربنا علي الوقعة الصغيرة دي لانها كفتك شر واقعة كبيرة كانت ممكن تحصل بس ربنا ستر

احب افكرك بحاجة مهمة :

" مامن نصب أو وصب أو هم أو غم حتي الشوكة يشاكها المؤمن الا وكانت له تكفيراً عن سيئاته "

عيش الدنيا بأمل ................... بعد كل فشل لازم يكون فيه تفوق ( مش نجاح تفوق )

لولا الفشل ماعرفنا طعم النجاح

ماتقوله ياعنبي

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

يانخلتين ف العلالي يابلحهم طرح يانخلتين علي نخليتين قادوا ليالي الفرح

افرحوا بقي شوية ......... يعني انا بدخل القهوة علشان ارتاح شوية ....... مش بدل المشاوير طول النهار .. اه يادماغي :blink: .... حد معاه بنادول ........ ياواد ياسميطة ....... الشاي ياواد ......

قال المعلمة رضوي قال .......... دة انا حتي ماانفعش صبي قهوجي ..........

مرة من ذات المرات ...... البنت بنت عمي كانت عايزة بلح

فقالت لباباها اللي هو يبقي عمي

- بابا انا نفسي اكل بلح .

قالها _ بس ياحبيبتي دة مش موسم البلح

- قالت طب يعني ايه مادام مش الموسم بتاعه مش هعرف اكل بلح ... طيب ليه مش بيعملوا البلح في صوبة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

كان تساؤل بمنتهي البراءة ........ ليه مش يعملوا البلح صوبة علشان ناكله طول السنة ؟

انفجرت ضاحكةً ,,,,,,,,,, طيب ازاي نعمل النخل صوبة ؟؟؟؟؟؟؟

اه كانت ايام

عندي بقي عيال اصحابي مايعرفوش حاجة خاااااااااااااااالص عن الزارعة والحاجات دي ......... دة انا ( اللي تقريباً ماعرفش الا القليل ) اعرف اكتر منهم بكتييييييييييييييييييييييييييير

واحدة منهم ....... كانت فاكرة ان اللبن بيتزع ................... اه والله كانت فاكرة ان فيه شجرة لبن ...... wst::

عادي

باعتبار ان الشاي بيتزرع ......... والبن /القهوة بيتزع ......... والهوت شيكوليت بيتزع ....... يبقي بالمرة اللبن بيتزرع ....... وقعدت افهم فيها ساعة ان اللبن مش نبات ومافيش فايدة خااااااااااالص

دة العيال صحابي دول حكايات ........

رابط هذا التعليق

واحدة منهم ....... كانت فاكرة ان اللبن بيتزع ................... اه والله كانت فاكرة ان فيه شجرة لبن ......

عادي

باعتبار ان الشاي بيتزرع ......... والبن /القهوة بيتزع ......... والهوت شيكوليت بيتزع ....... يبقي بالمرة اللبن بيتزرع ....... وقعدت افهم فيها ساعة ان اللبن مش نبات ومافيش فايدة خااااااااااالص

دة العيال صحابي دول حكايات ........

لا دى بقى بجد يارضوى ملهاش مثيل دى الواحد يبص ليها من فوق لتحت وخلاص

كنا مره راكبين فى مواصله انا والعيال الهبله صحابى وكل واحد راكب فى كرسى علشان نشتغل العربيه كلها وطبعاً كل اللى بيدخل علينا مبيفكرش ان احنا نعرف بعض

طبعاً الميكروباص يحمل ويمشى تيجى اى شجره واحد من العيال يسأل دى شجرة ايه تلاقى واحد تانى رد دى شجره مكرونه الناس تستغرب واحد تانى من العيال شجرة مكرونه ايه ياعم شجرة المكرونه دى غير كده خالص دى شجرة رز طبعاً الناس تستغرب اكتر طبعاً بتكون امه داعيه عليه اللى يدخل بينا

ده طبعاً غير حكاية كفر الحاج عمر دى حكايه جامده قوووووووى واشتغاله جامده مووووت نبقى نشوفها بعدين

رابط هذا التعليق

اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه يارجلي ......... مش قادرة خلاص

ابقو فكروني نعمل هيلث كلب ( نادي صحي يعني ) جنب القهوة علشان الناس اللي مكسرة زي حلاتي يرتاحوا شوية ......... وكمان الناس اللي بتيجي من سفر

الا صحيح فين الناس , لا بجد والله المنتدي بقاله كام يوم نايم كدة ............... خير اللهم اجعله خير

وبعدين فين الشراقوة كلهم راحوا فين ؟

دااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااموووووووووووو وحشتينا اوي اوي اوي ............ ارجعي بقي

مصرية مغتربة ,,,,,,,,,,,, ماهو سر الاختفاء ........ لعل المانع خير ان شاء الله

حبيبتي ام مروان .......... ربنا يخليكي لينا يارب

اما الامبراطور واضح انه راح يصيف شوية .......... ايه ياجناب الامبراطور نسيت الولايات المتحدة الشرقاوية ولا ايه ؟

ياتري ايه اخبار وزير التكنولوجيا ........ العالم جست مي ........ ياتري لسة متضايق ... ؟؟؟؟؟؟؟

لا دى بقى بجد يارضوى ملهاش مثيل دى الواحد يبص ليها من فوق لتحت وخلاص

كنا مره راكبين فى مواصله انا والعيال الهبله صحابى وكل واحد راكب فى كرسى علشان نشتغل العربيه كلها وطبعاً كل اللى بيدخل علينا مبيفكرش ان احنا نعرف بعض

طبعاً الميكروباص يحمل ويمشى تيجى اى شجره واحد من العيال يسأل دى شجرة ايه تلاقى واحد تانى رد دى شجره مكرونه الناس تستغرب واحد تانى من العيال شجرة مكرونه ايه ياعم شجرة المكرونه دى غير كده خالص دى شجرة رز طبعاً الناس تستغرب اكتر طبعاً بتكون امه داعيه عليه اللى يدخل بينا

ده طبعاً غير حكاية كفر الحاج عمر دى حكايه جامده قوووووووى واشتغاله جامده مووووت نبقى نشوفها بعدين

عادي ياعنبي والله صحابي دول مالهومش مثيل .......... ممكن نعمل لهم كتبا كااااااااااااامل وكله بقي .. كوميدي تلاقي تراجيدي تلاقي دراما تلاقي اكشن تلاقي رعب مافيش مانع رومانسي اوك ........ ونعلمة اجزاء ...... اصحاب الشرقية ....... اصحاب الدراسة ........ اصدقائي في العمل ....... اصدقاء الرحلات ....... والاصدقاء اللي اتعرفت عليهم صدفة ........... والاصدقاء اللي اتعرفت عليهم عن طرق اصدقاء تانيين اصحاب اصحابي يعني ........... الخ

والحمد لله عندي كمية هايلة من الاصدقاء ( يعني لو فكرت ارشح نفسي للانتخابات هنجح :) )

دة غير الاصدقاء العرب ....... ....... كائن اجتماعي تقولوا ايه بقي ( وبصاحب كل الخلق البيه صاحبي والفقري ...... مدحت صالح )

فين بقي حكاية كفر الحاج عمر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شكلها اشتغالة جامدة .......... احكيلنا بقي

رابط هذا التعليق

وبعدييييييييييييييييييييين

ايه الحكاية ........ ظاهرة جديدة لإختفاء الشراقوة ........ ابحث معنا عن شراقوة المحاورات ( وعايزين نأمم المحاورات ونعلن انضمامها للولايات المتحدة الشرقاوية ؟؟؟؟؟ طب ازاي )

انا شاكة فيك ياواد ياصميدة ......... يمكن انت ياواد اللي بتطفش الزباين م القهوة ..... تكونش ياواد بتفرض عليهم اتاوة ...... ولا ياواد بتحاسبهم علي المشاريب ....... هخلي يومك زي وشك ؟؟؟؟؟

صميدة - لا والله ياجناب شيخ الغفر مش آني ....... دة احتي المشروبات عندنا كلها مجاناً ولذيذة !

شيخ الغفر - ايه لذيذة ..... شكلك كدة خلصت كل المشروبات ......

صميدة - ابدا ابدا

شيخ الغفر - اماااااااال ايه اللي علي بؤقك دة ياواد ياصميدة ....؟؟؟؟؟؟؟؟؟

صميدة - دي مربي يامعلمي

تفتكروا ياشراقوة ايه اكتر مايميز الشرقية بلدنا حبيبتنا ( والله ما كنت اعرف اني بحبها اوي كدة الا لما بعدت عنها )

يمكن شجرة التوت ؟.................... :roseop: .

ولا طيابة اهلها وتدينهم ........ بجد الناس هناك تتقي الله فعلاً

يمكن علشان بلدنا ومهما كان فيها برضه بنحبها ؟

يمكن

يمكن

يمكن

مش عارفة ........ بس هي كدة وخلاص !!!!!!

مش مشكلة ايه السبب

او مش مهم ايه السبب ............... هي كدة وخلاص

رابط هذا التعليق

انا جيييييييت

صباح الخير يا شراقوة. انا هنا علطووول يا رضوى بقلبي لو مش بانترنتي. و بعدين انا بالذات مش محتاجة حضور عشان اثبت شرقويتي.. دانا في النشيد الوطني يا بنتي (مرسي يا عنبو wst:: )

على فكرة يا رضوى انا قررت اوزع voucher (كوبونات) لكل القهوة: كل واحد معاه voucher يقدر يتمرجح على مورجيحة وااااحدة طول اليوم و ممكن يجيب معاه اتنين صحابه و كلو بالمجان. يلا هيصوا

اديني بعمل دعاية اهو انا كمان متهيءلي ان الرجل خفت قوي و كدا ما ينفعش اقتصاد الولايات ينهار...

" Feed Your Faith and your fears will starve to death "

Unkown~

رابط هذا التعليق

انا جيييييييت

صباح الخير يا شراقوة. انا هنا علطووول يا رضوى بقلبي لو مش بانترنتي. و بعدين انا بالذات مش محتاجة حضور عشان اثبت شرقويتي.. دانا في النشيد الوطني يا بنتي (مرسي يا عنبو wst:: )

على فكرة يا رضوى انا قررت اوزع voucher (كوبونات) لكل القهوة: كل واحد معاه voucher يقدر يتمرجح على مورجيحة وااااحدة طول اليوم و ممكن يجيب معاه اتنين صحابه و كلو بالمجان. يلا هيصوا

اديني بعمل دعاية اهو انا كمان متهيءلي ان الرجل خفت قوي و كدا ما ينفعش اقتصاد الولايات ينهار...

داااااااااااااااموووووووووووووو

الف حمدالله علي السلامة ...... نورتي الولايات كلها

وسع يا جدع لوزير الخارجية دامو

طول عمرك شرقاوية اصيلة وبتقفي مع الولايات في وقت الجد

( شايفين ياشراقوة ......... اتعلموا الوطنية بقي )

حلوة حكاية المراجيح دي يادامو ....... تفتكري نعمل شرقية لاند .......... هتبقي تجنن جنب الهيلث كلب

فين وزير الاقتصاد والتجاره يعمل لنا دراسة جدوي للمشروع

يالا بقي عايزين نعمل تنشيط سياحي للبلد ........ السياحة بايظة شوية ولازم ننشطها

ممكن كمان نعمل مهرجان الشرقية للسياحة والتسوق ............. حاجة كدة علي هامش مهرجان الخيول ... نظبط البلد شوية

وماتخافوش الامن مستتب ............. والواد صميدة اتعلم الادب خلاص ......... مش كدة يا صميدة !!!!!!!

هااااااااااااااااااا مين هناااااااااااااااااااااك

رابط هذا التعليق

انا جيييييييت

داااااااااااااااموووووووووووووو

الف حمدالله علي السلامة ...... نورتي الولايات كلها

وسع يا جدع لوزير الخارجية دامو

طول عمرك شرقاوية اصيلة وبتقفي مع الولايات في وقت الجد

( شايفين ياشراقوة ......... اتعلموا الوطنية بقي )

حلوة حكاية المراجيح دي يادامو ....... تفتكري نعمل شرقية لاند .......... هتبقي تجنن جنب الهيلث كلب

فين وزير الاقتصاد والتجاره يعمل لنا دراسة جدوي للمشروع

يالا بقي عايزين نعمل تنشيط سياحي للبلد ........ السياحة بايظة شوية ولازم ننشطها

ممكن كمان نعمل مهرجان الشرقية للسياحة والتسوق ............. حاجة كدة علي هامش مهرجان الخيول ... نظبط البلد شوية

وماتخافوش الامن مستتب ............. والواد صميدة اتعلم الادب خلاص ......... مش كدة يا صميدة !!!!!!!

هااااااااااااااااااا مين هناااااااااااااااااااااك

الله يسلمك يا رضوى

مساعدة وطني الحبيب ده واجب عليا..ايوه امال ايه.

حلوة على فكرة شرقية لاند دي...احنا ممكن نعملها كمبوند تبقى مساكن و هيلث كلب و سوبر ماركت...و لو في مكان نزنق وزارة ولا اتنين عشان استغلال المساحات.

بقولك ايه يا رضوى انا ماسكة وزارة المراجيح مش الخارجية (بلاش توقيع بين الوزارات) و عموما ناس كتير بتتلخبط لان الوزارتين فعلا يشبهو بعض جدا علميا و معمليا..و عموما دي وظيفة التربية و التعليم انها توعي شباب الشرقية ان وزارة المراجيح حاجة تانيه و طبعا دورها اكبر كتيييير. لالا البلد عايزه شغل يا جدعاااان صحصووو عايزين نلاحق اليابان.

و كمان حد ناوي يخش في النووي ولا ايه النظام بالظبط؟؟؟!

يلا يا جماعة عايزين همة

تم تعديل بواسطة Damo

Unkown~

رابط هذا التعليق

دامو

الله يسلمك يا رضوى

مساعدة وطني الحبيب ده واجب عليا..ايوه امال ايه.

حلوة على فكرة شرقية لاند دي...احنا ممكن نعملها كمبوند تبقى مساكن و هيلث كلب و سوبر ماركت...و لو في مكان نزنق وزارة ولا اتنين عشان استغلال المساحات.

بقولك ايه يا رضوى انا ماسكة وزارة المراجيح مش الخارجية (بلاش توقيع بين الوزارات) و عموما ناس كتير بتتلخبط لان الوزارتين فعلا يشبهو بعض جدا علميا و معمليا..و عموما دي وظيفة التربية و التعليم انها توعي شباب الشرقية ان وزارة المراجيح حاجة تانيه و طبعا دورها اكبر كتيييير. لالا البلد عايزه شغل يا جدعاااان صحصووو عايزين نلاحق اليابان.

و كمان حد ناوي يخش في النووي ولا ايه النظام بالظبط؟؟؟!

يلا يا جماعة عايزين همة

خلاص مادام سياتك موافقة علي مشروع الشرقية لاند ........... يبقي نتوكل علي الله ونرمي حجر الاساس ( احنا مابنضيعش وقت )

وبعدين ليه نزنق وزارات ..... المكان موجود والحمد لله ...... ولو زنقت اوي نعملها في الصالحية الجديدة اهي واسعة وبرحة وزي الفل ......... يالا خلي السياحة تنتعش بقي

وفيها ايه ياحبيبتي لما تمسكي وزارتين وتلاتة واربعة

البلد بلدنا والحكومة بتاعتنا ونظامنا دكتوقراطي ع الآخر ............... حد عنده اعتراض ؟!

وبعدين وزارة المراجيح مسئولة عن الترفيه ووزارة الخارجية برضه مسئولة عن الترفيه ( الفرق ان المراجيح ترفيه داخلي والخارجية ترفيه خارجي )...... يبقي تمسكي الوزارتين علشان التنسيق بين الترفيه الداخلي والترفيه الخارجي ........... احنا بيهمنا ....... لا الشراقوة جامديييييين اخر حاجة ....... ماشربتش من بحر مويسها ؟

اما بقي عن شغل النووي ... فعايزين سيادتك مع علمائنا الافاضل وطبعاً العالم العبقري عنبو تكملوا مشروعنا النووي اللي هنافس بيه كوريا ........... ونخلي امريكا تدفع دم قلبها علشان تشتريه ....... وبرضه مش هنبيع ....... بس

وماحدش يجيب سيرة مكان المشروع بتاعنا ولا يقول ان احنا بدأنا في اختبارات فعلية علي عمق منخفض مرتفع متوسط عن سطح القمر

بلاش نكشف العمليات السرية بتاعتنا دلوقتي ............ ونقول علي خطط تسليح الغفر بتوعنا ........ توب سيكرت ... ماشي ! :happy:

رابط هذا التعليق

داااااااامو اخيرا

حمد لله ع السلامة انتى كنتى فين فى انجولا مع بعثة الفريق

بس والله وشك حلوووووو جدااا ع الفريق

الف مبرووووووووك لمصر والولايات الشرقاوية كلهااا

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

مبروووووووووووك علينا بس عن جد الفرحه مش زى ماتش الجزائر ماتش الجزائر ده كان حاجه تانيه خالص

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

محمد العنبى

مبروووووووووووك علينا بس عن جد الفرحه مش زى ماتش الجزائر ماتش الجزائر ده كان حاجه تانيه خالص

مبروووك يا مصرييين

(عايزيين نبقى نعمل كاس الولايات المتحدة الشرقاوية..اشمعنا الخمس قارات التانيه)

om marawan

داااااااامو اخيرا

حمد لله ع السلامة انتى كنتى فين فى انجولا مع بعثة الفريق

بس والله وشك حلوووووو جدااا ع الفريق

الف مبرووووووووك لمصر والولايات الشرقاوية كلهااا

الله يسلمك يا ام مروان

كده كشفتوني :egyflag:

مصر مش محتاجة وشي عشان تكسب ..مصر تستحق اكتر من كده كمان:happy:

رضوي

خلاص مادام سياتك موافقة علي مشروع الشرقية لاند ........... يبقي نتوكل علي الله ونرمي حجر الاساس ( احنا مابنضيعش وقت )

وبعدين ليه نزنق وزارات ..... المكان موجود والحمد لله ...... ولو زنقت اوي نعملها في الصالحية الجديدة اهي واسعة وبرحة وزي الفل ......... يالا خلي السياحة تنتعش بقي

وفيها ايه ياحبيبتي لما تمسكي وزارتين وتلاتة واربعة

البلد بلدنا والحكومة بتاعتنا ونظامنا دكتوقراطي ع الآخر ............... حد عنده اعتراض ؟!

وبعدين وزارة المراجيح مسئولة عن الترفيه ووزارة الخارجية برضه مسئولة عن الترفيه ( الفرق ان المراجيح ترفيه داخلي والخارجية ترفيه خارجي )...... يبقي تمسكي الوزارتين علشان التنسيق بين الترفيه الداخلي والترفيه الخارجي ........... احنا بيهمنا ....... لا الشراقوة جامديييييين اخر حاجة ....... ماشربتش من بحر مويسها ؟

اما بقي عن شغل النووي ... فعايزين سيادتك مع علمائنا الافاضل وطبعاً العالم العبقري عنبو تكملوا مشروعنا النووي اللي هنافس بيه كوريا ........... ونخلي امريكا تدفع دم قلبها علشان تشتريه ....... وبرضه مش هنبيع ....... بس

وماحدش يجيب سيرة مكان المشروع بتاعنا ولا يقول ان احنا بدأنا في اختبارات فعلية علي عمق منخفض مرتفع متوسط عن سطح القمر

بلاش نكشف العمليات السرية بتاعتنا دلوقتي ............ ونقول علي خطط تسليح الغفر بتوعنا ........ توب سيكرت ... ماشي !

اوكيه اوكيه همسك الوزارتين

و من ناحية النووي (نووي = chemistry ) انا فعلا هسيب الموضوع ده لعنبو..انا متاكده انو هيعرف يتصرف منغيري :egyflag:

و طبعا زاي ما قولتي كلو في السر...سامعييين يا مشرفييين و يا اعضاء و يا زوااار. بس خلاص كده انا اطمنت..

الى الامام دائما

تم تعديل بواسطة Damo

Unkown~

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

ايه يا داااااامو...... ديمو..... دمدم..... ديمومة

ايه يا اما (و يا اما دي بالنووي اللي هوو كيمستري.. يعني الماماتو بتاعت البامبينو اللي هو الالكترونات و الايونات)

....... كنتي فين يا رياسة؟؟؟

حمد لله ع السلامة...... مبروك عليكي الوزارات اللي بالجملة

ليه حسيت و انتي بتقولي للامام........ انا احنا رايحين لحفرة........ :blush2:

ممكن لوسمحت شاي بقي لاتييه..... انا طلبته من قيمة 17 مداخلة فاتوا...

و يا ريت معاه سميطتين بقي يبقي كتر خيركم

خلوا بالكم انا مش الشرقية بقي

و عايزين نشوف كرم النضافة.....

قصدي..... حرم القيافة.....

يووووه يقطعني...اسمها ايه دي....؟؟؟

عايزين نشوف اي حاجة و السلام

و آآآآآدي قعدة

مسااااااااااااااااكم علم حلو بيرفرف في البلكونة.....

بس احتمال اشيله بكرة الصبح عشاني جيراني عندهم غسيل.... :lol:

فوتكم بعافية

رابط هذا التعليق

يارضوى مش تخلى بالك وانت بترمى حجر الاساس جه فى دماغي :blush2:

ياللا ما علينا نحن فداء المراجيح والشرقية لاند

على فكرة انا جبت صور طااااااااازة للكاس وحطيتها فى موضوع متابعة كاس الامم يارب تعجبكم

ومبرووووووووك علينا

الحمد لله رب العالمين

اغنية جديدة للجسمي فرحان بمصر واهلها

http://www.vidoemo.com/yvideo.php?i=WERucl...u-u-uu-uuu-uu-u

تم تعديل بواسطة om marawan

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

اولا حمد الله بالسلامة يا داموا

الا اخبار كندا ايه والسقعة ايه

متقوليليش خليني اخمن

نيوزيلندا ارحم مش كده

وبعدين تعالوا هنا

وزارت ومشاريع عملاقة ونووي ايه الطموح الرهيب ده

طب هو يا جماعة في مشكلة بجد

الزقازيق تحديدا محدودة باراضي زراعية

يعني التوسعات دي صعب ويمكن معظم مدن الشرقية حدودهم اراضي زراعية ماعدا بلبيس والعاشر حواليهم صحراء

ايه رايكم نعمل التوسعات دي على السطح

يعني البلد تبقى دورين ونبني مشاريعنا فوق البيوت

ونضم لوزارة او ادارة المرافق ادارة عموم السطوح :blush2:

اه قبل ما انسى بخصوص النووي ده لازم يبقى تبع وزارة الصرف الصحي

واهو كله ذرات

وش جورج سيدهم فبي مسرحية المتزوجون

تم تعديل بواسطة justme

رابط هذا التعليق

حبيبتي داموو .......... يالا بقي ياسيادة وزير الترفيه الداخلي والخارجي نبدأ حملات الترفيه علشان الشراقوة عايزيين يرفهوا شوية

وعندك واحد شاي لاتيه وصلحه .................... ايوة يامعلمة لماضة ............ حاضر الشاي جاهز ومعاه سندويتشات الفاهيتا ..... مش بقسماط بس ........ الكرم بتاع الشراقوة مافيش خلاف عليه ابدا .......

نعم ياجست ......... افندم .....مش قلتلك ياابني خلي بالك وانت ماشي علشان بنرمي الحجر ؟؟؟؟؟

كذا مرة اقولك اسمع كلااااااااام الناس الكبيرة اللي زي حلاتي ......... مش انا فهمتك انك لازم تمشي وتخلي بالك من الحجر

ايون بنوع وزارات ........ البلد بلدنا .... والحكومة حكومتنا وكل حاجة بتاعتنا ....... هي دي الديمقراطية ولا بلاش !

تعالي ياابني خدلك كام وزارة العب فيهم

اما بالنسبة لموضوع النووي فدة من اختصاصات نائب الامبراطور ..... ووزير الدولة للبحث العلمي .... العمدة عنبو ...... هو اللي يقدر يفيدك فيه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...