اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

قهوة الشراقوة

رضوي

Recommended Posts

وسع يا جدع

انا شمعت كلنة السر الزقازيييق

هكسوس مين وزقازيق مين هما الهكسوس كانوا بيعرفوا عربي علشان موضوع الزقزقة n2&(

لالالالا يا رضوى باشا كده هنخربط الحلل

بصي بقى انا مش متأكد بس هما بيقولوا ان في حد كان اسمه زقزوق باشا ودي كانت عزبه او حاجة زي كده

والدليل زقزوق بتاع الاوقاف (دي من تأليفي دلوقت حالا)

وعلى ايه

خدي ده من الويكبيديا ولا الزقازيق بجت اونلاين يا رجاله

أنشأها إبراهيم الزقزوقى الكبير بجوار القناطر وهو من ذرية أحمد الزقزوقى الكبير . وقد ورد اسم كفر الزقازيق بخريطة الوجه البحري التي رسمها علماء الحملة الفرنسية في سنة 1800 م وورد محرفا باسم كفر زجزي

سبب اخر وهو الاصل الحقيقى لما صدرأمرمحمدعلي باشا بعمل قناطر في محل سد بحر مويس المعد لري أراضي مديرية الشرقية ليسهل بها الري وتصريف المياه حضرالعمال والمستخدمون وأقاموا عشش من الطين والأخصـاص لإقامتهم علي جانبي بحـر مويس وتبعهم في ذلك باعة المأكولات ونحوها وتكاثرت الناس وكان منهم من يهتم بهواية الصيد فوجد ببحر مويس نوع من الاسماك يسمى الزقزوق نظرا لإصدارة صوت الزقزقة فسميت بذلك نظرا لوجود هذا النوع النادر من الاسماك بها دون غيرها من المدن التي يجرى بها بحر مويس

أصل إنشاء مدينة الزقازيق أنه لما صدر أمر محمد علي باشا بعمل قناطر في محل سد بحر مويس المعد لري أراضي مديرية الشرقية ليسهل بها الري وتصريف المياه حضر العمال والمستخدمون وأقاموا عشش من الطين والأخصـاص لإقامتهم علي جانبي بحـر مويس وتبعهم في ذلك باعة المأكولات ونحوها وتكاثر الناس وإزدادت الأبنية الخفيفة وكثر البيع والعمارة وبانتهاء العمل بالقناطر سنة 1824بقيت هذه الاخصاص مسكونة.

وأنشئ مسجد للصلاة علي طرف الديوان فحصل التجديد للأبنيـه علي جانبي بحر مويس حتى كثرت وصارت مشتملة علي منازل وقصور مشيدة بالمونة والبياض والشبابيك والزجاج وغير ذلك.

وده الرابط

http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%84%...%B2%D9%8A%D9%82

نعم !

طيب راجع كتاب التاريخ بتاع سنة خامسة ابتدائي .................... ماليش دعوة .................. هه

لو موضوع الهكسوس دة غلط ........ يبقي عليه العوض ومنه العوض

كل اللي اتعلمناه فعلاً كان غلط في غلط

وحسبنا الله ونعم الوكيل فيهم

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

• الردود 266
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

شوف ياجست يابنى مش كل الويكيبديا كلامهم صح

اه والله بدليل ان هتلاقي عمر يسرا فى الويكيبديا 52 سنة تقريبا !!!!!! :waf: ماعلينا

بس انا سمعت القصتين قصة العصافير وقصة السمك لكن من غير موضوع الهكسوس ولا زقزوق افندى

وعشان بس الامر لا يختلط على الاخوة السياح الزقازيق دى ياجماعة عاصمة الشرقية لكن الشرقية نفسها محافظة كبيرة وتعد اعتقد اول او تانى اكبر محافظة زراعية

وكان زمان بيتزرع عندنا قطن كمان اه والله

بس القرارات الجديدة فرضت على كل محافظة انواع محددة ممكن نشوف وزير الزراعة عندنا يشرح لنا الموضوع ده

بمناسبة قصر الثقافة يا رضوى انا حضرت فيه معارض كتاب زمان وندوات وأمسيات شعرية وحضرت كمان حفلة رااااااائعة لفرقة الشرقية للفنون الشعبية

وعلى فكرة فرقة الشرقية دى عالمية واخدت جوايز كتير وبجد هاااايلة جداااا

وعندنا كمان فريق الشرقية للهوكى اللى حقق رقم قياسى فى افريقيا فى الفوز بالبطولة 7 مرات متتالية يعنى احتفظوا بالكاس مرتين واكيد دلوقتى بقوا اكتر :blink:

وعاوزة أقولك بقا انا جنب بيتنا القديم كنت باشوف الولاد الصغيرين زمان راجعين من تدريب الهوكى وكانوا بجد حريفة ماشاء الله لدرجة انهم فى يوم الاجازة بيمسكوا عصيان من الشارع وطوبة وتشوفى بقا اللعب

وكنت كمان بارجع من مدرستى بامشى طريق الثانوية العسكرية (سابقا ) الطريق ده كان كله شجر كبييييير زى جزء من كورنيش مويس فى الربيع تلاقى الشجر ده اخضر بلون رائع وكله ورود حمرا يعنى منظر لا يمكن انساه فى حياتى

والاجمل منه فى الخريف لما الأرض كلها بتتغطى ورق الشجر الأخضر والاحمر ده وتمشى بقا على طريق مفروش فعلا :aslam:

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

شوف ياجست يابنى مش كل الويكيبديا كلامهم صح

اه والله بدليل ان هتلاقي عمر يسرا فى الويكيبديا 52 سنة تقريبا !!!!!! :blink: ماعلينا

بس انا سمعت القصتين قصة العصافير وقصة السمك لكن من غير موضوع الهكسوس ولا زقزوق افندى

وعشان بس الامر لا يختلط على الاخوة السياح الزقازيق دى ياجماعة عاصمة الشرقية لكن الشرقية نفسها محافظة كبيرة وتعد اعتقد اول او تانى اكبر محافظة زراعية

وكان زمان بيتزرع عندنا قطن كمان اه والله

بس القرارات الجديدة فرضت على كل محافظة انواع محددة ممكن نشوف وزير الزراعة عندنا يشرح لنا الموضوع ده

بمناسبة قصر الثقافة يا رضوى انا حضرت فيه معارض كتاب زمان وندوات وأمسيات شعرية وحضرت كمان حفلة رااااااائعة لفرقة الشرقية للفنون الشعبية

وعلى فكرة فرقة الشرقية دى عالمية واخدت جوايز كتير وبجد هاااايلة جداااا

وعندنا كمان فريق الشرقية للهوكى اللى حقق رقم قياسى فى افريقيا فى الفوز بالبطولة 7 مرات متتالية يعنى احتفظوا بالكاس مرتين واكيد دلوقتى بقوا اكتر :blink:

وعاوزة أقولك بقا انا جنب بيتنا القديم كنت باشوف الولاد الصغيرين زمان راجعين من تدريب الهوكى وكانوا بجد حريفة ماشاء الله لدرجة انهم فى يوم الاجازة بيمسكوا عصيان من الشارع وطوبة وتشوفى بقا اللعب

وكنت كمان بارجع من مدرستى بامشى طريق الثانوية العسكرية (سابقا ) الطريق ده كان كله شجر كبييييير زى جزء من كورنيش مويس فى الربيع تلاقى الشجر ده اخضر بلون رائع وكله ورود حمرا يعنى منظر لا يمكن انساه فى حياتى

والاجمل منه فى الخريف لما الأرض كلها بتتغطى ورق الشجر الأخضر والاحمر ده وتمشى بقا على طريق مفروش فعلا :closedeyes:

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عزيزتي ام مروان

بجد شكراً جداً علي المعلومات الهايلة ( أيوة كدة خلي الناس تعرف مين هما الشراقوة وبيعملوا ايه )

أنا معاكي فعلاً ان فرقة الشرقية من أفضل فرق الفنون الشعبية في مصر ودايما تلاقيها في حفلات وزارة الثقافة .... أما عن قصر الثقافة ....... فبعد تطويره الاخير فعلاً اصبح مكان مشرف ( لكن للاسف ينقصه امهات وراوئع الكتب ........ ودة حال كل قصور الثقافة في مصر ........ مباني هايلة جدا وكتب رائعة ولكن ليست كل الكتب .......)

اما عن فريق الهوكي دة مش عايز كلام لعبهم بيتكلم ......... ومش بس الهوكي ياعزيزتي عندنا بطولة الجمهورية في الجري لبطلة من الشرقية .......... كمان بطولة الرمي كانت لبطلة من الشرقية ....... وبطولة الكرة الطائرة برضه فريق الشرقية .......... بس للاسف مش فاكرة السنوات اوي غالبا 2000/2001/2002 في السنوات دي ان لم تخوني الذاكرة ............. وممكن نستعين بالسيد وزير الشباب والرياضة ........

وفعلاً مافيش زي الشجر في الشرقية .......... حكاية تانية خاااااااالص ......... او كان حكاية تانية خالص مش عارفة ليه الناس دلوقتي مش بتهتم بالمنظر الجمالي .... للاسف

كان عندنا في البلد حوض مزروع ورد الجارونيا ....... من ابدع ماصور الخالق كلة الوان خرافية رهيبة ... بس للاسف لم يجد من يعتني به

تحياتي

رابط هذا التعليق

بصراحة انا زعلت دلوقت

لأن كل اللي انتو بتحكوه نسيتوا جامع الفتح

جامع عبد الحليم

حد يعرف ان اسمه كده وليه؟

يلا بقا جاوبوا يا شراقوة

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

حبايبي الشراقويين.... اللي ع القهور قاعدين..... و كتاب التاريخ فاتحين

بجد و الله مبسوطة بيكوا كتير.... انكم بتحبوا المكان الي انتم عايشين فيه او اللي عشته فيه...... هي دي الروح المصرية الاصيلة (بتخيل بقي رضوي و عنبو و جست مي...اغنية انا م البلد دي.... ييييييييه المطربين كانوا حكاية خااااااااااااااالص.... :closedeyes: )

بس عجبتني كلمة عنبو ان البلد تتحس... و ده فعلا الي بيميز مصر جدا.....عن اي حتة في الدنيا...

الناس هتموت علي دبي..... و دبي مافيهاش روح خااااااااالص ..... هايكل مباني.... و ازاز.... ووشوش غريبة...(حد م المنتدي من بره..... طب الحمد لله)

قولولي بقي...... نركب احصنة فين

عايزة حصان حلو كده.... بني....و فيه نفحة بياض في وشه من قدام....(عارفاك يا جست مي و عنبو.....هتدبسوني في حصان زي فيلم الساحر)....

و يا سلام بقي لو وايلد...مش مروض بقي...(بس يا ريت تبقوا مستنيني بالشاش و المكركرون)

يا تري مونكن و لا ايه؟؟؟؟

فوتكم بعافية

رابط هذا التعليق

الجماعه بتوع بحري جايببين سيرة الخيل و احنا هنا

هزلت و اشتد هزالها ......... الخيل بتاعتكم طبعا :roseop:

قال خيل قال

بلاش احسن

خلينا جيران ف مصر و خلاص

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

لماضة حبيبتي

اوك نعملك في برنامج الرحلة فقرة للخيول .................. بس انصحك بلاش الوايلد ........... انتي مستغنية عن عمرك يااختي ؟؟؟؟؟؟؟ wst::

هزلت و اشتد هزالها ......... الخيل بتاعتكم طبعا :P

قال خيل قال

بلاش احسن

خلينا جيران ف مصر و خلاص

لو حضرتك متابع مسابقات الخيول ممكن تعرف ان في الشرقية مهتمين بتربية الخيول العربية الاصيلة ........ وماقلناش ان كل الخيول العربية في الشرقية بس ........ بس فيه خيول في الشرقية .............. تفرق كتير

متذكرة اخر مسابقة خيول حضرتها كانت صيف 2005 او 2006 تقريباً وكانت عندنا في مدينة بلبيس بالشرقية وفاز فيها فريق الشرطة .....

ومن ساعتها مش بحضر مسابقا خااااااااااااااااااالص للاسف

تحياتي :roseop:

رابط هذا التعليق

وزير رياضة ايه بأه يارضوى ده انت متابع جامد لكل الفرق برافو عليكي

انا كنت اعرف بس فرقة الفنون لانهم معروفين عالميااا وطبعا فرقة الهوكى لانهم كانوا جيراننا wst:: وبطولة أفريقيا اللى اخدوها برقم قياسي طبعا والحقيقة المشكلة انهم فعلا بأقل الامكانيات والتكاليف وياما سمعنا عن مشروعات وهنعمل ملعب عالمى بس كل سنة وانتى طيبة

ماعلينا

الحقيقة احنا قلنا دى فرصة يعنى نضم الحاجات دى فى كتاب السياحة بس لسه هنجمع باقى المشاهير ونضمهم

على فكرة الشجر اللى فى الطريق ده ماعدتش موجود لانه أصلا من أيام الانجليز !!!!! وأى مكان فى مصر هتلاقى فيه نفس نوع الشجر اتزرع برضه أيامها وزمان كان معظم الزقازيق أرض مملوكة لعائلات كبيرة زى مثلا أرض عيلة أباظة اللى منهم رشدى أباظة ووجيه اباظة و ماهر اباظة اللى كان وزير كهربا و دخل الكهربا 90 % من محافظات وقرى مصر وطبعا احنا عارفين ان فيه قرى فى مصر مافيهاش مية ولا صرف لكن فيها كهربا :roseop:

justme مشاركة بتاريخ اليوم, 12:02 AM

بصراحة انا زعلت دلوقت

لأن كل اللي انتو بتحكوه نسيتوا جامع الفتح

جامع عبد الحليم

حد يعرف ان اسمه كده وليه؟

يلا بقا جاوبوا يا شراقوة

ايووووون لان عبد الحليم هو اللى نزل جمع تبرعات بناء الجامع

انا ماوعاش هم اللى حكولى :P

هو جامع الفتح موجود فى كل محافظات مصر اعتقد

هزلت و اشتد هزالها ......... الخيل بتاعتكم طبعا

قال خيل قال

مالها خيول بحري بس يا باشمهندس

طب تعالى بس احضر مهرجان الخيول والصقور عزومة شرقاوى اهه

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

حبيبتي ام مروان

دايماً كدة رافعة راسنا ومنورانا ........... تستحقي لقب سيدة الشرقية الأولي عن جدارة ........... دة بجد .... دايماً كل المعلومات عند حضرتك عن الشرقية اب تو ديت ........... متوفرة وبنوع من الحب والحنين للوطن

اتعلمو بقي ياشراقوة ............ ايون والكلام ليا انا كمان

بتعلم منك ازاي اعرف كل حاجة عن حبيبتي الشرقية

انا صحيت النهاردة علي صوت موبايلي ........... اصحابي الشراقوة بيعزموني في أجازة نصف السنة ( علي أساس ان احنا بناخد اجازة يعني ) بيعزموني علي رحلة شرقاوي اصيلة ....... وبيقولوا انهم مرتبينلي مفاجأة جامدة اخر حاجة .......... ربنا يستر اصل انا عارفة مقالبهم قصدي مفاجأتهم ( مش كل الشراقوة ....... اصحابي بس )

تحياتي :roseop:

رابط هذا التعليق

ايووووون لان عبد الحليم هو اللى نزل جمع تبرعات بناء الجامع

انا ماوعاش هم اللى حكولى :roseop:

مهو ده اللي مزعلني بجد

ان كل حاجة ندنا مربوطة بالفن وانا (ودي قناعتي الشخصية) من ساعة ما بقا الفن يشكل اكبر اجزاء حياتنا ونحن اصبحنا من سيء لأسواء وعارف ان في ناس هتزعل وده مش مكانه هنا لكن ده كان مثال وعلش يا ام مروان هي جت فيكي بس انا كنت متوقع الرد ده

الجامع سمي جامع عبد الحليم نسبة لعبد الحليم محمود

حد يعرف الراجل ده

خدو دول عنه

عبد الحليم محمود (1910 - 1978) عالم أزهري ووزير مصري سابق وشيخ الأزهر في الفترة بين عامي 1973 و1978.

ولد في 2 جمادى الأولى 1328هـ الموافق 12 مايو 1910م، بقرية أبو أحمد مركز بلبيس بمحافظة الشرقية. نشأ في أسرة كريمة مشهورة بالصلاح والتقوى، وكان أبوه ممن تعلم بالأزهر لكنه لم يكمل دراسته فيه. حفظ القرآن الكريم ثم التحق بالأزهر سنة 1923م حصل على العالمية سنة 1351 هـ = 1932م ثم سافر إلى فرنسا على نفقته الخاصة لاستكمال تعليمه العالي حيث حصل على الدكتوراه في الفلسفة الإسلامية عن الحارث المحاسبي سنة 1359هـ = 1940م. بعد عودته عمل مدرسا لعلم النفس بكلية اللغة العربية بكليات الأزهر ثم عميدا لكلية أصول الدين سنة 1384هـ = 1964م وعضوا ثم أمينا عاما لمجمع البحوث الإسلامية فنهض به وأعاد تنظيمه عين وكيلا للأزهر سنة 1390 هـ = 1970م فوزيرا للاوقاف وشئون الأزهر.

تولى الشيخ عبد الحليم محمود مشيخة الأزهر في ظروف بالغة الحرج، وذلك بعد مرور أكثر من 10 سنوات على صدور قانون الأزهر سنة 1381هـ = 1961م الذي توسع في التعليم المدني ومعاهده العليا، وألغى جماعة كبار العلماء، وقلص سلطات شيخ الأزهر، وغلّ يده في إدارة شئونه، وأعطاها لوزير الأوقاف وشئون الأزهر، وهو الأمر الذي عجّل بصدام عنيف بين محمود شلتوت شيخ الأزهر الذي صدر القانون في عهده وبين تلميذه الدكتور محمد البهي الذي كان يتولى منصب وزارة الأوقاف، وفشلت محاولات الشيخ الجليل في استرداد سلطاته، وإصلاح الأوضاع المقلوبة.

لم يكن أكثر الناس تفاؤلا يتوقع للشيخ عبد الحليم محمود أن يحقق هذا النجاح الذي حققه في إدارة الأزهر، فيسترد للمشيخة مكانتها ومهابتها، ويتوسع في إنشاء المعاهد الأزهرية على نحو غير مسبوق، ويجعل للأزهر رأيا وبيانا في كل موقف وقضية، حيث أعانه على ذلك صفاء نفس ونفاذ روح، واستشعار المسئولية الملقاة على عاتقه، وثقة في الله عالية، جعلته يتخطى العقبات ويذلل الصعاب.

للشيخ أكثر من 60 مؤلفا في التصوف والفلسفة، بعضها بالفرنسية، من أشهر كتبه: أوروبا والإسلام، والتوحيد الخالص أو الإسلام والعقل، وأسرار العبادات في الإسلام، والتفكير الفلسفي في الإسلام، والقرآن والنبي، والمدرسة الشاذلية الحديثة وإمامها أبو الحسن الشاذلي.

الرابط في ويكبيديا

http://ar.wikipedia.org/wiki/

وده بقى موقع الشيخ

http://www.abdel-halim.org/

طبعا ده واحد من العظماء زيه زي احمد عرابي وغيرهم دول اللي فعلا عملوا حاجة في رأيي وتركوا ارثا لمن بعدهم ويستحقوا ان يخلد ذكرهم وترفع اسمائهم

تحبوا تاخدوا اختبار تاني

ولا بلاش

wst::

تم تعديل بواسطة justme

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

يا رب يخليكوا ليا يا رب يا شراقوة... و يارب لما تعزموني عندكم ان شا ءالله.... يبقي في ليلة تفرحوا بيها مع حبايبكم

انا خلاص بقي لبست الجوكي..... خوذة في دماغي.....و بووووووووووت لغاية رقبتي (اصلي ببرد بسرعة)

بس ايه رايكوا بقي نعمل فقرة الخيول مع فقرة الفنون الشعبية......وااااااااااااااااااو الحصان لما بيرقص علي المزمار بيبقي لوحة من الجمال سبحانك يا ربي

ممكن بقوا تقولولي الكالندر بتاعكم ايه عشان اظبط الكالندر بتاعي

انا سامعة فيه ناس بتقول اجازة نص السنة......... يا ربي هو لسه فيه حاجة اسمهها كده.... انا عندي السيمسترز لازقين في بعض زي التوائم الملتصقة.....رحمتك يا رب

صباحكم.....احساس حصااااااااااااان بياخد الهوا في صدره .....و يقطع معاكو مساحات لا تنتهي من الحلم

فوتكم بعافية

رابط هذا التعليق

الشرقية مكان دافي لطيف لايشعر بدفئه غير اللي عاش جواها......... وشرب من بحر مويسها وجري في ارضها ولعب فيها :blush2:

الزقازيق مكان جميل بسبب ناسه ... كل من عاش بالزقازيق (حتى غير الشرقاوية) بيقولوا كده . ناس من اسكندريه و ناس من القاهرةوناس من الصعيد كلهم بيقولوا إن أهل الزقازيق مازال فيهم الخير

تخيلوا حتى الطلبة المغتربين من الفلسطينيين و السوادانيين اللي درسوا في جامعة الزقازيق بيقولوا ما فيش مكان فيه دفء أهل الزقازيق و حبهم للخير والوجه البشوش و المعاملة الحسنة.

أنا زقزوقي أبا عن جد و أفتخر. و نفسي أرجع أعيش في الزقازيق باقي عمري ... المساجد العامرة في صلاة الفجر .... صوت عبد الباسط عبد الصمد يملأ الفضاء بالقرآن مع بزوغ أول خيط ضوء ... المحلات في الشوارع بترش ميه ..... بتاع الفول اللي في المنتزه ( ورا كادو ) ريحة الزبده طالعه ملعلعه. شارع الحمام الذي لا ينام و شارع فاروق اللي يروحه يروق.

حسن صالح و الحريري و النحال و النظام و الحسينيه و الزقازيق البحري و الساحه و كفر الحصر

شارع القوميه والفلل و ماشاء الله ( أحياء البهوات)

كفر الزند ( مش عارف غيروه وبقى اسمه حي السلام باين)

مسجد البخاري و مسجد رياض الصالحين

شارع مولد النبي و أبو فتفت بتاع الكبده

شارع نعيم و استوديو العائلات و فيروز و ماكس

ذكريات عمري كلها .. لفيتك يا زقازيق شارع شارع و حارة حارة و كتبت أسمي على جدرانك و في كل شارع ناس تعرفني و تصبح عليا.

لفيت المحافظه كلها ومدنها وقراها ورحت حتت ما حدش سمع عنها

مدرستي الثانويه العسكريه اللي اقتطعوا منها مكان معسكر الكشافه وتبة ضرب النار و الملاعب و حولوها لمباني حكوميه

أيام الصبا و أيام وابور النور ( مكانه فيه كازينو اسمه الربيع باين و للا ايه)

سينما سلمى وسنما مصر و حد فاكر سينما أمير اللي كانت مكان برج علي زكي

يا أجمل مدينه في الدنيا يا بلدي يا مسقط رأسي .... يا ملاعب الصبا ..... يا عمري كله .....لما خرجتك منك بقيت تايه في الدنيا بلا هويه ولا عنوان ...... يا زقازيق الحب و الحنيه

راجعلك باذن الله ..... راجع و هاطوي صفحة الغربه

راجع لأهلي ... راجع لعيلتي اللي فيه في الزقازيق شوراع باسمها .... أي و الله فيه شارع باسم جدي أبو أمي و فيه شارع بأسم عمي أخو أبويا

راجع يا بلد ..... راجع لمشايخي , أصدقائي اللي ما بقوش موجودين ..... راجع لأخوالي أولاد أخوالي .....

في حبك يا بلدي بأسلم عليكي و على كل حته فيكي

رابط هذا التعليق

الشرقية مكان دافي لطيف لايشعر بدفئه غير اللي عاش جواها......... وشرب من بحر مويسها وجري في ارضها ولعب فيها :lol:

الزقازيق مكان جميل بسبب ناسه ... كل من عاش بالزقازيق (حتى غير الشرقاوية) بيقولوا كده . ناس من اسكندريه و ناس من القاهرةوناس من الصعيد كلهم بيقولوا إن أهل الزقازيق مازال فيهم الخير

تخيلوا حتى الطلبة المغتربين من الفلسطينيين و السوادانيين اللي درسوا في جامعة الزقازيق بيقولوا ما فيش مكان فيه دفء أهل الزقازيق و حبهم للخير والوجه البشوش و المعاملة الحسنة.

أنا زقزوقي أبا عن جد و أفتخر. و نفسي أرجع أعيش في الزقازيق باقي عمري ... المساجد العامرة في صلاة الفجر .... صوت عبد الباسط عبد الصمد يملأ الفضاء بالقرآن مع بزوغ أول خيط ضوء ... المحلات في الشوارع بترش ميه ..... بتاع الفول اللي في المنتزه ( ورا كادو ) ريحة الزبده طالعه ملعلعه. شارع الحمام الذي لا ينام و شارع فاروق اللي يروحه يروق.

حسن صالح و الحريري و النحال و النظام و الحسينيه و الزقازيق البحري و الساحه و كفر الحصر

شارع القوميه والفلل و ماشاء الله ( أحياء البهوات)

كفر الزند ( مش عارف غيروه وبقى اسمه حي السلام باين)

مسجد البخاري و مسجد رياض الصالحين

شارع مولد النبي و أبو فتفت بتاع الكبده

شارع نعيم و استوديو العائلات و فيروز و ماكس

ذكريات عمري كلها .. لفيتك يا زقازيق شارع شارع و حارة حارة و كتبت أسمي على جدرانك و في كل شارع ناس تعرفني و تصبح عليا.

لفيت المحافظه كلها ومدنها وقراها ورحت حتت ما حدش سمع عنها

مدرستي الثانويه العسكريه اللي اقتطعوا منها مكان معسكر الكشافه وتبة ضرب النار و الملاعب و حولوها لمباني حكوميه

أيام الصبا و أيام وابور النور ( مكانه فيه كازينو اسمه الربيع باين و للا ايه)

سينما سلمى وسنما مصر و حد فاكر سينما أمير اللي كانت مكان برج علي زكي

يا أجمل مدينه في الدنيا يا بلدي يا مسقط رأسي .... يا ملاعب الصبا ..... يا عمري كله .....لما خرجتك منك بقيت تايه في الدنيا بلا هويه ولا عنوان ...... يا زقازيق الحب و الحنيه

راجعلك باذن الله ..... راجع و هاطوي صفحة الغربه

راجع لأهلي ... راجع لعيلتي اللي فيه في الزقازيق شوراع باسمها .... أي و الله فيه شارع باسم جدي أبو أمي و فيه شارع بأسم عمي أخو أبويا

راجع يا بلد ..... راجع لمشايخي , أصدقائي اللي ما بقوش موجودين ..... راجع لأخوالي أولاد أخوالي .....

في حبك يا بلدي بأسلم عليكي و على كل حته فيكي

نسيت شارع البوستة والمحافظة والزراعة mfb:

بصراحة يااخي الكريم احساسك بوطنك وبلدك ومسقط رأسك عالي جداً ....... ترجعلها بالسلامة ان شاء الله تعالي .

الزقازيق فعلاً مكان أكتر من جميل ........مكان دافي ورائع ........ مليان بالمودة والحياه والدفئ

ربنا يحرسها ويحميها يارب ويصون مصرنا الحبيبة الغالية :blush2:

قولوا آمييييييييييييييييييييييييين

رابط هذا التعليق

مهو ده اللي مزعلني بجد

ان كل حاجة ندنا مربوطة بالفن وانا (ودي قناعتي الشخصية) من ساعة ما بقا الفن يشكل اكبر اجزاء حياتنا ونحن اصبحنا من سيء لأسواء وعارف ان في ناس هتزعل وده مش مكانه هنا لكن ده كان مثال وعلش يا ام مروان هي جت فيكي بس انا كنت متوقع الرد ده

الجامع سمي جامع عبد الحليم نسبة لعبد الحليم محمود

حد يعرف الراجل ده

خدو دول عنه

عبد الحليم محمود (1910 - 1978) عالم أزهري ووزير مصري سابق وشيخ الأزهر في الفترة بين عامي 1973 و1978.

ولد في 2 جمادى الأولى 1328هـ الموافق 12 مايو 1910م، بقرية أبو أحمد مركز بلبيس بمحافظة الشرقية. نشأ في أسرة كريمة مشهورة بالصلاح والتقوى، وكان أبوه ممن تعلم بالأزهر لكنه لم يكمل دراسته فيه. حفظ القرآن الكريم ثم التحق بالأزهر سنة 1923م حصل على العالمية سنة 1351 هـ = 1932م ثم سافر إلى فرنسا على نفقته الخاصة لاستكمال تعليمه العالي حيث حصل على الدكتوراه في الفلسفة الإسلامية عن الحارث المحاسبي سنة 1359هـ = 1940م. بعد عودته عمل مدرسا لعلم النفس بكلية اللغة العربية بكليات الأزهر ثم عميدا لكلية أصول الدين سنة 1384هـ = 1964م وعضوا ثم أمينا عاما لمجمع البحوث الإسلامية فنهض به وأعاد تنظيمه عين وكيلا للأزهر سنة 1390 هـ = 1970م فوزيرا للاوقاف وشئون الأزهر.

تولى الشيخ عبد الحليم محمود مشيخة الأزهر في ظروف بالغة الحرج، وذلك بعد مرور أكثر من 10 سنوات على صدور قانون الأزهر سنة 1381هـ = 1961م الذي توسع في التعليم المدني ومعاهده العليا، وألغى جماعة كبار العلماء، وقلص سلطات شيخ الأزهر، وغلّ يده في إدارة شئونه، وأعطاها لوزير الأوقاف وشئون الأزهر، وهو الأمر الذي عجّل بصدام عنيف بين محمود شلتوت شيخ الأزهر الذي صدر القانون في عهده وبين تلميذه الدكتور محمد البهي الذي كان يتولى منصب وزارة الأوقاف، وفشلت محاولات الشيخ الجليل في استرداد سلطاته، وإصلاح الأوضاع المقلوبة.

لم يكن أكثر الناس تفاؤلا يتوقع للشيخ عبد الحليم محمود أن يحقق هذا النجاح الذي حققه في إدارة الأزهر، فيسترد للمشيخة مكانتها ومهابتها، ويتوسع في إنشاء المعاهد الأزهرية على نحو غير مسبوق، ويجعل للأزهر رأيا وبيانا في كل موقف وقضية، حيث أعانه على ذلك صفاء نفس ونفاذ روح، واستشعار المسئولية الملقاة على عاتقه، وثقة في الله عالية، جعلته يتخطى العقبات ويذلل الصعاب.

للشيخ أكثر من 60 مؤلفا في التصوف والفلسفة، بعضها بالفرنسية، من أشهر كتبه: أوروبا والإسلام، والتوحيد الخالص أو الإسلام والعقل، وأسرار العبادات في الإسلام، والتفكير الفلسفي في الإسلام، والقرآن والنبي، والمدرسة الشاذلية الحديثة وإمامها أبو الحسن الشاذلي.

الرابط في ويكبيديا

http://ar.wikipedia.org/wiki/

وده بقى موقع الشيخ

http://www.abdel-halim.org/

</div>

طبعا ده واحد من العظماء زيه زي احمد عرابي وغيرهم دول اللي فعلا عملوا حاجة في رأيي وتركوا ارثا لمن بعدهم ويستحقوا ان يخلد ذكرهم وترفع اسمائهم

تحبوا تاخدوا اختبار تاني

ولا بلاش

:blush2:

الله ينور عليك ياكبير

ربنا يزيدك وتنورنا كمان وكمان

دلوقتي بقي تحية كبيرة جداً لوزير الثقافة

بجد والله ياجست

دايماً المعلومات المهمة دي بننساها .......... وكنت فاكرة فعلاً ان الجامع دة علي اسم عبد الحليم حافظ

جزاك الله خيراً يااخي

رابط هذا التعليق

نسيت شارع البوستة والمحافظة والزراعة B)

بصراحة يااخي الكريم احساسك بوطنك وبلدك ومسقط رأسك عالي جداً ....... ترجعلها بالسلامة ان شاء الله تعالي .

الزقازيق فعلاً مكان أكتر من جميل ........مكان دافي ورائع ........ مليان بالمودة والحياه والدفئ

ربنا يحرسها ويحميها يارب ويصون مصرنا الحبيبة الغالية :lol:

هو الفرق بين اللي عنده وطن وتاريخ و بين اللي ما عندوش ..... هو الارتباط بالمكان و الهويه ..... هو الفرق بين الاصاله و بين الفقاعه

أعتقد الأخت لماضه مصرية اتكلمت عن دبي ..... مدينه مثل دبي وهي مدينه بمواصفات عالميه وتمتلك بنيه تحتيه عاليه و متقدمة ( لدرجة إنها متقدمة في التريتب العاليم عن مدينة الكيان الصهيوني : تل أبيب)

لكن دبي مدينه جافه .... ليس بها مشاعر ...خليط من الجنسيات ذات الهدف المادي المشترك ....حتى أهلها قليل منهم سكان أصليين و معظمهم متجنسين أي من جنسيات أخرى بالاساس و تم تجنسيهم مؤخراً ....مدينه تفتقر الى الروح ..أشبه باستوديهات السينما ...

أعلم أن المقارنه ظالمة إذا قارنا الزقازيق بمدينه مثل دبي ..... لكني أرى الفارق يصب في ناحية الزقازيق من حيث الأصاله و من حيث الناس حتى من حيث الثقافة

كل ما أخشاه على مدينتي الزقازيق ظهور طائفة من الشباب المستهتر الذي لا يؤمن بأي شئ مما سبق ذكره ...و للعلم هذا راجع بالاساس نظراً لقرب الموقع الجغرافي للزقازيق من القاهرة و خاصة من مصر الجديده

نعم ..... الشباب ( حتى أنا عندما كنت في العشرينات من العمر ) كنا نذهب بصفة دوريه يمكن أكثر من ثلاث أربع مرات في الاسبوع الى القاهره و خاصة مصر الجديده

الآن الشباب يذهبون الي سيتي ستارز في مدينة نصر و السراج مول وجنينة مول ...و الديسكوهات الموجودة هناك ...و الأماكن الغير منضبطة أخلاقياً ....

للأسف هذا يحدث فعلاً و يتم نقل ثقافة متأمركة ...و نجد هذا بالفعل في بعض الشباب خاصة في المناطق الراقية نسبياً ( شارع القومية و فلل الجامعه ونادي المصريه بلازا ...و غيره)

على النقيض نجد التيار الملتزم في تزايد ...و الشباب المتبع لمنهج أهل السنة والجماعه في تزايد مفرح ما شاء الله ..... ما أجمل أن تجد شاب في عمر الزهور ...16 أو 17 سنة يحفظ القرآن بأحكام التلاوة و يحفظ من الأحاديث وتفسيرها ما فتح الله عليه به ...و متعمق في أمهات كتب الفقه و العقيدة وعلوم المصطلح.

كل هذا من الظواهر الصحية للتفاعل بين مختلف طوائف المجتمع ..... بينما دبي .... ثقافة الشوبنج ...و ثقافة الأكل و المطاعم الفاخره ... و السيارات ....مجتمع استهلاكي بحت

اللهم احرس مصر و احفظ بلدي الزقازيق

رابط هذا التعليق

نسيت شارع البوستة والمحافظة والزراعة :roseop:

ربنا يحرسها ويحميها يارب ويصون مصرنا الحبيبة الغالية :roseop:

هو الفرق بين اللي عنده وطن وتاريخ و بين اللي ما عندوش ..... هو الارتباط بالمكان و الهويه ..... هو الفرق بين الاصاله و بين الفقاعه

أعتقد الأخت لماضه مصرية اتكلمت عن دبي ..... مدينه مثل دبي وهي مدينه بمواصفات عالميه وتمتلك بنيه تحتيه عاليه و متقدمة ( لدرجة إنها متقدمة في التريتب العاليم عن مدينة الكيان الصهيوني : تل أبيب)

لكن دبي مدينه جافه .... ليس بها مشاعر ...خليط من الجنسيات ذات الهدف المادي المشترك ....حتى أهلها قليل منهم سكان أصليين و معظمهم متجنسين أي من جنسيات أخرى بالاساس و تم تجنسيهم مؤخراً ....مدينه تفتقر الى الروح ..أشبه باستوديهات السينما ...

أعلم أن المقارنه ظالمة إذا قارنا الزقازيق بمدينه مثل دبي ..... لكني أرى الفارق يصب في ناحية الزقازيق من حيث الأصاله و من حيث الناس حتى من حيث الثقافة

كل ما أخشاه على مدينتي الزقازيق ظهور طائفة من الشباب المستهتر الذي لا يؤمن بأي شئ مما سبق ذكره ...و للعلم هذا راجع بالاساس نظراً لقرب الموقع الجغرافي للزقازيق من القاهرة و خاصة من مصر الجديده

نعم ..... الشباب ( حتى أنا عندما كنت في العشرينات من العمر ) كنا نذهب بصفة دوريه يمكن أكثر من ثلاث أربع مرات في الاسبوع الى القاهره و خاصة مصر الجديده

الآن الشباب يذهبون الي سيتي ستارز في مدينة نصر و السراج مول وجنينة مول ...و الديسكوهات الموجودة هناك ...و الأماكن الغير منضبطة أخلاقياً ....

للأسف هذا يحدث فعلاً و يتم نقل ثقافة متأمركة ...و نجد هذا بالفعل في بعض الشباب خاصة في المناطق الراقية نسبياً ( شارع القومية و فلل الجامعه ونادي المصريه بلازا ...و غيره)

على النقيض نجد التيار الملتزم في تزايد ...و الشباب المتبع لمنهج أهل السنة والجماعه في تزايد مفرح ما شاء الله ..... ما أجمل أن تجد شاب في عمر الزهور ...16 أو 17 سنة يحفظ القرآن بأحكام التلاوة و يحفظ من الأحاديث وتفسيرها ما فتح الله عليه به ...و متعمق في أمهات كتب الفقه و العقيدة وعلوم المصطلح.

كل هذا من الظواهر الصحية للتفاعل بين مختلف طوائف المجتمع ..... بينما دبي .... ثقافة الشوبنج ...و ثقافة الأكل و المطاعم الفاخره ... و السيارات ....مجتمع استهلاكي بحت

اللهم احرس مصر و احفظ بلدي الزقازيق

اخي العزيز ........

شوقك لوطنك واعتزازك به يجعله في عينك أفضل من أي مكان آخر علي وجه الأرض

طيب عادي ....... لما بنكون في اجازة ....... وساعات بابا يقولنا تحبوا تروحوا فين ............ انط بسرعة وقوله عايزة اروح البلد .......... اعيش شوية هدوء وصفاء

بس اخواتي زهقوا منها ( يمكن علشان مش مولودين هناك ؟ اذ ربما برضه )

بس ليه كدة بس ........... مالهم بتوع القاهرة ....... مش فاسقين للدرجة دي؟

ولا أي حد بيروح ستي ستارز والسراج مول واركيديا والمريلاند يبقي مش كويس

هتزعلني .......... دة انا لسة كنت هناك من كام يوم بشتري حاجات الفرح بتاع اختي

بس انا فاهمة قصدك

مش لازم علشان نستورد ثقافات فاسقة وغير ملتزمة نجيبها م القاهرة ......... الحاجات دي ممكن توصلك وانت قاعد مكانك .........المشكلة في الاستعداد ياسيدي الفاضل

وبعدين حضرتك قولتها فعلاً .........الناس دي مش كل الشرقوة

والحمد لله فعلاً بلاقي في الشرقية ناس فاهمين دينهم بجد ........ وملتزمين بقواعد الدين الحنيف ....... والله بفرح لما بشوفهم .... وكل يوم عددهم بيزيد ...... عندنا كمان ناس لاتخشي في الحق لومة لائم ..... ربنا يحميهم يارب ويبارك فيهم ....... فهم أمل الوطن وأمل الغد.

رابط هذا التعليق

تعقيبا على موضوع البلد ده بقى انا وانا صغير كنت باسترخم مشوار البلد ده وكنت بروح العيد بس

بس دلوقتي الوضع غير الواحد بيحن خصوصا لما الواحد بيفتكر الناس اللي سابوه وراحوا

طيب عموما انا حاسس اننا مرتبطين بالماضي اكتر من الحاضر

واخشى ما اخشاه ان الجيل التالي قد لا يرتبط مثلنا

لأن مصر للاسف لم تعد مصر

رابط هذا التعليق

تعقيبا على موضوع البلد ده بقى انا وانا صغير كنت باسترخم مشوار البلد ده وكنت بروح العيد بس

لأن مصر للاسف لم تعد مصر

طيب ليه دايماً نفكر في الجيل القادم وشباب المستقبل ونقول انهم يتعلق عليهم مستقبل البلد ؟

وبننسى شباب اليوم ......... احنا برضه ممكن نبني المستقبل ونعلمهم ازاي يحبوا بلدهم ويعتنوا بيها!

نبدأ بأنفسنا اولاً ................. نبني ونعمر ونكبر ونغرس قيم ونبقي قدوة لغيرنا ......... مش احنا شباب اليوم شباب الحاضر ........ ليه نستني شباب بكره هما اللي يبنوا ويكبروا ؟

ودورنا بالنسبة لهم يتلخص في توعيتهم ونقل خبراتنا ........ زي ما آبائنا علمونا بالظبط

مش كدة ولا ايه ؟؟

رابط هذا التعليق

لأن مصر للاسف لم تعد مصر

طيب ليه دايماً نفكر في الجيل القادم وشباب المستقبل ونقول انهم يتعلق عليهم مستقبل البلد ؟

وبننسى شباب اليوم ......... احنا برضه ممكن نبني المستقبل ونعلمهم ازاي يحبوا بلدهم ويعتنوا بيها!

نبدأ بأنفسنا اولاً ................. نبني ونعمر ونكبر ونغرس قيم ونبقي قدوة لغيرنا ......... مش احنا شباب اليوم شباب الحاضر ........ ليه نستني شباب بكره هما اللي يبنوا ويكبروا ؟

ودورنا بالنسبة لهم يتلخص في توعيتهم ونقل خبراتنا ........ زي ما آبائنا علمونا بالظبط

مش كدة ولا ايه ؟؟

سعادتك انا بتكلم عن الجيل اللي بعدنا اللي مش بنربيه

وبعدين بلاش كده

دلوقتي في ناس بتدفع 80 الف علشان تتجوز ايطالية علشان تسافر ايطاليا علشان يبني بيت على قيراط ارض ذراعية

اللي في الثانوي واعدادي لما يشوفوا ده ويسمعوا وجهات نظرهم تفتكري هيعملوا ايه

انا يمكن ربنا سهلها لي لكن غيري وضعه مختلف

زي مثلا اللي بيتجوزوا اسرائيليات

زفي المقابل في شباب حافظ القرءان ومبيسبش الفرد وبيعمل خير ولكن

انا في رأيي الخاص وعارف ان ده هيزعل ناس مني كتير

ان زمن مصر ام الدنيا خلاص بح

وخصوصا مع اوضاع مصر الحالية

او بمعنى اصح المنطقة كلها لأن احنا مينفعش نتكلم عن نفسنا بس كأننا معزولين

انا هاديكي مثال بسيط

انا والدي كان في الخليج في فترة من الفترات وقعد حوالي 7 سنين

خلالهم بنى بيتنا ده وحوش مبلغ معقول في وقتها

انا بقى لي نفس المدة تقريبا

مقدرش حتى اشتري شقة على اول الشارع

لأنها تمنها قرب المليون

وانا احسن من ناس تانية كتيرجدا

تخيلوا بقى الوضع للي جوه عامل ازاي

ربنا يستر

رابط هذا التعليق

اتفق معك في ان بلدنا علي وشك الانهيار

المس هذا كل يوم ......... طيب بجد ....... كل شوية اعدي قدام وزارة م الوزارت الاقي اعتصامات ومظاهرات سلمية وناس تعبانة م الدنيا ومنظرهم لوحده كفاية يخلي الواحد ييأس

بس هنعمل ايه ؟

ماهما عايزينا نيأس ونبيع القضية ونخلع ....... طيب اقولك ( دلوقتي الحكومة بتشجع الناس ع الهجرة ) عارفة انها قديمة ......... بس جواها الجديد :rolleyes:

اللي اقصده من كلامي النظرة التفاؤلية

مااحنا لو استسلمنا لليأس والاحباط .......... مش هنقدر نعيش في دنيتنا دي ......... كلنا تعبانيين اللي متغرب واللي تايهة واللي واللي ..........الخ

تفتكر نستلم ونقعد نندب حظنا وان احنا ماقدرناش نعمل حاجة في دنيتنا ؟

طيب تعرف ليه الجيل الجاي بيصعب عليا فعلاً ......... لانه طالع وكل الناس بتقولهم ان زمن الرخاء انتهي وان الايام الجاية يملؤها السواد والفشل

ايه بقي مسئولينا في كدة

ان احنا نبقي قدوة ................. مانديش الفرصة للي راح اتجوز اسرائلية يبقي قدوة طالب بالثانوي

قولي ازاي ........ اقولك

ف مرة كنت باخد كورس في برامج كمبيوتر معينة مهم وصعب شوية ........ وكان معايا زمايلي مهندسين حاسبات ....... ونظراً لصعوبة الكورس كانوا متشائمين جدا وبيقولوا يارب نعرف ناخده وخلاص ....... ساعتها سألت ياتري فيه حد قبل كدة حصل علي درجة عالية في الكورس دة ........... قالولي ايوة فيه ناس حصلت عليه بامتياز ...... اخدتهم قدوة ليا علي الرغم انهم مش مصريين وقلت انا مش اقل منهم ...... وان شاء الله اقدر اوصل زيهم ..... زمايلي اتريقوا عليا وقالولي يابنتي احنا المتخصصين بنحاول نعدي وانتي بتدوري ع الدرجة ......... وبعد الامتحان حصلت علي تقدير امتياز .... لدرجة اثارت دهشة البعض وغبطة البعض الاخر دة لاني شوفت حد وصل وحاولت اوصل انا كمان

بس احلي مافي الموضوع واللي بجد حسسني اني عملت حاجة حلوة ......... لما جت بنت بتسأل عن رضوي ...... وقالولها هي دي قالتلي انا بدور عليكي علشان أسألك انتي عملتي كدة ازاي ؟

تخيل نفسك قدوة لغيرك ...... لما طلب الثانوي جارك او اخوك او قريبك او او او او

يشوفك وصلت واتعلمت وتعبت بس في الاخر نجحت مش هياخدك قدوة ........ مش ممكن تكون من غير ماتحس مثله الأعلي بدل ماندي فرصة للفاشلين يبقوا مثلهم الأعلي ......

اعتقد ان هي دي مسئوليتنا تجاه الجيل الجاي وتجاه بلدنا كلها ......... مانديش الفرصة للفاشلين يسودوا الصورة في عيوننا ..... بنجاحنا وصبرنا نقدر نعمل حاجة ......

ولو ماقدرناش يبقي كفاية اننا قدرنا نعبر بنفسنا ......... ومانكوش قدوة سيئة نعيش فشلنا ونتحمل ذنب فشلهم

يارب اكون قدرت اوضح وجهة نظري البسيطة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...