اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مميزات و عيوب المدارس الانترناشونال


HanaaOsama

Recommended Posts

في موضوع اخر هنا في المحاورات و ردا علي اسئلة حول المدارس و خصوصا الانترناشونال و تم ذكر احدي المدارس و هى " الشويفات " و ذكر احد الاعضاء من عيوبها التقاليد المختلفة و الافكار للمدرسين و غياب الجانب الديني و اللبس الغير لائق للمدرسات و هكذا و دار هذا النقاش و اود معرفة رأيكم

انا رايى يا جماعة لازم نفرق بين التربية وبين التعليم ... اساس التربية والسلوك والعادات هو البيت مش المدرسة اما التعليم ده صناعة لمستقبل علمى عشان كده لازم نعلم ولادنا تعليم انترناشيونال عشان يواكبوا العصر مش يطلعوا موظفين قطاع عام مع احترامى ليهم مدرسة زى الشويفات دى مدرسة عالمية وانا اعرف عنها من مصر... يعنى قصدى لما تقول انا خريج الشويفات ابواب كتير بتتفتحلك وده اللى بتمناه لولادى

بعدين يا جماعة ما احنا بشوف فى الجامعات الانترناشيونال فى مصر زى الامريكية والالمانية واحدة لبسه ميكرو وواحدة محجبة وواحد مدمن وواحد ملتحى يعنى اساس التربية من الجامعة او المدرسة.. البيت

دى وجهة نظرى ولا ايه رايكم؟؟

وجهة نظر سليمة لكن اسمحلي مش كل التربية بتكون من البيت اكيد المدرسة ليها جزء و خصوصا في الاطفال في السن الصغير kg مثلا الي لسه بيلقطوا كلمات و اسلوب معاملة و طريقة كلام و حضرتك هتفضل طول الوقت تقول لأ الكلمة ديه غلط و المبدأ ده غلط و الفكر ده غلط و الرد هيكون "ماهو ده الي بيقولوه في المدرسة " فحضرتك اكيد هتضطر تقول المدرسة غلط و متسمعوش الكلام الي بيتقال في المدرسة و اكيد ده هيعمل مشكلة لطفل صغير لسه بيتعلم مبادئ في الحياه و هيفقد الثقة في كل الي بيقال في المدرسة ولا ايه؟
انا فاهم وجهة نظرك .. بس بختلف معاكى فى حاجة هما ممكن يكونوا مش بيهتموا بالدين كدراسة او حتى اسلوب لبسهم لكن اعتقد استحالة يعلموا الاولاد الفاظ او عادات سيئة .. ليه بقول كده لان اساسا الاجانب والمجتمعات الاوربية لو تلاحظى اسلوب تربية ولادهم احسن منا فى العادات والاسلوب والحوار ... والامام محمد عبده قال لما زار اوروبا رايت اسلام بلا مسلمين ودى كان تعبير عن النظام والاسلوب والمعاملة ودايما لو تلاحظى مفيش طفل اجنبى يكون بايظ من وهو صغير لما بيكبروا بقى حسب ثقافتهم بيتغيروا ويعملوا عاداتهم اللى مختلفة عننا وفى الوقت ده حيكون اولادنا كبروا وفهموا واتربوا على اسلوبنا ودينا ومبادئه

وعلى فكرة الكلام اللى انا بقوله ده مش راى نهائى تقدرى تقولى ان بفكر بصوت عالى معاكم لانى فعلا محتار والله من موضوع التعليم ده !!!!!!!

بسم الله الرحمن الرحيم " و من اعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا " صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم,

هو حضرتك عايزة رد على آخر كلام؟

ردى - و بكل بساطة - هو ان الاطفال هيتأثروا بسهولة جدا من طريقة اللبس و طريقة التفكير بتاعت المدارس دى.

هما المدرسين دول افكارهم عاملة ازاى؟ و الا تعتقدى انهم بينقلوا افكارهم - ايا ما كانت - و مبادئهم و لبسهم... و كل البلاوى دى بتتنقل للطفل و بيتأثر بيها بطريقة مباشرة او غير مباشرة؟

لو الطفل سأل المُدَرِسة فى الفصل مثلا.. هل اللبس القصير ده عيب, و قالت له: لا يا حبيبى ده عادى.. الا تعتقدى ان ده نقل لمبادىء مغلوطة؟

بلاش دى... مش الطفل لما بيشوف شىء... قد لا يدرك ان هذا الشىء غلط او صح؟ و قد يقوم بفعله بلا وعى؟ زى مثلا ممكن تلاقى طفل بيسمع شتيمة سافلة و يقوم يرددها بدون وعى - و دى بتحصل على طول على فكرة.

اذا كنت انا اهو شاب عندى 23 سنة.. و لما رحت قعدت فى اوروبا كام يوم, كنت هقع فى الغلط من كتر ما بشوفه قدامى ليل نهار... فما بالك بالاطفال؟؟!!

ايه رأى سيادتك؟

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق
شارك

طيب انا عايز اسال سوال؟؟؟

لو جبنا طفل متعلم فى مدارس انترناشيونال وطفل متعلم فى مدارس عادية وجرب كده اتكلم معاهم الاتنين وشوف اسلوب ده فى الحوار والالفاظ واسلوب ده تفتكر مين حيكون تفكيره احسن ومين اسلوب حواره مهذب اكتر ومين مش بيقول الفاظ خارجة.....ممكن اجاوبكم وبعدين اسمع اجاباتكم......

طبعا اولا حترجع مين فيهم متربى فى بيته صح اللى اهله اسلوبهم وكلامهم كويس المفروض يكون افضل ده فى حاله ان اهل الطفلين مختلفين فى التربية لاولادهم ومستواهم الاجتماعى

اما بقى لو الاسرتين زى بعض بالظبط فى تربيتهم لاولادهم اكيد الانترناشيونال حيكون بيعرف يتكام لغة وبيعرف يدير حوار نتيجة اسلوب التعليم الاجنبى ....

ده رايى انتم ايه رايكم؟؟؟

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم,

انا رأيى ان حضرتك مبهور حبتين بالمدراس الانترناشونال.

بالنسبة للالفاظ الخارجة... انا كنت بضرب مثال بس على سرعة التقليد بدون وعى, و ان الافكار الخبيثة بتترسخ بسهولة فى دماغ الطفل.

انما قول لى... ايه فايدة ان الطفل مبيقولش الفاظ خارجة.. بس عنده افكار منحرفة - زى اللبس المنحرف و تحليل الخمرة.. و الاحتفال بالكريسماس... و ما الى ذلك من افكار مشوهة اخطر بكثير من النطق بالفاظ خارجة!

نظام التعليم متميز فى المدارس الانترناشونال بدون شك, و لكن البعض يتحدث عن غياب الدين عن هذه المدارس, بل و منع الحجاب فى بعضها... رغم انها هنا فى مصر!!!

عموما... انا سمعت عن مدارس انترناشونال اسلامية, و ربما تكون هى الحل.

و أتمنى من كل قلبى ان لا تفتخر كثيرا ببنتك و هى داخلة عليك ببوى فريند... لزوم المدارس الانترناشونال.

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق
شارك

هههه

على فكرة انت محسسنى كأن المدرسة الانترناشيونال نايت كلوب فى اوروبا

حاول تروح وتشوف المدارس دى من جوه ونظام تعليمها ومعاملة الاطفال فيها واسلوب التعليم حتعرف ان الموضوع مش كده خالص ا

رابط هذا التعليق
شارك

و أحاول ليه؟ ما انا كنت فى اوروبا زات نفسيتها... و عملت جولة سريعة فى مدارسها... أم ان النظام مختلف لا سمح الله؟

اللى انا اقصده... هو الافكار المنحرفة بكل معانيها... افكار تمس العقيدة و المبادىء. مش عايزك تفتكر ان قصدى على اللبس القصير بالتحديد, و الا نظرتى هتبقى ضيقة قوى للامور!

انا هديك مثال بسيط عن الافكار المنحرفة... تخيل ان طفل طلع بيشوف امه بتلبس مايوه و بتنزل البحر بمايوه توب ليس topless و الموضوع ده بالنسبة لهم عادى.. هل تعتقد ان طفل نشأ فى هذه البيئة الملوثة انه هيغير على مراته مثلا؟

و انا فى برشلونة مثلا.. كنت بشوف الستات قاعدين لابسين مايوهات توبليس فى الشاطىء... و كإن مفيش حاجة غريبة حاصلة.. و كإن ده شىء عادى مثلا!؟!!

أتمنى ان الفكرة تكون وصلت.

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق
شارك

طيب كويس جدا انت كده بتاكد كلامى ان التربية هى الاساس مش المدرسة والدليل انك قلت امه مش المدرسة بتاعته .... يعنى لو امه محجبة وملتزمة حيكون عارف ان ده الصح يبقى رجعنا برضه ان الاساس البيت والتربية

المدرسة =CV اول خطوة فيه.. يعنى انا ببنى سى فى لولادى

]ده رايى لانك لما تتعلم صح وتتقن لغة صح حتشتغل صح

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم,

من أعمالكم سلط عليكم ههههههههه... يعنى انتا بتاخد دليلى ضدى؟ عموما انا أقصد البيئة و المجتمع.

بقولك ايه.. احنا هنتكلم كتير ليه؟ ايه رأيك تروح تشوف الاولاد اللى فى المدارس دى بنفسك؟

صدقنى.. اولياء الامور ميعرفوش كتير عن اولادهم, و هذه هى المشكلة.

اعتقد انك لو عايز تطلع اولادك فى مدارس انترناشونال, فإن المهمة لن تختلف كثيرا عن اللى بيربى ولاده فى الغربة - طبعا اقصد الغرب و كندا.

و على فكرة, انا معاك ان نظام التعليم جيد جدا.. بل ممتاز, و لكن هذه ليست القضية.

ملحوظة: اتمنى ان لا تراهن على مستقبل اولادك, و ان تتمهل جيدا فى اتخاذ القرار. الامر لا يتحمل الخطأ.. عندما يتعلق بنشئة الاطفال.

كلمة أخيرة: انا عايز اقولك انى اتعلمت فى "اوسخ" مدرسة فى مصر.. مدرسة حكومة حواليها زبالة.. و فيها عيال لبش.. و فى منطقة شعبية. بس انا بقيت حاجة تانية خالص :closedeyes: ... يعنى اللى عايز اقوله ان احيانا شخصية الطفل و طريقة تفكيره بيكون عليها عامل كبير.

يكفى ان اقول لك انى اتحدث الانجليزية بطلاقة تقريبا, على الرغم من انى لم أحصل على اى كورسات فى الانجليزى, او اى شىء من هذا القبيل.

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق
شارك

وجهة نظر سليمة لكن اسمحلي مش كل التربية بتكون من البيت اكيد المدرسة ليها جزء و خصوصا في الاطفال في السن الصغير kg مثلا الي لسه بيلقطوا كلمات و اسلوب معاملة و طريقة كلام و حضرتك هتفضل طول الوقت تقول لأ الكلمة ديه غلط و المبدأ ده غلط و الفكر ده غلط و الرد هيكون "ماهو ده الي بيقولوه في المدرسة " فحضرتك اكيد هتضطر تقول المدرسة غلط و متسمعوش الكلام الي بيتقال في المدرسة و اكيد ده هيعمل مشكلة لطفل صغير لسه بيتعلم مبادئ في الحياه و هيفقد الثقة في كل الي بيقال في المدرسة ولا ايه؟

المدارس الأنترناشيونال فعلا فيها من المميزات والعيوب وكلا المميزات والعيوب لا تخفى على أحد .

مميزاتها طريقة التدريس من تحليل وتفكير مش حفظ بس. طريقة ايصال المعلومه نفسها طبعا ناهيك عن اتقان اللغات الأجنبيه بطلاقه .

عيوبها كما تفضلتى تأثر الطفل بالطرف الأخر من عادات وسلوك .

الفكره حضرتك انك تقدرى تساعدى طفلك من اى ناحيه . عن نفسى احنا فى البيت مع بنتى لما قابلتنا المشكله دى كان

قدامنا اختياريين ينعلمها نفس تعليم المدارس الأنترناشونال الراقيه فى البيت ودا كان مستحيل .

يانزود جرعه التوعيه الدينيه والأخلاقيه فى البيت ونعلمها ان اساس الأخلاق هوا البيت .

صدقينى الكلام دا مش صعب زى ماكلنا فاكرين وخصوصا لما يكون الطفل شايف ان دا الطبيعى فى البيت . هاقول لحضرتك موقف من اللى حصل معانا السنه اللى فاتت

انا بنتى السنه دى فى Reception 1 والسنه اللى فاتت كانت فى pre . كطفله كانت بتلاحظ ان مامتها بتكون حاطه مكياج

فى البيت ولما تخرج لازم تشيله .فسألت مامتها ليه بتعمل كده ؟ . مامتها قالتلها البنت الكويسه ماينفعش تحط الحاجات دى برا البيت ولما

تكبر شويه ماينفعش تخرج بشعرها . وشرحتلها مين ينفع يشوف شعرنا ومين اللى مينفعش وفهمتها بعض الحاجات عن

الغلص والصح . خلى بالك الأطفال بتفهم الحاجات دى احنا بس اللى بنستخف بيهم .

المهم البنت لما راحت المدرسه فوجئت طبعا بمنظر مدرستها وزى ماتوقعنا اول حاجه حكتلنا عليها كان شعر ومكياج ولبس

مدرستها وسألت مامتها مش ياماما دا غلط قالتلها ايوه ياحبيبتى ده غلط بس هيا كويسه واسمعى كلامها طبعا البنت بلمت .

مامتها قالتلها بابا كويس ولا مش كويس - على اساس انى انا القدوه :closedeyes: -

قالتلها بابا كويس . قالتلها ومش ساعات بابا بيعمل حاجات غلط وبنقوله عليها ومش بيعمل كده تانى . قالتلها ايوه . قالتلها يعنى

احنا بنحب بابا وبنسمع كلامه بس فى حاجات غلط بيعملها ونقوله عليها ومش بيعملها تانى .

– على فكره الحاجات الغلط اللى البنت فهماها حاجات من نوعية مره نسيت وشربت من كوبيتها مثلا مره قلعت هدومى ومعلقتهاش كده يعنى :roseop: -.

قالتلها برده مدرستك كده كويسه بس هيا عملت حاجه غلط وفى المدرسه هيقوللها عشان مش هتعمل كده تانى .

البنت قعدت تقريبا شهر كل يوم تحكى لمامتها ان مدرستها لسه مش صلحت غلطها . ولغاية أخر السنه بقى مستقر فى ذهنها ان مدرستها كويسه بس

عندها غلط فى كذا وكذا .

اللى عايز اوصله لحضرتك . التربيه والدين ممكن نعوضه فى البيت حتى ولو بمجهود مضاعف لغاية مالطفل يوصل لسن ممكن يميز فيه الصح من الغلط

والجيل الحالى هيبقى مطلع جدا وتفكيرهم بيكبر بسرعه .

انما مستوى التعليم فى المدارس الأنترناشيونال استحاله استحاله تعوضيه فى البيت .

بصى حضرتك فى اخوه افاضل اتكلموا فى موضوع تانى .وقالوا احنا بنستثمر فى ولادنا فى التعليم على قد مانقدر . عشان بعد كده

مايقلوش سوق العمل عايز لغات ومستوى واحنا معندناش . ويكرهوا البلد واللى فيها ويقولوا يلا نهاجر عشان مافيش شغل .

مراتى مره بتسألنى يعنى بعد المصاريف اللى هنصرفها على بنتا فى موضوع التعليم واتجوزت وجوزها قلها ماتشتغليش مش هتزعل ؟ .

قلتها ابدا وهازعل ليه بنتى لما تخلف بعد كده وتتعامل وتتكلم مع ولادها بنفس المستوى اللى اتعلمت فيه يبقى انا كده

استثمرت فيها وفى احفادى كمان وهيطلعوا احسن منى ومنها .

حاجه اخيره . احنا كان عندنا نفس الحيره دى واكتر بس لما بنشوف بنتنا بتتعامل مع اقران ليها فى نفس السن بس فى مدارس

عاديه بنلاحظ الفرق وبنحس ان ربنا وفقنا و اخدنا القرار الصح .

بالتوفيق فى اتخاذ القرار

وإن بليت بشخص لا خلاق له... فكن كأنك لم تسمع ... ولم يقل

رابط هذا التعليق
شارك

الاخت الكريمة هناء

الموضوع مش محتاج كل الحوارات دى احب اطمنك على بعض الامور :

1- انت جاية دولة الامارات وهى دولة محترمة جدا

2- المدارس الاجنبية ليست بهذا السوء هنا فلاوجه للمقارنة مثلا بين شويفات ابوظبى وشويفات برشلونه

3- الرقابة هنا صارمة بس المشكلة فينا احنا دايما نقارن المدارس بالمدارس بتاعتنا الى اتعلمنا فيها ولسه فى ذهنى صورة الأبلة بلبسها المعروف لنا كلنا

4- من الظلم المقارنة بين الميس بتاعة بنتى والابلة بتاعة أبوها

5- 90% من مدارس الامارات يامنهاج بريطانى يا أمريكى يعنى كله هنا انترناشيونال بالصلاة على النبى

6- انا درست وعشت فى برشلونه وعارف الوضع كويس جدا ومن الظلم مقارنته بالامارات

7- توكلى على الله ولما تيجى هنا ستنبهرى بالمدارس ومستواها ولكن هناك بعض التجاوزات لكن يمكن تجاوزها بالتربية (يعنى خليط التربية فى المنزل مع تعليم المدرسة)

أضرب لك مثال بسيط أولادى فى مدرسة AIS Abu Dhabi International School وبقالهم اسبوع واخدين اجازة نص السنة (طبعا عشان الكريسماس ) لان معظم الـ Staff أمريكان بس امهم فهمتهم ان ده مش عيدنا ولن نحتفل به والاولاد تفهموا الموضوع

فى نفس الوقت كافة الاعياد الاسلامية اجازات رسمية وطبعا بنحتفل بها والاولاد فهمت كده كويس بدليل فى الاجازة الاخيرة للعيد الاضحى اصروا يروحوا الملاهى ، فى حين فى اجازة الـ easter الحمد لله لم يجرؤوا على طلب الملاهى ولكن عايزين يروحوا الكورنيش .

دورك هنا كأم ضرورى يفهمهم الفرق بين الاجازتين بتاعتنا وبتاعتهم لكن فى المقابل مستوى التعليم فوق المتميز لدرجة ان انا وامهم مش ملاحقين عليهم

اذا عايزة تعرفى مدارس ابوظبى ونوع التعليم ادخلى على موقع منطقة ابوظبى التعليمية أو مجلس ابوظبى للتعليم وشوفى المدارس

فى مدارس تانية عادية مش انترناشيونال لكن فيها عيوب اخطر

وبعدين المدراس اللى كل الطلبة فيها اجانب مثل الخبيرات (الجالية البريطانية) والامريكية فمصاريفها العيل الواحد تعادل راتب سنة وبالتالى شايلينا من حساباتنا اساسا

توكلى على الله واطمنى

اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن ، واعوذ بك من العجز والكسل ، واعوذ بك من الجبن والبخل ، واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال

اللهم اني اعوذ بك من الكفر والفقر، واعوذ بك من فتنة المحيا والممات ، واعوذ بك من عذاب القبر

اللهم عافني في بدني وعافني في سمعي وعافني في بصري

رابط هذا التعليق
شارك

المدارس الinternational ليها عيوب كتيرة من وجهة نظري

فمن ناحية التعليم : هناك بعض هذه المدارس لا يدرس اللغة العربية و الدين و الدراسات الاجتماعية

ومن الناحية الاخلاقية: انا شايفة ان طلاب هذه المدارس بيكونوا مرفهين جدااا، و اخلاقهم بتكون متحررة و بحس ان تربيتهم غربية جداا في كل شئ

و من الناحية النفسية: انا كأم لما ادخل بنتي الطفلة في هذه المدرسة هيكون صعب علي اتحكم في افكارها، انا معرفش المدرسة دي بتعلمهم ايه و ايه الافكار الي بتزرعها فيهم ، ممكن بنتي تشوف حاجة في المدرسة هي تفتكرها عادي و انا اقول لها انها غلط و هنا هيحصل للبنت دربكة في دماغها

حتي لو كانت هذه المدارس مدارس اسلامية مش هيكون عندي ثقة فيها لاني معرفش همة هيعلموا انهي اسلام : الاسلام المتشدد اما الاسلام المتسامح الذي يقبل الاخر

و المدارس الحكومية و الخاصة لا يوجد بها لا تربية و لا تعليم

من خلال تجربتي الشخصية انا شايفة ان احسن مستوى تعليم و احسن مستوى تربية شفته في مدارس الراهبات و الرهبان. لو احكي لحضرتكم عن هذه المدارس لن تصدقوا...

انا كنت في مدرسة بنات بس، وكان ممنوع دخول الاولاد الي مدرستنا، كل يوم الصبح تعدي الراهبات و المدرسات و يشوفوا ملابسنا و نظافتنا الشخصية، و يشوفوا اظافرنا، مش محتاجة اقول البنت الي كانت بتلبس توكة شعر لونها مختلف كان بيحصل فيها ايه.

لما كانت واحدة تغيب فينا من المدرسة كانت الناظرة بنفسها تتصل بيها في البيت علشان تتأكدت ان البنت مش مزوغة.

كان ممنوع علينا الضحك بصوت عالي او الكلام بصوت عالي، لان البنت لازم صوتها واطي، مينفعش البنت تتدلع في مشيتها او في صوتها، مينفعش نلبس ضيق او قصير او نسبغ شعرنا.

كان ممنوع ارتداء الجيبات القصيرة...كان اسلوب المدرسين معانا راقي ، مفيش مدرس ممكن ينطق لفظ وحش،

كنت كتلميذة بشوف كل الي حوليا محتشمين من اول المدرسين لحد الراهبات الي لابسهم كان لحد الارض، و مغطيين شعرهم

كنت بحس اني في جيش

افتكر مرة في الثانوية العامة كنا عاوزين نعمل حفلة promotion في احد الفنادق، ساعتها الناظرة (soeur Nadia

عملت اجتماع لاولياء الامور و قالت ان اي بنت هتحضر الحفلة دي هتحرم من تكريم المدرسة. و فعلا الحفلة اتلغت

كان عندنا رحلات خيرية كل سنة لمرضي الجزام و لمرضي المستشفى الامراض العقلية في العباسية، كنا بنروح و احنا طلبة في اعدادي نوزع بنفسنا الاكل هناك، كانت الراهبات تقول لنا علشان تعرفوا النعمة الي ربنا ادهالكم علشان في ناس غيرنا مش لاقية قطعة العيش .

علمونا انه لا قيمة للانسان إلا إذا ساعد الاخرين...

وكتلميدة مسلمة عمري ما حسيت بفرق في المعاملة او تمييز، كان كل يوم قبل بدأ الحصة الاولي لازم نصلي ، المسلمات يقراوا قرآن في سرهم و المسيحيات كمان يصلوا.

في جامعة القاهرة كان اول احتكاك لي بالعالم الخارجي، وكانت صدمة، افتكر اني كنت ساعات كتير بعيط و مش عاوزة اروح الجامعة، الشباب ولاد و بنات مختلفين في كل حاجة،

الحمدلله ان كل القسم بتاعي و الدكاترة كمان كانوا خريجين نفس المدارس و القسم بتعنا كان له شلة مستقلة فلا نختلط بخريجين المدارس العادية لاننا كنا بنحس اننا مختلفين عنهم و تربيتنا غير تربيتهم.

بجد المدرسة دي كان ليها فضل كبير عليا لانها علمتني ازاي اكون انسانة مؤمنة ، انسانة متعلمة و مثقفة و محترمة

افتكر ان كل هذه المعاني الانسانية الراقية صعب ان نجدها في اي مدارس اخرى

تم تعديل بواسطة Princesse

Que de routes prend et que de raisons se donne le cœur pour en arriver à ce qu’il veut

أشياء تؤلم : أن تصل يوماً إلى قناعة أن كل من مر بك أخذ جزاءً منك ومضي...أن تجد نفسك مع الوقت قد بدأت تتنازل عن احلامك واحداً تلو الاخر....أن تفتح عينيك يوماً على واقع لا تريده

رابط هذا التعليق
شارك

لا طبعا الاولاد بتتاثر لا جدال سواء كان البيت مشارك او لا

كلكم مش واخدين بالكم ان تاثير الام و الاب لسن معينة فترة ابتدائى لكن بمجرد ما الطفل يدخل مرحلة المراهقة بتدخل عوامل

كتيرة جداااا فى التربية من الاصدقاء الى المدرسة الى المجتمع اللى بيعيش فية الطفل

لو الا ب والام مش متابعين من الاول الفجوة بتزيد جدا بينهم و بين ولادهم

على فكرة تاثير المدرسة على الاولاد من ناحية الفكر و التدين مش بيبان فى السنوات الاولى من عمر الطفل دة بيظهر عند النضج

و طبعا كل ما الطفل واقع تحت التاثير دة بصورة مستمرة دة بثبت الفكر دة عندة

و ارجع تانى اقول دة استعداد شخصى من طفل للاخر يعنى منقدرش نعمم القاعدة لان فية اولاد عندها استعداد للتدين و اولاد تانية العكس مهما كانت المحظروات و الرقابة

يعنى لكل شخص صفاتة الشخصية اللى استحالة تطبقها كقاعدة على طفل اخر سواء داخل مدرسة انترناشوال او حكومة او حتى ريفية

و الهداية دايما بتيجى من عند الله

ربنا يهدى اولادنا جميعاااا

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق
شارك

و أحاول ليه؟ ما انا كنت فى اوروبا زات نفسيتها... و عملت جولة سريعة فى مدارسها... أم ان النظام مختلف لا سمح الله؟

اللى انا اقصده... هو الافكار المنحرفة بكل معانيها... افكار تمس العقيدة و المبادىء. مش عايزك تفتكر ان قصدى على اللبس القصير بالتحديد, و الا نظرتى هتبقى ضيقة قوى للامور!

انا هديك مثال بسيط عن الافكار المنحرفة... تخيل ان طفل طلع بيشوف امه بتلبس مايوه و بتنزل البحر بمايوه توب ليس topless و الموضوع ده بالنسبة لهم عادى.. هل تعتقد ان طفل نشأ فى هذه البيئة الملوثة انه هيغير على مراته مثلا؟

و انا فى برشلونة مثلا.. كنت بشوف الستات قاعدين لابسين مايوهات توبليس فى الشاطىء... و كإن مفيش حاجة غريبة حاصلة.. و كإن ده شىء عادى مثلا!؟!!

أتمنى ان الفكرة تكون وصلت.

معلش أنا آسف المداخلة دي بره الموضوع بس كنت عايز استفسار من عزيزنا myusername على حاجة.

إنت متأكد يا myusername إنك لما كنت في أوروبا "الصيف" اللي فات إنك "عملت جولة سريعة فى مدارسها"؟

رابط هذا التعليق
شارك

و أحاول ليه؟ ما انا كنت فى اوروبا زات نفسيتها... و عملت جولة سريعة فى مدارسها... أم ان النظام مختلف لا سمح الله؟

اللى انا اقصده... هو الافكار المنحرفة بكل معانيها... افكار تمس العقيدة و المبادىء. مش عايزك تفتكر ان قصدى على اللبس القصير بالتحديد, و الا نظرتى هتبقى ضيقة قوى للامور!

انا هديك مثال بسيط عن الافكار المنحرفة... تخيل ان طفل طلع بيشوف امه بتلبس مايوه و بتنزل البحر بمايوه توب ليس topless و الموضوع ده بالنسبة لهم عادى.. هل تعتقد ان طفل نشأ فى هذه البيئة الملوثة انه هيغير على مراته مثلا؟

و انا فى برشلونة مثلا.. كنت بشوف الستات قاعدين لابسين مايوهات توبليس فى الشاطىء... و كإن مفيش حاجة غريبة حاصلة.. و كإن ده شىء عادى مثلا!؟!!

أتمنى ان الفكرة تكون وصلت.

معلش أنا آسف المداخلة دي بره الموضوع بس كنت عايز استفسار من عزيزنا myusername على حاجة.

إنت متأكد يا myusername إنك لما كنت في أوروبا "الصيف" اللي فات إنك "عملت جولة سريعة فى مدارسها"؟

السلام عليكم,

انا كنت هناك فى آخر سبتمبر (العيد الصغير تحديدا).. لغاية اول اكتوبر.

سؤالك منطقى جدا و فى لب الموضوع.

انا مقصدش مدرسة الشويفات.. لكن انا اقصد المدارس الاوروبية عموما.

كمان زرت بعض المستشفيات... لانى social worker

ملحوظة: عشان بس محدش تانى يسألنى: و هو الدنيا بتبقى حر فى اوروبا فى آخر سبتمبر؟ ما هى بتبقى برد جدا؟

أحب اقولكم ان اسبانيا حر جدا.. جوها زى جو مصر بالظبط و خصوصا فى المدن اللى جوه زى مدريد. (و يمكن هو ده السبب ان الاوروبيين بيروحوها كبديل عن مصر)

و آدى الناس زى الفل اهو عالشط فى برشلونة:

barcelonaw.jpg

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق
شارك

المدارس الinternational ليها عيوب كتيرة من وجهة نظري

فمن ناحية التعليم : هناك بعض هذه المدارس لا يدرس اللغة العربية و الدين و الدراسات الاجتماعية

ومن الناحية الاخلاقية: انا شايفة ان طلاب هذه المدارس بيكونوا مرفهين جدااا، و اخلاقهم بتكون متحررة و بحس ان تربيتهم غربية جداا في كل شئ

و من الناحية النفسية: انا كأم لما ادخل بنتي الطفلة في هذه المدرسة هيكون صعب علي اتحكم في افكارها، انا معرفش المدرسة دي بتعلمهم ايه و ايه الافكار الي بتزرعها فيهم ، ممكن بنتي تشوف حاجة في المدرسة هي تفتكرها عادي و انا اقول لها انها غلط و هنا هيحصل للبنت دربكة في دماغها .

في جامعة القاهرة كان اول احتكاك لي بالعالم الخارجي، وكانت صدمة، افتكر اني كنت ساعات كتير بعيط و مش عاوزة اروح الجامعة، الشباب ولاد و بنات مختلفين في كل حاجة،

الحمدلله ان كل القسم بتاعي و الدكاترة كمان كانوا خريجين نفس المدارس و القسم بتعنا كان له شلة مستقلة فلا نختلط بخريجين المدارس العادية لاننا كنا بنحس اننا مختلفين عنهم و تربيتنا غير تربيتهم.

يمكن من ناحية التعليم حضرتك عند حق .

من الناحيه الأخلاقيه موضوع الرفاهيه ده شئ نسبى يعنى واحد صاحبى بنتى فى الشويفات

بيقولى مره بنتى بتسألنى احنا ليه مش عندنا فيلا فى مارينا ؟ فى حين لو واحد تانى بص على بنت صاحبى هيقول ايه الرفاهيه دى .

فى جميع الأحوال الرفاهيه مش عيب . وعلى العموم الناس مش بتفكر زى بعض .

يعنى فى ناس قادرين ماديا انهم يدخلوا ولادهم مدارس انترناشونال بس مدخلينهم لغات ووجهة نظرهم فعلا ان المدارس دى

رفاهيه وعشان المنظره . وجهه نظر تحترم . وفى ناس تانيه شايف ان التعليم فى المدارس دى مش موجود فى مدارس تانيه عشان كده الموضوع يستاهل بعض المعاناه .

. اما الأخلاق المتحرره والتربيه الغريبه طبعا انا فاهم ان حضرتك مش بتعممى .

بس الموضوع ده مفتوح اساسا عشان الناس اللى بتربى كويس وخايفين من تأثير المدرسه . وفرضا لو حضرتك بتتكلمى ان الطفل هيتأثر من اصحابه .

خليه يتأثر واحنا نتابعه ونفهمه الصح والغلط . ولا هنخليه طول عمره معزول ؟

انتى حضرتك بنفسيتك قلتى انك لما دخلتى الجامعه كانت صدمه . احنا بقى نوصل اطفالنا للمرحله دى ليه ؟ خليه يتعامل مع كل النوعيات والبيئات .

ويحتفظ بهويته الشخصيه من بيئه وتربيه برده عن طريق البيت ومبيقاش معزول .

من الناحيه النفسيه امال لو بتتكلمى على مدرسه حكوميه كنت هتقولى ايه ؟

طب ولو واحد مش عايز يدخل ابنه الراهبات هيعمل ايه ؟

كلكم مش واخدين بالكم ان تاثير الام و الاب لسن معينة فترة ابتدائى لكن بمجرد ما الطفل يدخل مرحلة المراهقة بتدخل عوامل

كتيرة جداااا فى التربية من الاصدقاء الى المدرسة الى المجتمع اللى بيعيش فية الطفل

على فكرة تاثير المدرسة على الاولاد من ناحية الفكر و التدين مش بيبان فى السنوات الاولى من عمر الطفل دة بيظهر عند النضج

و طبعا كل ما الطفل واقع تحت التاثير دة بصورة مستمرة دة بثبت الفكر دة عندة

و ارجع تانى اقول دة استعداد شخصى من طفل للاخر يعنى منقدرش نعمم القاعدة لان فية اولاد عندها استعداد للتدين و اولاد تانية العكس مهما كانت المحظروات و الرقابة

انا مع كلام حضرتك . حتى فى الحياه العاديه تأثير الأب والأم بيقل كل ما الطفل يكبر ودا طبيعى . امال شخصيته هتتكون امتى ؟ لو التأثير خلاه هوا هوا

للأسف هيصبح شخص فاقد الهويه .

باالنسبة لموضوع المدارس. زى ماحضرتك تفضلتى ان فى الفتره اللى الطفل بيتأثر ببيته .هنتعب معاه شويه ونحطله مسلمات واساسيات

فى حياته . بعد كده لما تتدخل تأثيرات عليه الأساسيات اللى اتزرعت فيه غالبا هى اللى هتسيطر .

وعموما زى ماحضرتك قلتى الموضوع نسبى من طفل لأخر .

---------

ومع ذلك -فى رأى -احنا مش بنودى ولادنا المدرسه عشان يعجنوهم ويخبزوهم - يربوهم ويعلموهم -ويرجعوهم لنا مستويين . واحنا وحظنا بقى نشوف الرغيف استوى

كويس ولا نص نص ولا منفعش خالص . امال احنا هنربى امتى ؟

تحياتى

وإن بليت بشخص لا خلاق له... فكن كأنك لم تسمع ... ولم يقل

رابط هذا التعليق
شارك

يا ريت يا جماعة يكون كلامنا عن المدارس الانترناشيونال اللى فى مصر او الدول العربية.. مش نحول الموضوع لتربية الاولاد فى بلد اوروبية او تعليمهم هناك.....لانى اعتقد ان ده كان السبب الاساسى لعمل الموضوع

رابط هذا التعليق
شارك

المدارس الinternational ليها عيوب كتيرة من وجهة نظري

فمن ناحية التعليم : هناك بعض هذه المدارس لا يدرس اللغة العربية و الدين و الدراسات الاجتماعية

ومن الناحية الاخلاقية: انا شايفة ان طلاب هذه المدارس بيكونوا مرفهين جدااا، و اخلاقهم بتكون متحررة و بحس ان تربيتهم غربية جداا في كل شئ

و من الناحية النفسية: انا كأم لما ادخل بنتي الطفلة في هذه المدرسة هيكون صعب علي اتحكم في افكارها، انا معرفش المدرسة دي بتعلمهم ايه و ايه الافكار الي بتزرعها فيهم ، ممكن بنتي تشوف حاجة في المدرسة هي تفتكرها عادي و انا اقول لها انها غلط و هنا هيحصل للبنت دربكة في دماغها .

في جامعة القاهرة كان اول احتكاك لي بالعالم الخارجي، وكانت صدمة، افتكر اني كنت ساعات كتير بعيط و مش عاوزة اروح الجامعة، الشباب ولاد و بنات مختلفين في كل حاجة،

الحمدلله ان كل القسم بتاعي و الدكاترة كمان كانوا خريجين نفس المدارس و القسم بتعنا كان له شلة مستقلة فلا نختلط بخريجين المدارس العادية لاننا كنا بنحس اننا مختلفين عنهم و تربيتنا غير تربيتهم.

يمكن من ناحية التعليم حضرتك عند حق .

من الناحيه الأخلاقيه موضوع الرفاهيه ده شئ نسبى يعنى واحد صاحبى بنتى فى الشويفات

بيقولى مره بنتى بتسألنى احنا ليه مش عندنا فيلا فى مارينا ؟ فى حين لو واحد تانى بص على بنت صاحبى هيقول ايه الرفاهيه دى .

فى جميع الأحوال الرفاهيه مش عيب . وعلى العموم الناس مش بتفكر زى بعض .

يعنى فى ناس قادرين ماديا انهم يدخلوا ولادهم مدارس انترناشونال بس مدخلينهم لغات ووجهة نظرهم فعلا ان المدارس دى

رفاهيه وعشان المنظره . وجهه نظر تحترم . وفى ناس تانيه شايف ان التعليم فى المدارس دى مش موجود فى مدارس تانيه عشان كده الموضوع يستاهل بعض المعاناه .

. اما الأخلاق المتحرره والتربيه الغريبه طبعا انا فاهم ان حضرتك مش بتعممى .

بس الموضوع ده مفتوح اساسا عشان الناس اللى بتربى كويس وخايفين من تأثير المدرسه . وفرضا لو حضرتك بتتكلمى ان الطفل هيتأثر من اصحابه .

خليه يتأثر واحنا نتابعه ونفهمه الصح والغلط . ولا هنخليه طول عمره معزول ؟

انتى حضرتك بنفسيتك قلتى انك لما دخلتى الجامعه كانت صدمه . احنا بقى نوصل اطفالنا للمرحله دى ليه ؟ خليه يتعامل مع كل النوعيات والبيئات .

ويحتفظ بهويته الشخصيه من بيئه وتربيه برده عن طريق البيت ومبيقاش معزول .

من الناحيه النفسيه امال لو بتتكلمى على مدرسه حكوميه كنت هتقولى ايه ؟

طب ولو واحد مش عايز يدخل ابنه الراهبات هيعمل ايه ؟

كلكم مش واخدين بالكم ان تاثير الام و الاب لسن معينة فترة ابتدائى لكن بمجرد ما الطفل يدخل مرحلة المراهقة بتدخل عوامل

كتيرة جداااا فى التربية من الاصدقاء الى المدرسة الى المجتمع اللى بيعيش فية الطفل

على فكرة تاثير المدرسة على الاولاد من ناحية الفكر و التدين مش بيبان فى السنوات الاولى من عمر الطفل دة بيظهر عند النضج

و طبعا كل ما الطفل واقع تحت التاثير دة بصورة مستمرة دة بثبت الفكر دة عندة

و ارجع تانى اقول دة استعداد شخصى من طفل للاخر يعنى منقدرش نعمم القاعدة لان فية اولاد عندها استعداد للتدين و اولاد تانية العكس مهما كانت المحظروات و الرقابة

انا مع كلام حضرتك . حتى فى الحياه العاديه تأثير الأب والأم بيقل كل ما الطفل يكبر ودا طبيعى . امال شخصيته هتتكون امتى ؟ لو التأثير خلاه هوا هوا

للأسف هيصبح شخص فاقد الهويه .

باالنسبة لموضوع المدارس. زى ماحضرتك تفضلتى ان فى الفتره اللى الطفل بيتأثر ببيته .هنتعب معاه شويه ونحطله مسلمات واساسيات

فى حياته . بعد كده لما تتدخل تأثيرات عليه الأساسيات اللى اتزرعت فيه غالبا هى اللى هتسيطر .

وعموما زى ماحضرتك قلتى الموضوع نسبى من طفل لأخر .

---------

ومع ذلك -فى رأى -احنا مش بنودى ولادنا المدرسه عشان يعجنوهم ويخبزوهم - يربوهم ويعلموهم -ويرجعوهم لنا مستويين . واحنا وحظنا بقى نشوف الرغيف استوى

كويس ولا نص نص ولا منفعش خالص . امال احنا هنربى امتى ؟

تحياتى

والله يا استاذ president انا بنت المديرفي الشغل عندي عندها 15 سنة و هي في احدي المدارس ال international ، صدقني مرة لاقيتها دخلة عليا المكتب ب bady و نص بطنها باين، دا غير الميك اب و المانيكير الازرق في الاظافر...و في الاجازة بتروح دروس للرقص، دا غير ان المدرسة بتعمل رحالات سافري في شرم الشيخ و الواحات و بيكون فيها الولاد و البنات مع بعض.

وطبعا في شرم الشيخ الوضع الطبيعي ان الجميع هينزل البحر ب بيكيني ، رحلة بقي ، طيب ازاي هقدر امنع بنتي انها تلبس زيهم؟ و هل كل رحلة همنعها انها تروح؟

حضرتك هترد و تقول اهم حاجة التربية في البيت، ومع حضرتك حق طبعا، بس انا كأم ازاي اقدر امنع ابنتي انها تتأثر بزميلتها، لو فضلت كل شوية اقولها ان المدرسة بتاعتك غلطانة و زميلاتك كمان غلطنين ، البنت مش هتصدقني ، ولازم لازم هتتأثر بالبيئة الي حواليها

Que de routes prend et que de raisons se donne le cœur pour en arriver à ce qu’il veut

أشياء تؤلم : أن تصل يوماً إلى قناعة أن كل من مر بك أخذ جزاءً منك ومضي...أن تجد نفسك مع الوقت قد بدأت تتنازل عن احلامك واحداً تلو الاخر....أن تفتح عينيك يوماً على واقع لا تريده

رابط هذا التعليق
شارك

احب اوضح نقطة بس عالسريع... ان المدارس الانترناشونال ما هى الا مدارس اوروبية.. بمناهج بريطانية او امريكية او كندية.

و لا اعتقد ان التعليم فى المدارس الانترناشونال اللى فى مصر او الخليج يختلف عن المدارس اللى فى اوروبا... و اللتى بعضها انترناشونال و بعضها حكومى بطبيعة الحال.

Princesse

اللى انتى بتقوليه هو ده اللى انا عايز اقوله.. و بقول روحوا شوفوا المدارس دى خرجت ناس عاملة ازاى.. متبصش على اطفال فى ابتدائى.. بص عليهم فى الثانوى و الجامعة... و يا ريت عاللبس و بس, المشكلة فى تخريب المبادىء و القيم و الانتمائات!

شكرا جزيلا.

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق
شارك

انا عجتنى وجهة نظر president وحاسس ان كلامه منطقى بصراحة وحتى لو كان فيها عيوب فى المدارس دى اعتقد المميزات اكتر كفاية يا جماعة اللغة وقصدى بكلمه اللغة هنا مش ان الواحد يكون عارف كلمات كتير وبيعرف يتكلم انجليزى انا عمرى مقبلت واحد او واحدة خريجة مدارس عادية وبيعرف بنطق انجليزى صح. ممكن يتكلموا انجليزى كويس ككلمات وجمل بس النطق بيكون ضايع بجد الاجانب بيضحكوا عليهم ودى وجهة نظرى فى تعليم الاولاد انهم يتعلموا كل شىء صح

ورايى خطا يحتمل الصواب ورايكم صواب يحتمل الخطا

رابط هذا التعليق
شارك

بعد قرأتي للتعليقات السابقة فالموضوع منقسم لناس مقتنعة جدا وناس رافضة جدا لكن الستاذ president , الاستاذ ابو العز قدموا بعض الحلول ان الواحد يفهم الاولاد ان ممكن ناس تعمل حاجات غلط لكن هما مش وحشين عشان ميفقدوش الثقة في مدريسنهم و ان اعيادهم غير اعيادنا و هكذا لكن فعلا الكلام ده في السن الصغير لكن هل ينفع فعلا مع السن الكبير رغم اني مقتنعة ان الكبير ده ممكن يشوف حاجات اسوأ بكتير من المدرسة في العالم الخارجي

لكن بصراحة برضو الموضوع يحتاج تفكير جامد

بالنسبة للاخت برنيسيس رغم ذكر مميزات مدارس الراهبات في الاخلاق وخلافة لكن في النهاية ديه مبادئ مسيحية !

تم تعديل بواسطة HanaaOsama

بسم الله الرحمن الرحيم " و من اعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا " صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...