اذهب الي المحتوي
ArabHosters
Abu Reem

# أسئلة مخيفة جدا...وأفكار محيرة ...ممكن أجد لها إجابة #

Recommended Posts

أرجو يا جماعة أن نبعد عن موضوع تناسخ الارواح ، والكلام ده مؤقتاً

وعلشان نمهد للسؤال الهام الثالث خلونا قبل ان ننتقل إليه أن أستطلع أراؤكم حول نقاط مهمة تلخص قضايا هامة قد تدور في ذهن الكثيرين

1- هل هناك أي شخص ممن شارك في هذا الحوار عنده قناعة أنه من الممكن أن تكون طائفة كبيرة جدا من البشر خدعت في دينها وأن ما تقرأه في كتابها السماوي هو مزيف أو ليس صحيح أو أنه تم تحريفه من البشر؟؟

(( أنا لا اقصد ديانة بعينها وخدوا بالكم لو جاوبتم مثلا بنعم أننا عندنا قناعة بأن هناك طائفة خدعت في دينها إذن معنى كده أن ده ممكن يحصل لجميع الطوائف أو لجميع الديانات )) المهم عاوز إجابة على هذا السؤال مختصرة

2- هل عقلك يؤيد ويقتنع بأنه بعد الموت والحساب أن الجزاء المنطقي هو جنة ونار - أم لو لك الخيار كنت تقترح شيء إضافي أخر؟

3- لو اكتشفت ساعة الحساب أنك كنت على الديانة الخاطئة وكان العقاب هو دخول النار.....وبعدين..طلب منك أن تختار عقاب من ثلاثة مع وضع تبرير لماذا هذا الاختيار ( 100 سنة في النار - 1000 سنة في النار - خالد في النار ) فأي واحد ستختار وكيف ستضع تبرير مقنع وصادق تخبر به خالقك.

----------------------------------------------------------------------------------------

أرجو الاجابة على هذه الاسئلة باختصار شديد ....قبل الدخول في باقي الحوار حتى لانتوه...وبالطبع هناك فرصة لمن لم يستكمل حواره السابق أن يضع مداخلته على أن نحتفظ بهذه الاسئلة ونعطي اجابات مختصرة عنها حتى ننتقل إلى التساؤل الثالث

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

بخصوص الديانات الافضليةهذا معناه وجود تباين بسيط بين الديانات

ولكن الحقيق يجب ان نبدأ من البداية

الايمان بالله

اذا انطلقنا من عقيدة الايمان باله واحد وانه خلقنا لهدف وليس عبثا وهذا بسبب النظام الدقيق الذي نعيشه

اذن لابد ان يخبرنا كيف ولماذا

وهذا عن طريق الرسل

والكثير ادع ذلك

وهنا السؤال من منهم على حق

ولأنهم ليسوا هنا لنطلب اثباتا عقليا منهم فقد عمل بعضهم على ترك منهج

وكلما نظرنا الى هذه المناهج تتضح الصورة اكثر

لابد لهذا المنهج من الشمول والاتساع ليشمل الجميع

كذلك هذا من صنع اله السموات وما نراه من اثر فيها يدل على الاحكام والحكمة

ولمن ليس متأكد فلينظر الي السماء هل فيها من تفاوت

فكذلك كتاب الله المرسل بحق من عنده لابد له من الاحكام بحيث لا يوجد فيه تفاوت

وكذلك من المستحيل تضمين كل شيء فيه صراحة بصيغة مباشرة والا فلماذا الانبياء السنا كبشر مهما كانت دقة الكتاب العادي ووضوحه دوما لدينا تساؤلات

ولانه ليس من المنطقي ان يرد علينا الله مباشرة والا انتفى هذا الاختبار فلابد من ان يرد المرسلين علينا وهذا وارد في سننهم

ولكن المشكلة ان الشيطان موجود ليضل عن سبيل الله فبدون مغريات فلن نستطيع اثبات الولاء والطاعة فالمحنة هي التي يميز فيها الخبيث عن الطيب

والشيطان يريد اتلاف منطقنا فبحث عن المصدر وبدأ بهدمه الا وهو الكتاب والعقيدة

لقد حاول ان يطفء الرسالات في اولها ولكنه فشل لأنها مرسلة من بقوة الهية لذلك حاول ان يطفئ عقول البشر الضعاف

لتمتد وتشيع المعرفة المغلوطة ويتغير المجتمع شيئا فشيئا

فبحث عن الفتن ليفرق ويسود

وحتى يثبت الله للبشر انهم لا يستطيعوا تحمل المسئولية الخطيرة بحفظ الرسالة جعلهم يجربون اكثر من مرة

والنتيجة الفشل

ولذلك لابد من حماية الرسالة التالية حماية الهية ينتفي معها الحاجة لارسال رسالة اخرى

وهنا ظهر الاسلام بكل ما فيه

واذا اعملنا عقولنا لابد ان نفكر ما الهدف

اثبات ان الاسلام دين الله اذا اتفقنا على ما سبق

وعليه نؤمن بما فيه وبقدرة رب العالمين على حفظ الرسالة والا لظهرت رسالة اخرى

واذا لم نؤمن الان في هذه الفرصة فسيكون الوقت قد فات لأن ما بعد ذلك حق اليقين فسنرى من ملاحم وفتن لانستطيع اعمال العقل فيها

كالدجال الذي سنر معه قدرات خارقة لما نعرفه كبشر مما سيحيرنا

ولكن اا تمسكنا بما لدينا الان كما قال الله

(فاعبد ربك حتى يأتيك اليقين)

يعني ان الشيطان سيظل يشكك ولكن تمسكنا هو بر الامان

حتى يأتي موعد اليقين

ولذلك فارجو ممن يقرأ ويكتب هو تمحيص العقيدة وتصحيحها لا زعزعتها

بمعنى ان نبدأ من اسفل غلى اعلى وليس العكس

يعني اذا كان شكك في الكتب فلنبحث عن اثبات الكتب وما فيها ل ان نبتعد عن الموضوع

ونفتح باب ماذا لو

فهذه قد تحملنا خارج العقيدة وليس الاى داخلها

ـ "ربنا لا تزغ قلوبنا بعد إذ هديتنا وهب لنا من لدنك رحمة إنك أنت الوهاب"

"ربنا لا تؤاخذنا إن نسينا أو أخطأنا، ربنا لا تحمل علينا إصراً كما حملته على الذين من قبلنا ربنا ولا تحملنا ما لا طاقة لنا به واعف عنا واغفر لنا وارحمنا أنت مولانا فانصرنا على القوم الكافرين" (286)

في انتظار رأيك يا ابو ريم على مداخلاتي السابقة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

ممكن بس يا ابو ريم

الموضوع علشان يمشي صح فيه لابد من ارساء قواعد الاول

يعني من القاعدة للقمة وليس العكس

نعمل زي سيدنا ابراهيم لما عمل

قعد يتأمل الاول قبل ما يتكلم عن اخرته بدأ بسؤال

هل من اله واين هو

ووصل بفطرته للموضوع ده بالعقل

بعدين لما جه للشركاء فندهم علشان ده انتقاص ومعناها حاجة لمساعدة او ان الحكم مقيد بغيره

وبعدين قعد يشوف الاساسيات

النبي لما جه مقالش في الاول الحساب عامل ازاي

بدأ بالعقيدة والمبادئ الاساسية زي ما بنعمل جمعية في الاول بنحط نظام اساسي

وبعدين نفسر

ارجو ان تكون فكرتي وضحت للجميع

تم تعديل بواسطة justme

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

في البداية بحييك يا ابو ريم و بحيي كل الزملا

و كان المفروض اعمل كدة في اول مشاركة بس يمكن عشان انا متابع قديم فنسيت انها اول مشاركة ليا

نرجع لموضوع حضرتك

فانا بصراحة تهت و مش بقيت عارف هو ايه الموضوع بالظبط

لكن على فرض انى فاهم ايه الموضوع فهقولك رأيي بصراحة

و هو ان الإيمان مش مبنى على العقل

فالانتساب للاديان بيكون قبل حتى سن الادراك

و كل انسان اتربى على الانتساب لدين معين صعب جدا انو يغير هذا الانتماء

دي حاجة بتشوفها في العالم كلو

في كمان عامل آخر و ده موجود في الاسلام و المسيحية و هى فكرة العذاب الابدي لمن يترك دينه

فالى نشأ على الخوف من هكذا عذاب صعب جدا انو يفكر بجدية مش بس في ترك دينه انما حتى في نقده نقد موضوعي

معلش يا ابو ريم انا مش جاوبت على اسئلتك الأخيرة بشكل مباشر

لكن اظن ان الاسئلة دي مش مقصودة لذاتها

فاعذرنى لو كنت فهمت غلط

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

لماذا الأسئلة ... مخيفة جدا ؟!!!!

الموضوع بسيط وفى غاية التعقيد !

من يفكر فى الفناء .. سيحيا كأى حيوان

من يفكر فى الخلود .. سيحيا كإله

لماذا الحيرة إذن ؟!!!

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم

أولا :فكرة الموضوع مش بطاله بس بشرط الحوار والأفكار تكون مسموحه للجميع بحياديه مش بعد ما نخل فى الجد نلاقى المتدينون المتعصبون بدأوا يدخلوا وادارة المنتدى بدات تشيل وتحذف وتقفل الموضوع والناس تتكلم كلام ملهوش لازمه

انا عاوز حد من مشرفين المنتدى يدخل دلوقتى ويتعهد ان الكل حيتسمح له بالكلام وبحريه وان الموضوع مش حيتقفل علشان الواحد يتكلم براحته

ثانيا : يا اخ ابوريم مينفعش تبدا موضوع حريه فكريه زى ه وانت لابس عمامة الشيخ او ثوب القس ابدا والا حكمت على افكارك ومواضيع منذ البدايه بالفشل

يعنى لما واحد شيخ يكون لابس عمه وقفطان وواقف فى جامع وفى ايده سبحه وبيندهلى ويقولى الأسئله اللى انت بتقولها دى وعمال يقولى هات معاك اى مسيحى او اى حد من الديانات التانيه وتعالى نتكلم ويقولى اسئله زى اللى انت بتقولها

تفتكر انطباعى حيكون ايه ؟ تفتكر مش عارف فىا لنهايه هو عاوز ياخدنى لفين ؟ وتفتكر انى مش عارف انه اكثر الناس تعصبا وانه مش ممكن حيتغير ولا حتى حيغير طريقة تفكيره او ردوده التقليديه ؟

تفتكر ان حسال فيه ولا حشاركه ولا حتكلم معاه حتى ؟

اهه ده بالظبط الإنطباع اللى خته عنك لما شفت الصوره المستفزه اللى انت حاططها فى التوقيه بتاعك

صوره واحد مسلم سنى متعصب ********* لدرجة انه اعتقد ان الله عز وجل عمل تصميمات حركات الصلاه علشان تكتب اسم النبى محمد والذى يقال انه اسمه احمد

بدلا من ان ينظر الى الصلاه على انه تبجيل لله وحده وتمجيد له وحده وتعظيم له وحده ،لأ ده احنا بنصلى وبنرسم بأجسادنا اسم احمد

ده الإنطباع اللى خدته عنك فهل هو صحيح ؟

تقدر تشيل العمه من على راسك الأول وتقلع القفطان بتاعك وتشيل الصوره الدينيه علشان اقدر انا كمان اتكلم معاك بحياديه زى ما انت طالب وقد تقرا منى كلمات تضفى لك معلومات تفيدك فى حياتك وقد تفيدنى انت ايضا .

ثالثا :

لما تحب تبدا حوار لازم تحدد الأسس والقواعد او القانون اللى حنحتكم اليه لما نختلف ؟

الأسئله ممكن يترد عليها بمليون رد لكن مين اللى حناخدهم ومين اللى حنسبهم علشان نبنى عليه السؤال الثانى اللى عاوز نوصل منه لهذ قد يكون محدد وقد لا يكون

لكن مجرد اسئله اى حد ممكن يقول لك مليون سؤال وكلهم ملهمش اى اجابات وكلهم محيرين

حدد الهدف و حط المعيار اللى حنحتكم اليه علشان الكلام يبقى له معناه

فى الآخر بعد الدب ده انا بحييك على فكرة الموضوع الجديده والحلوه و اللى أكيد اكيد حتفيد ناس كتير

لك تحياتى

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

الفاضل ابن سيناء

للأسف لن أستطيع ولن يستطيع أحد من المشرفين أن يتعهد لك بأن الموضوع لن يغلق أو أنك ستقول ما تريد بدون قيود وضوابط

ببساطة لأن هذا المنتدى له قواعد مكتوبة (أتمنى أن تطلع عليها) ... وأول هذه القواعد هو عدم المس بالأديان السماوية

1. الإلتزام بتعاليم الأديان السماوية وذلك بعدم الكتابة أو التلميح بما يمس أو يسيء بصورة مباشرة أو غير مباشرة للديانات السماوية الثلاثة أو وصف الطوائف أو المذاهب أو الأفراد المختلفة بالكفر أو النفاق أو ما يسيء الي الكتب المقدسة و الأنبياء و الرسل .. والالتزام - عند مناقشة التاريخ أو التفاسير أو الفقه الدينى - باحترام وتوقير الأئمة من أهل البيت و الصحابة و أمهات المؤمنين والشخصيات الدينية الأخرى ، وعدم استخدام الألفاظ البذيئة أو الرديئة أو أساليب الاستهانة أو السخرية التي لا تقبلها الأخلاق الدينية والتى تتنافى مع التقاليد العامة .

يمكنك أن تطرح ما تشاء من أسئلة وتقدم إجابتك عليها دون خرق لهذه القواعد ... وفي هذه الحالة فقط أضمن لك أن مشاركاتك لن تحذف. أما مسألة إغلاق الموضوع من عدمه فهذه راجعة لتقدير الإدارة وغالبا سيتم إذا تحول الموضوع الى مهاترات شخصية وبذاءات.

ثانيا أتمنى أن تنأى بنفسك عن الهجوم الشخصي على الأعضاء واتهامهم بالشرك والتعصب وأن تبدأ بمناقشة الآراء والأفكار المطروحه إذا كان لديك ما تضيفه.

في انتظار مشاركات أكثر فائدة.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

أخي الكريم ( ابن سينا )

أولا شكرا على مداخلتك

ثانيا: انت حكمت علي حكم بمجرد التخيل والتوقعات وكل ده من صورة توقيعي وحكمت عليها بالكفر والاستفزار ،،، ولو كل الناس بتنظر للأشياء بهذه الصورة ، كانت الدنيا خربت وكانت الدنيا كلها حاربت بعضها

ثالثا: صورة توقيعي ليس لها علاقة من بعيد ولا من قريب بشخصيتي ويمكن لو رأيتني على الحقيقة ستندهش جدا ( يعني عكس الصورة اللي في دماغك ) ولم ألبس ثوب الشيخ ولا عمامته في حواري منذ البداية ابدا بل على العكس أيضا فما هو الذي كتبته جعلت تعتقد هذا

رابعا: صوةر توقيعي لم أقل ابدا أن الله خلق الصلاة لكي تشكل هذا الاسم ونقدسه ....انت الذي يفترض وانت الذي يفترض ان من يضع مثل هذا التوقيع...راجل درويش أو يعيش على الخرافات والأوهام

فقط المسألة صورة رأيتها وبها ملاحظة غريبة عجبتني ولم أكن أنتبهت إاليها من قبل ،،، وليس معنى أني وضعتها كتوقيع أنني أريد بها استفزاز ...أو لفت الاإنتباه إلى أنتمائي .

للأسف كل أتهاماتك ...غير موضوعية لأنها بنيت على افتراضات...وهذا هو التعصب أخي العزيز ، وهو الظن والتوهم بالطرف الأخر ،

-------------------------------------------------------------------------------------

الأخ Just me

صعب جدا نبدأ من البداية مثل سيدنا إبراهيم ،،، وذلك لسبب بسيط وهو أن كل قراء هذا الموضوع على ما أعتقد مؤمنون بوجود خالق لهذا الكون ، ولو بدأنا منذ البداية ....قد لا ننتهي ابدا وندخل في متاهات كما ذكرت أنت

وأعرف أن هناك نقاط يجب أن نمشي فيها بتسلل ، كما يحدث عند عمل بحث علمي عن قضية معينة ...

ولكن صعب جدا......وسنتفرع كثيرا .........

ولكن نفسي نأخذ الموضوع بأن هذه الاسئلة لا أهدف منها أنني مثلا...أريد أن ...أوجه الحديث لوجهة معينة أقتنع بها أنا كما قال اخي ابن سينا ....أبدا ...ولم أعني بها أنني أستدرج المخاوريين ألى أسئلة وأخذهم بها ...الى وجهة نظري أنا

ولكن هي أسئلة مهمة يجب أن نقترب منها...بحيادية....لكي ...إما يزداد إقتناعنا على ما نحن عليه ....أو ..على الأقل ستجلعنا نفكر في أمور تحثنا على التفكير لفك تناقضها وغموضها في أذهاننا ...وقد يصل بنا هذا إلى..الاتفاق على أن هناك أشياء في الدين أو المعتقدات قد تكون بالفعل....بها أخطاء في تفسيراتها...أو في فهمنا لها ...أو يثبت خطأها...ولذلك يجب أن نبحث فيها....وقد يصل بنا الحوار أن نعرف ما هو المشترك بين الأديان ....وما هو المختلف عليه ...ولماذا لا نتحاور فيه ...ونقربه ...وقد يفتح هذا ذهن القراء إلى ما كان يخفى عليه تجاه الآخر.

لذلك طلبت أن نتكلم بشيء من التجرد وليس كل التجرد....حتى نكون موضوعيين....ولكن لا أحبذ موضوع الخطب الإنشائية.

فليس بالضرورة أن كل ما وصل إلينا صحيحاً.....

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
لماذا الأسئلة ... مخيفة جدا ؟!!!!

الموضوع بسيط وفى غاية التعقيد !

من يفكر فى الفناء .. سيحيا كأى حيوان

من يفكر فى الخلود .. سيحيا كإله

لماذا الحيرة إذن ؟!!!

الله ينور عليك هوه ده الكلام

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

ابو ريم

بص يا باشا

فى يوم من الايام فكرت فى سؤالك رقم واحد

انا على فكرة لم اقرأ التوبيك كله

بس السؤال ده بعينة فكرت فية شوية

قلت ليه لا الناس كلها مخدوعين و ما فيش دين ولا حاجة

زى الحيوانات يعنى هما لما بيموتو هيروحو فين ؟؟

فقلت كده بقى الواحد ممكن يعمل اللى على مزاجة

يستبيح مال غيرة و عرضة و يقتل و .... اوبا الموضوع كبر قوى

لا يا عم حتى لو موضوع الدين ده مش صح

لازم وجود دين علشان الانسان يعيش بأمان و يكون عنده قيم و مبادئ

و دى حاجة مهمه جدا لاننى انسان مش حيوان

طبعا ممكن تكون مداخلة مكررة بس ده رأى واحد مابيعرفش يفكر

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
- طيب سؤال صغنون كده ...هل ..تبحرت ...واطلعت بدقة وبتفصيل ..على..الديانات الاخرى..وعلى تفسيرهم لعقيدتهم التي يؤمنون بها ولماذا يؤمنون بها ويتمسكوا بها رغم أنها في وجهة نظرك...غير منطقية ولا مقنعة.....إذن مليارات على خطأ وأنت بس اللي فاهم الصح..رغم أنهم قد يكون أكثر تقدنا وعلما منك....؟؟؟؟؟

ايوه .. ويشهد الله .. حصل ..

كنت بفكر ان مش معقول الناس الي مش مؤمنه بالاسلام دي كلها مقرأتش القرآن مثلا او مش عارفه حقيقته .. لاه اكيد عارفين عنه اشياء حقيقية بس في نفس الوقت حافظين معاها ( ردود ) او قناعات مغلوطه متخليش للاشياء دي فعاليه .. اضف على كل ده جهلهم بالاشياء الباقية فيه فبالتالي الناس دي ممكن لها بعض العذر في عدم ايمانها بما نؤمن احنا بيه ..

جيت مرة قلت خلاص ان كنت بعيب على الناس دي انها مدورتش بنفسها و سابت غيرها يفكر لهم ويقرر ان الاسلام ده دين مش كويس وان الي هم عليه هو الصح فيبقى من باب اولى اعيب على نفسي مهو انا تبنيت الاسلام لي دين واخذت فكرة قالها الآخرون بان الاديان التانيه غلط او فيها وفيها من غير مااكتشف بنفسي ..

قلت سهله .. تاهت ولقيناها ..

اجيب الكتاب بتاعهم وهو مترجم ومتوافر يعني مش هيحتاج مني مجهود او حد يشرح لي المقصود منه .. اقراه بحيادية تامه .. بدون محاولة مني لاقناع نفسي بيه بالعافيه او بالغصب .. وفي نفس الوقت بدون تحامل زائد عليه او ماشابه .. حياد تام

قرأت .. وفهمت الاوت لاين او الخطوط العريضة لدينهم .. لا انكر ياابوريم .. في اجزاء كنت بقرأها من ( الكتاب المقدس ) مكانش امامي غير التصديق ( الاجزاء ) دي فعلا كلام الله .. كلام رباني واضح .. مستحيل يكون غير من اله ..

وفي ( اجزاء ) تانيه .. اسمح لي .. ********************************..

في النهاية خلصت الى ان ( اجمل ) ماعندهم هو ذاته ماعندنا .. والحمدلله مفيش عندنا ما ( افزعني ) وجوده هناك ..

سكت ؟ لاه ..

مش يمكن انا مقتنعه بكتابنا عشان ( قالوا لي ) كده وهو مش مقنع زي مالتانيين ( بيقولوا ) ؟

رجعت قرأت القرآن تاني بس مش بعين المسلم لاه .. بعين الباحث عن الحقيقة ..

وبرضه بنفس النظرة .. اني بقرأ كلام عادي يمكن يكون من عند ربنا يمكن يكون من عند بني آدم .. بنفس نظرة الغير مسلمين .. وقلت اشوف هيطلع معايا ايه ..

طبعا مش محتاج اقولك النتيجه الي خلصت لها فالحمد لله والمنة مازلت على اسلامي ولم ازدد الا تمسكا بيه .. لكني استفدت جدا من التجربة دي سواء بقراءة كتب الآخرين او باعاده قراءة كتابي بعين الحياد وبدون التاثر باي افكار مسبقة او شروح شرحها غيري اني بقيت اكثر فهما للاسلام ووصلت فيه لرؤيا اكثر وضوحا معتقدش كانت هتتوافر لي لو اني معملتش كده ..

ده مع تاكيدي في النهاية على احترامي التام للآخرين ولكل من هو مقتنع بدينه وبصحة مافيه ايا كان هذا الدين .. وبالتأكيد رايي الخاص جدا لايعيب في اديانهم كما ان ارائهم الخاصه لا تعيب في ديني .. وفي النهايه مقدرش اقول غير ربنا يهدينا جميعا للحق ويثبتنا عليه ..

لا اظن انكى ستكونين سعيدة ان قال احد هذا الكلام عن كتابك

ولكن الملامة على الادارة التى تركت المداخلة وهى تتعدى شروط المشاركة فى المنتدى

ارجو المشاركة بحيادية ودون تجريح لان التجريح ما اسهله

تم تعديل بواسطة أبو محمد
حذف عبارة من الاقتباس لحذف الأصل

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

1- هل هناك أي شخص ممن شارك في هذا الحوار عنده قناعة أنه من الممكن أن تكون طائفة كبيرة جدا من البشر خدعت في دينها وأن ما تقرأه في كتابها السماوي هو مزيف أو ليس صحيح أو أنه تم تحريفه من البشر؟؟

نعم عندى قناعة بأن بعد الطوائف البشرية خدعت فى دينها(الاديان الارضية ) وعندى قناعة ان بعض الكتب السماوية حرفت اذا لم أكن مقتنع مثلا بأن التوراة حرفت فأنا سوف انكر المسيحية لكنى مؤمن بان المسيحية جائت لتصحيح دلالات وتحريف التوراة وهداية البشرية وكذلك جاء بعد المسيحية الاسلام

((

2- هل عقلك يؤيد ويقتنع بأنه بعد الموت والحساب أن الجزاء المنطقي هو جنة ونار - أم لو لك الخيار كنت تقترح شيء إضافي أخر؟

ممبدئيا مقتنع بعدالة واضع القوانين اذا تحاسبنا حقى وحقة يبقى جنه او نار وله الخيار فى العفو عن النار ولوكنت مخطأ او منح الجنه ولو كنت ظالما , وما ادراك او ادرانى بأن الخيار هو جنه اونار فقط فمن الممكن يكون هناك خيارات اخرى نحن لا نعلم بها او لايدركها عقلنا واحتفظ بها الله ولم يخبرنا بها لغرض ما

3- لو اكتشفت ساعة الحساب أنك كنت على الديانة الخاطئة وكان العقاب هو دخول النار.....وبعدين..طلب منك أن تختار عقاب من ثلاثة مع وضع تبرير لماذا هذا الاختيار ( 100 سنة في النار - 1000 سنة في النار - خالد في النار ) فأي واحد ستختار وكيف ستضع تبرير مقنع وصادق تخبر به خالقك.[/

color]

سوف اقول له ربى عبدتك وحدك فى الدنيا ولم اشرك بك اله غيرك وكل الدلائل والبراهين التى استطاع عقلى وقلبى ان يصل اليها كانت تدلنى على ان دينى هو الصحيح , ومع يقينى بدينى الا ان دعوتك كثيرا الى الهدى , فأءن كنت صائبا فلك الفضل وإن كنت مخطأ فبيدك العفو ,انت الذى خلقتنى وبيدك امرى وأترك تحديد مصيرى بين يدك وحدك وكلى يقين بأن رحمتك وسعت كل شىء.

----------------------------------------------------------------------------------------

تم تعديل بواسطة Alrefaey

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السؤال الثالث ده فكرنى بتسأل ظل يراودنى زمان من ثانوى ولم اجد له اجابة مقنعة وهو

من المسلمات ان كل شىء بقدر وان رب العالمين مقدر كل شىء وكل ما يفعلة الانسان منا فى حياته مكتوب له مسبقا (ومن المفروض اننا ننفذ ما هو مكتوب لنا ولا احد منا قادر على تغير مصيرة , وطالما انى لست مخيرا فى انتهاجى فهل يحاسبنى عز وجل على شىء مقدر لى ومكتوب .

بمعنى كتب على سيدنا ابوبكر عليه السلام ان يكون صديقا مؤمنا وهو من العشرة المبشرين بالجنه

وكتب على فرعون ان يكون كافرا جابرا وكتبت له النار

وكتب على انا ان احى مسلما وان شاء الله اموت مسلما

وكتب على العاصى ان يكون عاصى والصالح ان يكون صالح وكتب للأول النار والثانى الجنه

فما هى الاليه لتحديد دخول شخص الجنه وشخص النار وهو ليس مخيرا فى اختياراته

اتمنى انى اكون فاهم خطأ او احدا يصحح لى فهمى

تم تعديل بواسطة Alrefaey

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
سوف اقول له ربى عبدتك وحدك فى الدنيا ولم اشرك بك اله غيرك وكل الدلائل والبراهين التى استطاع عقلى وقلبى ان يصل اليها كانت تدلنى على ان دينى هو الصحيح , ومع يقينى بدينى الا ان دعوتك كثيرا الى الهدى , فأءن كنت صائبا فلك الفضل وإن كنت مخطأ فبيدك العفو ,انت الذى خلقتنى وبيدك امرى وأترك تحديد مصيرى بين يدك وحدك وكلى يقين بأن رحمتك وسعت كل شىء.

ما اجمل هذا الكلام استاذ رفاعى

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
لماذا الأسئلة ... مخيفة جدا ؟!!!!

الموضوع بسيط وفى غاية التعقيد !

من يفكر فى الفناء .. سيحيا كأى حيوان

من يفكر فى الخلود .. سيحيا كإله

لماذا الحيرة إذن ؟!!!

الله ينور عليك هوه ده الكلام

شكرا اخى على التعقيب .. وكنت انتظر رداً من صاحب الموضوع الاخ ابوريم

حيث ان الخوف والحيرة ..هما شعوران اختص بهما نفسه حين كتب الموضوع واتمنى ان اعرف اجابته فى ضوء الحقيقة البسيطة شديدة التعقيد التى سقتها اليه

لكن ارجو الانتباه ان الاختيار لا يعنى ان الانسان يتحول لحيوان او الى اله

فهو مجهز بكل قدرات الحيوان وكل قدرات الاله باشكال مصغرة

الاختيار فى طريقة الحياه كهذا او كذاك .. فقط

ولان روح كل بنى ادم مصدرها ادم (أو الاصل سمه ماشئت ) ولان روح ادم او الاصل مصدره خالقه اياً كان .. فروحنا جميعاً كيان لا محدود مصدره الخالق ..روحنا هى الحد المطلق .. اينفينتى ..للخالق الاول

هذه الروح لاتفنى بالفعل ولم تستحدث قطعاً من عدم .. ومآلها الى الخلود الابدى

وتختلف العقائد والاديان فى تفسير هذه الدورة وذاك المآل

ومن خلال ما قرأت فى مقارنات الاديان .. اجد ان التفسير المنطقى النهائى الذى لا لبس فيه .. هو الاسلام

وكفى بها نعمة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
- طيب سؤال صغنون كده ...هل ..تبحرت ...واطلعت بدقة وبتفصيل ..على..الديانات الاخرى..وعلى تفسيرهم لعقيدتهم التي يؤمنون بها ولماذا يؤمنون بها ويتمسكوا بها رغم أنها في وجهة نظرك...غير منطقية ولا مقنعة.....إذن مليارات على خطأ وأنت بس اللي فاهم الصح..رغم أنهم قد يكون أكثر تقدنا وعلما منك....؟؟؟؟؟

ايوه .. ويشهد الله .. حصل ..

كنت بفكر ان مش معقول الناس الي مش مؤمنه بالاسلام دي كلها مقرأتش القرآن مثلا او مش عارفه حقيقته .. لاه اكيد عارفين عنه اشياء حقيقية بس في نفس الوقت حافظين معاها ( ردود ) او قناعات مغلوطه متخليش للاشياء دي فعاليه .. اضف على كل ده جهلهم بالاشياء الباقية فيه فبالتالي الناس دي ممكن لها بعض العذر في عدم ايمانها بما نؤمن احنا بيه ..

جيت مرة قلت خلاص ان كنت بعيب على الناس دي انها مدورتش بنفسها و سابت غيرها يفكر لهم ويقرر ان الاسلام ده دين مش كويس وان الي هم عليه هو الصح فيبقى من باب اولى اعيب على نفسي مهو انا تبنيت الاسلام لي دين واخذت فكرة قالها الآخرون بان الاديان التانيه غلط او فيها وفيها من غير مااكتشف بنفسي ..

قلت سهله .. تاهت ولقيناها ..

اجيب الكتاب بتاعهم وهو مترجم ومتوافر يعني مش هيحتاج مني مجهود او حد يشرح لي المقصود منه .. اقراه بحيادية تامه .. بدون محاولة مني لاقناع نفسي بيه بالعافيه او بالغصب .. وفي نفس الوقت بدون تحامل زائد عليه او ماشابه .. حياد تام

قرأت .. وفهمت الاوت لاين او الخطوط العريضة لدينهم .. لا انكر ياابوريم .. في اجزاء كنت بقرأها من ( الكتاب المقدس ) مكانش امامي غير التصديق ( الاجزاء ) دي فعلا كلام الله .. كلام رباني واضح .. مستحيل يكون غير من اله ..

وفي ( اجزاء ) تانيه .. اسمح لي .. ***************************

في النهاية خلصت الى ان ( اجمل ) ماعندهم هو ذاته ماعندنا .. والحمدلله مفيش عندنا ما ( افزعني ) وجوده هناك ..

سكت ؟ لاه ..

مش يمكن انا مقتنعه بكتابنا عشان ( قالوا لي ) كده وهو مش مقنع زي مالتانيين ( بيقولوا ) ؟

رجعت قرأت القرآن تاني بس مش بعين المسلم لاه .. بعين الباحث عن الحقيقة ..

وبرضه بنفس النظرة .. اني بقرأ كلام عادي يمكن يكون من عند ربنا يمكن يكون من عند بني آدم .. بنفس نظرة الغير مسلمين .. وقلت اشوف هيطلع معايا ايه ..

طبعا مش محتاج اقولك النتيجه الي خلصت لها فالحمد لله والمنة مازلت على اسلامي ولم ازدد الا تمسكا بيه .. لكني استفدت جدا من التجربة دي سواء بقراءة كتب الآخرين او باعاده قراءة كتابي بعين الحياد وبدون التاثر باي افكار مسبقة او شروح شرحها غيري اني بقيت اكثر فهما للاسلام ووصلت فيه لرؤيا اكثر وضوحا معتقدش كانت هتتوافر لي لو اني معملتش كده ..

ده مع تاكيدي في النهاية على احترامي التام للآخرين ولكل من هو مقتنع بدينه وبصحة مافيه ايا كان هذا الدين .. وبالتأكيد رايي الخاص جدا لايعيب في اديانهم كما ان ارائهم الخاصه لا تعيب في ديني .. وفي النهايه مقدرش اقول غير ربنا يهدينا جميعا للحق ويثبتنا عليه ..

لا اظن انكى ستكونين سعيدة ان قال احد هذا الكلام عن كتابك

ولكن الملامة على الادارة التى تركت المداخلة وهى تتعدى شروط المشاركة فى المنتدى

ارجو المشاركة بحيادية ودون تجريح لان التجريح ما اسهله

اجابة سؤالك موجوده في نفس مداخلتي السابقة لونتها لك بالاحمر يمكن ملفتتش نظرك ..

على كل حال ماسبق كان مجرد راي خاص جدا بي وبعتذر لو جرحك ولو انه شيء بديهي اننا غير مؤمنين بكتب الآخرين نتيجة قناعتنا بتحريفها بالظبط زي ماهم مش مؤمنين بكتابنا نتيجة اعتقادهم انه مش سماوي .. عادي دي بديهة مش محتاجه توضيح .. ومع ذلك بعتذر عن توضيحي لو ازعجك ..

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

بخصوص القواعد

اولا انت جبت من الاخر في الاسئلة

واذا قعدنا نقول طيب افرض كذا مثلا مش هنخلص لازم نحط قاعدة ونتفق على مكان نبدأ منه ده المنهج العلمي السليم

عموما بخصوص فرضية ان في ناس مضحوك عليها معاك فيها مليون في المية

بس قولتلك احصائيا احسب كام واحد بيطلع من الاسلام من نوعية المثقفين في الدين وكام قس مثلا بيسيب المسيحية

كتاب قصة اسلام انسلم تورميدا

http://www.youtube.com/watch?v=ppnHAvBwJfU

ده فيديو عن القصة لكن في كتاب القصة الأصلية فيه تفاصيل كتير اسمه تحفة الأريب

بخصوص الخيار

كل مذنب يجب ان يعاقب ولكن رحمة ربنا واسعة

والعدل كمان لازم يتحقق

طيب هاخير بين الفناء والعذاب ده اختيار الكافرين لأنهم عرفوا صعوبة هذا العذاب

فمن المنطقي ان هذا الخيار اقرب لقلوبهم

واي واحد عارف مقدار العذاب هيقول لأ انتهي احسن

طيب خليني ارد سؤالك بسؤال

اذا مرت عليك عدة ايام بلا طعام او شراب

وبعدين فجأة لقيت واحة كبيرة مليانة كل ما تتخيله من اطايب

بس بينك وبين الاكل حلقة من النار قوية مفيش مفر من تخطيها هتحرقك

هتسيب الاكل وتموت جوع ولا تقول اتلسع شوية وبعدين استريح

اعتقد عندما نأتي على مواقف الفناء فغريزة البقاء ستغلبنا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

1- هل هناك أي شخص ممن شارك في هذا الحوار عنده قناعة أنه من الممكن أن تكون طائفة كبيرة جدا من البشر خدعت في دينها وأن ما تقرأه في كتابها السماوي هو مزيف أو ليس صحيح أو أنه تم تحريفه من البشر؟؟

نعم عندى قناعة بأن بعد الطوائف البشرية خدعت فى دينها(الاديان الارضية ) وعندى قناعة ان بعض الكتب السماوية حرفت اذا لم أكن مقتنع مثلا بأن التوراة حرفت فأنا سوف انكر المسيحية لكنى مؤمن بان المسيحية جائت لتصحيح دلالات وتحريف التوراة وهداية البشرية وكذلك جاء بعد المسيحية الاسلام

((

2- هل عقلك يؤيد ويقتنع بأنه بعد الموت والحساب أن الجزاء المنطقي هو جنة ونار - أم لو لك الخيار كنت تقترح شيء إضافي أخر؟

ممبدئيا مقتنع بعدالة واضع القوانين اذا تحاسبنا حقى وحقة يبقى جنه او نار وله الخيار فى العفو عن النار ولوكنت مخطأ او منح الجنه ولو كنت ظالما , وما ادراك او ادرانى بأن الخيار هو جنه اونار فقط فمن الممكن يكون هناك خيارات اخرى نحن لا نعلم بها او لايدركها عقلنا واحتفظ بها الله ولم يخبرنا بها لغرض ما

3- لو اكتشفت ساعة الحساب أنك كنت على الديانة الخاطئة وكان العقاب هو دخول النار.....وبعدين..طلب منك أن تختار عقاب من ثلاثة مع وضع تبرير لماذا هذا الاختيار ( 100 سنة في النار - 1000 سنة في النار - خالد في النار ) فأي واحد ستختار وكيف ستضع تبرير مقنع وصادق تخبر به خالقك.[/

color]

سوف اقول له ربى عبدتك وحدك فى الدنيا ولم اشرك بك اله غيرك وكل الدلائل والبراهين التى استطاع عقلى وقلبى ان يصل اليها كانت تدلنى على ان دينى هو الصحيح , ومع يقينى بدينى الا ان دعوتك كثيرا الى الهدى , فأءن كنت صائبا فلك الفضل وإن كنت مخطأ فبيدك العفو ,انت الذى خلقتنى وبيدك امرى وأترك تحديد مصيرى بين يدك وحدك وكلى يقين بأن رحمتك وسعت كل شىء.

----------------------------------------------------------------------------------------

أسف أني استخدمت إقتباس رغم إني طالبت استخدامه بحدود حتى لا تزيد حجم الصفحات

ولكني سعيد ....................الحمــــد لله..............أحمدك يارب

أخيرا واحد جاوب على الأسئلة ببساطة ..وبدون خوف ....حصل ايه

أشكــــرك كثيرا اخي alrefaey واحييك بشدة ، .....وياريت نلاحظ إجابته الرائعة على السؤال الثالث.......إذن فيه أمل أن شخص يتجه اتجاه خاطيء لا ذنب له فيه .....ويكون انسان صالح ....وقد يعفوا عنه الله......لأن الله أعلم....لا أنا ولا أنت ...وأكثر ما عجبني هو عبارة ممكن يكون هناك عقاب أخر لم يخبرنا به الله...............بقول ممكن وليس أكيد

ولكنه لم يجب مباشرة على المدة التي سيختارها.....لازم تختار واحد من الثلاثة أنت نسيت ....بانتظارك....

ومرة ثانية.....شكرا لك........ :blush2:

تم تعديل بواسطة Abu Reem

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ابو ريم

بص يا باشا

فى يوم من الايام فكرت فى سؤالك رقم واحد

قلت ليه لا الناس كلها مخدوعين و ما فيش دين ولا حاجة

زى الحيوانات يعنى هما لما بيموتو هيروحو فين ؟؟

فقلت كده بقى الواحد ممكن يعمل اللى على مزاجة

يستبيح مال غيرة و عرضة و يقتل و .... اوبا الموضوع كبر قوى

لا يا عم حتى لو موضوع الدين ده مش صح

لازم وجود دين علشان الانسان يعيش بأمان و يكون عنده قيم و مبادئ

أولا أحييك على مداخلتك المختصرة ، وإجابتك على أحد التساؤلات ،

- طبعا الناس حصل لها لبس من السؤال الأول ـ أنا لم أطرح تساؤل حول هل خلقنا عبثا أو صدفة

أنا فقط طرحت هل يمكن أن يكون هناك فناء وتلاشي بعد الموت...ويمكن عدم توضيحي أن هذا الأمر قد يكون أحد الأحوال الأخرى غير

الجنة وغير النار التي نعرفها، أو قد تكون هي مرحلة بعد الجنة أو بعد النار.......وطرحي لها ليس لأنني أعتقد هذا ولكن قد يكون طرحي لهذا السؤال لأعرف هل هناك من يعتقد في هذا الأمر أيا كان دينه أو مذهبه......عرفتم ليه باطرح السؤال

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

أريد أجابات ، يا إخواني على الاسئلة ....لكي انتقل إلى سؤال أكثر أهمية.....

ولكن هل الكل متفق على أن الجزاء في الأخرة هو جنة ونار ....... هل هناك أي خيار أخر؟؟ حتى لو كان احتمال ...وقد يكون موجود في الديانات الأخرى احتمالات كهذا ...لأني لا أتكلم كمسلم فقط...ولكن...أتكلم في حوار لكل الديانات والمذاهب....

بإنتظاركم ...للإجابة ...........وارجو من الجميع قراءة الموضوع من أوله ...ومن مداخلاتي أنا على الأقل كلها لأن بها توضيحات على الاسئلة التي طرحت.....

تم تعديل بواسطة Abu Reem

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
لماذا الأسئلة ... مخيفة جدا ؟!!!!

الموضوع بسيط وفى غاية التعقيد !

من يفكر فى الفناء .. سيحيا كأى حيوان

من يفكر فى الخلود .. سيحيا كإله

لماذا الحيرة إذن ؟!!!

حبيب قلبي عصام ، أسف والله على التأخير ، بس معلش المداخلات كثير ،

وأحييك على المداخلة المختصرة ، ولكنك لم تجاوب على باقي الاسئلة ...

أما بالنسبة لإجابتك ،،، فهي إجابة مثالية ولكننا لا نجدها تحدث من واقع الحياة......وبالتالي هي إجابة كما قلت لك مثالية ولكنها إجابة غير صحيحة بنسبة لن أقول كبيرة ولكن بنسبة أقل من متوسطة.....ليه

انت تقول ان من سيفكر في الخلود سيحيا كإلـه

- تعالى كده بقة نشوف مثلا.......عندك كام مليار مسلم وكام مليار مسيحي ...وكم مليون ..يهودي

كل دول يقتنعون بالخلود بعد الموت ..فعلى ما أعرف أن الجنة والنار ..هي الجزاء في الديانات السماوية

ومع هذا الاعتقاد الذي تربى عليه كل مليارات البشر مسلمون ومسيحيون ويهود....تعالي نشوف هل رغم ايمانهم بالخلود..

هل عاشوا كإلـه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بل لو نظرنا للبشر منذ قابيل وهابيل نجد الشر والقتل والعنف والظلم والقهر .....بل انظر إلى الحرب العالمية الأولى والثانية وستجد مئات الملايين قتلوا في معارك فاشلة...وانظر الان الى ملايين المسلمين والمسيحيين.....كم من فساد وقتل وظلم واستغلال...وقهر وزنا واغتصاب كل هذا موجود كتصرفات بين البشر وبعضهم،، هذه الخطايا والكبائر هذا هو ظلم الانسان في حق اخيه الانسان

هذا غير الظلم في حق الله علينا وتقصيرنا جميعاً.......إذن اين التفكير في الخلود الذي نعتقده ونؤمن به والذي رفعنا لمرتبة الأله...بل معظم تصرفاتنا تدل الان على أننا نتصرف كأبالسة وشياظين....بل نفعل اشياء قد لا تكون خطرت على بال الشياطين أنفسهم

إنظر الى ملايين الأطنان من الأغذية التي تلقى في البحر ..حتى لا تنخفض اسعارها..وانظر ...الحروب التي تقتل الملايين لمجرد نزوة في عقل حاكم....

- وأيضا العكس ستجده ايضا قد يكون هناك أناس بسطاء قد يكون في عقيدتهم أن الفناء هو الذي ينتظرهم بعد الموت وقد تجدهم يعيشوا في المجتمع بصلاح..وأمن...يقدموا العلم ..للمجتمع..وقد يكونوا أكثر نفعا....من الفئة الأخرى أو على الأقل.... أقل شرا.

(( إذن المنطق يقول أن الجزاء المتوقع مفروض أن يكون...دافع لصلاح الإنسان في الدنيا..ولكن الغريب أننا لا نرى ذلك ولهذا لا نستطيع أن نقول أعتقاد الإنسان بالجزاء سيحعله يعيش كـإلـه وتسمو روحه ...إذن قد يكون هناك عوامل أخرى....عرفت ليه المسألة محيرة شوية ..لأن هناك مليارات لا نراهم يتصرفون بما يتناسب مع تفكيرهم في الخلود إذن الحكاية مش بالبساطة التي تعتقدها ... ))

تم تعديل بواسطة Abu Reem

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زوار
اضف رد علي هذا الموضوع....

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • اضف...