اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

يساومونها على بيع شرفها فى دبي

Recommended Posts

القصة من فم صاحبتها المصرية كالتالى:

جئت الى دبي لاعمل فى محل كوافيرة الذى تديره مصرية ايضا وتساندها امراة امراتية والاقامة توفرها صاحبة المشغل ... مسكينة تحدثت ودموعها تنهمر

فتبل خمارها ....تقول : ساومتنى صاحبة المشغل على شرفى وعندما رفضت ضربت ابنتى الصغيرة وهددتنى بابلاغ الشرطة اننى سرقت محلها....

وتقول انها خائفة ان تبلغ عن صاحبة المشغل لانها مسنودة ويبدو انها تدير المكان للدعارة

قصة عجيبة ما ظننت ابدا انها يمكن ان توجد على ارض الواقع

رابط هذا التعليق

• الردود 57
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

عليها وبسرعة ودون علم صاحبة المشغل اللجوء الى السفارة المصرية ورفع شكوى بماحدث وعمل محضر فى الشرطه عن طريق السفارةاو محامى حتى لا تدع مجال الى صاحبة المشغل للتلاعب

وتنزل مصر وربنا ييسر لها رزقها فى مكان اخر

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

تحاول بقدر الامكان توصل للسفارة واتمنى مايكونش تليفون السفير مقفول زي سفير مصر ف الاردن لما ساب الحجاج ع الحدود

وباختصار ياجماعة ده اخت مصرية فقدرها بقى انها تكون مصرية زي ما قدر اخوانها ان حقهم يضيع ربنا يقويها

وتخلع من المكان ده

وياريت يا جماعة نفكر سفر المراة لوحدها مش مضمون واحنا ف عالم عربي مازال له سلبياته ونظرته للمراة اللي لوحدها

رابط هذا التعليق

جئت الى دبي لاعمل فى محل كوافيرة الذى تديره مصرية ايضا وتساندها امراة امراتية والاقامة توفرها صاحبة المشغل ... مسكينة تحدثت ودموعها تنهمر

فتبل خمارها ....تقول : ساومتنى صاحبة المشغل على شرفى وعندما رفضت ضربت ابنتى الصغيرة وهددتنى بابلاغ الشرطة اننى سرقت محلها....

وتقول انها خائفة ان تبلغ عن صاحبة المشغل لانها مسنودة ويبدو انها تدير المكان للدعارة

هي الناس ف مصر ........ بطلت تفهم خلاص

الناس ف الخليج بتفكر بالطريقة دي:

اي واحدة طالعة من غير راجلها .. فهي صيد سهل المنال الي ان يثبت العكس

اي واحدة و لو معاها راجلها و رايحة تشتغل ف الكوافيرات و المساج فهي ستعمل ف الدعارة الي ان يثبت العكس ايضا

المهم

خليها تروح القسم و تعمل محضر بالكلام ده قبل صاحبة المحل ما تعرف حتي

و الشرطة هتضبطلها الموضوع ... الا ... لو عجبت طويل العمر طبعا

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

اي واحدة و لو معاها راجلها و رايحة تشتغل ف الكوافيرات و المساج فهي ستعمل ف الدعارة الي ان يثبت العكس ايضا

المهم

كلامك زي الفل يابشمهندس ربنا يفتح عليك والناس تفهم بقا

قال الإمام مالك "ياله من دين لو أن له رجال"

رابط هذا التعليق

أنا مستغربة

افرض ان جوزها ميت وهى مضطرة تصرف على اولادها.... افرض انها من بيئة لم تسمح لها الظروف باتمام دراستها.... افرض انه ليس لها احد فى هذا

العالم ... انا مش فاهمة ....لماذا لا نستطيع ان نرى أبعد من شراك نعلنا .. من للمساكين والمحرومين والفقراء ومن ولدوا فى بيئة أمية .. أليس من

حقهم ان يطعموا أبناءهم.... والسؤال الآخر هل كل الرجال ينفذون تعاليم الاسلام باعطاء المراة حقها من الميراث ام ان هناك الكثيرين منهم عند وقت

الجد مقتنعون انه ليس لهن حق بشيئ...

السؤال الآخر : هل نعتقد انه لو ان المجتمع موفر الى هذه المراة حياة كريمة هل ستسعى لمثل هذا العمل وتعرض نفسها لما لا تعرف

فمن أى منطلق نتحدث ؟؟

اتقوا الله .... هذه امرأة جاءت تسعى وراء رزق شريف وعندما وقعت فى شراك الصيادون وهن نساء مثلها تخلى الجميع

والسؤال هو : هل المجتمع يوفر للنساء الفاسدات الحرية و يجرم النساء الشريفات لسفرهن بدون محرم

فاى منا لم تاتى زوجته له فى الغربة وحدها دون محرم....هل هذه هى قضيتنا هنا ؟

ام القضية الاساسية هى كيف تحدث مثل هذه الامور فى بلادنا العربية؟ وهل عصابات الاتجار بالبشر حقيقة واقعة ؟ وكيف نستطيع الاخذ على ايدى المجرمين؟

رابط هذا التعليق

فى الخليج اى واحدة طالعة من غير راجلها صيد سهل.......امممممممممم

دا فين بالضبط؟؟؟ السعودية ولا قطر والامارات .. ارجو ان توضح لى؟

انا اهو امراة وعايشة فى الامارات وبشوف انه حتى المتببرجات هنا آمنين ومش صيد سهل ابدا ولا بشوف العيون المستذئبة كما كان الحال فى السعودية

ولا اقول ان السعودية اسوء ولكن اقول ان فيه اماكن مخصوصة فى الامارات للحاجات دى كما فى مصر فايه اللى يخلى رجل يجرى وراء امراة فى الشارع

ويترك الراقصة التى ترقص فى اماكن اللهو

الكلام ده فيه كثير من الصحة على الرغم انى رأيت نساء شريفات يعملن فى هذه الاماكن وخلى بالك الكوافير هنا ممنوع يشغل راجل يعنى مكان منعزل

عن الرجال

المهم

هو ده فعلا الكلام اللى قلته لها رغم انها كانت خايفة تروح لكن شجعتها ....اعتقد الشرطة مكان امن جدا ومفيهوش حاجة اسمها تعجب طويل العمر

طويل العمر لو عايز يمشى عوج هيروح الكباريه وش هيبص للفقيرات ... والاجنبيات على اقفى من يشيل...والنار متاحة للجميع

رابط هذا التعليق

ان شاء الله بالليل اعرف ارد علي حضرتك

بس من فضلك تهدي التووووووون شوية

بليز يعني

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

عمل البنت ف بلد غير بلدها شيئ فيه نقاش لكن المشكلة بتتعقد لما البنت بتكون عربية وبتعمل في بلد عربي

من الاخر عالمنا العربي يفتقد لثقافة العمل فما بالك لو فتاة عربية ، للاسف الشديد جنسية الفتاة تحدد او جنسية الولد صدقيني لو البنت ده اجنبية من الجنسيات المحترمة خلي حد يكلمها ف السعودية او اي بلد وفيه ناس بتحب انها تفسد الصالح بتجد فيها متعة يعني بدل ما يروح ملهى ليلي بيستمتع ف مضايقة خلق الله

ده طبيعة عند بعض الناس غير الاسوياء

لكن للاسف الشديد نظرة مجتماعتنا العربية للفتاة المغتربة ليست هي بالنظرة الصحيحة

احنا بنتكلم ع مجتمع بينظر للبنت لو عاشت لشقه لوحدها ف بلدها نظرة ريبة فما بالك لو سافرت لبلد اخرى

لا نعيب الفتاة لكن هذه هي ظروف المجتمع المحيط ولان صاحبة المحل شايفاها لشديد الاسف مصرية اه ده جزء كبير وصلنا لمرحلة من عدم الاهتمام بمصريتنا

ولسان حالها ده مصرية هتعمل ايه ؟؟؟ لان مابقاش لنا كبير فلازم نجيب حقنا بنفسنا وبقى الكل بينظر لمصر واي قادم منها نظرة مش كويسة

فكرة العمل الشريف والحلال غير مقيمة ف عالمنا العربي لافتقادهم ثقافة العمل

رابط هذا التعليق

ظالاهر أن المواضيع تداخلت شوية مابين شرعية خروج المرأة والسفر للعمل في البلاد العربية وبين ثقافة العمل في هذه البلاد وبين الظروف المجتمعية المحيطة بالمرأة

وعلى العموم أنا ما أريد التحدث إلا في نقطة واحدة فقط من كل هذه النقاط ألا وهي :

هل العقل والدين والمنطق يقبلوا أن واحدة تسافر في دولة غريبة عن الدولة اللي فيها أهلها وناسها علشان تعمل لكسب المال؟

وهل ننتظر لهذه المرأة ألا تتعرض لإيذاء؟

بالنسبة للسؤال الأول أظن أن الموضوع كله عبارة عن أعتقاد غير سليم من الناحية الشرعية في أن المرأة التي تعول مثلا وليس لها من يصرف عليها مش هتلاقي رزق ليها في بلدها وده كلام مش صحيح لأن اللي بيرزق هو الله وأنا عارف أن اللي هيرد عليا دلوقتي هيقول أنت بتدعو للتواكل وعدم السعي ، لأ أن بدعو للسعي وطلب الرزق ولكن بالضوابط الشرعية التي حدها لنا الله ورسوله وإلا فما لزوم الدين لو هنحكم عقلنا في كل حاجة (أنا عاوز حد في الدنيا يثبتلي أن في أمرأة خرجت على عهد النبي علشان تطلب الرزق في بلد تانية) وده مع أن البلاد كلها كانت بلد واحدة وتحت راية قائد واحد ، أظن هتقولو لأن ده كان مجتمع سليم مفهوش جشع وهرد عليكم بأن بالعكس ربنا ذكر أن في مدينة رسول الله نفسها كان في منافقين وأمر النساء بالتحديد لأخذ الحذر منهم بس هو الموضوع كله أعتقاد.

ثانيا بالنسبة للسؤال الثاني (وهل ننتظر لهذه المرأة ألا تتعرض لإيذاء؟) أظن أن الأجابة على السؤال ده في موضوع لسه جديد في المنتدى من يومين بس فيه راجل بيقول يعمل أيه لو أتعرض لأعتداء داخل دولة عربية (ده الراجل) فما بالك بالمرأة ..

والله المستعان

أنا مستغربة

افرض ان جوزها ميت وهى مضطرة تصرف على اولادها.... افرض انها من بيئة لم تسمح لها الظروف باتمام دراستها.... افرض انه ليس لها احد فى هذا

العالم ... انا مش فاهمة ....لماذا لا نستطيع ان نرى أبعد من شراك نعلنا .. من للمساكين والمحرومين والفقراء ومن ولدوا فى بيئة أمية .. أليس من

حقهم ان يطعموا أبناءهم.... والسؤال الآخر هل كل الرجال ينفذون تعاليم الاسلام باعطاء المراة حقها من الميراث ام ان هناك الكثيرين منهم عند وقت

الجد مقتنعون انه ليس لهن حق بشيئ...

السؤال الآخر : هل نعتقد انه لو ان المجتمع موفر الى هذه المراة حياة كريمة هل ستسعى لمثل هذا العمل وتعرض نفسها لما لا تعرف

فمن أى منطلق نتحدث ؟؟

اتقوا الله .... هذه امرأة جاءت تسعى وراء رزق شريف وعندما وقعت فى شراك الصيادون وهن نساء مثلها تخلى الجميع

والسؤال هو : هل المجتمع يوفر للنساء الفاسدات الحرية و يجرم النساء الشريفات لسفرهن بدون محرم

فاى منا لم تاتى زوجته له فى الغربة وحدها دون محرم....هل هذه هى قضيتنا هنا ؟

ام القضية الاساسية هى كيف تحدث مثل هذه الامور فى بلادنا العربية؟ وهل عصابات الاتجار بالبشر حقيقة واقعة ؟ وكيف نستطيع الاخذ على ايدى المجرمين؟

رابط هذا التعليق

ظالاهر أن المواضيع تداخلت شوية مابين شرعية خروج المرأة والسفر للعمل في البلاد العربية وبين ثقافة العمل في هذه البلاد وبين الظروف المجتمعية المحيطة بالمرأة

وعلى العموم أنا ما أريد التحدث إلا في نقطة واحدة فقط من كل هذه النقاط ألا وهي :

هل العقل والدين والمنطق يقبلوا أن واحدة تسافر في دولة غريبة عن الدولة اللي فيها أهلها وناسها علشان تعمل لكسب المال؟

وهل ننتظر لهذه المرأة ألا تتعرض لإيذاء؟

بالنسبة للسؤال الأول أظن أن الموضوع كله عبارة عن أعتقاد غير سليم من الناحية الشرعية في أن المرأة التي تعول مثلا وليس لها من يصرف عليها مش هتلاقي رزق ليها في بلدها وده كلام مش صحيح لأن اللي بيرزق هو الله وأنا عارف أن اللي هيرد عليا دلوقتي هيقول أنت بتدعو للتواكل وعدم السعي ، لأ أن بدعو للسعي وطلب الرزق ولكن بالضوابط الشرعية التي حدها لنا الله ورسوله وإلا فما لزوم الدين لو هنحكم عقلنا في كل حاجة (أنا عاوز حد في الدنيا يثبتلي أن في أمرأة خرجت على عهد النبي علشان تطلب الرزق في بلد تانية) وده مع أن البلاد كلها كانت بلد واحدة وتحت راية قائد واحد ، أظن هتقولو لأن ده كان مجتمع سليم مفهوش جشع وهرد عليكم بأن بالعكس ربنا ذكر أن في مدينة رسول الله نفسها كان في منافقين وأمر النساء بالتحديد لأخذ الحذر منهم بس هو الموضوع كله أعتقاد.

ثانيا بالنسبة للسؤال الثاني (وهل ننتظر لهذه المرأة ألا تتعرض لإيذاء؟) أظن أن الأجابة على السؤال ده في موضوع لسه جديد في المنتدى من يومين بس فيه راجل بيقول يعمل أيه لو أتعرض لأعتداء داخل دولة عربية (ده الراجل) فما بالك بالمرأة ..

والله المستعان

ياما والله شفنا نساء محترمات وبيشتغلوا بره لوحدهم ومافيش اى خوف عليهم الموضوع مش موضوع متسافرش وخلاص الموضوع هو ايه الظروف المحيطة بالمراة دى

عندك مثلا امراة لاتجد ما تطعم به اولادها وسيضطرها الوضع فى بلادها انها تمشى بطال علشان ولادها ميجوعوش فهنا بيبقى درء المفاسد مقدم على جلب المصالح وبعدين فيه امثلة كثيرة على نساء محترمات دكاترة وصيادلة ومدرسات بيعملوا فى الخارج وزى الفل عندك مثلا لماضة بتشتغل هنا ولوحدها وارجل من ميت راجل

عايز بقى تطبق ايامنا دى على عهد الرسول والرسول بنفسه قال

ياتى على الناس زمان تسافر من الحيرة إلى مكة لا تخشى إلا الله والذئب على غنمها

او كما قال...المهم هنا ان الرسول كان عارف ان المراة هتسافر لوحدها فى زمن آت المهم اننا نشغل عقلنا كما فى الحديث هل فيه خوف عليها ام لا

لان الرسول فى الحديث مقالش هتسافر لوحدها اوعو تخلوها تطلع حتى لو امان ...لا قال هتسافر لانه هيكون فيه امان ...فياريت منخدش النصوص اللى تعجبنا ونرمى الباقى

الموضوع هنا اللى بنتكلم فيه بنتكلم عن المرأةةة الغافلة الغير متعلمة ماذا تفعل اذا وصل بها الحال ان اضطرت للسفر للعمل فى مثل هذه الاعمال زى المشغل الكوافير وغيره هو ده اسؤال عشان نبقى محددين ومنعممش

واظن ان عمرنا ما سمعنا عن واحدة متعلمة سافرت برة واضحك عليها او اجبرت لعمل شئ لا تريده فزيها زى الراجل

بالنسبة للى بيقول ان الراجل بيتعرض لمضايقات فى السعودية يعمل ايه

والله انا ست وكنت عايشة فى السعودية مع زوجى واولادى وخالى وصلنى مرة لغاية البيت بالسيارة لان كنت بجيب ابنى من المدرسة وجوزى فى الشغل وبعدين وانا طالعة على السلم واحد مجرم كان مترصدلى فى الداخل ..طلع ورايا على السلم يتسحب ..انا قبليها بكام يوم كنت سامعة عن تحرشات وسط البلد اللى حصلت فى مصر وكنت مشحونة غضب ...

المهم ان اللمجرم ده حط ايده على كتفى وانا محسيتش بنفسى ادورت وهات ياتلطيش وكل اللى على لسانى باعلى صوتى ...حسبى الله يا كلب ...بعدين هو متخيلش انه يتضرب الضرب ده طبعا دا غضب مكبوت وتوفيق من الرحمن ..لقيته مذهول وانا لسه غضبانه جريتت وراه فى الشارع وهو فريره ووقفت العربيات عشان يلحقوه وبعدين بلغت فى الشرطة..,قالولى احنا بندور عليه بقالنا فتره ومش لاقينه ...انتى انتقمتى لكل الستات اللى سبقوكى ههههههههه

طبعا لو واحد اتعرضلى فى السعودية هضربه ومحدش هيكلمنى لان الست لييها احترامها فى السعودية وطالما انا ماشية محترمة ولابسة يبقى احط صباعى فى عين اتخن تخين

انما الراجل لو حد ضربه فى الشارع مضمنش لسيادته ان حد ههيقف جنبه وخصوصا اذا كان مصرى

تم تعديل بواسطة قطرة ندى
رابط هذا التعليق

قطرة ندى الست اللى بتحكى عنها لازم ما تبينش انها خايفة

لان بكدة بتورى صاحبة المشغل او الكوافير انها ضعيفة

لازم تبقى متاكدة ان مفيش حد يقدر يجبرها على شىء

مفيش شغل و فيه حاجات مش كويسة يبقى تروح قسم الشرطة و السفارة

احنا مش فى غابة و الست صاحبة المشغل مش هتجبرها تعمل اى حاجة حتى بالتهديد طالما هى مش عايزة

الدنيا مش سايبة و لا فى عصر افلام زمان

لازم تفهميها تجمد و ما تضعفش و ما تستسلمش لتهديد اى مخلوق

و ربنا معاها و هيقويها :roseop:

رابط هذا التعليق

المهم

يعنى ايه يا يشمهندس من غير راجلها

شخصية الست هى اللى بتحدد ازاى التعامل معاها

مش وجود راجلها

افرض زوجها مش موجود متوفى او مطلقة او اى ظرف تانى

خلاص الست تموت و الدنيا حواليها تبقى غابة و المفترسين كتيير

رابط هذا التعليق

انا عاوز ارد عليكم بالتفصيل

و اناقشكم ف الكلام كله

لكن فعلا مش قادر ... مجهد جدا جدا ..... ده اولا

هنتطرق لابواب كتير خلال النقاش و انا مش عاوز كده ... ده ثانيا

ف باختصار

انا قلت الناس ف الخليج ... مقلتش انا ... بتفكر كده و ده من واقع معايشتي للناس ف الخليج فترات طويلة و انتقالي بين دوله

و ارائي الشخصية ... تخصني انا قبل اي حد

انا شخصيا مؤمن ان الحرة لو زرعوها ف فدان رجالة ميتخافش عليها

و مؤمن ان الحريم متتحرسش ...

يعني اللي عايزه الشر ... هتعمله.... هتعمله

انما ده ميمنعش اني رافض مبدأ السفر من غير محرم

و بالنسبة للاخت صاحبة المشكلة

ربنا يعينها ... ده اولا

لكن

مفيش مخلوق ع الارض يقدر يخلي واحدة تبيع نفسها ... وضحت ولا لسه...؟

و اخيرا

من كان رزقه علي الله ..فلا يحزن

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

و اناقشكم ف الكلام كله

ف باختصار

انا قلت الناس ف الخليج ... مقلتش انا ... بتفكر كده و ده من واقع معايشتي للناس ف الخليج فترات طويلة و انتقالي بين دوله

ربنا يعينها ... ده اولا

لكن

و اخيرا

عفوا ..يابشمهندس أما أنا فضد سفر المرأة وعملها بمفردها في بلد غريبة عن بلاد أهلها، وعقيدتي في ذلك أنها لو جلست في بلدها ووسط أهلها حتى في ظل ظروف صعبة كوفاة الزوج وعدم وجود عائل فسيتولى أمرها خالقها إن هي أحسنت التوكل عليه (ومتقوليش الناس بقيت زي الوحوش في بلدها)

على العموم أظنكم هتقولوا عليا صعيدي رجعي متشدد.. قولوا براحتكم ولكن هذا قولي الذي أدين إلى الله به، وهذا ماتربيت عليه بل قولوا ماتربينا عليه (ولكنكم نسيتم) وهذه عاداتي وتقليدي وقيمي..

وبالنسبة لقطر الندى اللي بتستشهد بكلام النبي "والله ليتمنّ الله هذا الأمر حتى يسير الراكب من صنعاء إلى حضرموت لا يخشى إلا الله والذئب على غنمه، ولكنكم تستعجلون" هذا كلام مجمل يأتي البيان بتفصيله في الكتاب والسنة بأحكام السفر وما إلى ذلك، ثم بالله عليكي هل سياق الحديث يعني أنه يسمح للمرأة في هذا الزمان الغابر أن تسافر وتقيم بمفردها في بلاد غريبة..

ربنا يرضا عننا جميعا ويحرسنا بعنايته

رابط هذا التعليق

و اناقشكم ف الكلام كله

ف باختصار

ربنا يعينها ... ده اولا

لكن

و اخيرا

عفوا ..يابشمهندس أما أنا فضد سفر المرأة وعملها بمفردها في بلد غريبة عن بلاد أهلها، وعقيدتي في ذلك أنها لو جلست في بلدها ووسط أهلها حتى في ظل ظروف صعبة كوفاة الزوج وعدم وجود عائل فسيتولى أمرها خالقها إن هي أحسنت التوكل عليه (ومتقوليش الناس بقيت زي الوحوش في بلدها)

على العموم أظنكم هتقولوا عليا صعيدي رجعي متشدد.. قولوا براحتكم ولكن هذا قولي الذي أدين إلى الله به، وهذا ماتربيت عليه بل قولوا ماتربينا عليه (ولكنكم نسيتم) وهذه عاداتي وتقليدي وقيمي..

وبالنسبة لقطر الندى اللي بتستشهد بكلام النبي "والله ليتمنّ الله هذا الأمر حتى يسير الراكب من صنعاء إلى حضرموت لا يخشى إلا الله والذئب على غنمه، ولكنكم تستعجلون" هذا كلام مجمل يأتي البيان بتفصيله في الكتاب والسنة بأحكام السفر وما إلى ذلك، ثم بالله عليكي هل سياق الحديث يعني أنه يسمح للمرأة في هذا الزمان الغابر أن تسافر وتقيم بمفردها في بلاد غريبة..

انت كده بتطعن فى البخارى

روى الإمام البخاري رحمه الله فى صحيحه

كتاب المناقب ــ باب علامات النبوة فى الإسلام

قال البخاري حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحَكَمِ أَخْبَرَنَا النَّضْرُ أَخْبَرَنَا إِسْرَائِيلُ أَخْبَرَنَا سَعْدٌ الطَّائِيُّ أَخْبَرَنَا مُحِلُّ بْنُ خَلِيفَةَ عَنْ عَدِيِّ بْنِ حَاتِمٍ قَالَ

بَيْنَا أَنَا عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذْ أَتَاهُ رَجُلٌ فَشَكَا إِلَيْهِ الْفَاقَةَ ثُمَّ أَتَاهُ آخَرُ فَشَكَا إِلَيْهِ قَطْعَ السَّبِيلِ فَقَالَ يَا عَدِيُّ هَلْ رَأَيْتَ الْحِيرَةَ قُلْتُ لَمْ أَرَهَا وَقَدْ أُنْبِئْتُ عَنْهَا قَالَ فَإِنْ طَالَتْ بِكَ حَيَاةٌ لَتَرَيَنَّ الظَّعِينَةَ تَرْتَحِلُ مِنْ الْحِيرَةِ حَتَّى تَطُوفَ بِالْكَعْبَةِ لَا تَخَافُ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ قُلْتُ فِيمَا بَيْنِي وَبَيْنَ نَفْسِي فَأَيْنَ دُعَّارُ طَيِّئٍ الَّذِينَ قَدْ سَعَّرُوا الْبِلَادَ وَلَئِنْ طَالَتْ بِكَ حَيَاةٌ لَتُفْتَحَنَّ كُنُوزُ كِسْرَى قُلْتُ كِسْرَى بْنِ هُرْمُزَ قَالَ كِسْرَى بْنِ هُرْمُزَ وَلَئِنْ طَالَتْ بِكَ حَيَاةٌ لَتَرَيَنَّ الرَّجُلَ يُخْرِجُ مِلْءَ كَفِّهِ مِنْ ذَهَبٍ أَوْ فِضَّةٍ يَطْلُبُ مَنْ يَقْبَلُهُ مِنْهُ فَلَا يَجِدُ أَحَدًا يَقْبَلُهُ مِنْهُ وَلَيَلْقَيَنَّ اللَّهَ أَحَدُكُمْ يَوْمَ يَلْقَاهُ وَلَيْسَ بَيْنَهُ وَبَيْنَهُ تَرْجُمَانٌ يُتَرْجِمُ لَهُ فَلَيَقُولَنَّ لَهُ أَلَمْ أَبْعَثْ إِلَيْكَ رَسُولًا فَيُبَلِّغَكَ فَيَقُولُ بَلَى فَيَقُولُ أَلَمْ أُعْطِكَ مَالًا وَأُفْضِلْ عَلَيْكَ فَيَقُولُ بَلَى فَيَنْظُرُ عَنْ يَمِينِهِ فَلَا يَرَى إِلَّا جَهَنَّمَ وَيَنْظُرُ عَنْ يَسَارِهِ فَلَا يَرَى إِلَّا جَهَنَّمَ قَالَ عَدِيٌّ سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ اتَّقُوا النَّارَ وَلَوْ بِشِقَّةِ تَمْرَةٍ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ شِقَّةَ تَمْرَةٍ فَبِكَلِمَةٍ طَيِّبَةٍ قَالَ عَدِيٌّ فَرَأَيْتُ الظَّعِينَةَ تَرْتَحِلُ مِنْ الْحِيرَةِ حَتَّى تَطُوفَ بِالْكَعْبَةِ لَا تَخَافُ إِلَّا اللَّهَ وَكُنْتُ فِيمَنْ افْتَتَحَ كُنُوزَ كِسْرَى بْنِ هُرْمُزَ وَلَئِنْ طَالَتْ بِكُمْ حَيَاةٌ لَتَرَوُنَّ مَا قَالَ النَّبِيُّ أَبُو الْقَاسِمِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُخْرِجُ مِلْءَ كَفِّهِ

تم تعديل بواسطة قطرة ندى
رابط هذا التعليق

و اناقشكم ف الكلام كله

ف باختصار

ربنا يعينها ... ده اولا

لكن

و اخيرا

انت كده بتطعن فى البخارى

قال البخاري حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحَكَمِ أَخْبَرَنَا النَّضْرُ أَخْبَرَنَا إِسْرَائِيلُ أَخْبَرَنَا سَعْدٌ الطَّائِيُّ أَخْبَرَنَا مُحِلُّ بْنُ خَلِيفَةَ عَنْ عَدِيِّ بْنِ حَاتِمٍ قَالَ

بَيْنَا أَنَا عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذْ أَتَاهُ رَجُلٌ فَشَكَا إِلَيْهِ الْفَاقَةَ ثُمَّ أَتَاهُ آخَرُ فَشَكَا إِلَيْهِ قَطْعَ السَّبِيلِ فَقَالَ يَا عَدِيُّ هَلْ رَأَيْتَ الْحِيرَةَ قُلْتُ لَمْ أَرَهَا وَقَدْ أُنْبِئْتُ عَنْهَا قَالَ فَإِنْ طَالَتْ بِكَ حَيَاةٌ لَتَرَيَنَّ الظَّعِينَةَ تَرْتَحِلُ مِنْ الْحِيرَةِ حَتَّى تَطُوفَ بِالْكَعْبَةِ لَا تَخَافُ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ قُلْتُ فِيمَا بَيْنِي وَبَيْنَ نَفْسِي فَأَيْنَ دُعَّارُ طَيِّئٍ الَّذِينَ قَدْ سَعَّرُوا الْبِلَادَ وَلَئِنْ طَالَتْ بِكَ حَيَاةٌ لَتُفْتَحَنَّ كُنُوزُ كِسْرَى قُلْتُ كِسْرَى بْنِ هُرْمُزَ قَالَ كِسْرَى بْنِ هُرْمُزَ وَلَئِنْ طَالَتْ بِكَ حَيَاةٌ لَتَرَيَنَّ الرَّجُلَ يُخْرِجُ مِلْءَ كَفِّهِ مِنْ ذَهَبٍ أَوْ فِضَّةٍ يَطْلُبُ مَنْ يَقْبَلُهُ مِنْهُ فَلَا يَجِدُ أَحَدًا يَقْبَلُهُ مِنْهُ وَلَيَلْقَيَنَّ اللَّهَ أَحَدُكُمْ يَوْمَ يَلْقَاهُ وَلَيْسَ بَيْنَهُ وَبَيْنَهُ تَرْجُمَانٌ يُتَرْجِمُ لَهُ فَلَيَقُولَنَّ لَهُ أَلَمْ أَبْعَثْ إِلَيْكَ رَسُولًا فَيُبَلِّغَكَ فَيَقُولُ بَلَى فَيَقُولُ أَلَمْ أُعْطِكَ مَالًا وَأُفْضِلْ عَلَيْكَ فَيَقُولُ بَلَى فَيَنْظُرُ عَنْ يَمِينِهِ فَلَا يَرَى إِلَّا جَهَنَّمَ وَيَنْظُرُ عَنْ يَسَارِهِ فَلَا يَرَى إِلَّا جَهَنَّمَ قَالَ عَدِيٌّ سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ اتَّقُوا النَّارَ وَلَوْ بِشِقَّةِ تَمْرَةٍ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ شِقَّةَ تَمْرَةٍ فَبِكَلِمَةٍ طَيِّبَةٍ قَالَ عَدِيٌّ فَرَأَيْتُ الظَّعِينَةَ تَرْتَحِلُ مِنْ الْحِيرَةِ حَتَّى تَطُوفَ بِالْكَعْبَةِ لَا تَخَافُ إِلَّا اللَّهَ وَكُنْتُ فِيمَنْ افْتَتَحَ كُنُوزَ كِسْرَى بْنِ هُرْمُزَ وَلَئِنْ طَالَتْ بِكُمْ حَيَاةٌ لَتَرَوُنَّ مَا قَالَ النَّبِيُّ أَبُو الْقَاسِمِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُخْرِجُ مِلْءَ كَفِّهِ

أنت ذكرتي نص حديث مهم بس ماشاء الله باين عليكي حريصة على إظهار حجتك وأنا أحييكي والله على هذا بارك الله فيكي أنكي تتحري الدليل على ماتقولين،ولكن لو أردتي أن تكوني أمينة مع نفسك ومع من حولك أن تتحري هذه المسألة بشكل علمي في الرابطين

http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.p...%D9%DB%ED%E4%C9

http://saaid.net/Doat/almosimiry/23.htm

وعلى فكرة كل اللي بيناقش المسألة بيناقش هل هي تجوز في الحج والعمرة ومشوفتش حد بيناقشها في موضوع السفر للعمل والإقامة

وعاوز أقولك كمان أن زوجتي لما جتلي في السفر جتلي من غير محرم، يعني أنا مش بعترض على أن سفر المصلحة بغير محرم يجوز على أحد أقوال أهل العلم،ولكنه سفر وليس إقامة بدون محرم.. والله أعلم

رابط هذا التعليق

و اناقشكم ف الكلام كله

ف باختصار

ربنا يعينها ... ده اولا

لكن

و اخيرا

انت كده بتطعن فى البخارى

أنت ذكرتي نص حديث مهم بس ماشاء الله باين عليكي حريصة على إظهار حجتك وأنا أحييكي والله على هذا بارك الله فيكي أنكي تتحري الدليل على ماتقولين،ولكن لو أردتي أن تكوني أمينة مع نفسك ومع من حولك أن تتحري هذه المسألة بشكل علمي في الرابطين

http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.p...%D9%DB%ED%E4%C9

http://saaid.net/Doat/almosimiry/23.htm

وعلى فكرة كل اللي بيناقش المسألة بيناقش هل هي تجوز في الحج والعمرة ومشوفتش حد بيناقشها في موضوع السفر للعمل والإقامة

وعاوز أقولك كمان أن زوجتي لما جتلي في السفر جتلي من غير محرم، يعني أنا مش بعترض على أن سفر المصلحة بغير محرم يجوز على أحد أقوال أهل العلم،ولكنه سفر وليس إقامة بدون محرم.. والله أعلم

اجزت لزوجتك ان تسافر بدون محرم لما احتجت لكده مع ان الحديث اللى اوردته بيقول لا تسافر مش لا تقيم

ولم تجز لها الاقامة لان لم يمر احد من قريباتك بظرف يستدعى ذلك

طب اشمعنى

انا رايى ان الدين بحره واسع والموضوع عايز بحث فى الفقه كبير مش مجرد ممنوع ومسموح

تم تعديل بواسطة قطرة ندى
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      ما الذى يحدث فى غزة ومن المسئول عن تلك المهزلة الإنسانيةكيف وصلت القضية الفلسطينية لهذا النفق المظلملماذا تعرض المقال كاملاً
    • 62
      هذا نص اتفاقية كامب ديفد التى فقدت مصر بها شرفها بعقد اتفاق . نلاحظ العسل فى الاول والسم بعدين وكانت مصر واسرائيل قد وقعتا اتفاقية سلام عام1978 بعد حرب اكتوبر المجيدة و هذا نص الاتفاقيه: ان حكومة جمهورية مصر العربية وحكومة دولة اسرائيل اقتناعا منهما بالضرورة الماسة لاقامة سلام عادل وشامل ودائم فى الشرق الاوسط وفقا لقرارى مجلس الامن رقم 242 و 338 اذ تؤكدان من جديد التزامهما باطار السلام فى الشرق الاوسط المتفق عليه فى كامب ديفيد فى سبتمبر 1978 واذ تلاحظان ان الاطار المشار إليه انما قصد به ان
  • أضف...