اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

البرمجة وما أدراك ما البرمجة

الجدار

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اسف لانى طولت عليكم لكن كنت مشغول الايام اللى فاتت دى

وشكرااااا لكم كتير على النصائح واللينكات

انا فعلا الان تايه بجد

وكمان خايف ادخل فى الموضوع وايطلع حماس وبس

انا من ايتدائى وكان الاهل يتوقعون ليا مستقبل باهر

وكانو بيطلقو عليا المخترع وكنت بعمل حاجت اكبر من سنى وارسم مخططات وكدة

لكن للاسف الثانويه :sad:

ولما دخلت الكليه تقريبا جالى غسيل مخ ونسيت كل حاجه

ولما اتخرجت واشتغلت جالى حنين تانى

وقريت عن الميكركنترول وحبيته وهكذا

المهم انا من صغرى بحب الالكترونيات فعلا دى حقيقه الى الان

انا قريت على السى شويه وان شا الله ابد فيها

رابط هذا التعليق

• الردود 127
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

• بعد 4 شهور...

السلام عليكم

هل فى علاقة بين المحاسبة والبرمجة

يعنى هستفيد من البرمجة حاجة فى شغلى ولا دى حاجة ودى حاجة تانية خالص وانا مش فاهم حاجة

اللهم يــامن أجــاب نوحــــــــــــا حين ناداه

ويامن كشف الضر عن أيوب في بلــــــواه

ويامن سمع يعقوب في شكــــــــــــــــــــواه

ورد إليه يوسف وأخـــــــــــــــــــــــــــــــــاه

وبرحمته أرتد بصيرا وعادت النور عيناه

اللهم آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

هل فى علاقة بين المحاسبة والبرمجة

يعنى هستفيد من البرمجة حاجة فى شغلى ولا دى حاجة ودى حاجة تانية خالص وانا مش فاهم حاجة

دي حاجه ودي حاجه ثانية خالص

بس هتفيدك المحاسبة في حاله واحده فقط فيما لو كنت بتبرمج برنامج محاسبي بيعمل حاسبات معقده فانت الوحيد الي هتبقى فاهم الدوال الخاصه بحساب مثلا معدلات الفائده او القسط المتناقص او الاهلاك او او وغيرها من المصطلحات المحاسبيه الي ميعرفهاش غير دارس المحاسبة والي مفروض ان البرنامج يقوم بيها وبالتالي هيتعاملوا معاها

يعني هي معرفه مش مهمه اوي ولكن اهوه هتبقى ميزه عشان متقولش ضيعت من عمري 4 سنين اتعلم محاسبة هدر ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

شكرا يا استاذة ضحى

ربنا يكرمك

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

مفيش اى مكان اقدر ادرب فيه بجانب دراستى للبرمجة (شوية دورات على ما قسم زى فيجول بيك و جافا و دوت نت .... الخ) ,, بحيث اشوف السوق بصورة افضل.

و عل فكرة انا بدرس برمجة لانها هواية بالنسبالى و نفسى اجرب اشتغل بيها و مع العلم مجال دراستى بعيدة تماما عن الكمبيوتر .

يا ريت لو اى حد مبرمج يقدر يساعدنى فى الموضوع دة

رابط هذا التعليق

و سؤال تانى معلش بتقل عليكم ..

هو لو خلصت الدورات دى الجافا و دوت نت و ..... الخ بالشهادات بتاعتهم .. هل ممكن الاقى فرصة عمل بسهولة و لا الموضوع صعب و على فكرة انا عندى 25 سنة

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

ياريت ياجماعة اللى عنده اى حاجة تخص oracle developer يرفعها

بس تكون اساسيات

سواء فيديو او كتب بس بردوا تبقى عربى

تحياتى

:roseop:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 12
      القصة الأولى • قصة الحزام الأسود بعد التدريبات الشاقة والطويلة استطاع أحد المتدربين في لعبة الدفاع عن النفس الحصول على الحزام الأسود ، وفي يوم الاحتفال بتسليمه الحزام الأسود وأمام الحضور سأل المدرب المتدرب قائلاً : ماذا يعني لك الحزام الأسود ، فأجاب : الحزام الأسود يعني أعلى مستوى في هذه اللعبة ، فقال له المدرب أنت لا تستحق هذا الحزام ، أذهب ثم عد العام القادم . وفي العام القادم وأمام الحضور سأل المدرب المتدرب قائلاً : ماذا يعني لك الحزام الأسود ، فأجاب : الحزام الأسود يعني القوة والثقة و
    • 6
      هل كان عبدالناصر محقا في كرهه وتحجيمه لتنظيم الإخوان المسلمين؟ تذكرت مافعله عبد الناصر ( الحليف السابق للإخوان ) والذي يبدوا انه كان يعرفهم جيدا حيث حاولوا استخدامه كما حاول هو استخدامهم، ولكنه كان أكثر حظا في التخلص من قياداتهم بحكم انه كان في السلطة المطلقة. للأسف يبدو أن السادات كان يتوسم فيهم خيرا حينما أعادهم للحياة السياسية وأخرحهم من المعتقلات والسجون سعيا لمصالحة وطنية، ولكنهم في المقابل أفرزوا كل الحماعات الإرهابية المسماة بالجهادية وكانوا عاملا مهما في إيجاد أرضية لنمو الجماعات السلف
    • 0
      الكلام ده مفيد جدا في تربية الأولاد وحتى في التعاملات اليومية وفي الاحتكاكات في الشغل والعيلة منقول بقلم الأخصائي النفسي / محمد أبو يوسف صفات البشر وكيفية التعامل معهم (برمجة عصبية). أولاً :الودود ذو الشخصية البسيطة كيف نتعامل معه ؟ 1. قابله بإحترام و حافظ على الإصغاء الجيد . 2. المحافظة على مناقشة الموضوع المطروح و عدم الخروج عنه . 3. حاول العمل على توجيه الحديث إلى الهدف المنشود . 4. تصرّف بجدية عند الحاجة . 5. حاول المحافظة على المواعيد ، و أفهمه مدى أهمية الوقت . [ خصائ
    • 5
      عايزين نعرف من الناس الخبرة و اللي على دراية بالوضع في المملكة عن فرص العمل في مجال الجرافيك و تصميم المواقع و برمجتها و هل هي متوفرة و رواتبها ايه نظامها. انا من اللي عرفته ان فرصها معقولة و رواتبها بتبدأ من 2500 في الشهر.
    • 0
      كتبت الباحثه فوزبنت عبد اللطيف كردي* الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وبعد فإن أمر البرمجة اللغوية العصبية بالنسبة للباحثين المهتمين بالوافدات الفكرية العقدية الفلسفية أمر بحث علمي، ونتائج دراسات تتبعية استقرائية لذا فهي تكشف كل يوم عن جوانب جديدة ، وتبرز أنواع من المخاطر المتخفية خلف المنافع بوضوح أكثر ، وقد يسّر الله – بفضله ومنه - لي ظروف متابعة البرمجة اللغوية العصبية منذ بدايات عرضها في بلادنا ، وأعان برحمته على مشاق بحث أصولها وجذورها ودراسة مضامينها وفلسفتها ، وفحص مخرجاتها وادع
  • أضف...