اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

البرمجة وما أدراك ما البرمجة

الجدار

Recommended Posts

ما شاء الله الموضوع اصبح مرجع للي عاوز يتعلم البرمجة من الالف الي الياء ..

تحياتي للجميع و فعلا موضوع قيم و يحتاج التثبيت ..

"إِنَّ اللَّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ"

قال صلى الله عليه وسلم : من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة، ومن يسر عن معسر يسر الله عليه في الدنيا والآخرة، ومن ستر مسلما ستره الله في الدنيا والآخرة، والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه ... رواه مسلم

رابط هذا التعليق

• الردود 127
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انا شايف ان الموضوع داخل على احتراف الكمبيوتر بصفة عامة فاذا امكن حد من المشرفين ساعدنا في تغيير اسم الموضوع الى احتراف الكمبيوتر اذا كان الاخ جدار موافق

وممكن اذا كان فيه هنا حد من الاخوة محترف حاجة غير التعامل مع قواعد البيانات بشاركنا ونحاول نشرح بالتسليل المنطقي وبصورة علمية ايه هي الخطوات العملية لكل اتجاه

يعني مثلا محدش هنا اتكلم خالص عن برامج الويب ودي على فكرة بقت مطلوبة دلوقت اكتر فما رأي الاخوة الأفاضل

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

جزاك الله كل خير على كلامك الطيب ..

بالنسبة لاني افتح موضوع لتعلم الجافا فالفكرة دي كانت في بالي من فترة لكن تراجعت عنها لعدة اسباب ..

على راسها اني وجدت وللاسف وقتي لن يسمح بمتابعة موضوع زي كده واني اضطر اكتب الاكواد واعدلها وانزل صور او مرفقات في المنتدى واحد ملخصات وشرح ووو.. بينما لو الموضوع على الايميل بيكون اسهل بكتير خاصه لو المتابع شخص واحد او شخصين وبالتالي اسئلتهم او استفساراتهم هيبقى مقدور عليها بينما لو موضوع كامل صعب اني افتحه كده واتركه بدون ماالتزم باجابة الاستفسارات او الردود وماشابه ..

على كل حال الموضوع في بالي الى الآن وحطاه ضمن الخطة اني باذن الله و( يوما ما ) هنزل موضوع خاص بشرح الجافا بس ربنا يصلح الحال ويتوافر لي الوقت للمتابعه ..

وبالمناسبة انا سعيده جدا بان حضرتك بدأت وربنا يسهل يارب وتنجز في وقت قريب .. وعلى فكرة ماتعاني منه هو احد عيوب البرمجه .. فانا زيك بالظبط لو شغاله في برنامج فعلا مش مجازا مبنامش .. وممكن اكون خلاص بدأت اروح في النوم وتقفز لذهني فكرة عن حاجه كانت محيراني في طريقة التنفيذ واقوم من نومي واقعد اشتغل فيها وممكن اصلا انسى انا كنت قايمه عشان ايه او ايه الفكره وبدلا منها اعمل فكرة تانيه خالص او جزء تاني من البرنامج ..

هي بتشغل مخك على اقصى درجه فيه وبالتالي ممكن تروح تنام متعرفش لان مخك مش قادر ( يفصل ) .. الحكاية دي بتحصل معايا لو قعدت ( اشحذ ) ذهني فترة طويلة وانهمكت في عمل ياخذ كل تركيزي .. بعدها وحتى لو خلصت الي ورايا بلاقي نفسي مش عارفه افكر غير في الي كنت بشتغل فيه وبحس فعلا ان عقلي شغال على الطاقة القصوى عارف في حاله زي كده بعمل ايه ؟ بروح اصلي واطول في السجود عشان اوقف دوران الدينامو بدال مايفوت مني .. .. ملهاش حل تاني ..

ومنتظره تطبيقك ومتاكده باذن الله هيكون مميز

ربنا يكرمك ويباركلك في وقتك إن شاء الله

أنا معلش متأخر شوية أنا حاولت أنصب الجافا SE لكن مارضاش ينزل على الكمبيوتر

انا شغال على Windows 7 فمش عارف بصراحة ده عيب ايه؟

لو عند حضرتك أي فكرة يا ريت تفيديني لأني واقف في نص الفصل التاني ومش عارف أكمل

وألف شكر لتعبك معايا :ninja:

رابط هذا التعليق

بعد اذن مدام ضحى

مصطفى باشا عامل اية يا كبير ؟

انت بتسطب ال JDK Java Development Kit

طريقة تنصيبة

/?nqlzjl1jjml

JDK

http://java.com/en/download/index.jsp

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

طب لمن يسأل عن ال

visio

واشباهه من ال UMl

من الاخر انت بتبني ال class والاطار الرئيسي للعمل المتغيرات وممكن تخليه يحوله لكود

c++ , vb

وغيره

معلش تاني بقى بالراحة علشان الناس اللي على أدهم

محتاجين توسع شوية في الشرح

انا كنت فاكر أن الـ VISIO بيستخدم لتخطيط المشروعات أو للـ Root cause analysis

بس جديدة فكرة تحويل لأكواد دي معلش حنتعبك :rolleyes:

رابط هذا التعليق

جدار باشا معلش غيبت شويه عن البوست لاني كنت مسافر

قلي انت فين برا مصر ؟ لو في الرياض انا ممكن اقابلك ونقعد مع بعض شويه ان شاء الله

حمد الله على السلامة

للاسف يا ريتني كنت في الرياض

انا في الكويت يا هندسة

ربنا يكرمك يا باشا

هو كل الناس الحلوة في السعودية ولا إيه؟؟؟ cl:

جزاك الله خير على الشعور الطيب ده :rolleyes:

رابط هذا التعليق

لو حابين نتكلم عن الشبكات فده قصة اخرى ودي اتوقع عايزة موضوع لوحده بس هاحاول اختصر على قد ما اقدر

الموضوع ان احنا عندنا شركة كبيرة مثلا 1000 موظف

خلونا نقول كل موظف محتاج كمبيوتر ومحتاج طابعة ومحتاج النت

اذا مكنش في شبكة داخلية

كل موظف على هنجيبله جهاز يكون عليه شغله كله وهنشتريله طابعة وممكن يكون بيحتاج اكتر من نوع يعني الوان ليزر وطابعة خرايط وخلافه

ده غير ان خط نت لكل واحد

والملفات لو مفيش شبكة يبقى محتاجين ننقل الملفات بفلاش او اسطوانة او غيرها من وسائط التخزين

طيب اذا كان في شبكة

الدنيا بتتغير

ممكن كل 3 او اربع موظفين او يمكن 10 على طابعة واحدة

يعني بدل 1000 طابعة بقو 100 ويمكن اقل

ومعناها عبء صيانتها هيبقى اقل وده هيوفر فلوس ووقت

كمان

ممكن اكتر من موظف يستخد الجهاز او حتى يروح لجهاز تاني وبرضه يلاقي ملفاته

يبقى احنا اتشاركنا في الموارد مما ينعكس على التكلفة

كمان تبادل الملفات اسهل

طيب الدنيا دي محتاجة حد يديرها ليه علشان مين يقدر يشو الطابعة دي ويستخدمها والملفات دي مين يقدر يشوفها ومين لأ مثلا لأنها سرية

كل دي مهمات مدير الشبكة

يعني ده المعلم اللي بيخطط الناس هتقدر تعمل ايه ومتاح لها ايه على الاجهزة

ودي اقل مسئولياته

غير كده

برامج الحماية من الفيروسات والاختراقات

ونسخ الملفات الدوري احتياطيا لاسترجاعها في حال الكوارث

كمان عليه انه يتأكد من اصستمرار الشبكة وعدم وجود مشاكل

وغيره حاجات كتير يعني من الأخر كل ما يخص الأجهزة والبيانات اللي عليها هو مسئول عنها

والناس دي انواع ومستويات

مستوى عليه بس انه يوصل الناس ببعض ويتأكد ان الشبكة شغاله زي بتوع ال ccna

ودول بيشتغلو على اجهزة cisco

وفيه مستوى اعلى منها وهي ccnp ودول الناس اللي في شركات كبيرة وعندها شبكات في اكتر من موقع

وناس بتتحكم وبتدير وبتدي صلاحيات ومسئولة عن كل البيانات ودول في الغالب mcse

ودول بتوع مايكروسوفت ودي حوالي سبع دورات

ودول كمان درجات

يعني واحد مسئول عن الملفات

واحد مسئول عن قواعد البيانات

واحد مسئول عن الايميلات في حال كانت الشركة لديها خادم خاص بالايميلاات

وكل الشهادات الكبيرة دي عبارة عن دورة او اكتر

وليها امتحانات معتمدة

وكل ما كان معاك حاجات اكتر في التخصص ده بتعلى اكتر

بس ارجع اقول ان المدير الشاطر محتاج يعرف شبكات وكمان برمجة ولو على خفيف لأن بتساعده في شغله

للحديث بقية

وبالمناسبة انا دراستي كانت mcse - ccna

وكمان

basic- c - c++ - vb 6 - vb.net - asp.net - java

a+

ده غير شوية حاجات على جنب صغيرة وحاجات متخصصة في شغلي في مجال sapi ودي على مستوى التطبيقات

بس خبرتي متواضعة شوية لأنها مش مجال عملي الفعلي

بسم الله ما شاء الله

داحنا معانا ناس عتاولة هنا والواحد مش واخد باله

ربنا يكرمك ويزيدك من العلم النافع

بصراحة شرح من الآخر مش عايزة كلام

ربنا يباركلك :rolleyes:

انا شايف ان الموضوع داخل على احتراف الكمبيوتر بصفة عامة فاذا امكن حد من المشرفين ساعدنا في تغيير اسم الموضوع الى احتراف الكمبيوتر اذا كان الاخ جدار موافق

وممكن اذا كان فيه هنا حد من الاخوة محترف حاجة غير التعامل مع قواعد البيانات بشاركنا ونحاول نشرح بالتسليل المنطقي وبصورة علمية ايه هي الخطوات العملية لكل اتجاه

يعني مثلا محدش هنا اتكلم خالص عن برامج الويب ودي على فكرة بقت مطلوبة دلوقت اكتر فما رأي الاخوة الأفاضل

والله انا ماعنديش أي مانع في تغيير العنوان

الموضوع بتاعكم مش بتاعي أنا

انا مجرد كنت واحد بيسأل عن الطريق وبصراحة ماخيبتوش ظني

فالعملية واحد لو أسم الموضوع محتاج يتغير ممكن نراسل أي مشرف أنه يغيره للأسم اللي الناس تجمع عليه

ويا ريت فعلاً يتثبت لأن الموضوع بجد بقى غني جداً بالمعلومات اللي يحتاجها أي حد محتار يبتدي إزاي في مشوار الإحتراف

تحياتي لكل واحد ساعد ولو بكلمة cl:

رابط هذا التعليق

ما شاء الله الموضوع اصبح مرجع للي عاوز يتعلم البرمجة من الالف الي الياء ..

تحياتي للجميع و فعلا موضوع قيم و يحتاج التثبيت ..

السلام عليكم

أخبارك ايه يا باشا بقالي كتير قوي ماشفتكش على التشات لعل المانع خير

عايزين إضافاتك الجامدة يا كوتش :rolleyes:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم...

متهيقلى يا جماعة فيه ناس منكم هنا مقدمين على هجرة لكندا...

حد يقدر يفيدنى.. ايه اللغات و التقنيات و المهارات اللى لازم تكون عندى عشان ابقى سوفتوير انجينيير

software engineer

و على فكرة الشغلانة دى فى الليستة الفيدرال

:rolleyes:

لان اصلا وظيفة Computer and Information Systems Managers

دى عبارة عن تعبير للوظائف اللى تحتها...

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

مجال اخر من مجالات العمل فى مجال الاي تى

RHCE

Red Hat Certified Engineer

كورس فيديو باللغة العربية مصرى

/?sharekey=6e170f7...8eada0a1ae8665a

لمن لم يسبق العمل على اى توزيعة لينوكس او كل خبرتة مع الواجهات الرسومية فقط GUIبالغة العربية ايضا عراقى فرجاء متابعة هذا الكورس اولا

http://www.linuxac.org/forum/linuxac67/thread10741.html

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

السلام عليكم...

حد يقدر يفيدنى.. ايه اللغات و التقنيا و المهارات اللى لازم تكون عندى عشان ابقى سوفتوير انجينيير

software engineer

cl:

جاسوس فيدرالى cl:

احم ....... متأكد يا باشا من المعلومة ولا اية ؟

يعنى اية انا مش هزاكر فرنساوى ولا هقعد اقول بدرون مادمازيل هفك ديزيل

الرياح الانجليزية تهب مرة اخرى بعد طول انتظار :lol: :rolleyes:

على فكرة بقى الكبابوة مش لبعضيهم خالص :D

بخصوص سؤالك الغات والتقنيات والمهارات (اية الطقم الجامد دا )

ولا حاجة عايز تدخل مجال الاى تى اختارلك جزء تكون بتحبة شوف انت بتحب اية تصميم مواقع شبكات قواعد بيانات ادارة انظمة وادارة شبكات والامن فيهم -زى الكورس الاخير اللى جبت لينكاته- الاي تى مجال مهول اختار انت عايزة اية واحنا معاك

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

ربنا يكرمك ويباركلك في وقتك إن شاء الله

أنا معلش متأخر شوية أنا حاولت أنصب الجافا SE لكن مارضاش ينزل على الكمبيوتر

انا شغال على Windows 7 فمش عارف بصراحة ده عيب ايه؟

لو عند حضرتك أي فكرة يا ريت تفيديني لأني واقف في نص الفصل التاني ومش عارف أكمل

وألف شكر لتعبك معايا roseopen.gif

احتمال كبير يكون الويندوز هو السبب لان انا شغاله على فيستا وواجهتني مشكلة في تثبيت الـ JDK ولقيت الحل ده ونفذته ومشي معايا تمام

اهم حاجه الاول تعمل داونلود للـ JDK بعدين تثبته عادي زي اي برنامج مابيتثبت ..

بعدها ..

نذهب الى الدرايف سي ونبحث عن موقع فولدر الجافا .. سنجده اما في السي مباشرة داخل فولدر اسمه SUN او في my programs.

نستمر في فتح الفولدرات حتى نصل للفولدر المسمى bin .. نفتحه وناخذ خصائص اي ملف فيه لننسخ منها مسار هذا الفولدر .. يعني نعمل كليك يمين على اي ملف في الفولدر ده ونختار properties ومنها نعرف مسار او path الملف وهو موقع الفولدر الي اسمه bin

.ننقر يمين على ايقونة my computer ونختارخصائص ومنها نختار advanced ومنها نضغط على الزر الكبير الموجود اسفل مربع الحوار المسمى ( انفايرومنت فاريابل )

نقوم بعمل فاريبل جديد باسم path ونجعل قيمته هي المسار الذي حصلنا عليه للفولدر bin.. لو كان هذا الباث موجود اصلا نقوم باعاده تعريفه بالمسار المعدل ..

وبس كده باذن الله يتعرف الجهاز على الجافا باذن الله ..

جرب ورد علي ظبطت معاك ولا لاه ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم...

حد يقدر يفيدنى.. ايه اللغات و التقنيا و المهارات اللى لازم تكون عندى عشان ابقى سوفتوير انجينيير

software engineer

:D

جاسوس فيدرالى cl:

احم ....... متأكد يا باشا من المعلومة ولا اية ؟

يعنى اية انا مش هزاكر فرنساوى ولا هقعد اقول بدرون مادمازيل هفك ديزيل

الرياح الانجليزية تهب مرة اخرى بعد طول انتظار cl: :rolleyes:

على فكرة بقى الكبابوة مش لبعضيهم خالص :D

بخصوص سؤالك الغات والتقنيات والمهارات (اية الطقم الجامد دا )

ولا حاجة عايز تدخل مجال الاى تى اختارلك جزء تكون بتحبة شوف انت بتحب اية تصميم مواقع شبكات قواعد بيانات ادارة انظمة وادارة شبكات والامن فيهم -زى الكورس الاخير اللى جبت لينكاته- الاي تى مجال مهول اختار انت عايزة اية واحنا معاك

بص يا باشا... اللى انا فهمته ان اصلا كل شغلانة فى الليستة ما هى الا تعبير عن عدة وظائف...

و كلمة: Computer and Information Systems Managers مبهمة جدا و تحتمل الكثير من المعانى - ده بالعقل يعنى

و بعد البحث و التدقيق... لقيت انها فعلا تحتمل 69 وظيفة, اهى:

http://www5.hrsdc.gc.ca/NOC/English/NOC/20...8=0&val19=0

خش عاللينك ده و انتا هتشوف الوظايف كلها...

بس المشكلة الوحيدة انها عايزة واحد على مستوى ادارى... بس اعتقد ان دى مش مشكلة, و اهم حاجة الوصف بتاع الشغلانة

و طبعا هتلاقى سوفتوير انجينيير فيها, و هتلاقى شبكات و كل اللى انتا عايزه

بالنسبة لى انا... انا فعليا شغال بال: php, perl, mysql, css, ajax

و كل الكلام اللوز ده

بس انا نفسى ادخل فى السوفتوير انجينيرنج

ملحوظة: انا متابع منتديات انجليزى كتير بتاعت الهجرة لكندا, و بصراحة مستوى و دقة المعلومات عن الهجرة اعلى بمراحل من مستوى المعلومات اللى فى المنتديات العربى... عشان كده تلاقى الناس كلها بتفتى, و ناس تايهة مش فاهمة فيه ايه :lol:

رابط هذا التعليق

احتمال كبير يكون الويندوز هو السبب لان انا شغاله على فيستا وواجهتني مشكلة في تثبيت الـ JDK ولقيت الحل ده ونفذته ومشي معايا تمام

بعدها ..

على فكرة يا مدام ضحى الطريقة اللى حضرتك كاتبها فعلا الطريقة اللى الكل ماشى بيها سواء كان XP,VISTA or WIN7

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

بص يا باشا... اللى انا فهمته ان اصلا كل شغلانة فى الليستة ما هى الا تعبير عن عدة وظائف...

و كلمة: Computer and Information Systems Managers مبهمة جدا و تحتمل الكثير من المعانى - ده بالعقل يعنى

بس المشكلة الوحيدة انها عايزة واحد على مستوى ادارى... بس اعتقد ان دى مش مشكلة, و اهم حاجة الوصف بتاع الشغلانة

و كل الكلام اللوز ده

ملحوظة: انا متابع منتديات انجليزى كتير بتاعت الهجرة لكندا, و بصراحة مستوى و دقة المعلومات عن الهجرة اعلى بمراحل من مستوى المعلومات اللى فى المنتديات العربى... عشان كده تلاقى الناس كلها بتفتى, و ناس تايهة مش فاهمة فيه ايه :rolleyes:

لا يا باشا دول عايزين مديرين

لقب مدير دا مش سهل عندك من اول لما تدخل المجال ممكن سبع سنين كمان على ما تبقى مدير وتاخد درجات الخبرة كمدير وخصوصا فى وطنا العربى

بخصوص السوفتوير انجنيرنج دوس فى اى لغة برمجة شغالة دلوقتى عشان تضمن لنفسك شغل كويس وظبط نفسك ماستر بقى وعيش حياتك

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

و كل الكلام اللوز ده

ملحوظة: انا متابع منتديات انجليزى كتير بتاعت الهجرة لكندا, و بصراحة مستوى و دقة المعلومات عن الهجرة اعلى بمراحل من مستوى المعلومات اللى فى المنتديات العربى... عشان كده تلاقى الناس كلها بتفتى, و ناس تايهة مش فاهمة فيه ايه :rolleyes:

لا يا باشا دول عايزين مديرين

لقب مدير دا مش سهل عندك من اول لما تدخل المجال ممكن سبع سنين كمان على ما تبقى مدير وتاخد درجات الخبرة كمدير وخصوصا فى وطنا العربى

بخصوص السوفتوير انجنيرنج دوس فى اى لغة برمجة شغالة دلوقتى عشان تضمن لنفسك شغل كويس وظبط نفسك ماستر بقى وعيش حياتك

بص يا باشا... انتا لو شغال فى شركة اجنبية, هتفهم معنى كلمة مدير...

يعنى ايه مدير؟ هل مدير قسم؟ ولا مدير الشركة كلها؟ و لا مدير ايه بالظبط؟

اللى انا فهمته من كلام الناس الاجانب... انك طالما معاك خبرة ك senior يبقى انتا كده تقدر تقدم...

لكن مش مدير بالمعنى اللى انتا فاهمه... لان الادارة دى درجات... و بتختلف من شركة للتانية على حسب حجمها

و اصلا لو تلاحظ.. هتلاقى آخرها خبرة 4 سنين فيما فوق... يعنى انتا لو معاك خبرة 3 او 4 سنين, و تقدر تثبت انك اشتغلت مدير على مجموعة.. يبقى انتا كده فل الفل يا معلم.

ايه رأيك فى الكلام ده؟

رابط هذا التعليق

بص يا باشا... انتا لو شغال فى شركة اجنبية, هتفهم معنى كلمة مدير..

يعنى ايه مدير؟ هل مدير قسم؟ ولا مدير الشركة كلها؟ و لا مدير ايه بالظبط؟

اللى انا فهمته من كلام الناس الاجانب... انك طالما معاك خبرة ك senior يبقى انتا كده تقدر تقدم...

لكن مش مدير بالمعنى اللى انتا فاهمه... لان الادارة دى درجات... و بتختلف من شركة للتانية على حسب حجمها

و اصلا لو تلاحظ.. هتلاقى آخرها خبرة 4 سنين فيما فوق... يعنى انتا لو معاك خبرة 3 او 4 سنين, و تقدر تثبت انك اشتغلت مدير على مجموعة.. يبقى انتا كده فل الفل يا معلم.

ايه رأيك فى الكلام ده؟

على فكرة انا شغال على Oracle E-business HR Module

عشان تمسك ادارة فى الاي تى ادامك سكة طويلة ياريت بجد تخلص عند السنيور وخلاص لا عشان انا اخد شغل ادارى هبقى مش اقل من PM مش هوصله طبعا فى خمس سنين لا اكتر منة بكتيييييييييير

واللى فهمتة من اللستة دى انك لازم تكون مضيت فى الشغلانة دى مدة الخبرة اللى هتتحسب يعنى من ساعة لما بقيت مدير مشروع مثلا يعنى لو وصلت لدرجة مدير مشروعات لسا هتقعد شوية فيها علشان تجمع نقط خبرة

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

هو طبعا الخبرة لازم تكون معاك على مستوى الادارة... مش قبل كده, بس هما بيحسبولك السنين اللى فاتت... يعنى مابتضعش هدر - بتقوى موقفك.

و اعتقد انها فعليا مقصود بيها من اول سنيور... و ده الكلام اللى انا قريته فى منتديات الخواجات... و بصراحة المعلومات اللى بقراها فى المنتديات الاجنبى بتبقى كلها صح و مدعومة بالقوانين... يعنى مش بيفتوا زينا.

عشان كده بقولك شوف طريقة تتأكد بيها بشكل رسمى.. يعنى مثلا اسال محامى شاطر - او حتى راسل محامى فى كندا نفسها, او اسال السفارة نفسها.

بالتوفيق باذن الله.

رابط هذا التعليق

بعدها ..

على فكرة يا مدام ضحى الطريقة اللى حضرتك كاتبها فعلا الطريقة اللى الكل ماشى بيها سواء كان XP,VISTA or WIN7

يجوز يكون كلام حضرتك صحيح, انا مش متاكده من المعلومه الي عندي بس الي خلاني خمنت ان السبب من الويندوز ان كان عندي زمان جهاز على الاكس بي وكانت الجافا بتشتغل عليه بدون مشاكل ولم تواجهني مشكلة معاها غير لما ستبتها على جهاز فيستا ..

تم تعديل بواسطة doha

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

مجال اخر من مجالات العمل فى مجال الاي تى

RHCE

Red Hat Certified Engineer

كورس فيديو باللغة العربية مصرى

/?sharekey=6e170f7...8eada0a1ae8665a

لمن لم يسبق العمل على اى توزيعة لينوكس او كل خبرتة مع الواجهات الرسومية فقط GUIبالغة العربية ايضا عراقى فرجاء متابعة هذا الكورس اولا

http://www.linuxac.org/forum/linuxac67/thread10741.html

هو انا كنت المفروض مقدم عليها السنه دي "بما اني فاضي" بس اجلتها شويه و ربنا يسهل اخدها في الصيف :lol: "برغم اني ديبياناوي اصيل" :lol:

بس بجد RHCE من اقوي الشهادات اللي ممكن حد ياخدها wst::

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 12
      القصة الأولى • قصة الحزام الأسود بعد التدريبات الشاقة والطويلة استطاع أحد المتدربين في لعبة الدفاع عن النفس الحصول على الحزام الأسود ، وفي يوم الاحتفال بتسليمه الحزام الأسود وأمام الحضور سأل المدرب المتدرب قائلاً : ماذا يعني لك الحزام الأسود ، فأجاب : الحزام الأسود يعني أعلى مستوى في هذه اللعبة ، فقال له المدرب أنت لا تستحق هذا الحزام ، أذهب ثم عد العام القادم . وفي العام القادم وأمام الحضور سأل المدرب المتدرب قائلاً : ماذا يعني لك الحزام الأسود ، فأجاب : الحزام الأسود يعني القوة والثقة و
    • 6
      هل كان عبدالناصر محقا في كرهه وتحجيمه لتنظيم الإخوان المسلمين؟ تذكرت مافعله عبد الناصر ( الحليف السابق للإخوان ) والذي يبدوا انه كان يعرفهم جيدا حيث حاولوا استخدامه كما حاول هو استخدامهم، ولكنه كان أكثر حظا في التخلص من قياداتهم بحكم انه كان في السلطة المطلقة. للأسف يبدو أن السادات كان يتوسم فيهم خيرا حينما أعادهم للحياة السياسية وأخرحهم من المعتقلات والسجون سعيا لمصالحة وطنية، ولكنهم في المقابل أفرزوا كل الحماعات الإرهابية المسماة بالجهادية وكانوا عاملا مهما في إيجاد أرضية لنمو الجماعات السلف
    • 0
      الكلام ده مفيد جدا في تربية الأولاد وحتى في التعاملات اليومية وفي الاحتكاكات في الشغل والعيلة منقول بقلم الأخصائي النفسي / محمد أبو يوسف صفات البشر وكيفية التعامل معهم (برمجة عصبية). أولاً :الودود ذو الشخصية البسيطة كيف نتعامل معه ؟ 1. قابله بإحترام و حافظ على الإصغاء الجيد . 2. المحافظة على مناقشة الموضوع المطروح و عدم الخروج عنه . 3. حاول العمل على توجيه الحديث إلى الهدف المنشود . 4. تصرّف بجدية عند الحاجة . 5. حاول المحافظة على المواعيد ، و أفهمه مدى أهمية الوقت . [ خصائ
    • 5
      عايزين نعرف من الناس الخبرة و اللي على دراية بالوضع في المملكة عن فرص العمل في مجال الجرافيك و تصميم المواقع و برمجتها و هل هي متوفرة و رواتبها ايه نظامها. انا من اللي عرفته ان فرصها معقولة و رواتبها بتبدأ من 2500 في الشهر.
    • 0
      كتبت الباحثه فوزبنت عبد اللطيف كردي* الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وبعد فإن أمر البرمجة اللغوية العصبية بالنسبة للباحثين المهتمين بالوافدات الفكرية العقدية الفلسفية أمر بحث علمي، ونتائج دراسات تتبعية استقرائية لذا فهي تكشف كل يوم عن جوانب جديدة ، وتبرز أنواع من المخاطر المتخفية خلف المنافع بوضوح أكثر ، وقد يسّر الله – بفضله ومنه - لي ظروف متابعة البرمجة اللغوية العصبية منذ بدايات عرضها في بلادنا ، وأعان برحمته على مشاق بحث أصولها وجذورها ودراسة مضامينها وفلسفتها ، وفحص مخرجاتها وادع
  • أضف...