اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

البرمجة وما أدراك ما البرمجة

الجدار

Recommended Posts

العفو ولا شكر على واجب

حبيت اضبف حاجة

معظم الناس اللي في البرمجة في مصر اللي مش من خلفية متخصصة شغالين في قواعد البيانات والبرامج الخاصة بادارة العمل

حاجة كمان البرامج ممكن تقسمها لقسمين مهمين

1- برامج الويب ودي احسن مثال ليها موقع الحكومة الالكترونية او مواقع التسوق او المنتدى ده ودي في الغالب بتتعامل مع قواعد بيانات

2- برامج الكمبيوتر العادي بمعنى برامج بتحتاج تتسطب او تنزل على الجهاز

وكل واحد ليه امكانياته ومميزاته بس النوع التاني اقوى ولكن اصعب لكنه بيتعامل مع كل حاجة ولازم تاخد عنه فكره

على فكرة انا مبعتبرش نفسي مبرمج لأني ده مش شغلي الاساسي لكني درست برمجه على قد ما قدرت والموضوع سهل جدا اذا فهمت الاساسيات

تم تعديل بواسطة justme

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

• الردود 127
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

العفو ولا شكر على واجب

حبيت اضبف حاجة

معظم الناس اللي في البرمجة في مصر اللي مش من خلفية متخصصة شغالين في قواعد البيانات والبرامج الخاصة بادارة العمل

حاجة كمان البرامج ممكن تقسمها لقسمين مهمين

1- برامج الويب ودي احسن مثال ليها موقع الحكومة الالكترونية او مواقع التسوق او المنتدى ده ودي في الغالب بتتعامل مع قواعد بيانات

2- برامج الكمبيوتر العادي بمعنى برامج بتحتاج تتسطب او تنزل على الجهاز

وكل واحد ليه امكانياته ومميزاته بس النوع التاني اقوى ولكن اصعب لكنه بيتعامل مع كل حاجة ولازم تاخد عنه فكره

على فكرة انا مبعتبرش نفسي مبرمج لأني ده مش شغلي الاساسي لكني درست برمجه على قد ما قدرت والموضوع سهل جدا اذا فهمت الاساسيات

:lol:

ألف شكر على التوضيح

عارف الأساسيات بالنسبالي هي المشكلة :happy: يعني ساعات بقلب حاجات وانا بقرا كتاب وتطلع حاجة مهمة وبيتبنى عليها حاجات تانية :closedeyes:

المشكلة اني عايز بس زقة

انا بحاول أجمع الماتيريالز على أد ما أقدر وبقارن بين اللغات وأشوف إيه الأقرب للواحد وربنا يوفقنا جميعاً

تحياتي ليك يا Justme يا زعيم

رابط هذا التعليق

:P

ألف شكر على التوضيح

عارف الأساسيات بالنسبالي هي المشكلة wst:: يعني ساعات بقلب حاجات وانا بقرا كتاب وتطلع حاجة مهمة وبيتبنى عليها حاجات تانية :closedeyes:

المشكلة اني عايز بس زقة

انا بحاول أجمع الماتيريالز على أد ما أقدر وبقارن بين اللغات وأشوف إيه الأقرب للواحد وربنا يوفقنا جميعاً

تحياتي ليك يا Justme يا زعيم

السلام عليكم

هوا انت لسا بتجمع فى ماتريال :happy: :lol:

هتفضل تجمع تجمع تجمع كأنك بتجمع اكياس اريال عشان الجنيهات الدهب وابقى قابلى لو حد جه

والله يا استاذ جدار واسمعها منى نصيحة هتفضل تجمع لغاية لما توصل فى الاخر عندك كتب كتير ومش عارف تزاكر من انهى فيهم ويروح منك الحماس اللى فى الاول وهتمل وتقلب الموضوع كلة وخصوصا انك مش ملزم بيها (مش مزنوق من الاخر) وفى غربة يعنى النهاردة هقرا صفحتين من اول كتاب فى اللستة وبكرة صفحتين من تانى كتاب وبعدة لا راجع من الشغل تعبان وهأنتخ بقى

كتب الشرح الخاصة بتبقى كلها بتتوقف على طريقتك انت فى المزاكرة انت بتحب تزاكر ازاى وتقدر توصل للمعلومة بطريقتك ازاى: شغل جد اوى واديها ما ترحمهاش - هزار وفانى ونكتة يمين نكتة شمال - شرح بسيط وامثلة كتير ......... وهلم جر

دا كلة عشان بس تشد نفسك وتفهم المجال وفى الاخر بترمية وتجيب الريفرنس الاصلى بتاع الشركة نفسها وتدور على انت عايزة بعد كدا

انجز كدا بقى ربنا يكرمك الاى تى مش بيستنى حد

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

هو بما انك رسيت علي جافا ! فا انت كل اللي محتاجه اي كتاب مبتدئين من اللي عندك + ايكلبس او نت بينز "بفضل نت بينز" بس لو متعود علي واحد فيهم مش مشكله

تمسك الكتاب و تقرا " و تكتب كل الامثله بأيدك في نت بينز و تعملها رن " , بعدين لو معرفتش حاجه تسأل فيها عادي , او لو الانجليزي بتاعك كويس ممكن تنزل pidgin و تدخل الirc علي قناه ##java :closedeyes: الناس هناك كويسين و بيقولوك اي حاجه انت عاوزها :lol: غالبا حتلاقيني هناك :happy:

تم تعديل بواسطة MARDUK
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

هوا انت لسا بتجمع فى ماتريال :lol: wst::

هتفضل تجمع تجمع تجمع كأنك بتجمع اكياس اريال عشان الجنيهات الدهب وابقى قابلى لو حد جه

والله يا استاذ جدار واسمعها منى نصيحة هتفضل تجمع لغاية لما توصل فى الاخر عندك كتب كتير ومش عارف تزاكر من انهى فيهم ويروح منك الحماس اللى فى الاول وهتمل وتقلب الموضوع كلة وخصوصا انك مش ملزم بيها (مش مزنوق من الاخر) وفى غربة يعنى النهاردة هقرا صفحتين من اول كتاب فى اللستة وبكرة صفحتين من تانى كتاب وبعدة لا راجع من الشغل تعبان وهأنتخ بقى

كتب الشرح الخاصة بتبقى كلها بتتوقف على طريقتك انت فى المزاكرة انت بتحب تزاكر ازاى وتقدر توصل للمعلومة بطريقتك ازاى: شغل جد اوى واديها ما ترحمهاش - هزار وفانى ونكتة يمين نكتة شمال - شرح بسيط وامثلة كتير ......... وهلم جر

دا كلة عشان بس تشد نفسك وتفهم المجال وفى الاخر بترمية وتجيب الريفرنس الاصلى بتاع الشركة نفسها وتدور على انت عايزة بعد كدا

:closedeyes:

والله كلامك كله صح انا عارف بس بصراحة خايف المرادي بالذات أدخل دخلة مش مظبوطة كالعادة والواحد يجيله احباط دائم

بس عارف انا بتدلع قوي انا أخدت بالي من كده مع اني متحمس إني أبتدي

انا حسيت انك بتفوق الواحد

ربنا يكرمك انا حبتدي من النهاردة ان شاء الله

توكلنا على الله في الـ JAVA

حستورد الماتيريالز من مدرستي مدام ضحى وربنا يكرمنا جميعاً

دعواتك ودعوات الجميع بالتوفيق

جزاك الله كل خير :happy:

رابط هذا التعليق

هوا انت لسا بتجمع فى ماتريال :closedeyes: :happy:

انا معاك جدا في موضوع الوقت

لأني في فترة عملت زيك وقعدت اجمع كتب وصدقني لغاية دلوقت مقرتش 10% منها عموما نصيحتي ليك كالتالي

ا1ا كنت في مصر انصحك تبدأ بكورس في مكان محترم علشان تلاقي حد يجاوبك وانت بتشتغل في الأول بعدين الكتب واحنا ممكن نساعد

اذا كنت خارج مصر يبقى عليك بقى وعلى المواد الموجودة في المنتديات بس اول خطوة اختار لغة واحدة وركز فيها قوي

بالنسبة للجافا تحديدا انا افضل تاخد قبلها لغة سي بلس بلس ولو تدرس فيها شوية لأنها هتعلمك المباديء اكتر

انا تهت لما دخلت الجافا لأنها فيها حاجات جاهزة كتير غير السي انت بتبني معظم حاجاتك بنفسك

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

:closedeyes:

والله كلامك كله صح انا عارف بس بصراحة خايف المرادي بالذات أدخل دخلة مش مظبوطة كالعادة والواحد يجيله احباط دائم

بس عارف انا بتدلع قوي انا أخدت بالي من كده مع اني متحمس إني أبتدي

انا حسيت انك بتفوق الواحد

ربنا يكرمك انا حبتدي من النهاردة ان شاء الله

توكلنا على الله في الـ JAVA

حستورد الماتيريالز من مدرستي مدام ضحى وربنا يكرمنا جميعاً

دعواتك ودعوات الجميع بالتوفيق

جزاك الله كل خير :happy:

اوعى تكون زعلت انا بتكلم لمصلحتك مش لمصلحتى

عندك كذا كتاب فى الموضوع وماتريال مدام ضحى وشرح فيديو عربى (اضمنهولك على فكرة مش هبل لا كويس جدا) وعندك شرح فيديو انجليزي

عيش وتعايش بقى ولو قررت تخش جافا اللينك بتاع الكورس اللى حطيتة قبل كدا بيعملوا واجبات ديمن خش معاهم وفية انستراكتور بيشوف الحل بتاعك ولو فية اى ملاحظة بيقولك عليها

ربنا يوفقك ان شاء الله

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

هو بما انك رسيت علي جافا ! فا انت كل اللي محتاجه اي كتاب مبتدئين من اللي عندك + ايكلبس او نت بينز "بفضل نت بينز" بس لو متعود علي واحد فيهم مش مشكله

تمسك الكتاب و تقرا " و تكتب كل الامثله بأيدك في نت بينز و تعملها رن " , بعدين لو معرفتش حاجه تسأل فيها عادي , او لو الانجليزي بتاعك كويس ممكن تنزل pidgin و تدخل الirc علي قناه ##java :happy: الناس هناك كويسين و بيقولوك اي حاجه انت عاوزها wst:: غالبا حتلاقيني هناك :lol:

ايه يا عم ميردوك واحده واحده الله يخليك wst:: ايه هو الـنت بينز ده الي هو عامل زي الفيجوال ستوديو ولا أنا غلطان ؟؟

وحنحتاج ل pidgin ليه يا عم البركة فيكوا ولا انتوا حتبيعوني خلاص :closedeyes:

بس طالما انت موجود حتلاقيني وراك يا كوتش

ألف شكر لإهتمامك ومساعدتك :P

رابط هذا التعليق

انا معاك جدا في موضوع الوقت

لأني في فترة عملت زيك وقعدت اجمع كتب وصدقني لغاية دلوقت مقرتش 10% منها عموما نصيحتي ليك كالتالي

ا1ا كنت في مصر انصحك تبدأ بكورس في مكان محترم علشان تلاقي حد يجاوبك وانت بتشتغل في الأول بعدين الكتب واحنا ممكن نساعد

اذا كنت خارج مصر يبقى عليك بقى وعلى المواد الموجودة في المنتديات بس اول خطوة اختار لغة واحدة وركز فيها قوي

بالنسبة للجافا تحديدا انا افضل تاخد قبلها لغة سي بلس بلس ولو تدرس فيها شوية لأنها هتعلمك المباديء اكتر

انا تهت لما دخلت الجافا لأنها فيها حاجات جاهزة كتير غير السي انت بتبني معظم حاجاتك بنفسك

للأسف أنا برا مصر

ان شاء الله حبدأ في الكتب مع نفسي وأي حاجه ححتاجها مش حلاقي غيركوا بقى ان شاء الله

وبالذات في الأول حيبقى في مشاكل كتير وأسئلة كتير

انتوا اللي دبستوا نفسكوا حعملكوا ايه :closedeyes:

ألف شكر يا هندسة

رابط هذا التعليق

اوعى تكون زعلت انا بتكلم لمصلحتك مش لمصلحتى

عندك كذا كتاب فى الموضوع وماتريال مدام ضحى وشرح فيديو عربى (اضمنهولك على فكرة مش هبل لا كويس جدا) وعندك شرح فيديو انجليزي

عيش وتعايش بقى ولو قررت تخش جافا اللينك بتاع الكورس اللى حطيتة قبل كدا بيعملوا واجبات ديمن خش معاهم وفية انستراكتور بيشوف الحل بتاعك ولو فية اى ملاحظة بيقولك عليها

ربنا يوفقك ان شاء الله

يا باشا ربنا مايجيب زعل

يعني حزعل من واحد قلبه عليا :closedeyes:

كل نصايحك أتحفرت جوا الدماغ خلاص

ربنا يخليك لينا يا باشا ويوفقك لما يحب ويرضى

رابط هذا التعليق

جدار باشا

/?mw0zyxmagzy

ميديافير سريع جدا وبيدعم استكمال التحميل يعنى لو فية كبسة وقفة ولما تمشى شغلة تانى هيكمل

44 MB مش كبير

مستنى ردك بعد المشاهدة

تم تعديل بواسطة OReX

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

تمسك الكتاب و تقرا " و تكتب كل الامثله بأيدك في نت بينز و تعملها رن " , بعدين لو معرفتش حاجه تسأل فيها عادي , او لو الانجليزي بتاعك كويس ممكن تنزل pidgin و تدخل الirc علي قناه ##java :happy: الناس هناك كويسين و بيقولوك اي حاجه انت عاوزها :D غالبا حتلاقيني هناك :lol:

ايه يا عم ميردوك واحده واحده الله يخليك wst:: ايه هو الـنت بينز ده الي هو عامل زي الفيجوال ستوديو ولا أنا غلطان ؟؟

وحنحتاج ل pidgin ليه يا عم البركة فيكوا ولا انتوا حتبيعوني خلاص :closedeyes:

بس طالما انت موجود حتلاقيني وراك يا كوتش

ألف شكر لإهتمامك ومساعدتك wst::

لا عادي ولا يهمك :)

اه بالظبط نت بينز عامل زي الفيجوال ستوديو , بس نت بينز مش مرتبط بويندوز بس , ممكن تشغله علي لينكس او ماك كمان + انه الIDE المدعوم من SUN

ايكلبس برضه كويس "بس هو منتج IBM" عموما مش حتلاقي فرق كبير في الاول , بس لسبب ما ايكلبس مبيشتغلش معايا كويس :P

http://netbeans.org/downloads/index.html

و احنا في الخدمه يا باشا :)

رابط هذا التعليق

جدار باشا

/?mw0zyxmagzy

ميديافير سريع جدا وبيدعم استكمال التحميل يعنى لو فية كبسة وقفة ولما تمشى شغلة تانى هيكمل

44 MB مش كبير

مستنى ردك بعد المشاهدة

بصراحة مش عارف اقولك ايه

بصراحة فيديو ممتاز بس هل الكورس كامل ؟؟

يعني في فيديوهات تانيه ولا هو الأنترو ده وبس ؟؟

الراجل شكله فاهم وعايز يفيد الناس

يا ريت لو في فيديوهات تانية تديني لينكاتها :roseop:

وحنزل ان شاء الله كتاب Head First علشان نبقى ماشيين مع الراجل

جزاك الله خير يا هندسة :wub:

رابط هذا التعليق

لا عادي ولا يهمك :)

اه بالظبط نت بينز عامل زي الفيجوال ستوديو , بس نت بينز مش مرتبط بويندوز بس , ممكن تشغله علي لينكس او ماك كمان + انه الIDE المدعوم من SUN

ايكلبس برضه كويس "بس هو منتج IBM" عموما مش حتلاقي فرق كبير في الاول , بس لسبب ما ايكلبس مبيشتغلش معايا كويس :lol:

http://netbeans.org/downloads/index.html

و احنا في الخدمه يا باشا :)

يا باشا عاجزين عن الشكر وربنا يديم المعروف :roseop:

:wub:

رابط هذا التعليق

بالنسبة بقى لقواعد البيانات سواء اوراكيل او غيرها .. ايه هي قواعد البيانات اصلا ؟

لما يكون عندك بيانات .. اي بيانات .. وتستطيع انك ترتب البيانات دي داخل جدول .. مثلا لو عندي محاضرات وعندي ايام اسبوع وعاوزه اعمل جدول للمحاضرات بحيث كل يوم ابقى عارفه محاضرتي النهرده ايه .. او عندي مثلا خمس ابناء وكل ابن له اسم وسن وسنة دراسية هو فيها ومصروف يومي بياخذه وعاوزه اعمل جدول بالبيانات دي كلها بحيث متلخبطش بين احتياجات كل واحد والثاني ..

اهو اي بيانات ممكن تتخزن في جداول بطريقة منظمه عشان نطلع منها بمعلومه مفيده ممكن نطلق عليها قاعده بيانات ..

طبعا قواعد البيانات ممكن تتعمل من اول جدول واحد فيه بيانات بسيطه الى مئات الجداول الي بربطها ببعضها عشان اطلع منها معلومة او معلومات انا محتاجاها ..

عشان ادير قواعد البيانات دي سواء اني ادخل فيها البيانات الي عندي او استخرج منها المعلومات الي محتاجاها فانا بحتاج برنامج لكده .. في عندنا برامج كتير ..

في منها البسيط المتوافر في كل بيت تقريبا وهو برنامج الآكسس ( وان كنت بلاحظ ان مفيش بينه وبين المستخدمين عمار برغم انه افضل برامج حزمه الاوفيس كلها من ناحية الامكانيات الي بيقدمها )

وفي منها ماهو اقوى من كده زي SQL او Oracle ..

هستخدم مين فيهم او اتعلم مين فيهم ؟

على حسب نوعية البيانات نفسها الي هتعامل معاها بيكون البرنامج الي هصمم بيه قاعده بياناتي .. يعني مثلا لو انا بعمل قاعده بيانات عندي في البيت لمصروف البيت مثلا والتحكم فيه يبقى كفايه علي اوي الآكسس .. لو هعمل قاعده بيانات لموبينيل مثلا يبقى مش اقل من اوراكيل .. ايه السبب ؟

البرامج القوية زي اوراكيل بتبقى مشاكلها اقل ونقاط قوتها اكثر والاهم السكيورتي او الامن فيها اعلى بكتير من المعموله بالآكسس الي اختراق قواعد بياناته سهل يعني مش محمي اوي كمان مشاكله كتير لو البيانات كانت كبيرة او العلاقات بين الجداول معقده فممكن ميتحملش البرنامج وينهار كل شويه وبالتالي افقد بياناتي .. على قدر اهمية البيانات الي هعملها بيكون حجم البرنامج المطلوب من ناحية القوة والامكانيات وبالتاكيد على قدر مابيكون سعر البرنامج او الراتب الي هتقاضاه مقابل عملي في شركه طالبه مني اكون مدير لقواعد البيانات فيها ..

طيب مابين الآكسس البسيط والاوراكيل هل بنحتاج قواعد البيانات في حاجه تانيه ؟

بالتاكيد ايوه .. قواعد البيانات داخله في معظم البرامج الي بنستخدمها او حتى مواقع النت الي بنزورها .. يعني مثلا المحاورات هنا دي في اساسها قاعده بيانات .. هي موقع على النت ايوه بس كتصميم وديزاين .. لكن الشغل كله في الخلفية بيتم داخل قاعدة بيانات ( مكتوبه بالـ SQL غالبا وممكن حتى تكون بالآكسس )

مثلا لو انا دلوقت عاوزه اكتب موضوع جديد .. هدخل باليوزر نيم وبالاسوورد بتاعتي .. البيانات دي هتدخل في فورم ظاهر على الشاشه لايمثل اكتر من ( استماره ) او نموذج بعبيه واضغط زر عشان يحول المعلومات الي انا دخلتها عن نفسي دي لجدول مخزن فيه بيانات الاعضاء ... بيقارن الي انا قلته بالمخزن عنده في الجدول فلو لقي ان الاسم الي انا ادخلته بيقابله نفس الباسوورد الي قلت له عليها والمسجله عنده يبقى يدخلني لو مكانش يبقى هيطلع لي رساله خطأ ..

هضغط زر اضافه موضوع جديد هيفتح لي الاستماره الخاصه بكده هعبئها بالموضوع بتاعي واضغط ارسال فيتم ارسالها لجدول المواضيع والي بيحتوي على خانة لمحتويات الموضوع وخانة لعنوانه وخانه لرقم العضو الي كتبه وخانة تانيه لرقم القسم الي الموضوع ده هينزل فيه ان كان مغتربين مثلا ولا حاسب ولا مواضيع جاده .. الخ .

طيب لما احب اعمل بحث عن موضوع معين انا بالذات كتبته .. هيروح يدور لي في المواضيع كلها على اي موضوع يكون مكتوب في خانة الكاتب فيه اسمي ..

طيب لو بدور على موضوع في قسم معين ؟ برضه في جدول المواضيع هيدور على موضوع يكون مكتوب في خانة القسم منه القسم ده .. وهكذا ..

طيب لما هو الموضوع سهل كده ليه الناس بتعقد قواعد البيانات وبتعاملها على انها حاجه صعبه ?

لان شطارتك كمدير لقواعد البيانات اولا في انك لما تصمم النظام تصممه باقل استغلال ممكن لموارده .. بمعنى ان جداولك ميكونش فيها تكرار ابدا للبيانات وبالتالي تحتاج لمساحه ذاكرة وتخزين اقل مايمكن ..

ثانيا البرامج الي بتقدم قواعد بيانات شبه جاهزه زي الآكسس بتكون مشاكلها كتير وبالتالي عشان تعمل برنامج قوي مفيهوش تعارض او مشاكل محتاج تعمله من الصفر تقريبا وده محتاج مجهود والاهم اتقان لشغلك ( مش اي كلام ) عشان تطلع حاجه شغاله كويس ..

النقطتين دول مش هيتوافروا معاك بالدراسة وحدها بس وانما بالـ ( خبرة ) عشان تطلع معاك حاجه مستاهله ونقدر نقول انك فعلا متميز في قواعد البيانات .. والاهم كمان قواعد البيانات مثلها مثل البرمجه او التصميم او الجرافيك محتاجه فوق العلم والخبرة ان يكون عندك اساسا ( السنس ) انك تتعامل معاها ..

طيب سؤال .. وبشكل عام . . لو انا داخلة مجال الكمبيوتر جديد ومعنديش فكرة خالص هتتخصص في ايه .. اختار قواعد بيانات ولا برمجه ولا ايه تاني في مجالات الكمبيوتر او الـ آي تي مين يكون الانسب لي او الاسهل او المطلوب اكتر عشان اتعلمه وابدأ فيه ؟

نخليها في رد تاني مستقل ورا ده باذن الله على طول ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

بجد مش عارفه اقول لحضرتك ايه

انا من الشغوفين لتعلم البرمجه ولكن معرفشي راسي من رجلي خااااااااااااالص .. بس من باب حب تعلم شيء غير تخصصي

انا خريجه تجاره انجلش تخصصي BUSINESS ADMINISTRATION

وبعمل ماستر في ال INTERNATIONAL ECONOMICS

بس من زمان وانا نفسي افهم ايه هو الitومين هوا البروجرامر وايه هيا لغه الاله ..

حضرتك ف المداخله دي وضحتلي ال a B c

وده مخليني مبسوطه كتير ..شكرا جزبلا ومتابعه حضرتك

جزاك الله كل خير وارجوا ان يكون في مداخلتي دي افادك لك ...

هتخصص في ايه من مجالات الكمبيوتر ..

لو قلنا ان س من الناس ( بيعرف كمبيوتر كويس ) وماشي فيه وكل اصحابه بيستشيروه وياخذوا رايه في مسائل بتعترضهم اثناء التعامل مع الكمبيوتر او بيطلبوا منه يعلمهم ازاي يكتبوا صفحة على الوورد او يعملوا ايميل جديد على النت ..

سين بالتاكيد هيفكر ويقول بانه وطالما هو ( مميز ) في تعامله مع الكمبيوتر ليه ميحولش نشاطه الى احتراف المهنة دي خاصه وهو ( بيسمع ) انها مطلوبه اوي وان لها مستقبل واعد ..

الحقيقة الصادمة الي يمكن مش معروفه اوي للكل ان تعاملنا مع الكمبيوتر في اننا نفتحه وغلقه .. ندخل على النت ونتصفح او نبعت ايميلات .. نكتب على الوورد ويادوب عارفين شويه في الاكسل وكبيرنا ( نستب ) برنامج .. كل ده يشبه بالظبط شخص بيفتح ويغلق التلفزيون .. يقلب في قنوات الدش .. يعرف يولف قنوات جديده او يقلب القمر .. واخيرا ويوم ماينجز ويتباهى امام اصحابه فهو متمكن في ظبط الريسيفر مانيوال .

الويندوز والنت وحزمه الاوفيس كلها من وورد واكسل وبوربوينت كمان وحتى الفوتوشوب والفلاش وكل البرامج المشهورة دي استخدامنا لها مش هيدينا اكتر من رتبة ( يوزر ) او مستخدم للحاسب .. تماما كمقلب قنوات الدش لا هو مذيع فيه ولا ممثل .. هو متلقي فقط .. ومهما كان عمله مميز في التقليب ده ومهما كان حرفي فيه هيظل في النهاية مجرد مستخدم.

امال ايه هو الآي تي ؟

الكمبيوتر ومع انتشاره في كل بيت تقريبا اصبح يشبه تماما فرن البوتاجاز ..

موجود عندنا كلنا تقريبا (في ناس معندهاش بوتاجاز و لسه بتتعامل مع وسائل اخرى زي الوابور مثلا ـ ودول ولو كنا مش شايفينهم او مش بنحتك بيهم كتير الا انهم موجودين ) . وجود البوتاجاز في بيتنا في حد ذاته مش انجاز ولا اننا بنعرف نعمل عليه شاي او نسلق بيضتين ده يدخلنا في زمرة الطهاة ..

لو قلنا ان الكمبيوتر هو بمثابة بوتاجاز في البيت .. فتشغيلنا للويندوز وتعاملنا مع النت او الالعاب بمثابة يادوب تسخين الاكل الجاهز عليه ..

لو بقينا اكتر مرونة في التعامل ووصلنا لمرحلة البرامج الجاهزه الي ممكن نطلع منها شيء زي مثلا نصمم رسمه على الفوتوشوب او حركتين على الفلاش يبقى احنا بدأنا يادوب نتعلم الطبيخ بس بنجيب مكونات جاهزه بعض الشيء .. عارفين الكيك المعبأ في علب ؟ الي بيقولك حط ثلاث بيضات وشويه زيت وقلب هتطلع لك تورته ؟ اهو احنا بتعاملنا مع البرامج الجاهزه بنعمل حاجه شبيهة بده ..

وعلى قدر اتقانا للبرامج دي وعلى قدر الانجاز الي بنعمله فيها على قدر مابنكون بدأنا نتقن فن الطبخ وبدأ يبقى لنا في الاكل ( نفس ) .

طيب امال ايه حكايه الناس الي شغاله في الآيتي دول ؟

دول بقى ياسيدي الطهاة المحترفين .. ناس بتطبخ حلو فقررت انها تخلي دي مهنتها .. يعني مش بس تاكل نفسها او اهل بيتها لاه .. وانما بتعمل اكل حلو اوي وتبيعه للناس التانيه بره .. شيفات يعني من الآخر ..

نستنتج من كده انك لو مكنتش بجوار تعلمك لاصول الطبخ موهوب اصلا فيه وعندك ( السنس ) من البدايه والاهم الفكر والقدره على الابداع فممكن متستمرش خاصه وهو مجال بيتطور كل يوم ومحتاج متابعه مستمرة بمعنى الي يقرر يدخل فيه لازم يكون حابه جدا عشان يكرس حياته كلها لتعلمه لانه مبيقفش ابدا عند نقطه معينة (( دائما بقول ان من يعمل في مجال الكمبيوتر كمن يبيع الثلج .. وارحموا من بضاعته تذوب ))

نستنتج برضه نقطه في غايه الاهمية وهي ان مش شرط مجال الآي تي يكون افضل من مجالك الي انت فيه ..هو مهنة او كارير زي اي مهنة تانيه .. ميزتها أن ـ لحد الآن ـ ممكن يدخل فيها شخص مش متخصص اصلا او مش دارس لو هو عنده الامكانية لده وممكن يطور نفسه بنفسه فيها . . ممكن يكون موهوب اوي فتوصله موهبته لانه يتساوى مع الي تعلم ودرس الموضوع اكاديميا بشكل جاد بس ميكونش تعب نفس تعب الهاوي ده عشان يجمع مصادر او يتعلم ذاتيا الي هو تعلمه .. ممكن يتساووا وغالبا الموهوب هيتفوق على الاكاديمي بس في النهايه هيتفوق عليهم هم الاثنين شخص درس اكاديميا وفي نفس الوقت كان فعلا موهوب وعنده الاستعداد يطور نفسه باستمرار ..

وعشان كده بنصح دائما لو انت اصلا عندك كارير ماشي فيه متغيروش مش شرط يكون الآي تي افضل لك . لكن لو معندكش او مش لاقي نفسك ابدا في شهادتك الي انت حاصل عليها خلاص جرب مع الآيتي وشوف ممكن يكون هو مجالك المنتظر ..

طيب ايه هي مجالات الآيتي الي ممكن اشتغل فيها ؟

كتيرة جدا .. بس اجمالا ممكن نحصرها في المجموعات التالية :

البرمجه :

ودي زي ماقلت لك قبل كده عباره عن لغه او لغات تعلمها بالظبط زي تعلم الانجليزي مثلا كلغه ثانيه .. دلوقت لو انا مثلا عاوزه اكلم الغرب مثلا عن الاسلام .. لازمني حاجتين .. اولا اكون بعرف لغه كويس .. لان لو عندي افكار حلوة عاوزه اوصلهالهم وصور مشوهة في ذهنهم عاوزه اصلحها مش هقدر اعمل كده بدون ماكون عارفه لغه .. وعلى قدر اهمية الي عاوزه اقوله وعلى قدر ابداعي فيه لازم اكون متمكنه اوي في اللغه الي هستخدمها معاهم عشان اقدر اوصلهم بالظبط الي عوزاه .. لو انا هقول كلمتين زي صباح الخير صباح النور ينفع اقولهم باي مفردات واي تعبير لكن لو هقول كلام ( كبير ) يبقى لازم ابقى متمكنه جدا من الي هقوله والاهم .. ان يكون عندي مااقوله .. يعني لو دماغي اصلا مش في الابتكار والتفكير المنطقي المتسلسل وامكانية حل المشاكل باقصر الطرق وافضل الاساليب يبقى ممكن البرمجه متساعدنيش اوي او متكونش هي مجالي المنتظر ببساطه لاني ساعتها هيكون معايا لغه ولساني فيها فالت للكن للاسف ( معنديش حاجه اقولها او افكار جديده تنتظر مني التعبير عنها ) ..

عامة المبرمج ممكن يبدأ البرنامج بتاعه من الصفر وممكن يكون بيتعامل مع ( حزم جاهزه ) وهو بس يعدل عليها بما يلائم العمل المطلوب منه .. وعشان كده يفضل اننا نطلق على المبرمج مسمى مطور او developer .

الديزاين :

او التصميم .. ودي معناها اني اعمل تصميمات .. سواء بقى كانت التصميمات دي مجرد ( واجهات ) لبرامجي يعني الشكل المرئي للبرنامج من ازرار اضغط عليها او الوان للشاشات الي بتظهر لي .. الخ .. او كانت جرافيك قائم بذاته زي فيلم كرتون مثلا او قصة مصورة على الحاسب ..

عشان اشتغل في مجال الجرافيك بديهي اني لازم اكون موهوبة في الرسم .. وبدال ماامسك ورقة وقلم او ريشه بمسك ماوس وقلم الكتروني وابدأ في التصميم ..

المصمم عامة يطلق عليه اصطلاحا مسمى designer

البرمجه والتصميم مطلوبين الاثنين مع بعض لو كنا عاوزين نعمل برنامج يسوق نفسه بنفسه ..

دائما البرامج الناجحة هي الي بتتم باسلوب فريق العمل .. واحد يعمل الشغل ماوراء الكواليس من اكواد برمجيه والثاني يعمل الشكل الخارجي له والي هيشوفه المستخدم واخيرا يتم ربط الاثنين ببعض ..

مش شرط ان المبرمج يكون عارف جرافيك او ان المصمم يكون عارف برمجه .. لكن بالتاكيد لو ان احدهما عارف ولو مباديء الي بيعمله الثاني ده هيكون افضل بكتير ولصالح العمل في النهاية .. يفضل ان العامل في مجال الآيتي يكون عنده فكره عن بقية فروعه ولو من باب العلم بالشيء ..

هنلاقي ان اي من المجالات غالبا بيشترك فيه الاثنين .. المطور والمصمم والاثنين عملهم تقريبا على نفس درجة الاهمية .

عندنا ايه تاني ؟

الشبكات ..

ودي مجال خصب جدا في ربط اجهزه الكمبيوتر ببعضها والتحكم فيها .. مش عارفه عن نفسي محبيتش ابدا شغل الشبكات وان كان في ناس كتير اعرفهم تخصصت فيه ..

في مجال الصيانة برضه وازاي اني اصلح جهاز خربان او اخرب جهاز شغال ـ عادي للاسف في كتير بيعملوا كده دلوقت ـ مجال الصيانة برضه من المجالات الي شغلها حلو وتعلمها سهل بس انا شخصيا عندي فكره عنها مش كويسه لانه مجال سهل ( اي حد ) يشتغل فيه وبالتالي فلو كنت عاوز تستمر في مجال الآي تي اختار حاجه صعبه على مالناس كلها تعرف طريقها وتبدأ تشتغلها وبالتالي ترخص اسعارها تكون انت تعلمت حاجه تانيه اصعب وانتقلت لها قبل الزحمه ..

بس وكفايه كده النهرده عشان محدش ينام مني واشوفكم مرة تانية على خير باذن الله ..

رابط هذا التعليق

انا من رأيي الشخص ان sql

هوه اللي شغال اكتر بس مرتباته اقل

لكن الoracle اعلى بص فرصه اقل وبيحتاج خبرة اكتر لأن في الغالب اللي بيجيب برامج اوراكل مش مستعد يخاطر بواحد بدون خبرة علشان يمسك تطوير شغل بتاعه لأن الناس التقيلة زي البنوك والمؤسسات الكبيرة عندها اوراكل

كمان في حاجة

لازم تاخد بالك انه في تطوير قواعد بيانات يعني تصممها وفيه ادارة قواعد بيانات ودول مطلوبين اكتر وده معناها انك تحافظ عليها وتديرها

رابط هذا التعليق

انا بس عايز اوضح حاجة بختلف فيها مع الاستاذة ضحى

المبرمج في رأيي محتاج قدرة علية على التحليل والترتيب المنطقياما تعلم اللغة فأمره سهلا

ومحدش بيحفظ اوامر او كود

شئ مهم برضه ان كلما تطورت في مستوى علم الكمبيوتر او الاي تي وجدت انه من الضروري الالمام بالمجالات الاخرى بصورة او بأخرى

لأنه في الاخر الشبكة تدار ببرامج والبرامج تحتاج اجهزة والبرامج تستخدم الشبكات وهكذا

فلابد للبداية السليمة ان تكون من خلال التجربة في نطاق واسع يعني من كل بستان زهرة

والدليل على كده ان كل الاماكن اللي بتدرس برمجة لازم تعدي على كل الحقول الأخرى

وكذلك الشبكات وغيرها

لأنك كمدير للشبكة محتاج عقلية محلل النظم لتحديد احتياجاتها للتصميم والتوسع

وكمبرمج محتاج تعرف الشبكة بتشتغل الزاي علشان تتعامل مع قواعد اللبيانات وخلافه

وكصيانة محتاج تعرف البرامج بتشتغل ازاي علشان تعرف تحل المشكلة كمان محتاج تعرف الكمبيوتر بيشتغل ازاي

طبعا مش بالتفصبل الممل

للحديث بقية

تم تعديل بواسطة justme

رابط هذا التعليق

انا بس عايز اوضح حاجة بختلف فيها مع الاستاذة ضحى

المبرمج في رأيي محتاج قدرة علية على التحليل والترتيب المنطقياما تعلم اللغة فأمره سهلا

ومحدش بيحفظ اوامر او كود

شئ مهم برضه ان كلما تطورت في مستوى علم الكمبيوتر او الاي تي وجدت انه من الضروري الالمام بالمجالات الاخرى بصورة او بأخرى

لأنه في الاخر الشبكة تدار ببرامج والبرامج تحتاج اجهزة والبرامج تستخدم الشبكات وهكذا

فلابد للبداية السليمة ان تكون من خلال التجربة في نطاق واسع يعني من كل بستان زهرة

والدليل على كده ان كل الاماكن اللي بتدرس برمجة لازم تعدي على كل الحقول الأخرى

وكذلك الشبكات وغيرها

لأنك كمدير للشبكة محتاج عقلية محلل النظم لتحديد احتياجاتها للتصميم والتوسع

وكمبرمج محتاج تعرف الشبكة بتشتغل الزاي علشان تتعامل مع قواعد اللبيانات وخلافه

وكصيانة محتاج تعرف البرامج بتشتغل ازاي علشان تعرف تحل المشكلة كمان محتاج تعرف الكمبيوتر بيشتغل ازاي

طبعا مش بالتفصبل الممل

للحديث بقية

لو هقول كلام ( كبير ) يبقى لازم ابقى متمكنه جدا من الي هقوله والاهم .. ان يكون عندي مااقوله .. يعني لو دماغي اصلا مش في الابتكار والتفكير المنطقي المتسلسل وامكانية حل المشاكل باقصر الطرق وافضل الاساليب يبقى ممكن البرمجه متساعدنيش اوي او متكونش هي مجالي المنتظر ببساطه لاني ساعتها هيكون معايا لغه ولساني فيها فالت للكن للاسف ( معنديش حاجه اقولها او افكار جديده تنتظر مني التعبير عنها )
مش شرط ان المبرمج يكون عارف جرافيك او ان المصمم يكون عارف برمجه .. لكن بالتاكيد لو ان احدهما عارف ولو مباديء الي بيعمله الثاني ده هيكون افضل بكتير ولصالح العمل في النهاية .. يفضل ان العامل في مجال الآيتي يكون عنده فكره عن بقية فروعه ولو من باب العلم بالشيء ..

كده احنا مختلفناش بل على العكس .. :rolleyes:

رابط هذا التعليق

انا كان تعليقي ويمكن معرفتش اوضحه كويس لأني كنت بنام ساعتها

ان الموضوع مش بيرتكز على فهم لغة بقدر ما بيتركز على قدرة الشخص على التحليل المنطقي

يعني فهم لغة بعينها مش هو الأساس

إلا اذا كنا بنتكلم عن برامج صغيرة

وللأسف احنا في الوطن العربي بنعتبر المبرمج بتاع كله

لأن المفروض ان البرنامج ليه مراحل بيقوم بيها اكتر من شخص لكن احنا هنا عايزين واحد يخلص الموضوع من اوله لأخره علشان نوفر وده غلط

وعلى فكرة كتابة الكود هي بتكون اسهل المراحل نسبيا ودلوقت كمان ممكن نستغنى عنها شوية مع برامج زي rational rose , visio

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 12
      القصة الأولى • قصة الحزام الأسود بعد التدريبات الشاقة والطويلة استطاع أحد المتدربين في لعبة الدفاع عن النفس الحصول على الحزام الأسود ، وفي يوم الاحتفال بتسليمه الحزام الأسود وأمام الحضور سأل المدرب المتدرب قائلاً : ماذا يعني لك الحزام الأسود ، فأجاب : الحزام الأسود يعني أعلى مستوى في هذه اللعبة ، فقال له المدرب أنت لا تستحق هذا الحزام ، أذهب ثم عد العام القادم . وفي العام القادم وأمام الحضور سأل المدرب المتدرب قائلاً : ماذا يعني لك الحزام الأسود ، فأجاب : الحزام الأسود يعني القوة والثقة و
    • 6
      هل كان عبدالناصر محقا في كرهه وتحجيمه لتنظيم الإخوان المسلمين؟ تذكرت مافعله عبد الناصر ( الحليف السابق للإخوان ) والذي يبدوا انه كان يعرفهم جيدا حيث حاولوا استخدامه كما حاول هو استخدامهم، ولكنه كان أكثر حظا في التخلص من قياداتهم بحكم انه كان في السلطة المطلقة. للأسف يبدو أن السادات كان يتوسم فيهم خيرا حينما أعادهم للحياة السياسية وأخرحهم من المعتقلات والسجون سعيا لمصالحة وطنية، ولكنهم في المقابل أفرزوا كل الحماعات الإرهابية المسماة بالجهادية وكانوا عاملا مهما في إيجاد أرضية لنمو الجماعات السلف
    • 0
      الكلام ده مفيد جدا في تربية الأولاد وحتى في التعاملات اليومية وفي الاحتكاكات في الشغل والعيلة منقول بقلم الأخصائي النفسي / محمد أبو يوسف صفات البشر وكيفية التعامل معهم (برمجة عصبية). أولاً :الودود ذو الشخصية البسيطة كيف نتعامل معه ؟ 1. قابله بإحترام و حافظ على الإصغاء الجيد . 2. المحافظة على مناقشة الموضوع المطروح و عدم الخروج عنه . 3. حاول العمل على توجيه الحديث إلى الهدف المنشود . 4. تصرّف بجدية عند الحاجة . 5. حاول المحافظة على المواعيد ، و أفهمه مدى أهمية الوقت . [ خصائ
    • 5
      عايزين نعرف من الناس الخبرة و اللي على دراية بالوضع في المملكة عن فرص العمل في مجال الجرافيك و تصميم المواقع و برمجتها و هل هي متوفرة و رواتبها ايه نظامها. انا من اللي عرفته ان فرصها معقولة و رواتبها بتبدأ من 2500 في الشهر.
    • 0
      كتبت الباحثه فوزبنت عبد اللطيف كردي* الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وبعد فإن أمر البرمجة اللغوية العصبية بالنسبة للباحثين المهتمين بالوافدات الفكرية العقدية الفلسفية أمر بحث علمي، ونتائج دراسات تتبعية استقرائية لذا فهي تكشف كل يوم عن جوانب جديدة ، وتبرز أنواع من المخاطر المتخفية خلف المنافع بوضوح أكثر ، وقد يسّر الله – بفضله ومنه - لي ظروف متابعة البرمجة اللغوية العصبية منذ بدايات عرضها في بلادنا ، وأعان برحمته على مشاق بحث أصولها وجذورها ودراسة مضامينها وفلسفتها ، وفحص مخرجاتها وادع
  • أضف...