اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

البرمجة وما أدراك ما البرمجة

الجدار

Recommended Posts

من زمان حلم حياتي أني أكون مبرمج (مطور) حاولت كتير مع نفسي إني أتعلم للأسف دايماً بدخل غلط ودايماً البداية بتكون غلط وبتنتهي العملية بإحباط دايماً مع اني صبور جداً.

يعني الكتاب أقراه أبقى فاهم وانا بقرا الموضوع بس مش عارف الحاجات اللي بيتكلم عليها دي ممكن تفيدني بإيه !! وبالتالي المعلومة مش بتثبت في الدماغ يعني أعتقد المشكلة أن معظم كتب الشرح بيبقى فيها مثال توضيحي صغير وبعد كده مش بيحطلك أفكار للي ممكن تستفيد منه بالمعلومة دي أو تمرينات تعملها لوحدك (على أساس إني بذاكر في سلاح التلميذ يعني).

المشكلة اني مش في مصر وصعب تلاقي وقت فاضي علشان تاخد كورس .

عندي دلوقتي كذا استفسار

- أبدأ منين أتعلم فيجوال بيسيك دوت نت.

- حد يعرف حاجة عن البرمجة بال oracle ؟؟

- ايه المطلوب في الشغل أكتر ؟؟

ويا سلام لو واحد أبن حلال من أخواتنا يفتحلنا فصل تقوية هنا ويزكي عن علمه (شحاتة بقى :lol: ) يبقى في الجول wst::

وشكراً للجميع

رابط هذا التعليق

• الردود 127
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اسمك وسنك وعنوانك :lol:

لا بجد سن حضرتك وعايز تشتغل فين يعنى مقدم هجرة برضة ولا عايز تشتغل فى مصر ولا الخليج ؟

اية المطلوب فى الشغل كلة مطلوب الاهم ميول حضرتك الاول

شوف الموضوع دا برضة بالمرة

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=89870

لو حضرتك مقدم على هجرة ياريت تقول انت معانا ولا مع الناس التانين ؟

تم تعديل بواسطة OReX

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

اسمك وسنك وعنوانك :lol:

لا بجد سن حضرتك وعايز تشتغل فين يعنى مقدم هجرة برضة ولا عايز تشتغل فى مصر ولا الخليج ؟

اية المطلوب فى الشغل كلة مطلوب الاهم ميول حضرتك الاول

شوف الموضوع دا برضة بالمرة

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=89870

لو حضرتك مقدم على هجرة ياريت تقول انت معانا ولا مع الناس التانين ؟

wst::

طيب قسماً بالله أنا كنت حاطك في دماغي وانا بكتب الموضوع

سبحان الله

شوف يا سيدي انا عندي 28 سنة خريج تجارة وشغال مدخل بيانات

انا ان شاء الله بفكر في الهجرة لكندا وأعتقد ان المطورين مطلوبين هناك

فعايز أبتدي أجهز نفسي وأمشي شوية في البرمجة وبعدين أقدم

انا حالياً شغال في الخليج وسامع ان الأوراكل عليه طلب كتير هنا

وبصراحة أنا عايز أتعلم البرمجة لسببين

1- إرضاء الذات وتحدي لنفسي.

2- فتح مجال عمل جديد.

حشوف اللينك اللي حضرتك بعتهولي وأرد عليك تاني

جزاك الله كل خير وشكراً لردك

نفعك الله بعلمك ويسرلك الخير :lol:

رابط هذا التعليق

mfb:

طيب قسماً بالله أنا كنت حاطك في دماغي وانا بكتب الموضوع

سبحان الله

شوف يا سيدي انا عندي 28 سنة خريج تجارة وشغال مدخل بيانات

انا ان شاء الله بفكر في الهجرة لكندا وأعتقد ان المطورين مطلوبين هناك

فعايز أبتدي أجهز نفسي وأمشي شوية في البرمجة وبعدين أقدم

انا حالياً شغال في الخليج وسامع ان الأوراكل عليه طلب كتير هنا

وبصراحة أنا عايز أتعلم البرمجة لسببين

1- إرضاء الذات وتحدي لنفسي.

2- فتح مجال عمل جديد.

حشوف اللينك اللي حضرتك بعتهولي وأرد عليك تاني

جزاك الله كل خير وشكراً لردك

نفعك الله بعلمك ويسرلك الخير :lol:

يا كثوفى يا كثوفى :lol: wst::

ربنا يكرمك واى حاجة رنج بس هتلاقينى بقولك شبيك لبيك اوركس بين اديك تدعيلى بأية ؟ اخوك اصلة مرتشى ومابيمشيش غير بالدعوات :P

اتفضل شرح اوراكل ديفيلوبر فيديو باللغة العربية

http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=76241

رائع بجد ومستواه متقارب جدا للمراكز المعتمدة

يعنى تتفرج على الفيديو وتحل الاسئلة وتاخد شهادة الاوراكل وانت حاطط رجل على رجل من غير تستكينج (امتحانات محلولة) ولا قرف

----------------------------------------------------

كورس اوراكل ادمنستراشن باللغة العربية قطرى مش مصرى

http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=144423

شغال حلو مع كورس الديفيلوبر هتبقى شمعة منورة

-------------------------------------------------

البرمجة بقى JAVA

http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=126077

روعة بصراحة

ما تفكرش تاخد جافا فى مصر او فى المملكة الا فى مراكز كبيرة كبيرة يعنى عشان معظمهم بيستهبلوا بعيد عنك

لو خلصت الكورس اللى فوق ابدأ كورس متقدم شوية

http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=146404

------------------------------------------------

ربنا كرمك بالوقت يبقى عيش حياتك مع كورس A+ بالبلدى كدا صيانة الكمبيوتر بس هيفيدك جدا كمعلومات عامة او لو اضطريت تشتغل كاجوال فى كندا

فيديو عربى برضة

http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=137325

-----------------------------------------------

فى انواع برمجة بالعبيط يعنى هتلاقى رابط فى الموضوع اللى انا حطيتة المرة اللى فاتت اسمة كيف ابدأ برمجة حاجة زى كدا هتلاقى فية معلومات لزيزة

مش عارف تتخصص ايه ؟ سؤال و جواب عن البرمجة و انواعها

http://www.parmga.com/showthread.php?t=199

حدد الحتة اللى عايزها وقولى عليها وان شاء الله هتصرف

الكورسات للاسف مش كاملة يعنى اكتر من بداية او كنص الطريق هتلاقيها جميلة جدا وانت بقى تكمل فى مركز تدريب او اجيبلك شرح فيديو بس باللغة الانجلزية

تم تعديل بواسطة OReX

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

يا كثوفى يا كثوفى :lol: wst::

ربنا يكرمك واى حاجة رنج بس هتلاقينى بقولك شبيك لبيك اوركس بين اديك تدعيلى بأية ؟ اخوك اصلة مرتشى ومابيمشيش غير بالدعوات :P

اتفضل شرح اوراكل ديفيلوبر فيديو باللغة العربية

http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=76241

رائع بجد ومستواه متقارب جدا للمراكز المعتمدة

يعنى تتفرج على الفيديو وتحل الاسئلة وتاخد شهادة الاوراكل وانت حاطط رجل على رجل من غير تستكينج (امتحانات محلولة) ولا قرف

----------------------------------------------------

كورس اوراكل ادمنستراشن باللغة العربية قطرى مش مصرى

http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=144423

شغال حلو مع كورس الديفيلوبر هتبقى شمعة منورة

-------------------------------------------------

البرمجة بقى JAVA

http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=126077

روعة بصراحة

ما تفكرش تاخد جافا فى مصر او فى المملكة الا فى مراكز كبيرة كبيرة يعنى عشان معظمهم بيستهبلوا بعيد عنك

لو خلصت الكورس اللى فوق ابدأ كورس متقدم شوية

http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=146404

------------------------------------------------

ربنا كرمك بالوقت يبقى عيش حياتك مع كورس A+ بالبلدى كدا صيانة الكمبيوتر بس هيفيدك جدا كمعلومات عامة او لو اضطريت تشتغل كاجوال فى كندا

فيديو عربى برضة

http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=137325

-----------------------------------------------

فى انواع برمجة بالعبيط يعنى هتلاقى رابط فى الموضوع اللى انا حطيتة المرة اللى فاتت اسمة كيف ابدأ برمجة حاجة زى كدا هتلاقى فية معلومات لزيزة

مش عارف تتخصص ايه ؟ سؤال و جواب عن البرمجة و انواعها

http://www.parmga.com/showthread.php?t=199

حدد الحتة اللى عايزها وقولى عليها وان شاء الله هتصرف

الكورسات للاسف مش كاملة يعنى اكتر من بداية او كنص الطريق هتلاقيها جميلة جدا وانت بقى تكمل فى مركز تدريب او اجيبلك شرح فيديو بس باللغة الانجلزية

يا بروف والله مش عارف اقولك ايه

بجد ربنا يوفقك وأشوفك حاجة كبيرة في كندا ونفتح شركة مع بعض ويا عم أنا حاجي على نفسي والمكسب النص بالنص mfb:

معلش طيب حته غلسة مني

هل البرمجة بالأوراكل تشبه للبرمجة بالدوت نت ؟؟؟

وأنهو أقوى أمشي في سكة الأوراكل ولا دوت نت

ولو أوراكل ايه البرامج اللي لازم تكون موجودة معايا على الكمبيوتر

جاري التحميل للفيديوهات وحقولك على النتيجة إن شاء الله :lol:

تم تعديل بواسطة الجدار

رابط هذا التعليق

يا بروف والله مش عارف اقولك ايه

بجد ربنا يوفقك وأشوفك حاجة كبيرة في كندا ونفتح شركة مع بعض ويا عم أنا حاجي على نفسي والمكسب النص بالنص :lol:

معلش طيب حته غلسة مني

هل البرمجة بالأوراكل تشبه للبرمجة بالدوت نت ؟؟؟

وأنهو أقوى أمشي في سكة الأوراكل ولا دوت نت

ولو أوراكل ايه البرامج اللي لازم تكون موجودة معايا على الكمبيوتر

جاري التحميل للفيديوهات وحقولك على النتيجة إن شاء الله :lol:

انا حر بقى ابقى الحتة اللى على مزاجى انا حبقى حتة اد كدا wst::

ربنا يكرمنا جميعا ان شاء الله

اية الفرق بين الاوراكل والبرمجة واية البرامج واية الخلفية اللى تكون عندك قبل دراسة الاوراكل

شوف انت بس اول فيديو هوا مقدمة طويلة شوية حوالى ساعة بس هتجاوب على كل حاجة واكتر كمان

انهو اقوى الاتنين مجالين مختلفين وكل حاجة ليها شغلها ومرتبها

لو بتدور على الراتب يبقى اوراكل بدون شك بس هتتعبك شوية عشان تلاقى شغل من غير خبرة انما الدوتنت شغاله بسم الله ما شاء الله

شوف انت بس اول فيديو من الاوراكل ديفيلوبر والجافا تقريبا تالت فيديو اسمة مقدمة مش التسطيب

وشوف هتعرف تمشى فيها لو اه يبقى ربك كرم وهتعيش احلى ما فى اللحظة لو لا يبقى حاول تشوف حاجة اقل شوية مع ان الكلام فى اللزيز خالص يعنى

وزى ما قوتلك لو عندك وقت كافى والعملية مستريحة معاك ابدأ بكورس A+ هيشيل اى معلومة غلط فى دماغك عن الجهاز بشكل عام وهيفيد برضة لو اضطريت تشتغل كاجوال يعنى مش خسارن حاجة بالعكس كسبان

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

انا حر بقى ابقى الحتة اللى على مزاجى انا حبقى حتة اد كدا :lol:

ربنا يكرمنا جميعا ان شاء الله

اية الفرق بين الاوراكل والبرمجة واية البرامج واية الخلفية اللى تكون عندك قبل دراسة الاوراكل

شوف انت بس اول فيديو هوا مقدمة طويلة شوية حوالى ساعة بس هتجاوب على كل حاجة واكتر كمان

انهو اقوى الاتنين مجالين مختلفين وكل حاجة ليها شغلها ومرتبها

لو بتدور على الراتب يبقى اوراكل بدون شك بس هتتعبك شوية عشان تلاقى شغل من غير خبرة انما الدوتنت شغاله بسم الله ما شاء الله

شوف انت بس اول فيديو من الاوراكل ديفيلوبر والجافا تقريبا تالت فيديو اسمة مقدمة مش التسطيب

وشوف هتعرف تمشى فيها لو اه يبقى ربك كرم وهتعيش احلى ما فى اللحظة لو لا يبقى حاول تشوف حاجة اقل شوية مع ان الكلام فى اللزيز خالص يعنى

وزى ما قوتلك لو عندك وقت كافى والعملية مستريحة معاك ابدأ بكورس A+ هيشيل اى معلومة غلط فى دماغك عن الجهاز بشكل عام وهيفيد برضة لو اضطريت تشتغل كاجوال يعنى مش خسارن حاجة بالعكس كسبان

خلاص انا حبتدي مع الفيديوهات وان شاء الله حقرر ممكن أكمل في إيه

انا عارف ان الدوت نت أسهل بس أسمع ان أوراكل شغلها أقوى ومطلوب أكتر بس حتة الخبرة دي المشكلة فعلاً

عامة كده كده انا مش خسران حاجة زي مانت قلت كفاية المحاولة ورضا النفس

ربنا يخليك لينا

وماتزهأش مني علشان حتلاقي مني أسئلة كتييييييييييييييييير wst::

رابط هذا التعليق

خلاص انا حبتدي مع الفيديوهات وان شاء الله حقرر ممكن أكمل في إيه

انا عارف ان الدوت نت أسهل بس أسمع ان أوراكل شغلها أقوى ومطلوب أكتر بس حتة الخبرة دي المشكلة فعلاً

عامة كده كده انا مش خسران حاجة زي مانت قلت كفاية المحاولة ورضا النفس

ربنا يخليك لينا

وماتزهأش مني علشان حتلاقي مني أسئلة كتييييييييييييييييير :lol:

مطلوب اكتر مظنش وخصوصا بعد الازمة العالمية وتغيرات فى اوراكل نفسها

جرب اوراكل فيها تقسيمات جواها كتير جدا وكل تقسيم فيه وظايف كتير والقى نظرة

www.oracle.com

ابدا بكورس الديفيلوبر دا ومش هيكلفك حاجة ساعة بس كل يوم على تلات اسابيع وتخلص اول جزء فى الشهادة وتبقى عارف كويس الدنيا ماشية ازاى

حلوة يا بلدى يبقى تمام كمل وربنا يوفقك ويكون خلص كمان كورس الجافا وهتعمل دويتو بالاتنين زى الفل

واسئل براحتك ما يهمكش الدار دارك ارمح فيها كيف ما تحب wst::

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

مطلوب اكتر مظنش وخصوصا بعد الازمة العالمية وتغيرات فى اوراكل نفسها

جرب اوراكل فيها تقسيمات جواها كتير جدا وكل تقسيم فيه وظايف كتير والقى نظرة

www.oracle.com

ابدا بكورس الديفيلوبر دا ومش هيكلفك حاجة ساعة بس كل يوم على تلات اسابيع وتخلص اول جزء فى الشهادة وتبقى عارف كويس الدنيا ماشية ازاى

حلوة يا بلدى يبقى تمام كمل وربنا يوفقك ويكون خلص كمان كورس الجافا وهتعمل دويتو بالاتنين زى الفل

واسئل براحتك ما يهمكش الدار دارك ارمح فيها كيف ما تحب wst::

:lol:

انا كده حفكر تاني بعد ما قريت الموضوع ده http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=60902

وبعد كلامك ده

يعني الأوراكل مش مطلوبة زي الأول

مش عارف طيب انت رأيك الشخصي ايه

ORACLE

VB.NET

انا مشيت شوية في الدوت نت بس المشكلة ان الكتاب امثلته كانت محدوده وزي ما قلت حسيت اني مش عارف اللي اتعلمته استفيد منه بإيه

يعني لو في فيديوهات زي اللي حطيتها للأوراكل للدوت نت

ممكن أقارن بينهم mfb:

معلش بقى أستحمل انت اللي جبته لنفسك :lol:

تم تعديل بواسطة الجدار

رابط هذا التعليق

باشمهندس أوريكس

أنت أستااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااذ

رابط هذا التعليق

انا كده حفكر تاني بعد ما قريت الموضوع ده http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=60902

وبعد كلامك ده

يعني الأوراكل مش مطلوبة زي الأول

ORACLE

VB.NET

انا مشيت شوية في الدوت نت بس المشكلة ان الكتاب امثلته كانت محدوده وزي ما قلت حسيت اني مش عارف اللي اتعلمته استفيد منه بإيه

ممكن أقارن بينهم

معلش بقى أستحمل انت اللي جبته لنفسك

لا دا انت تفكر تانى وتالت ورابع طالما داخل فى موضوع جديد ومتنساش الاستخارة

الاوراكل ايوة مش مطلوبة زى الاول زيها زى اى حاجة غالية مع الازمة الناس بتدور على حاجة ارخص واقل فى الامكانيات مش معنى كدا انها بقت ضعيفة لا طبعا هتلاقى فى الفيديو الاول جايبلك رسم بيانى انها مستحوذة على 60% من قواعد بيانات العالم والنسبة دى اكبر بكتير فى المجتمع الخليجى ولسا من المتوقع النسبة تزيد جدا بعد شراء شركة صن والتعديلات البرمجية فى الاصدار الجديد واتجاة اوراكل لبرمجيات شركات ما كانتش بتبصلها الاول هيبقى الوضع اية بقى كرييييييييمة وممكن تروح اى حتة وتشوف سحنة الاوراكل العكرة دى لان شكلة مميز فعلا

وزى ما بقولك شركة اوراكل مفيهاش مجال واحد وخلاص لا دول كتير اختار اللى يناسبك وعيش وتعايش معاه

http://education.oracle.com/pls/web_prod-p...001〈=US

منتدى كامل يتحدث عن اوراكل فقط بالغة العربية طبعا

http://www.araboug.org/

فية مجال ال e-business شغال الله ينور دلوقتى

فى النهاية اوراكل شركة محترمة جدا غير ميكروسوفت خالص يعنى لو فية تعديل او حاجة بتلاقيك عارفة من قبليها بكتيييييييير وعارف سياسات الشركة ماشية ازاى وبتعمل سيمنرات (لقاء على مستوى القاعدة :D )تعرف الناس الاتجاة الفترة الجاية هيبقى عامل ازاى فى الخلاصة شركة محترمة هتفتخر انك اشتغلت تحتها ومرتبتها زى الفل :lol: wst::

خلصنا على الاوراكل نمسك الحتة اللى بعدها

ORACLE

VB.NET

عمرى ما هجاوب بصراحة اولا لانى مبرمج اوراكل واهلاوى صميم فأكيد هقولك اوراكل بدون شك

ثانيا الاختيار لميولك انت بتحب اية نظام الدتابيز والشغل دا ولا شغل البرمجيات اللزيز

ممكن أقارن بينهم

هتقارن بينهم مش ممكن دا اتجاة ودا اتجاه تانى خالص كمان هتظلم نفسك لان هتعتمد فى الحالة دى على قوة المحاضر اللى بيشرح مش المنهج نفسة

انا بصراحة ما شوفتش VB فيديو عربى قبل كدا بس ممكن اجيبلك C# انضف

http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=130055

عايز برمجة عندك كمان الجافا شغلها دلوقتى حلو جداااااااااا ولو حصل اى كبسة ممكن تنقل اى لغة برمجة تانية كلهم متقاربين زى لغات اوربا كدا وطالما وصلت للفهم البرمجى الصحيح يبقى مش هتفرق معاك جافا او سى او جى

لو عندك اى اسئلة بخصوص الجافا وكدا شوف الفيديو دا هيجاب على كل حاجة

/?mw0zyxmagzy

ولو فية حاجة مش مفهومة بعدة قولى عليها وانا هبسطهالك ان شاء الله

معلش بقى أستحمل انت اللي جبته لنفسك

مش انت هتقدم كيبيك يبقى براحتك لو كنت فيدرال كنت قوتلك بالدور يا سيد مش شايف المكتب فاضى ازاى :D

تحت امرك فى اى وقت :roseop: :lol: :lol:

باشمهندس أوريكس

أنت أستااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااذ

ربنا يخليك يا دكتور :lol:

تم تعديل بواسطة OReX

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

لو انت واخد الموضوع جد .. مسالة حياة او موت يعني زي مابيقولوا .. انا ممكن اساعدك واعلمك جافا ..

استخير الاول وان لقيت نفسك متحمس وعندك استعداد ابعت لي ايميلك على الخاص هبعت لك كام ملف مقدمه خلصهم وابعت لك الي بعدهم ..

ممكن كمان ابعت لك تدريبات وامتحانات بعد كل جزء تخلصه عشان اقيم مستواك ..

ممكن اقف معاك واشرح لك خطوة خطوة الي انت عاوزه في الجافا بس بشرط ..

زي ماقلت لك تكون ملتزم بجد وناوي تتعلم بجد .. والاهم طبعا الانجليزي بتاعك يكون تمام لان الدروس هتكون بيه ..

قلت ايه ؟

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

عشان انا بس مبصتش على اللينك الا دلوقتى

الاوراكل هوا DBMSوالفى بى هوا لغة برمجة امال الناس بتقارن مع بعض لية

ببساطة جدا ودا لتوضيح الفكرة على قد ما اقدر يعنى اعتبرها كلام شات مش كلام علمى

قاعدة البيانات عايزلها واجهات عشان مدخلين البيانات يدخلوا بيناتهم والليلة الجميلة دى الواجهات دى بتتعمل بحاجات كتير اوى منها اوراكل ديفيلوبر سويت وجافا والفى بى وووووو..... طالما يعرف يشبك مع القاعدة يبقى حلال الله اكبر

دا غير ان فية انواع تانية غير اوراكل زى ماى سكول وقاعدة البيانات بتاعة اى بى ام ووووو

امال اية اللى حصل للشركات فى الخليج الى بتسيب الاوراكل وتتجه لقاعدة بيانات تانية او واجهات تانية

الموضوع ببساطة جدا فية شركات كتير فى الخليج ولا ليها اوراكل اصلا اوراكل عشان تحس بقيمتها لازم شركة كبيرة شركة تخاف على الداتا بتاعتها وعندها تعاملات عالية جدا وشغل داخل وطالع موال زى شركات الاتصالات كدا كام مليون عميل وكل عميل لية فاتروتة والمكالمات الواردة والصادرة غير شغل الشركة نفسه من جوا مش شغل عملاء بس

هنا تبان قوة الاوراكل زى ما شوفت في الفيديو كدا التقيم بتاع قواعد البيانات فى العالم متصدراة الاوراكل تقريبا50 % عالمى لو جيت قستها فى الخليج عموما هتلاقى النسبة معدية ال70% او اكتر كمان عارف اقرب تشبية يقربهالك اية ؟

العربيات فى الخليج تلاقى واحد جايب همر او لامبورغينى وهوا اخرة عشر دقايق للشغل ومبيخرجش الا يوم الجمعة للمول ولا حاجة زيها بالظبط فى قواعد البيانات تلاقى كتير جدا عايزين اوركل لية حضرتك ؟هوا كدا سمع انه حلو وغالى

لما الموضوع اتأزم وبقى الفلوس يتسأل عليها ومش حنفية شغالة وخلاص وعايزين نخطط بجد بقى تلاقى كلة يقول انا خسران مش كسبان بالاوراكل لا اشوفلى حاجة على مقاسى وعلى قد ميزانيتى تقضى مصلحتى والحياة تمشى بفلوس ااقل

هوا دا اكبر سبب ان فية شركات كتير بتسيب الارواكل وتجيب اى حاجة اقل تانية وهوا الجانب المادى واللى زاد ازمتة مع الازمة العالمية اللى بيدفع فى اوراكل زى العروسة البرنسيسة اللى هتصون اسرارك وتحميك ووووو دلوقتى لو عايزها اقدر على مهرها :roseop:

شوف بس الفيديو دا وهتلاقى الدنيا بقت ابيض من كندا فى الشتا

http://www.BLOCKED77/file/40235159/ed6f81b0/1-_introduction.html?dirPwdVerified=e5617b29

متسنى ردك بعد الفيديو ان شاء الله

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

لو انت واخد الموضوع جد .. مسالة حياة او موت يعني زي مابيقولوا .. انا ممكن اساعدك واعلمك جافا ..

استخير الاول وان لقيت نفسك متحمس وعندك استعداد ابعت لي ايميلك على الخاص هبعت لك كام ملف مقدمه خلصهم وابعت لك الي بعدهم ..

ممكن كمان ابعت لك تدريبات وامتحانات بعد كل جزء تخلصه عشان اقيم مستواك ..

ممكن اقف معاك واشرح لك خطوة خطوة الي انت عاوزه في الجافا بس بشرط ..

زي ماقلت لك تكون ملتزم بجد وناوي تتعلم بجد .. والاهم طبعا الانجليزي بتاعك يكون تمام لان الدروس هتكون بيه ..

قلت ايه ؟

السلام عليكم

اولا بارك الله فيكى على المساعدة وياريت فعلا لو حضرتك تفيدينا بالماتريال دى

فية كورس فيديو شغال دلوقتى جافا SE وشغالين من

1 - Head First Java

/?yyeehw1ztmd

2 - SCJP 6 Study Guide

/?wyzwin5nnhd

ممكن بس حضرتك تشوفيهم لو الماتريال اللى مع حضرتك افضل فى توصيل المعلومة او كمية الاسئلة ياريت بجد تفيدينا بيهم

دمتى بكل خير

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

سلام عليكم

أنا ياأخي الفاضل شغال الحمد لله مبرمج أو مطور أول برمجيات senior software developer وبقالي أربع سنين شغال في المجال ده ومن أيام الكليه كمان وهأقولك بدايه القصه

أنا اول حاجه اشتغلت كانت C و C++ البرمجه شيئية التوجيه أو زي مابيسموها بالعربي وكانت كورسات في الكليه وقتها وبعد كده اتعلمت VB6 و VB.NET و C# و كمان Java والحمد لله كل الحاجات اتعلمتها Self study لوحدي يعني عن طريق القرأه والتطبيق لان كان عندي الاساس اللي ماشي عليه وتقريبا تقدر تقول ماأخدتش كورسات خالص .

انا شايف انك علشان تتعلم البرمجه المفروض تتعلم الاول Programming Concepts أو مفاهيم البرمجه الأساسيه وهي الحاجات الموجوده في كل لغات البرمجه مع أختلاف التطبيق بمعني ايه انت علشان تبني بيت محتاج في الاول اساس للبيت وبعدين حيطان وكمان لازم سقف البيت فانت ممكن تعمل الاساسات دي حجاره مثلا وغيرك يعملها خرسانه بس في النهايه انت عندك أساس البيت والبرمجه نفس الفكره انك ممكن تعمل نفس الوظيفه بطرق مختلفه او لغات مختلفه.

مثال مشهور اوي Hello World انت تطبعها علي الشاشه

Java:

System.out.print("Hello World");

C# :

Console.Out.WriteLine("Hello World");

C++ :

cout << "Hello World";

etc...

فالأول ماتنساش انك تختار لغه بسيطه تبدأ بيها زي VB.NET مثلا ولو انت جاد اوي ادخل علي جافا Object Oriented Programming وتركز علي انك تتعلم مفهوم البرمجه الاساسي وتركز علي مكونات اي لغه برمجه وهي كالتالي :

Variables,Constants, Data Types

Basic input/output

loops and conditions

functions and classes

Operators and Assignment

Control Structure

Data Structures

>>>

الحاجات دي هتلاقيها موجوده في اي لغه برمجه بس زي ماقلت بتطبيق مختلف وبعدين تقدر تتعلم مواضيع متقدمه في البرمجه زي Database و Network و File Handling

وان شاء الله ارجو ان اكون افتدك ولو حضرتك عندك سؤال انا ممكن اساعد ان شاء الله.

ومعلش انا رديت بسرعه كده وممكن ابقي ارتب افكاري شويه واكتبها في موضوع علشان تفيد ان شاء الله

Man's mind, once stretched by a new idea, never regains its original dimensions

رابط هذا التعليق

باشمهندس ahosny

ممكن جدا يبدأ Database او Java من دلوقتى الموضوع لزيز جدا والحمد لله وسائل المعرفة موجودة باللغة العربية كمان

لى سؤال لحضرتك C# اية وضعة دلوقتى فى سوق العمل ؟

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

لى سؤال لحضرتك C# اية وضعة دلوقتى فى سوق العمل ؟

والله يا OReX ال C# أو الدت نت عموما انا مش عارف ايه وضعهم في السوق دلوقتي لأني أشتغلت سنه دوت نت بس أول مااتخرجت بس أظن ان السوق والطلب علي Java دلوقتي كبير وخصوصا ال Java EE و الJava Web Technologies وأنا معظم ال Applications الكبيره n-Tiers أو Distributed Applications معموله ب Java وكمان ال Support for Open Source Software بقه كبير أوي و دا كله في مصلحة الجافا.

رابط هذا التعليق

والله يا OReX ال C# أو الدت نت عموما انا مش عارف ايه وضعهم في السوق دلوقتي لأني أشتغلت سنه دوت نت بس أول مااتخرجت بس أظن ان السوق والطلب علي Java دلوقتي كبير وخصوصا ال Java EE و الJava Web Technologies وأنا معظم ال Applications الكبيره n-Tiers أو Distributed Applications معموله ب Java وكمان ال Support for Open Source Software بقه كبير أوي و دا كله في مصلحة الجافا.

الدوتنت شغال الله ينور دلوقتى بس مرتباتة مش حلوة فى نظرى بس كنت عايز استفسر من حضرتك عن السى شارب تحديدا

والجافا جميلة جدا شغلها جميل ومش صعبة ومع قواعد اوراكل بيبقى ابلكيشن ضرب نار ولسا لما نشوف شركة اوراكل بعد ما اشترت شركة صن هتعمل اية

الف شكر على ردك :angry:

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

لو محتاج حاجه قويه و تتعلمها بسرعه ! امشي في java و نصحيييييه احسن كتاب ممكن تتعلمها منه هو thinking in java ! لو مش عندك ممكن ابعتهولك

كمان ممكن تشتغل علي python من اقوي و اسهل اللغات اللي موجوده ! بسيطه جداا و تقدر تعمل بيها اي حاجه في الدنيا !!

لو عاوز تشتغل في تطوير تطبيقات انترنت ! عندك Ruby ! لا يعيبها الا اسمها :angry: Ruby on Rails مطلوبه جداا !

نصيحه ! بلاش C# "في عداء بيني و بين منتجات مايكروسوفت" !!! و متهتمش بأقوال ان البرمجه الحقيقيه بـC او بـ C++

رابط هذا التعليق

بس كنت عايز استفسر من حضرتك عن السى شارب تحديدا

والله انا بقولك ماعنديش فكره لأني أشتغلت دوت نت سنه واحدة والكلام دا كان 2006 بس أنا من فتره قريبه ليا واحد صاحبي شغال في مصر دوت نت كان بيشتكي مع انه شغال في شركة كبيرة وبيقول الدنيا مريحة أوي وكان بيفكر يحول لجافا فمعني كده ان الطلب علي جافا كبير وهنا كمان في الخليج برده

ودي كلها Java Related Technologies

JavaEE , EJB3, O/R Frame Works

Oracle DB, JBoss Application Server, Weblogic AS,

Hibernate, Spring, JSF

كل الحاجات دي جافا وانت لو تعرف ال technologies دي صدقني ان شاء الله سهل جدا انك تلاقي شغل وكله طبعا بامر الله

اخ MARDUK

انا معاك ان C و C++ مش منتشره اوي في السوق طبعا أو يمكن مش مستخدمه أصلا بس ماحدش يقدر يقول انها ماتت وانا اعتقد انها مستخدمه في ال High Performance Applications زي ال Billing Systems و Real Time Applications وانا معاك انه يتعلم جافا احسن طبعا في سوق العمل في مصر والخليج وكمان في كندا واستراليا لاخوانا اللي عايزين يهاجروا زي كده ان شاء الله :rolleyes:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 12
      القصة الأولى • قصة الحزام الأسود بعد التدريبات الشاقة والطويلة استطاع أحد المتدربين في لعبة الدفاع عن النفس الحصول على الحزام الأسود ، وفي يوم الاحتفال بتسليمه الحزام الأسود وأمام الحضور سأل المدرب المتدرب قائلاً : ماذا يعني لك الحزام الأسود ، فأجاب : الحزام الأسود يعني أعلى مستوى في هذه اللعبة ، فقال له المدرب أنت لا تستحق هذا الحزام ، أذهب ثم عد العام القادم . وفي العام القادم وأمام الحضور سأل المدرب المتدرب قائلاً : ماذا يعني لك الحزام الأسود ، فأجاب : الحزام الأسود يعني القوة والثقة و
    • 6
      هل كان عبدالناصر محقا في كرهه وتحجيمه لتنظيم الإخوان المسلمين؟ تذكرت مافعله عبد الناصر ( الحليف السابق للإخوان ) والذي يبدوا انه كان يعرفهم جيدا حيث حاولوا استخدامه كما حاول هو استخدامهم، ولكنه كان أكثر حظا في التخلص من قياداتهم بحكم انه كان في السلطة المطلقة. للأسف يبدو أن السادات كان يتوسم فيهم خيرا حينما أعادهم للحياة السياسية وأخرحهم من المعتقلات والسجون سعيا لمصالحة وطنية، ولكنهم في المقابل أفرزوا كل الحماعات الإرهابية المسماة بالجهادية وكانوا عاملا مهما في إيجاد أرضية لنمو الجماعات السلف
    • 0
      الكلام ده مفيد جدا في تربية الأولاد وحتى في التعاملات اليومية وفي الاحتكاكات في الشغل والعيلة منقول بقلم الأخصائي النفسي / محمد أبو يوسف صفات البشر وكيفية التعامل معهم (برمجة عصبية). أولاً :الودود ذو الشخصية البسيطة كيف نتعامل معه ؟ 1. قابله بإحترام و حافظ على الإصغاء الجيد . 2. المحافظة على مناقشة الموضوع المطروح و عدم الخروج عنه . 3. حاول العمل على توجيه الحديث إلى الهدف المنشود . 4. تصرّف بجدية عند الحاجة . 5. حاول المحافظة على المواعيد ، و أفهمه مدى أهمية الوقت . [ خصائ
    • 5
      عايزين نعرف من الناس الخبرة و اللي على دراية بالوضع في المملكة عن فرص العمل في مجال الجرافيك و تصميم المواقع و برمجتها و هل هي متوفرة و رواتبها ايه نظامها. انا من اللي عرفته ان فرصها معقولة و رواتبها بتبدأ من 2500 في الشهر.
    • 0
      كتبت الباحثه فوزبنت عبد اللطيف كردي* الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وبعد فإن أمر البرمجة اللغوية العصبية بالنسبة للباحثين المهتمين بالوافدات الفكرية العقدية الفلسفية أمر بحث علمي، ونتائج دراسات تتبعية استقرائية لذا فهي تكشف كل يوم عن جوانب جديدة ، وتبرز أنواع من المخاطر المتخفية خلف المنافع بوضوح أكثر ، وقد يسّر الله – بفضله ومنه - لي ظروف متابعة البرمجة اللغوية العصبية منذ بدايات عرضها في بلادنا ، وأعان برحمته على مشاق بحث أصولها وجذورها ودراسة مضامينها وفلسفتها ، وفحص مخرجاتها وادع
  • أضف...