اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

البرمجة وما أدراك ما البرمجة

الجدار

Recommended Posts

السلام عليكم

بسم الله ما شاء الله شرح حضرتك جميل جدا

بس هوا كام نقطة

الاوراكل او غيرها هيا DBMS-Database Management System

فى مجال قواعد البينات عشرات الوظائف وكله دلوقتى بقى بياخد حتة صغيرة اوى او تول Tool فى اوراكل مثلا ويبقى متقن فيها وحتى فى مجال الدراسات العليا بقى كل واحد جزء صغير جدا انا ان شاء الله مختار Data Mining

هوا مش فرع صغير ولا حاجة بس بالنسبة لعلم قواعد البيانات نفسة فهوا صغير

الديزاين نوافز وزراير وكدا دى احدى مهام المطور

Database Design

مجال تانى ولية تطبيقاتة وشهاداته للاسف مش مطلوب بكثرة فى الوطن العربى بس مجال كبير جدا وفى اوراكل احدى ركائزه الاساسية Developer,Administrator and Designer الديزاينر ان وجد فى الشركة بيعمل التصميم ككل للبرنامج من ERD لغاية الاخر ودورة بيجيى بعد المحلل وقبل المطور

مجال الصيانة

لم يعد الان مجال صنايعية على العكس لا يوجد شركة لا يوجد بها قسم صيانة ولهم منهج وشهادات مهنية مثل اى مجال وسعرها اغلى من سعر شهادات اوراكل ديفيلوبر كمثال شهادات شركة CompTia A+

الشبكات

يتحدث عنها بالتفصيل الاخ Justme قرأت له رد انه MSCE & CCNA يلا يا باشا همتك معانا :blink:

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

• الردود 127
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بصراحة مش عارف اقولك ايه

بصراحة فيديو ممتاز بس هل الكورس كامل ؟؟

يعني في فيديوهات تانيه ولا هو الأنترو ده وبس ؟؟

الراجل شكله فاهم وعايز يفيد الناس

يا ريت لو في فيديوهات تانية تديني لينكاتها :blink:

وحنزل ان شاء الله كتاب Head First علشان نبقى ماشيين مع الراجل

جزاك الله خير يا هندسة :happy:

كدا برضة يا جدار تضيع عليا الكومشن بالسؤال دا دنا قولت هيجلى الرياض ويعزمنى على بيبس

هتلاقى كورسين حطيت لينكاتهم كذا مرا

/?sharekey=6e170f7...e018c8114394287

دا الكورس الاول 12 فيديو لما تخلصة هتخش على اللى بعدة

رابط الموضوع الاصلى شوفة عشان بس تعرف العملية ماشية ازاى

http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=126077

الكورس الكامل لسا شغال مخلصش بينك بينه دلوقتى 14 فيديو لو هتاخد كل اسبوع فيديوهين وتطبق وتحل الواجب يبقى بينك وبينة 7 اسابيع يكون هوا خلص بالسلامة او حتى لو مخلصش خلاص بقى تقدر تزاكر بنفسك بسهولة جدا من اى كتاب يعجبك

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

لو قلنا ان س من الناس ( بيعرف كمبيوتر كويس ) وماشي فيه وكل اصحابه بيستشيروه وياخذوا رايه في مسائل بتعترضهم اثناء التعامل مع الكمبيوتر او بيطلبوا منه يعلمهم ازاي يكتبوا صفحة على الوورد او يعملوا ايميل جديد على النت ..

سين بالتاكيد هيفكر ويقول بانه وطالما هو ( مميز ) في تعامله مع الكمبيوتر ليه ميحولش نشاطه الى احتراف المهنة دي خاصه وهو ( بيسمع ) انها مطلوبه اوي وان لها مستقبل واعد ..

الحقيقة الصادمة الي يمكن مش معروفه اوي للكل ان تعاملنا مع الكمبيوتر في اننا نفتحه وغلقه .. ندخل على النت ونتصفح او نبعت ايميلات .. نكتب على الوورد ويادوب عارفين شويه في الاكسل وكبيرنا ( نستب ) برنامج .. كل ده يشبه بالظبط شخص بيفتح ويغلق التلفزيون .. يقلب في قنوات الدش .. يعرف يولف قنوات جديده او يقلب القمر .. واخيرا ويوم ماينجز ويتباهى امام اصحابه فهو متمكن في ظبط الريسيفر مانيوال .

الويندوز والنت وحزمه الاوفيس كلها من وورد واكسل وبوربوينت كمان وحتى الفوتوشوب والفلاش وكل البرامج المشهورة دي استخدامنا لها مش هيدينا اكتر من رتبة ( يوزر ) او مستخدم للحاسب .. تماما كمقلب قنوات الدش لا هو مذيع فيه ولا ممثل .. هو متلقي فقط .. ومهما كان عمله مميز في التقليب ده ومهما كان حرفي فيه هيظل في النهاية مجرد مستخدم.

انا كنت عاوز اتكلم في النقطه دي , بس كنت قلت الراجل مش ناقص لخبطه :blink: و مش عاوز اعمل دعايه يعني :happy:

اللي شغالين علي ويندوز اقصي خبره ليهم هي نكست نكست فينيش smk:

بس بجد لازم تغير للينكس و اكتشف عالم الكمبيوتر الحقيقي :sad:

رابط هذا التعليق

انا كنت عاوز اتكلم في النقطه دي , بس كنت قلت الراجل مش ناقص لخبطه :blink: و مش عاوز اعمل دعايه يعني :happy:

لا انا كدا ازعل ونسيت Alt+Ctrl+Del :lol:

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

لا انا كدا ازعل ونسيت Alt+Ctrl+Del :blink:

دوول ABC ويندوز :lol:

ياريت تكون لينكساوي و ترشد معايا الجدار للطريق الصح :sad:

رابط هذا التعليق

دوول ABC ويندوز :blink:

ياريت تكون لينكساوي و ترشد معايا الجدار للطريق الصح :happy:

والله لو عايز كلة موجود بس هوا ينوى نية حلوة يطلق الوندوز بالتلاتة ويظبط لينوكس يبقى باشمبرمج عنتيل

دا فية كورس وصل لل System Administration كمان يعنى شوية شوية ومش هنعرف نكلمة بقى اشطة عليك يا عااااااااااااااااام

بجد والله بفكر اعمل موضوع علشان تعرفوة لازم تجربوة وتبقى دعوة للتخلص من نظم ميكروسوفت

تم تعديل بواسطة OReX

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

دوول ABC ويندوز :blink:

ياريت تكون لينكساوي و ترشد معايا الجدار للطريق الصح :happy:

والله لو عايز كلة موجود بس هوا ينوى نية حلوة يطلق الوندوز بالتلاتة ويظبط لينوكس يبقى باشمبرمج عنتيل

دا فية كورس وصل لل System Administration كمان يعنى شوية شوية ومش هنعرف نكلمة بقى اشطة عليك يا عااااااااااااااااام

بجد والله بفكر اعمل موضوع علشان تعرفوة لازم تجربوة وتبقى دعوة للتخلص من نظم ميكروسوفت

اممم والله كنت بفكر في الموضوع دا , مش مش عارف مدي تقبل الناس هنا :sad:

بس بما ان في ناس هنا عاوزه تتعلم برمجه , يبقي لازم انصار البرامج الحره يكونو موجودين smk: :lol:

رابط هذا التعليق

وعلى فكرة كتابة الكود هي بتكون اسهل المراحل نسبيا ودلوقت كمان ممكن نستغنى عنها شوية مع برامج زي rational rose , visio

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ممكن توضح اكتر انت انت قصدك فى الجزئيه دى .

rational rose بستخدمه عشان uce cases ,classes diagram,sequences diagram وartifacts تانيه بنحتاجها فى RUP - Rational Unified Process

وحتى ال visio مش عارف ازاى بنستخدمه نكتب بيه كود .

برغم ان مرحلة كتابة الكود من المراحل اللى مفروض تكون سهله لو كان قبلها design وanalysis كويس .

بس لو انت بتتكلم فى مشروع المفروض تراعى standard و ال performance . او بنتكلم على مشاريع ضخمه معملوه ب j2ee الموضوع بحتاج

مهارات عاليه جدا وخبره أعلى .

على العموم انا كانت مداخلتى عشات اتأكد من موضوع ال rational او ال visio وازاى نستغنى بيهم عن الكود .

تخياتى

وإن بليت بشخص لا خلاق له... فكن كأنك لم تسمع ... ولم يقل

رابط هذا التعليق

بالنسبة بقى لقواعد البيانات سواء اوراكيل او غيرها .. ايه هي قواعد البيانات اصلا ؟

............

نخليها في رد تاني مستقل ورا ده باذن الله على طول ..

مدام ضحى شرح حضرتك مميز جداً بصراحة مبسط لدرجة كبيرة مع عدم الإخلال بالمعنى

بجد بتجيبي من الأخر

:blink:

بالنسبة للماتيريالز انا خلصت Chapter I

برضو بيتسم بالبساطة والتركيز على المهم بس الواجب بصراحة محتاج وقت كتييييييييييييير smk:

رجعتيني لأيام ابتدائي :sad:

بس والله حاجه حلوة قاعد طول الليل مش عارف انام حاسس ان مخي عمال يفكر في حل الحاجات مع انها المفروض مسائل سهلة

بس كل ما احط حل ألاقي نفسي عمال افكر فيه وأكتشف ان في حته غلط أو مش منطقية

ربنا يخليكي لينا

بس ليا طلب مش عارف حضرتك حتوافق عليه ولا إيه

ليه ماتفتحيش موضوع لوحده لتعليم الجافا

في ناس كتير أكيد نفسها تتعلم مش شرط من المنتدى هنا بس

يعني أنا بقول بدل ما تتعبي مع واحد نفس التعب ممكن يبقى مع ناس كتير وساعتها الفايدة أعم والثواب أكبر إن شاء الله

والله أنا عمال بدعيلك

وربنا يديم المعروف

بجد ألف شكر على الوقت اللي بتبذليه معايا

:happy:

رابط هذا التعليق

انا من رأيي الشخص ان sql

هوه اللي شغال اكتر بس مرتباته اقل

لكن الoracle اعلى بص فرصه اقل وبيحتاج خبرة اكتر لأن في الغالب اللي بيجيب برامج اوراكل مش مستعد يخاطر بواحد بدون خبرة علشان يمسك تطوير شغل بتاعه لأن الناس التقيلة زي البنوك والمؤسسات الكبيرة عندها اوراكل

كمان في حاجة

لازم تاخد بالك انه في تطوير قواعد بيانات يعني تصممها وفيه ادارة قواعد بيانات ودول مطلوبين اكتر وده معناها انك تحافظ عليها وتديرها

أستاذ Justme نورت المحكمة يا باشا

برضو مش عارف اشكرك ازاي :blink:

رابط هذا التعليق

كدا برضة يا جدار تضيع عليا الكومشن بالسؤال دا دنا قولت هيجلى الرياض ويعزمنى على بيبس

هتلاقى كورسين حطيت لينكاتهم كذا مرا

/?sharekey=6e170f7...e018c8114394287

دا الكورس الاول 12 فيديو لما تخلصة هتخش على اللى بعدة

رابط الموضوع الاصلى شوفة عشان بس تعرف العملية ماشية ازاى

http://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=126077

الكورس الكامل لسا شغال مخلصش بينك بينه دلوقتى 14 فيديو لو هتاخد كل اسبوع فيديوهين وتطبق وتحل الواجب يبقى بينك وبينة 7 اسابيع يكون هوا خلص بالسلامة او حتى لو مخلصش خلاص بقى تقدر تزاكر بنفسك بسهولة جدا من اى كتاب يعجبك

يا باشا البيبسي محفوظ ومعد للإستخدام ويتبعت حالاً مع أول شحنة DHL في الطريق :happy:

انا فعلاً وصلت للينك الموضوع إمبارح وطلع انك ياباشا عامل شغل جامد هناك ومجمع الفيديوهات ورافعها عالميديافاير

ان شاء الله حنزل الفيديوهات جنب دروس مدام ضحى والعملية تمشي بإذن الله

ربنا يباركلك وبجد عاجزين عن الشكر :blink:

رابط هذا التعليق

انا كنت عاوز اتكلم في النقطه دي , بس كنت قلت الراجل مش ناقص لخبطه :happy: و مش عاوز اعمل دعايه يعني smk:

اللي شغالين علي ويندوز اقصي خبره ليهم هي نكست نكست فينيش :sad:

بس بجد لازم تغير للينكس و اكتشف عالم الكمبيوتر الحقيقي :lol:

:sad:

والله ولا لخبطة ولا حاجة انا بجد مستمتع بالموضوع جداً

انا نزلت اللينكس مرة وحسيت إني تايه رحت جري فورمات وويندوز :blink:

العملية بقت تعود على شكل وعلى انك عارف كل حاجه فين

التغيير عايز صبر والإنسان عدو ما يجهل يا باشا

ان شاء الله نحول لينكس في الخطة الخمسية القادمة بس على مسئوليتك :blink:

رابط هذا التعليق

لا انا كدا ازعل ونسيت Alt+Ctrl+Del :blink:

والريستارت وحياة والدك ألا مضايقني قوي

رابط هذا التعليق

دوول ABC ويندوز smk:

ياريت تكون لينكساوي و ترشد معايا الجدار للطريق الصح :sad:

على فكرة الموضوع ده فرمت دماغ الواحد وكده مش كويس

الواحد حاسس انه حيبتدي من الصفر يا جدعان :happy:

رابط هذا التعليق

smk:

يا جااااااااااااااامد يا OReX ايه يا عم بسم الله ما شاء الله

كل حاجه وعندك حلها ولا ايه؟؟

يا ريت والله تفتحلنا الموضوع ده بالمشاركة مع الباشلينكس ميردوك

والله تبقى بجد قوية

وليكوا عليا أقلب لينكساوي :happy:

يالا مستنيين :blink:

رابط هذا التعليق

اممم والله كنت بفكر في الموضوع دا , مش مش عارف مدي تقبل الناس هنا smk:

بس بما ان في ناس هنا عاوزه تتعلم برمجه , يبقي لازم انصار البرامج الحره يكونو موجودين :blink: :sad:

يالا ابدأ حركة المبرمجين الأحرار بس خد بالك من نفسك :happy:

رابط هذا التعليق

بالنسبة بقى لقواعد البيانات سواء اوراكيل او غيرها .. ايه هي قواعد البيانات اصلا ؟

............

نخليها في رد تاني مستقل ورا ده باذن الله على طول ..

مدام ضحى شرح حضرتك مميز جداً بصراحة مبسط لدرجة كبيرة مع عدم الإخلال بالمعنى

بجد بتجيبي من الأخر

بالنسبة للماتيريالز انا خلصت Chapter I

برضو بيتسم بالبساطة والتركيز على المهم بس الواجب بصراحة محتاج وقت كتييييييييييييير smk:

رجعتيني لأيام ابتدائي :sad:

بس والله حاجه حلوة قاعد طول الليل مش عارف انام حاسس ان مخي عمال يفكر في حل الحاجات مع انها المفروض مسائل سهلة

بس كل ما احط حل ألاقي نفسي عمال افكر فيه وأكتشف ان في حته غلط أو مش منطقية

ربنا يخليكي لينا

بس ليا طلب مش عارف حضرتك حتوافق عليه ولا إيه

ليه ماتفتحيش موضوع لوحده لتعليم الجافا

في ناس كتير أكيد نفسها تتعلم مش شرط من المنتدى هنا بس

يعني أنا بقول بدل ما تتعبي مع واحد نفس التعب ممكن يبقى مع ناس كتير وساعتها الفايدة أعم والثواب أكبر إن شاء الله

والله أنا عمال بدعيلك

وربنا يديم المعروف

بجد ألف شكر على الوقت اللي بتبذليه معايا

:happy:

جزاك الله كل خير على كلامك الطيب ..

بالنسبة لاني افتح موضوع لتعلم الجافا فالفكرة دي كانت في بالي من فترة لكن تراجعت عنها لعدة اسباب ..

على راسها اني وجدت وللاسف وقتي لن يسمح بمتابعة موضوع زي كده واني اضطر اكتب الاكواد واعدلها وانزل صور او مرفقات في المنتدى واحد ملخصات وشرح ووو.. بينما لو الموضوع على الايميل بيكون اسهل بكتير خاصه لو المتابع شخص واحد او شخصين وبالتالي اسئلتهم او استفساراتهم هيبقى مقدور عليها بينما لو موضوع كامل صعب اني افتحه كده واتركه بدون ماالتزم باجابة الاستفسارات او الردود وماشابه ..

على كل حال الموضوع في بالي الى الآن وحطاه ضمن الخطة اني باذن الله و( يوما ما ) هنزل موضوع خاص بشرح الجافا بس ربنا يصلح الحال ويتوافر لي الوقت للمتابعه ..

وبالمناسبة انا سعيده جدا بان حضرتك بدأت وربنا يسهل يارب وتنجز في وقت قريب .. وعلى فكرة ماتعاني منه هو احد عيوب البرمجه .. فانا زيك بالظبط لو شغاله في برنامج فعلا مش مجازا مبنامش .. وممكن اكون خلاص بدأت اروح في النوم وتقفز لذهني فكرة عن حاجه كانت محيراني في طريقة التنفيذ واقوم من نومي واقعد اشتغل فيها وممكن اصلا انسى انا كنت قايمه عشان ايه او ايه الفكره وبدلا منها اعمل فكرة تانيه خالص او جزء تاني من البرنامج ..

هي بتشغل مخك على اقصى درجه فيه وبالتالي ممكن تروح تنام متعرفش لان مخك مش قادر ( يفصل ) .. الحكاية دي بتحصل معايا لو قعدت ( اشحذ ) ذهني فترة طويلة وانهمكت في عمل ياخذ كل تركيزي .. بعدها وحتى لو خلصت الي ورايا بلاقي نفسي مش عارفه افكر غير في الي كنت بشتغل فيه وبحس فعلا ان عقلي شغال على الطاقة القصوى عارف في حاله زي كده بعمل ايه ؟ بروح اصلي واطول في السجود عشان اوقف دوران الدينامو بدال مايفوت مني .. .. ملهاش حل تاني ..

ومنتظره تطبيقك ومتاكده باذن الله هيكون مميز

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

طب لمن يسأل عن ال

visio

واشباهه من ال UMl

من الاخر انت بتبني ال class والاطار الرئيسي للعمل المتغيرات وممكن تخليه يحوله لكود

c++ , vb

وغيره

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

للأسف أنا برا مصر

ان شاء الله حبدأ في الكتب مع نفسي وأي حاجه ححتاجها مش حلاقي غيركوا بقى ان شاء الله

وبالذات في الأول حيبقى في مشاكل كتير وأسئلة كتير

انتوا اللي دبستوا نفسكوا حعملكوا ايه :roseop:

ألف شكر يا هندسة

جدار باشا معلش غيبت شويه عن البوست لاني كنت مسافر

قلي انت فين برا مصر ؟ لو في الرياض انا ممكن اقابلك ونقعد مع بعض شويه ان شاء الله

Man's mind, once stretched by a new idea, never regains its original dimensions

رابط هذا التعليق

لو حابين نتكلم عن الشبكات فده قصة اخرى ودي اتوقع عايزة موضوع لوحده بس هاحاول اختصر على قد ما اقدر

الموضوع ان احنا عندنا شركة كبيرة مثلا 1000 موظف

خلونا نقول كل موظف محتاج كمبيوتر ومحتاج طابعة ومحتاج النت

اذا مكنش في شبكة داخلية

كل موظف على هنجيبله جهاز يكون عليه شغله كله وهنشتريله طابعة وممكن يكون بيحتاج اكتر من نوع يعني الوان ليزر وطابعة خرايط وخلافه

ده غير ان خط نت لكل واحد

والملفات لو مفيش شبكة يبقى محتاجين ننقل الملفات بفلاش او اسطوانة او غيرها من وسائط التخزين

طيب اذا كان في شبكة

الدنيا بتتغير

ممكن كل 3 او اربع موظفين او يمكن 10 على طابعة واحدة

يعني بدل 1000 طابعة بقو 100 ويمكن اقل

ومعناها عبء صيانتها هيبقى اقل وده هيوفر فلوس ووقت

كمان

ممكن اكتر من موظف يستخد الجهاز او حتى يروح لجهاز تاني وبرضه يلاقي ملفاته

يبقى احنا اتشاركنا في الموارد مما ينعكس على التكلفة

كمان تبادل الملفات اسهل

طيب الدنيا دي محتاجة حد يديرها ليه علشان مين يقدر يشو الطابعة دي ويستخدمها والملفات دي مين يقدر يشوفها ومين لأ مثلا لأنها سرية

كل دي مهمات مدير الشبكة

يعني ده المعلم اللي بيخطط الناس هتقدر تعمل ايه ومتاح لها ايه على الاجهزة

ودي اقل مسئولياته

غير كده

برامج الحماية من الفيروسات والاختراقات

ونسخ الملفات الدوري احتياطيا لاسترجاعها في حال الكوارث

كمان عليه انه يتأكد من اصستمرار الشبكة وعدم وجود مشاكل

وغيره حاجات كتير يعني من الأخر كل ما يخص الأجهزة والبيانات اللي عليها هو مسئول عنها

والناس دي انواع ومستويات

مستوى عليه بس انه يوصل الناس ببعض ويتأكد ان الشبكة شغاله زي بتوع ال ccna

ودول بيشتغلو على اجهزة cisco

وفيه مستوى اعلى منها وهي ccnp ودول الناس اللي في شركات كبيرة وعندها شبكات في اكتر من موقع

وناس بتتحكم وبتدير وبتدي صلاحيات ومسئولة عن كل البيانات ودول في الغالب mcse

ودول بتوع مايكروسوفت ودي حوالي سبع دورات

ودول كمان درجات

يعني واحد مسئول عن الملفات

واحد مسئول عن قواعد البيانات

واحد مسئول عن الايميلات في حال كانت الشركة لديها خادم خاص بالايميلاات

وكل الشهادات الكبيرة دي عبارة عن دورة او اكتر

وليها امتحانات معتمدة

وكل ما كان معاك حاجات اكتر في التخصص ده بتعلى اكتر

بس ارجع اقول ان المدير الشاطر محتاج يعرف شبكات وكمان برمجة ولو على خفيف لأن بتساعده في شغله

للحديث بقية

وبالمناسبة انا دراستي كانت mcse - ccna

وكمان

basic- c - c++ - vb 6 - vb.net - asp.net - java

a+

ده غير شوية حاجات على جنب صغيرة وحاجات متخصصة في شغلي في مجال sapi ودي على مستوى التطبيقات

بس خبرتي متواضعة شوية لأنها مش مجال عملي الفعلي

تم تعديل بواسطة justme

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 12
      القصة الأولى • قصة الحزام الأسود بعد التدريبات الشاقة والطويلة استطاع أحد المتدربين في لعبة الدفاع عن النفس الحصول على الحزام الأسود ، وفي يوم الاحتفال بتسليمه الحزام الأسود وأمام الحضور سأل المدرب المتدرب قائلاً : ماذا يعني لك الحزام الأسود ، فأجاب : الحزام الأسود يعني أعلى مستوى في هذه اللعبة ، فقال له المدرب أنت لا تستحق هذا الحزام ، أذهب ثم عد العام القادم . وفي العام القادم وأمام الحضور سأل المدرب المتدرب قائلاً : ماذا يعني لك الحزام الأسود ، فأجاب : الحزام الأسود يعني القوة والثقة و
    • 6
      هل كان عبدالناصر محقا في كرهه وتحجيمه لتنظيم الإخوان المسلمين؟ تذكرت مافعله عبد الناصر ( الحليف السابق للإخوان ) والذي يبدوا انه كان يعرفهم جيدا حيث حاولوا استخدامه كما حاول هو استخدامهم، ولكنه كان أكثر حظا في التخلص من قياداتهم بحكم انه كان في السلطة المطلقة. للأسف يبدو أن السادات كان يتوسم فيهم خيرا حينما أعادهم للحياة السياسية وأخرحهم من المعتقلات والسجون سعيا لمصالحة وطنية، ولكنهم في المقابل أفرزوا كل الحماعات الإرهابية المسماة بالجهادية وكانوا عاملا مهما في إيجاد أرضية لنمو الجماعات السلف
    • 0
      الكلام ده مفيد جدا في تربية الأولاد وحتى في التعاملات اليومية وفي الاحتكاكات في الشغل والعيلة منقول بقلم الأخصائي النفسي / محمد أبو يوسف صفات البشر وكيفية التعامل معهم (برمجة عصبية). أولاً :الودود ذو الشخصية البسيطة كيف نتعامل معه ؟ 1. قابله بإحترام و حافظ على الإصغاء الجيد . 2. المحافظة على مناقشة الموضوع المطروح و عدم الخروج عنه . 3. حاول العمل على توجيه الحديث إلى الهدف المنشود . 4. تصرّف بجدية عند الحاجة . 5. حاول المحافظة على المواعيد ، و أفهمه مدى أهمية الوقت . [ خصائ
    • 5
      عايزين نعرف من الناس الخبرة و اللي على دراية بالوضع في المملكة عن فرص العمل في مجال الجرافيك و تصميم المواقع و برمجتها و هل هي متوفرة و رواتبها ايه نظامها. انا من اللي عرفته ان فرصها معقولة و رواتبها بتبدأ من 2500 في الشهر.
    • 0
      كتبت الباحثه فوزبنت عبد اللطيف كردي* الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وبعد فإن أمر البرمجة اللغوية العصبية بالنسبة للباحثين المهتمين بالوافدات الفكرية العقدية الفلسفية أمر بحث علمي، ونتائج دراسات تتبعية استقرائية لذا فهي تكشف كل يوم عن جوانب جديدة ، وتبرز أنواع من المخاطر المتخفية خلف المنافع بوضوح أكثر ، وقد يسّر الله – بفضله ومنه - لي ظروف متابعة البرمجة اللغوية العصبية منذ بدايات عرضها في بلادنا ، وأعان برحمته على مشاق بحث أصولها وجذورها ودراسة مضامينها وفلسفتها ، وفحص مخرجاتها وادع
  • أضف...