اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

PMP

عصام أبوالفتح

Recommended Posts

بتوفيق من الله عز وجل اصبحت واحداً من حملة هذه الشهادة العالمية .. ويرجع الفضل للحماس الذى بثه بداخلى احد دكاترة الجامعة الذين تتلمذت على ايديهم وللنقاش الحماسى فى محاورات المصريين عن موضوع ال MPA

ويسعدنى ان اقدم لهذا العلم ولاهمية هذه الشهادة العالمية راجياً من الله توفيق من يسعى اليها من اخوانى وساكون حاضراً لاى استفسار :

اليوم أصبحت إدارة المشروعات هى الكلمة السحرية المرادفة للنجاح فى اى مجال من مجالات الانشطة البشرية التى تبدأ وتنتهى من اجل تحقيق هدف محدد فى وقت محدد وبتكلفة محددة ، وبرزت ادارة المشروعات كأحد أهم التخصصات المهنية فى مجال تكنولوجيا المعلومات واستشارات وصناعة التشييد والبناء وتبنتها العديد من الحكومات والمؤسسات والشركات العالمية ، وانتشرت بفضل جهود معهد ادارة المشروعات الأمريكى PMI ، الذى جمع جهود أعضاءه من كافة انحاء العالم لوضع مقاييس فريدة تجمع أفضل وأنجح الطرق والتطبيقات فى العالم لادارة المشاريع وتم جمع هذه المقاييس فى اصدارات المعهد المختلفة وأهمها PMBOK وامتداده الانشائى وهو أهم الدلائل المعرفية على الاطلاق فى هذا المجال ويعد الأساس فى جميع الاختبارات التى يجريها المعهد لمديرى المشاريع من جميع انحاء العالم وأساس علمى للمعادلة بالماجستير فى جامعات عديدة .

يمدنا العلم التطبيقى لادارة المشروعات بالوسائل والطرق المختلفة لادارة كل من الوقت والتكفلة والجودة والاتصالات والمخاطر والتوريد والموارد البشرية ونطاق العمل وتكامل جميع ما سبق ضمن أى مشروع بصرف النظر عن حجمة وعن مجاله ، وتشكل هذه المكونات التسعة القدرات الحيوية لمديرى مشاريع هذا العصر.

ويتفاوت مجال تطبيقها حسب نوع الهيكل التنظيمى للمؤسسة أو الشركة لذا يتطلب الامر للحكومات والشركات الصغيرة والكبيرة إجراء اعادة هيكلة لتحقيق الاستفادة القصوى من نظم ادارة المشروعات كطريقة للادارة اثبتت فعاليتها التطبيقية .

وانطلاقا من اهمية هذا المجال تبنته التجمعات المهنية المختلفة وكمثال الهيئة السعودية للمهندسين كأساس لعملها ولا أدل على ذلك من أن رئيس الهيئة السعودية للمهندسين وشعبة ادارة المشاريع بالهيئة يعملان باسلوب ادارة المشاريع وعملت الشعبة على نشر الوعى بادارة المشاريع من خلال المؤتمرين الاول والثانى لادارة المشروعات الذين اقيما فى الرياض عام 2007-2008، واعتمد نظام التأهيل المهنى الصادر عن الهيئة الدرجات المهنية التى يصدرها الـ PMI باكثر من الماجيستير حسب آخرتطورات نظام التأهيل المهنى وبما يوازى 15 نقطة وعدد نقاط الماجستير 10 والدكتوراه 20.

هذا الاهتمام والوعى لم يأت من فراغ وانما بجهود تطوعية لأفضل الممارسين لادارة المشروعات فى العالم ويجدر بأى مؤسسة أو شركة تطمح للنجاح والكفاءة الادارية ان تعتمد النظم والمقاييس الادارية الصادرة عن الPMI .

وكما أنها مجدية للشركات فهى مجال تطوير وظيفى ممتاز للأفراد الموظفين حيث يتراوح المتوسط العالمى للراتب السنوى الاساسى للحاصلين على ال PMP من 80 الى 120 الف دولار سنوياً ، بمستوى خبرة من 2-4 سنوات . وأكثر لمن امتلك خبرات اكثر.

اجتياز اختبار الPMP كان ومايزال تحدى صعب لجميع مديرى المشاريع ليس لأنه يشمل تسع علوم مختلفة ولكن لانه يختبر أيضا مدى اتقان هذه العلوم والكفاءة فيها على مدار مراحل المشروع المخلتفة وهى Initiating – planning – executing – monitoring and controlling – closing وذلك من خلال 200 سؤال معظمها عن كيفية التصرف فى مواقف معينة وكيفية حلها ومدة الامتحان 4 ساعات فقط ! ، مما يبرهن بصورة لا تقبل التشكيك على الكفاءة علمياً وعملياً .

أرجو أن أكون قد نقلت صورة واضحة عن هذا العلم وعن أهميته ، وفقنا الله واياكم الى سواء السبيل

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

ألف مبروك يا أستاذ عصام ... الشهادة فعلا هي عالمية ومفيدة جدا لمن يرغب في العمل بمجال إدارة المشاريع ... أنا شخصيا كنت أفكر في الحصول عليها لكن ما يعيقني هو شرط الخبرة العملية (4 سنوات في مجال إدارة المشاريع) ... لكني ربما أسعى للحصول على شهادة CAPM التي تعدّ بمثابة تمهيد لل PMP

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

تهانينا يا باشمهندس عصام

و الله نسأل ان يرزقك خيرها ف الدنيا و الاخرة

بس لو توضيحات اكتر عن الموضوع

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

الف مبروك ياأستاذ عصام . ياه فكرتنى بامتحان ال PMP والتحضير ليه وامتحانات ريتا وكتابها . بصراحه دراسة ال PMP ممتعه انما امتحاناتها انت اكيد ادرى بيها .

انا PMP من ايام الأصدار الثالث بس ياترى فى اختلاف مابين PMBOK 4th Edition and 3rd Edition .

الف مبروك ليك وبالتوفيق ان شاء الله .

تحياتى

وإن بليت بشخص لا خلاق له... فكن كأنك لم تسمع ... ولم يقل

رابط هذا التعليق

الف مبروك ياأستاذ عصام . ياه فكرتنى بامتحان ال PMP والتحضير ليه وامتحانات ريتا وكتابها . بصراحه دراسة ال PMP ممتعه انما امتحاناتها انت اكيد ادرى بيها .

انا PMP من ايام الأصدار الثالث بس ياترى فى اختلاف مابين PMBOK 4th Edition and 3rd Edition .

تحياتى

مبروك يا استاذ عصام و للاخ بريسدسنت انا برضو معايا الاصدار 3 من 4 سنوات ايه رايكم نعمل جروب لحملة ال PMP للمنتدى لتبادل الخبارات و المساعدة فى تنويع والتشاور حول فرص العمل و الخبرات المتبادلة

اخوكم مدير مشروع بشركة اوربية و عملى بادارة المشاريع الخاصة مع ارامكو

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

مبروك ياسيد عصام

انت كنت بتذاكر من البمبوك والا من ريتا؟

هل يوجد نماذج من الامتحانات قمت بقراءتها؟

وفقك الله واصلح لك ولنا الاحوال

محمد الشيخ

رابط هذا التعليق

ألف مبروك يا أستاذ عصام ... الشهادة فعلا هي عالمية ومفيدة جدا لمن يرغب في العمل بمجال إدارة المشاريع ... أنا شخصيا كنت أفكر في الحصول عليها لكن ما يعيقني هو شرط الخبرة العملية (4 سنوات في مجال إدارة المشاريع) ... لكني ربما أسعى للحصول على شهادة CAPM التي تعدّ بمثابة تمهيد لل PMP

الله يبارك فيك يا أخ أحمد ويوفقك لها فى اقرب وقت لكنها ليست طريقا للعمل بادارة المشاريع بقدر ما تكون تتويجاً لفترة عمل بهذا المجال ...وهناك فارق كبير

اشتراطات التقديم لاختبار شهادة "مدير مشروع محترف

" Project Management Professional- PMP محددة ويمكن التعرف عليها من خلال موقع معهد إدارة المشاريع Project Management Institute- PMI http://www.pmi.org/

ويمكن عرض هذه الاشتراطات فى فئتين:

- شهادة إتمام الدراسة الجامعية بكالوريس.

- 4500 ساعة عمل في إدارة المشاريع

وهى تعنى 36 شهر عمل فى مشاريع غير متراكبه المدد او متداخلة

- 35 ساعة من التدريب المعتمد على إدارة المشاريع Contact Hours، دورة الاحتراف فى إدارة المشاريع Project Management Professional Preparatory Course

او

- شهادة أقل من الجامعية

- 7500 ساعة عمل في إدارة المشاريع

- 35 ساعة من التدريب المعتمد على إدارة المشاريع Contact Hours ، دورة الاحتراف فى إدارة المشاريع Project Management Professional Preparatory Course

عند تسجيل البيانات الشخصية وبيانات المؤهل العلمي وساعات الخبرة يجب تحرى الدقة والتأكد من أن كل المعلومات المدخلة صحيحة حيث يجرى معهد إدارة المشاريع (Project Management Institute- PMI)، إجراء عمليات التدقيق (Audit) على كافة المعلومات وفى أي وقت

أما شهادة ال

CAPM

فشروطها 1500 ساعة فقط

تحياتى وبالتوفيق

رابط هذا التعليق

تهانينا يا باشمهندس عصام

و الله نسأل ان يرزقك خيرها ف الدنيا و الاخرة

بس لو توضيحات اكتر عن الموضوع

الله يكرمك يا باشمهندس ياسر وانا حاضر لأى استفسار عن الشهادة اذا لم تجد ما تود معرفته بموقع المعهد

http://www.pmi.org

رابط هذا التعليق

تحياتى

الله يبارك فيك يا ريس :P

أنا امتحنت بالاصدار الثالث ايضاً

وعندما جددت عضويتى اتيح لى عبر الموقع الاطلاع على الاصدار الرابع اليكترونياً

لم اجد فارقاً كبير غير تقليل عدد العمليات من 44 الى 42 واختلاف بعض المسميات وتغيير الرسومات التوضيحية كلياً عن الاصدار الثالث الذى كان واضحاَ وافضل من الرابع بالنسبة لى

تحياتى

رابط هذا التعليق

تحياتى

مبروك يا استاذ عصام و للاخ بريسدسنت انا برضو معايا الاصدار 3 من 4 سنوات ايه رايكم نعمل جروب لحملة ال PMP للمنتدى لتبادل الخبارات و المساعدة فى تنويع والتشاور حول فرص العمل و الخبرات المتبادلة

بارك الله فيك يا أخ رؤؤف والحقيقة انا مشترك بعضوية ال

AGC-Arabian Gulf Chapterاو فرع المعهد بالخليج العربى وباحضر على قدر استطاعتى وظروف عملى الفعاليات التى يقيمونها

وأى عضو بالمعهد سيستفيد جدا من الالتحاق بمجتمعات الممارسة المتخصصة ولهذا اشتركت ب

Consulting Community of Practice

وحضرت الكثير من الويبنارز المفيدة فى الحفاظ على الشهادة سارية مستقبلاً

وان شاء الله تاتى فرضة لنتقابل يا أخ رؤؤف

رابط هذا التعليق

مبروك ياسيد عصام

انت كنت بتذاكر من البمبوك والا من ريتا؟

هل يوجد نماذج من الامتحانات قمت بقراءتها؟

وفقك الله واصلح لك ولنا الاحوال

محمد الشيخ

الله يبارك فيك يا اخ محمد

كانت فترة لذيذة جدا ان تجلس بجوار اطفالك لتذاكر مثلهم وتخبرهم ان عليك امتحان ويقعد كل واحد يطلعلى بكلمة تفطسنى من الضحك

والنت بها المئات من الامتحانات والالاف من الاسئلة

بعضها مجانى والاخر بمقابل

وانا استعملت الاثنين خلال ال 12 يوم الاخيرة قبل الامتحان

تحياتى

رابط هذا التعليق

بسم الله ما شاء الله

نسأل الله ان يزيدك من علمة والف مبروك النجاح

انا ان شاء الله ناوى عليها بس انا لسا مشوارى بعيييييييييييد جدا لسا متخرج 2007 :(

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

تحياتى

هيا فكره ممتازه ياأخ رؤوف . بس احنا ممكن نستغل موضوع الباشمهندس عصام بعد اذنه طبعا ونتبادل فيه كل المواضيع الخاصه بال PMP

او الناس اللى عايزه تاخد ال PMP ويكون مرجع ثابت هنا فى المنتدى . وميزة انه يكون موضوع واحد عشان الناس ماتوهش .

لو نجح الموضوع ممكن نفتح بعد كده مواضيع خاصه ب ITIL او Prince2 او اى شهادات متعلقه بادارة المشاريع .

تحياتى

تم تعديل بواسطة president

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

الف مبروك وربنا يكرمك على طول..

انا اخدت شهاده PMP السنه دى فى شهر مايو اللى فات وهى شهاده مهمه جدا ومفيده جدا وخلصت كمان ITIL فلو حد حابب اى مساعده انا فى الخدمه..

انا بافكر خد شهاده CISA يا ترى حد عنده اى افكار عنها؟

رابط هذا التعليق

انا اخدت شهاده PMP السنه دى فى شهر مايو اللى فات وهى شهاده مهمه جدا ومفيده جدا وخلصت كمان ITIL فلو حد حابب اى مساعده انا فى الخدمه..

هو حضرتك شغال فى مجال ايه؟ حضرتك اخدت itil version. 3؟ انا سمعت انها صعبة شوية.. و كبيرة كمان - مليانة حاجات كتيرة يعنى.

انا بس عايز اعرف هتفيد فى ايه الشهادات دى؟ بالنسبة للcisa فيه عندى تدريب فيديو بالانجليزى ليها.. و فيه كتب كمان لو حضرتك عايز... بس بالانجليزى طبعا.

منتظر ردك, و شكرا مقدما.

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

هل في حد ممكن يساعدنا في توفير EXAM Prepare او اي مواد تساعد في التدريب على امتحان ال PMP وماهي نصائحكم بخصوص الامتحان وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

هل في حد ممكن يساعدنا في توفير EXAM Prepare او اي مواد تساعد في التدريب على امتحان ال PMP وماهي نصائحكم بخصوص الامتحان وجزاكم الله خيرا

أعتقد ان معظم الناس اللى هنا امتحنوا على الأصدار الثالث . وانت اكيد هاتمتحن على الأصدار الرابع ..

انا هاقولك على منتدى اكثر من رائع . وفعلا فى تحضيرى للأمتحان كنت معتمد على المنتدى ده ...هتلاقى فيه حاجات كتيره خاصه بالأصدار الرابع

وهيساعدك جدا . هوا منتدى اسمه ملتقى المهندسين العرب وفيه اقسام كتير بس اللى هيهمك قسم الأداره الهندسيه وادارة المشاريع

نصيحتى الشخصيه . ماتشتتشى نفسك فى كتب كتير وتقلق كل ماتسمع عن كتاب ماقرتهوش .ركز على PMBOK مع كتاب مساعد واحد وارشحلك ريتا . الكتابين دول كفايه كقراه

ودراسه . انا ابتديت بريتا وبعد كده دخلت على ال PMBOK . وبعد كده عيش فى الأمتحانات .

ولا تنسى ان اهم شئ هو التوفيق من عند الله .

ربنا يوفقك .

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

هو حضرتك شغال فى مجال ايه؟ حضرتك اخدت itil version. 3؟ انا سمعت انها صعبة شوية.. و كبيرة كمان - مليانة حاجات كتيرة يعنى.

انا بس عايز اعرف هتفيد فى ايه الشهادات دى؟ بالنسبة للcisa فيه عندى تدريب فيديو بالانجليزى ليها.. و فيه كتب كمان لو حضرتك عايز... بس بالانجليزى طبعا.

منتظر ردك, و شكرا مقدما.

انا شغال فى مجال IT انا اخدت ITIL v2 وانشاء الله باحضر ل v3 عشان v2 حتنتهى السنه دى..بعد PMP بصراحه مفيش حاجه صعبه الصعوبه وانت بره بتتفرج وما اخدتش الخطوه اول ما تبتبدى تدخل فى الموضوع وتحط خطه الموضوع بيبقى مجهود ليس اكثر ...

ITIL كبيره طبعا بس ممكن تاخد foundation بس ولو عايز تكمل بعد كده فى شهادات تانيه..

الافاده فهى على كل المستويات اولا فكريا لانها بتنشط دماغك تانى لان بعد التخرج الواحد ممكن يتعود على نظام شغل واحد فلازم يطور نفسه..وثانيا بتنفع فى مجال شغلك ممكن تحسن من ادائك..واخيرا فى شركات بتطلب ان يكون معاك مستوى معين من الشهادات عشان لما تشتغل معاهم تعرف تمشى على نظامهم ويحسوا انك مجتهد وبتطور نفسك لان البكارليوس لم يعد كافيا..

لو سمحت انا محتاج كتب ومحاضرات CISA ممكن تحطه على 4shared.com

رابط هذا التعليق

منتظر ردك, و شكرا مقدما.

انا شغال فى مجال IT انا اخدت ITIL v2 وانشاء الله باحضر ل v3 عشان v2 حتنتهى السنه دى..بعد PMP بصراحه مفيش حاجه صعبه الصعوبه وانت بره بتتفرج وما اخدتش الخطوه اول ما تبتبدى تدخل فى الموضوع وتحط خطه الموضوع بيبقى مجهود ليس اكثر ...

ITIL كبيره طبعا بس ممكن تاخد foundation بس ولو عايز تكمل بعد كده فى شهادات تانيه..

الافاده فهى على كل المستويات اولا فكريا لانها بتنشط دماغك تانى لان بعد التخرج الواحد ممكن يتعود على نظام شغل واحد فلازم يطور نفسه..وثانيا بتنفع فى مجال شغلك ممكن تحسن من ادائك..واخيرا فى شركات بتطلب ان يكون معاك مستوى معين من الشهادات عشان لما تشتغل معاهم تعرف تمشى على نظامهم ويحسوا انك مجتهد وبتطور نفسك لان البكارليوس لم يعد كافيا..

لو سمحت انا محتاج كتب ومحاضرات CISA ممكن تحطه على 4shared.com

ابعت لى رسالة عالخاص... عشان اديك اللينكات تحمل الكورس.

بالتوفيق باذن الله.

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

• بعد 9 شهور...

انا سوف ابدء التحضير لدخول امتحان الـ

PMP

ان شاء الله

أرجو من الأخوة الحاصلين على هذه الشهادة تزويدى بأى مصادر للقراءة او الاستماع

وألا تبخلوا على بالنصح والارشاد من واقع تجربتكم

تحـياتى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...