اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

على مزاجك انت

الباشمهندس ياسر

Recommended Posts

آنساتى سيدات سادتي

ايوه انا شايف :roseop: ان انساتي المفروض تبقي قبل سيداتي .. مش يمكن الحظ يلعب و العملية تمشي ...

يوووووووه

قصدي اقول ...

ولا قصدك ولا قصدي يا عم الحاج

نهارنا نادي بالصلاة علي نبينا الهادي

احيانا كتيرة اوي بتطلب معايا ان اتكلم عن حاجات بحس انه مينفعش يتعملها موضوع مستقل

قلت الحل فييييييييييييين

الحل فيييييييييييييييين

الحل عند الريان

تحط فلوسك و تروح تنام ...

يوووووووووووووه

مش دي اللي عاوز اقولها

ايوه ... الحل عند قبنوري اللي هيخليني اولع ف هدومي

ولا دي برده

الحل عند عمرو حلمي بتاع اوض النوم اللي بيضحكوا علينا و يسموها مطابخ... بس عل مين ... لما اغضبها هسيبها تنام ف المطبخ

تؤتؤ..... حلو اوي الكلام الناعم ده ... بس مش لايق علينا

لا مش ده برده

الحل هو نادي مركز شباب الحبانية ... ((اول واحد هيعرف مكان الحبانية هجيبله هدية و انا جاي المرادي ان شاء الله))

الحل هو ساحة التهييييييييييييييييس الشعبية ..... يوجد اماكن خاصة للعائلات ..قصدي للذوات

عزيزي المواطن ... عزيزتي المواطنة ... المواطنة اللي هي wst:: ولا بلاش خلينا ف دي ..:rolleyes: ... طب متزعلوش .. ايه رايكم ف دي :roseop:

مش المواطنة باطلاقها يعني ( احسن نروح ف سين و ف جيم)

هنا هتهيس براحتك

و هتكتب كل اللي نفسك فيه

و هتشخبط بمزاجك

و هتعترض زي مانت عاوز و تشكيلنا من صاحبتك او من العيال :) و عمايلها برده بمزاجك

بمزاجك انت

مزاجي و مزاجك

مزاجنا كلنا وااااااااااااااااحد

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

• الردود 762
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

قالت

الرجل هو المخلوق الجميل الذي تجد ضغفه في قمه قوته.

الرجل هو من تشعر المرأه بجانبه أنها اصغر مخلوقة علي وجه الارض وانه هو وحده يمتلك الدنيا وما فيها.

الرجل هو من تكتشف المرأة الدنيا من خلاله فتقف بجانبه كالتلميذه التي تنتظر معلمها كي يقص عليها حكايه الدنيا وما فيها.

الرجل هو من يفتح ذراعيه ويضم حبيبته بقوه ليشعرها انه هو بيتها ومأمنها.

الرجل هو من ينجح في ان يشعر حبيبته انه هو وحده حبيبها وصديقها وطفلها وزوجها وعشيقها الوحيد.

الرجل هو من يشعر حبيبته بالفخر لانه اختارها هي من بين نساء الارض.

الرجل هو من تلمح في عينيه نظره حنان مختبئه وسط قوه وشراسه الرجولة.

الرجل هو من تحبه دون تفسير وبلا مقدمات وبلا مبررات وبلا فلسفات بل تحبه فقط لانه هو هو

منقوووووووووووووووول

نبق نعلق عليها بعدين ... احسن دي تتول بصراحة

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

(شبكتنى) مؤخّراً عند الحلاق إحدى المجلات التي اعتدت أن أتصفّحها تخفيفاً لهدر الوقت، و عذاب السيشوار. "الشبكة" خصّصت غلافها للحفل

الذي أقامته صباح في ليلة رأس السنة، إذ (يخزى العين) ارتدت الصبوحة فستاناً من الجمال بحيث راحت النساء بعد الحفل يتحسّسنه كما للتبرك به، أو بصبا صاحبته

السبعينية.

أمّا الرجال، فتروي المجلة أنّهم لم يقاوموا ليلتها نشوة الطرب، فخلعوا جاكيتاتهم و فرشوها لها على خشبة المسرح، كي تمشي فوقها و تجيء..وتدبك حتى تهلك.ـ

و كنت أفكر كيف أنّ الغربيّين كلما ازدادوا طرباً، ازدادوا صمتاً وخشوعاً، فتراهم يسمعون لمعزوفات "الدانوب الأزرق" و "بحيرة البجع" و كأنّ على رؤوسهم الطير. بينما إذا طرب

العرب أتوا بالعجب، و كادوا، مثل يزيد بن عبد الملك، يطيرون!ـ

غرائب طربنا ذكّرني بما قرأته في كتاب "الجورنالجي" لعادل حمّوده الذي يحكي حادثة رواها محمد حسنين هيكل.. عندما حضر مع مصطفى أمين حفلاً في بيت محمد

التابعي، على شرف رياض الصلح. كانت يومها نجمة الحفل أسمهان، وقد بلغ الطرب بأحمد حسنين باشا رئيس الديوان الملكي، و هي تغنّي "ليالي الأنس في فيينّا" حدًّا

جعله يجلس أرضاً عند قدميها و راح يسكب الشمبانيا في حذائها و يشربها منه.ـ

أستشهد هنا بهذه الحادثة، ردًّا على الكاتبة السعودية لطيفة الشعلان ذات الثقافة التراثيّة الشيّقة، التي في مقال قديم لها شبّهت أسمهان بالجارية حبابة، التي اشتهرت،

إضافة إلى حفظها كتب التراث والغناء، بصوت خرافي لم يسمعه أحد إلّا و أصابه مسّ من جنون الطرب.ـ

حتى إنّ يزيد بن عبد الملك، الذي كانت حبابة يمينه (أيّ جاريته) سألها مرّة مفتوناً، وهى تغنّي على مسمعه شعرا لجرير:ـ

ألا حيّ الديار بسعد إنّي ...... أحبّ لحبّ فاطمة الديارا

"هل أطير؟" فردّت "ولمن تدع الناس بعدك يا مولاي"؟ فأجابها "إليك"!

و يُحكى أنّه مرّة بلغ به جنون النشوة بصوتها حدّ وضع وسادة فوق رأسه، والدوران طربًا فى أنحاء قصره، و الصياح "الدخن بالنوى.. الدخن بالنوى" وهي عبارة كان يستعملها

باعة اللوبياء في أسواق دمشق في تلك الأيام جلباً للزبائن!ـ

وكما يحدث فى فيديو كليب جورج وسوف حيث يُغني "أنا قدرك ونصيبك ونصيبك ح يصيبك"، قاذفاً حبيبته بحجر.. فتقع المخلوقة أرضاً! أخذ الفرح يوماً بيزيد مأخذاً جعله، وهو

يُداعب حبابة، يرمي في فمها حبّة عنب و إذا بها تختنق بها و تموت!ـ

ذلك أنّ حبابة ليست بوش، الذي سقط مغمى عليه أثناء تناوله قطعة من الكعك المحمص (برتزيل) لصقت بحلقه، و كادت تودي بحياته.ـ

غير أنّه لم يمت؛ فقد تلطّفت به العناية الإلهية.. بفضل دعوات الخير التي جمعها من "معسكر الخيّرين" في العالم، و خاصة من الخيّرة الولية باربارة والدته. عكس حبّابة، كان

هو ابن حلال وابن عيلة، يسمع كلام أمّه؛

حتى إنّه، وهو فى الخامسة والخمسين من عمره لم يجد أيّ حرج في أن يصرّح، و هو يعود إلى وعيه وآثار السقطة على وجهه: "كانت والدتي تقول على الدوام.. حين تتناول

كعكة البرتزيل، يجب مضغها جيّدا قبل ابتلاعها.. أصغوا إلى أمهاتكم!".ـ

و بوش بن بوش كعادته على حقّ.. أبا عن جدّ.. و ابنا عن أمّ.. و لو أنّ (مقصوفة الرقبة) حبّابة سمعت نصيحة أمّها، لما اختنقت بحبّة عنب، و ماتت و مات يزيد بعدها بأيّام حزنا

عليها.ـ

أمّا المواعظ من كلّ ما ورد فهي كثيرة:ـ

عدم السماح للأزواج بارتداء الجاكيتات في حفلات الطرب حتى لا يفرشنها أرضا للمطربات.

ألّا تجمعوا بين الشمبانيا والحذاء في مجلس واحد .ـ

مطالبة المطربات بالغناء بعد الآن حافيات، ما دمن في جميع الحالات

نصف عاريات.ـ

منع وجود الوسائد والعنب فى مجالس الطرب الراقية حتى لا يتحوّل أولياء أمورنا إلى بائعي لوبياء... وتختنق نصف مطرباتنا.ـ

و الأهم من كلّ هذا، الإصغاء إلى نصيحة أمهاتكم .و من كان منكم يتيما أو لطيماً فليصغ إلى نصيحة أمّ بوش.. فمادامت أمّه.. فهي لعمري أمّنا جميعاً!ـ

من مقالات كتاب "قلوبهم معنا و قنابلهم علينا"... نُشر بتاريخ 2-3-2002

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

تعمل للتافه قيمة ... ينط ع اكتافك

و النعجة هتفضل طول عمرها نعجة و يستحيل ف يوم يطلعلها ناب او حتي ظوافر

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

دا استهبال لابد منه

انا بقى معتش عارف مين مع مين ومين ضد مين ومين اللى لية مصلحة فى كدا حاسس انى فى الاخر هيطلع اسمى مين وانا مش واخد بالى

بجد والله دا مرض نفسى ولا اية مش عارف

كنت قبل كدا زعلان جدا على الشحن اللى حصل فى مصر واخ فاضل حتى كتب موضوع اعتقلوا هؤلاء وانا رحت جايب خبر من الجزيرة ان فية ناس ماتوا فى الجزائر بسبب الهدفين وكدا حرام وشوية وكنت هعيط وهقرا فاتحة على ارواحهم

بعد اللى شوفتة وسمعتة فى برنامج القاهرة اليوم امبارح خلانى مبقتش فاهم حاجة

باشمهندس ياسر اعتبرنى من زباين الموضوع بس صحيح انت بتسافر كل مرة طيران :angry:

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

دا استهبال لابد منه

انا بقى معتش عارف مين مع مين ومين ضد مين ومين اللى لية مصلحة فى كدا حاسس انى فى الاخر هيطلع اسمى مين وانا مش واخد بالى

بجد والله دا مرض نفسى ولا اية مش عارف

كنت قبل كدا زعلان جدا على الشحن اللى حصل فى مصر واخ فاضل حتى كتب موضوع اعتقلوا هؤلاء وانا رحت جايب خبر من الجزيرة ان فية ناس ماتوا فى الجزائر بسبب الهدفين وكدا حرام وشوية وكنت هعيط وهقرا فاتحة على ارواحهم

بعد اللى شوفتة وسمعتة فى برنامج القاهرة اليوم امبارح خلانى مبقتش فاهم حاجة

باشمهندس ياسر اعتبرنى من زباين الموضوع بس صحيح انت بتسافر كل مرة طيران :angry:

طب بما ان حضرتك اهم زبون عندنا و اول واحد يشرف الساحة الشعبية

هسيبك تهدي كده و تروق

و نتناقش مع بعض واحدة واحدة

موافق

هعتبر انك وافقت و اسيبك بقي

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

طب بما ان حضرتك اهم زبون عندنا و اول واحد يشرف الساحة الشعبية

هسيبك تهدي كده و تروق

و نتناقش مع بعض واحدة واحدة

موافق

هعتبر انك وافقت و اسيبك بقي

والله يا فندم انا مش مضايق عارف لية لانى مش فاهم حاجة عندى حاله من عدم الوعى

عامل دماغ عيال صغيرة

لسا كنت هشارك فى موضوع انا دماغى نشفة وهدخل ارفع شعار الموت علينا حق لاقتنى بسلم على الاستاذ تامر وماشى

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

لو على المزاج فالمزاج عصير طين خالص

حاسة بحالة من اللاشئ مع شوية غباء على الماشي شوية بلاهة ما يضرش

مش عارفه مالي احاسيس عجيبة و غريبة و كلها عكس بعض

يعني فرحانة ان مريم كملت 4 سنين من يومين و زعلانة اني ما عرفتش اعملها حاجه تبسطها اليوم دا لان باباها مسافر

فرحانة ان اختي قامت بالسلامة و جابتلنا فارس (اول ولد في العيلة) و زعلانة اني هنا و ما شوفتوش (ادي اللي بيجيلنا من الغربة)

زعلانة اوي ان مريم ما دخلتش المدرسة السنة دي لظروف ترك باباها لشغله و في نفس الوقت باقول الحمدلله اكيد ربنا قدر الخير عشان انفلونزا الخنازير

حاسة اني مش في الموووووووود خالص

جه الماتش و اللي حصل و زود العكننة مش عشان الماتش في حد ذاته لا الكورة مكسب و خسارة و كمان انا اشتريت دماغي منها عشان الضغط بقالي كام سنة اهو

بس زعلانة اوي من اللي حصل ايه الخيبة اللي احنا فيها دي ليه بقينا تافهين كده سكاكين و ضرب و سحب سفير و نداء بقطع العلاقات عشان كورة يا نهار يا نهار

ما اتشمللوش كده ليه و طالبوا بسحب السفير ايام حرب غزة يا حزني ياني

و الهبل بتوع الجزاير دول ما رفعوش السكاكين ليه على اليهود كده و حرروا القدس

يا فرحة اليهود فينا ليه حق العالم ما يعملناش قيمة

و تقولي على مزاجك يا باشمهندس اديني قولت اللي في مزاجي مش كله طبعا عشان بس مش ناقصين نكد كل واحد فيه اللي مكفيه

يا رب افرجها من عندك على المسلمين و ردهم لدينهم ردا جميلا

اللهم آمين

رابط هذا التعليق

هتروق و تحلي و تبقي احلي ...

ريمو

الدنيا علي ده و ده

احنا مش ف الجنة يا اختي

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

اه علي مزااااااجك

طيب

والي عنده احباط واكتئاب

يعمل ايه

يقول مضايق من ايه ونفسه يخنق مين دلوقتي

او حتي يصرخ بأعلي صوته ويقول ارحموووووووووووووووووونااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه

لما الواحد يكون حاطط موضوع في دماغه ونفسه ينفذه ومقتنع بييه

والناس تقعد تقوله لا ماينفعش بس الحمد لله الناس دي كلمانهم وقدرنا نقنعهم والحمد لله اقتنعوا علي الاخر وبترقبوا حتقدر تنفذ ازاي

بعد العناء دة كله والحوارات والمناقشات العلمية الخنيقة والتداخل مع ناس جامدة وجمع داتا كتييييييييييييير وتعب وسهر ومشورة .........................................الخ

يأتي القرار من جهات عليا (لاتستطيع مناقشتهم ) بعدم النشر او حتي بعدم جدية الموضوع

نعم جدية ......بتهرجوا يعني الناس الي كلمتهم واقنعتهم دول مابيفهموش حاجة خااااااااااااااااااااالص وانت الي عبقرينو ياسلام طبعا ما انت عالم وابن عالم ربنا يسهلك

يعني ايه دة ياحضرات بعد العند والمجازفة وكل التعب دة ينتهي بأمر الحاكم بأمره كدة عادي

ولايوجد ما استطيع فعله الا الدعاء

(حسبنا الله ونعم الوكيل )

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

مش عارف ليه هبت عليا قصيدة عبد الرحمن الابنودي و افتكرتها ... رغم ايماني التام بالعروبة و اكلام الكبير ده كله

الا اني مكنتش متخيل مستوي xxxxxx اللي عملها بوتفليقةxxxxxxو مش قادر افهم مستوي التسيب و الاهمال اللي عندنا

ده ان مكنش مقصود بيه هدف تاني

المهم ... القصيدة اهي

الله يجازيك يا عم عبد الناصر

الليل ملليل والألم عاصر

لسه اللي بيبيع أمته كسبان

وكل يوم أطلع أنا الخاسر

أما أنت خميت مصر دي خمة

يوم ما ناديت بالعشق للأمة

ورطتنا نعشق خريطة عبيطة

وبشر ما نعرفهاش

وبلاد ما بنزرهاش إلا فواعلية وبنايين

وسواقيين وخدامين وطباخين

بلاد أسافرها سعيد .. أرجع حزين

حبيتها زي ما قلتلي … وأكتر

عالأجنبي ما أستكترتش .. عليا تستكتر

عالأجنبي ما تنأورتش .. عليا تتنأور

تطمع في دمعي وفي تعاسة راتبي

ملهم أنا .. وأعمل غبي

---

و أدي الألم يا عم عبدالناصر .. زاحف وبيحاصر

و أدي الجميع خاسر

و أدي فجر أمتنا الجميل مغلوب

و أدي إنتحار الأمة بالمقلوب

وأنا غريب الدار

لابسني توب العار

ساكن في وطني بالإيجار

قاعد انا عالجسر في القيالة

من قلب اللهيب...من قلب اللهيب منشالة

وقلبي ساقية حزن سيالة

بغني معرف مغنى ولا عديد

زي افتكار الميتين في العيد

بعاني وحداني

شياطيني لابساني

والأمة قدامي مفرقاني

يا رب

يا رب ما تحببني في الناس الملاح تاني

يا رب ماترجعني اعشق ضحكة اخواني

يا رب كرهني في اوطاني

---

ماأخيبك امة

ما اتعسك امة

لا عقل ولا همة

لا مصدقة فعلك ولا تحفظي كلمة

امة تدور وتلف

تقيلة مش هتخف

حماسية وحماسها كتيرة ساعة ويجف

امة بتتخابط

امة بتتعابط

امة ومالهاش لا زابط ولا رابط

ولا كبير عيلة

ولا قرابة دم

وفكرة وهمية ما تورث الا الهم

ماتحل عني يا عم

احنا ورثنا كلام

احنا تاريخنا كلام

علشان كدة لما تقول

على طول اقول وبكام؟

هو حب؟... دبرني

تاريخ؟ ...فكرني

طريق؟... نورني

مصير؟ ...بصرني

دة انا بقيت عربي من قبل ما القى اللي يمصرني

انا انتمائي لأمتي ممسخرني

محسوبة في الأحزان عليا

في الفرح بتنكرني

ياللي انتي لا امة ولا انتي ام

في ام ماتعرفش ساعة الألم تضم

قد ما ننورها هي مضلمة

قد ما نعلمها مش متعلمة

كل ليلة بايتة مظلومة

وهي الظالمة

---

اَخرة السكك الوعار

مجد متلطخ بعار

قد ما نحجمها

تفلت من الإطار

السلاح من صنع برة

والكلام من صنع برة

والماَكل والملابس

والهوا البارد في بيتي صنع برة

لا نسجت الهدمة ولا زرعت ولا اكتفيت

شفتها جريت...اشتريت

جلابيتي

عمامتي

سجادتي

وحواديت الصغار

والحلاوة حلوة مرة

شغل برة

---

اية يهم؟

ان مت من اجل البشر ولا سبت الديب يصرخ

واتغابيت او نسيتها او اتناسيت

الشهادة مجانية

والبطولات نفحات استعراضية

والليل مليل والألم عاصر

لسه اللي بيبيع أمته كسبان

وكل يوم أطلع أنا الخاسر

تم تعديل بواسطة لولا
حذف الفاظ غير لائقة .

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

هي التجارب عمالة تثبت ان الامة د مينفعش معاها غير محمد علي باشا ليه

يعني هو النموذج الوحيد اللي عرف ازاي يتعامل مع الناس دي

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

يا جماعه ................ أنا عايزه اعرف مين اللى زقنى هنا

انا كنت هناك ومش عارفه ايه اللى جابنى هنا هو انا كنت هناك بعمل ايه

طب وهنا مين موجود وبتعملوا ايه ايه د ه هو انا مين ولا لا انتم اللى مين

طب خلاص كفايه زق اصلي عرفت مين اللى زقنى الواد عمور الصغير كعبلنى فلقتنى هنا عمور عمور ده مين يا خراشي الزهيمر بدأ اهه دا عمر ابنى طب الحمد لله انى افكرت

ياجماعه حد يقولى ازاى اعلم عمر يقول مامى مش أمه ههههههههههههههههههههه الواد بينادينى بأمه مش بماما حتى هههههههههههه هو من الاول طالع كده طب طالع ذكى بس كده لمين ههههههههههه محدش يقول انه طالع ل............ والله أزعل هههههههههههههههه

الا امبارح كنت هناك صحيح ومحدش جه ليه مع ان امبارح كان جميل وياسلام لما كنت هناك اول امبارح كان روعه انتوا مبتجوش ليه تبقوا تيجوا دا هناك ده جميل

طب اشوفكم كمان شويه اصل الريحه هفا عليا من هناك ولازم اروح الحق قبل ما تنتشر وتيجي هنا :roseop:

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

اهلا بوسي

ازيك يا هندسة

بقي الولا بيقول يا امه ....... طب ما زي الف بالصلاة ع النبي

باعتبار اني خاله .... يبقي طالع لخالو

ولا انتي متخيلة اني هقول اهلا يا مامي مثلا

و بعدين كفاية العيال النايتي اللي كسفونا قدام الدنيا كلها بتوع مامي و بابي

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

اهلا بوسي

ازيك يا هندسة

بقي الولا بيقول يا امه ....... طب ما زي الف بالصلاة ع النبي

باعتبار اني خاله .... يبقي طالع لخالو

ولا انتي متخيلة اني هقول اهلا يا مامي مثلا

و بعدين كفاية العيال النايتي اللي كسفونا قدام الدنيا كلها بتوع مامي و بابي

وانا اقول الواد طالع لمين اتارينى عرفت دلوقتى

والله يا هندسه انا نفسي يقول ماما مش أمه بلاش يقول مامى خلاص مش عايزاه يقولها بس يقول أمه طب دانا نازله مصر قريب هيقولولى انتى كنتى مسافره فين في الصعيد الجوانى ولا إيه ؟

من ساعه ما تبعت مسلسل افراح إبليس وهو ماسك فى الكلمه أمه أمه خلانى كرهت المسلسل باللى فيه

يافضحتى لما انزل مصر ويقولها قدام الناس هههههههههههههههههه وخصوصا انى مكنتش بسيب حد فى حاله لا هم ولا عيالهم وربنا يستر ع التريأه هههههههههههههههه

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

والله يا هندسه انا نفسي يقول ماما مش أمه بلاش يقول مامى خلاص مش عايزاه يقولها بس يقول أمه طب دانا نازله مصر قريب هيقولولى انتى كنتى مسافره فين في الصعيد الجوانى ولا إيه ؟

من ساعه ما تبعت مسلسل افراح إبليس وهو ماسك فى الكلمه أمه أمه خلانى كرهت المسلسل باللى فيه

يافضحتى لما انزل مصر ويقولها قدام الناس هههههههههههههههههه وخصوصا انى مكنتش بسيب حد فى حاله لا هم ولا عيالهم وربنا يستر ع التريأه هههههههههههههههه

تصدقي بقي اني هزع منك و اقو عاوزة اعادة صياغة افكا من جديد

يا اختي اولا سه ع الفطرة و هو عرف طريق اصح وحده و انتهجه

و ماله ما يقو يا امه و يزعق كده و صوته يصح النايم

اومال عاوزاه يطع شبه البنات

المفروض تبداي تعميه يمسك الشمروخ من دلوقتي

ربنا يستر عليك يا عموره من الحاجة و اللي ناوية تعملوا فيك

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

كلام يااااااااسر صح الولد لابد يكون خشن ويكون واااااااااااااااد حرك مش يبقى فافى

انا شخصياً لما بشوف ولد مدلع مش برده اكلمه لكن لما بشوف ولد عاااااااااااامل مشاكل بقوووووووول الواد ده هيبقى فى يوم من الايام زى محمد العنبووووووووووو "" شوية غرور على ثقه بالنفس ""

قولك على حاجه لما تنزلى عمرو خلى بابه ياخد يوروح يقعد به على القهوه ده برده هيفيده ؟؟ كتير جداً

نتكلم جد بقى انا ليا قاريب هنا وهم ولله الحمد مستوى عاااااااالى جداً بس بيدلعوا البنات بس ودلع معقول يعنى لكن الاولاد بالجزمه

يعنى ايه العيل لازم يطلع خشن وحرك ومش متدلع ولو راحوا النادى تلاقى الكل قاعد خايف على عياله الا هم لان العيال اخدين فرقة صعقه بجد

وعياااااااااال غريبه وياسلام بقى لما اروح هناااااااااك بيسألوا اسئله غريبه ؟؟ بس طبعاً على مين اروح شايل عيل منهم واروح ناااااااازل به طرحاً على الارض وعامل له تثبيت اكتاف علشان نخلص من موضوع الاسله ده ؟؟

يعنى من ضمن الاسئله ؟؟

انت ليه ياعمو مش متجوز لحد دلوقتى

انا لسه النصيب مجاااااااش ؟؟

هم طيب انت عاوز تتجوز ليه ياعمو ؟؟

انا علشان عاوز اكمل نص دينى

هم :: ليه هو انت مااااااااشى بنص دين ليه مش خااايف اصل تاخد برد

انا :: قووووووووم ياصايع منك له هاااااااااات كتااااب السينس علشان هتبقى ليله سوخه عليكم دلوقتى

فيه طبعاً اسئله تاااااااانيه زى :: هو ليه ياعمو الواحده الى بتولد وليه مش الراجل

انا :: علشان الواحده بطنها اكبر من بطن الراجل

من الاخر انا بحب العيال الحركه انا بحب اقعد اشتغل فى العيال علشان يبقوا حركين وطبعاً المصطلحات دى اساسى

يعنى بطير فى الجو , صاااااااااااروخ ,, خليك انت على جنب ,, نفض التراب الى على هدومك ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,الخ

ولا عيال اختى دووووووووول كنت بديهم درووووووس فى الصياعه الواد الصغير كان مره واحد صاحبى جالى فتح له الباب ودخل الشاى وقعد معاه وبعدين انا ماااااااشى بالصدفه لقته قاعد معااااااااااه والواد لا قلى ولا حاجه

بجد العيل الحرك فكهة البيت ربنا يااااااااارب يخليهم ويملوا الدنيا سعاااااده

اسمعى الكلام ياعمرو الواد لازم يبقى صاااااااايع

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

كلام يااااااااسر صح الولد لابد يكون خشن ويكون واااااااااااااااد حرك مش يبقى فافى

انا شخصياً لما بشوف ولد مدلع مش برده اكلمه لكن لما بشوف ولد عاااااااااااامل مشاكل بقوووووووول الواد ده هيبقى فى يوم من الايام زى محمد العنبووووووووووو "" شوية غرور على ثقه بالنفس ""

قولك على حاجه لما تنزلى عمرو خلى بابه ياخد يوروح يقعد به على القهوه ده برده هيفيده ؟؟ كتير جداً

نتكلم جد بقى انا ليا قاريب هنا وهم ولله الحمد مستوى عاااااااالى جداً بس بيدلعوا البنات بس ودلع معقول يعنى لكن الاولاد بالجزمه

يعنى ايه العيل لازم يطلع خشن وحرك ومش متدلع ولو راحوا النادى تلاقى الكل قاعد خايف على عياله الا هم لان العيال اخدين فرقة صعقه بجد

وعياااااااااال غريبه وياسلام بقى لما اروح هناااااااااك بيسألوا اسئله غريبه ؟؟ بس طبعاً على مين اروح شايل عيل منهم واروح ناااااااازل به طرحاً على الارض وعامل له تثبيت اكتاف علشان نخلص من موضوع الاسله ده ؟؟

يعنى من ضمن الاسئله ؟؟

انت ليه ياعمو مش متجوز لحد دلوقتى

انا لسه النصيب مجاااااااش ؟؟

هم طيب انت عاوز تتجوز ليه ياعمو ؟؟

انا علشان عاوز اكمل نص دينى

هم :: ليه هو انت مااااااااشى بنص دين ليه مش خااايف اصل تاخد برد

انا :: قووووووووم ياصايع منك له هاااااااااات كتااااب السينس علشان هتبقى ليله سوخه عليكم دلوقتى

فيه طبعاً اسئله تاااااااانيه زى :: هو ليه ياعمو الواحده الى بتولد وليه مش الراجل

انا :: علشان الواحده بطنها اكبر من بطن الراجل

من الاخر انا بحب العيال الحركه انا بحب اقعد اشتغل فى العيال علشان يبقوا حركين وطبعاً المصطلحات دى اساسى

يعنى بطير فى الجو , صاااااااااااروخ ,, خليك انت على جنب ,, نفض التراب الى على هدومك ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,الخ

ولا عيال اختى دووووووووول كنت بديهم درووووووس فى الصياعه الواد الصغير كان مره واحد صاحبى جالى فتح له الباب ودخل الشاى وقعد معاه وبعدين انا ماااااااشى بالصدفه لقته قاعد معااااااااااه والواد لا قلى ولا حاجه

بجد العيل الحرك فكهة البيت ربنا يااااااااارب يخليهم ويملوا الدنيا سعاااااده

اسمعى الكلام ياعمرو الواد لازم يبقى صاااااااايع

أنا عندي الواد الصغير هو اللي صايع صايع

حيتم ان شاء الله 3 سنين

بس ايه

ما أقلكمش

لازم الضربة الأخيرة تكون له

ما يسكتش على حقه أبدا

برغم كده يقولك لو سمحت وشكرا والحاجات دي

أحلى حاجة ان الواحد يعرف يتعامل كويس مع اللي حواليه

يبقى مؤدب جدا و تري جانتيه مع الناس المحترمة

أما الغير محترم

يحط السيخ المحمي في صرصور ودنه

:waving:

بصراحة زوجي كده

رغم انه طيب جدا جدا و ذوق مع الناس ما اقولكمش

لكن لو غضب

يبقى الشاطر اللي يجري من قدامه

و على قد ما يتحمل لدرجة تخللي اللي قدامه يتصور ان عمره ما حيتحرك

على قد ما اللي قدامه بيندم على اليوم اللي اتولد فيه لو وصل زوجي العزيز الى نقطة اللاعودة

مصري أصيل

ابني الكبير هو اللي عايز يتظبط

و هو اللي مخليني عايزة ارجع مصر

عشان يشوف العيال المخربشة في العيلة

لا اما حأبعته ياخد كورس صياعة مكثفة عند خاله في أمريكا

هو مش فافي

و الحمد لله مؤدب جدا

مع الناس برة

:cheer:

لكن حيران

بين النماذج المختلفة اللي بيحتك بيها في المدرسة

و ما بيننا هنا في البيت

ما هو الواد برضه معذور

ينضرب من زمايله في المدرسة

و يسكت ابوه يبهدله

ياخد حقه ويضرب

ابوه يقول له مش عايز مشاكل

طب يعمل ايه؟

لسه بحكم سنه ميعرفش يعني ايه وسطية

بأحاول أعلمها له أنا

لأن باباه مش وسط و ممكن نقول عليه متهور كتير من الأحيان

هو طبعا ناضج و بيحترم الناس المحترمة

بس بيدي الغير محترم على دماغه بضراوة

بس هو بيعرف يوازن في مكان عمله مثلا

ابني الصغير واخد الصياعة بالفطرة

ماشاء الله بيعرف امتى يصيع

و امتى يحفظ أدبه

كده من غير تفكير

موهبة

:yahoo:

مشكلة ابني الكبير انه لمض و بيفكر كتير ما شاء الله

من و هو عنده أربع سنين

بس مش لاقية له أصحاب مناسبين

من التيارات المختلفة اللي حوالينا

و لا فيش نادي ممكن أشترك له فيه

يفرغ الطاقة الحركية الجبارة اللي عنده ماشاء الله

الله المستعان

الوسطاني بقى ده حكايته حكايه

احكيها لكم مرة تانية

بإذن الله

تحياتي

:roseop:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

النهارده

واحد زميلي عماني من اصل زنجباري ... قالي مثل جديد نوفي

لا تصدق ... حبيب مغربي و حلف مصري و مسبحة كويتي و لحية عماني

حد عنده تعليق ع الكلام

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

ريتاااااااااااج

بنت اخويا

احدث وافده علي العائلة .. دام الله عزها ..

اشعر باشتياق غير طبيعي اليها ... رغم انها لا تتخطي حاجز الشهرين

حنيني اليها و الي اخيها الاكبر ... اياااااد ... يغمرني الحين و بشدة

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 16
      اعزائي بصفتي واحدة من أصحاب المزاج المتقلب كثيرا ما أمر بحالات من المزاج المعتل بلا سبب واضح طبيعة عملي مع الناس أجبرتني على التدرب على اخفاء ذلك المزاج المعتل أمام الناس بل و على تغيير مزاجي بكل الطرق حتى أتمكن من التواصل مع الناس بشكل طبيعي و طبعا كل من يعمل يعرف ما هو العمل تحت الضغط Wok Under Pressure و كيف ان على من يعمل أن يمتلك مهارات تمكنه من تخطي الأزمات و حل المشكلات و ايضا التعامل مع المفاجآت!!! و من يتعامل مع الناس يتزايد عليه الضغط فهو إلى جانب تعامله مع كل ما سبق عل
  • أضف...