اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تعالوا نقول الحمد لله

عنبو

Recommended Posts

اولاً السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

والله انى احبكم جميعاً فى الله وأسأل الله العظيم ان يهدينا جميعاً الطريق الصحيح

فى البدايه احب ان اخبركم انا ليه فكرت فى الموضوع ده

كنت عامل شوية حاجات كده ادعى بيها ربنا فى كل صلاه وكان اغلب الحاجات دى حاجات فى الدنيا

ولقيت نفسى كل لما اصل الى حاجه عاوز الى بعدها ولا يهدى لى بال حتى احصل عليها كل كده كويس ولله الحمد

بس فى يوم كده كنت قاعد بفكر مع نفسى وقولت لنفسى انت ليه دائماً يتطلب من ربنا ومبتقولش الحمد لله الا نادراً جداً وكل شويه

اطلب حاجات واقعد اطلب وانسى خاااااااااااااالص انى قوووووووووووول الحمد لله

بجد الواحد اكتشف هو اد ايه مقصر يعنى فى العبادات عموماً وكمان حتى فى الشكر لله

بجد كان احساس صعب قوووووووووووى

يقول الله تعالى

بسم الله الرحمن الرحيم "" وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ }إبراهيم7 ""

بجد مثل ولله طبعاً المثل الاعلى

زى لما تبقى كل لمَ تطلب من واحد حاجه يعطيها ليك وانت تاخدها وترجع تطلب تانى ويعطيك وهكذا وعمرك ما فكرت تقوله شكراً

ياااااااااااااااااه قد ايه الواحد مقصر فى الاقرار بالنعم الى ربنا انعمها علينا

فحبيت افكركم معايا يمكن يكون واحد ناسى الموضوع ده

ويااااااااريت نقول احنا ازاى بنشكر ربنا

وشكراً

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

• الردود 370
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اللهم لك الحمد فى الامر كله

الهم لك الحمد في ما اعطيت و فى ما منعت

اللهم لك الحمد بما ينبغى لجلال وجهك و عظيم سلطانك

اللهم لك الحمد حتى ترضى و لك الحمد بعد الرضى

يا ارحم الراحمين يا الله

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

ربنا و لك الحمد .. حمدا كثيرا طيبا مباركا ... حمدا يليق بجلال وجهك و عظيم سلطانك

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

اولاً السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

والله انى احبكم جميعاً فى الله وأسأل الله العظيم ان يهدينا جميعاً الطريق الصحيح

فى البدايه احب ان اخبركم انا ليه فكرت فى الموضوع ده

كنت عامل شوية حاجات كده ادعى بيها ربنا فى كل صلاه وكان اغلب الحاجات دى حاجات فى الدنيا

ولقيت نفسى كل لما اصل الى حاجه عاوز الى بعدها ولا يهدى لى بال حتى احصل عليها كل كده كويس ولله الحمد

بس فى يوم كده كنت قاعد بفكر مع نفسى وقولت لنفسى انت ليه دائماً يتطلب من ربنا ومبتقولش الحمد لله الا نادراً جداً وكل شويه

اطلب حاجات واقعد اطلب وانسى خاااااااااااااالص انى قوووووووووووول الحمد لله

بجد الواحد اكتشف هو اد ايه مقصر يعنى فى العبادات عموماً وكمان حتى فى الشكر لله

بجد كان احساس صعب قوووووووووووى

يقول الله تعالى

بسم الله الرحمن الرحيم "" وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ }إبراهيم7 ""

بجد مثل ولله طبعاً المثل الاعلى

زى لما تبقى كل لمَ تطلب من واحد حاجه يعطيها ليك وانت تاخدها وترجع تطلب تانى ويعطيك وهكذا وعمرك ما فكرت تقوله شكراً

ياااااااااااااااااه قد ايه الواحد مقصر فى الاقرار بالنعم الى ربنا انعمها علينا

فحبيت افكركم معايا يمكن يكون واحد ناسى الموضوع ده

ويااااااااريت نقول احنا ازاى بنشكر ربنا

وشكراً

اللهم لك الحمد كما تحب ياربنا وترضى

سهل جدا إني أحمد ربنا ويكون ذلك بقلبي وبلساني أحيانا أتذكر وأحيانا أنسى

ولكن الشكر فعلا صعب لأنه عمل الجوارح

يعني ربنا أعطاني مال أشكر ربنا عليه بأداء حق المال الزكاة والصدقة

ربنا أعطاني الصحة يجب أن أستعملها في الطاعة مثل إن أمشي في حوائج الناس أداء الفرائض ووالنوافل

ربنا أعطاني سلطه ، جاه وغير ذلك

عندما أستعملها في طاعة الله هذا هو شكرها وهو أمر صعب على النفس ولا يستطيعه الكثيرون وأنا منهم ولذلك يقول ربنا عز وجل :

وقليل من عبادي الشكور

اللهم اجعلنا من القليل بفضلك ومنك

هل ضاعت الفرصة لنحيا كراما في دولة محترمة وشعب مصون؟؟؟

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق

الحمد لله على نعمة الكثيرة

الانسان بطبعة يحب الخير بشدة وأذا قدر علية رزقة كان متزمرآ ومن رحمة الله علينا انة كتب الرحمة على نفسة ويرزق الجميع من أمن بة ومن كفر والانسان يفر من ضيق العيش بدعاء ربة وعندما يرزقة الله نجدة ناسيآ بمن انعم علية وموضوع الحمد يكون رحمة من الله عز وجل بأن يلهم الانسان بأن يشكر اللة وهناك ادعية كثيرة لعدم نسيان شكر اللة وحمدة ... ربى اوزعنى ان اشكر لك نعمتك التى انعمت على

ومن لم يكن من الشاكرين أى ينسى شكر اللة بعد الفرج من الممكن ان يجعل كلمة الحمد لله على لسانة دائمآ بذكر الله دائمآ بكلمة الحمد للة والاكثار منها ومن الباقيات الصالحات .. سبحان الله .. والحمد للة .. ولا أله الا الله .. والله أكبر .. فأن ذكر الله ربة الهمة دعاء الحمد ويكون من الحامدين والشاكرين لأنعم الله عز وجل ربنا اجعلنا من الشاكرين لك والمسبحين لك

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

اللهم ربنا ولك الحمد ، حمدا كثيرا طيبا ملئ السماوات والارض وملئ ماشئت من شيئ بعد .

اللهم ربنا لك الحمد حمدا يليق بجلال وجهك وعظيم سلطانك.

بدأت ادرك نعمة الله على فى سن مبكرة ، بعد أن حفظت او بدأت فى حفظ سورتى " الضحى " و " الشرح " ، واعتقد اننى كنت فى الثامنة او التاسعة من عمرى.

كم احسست رغم ماعانيته ان الله كريم وماحجب عنى شيئ الا اعطانى بديلا عنه او هكذا رأيت ومازلت ارى ذلك.

والحمد لله زرعت ذلك فى ابنائى صغارا ففهموا ذلك وحمدوا الله على ما اعطانا ولم يرهقونى يوما بالتطلع لما هو فوق طاقتى.

كم انحدرت دمعات من مقلتى وانا اشكر الله واحمده على ما اعطانى.

احيانا كثيرة كنت اتذكر مآسى فى حياتى ، ولكن تعاجلنى فكرة ان اتذكر دائما البديل الذى وجهنى الله اليه ليلملم ويطيب اى آلام عانيتها.

الحمد لله حمدا كثيرا طيبا فهو نعم المولى ونعم النصير

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

امبارح كنت بجهز بنتي للنوم .. الدنيا كانت هدوء جدا ومفيش اصوات في الشارع .. وفجاه شق الهدوء صوت طائرة يبدوا كانت بتمر فوقنا في ذلك الوقت . .

بنتي سألتني باستغراب عن مصدر الصوت .. وشكلها كانت قلقانة .. طمنتها ان دي طيارة بس صوتها عالي شويه عشان الدنيا بليل اوي ومفيش اصوات تانيه ..

بنتي اطمئنت واخذتها في حضني وبدات تنام ..

في اللحظة دي لقيت عقلي بيقول ياسلام .. الحمد لله احنا في عاصمه دولة آمنة جدا .. مستحيل تكون الطائرة دي غير طائرة مسالمه هتعدي في طريقها ومستحيل يجي في بالي ابدا ان صوت طائرة ممكن يكون مفزع لاي سبب ..

تذكرت ساعتها ان في ناس كتير اوي في اماكن كتير في العالم عبور طائرة فوقهم لايعني بالضرورة الامان بل على العكس ..

لقيت نفسي رغما عني بحمد ربنا من اعماق قلبي على الامان الي عايشين فيه والي يمكن شايفنه امر عادي او ( مكتسب ) لكن بالفعل احنا ولله الحمد في نعمه كبيرة جدا مش بس اننا في امان وانما فوق ده مفيش حتى الخوف من ان حاجه وحشه لاقدر الله ممكن تحصل ..

اول ماحمدت ربنا تذكرت موضوعك ياعنبي ..

عن نفسي بحمد ربنا كتير اوي على حاجات ممكن تبان بسيطه لناس كتير ويمكن لي شخصيا لكني بحمده اولا لانه سبحانه يستاهل الحمد في كل وقت وحين وثانيا لان بالشكر تدوم النعم .. وكمان لانه وان شكرتم لازيدنكم ..

تخيل احيانا لما بفتح الثلاجه واصب لي كوب حليب طازج وبارد منها بحمد ربنا من كل قلبي .. واقول اللهم ادمها نعمه واحفظها من الزوال ..

لما بليل بلاقي زوجي وبنتي نايمين والدنيا هدوء وباب الشقة مغلق علينا مش خايفين حد يقتحمه مثلا او قلقانين على حد فينا برا لسه مرجعش بحمد ربنا من قلبي واقول اللهم ادمها نعمه واحفظها من الزوال ..

حتى النت ساعات كتير لما بعمل داونلود لرساله اثنين ولا ثلاثه ميجا في كام ثانية واتذكر ازاي كنت بقعد زمان بالنص ساعه عشان احمل رساله في نصف حجمها بحمد ربنا من قلبي وبطلب منه سبحانه يديم علي النعمة دي ..

ومن اجمل الاحاسيس الي بحس بيها لما بخلص عمل شيء مفيد مثلا اني اكمل عمرتي على خير او اختم القرآن او حتى اتم تعلم حاجه جديده نويت اتعلمها واقول ( (الحمد لله الذي بنعمته تتم الصالحات ) ) بحس بشعور لا يوصف من ان فعلا لو مكانش ربنا معايا وانعم علي مكانتش الحاجه دي اكتملت .. لما بستشعر وجوده سبحانه وانعامه ده بتكون لحظات عندي بالدنيا كلها .. فعلا لولا نعمته علينا سبحانه مكانش حد فينا كمل شيء بداه فله سبحانه الف حمد وشكر ..

واكيد شكرا لك ياعنبي على فتح الموضوع الجميل ده وبالتاكيد شكرا لله سبحانه انه يسر لنا كل الاسباب الي خلتنا نقرأ موضوع زي ده او غيره من المواضيع الي تنفعنا سواء في الدنيا او الآخرة ..

اللهم ادم علينا كل نعمه واحفظها من الزوال يارب ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

الله

الحمد لله

الحمد لله اني قادر اشوف اللي مكتوب هنا ... الحمد لله على نعمة البصر

الحمد لله اني قاعد بكتب ولا اشتكي من مرض ... الحمد لله على نعمة الصحة

الحمد لله اني بكتب الان ولا أخشى من أحد الا الله ... الحمد لله على نعمة الأمن والأمان

الحمد لله اني قدرت اقرا واكتب هنا وافهم اللي مكتوب ... الحمد لله على نعمة القراءة والكتابة و الادراك

الحمد لله على دقائق العمر التي قضيتها في حمده هنا ... الحمد لله على نعمة الوقت

الحمد لله حمدا كثيرا ... يليق بجلال وجهه وعظيم سلطانه

اللهم لك الحمد

يا عابر الدهر سيب بينا أثر قدمك

اياك تكون امعة وجودك شبه عدمك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الحمد لله.....يا ربي بتمشيني.....بتوديني.... و بتخليني اكتشف شيئا في نفسي لم أراه من قبل

من ساعة كنت في محل المكون من 3 طوابق.... و عادة احتياجاتي ف الطابق الثاني....و معرفش ايه اللي غير عاداتي الكربونية... و رحت ع الطابق الأرضي.... و هناك أول ما دخلت كان فيه سيدة ملقاة ع الارض و حولها بناتها بيعيطوا... و جوزها ماسك ايديها....

أنا حسيت للحظة اني مش شايفة.....حسيت انه مش بجد

لكنه كان مشهد في قمة الواقعية.... لحظات تفصلني من عالم ممتليء بالحياة إلي عالم صاااااااااااامت....سااااااااااااكن....و عيون تحدق في الفضاء

حسيت اني جيت دلوقتي لهدف....أنا ماليش لا في الطب و لا الاسعافات الاولية....و فيه شباب جزاهم الله خير اتصلوا بالاسعاف

بس انا برضه وقفت لاني عايزة اساعد.....و ربنا هداني اني احتضن الطفلتين و اللي كانوا بيبكوا بشدة.... و مكنوش يعرفوا يتكلموا عربي و ببالتالي ابتديت اكلمهم بلغتهم و اتفقنا ان مش هنعيط...عشان ماما هتقوم و عازة تشوفنا كويسين

الطفلتين استجابوا معايا جدا......الاسعاف وصل....الام افاقت و اول نظرة كانت لطفلتين بس مش بيعيطوا

طلعت م المحل..... بكيت في الشارع....اتصلت بأمي....الصوت الوحيد القادر علي إعادة توازني.....

حمدت ربنا اني لسه ع قيد الحياة

حمدت ربنا اني موقعتش الوقعة دي في بلد غريب

حمدت ربنا اني اعرف لغة اقدر اتكلم بيها

حمدت ربنا ان خلاني بحب الاطفال.....

حمدت ربنا اني بكرة راجعة بلدي........(أنا تعبت يا ربي.....بس الحمد لله أنت تعلم و انا لا أعلم)

الحمد لله و كفي

بس خلاص

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

هو ممكن الواحد يقول الحمد لله............أنا النهاردة بتألم؟؟؟

الالم بيوجع.....بيخنق......؟؟؟؟

بس بيرجع الواحد.........بيخليه يقول ربي هتقبلني......انا راجعة و كلي أمل

هتسامحني علي جهلي..... علي غبائي.....جوايا يقين انك تسمعني....و تغفرلي

الحمد لله ع الالم..... الهي ان كان الالم يحملني اليك....

الهي ان كان الالم يجعلني احيا في حالة انس بك.....

فاحمدك كثيرا علي الالم

قالها سيدنا ابراهيم "إني ذاهب الي ربي سيهديني"......

رابط هذا التعليق

الحمدلله.. يرحمكم الله.. يرحمنا و يرحمكم الله.

بصراحة الواحد مش عارف يقول الحمدلله على ايه و لا على ايه.. الواحد كل يوم بيكتشف نعمة جديدة من نعم ربنا عليه.

ده كفاية بس ان الواحد عايش فى أمان, و لاقى الاكل و الشرب.. و بصحة كويسة.. الحمدلله. و على ما اعرف ان فيه حديث بيقول كلام بهذا المعنى...: من اصبح آمن في سربه, معافى في بدنه, وله قوت يومه... فكأنما حيزت له الدنيا بحذافيرها! صدق رسول الله.

و يكفى نعمة الاسلام و الله. الحمدلله على نعمة الاسلام.. و كفى بها نعمة.

و عموما.. انا لما بتضايق, بفتكر كلمات الشافعى رضى الله عنه:

دع الأيام تفعل ماتشاء ***** وطب نفسا إذا حكم القضاء

ولا تجزع لحادثة الليالي***** فما لحوادث الدنيا بقاء

و كن رجلا على الأهوال جلدا ***** و شيمتك السماحة و الوفاء

ورزقك ليس ينقصه التأني ***** و ليس يزيد في الرزق العناء

ولا حزن يدوم ولا سرور ***** ولا بؤس عليك و لا رخاء

إذا ماكنت ذا قلب قنوع ***** فأنت ومالك الدنيا سواء

و من نزلت بساحته المنايا ***** فلا أرض تقيه ولا سماء

و أرض الله واسعة و لكن ***** إذا نزل القضا ضاق القضاء

دع الأيام تغدر كل حين ***** فما يغني عن الموت الدواء

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

رأيت الله

http://www.ozkorallah.net/subject.asp?hit=...amp;sub_id=1326

رابط هذا التعليق

اللهم ما بي من نعمة فمنك وحدك لا شريك لك.....فلك الحمد ولك الشكر

اللهم لك الحمد عدد خلقك وزنت عرشك ورضى نفسك ومداد كلماتك

اللهم لك الحمد حتى ترضى ولك الحمد إذا رضيت ولك الحمد بعد الرضى

اللهم لك الشكر ياعظيم يامنان فانت وحدك القادر على كل شي

اللهم لك الحمد والشكر على ما أنعمت علينا من صحة وعافية

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

اللهم لك الحمد كله والشكر كله علانيته وسره نحمدك يا ربنا يا من اعترف بفضله كل حاضر وباد واغترف من بحره كل رائح وغاد ونطقت بحكمتك الكائنات فالسماء تقول سبحان من رفعنى بقوته وامسكنى بقضرته فهو ركنى وعمادى والار ض تقول سبحان منوسع كل شىء علما ومهد مهادى والبحار تقول سبحان من اجرانى واسال عيونى لوررادى وقصادى والعارف بالله يقول سبحان من دلنى عليه وجعل اليه مرجعى ومأابى والعابد يقول سبحان من ايقظنى الليل لنيل اوطارى واقامنى لادكارى وأورادى والعبد االعاصى يقول سبحان من اطلع على فى المعصيه ورأانى فسترنى وغطانى وتاب على لما تبت وهدانى واصلح فسادى

فلك الحمد حمدا يليق بجلال وجهك ...يالله يا من ليس لنا سواه ...اللهم لك الحمد حتى ترضى ولك الحمد بعد الرضا.

احييك يا اخ عنبى ....ودعائى ان يكتب الله لك الثواب والاجر

رابط هذا التعليق

الحمد لك ربي الذي سجد له وجهي

الشكر للرحمن الذي طالما شكوت له

الحمد للخالق الذي أحسن خُلقي كما أحسن خَلقي

الحمد للكريم

الحمد للقدوس

الحمد للسلام

الحمد للرزاق

الحمد للمؤمن المهيمن

الحمد للغفااااااااااااااااار الذي أرجوه غفران ذنوبي

حمداً لك ياربي ......... حمداً يعجز لساني عن وصفه

حمداً يقوي قلبي بذكره

حمداً تدمع عيناي فيه

حمداً ينطق به قلبي قبل لساني

حمداً يهز كل جوارحي

حمداً يخجلني ويبعدني عن معصيتك

حمداً يذيد طمعي في عفوك ورضاك ورحمتك وجنتك

الحمد لله علي نعمة الاسلام

والحمد لله الذي هدانا للإيمان

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

والله انا دائماً احمد الله على الاشياء التى دعوته بها ولم يستجب لدعائى لانى اعلم ان هذا فيه مصلحة لى

(فاحمدوا الله على كل حال)

الحمد لله

"يا ابن آدم إنما أنت أيام كلما ذهب يوم ذهب بعضك"

الإمام العابد الحسن البصرى

رابط هذا التعليق

اللهم انى احمدك حمد الشاكرين العارفين ونثنى عليك الخير كله..........لانحصى ثناء عليك انت كما اثنيت على نفسك

الهم لك الحمدحتى ترضى ولك الحمد اذا رضيت ولك الحمد بعد الرضا

وحمد الله يا اخوة يكون فى السراء والضراء...........ولا حول ولا قوة الا بالله

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      كنت قد عدت من مدرستى قرب العصر وكنت تعبا للغاية فقد لعبت الكرة مع الأولاد فى الحوش الواسع وجريت كثيرا وكعرض الصفحة
    • 0
      حقيقى الحمد والرضا بالمقسوم من أروع ما يميز الإنسان..ففى عام 1993 كان من بين صفوف منتخب زامبيا لاعب محترف اسمهعرض الصفحة
    • 0
      بداية أعلم كما يعلم غيرى أن هناك علما يدرس فى معاهد وجامعات العالم المتقدم مهمته الأساسية حل الأزمات هذا العل عرض المقال كاملاً
    • 1
      تعالوا نوفر ولو دولار .....                        حديثى موجهة للقادرين على توفير الدولار بدءاً من شراء سياره مستوردة وحتى من يشترى شيكولاتا ... شيبسى مستورد ... ومرورا بمن يسافر للخارج ً. لو إستطعنا كمصريين شعباً وحكومة أن نصمد لعام 2018 فإننا سنعبر عنق زجاجة الدولار.. لو عربيتك ماشى حالها أجل شراء الجديدة سنة أو إشترى واحدة تجميع مصرى  .... لو عملت عمره أو حجيت قبل كده أجل حجتك أو عمرتك سنة ..... لو سافرت أو نفسك تتفسح خارج مصر أجل فسحتك سنة ... لو بتاكل شيبسى وشيكولاته مستوردة كل شيبسى و
    • 6
      الحمد لله كم هي ثرية حياتي و كم هي جميلة تحدياتي الحمد لله على حياتي و عافيتك لبدني و سمعي و بصري الحمد لله على القدرة على التسامح الحمد لله على القدرة على الحب اللامشروط الحمد لله أنني إن أحببت شيئا أوليته كامل اهتمامي جعلته عشقي و اختزلت به وجودي و كياني الحمد لله على كل شيء لمس قلبي و أعطيته وقتي وحبي اللانهائي و الحمد لله أنني ما وجهت وجهي أيما وجهة إلا وكان التوفيق حليفي تحدوني دعوات والدي رحمهما الله الحمد لله على رضاهما الحمد لله على أولادي بهجة عمري الحمد لله على ح
  • أضف...