اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تيجوا نتعلم شوية فرنساوي

Recommended Posts

• الردود 658
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ممكن لو سمحتوا لو حد عنده لينكات كتب المعهد الثقافي الفرنسي اللي شغالين منها دلوقتي لاني عندي الكتب القديمه connexion

و سمعت ان المنهج الجديد اقوى بكتير فلو سمحتوا انا محتاجه الكتب من المستوى الاول للمستوى التاسع و شكرا للجميع على المجهودات دي

رابط هذا التعليق

ممكن لو سمحتوا لو حد عنده لينكات كتب المعهد الثقافي الفرنسي اللي شغالين منها دلوقتي لاني عندي الكتب القديمه connexion

و سمعت ان المنهج الجديد اقوى بكتير فلو سمحتوا انا محتاجه الكتب من المستوى الاول للمستوى التاسع و شكرا للجميع على المجهودات دي

voila la liver

Echo1

"هَا أَنَا مَعَكَ، وَأَحْفَظُكَ حَيْثُمَا تَذْهَبُ، وَأَرُدُّكَ إِلَى هذِهِ الأَرْضِ، لأَنِّي لاَ أَتْرُكُكَ حَتَّى أَفْعَلَ مَا كَلَّمْتُكَ بِهِ" (سفر التكوين 28: 15)

رابط هذا التعليق

voila la liver

Echo1

مش ممكن احتفظ بية على الجهاز بتاعي

و ملهوش ملفات اوديو

تحياتي

Without Signature is Much Better

رابط هذا التعليق

يا جماعة هو في كتاب

hugo

مش ادفانس يعني للمبتدئ او المتوسط

لو في و حد عندة ممكن يحط اللينكات بتاعتهم

pdf + Audio

Mecri kteerr

رابط هذا التعليق

voila la liver

Echo1

و ملهوش ملفات اوديو

تحياتي

يعني مافيش كلمة شكرا..ماشى يا دون كاملو...على كل حال انا ملقيتوش على النت pdf..لكن لو انت ساكن في القاهرة ممكن نتقابل و اديك نسخة من الكتاب و الcd

"هَا أَنَا مَعَكَ، وَأَحْفَظُكَ حَيْثُمَا تَذْهَبُ، وَأَرُدُّكَ إِلَى هذِهِ الأَرْضِ، لأَنِّي لاَ أَتْرُكُكَ حَتَّى أَفْعَلَ مَا كَلَّمْتُكَ بِهِ" (سفر التكوين 28: 15)

رابط هذا التعليق

voila la liver

Echo1

و ملهوش ملفات اوديو

تحياتي

يعني مافيش كلمة شكرا..ماشى يا دون كاملو...على كل حال انا ملقيتوش على النت pdf..لكن لو انت ساكن في القاهرة ممكن نتقابل و اديك نسخة من الكتاب و الcd

حبيبي يا جوناثان .. طبعا الف شكر

و نردهالك فى الافراح

يعني ميديكال او فيزا او اي حاجة اهو نفرح و خلاص

رابط هذا التعليق

voila la liver

Echo1

انا بجد مش عارفه اشكر حضرتك ازاي انا تعبت جدا عشان ادور عليه على النت بس ممكن لو سمحت تقولي ازاي ممكن احتفظ بيه على النت او اطبعه و بكرر شكري الجامد جدا لحضرتك

رابط هذا التعليق

لا شكر على واجب يا جميلة بصراحة انا مالقيتش طريقة للحفظ لكن في اخر الصفحة تحت حتلاقي اوبشن a grandre le page دوسي عليه حيكبر ليكي صفحة صفحة اعملي ساعتها page print من برنامج التصفح بتاعك سواء اكسبلورر او فايرفوكس..درس درس كدة يعني..معلش دة اللي في ايدي دلوقتي..ال cd حاحاول ارفعها على سايت قريب انشالله..تحياتي

تم تعديل بواسطة jonathan

رابط هذا التعليق

صباخ الخير عليكو

ممكن حد يساعدنى ازاي احسن مستوايا فى الفرنسي من خلال الكورسات اللى معمولها ابلود هنا

يعني ممكن ابتدي بايه و انتهي باية و دة ممكن يوصلنى لحد فين

علما باني مخلص 4 مستويات في السنتر

شكرا

رابط هذا التعليق

لا شكر على واجب يا جميلة بصراحة انا مالقيتش طريقة للحفظ لكن في اخر الصفحة تحت حتلاقي اوبشن a grandre le page دوسي عليه حيكبر ليكي صفحة صفحة اعملي ساعتها page print من برنامج التصفح بتاعك سواء اكسبلورر او فايرفوكس..درس درس كدة يعني..معلش دة اللي في ايدي دلوقتي..ال cd حاحاول ارفعها على سايت قريب انشالله..تحياتي

merciiiiiiiiiiiiiiiiii

رابط هذا التعليق

صباخ الخير عليكو

ممكن حد يساعدنى ازاي احسن مستوايا فى الفرنسي من خلال الكورسات اللى معمولها ابلود هنا

يعني ممكن ابتدي بايه و انتهي باية و دة ممكن يوصلنى لحد فين

علما باني مخلص 4 مستويات في السنتر

شكرا

اختنا لونلي روز كانت احسن واحدة تفيدفي الاستشارات من النوع دة...بس مختفية بقالها فترة كبيرة :closedeyes: ..يا ريت لو حد يقدر يوصلها عشان تتابع معانا الموضوع..عموما ابداء بالكورس بتاع ميشيل توماس حلو عشان بيعود الودن على السماع و بينضفها من الفغنساوي بتاع المدرسة ..الله يصبحه بالخير المدرس اللي علمني نطق J'ai ..كان بينطقها جي ياا....ربنا يستر :)

تم تعديل بواسطة jonathan

رابط هذا التعليق

• بعد 4 شهور...

المكتبات الفرنسية في القاهرة

هعرض لحضراتكم جميع البيانات عن المكتبات الفرنسية في القاهرة

1 ) Les amis du livre

Adresse : 27, rue Berket El Ratl- Daher (près du Collège de la Salle)

Tél./fax. : 259 186 73 - 259 039 32- 27870443

E.mail: ladl@tedata.net.eg

معلومات اضافية //المكتبة متخصصة في بيع الكتب الدراسية و التعليمية و خصوصا كتاب

Alter Ego

2) Renaissance

المكتبة دي ليها 3 فروع - المهندسين و مصر الجديدة و المعادي

Mohandessine : 20 rue el Sawra

Tél. 37615835

مواعيد العمل من السبت للخميس من 10 صباخا حتى 8 مساءا

Heliopolis : 3 rue Ibn El Kalansy, perpendiculaire à la rue Asmaa Fahmi devant la faculté des jeune filles

Tél. 241 414 66

مواعيد العمل من السبت للخميس من 10 صباحا حتى 6 مساءا

Maadi : 4 rue 209 Digla

Tél. 251 996 84

مواعيد العمل من السبت للخميس من 10 صباحا حتى 6 مساءا

Email: librairies_renaissance@yahoo.fr

www.librairies-renaissance.blogspot.com

المكتبة متخصصة في بيع الكتب التعليمية و الدراسية بالاضافة الي كتب اخرى ادبية - فرع المهندسين موجود في نفس العمارة الي فيها كوافير محمد الصغير...لو هتشتري حاجة لازم يكون معاك فلوس كاش لان مش عندهم دفع بالفيزا

3) La librairie francophone

Adresse : 27 rue Ismail Ramzi, Héliopolis

Tél. 26 36 61 01

Fax. 26 39 96 23

E.mail : lib_franco@yahoo.fr

4) Librairie franco egyptienne

المتكبة ليها فرعين - وسط البلد و مصر الجديدة

Adresse: 45 bis rue champollion

Tél.: 257 577 82 - 257 453 80

Fax : 257 792 75

E.mail: librairiefrancoegyptienne@hotmail.com

Héliopolis : 14 A rue Osman Ben Affan

Tél. : 224 148 30

معلومات اضافية / المكتبة متخصصة في الكتب الدراسية و الكتب الادبية ...بالنسبة للفرع بتاع وسط البلد هو موقعه صعب جدا و ناس كتير مش تعرفه لانه موجود في ممر ضيق...هو في شارع شمبليون من ناحية دار القضاء العالي ..و جنبه محطة بنزين

المكتبة دي بالذات بتقفل بدري

5) Plaisir de lire

Adresse: 25 rue Mohamed Abou El Leil, Ard el Golf, Héliopolis

Tél. : 22 90 20 87 - 018 27 07 233

Fax : 22 90 20 89

E.Mail: plaisir_de_lire@yahoo.fr

6) Les livres de France

Adresse: 17 rue Al Brazil, Zamalek

Tél. 273 511 48

E.mail: farazli@lik.net

Maadi : 2 rue 23 Maadi

Tél. 23 78 03 15

7) Oum El Dounia

Adresse: 3 rue Talaat Harb - 1er étage, Centre ville

Tél. 23 93 82 73

Ouvert 7 jours/ 7 de 10h à 21 h

E.mail: agnes.debiage@oumeldounia.com

المكتبة دي موجودة في شارع طلعت حرب من ناحية التحرير ..قريب جدا من مخبز كريستال...هي موجودة في عمارة

هي مش مكتبة بس...هو مكان يبيع الاشياء التذكارية و مشغولات خان الخليلي

الكتب هناك معظمها خاص بالسياحة و التاريخ و فيه كتب ادبية -معظمها ادب حديث و كتب مترجمة لنجيب محفوظ و علاء الاسواني

تم تعديل بواسطة Princesse

Que de routes prend et que de raisons se donne le cœur pour en arriver à ce qu’il veut

أشياء تؤلم : أن تصل يوماً إلى قناعة أن كل من مر بك أخذ جزاءً منك ومضي...أن تجد نفسك مع الوقت قد بدأت تتنازل عن احلامك واحداً تلو الاخر....أن تفتح عينيك يوماً على واقع لا تريده

رابط هذا التعليق

يا اخت برنسيس انتي كنتي فين من زماااان...الواحد صعبان عليه ان الموضوع دة اهمل مع انه كان من افضل و اغنى الموضوعات بالقسم...شكرا على احيائك للموضوع مرة اخرى :give_rose:

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم و رحة الله و بركاتة

بصوا يا جماعة أنصحكم و بشدة عدم الاستعانة بأى محامى أو ممثل هجرة , معظمهم و الله نصابيييييين و بيخدوا وقت فى الهجرة , و الموضوع سهل جدا للهجرة الى كندا , و فى فرص و برامج للهجرة مختلف جدا و متنوعة , طبعا الانترنت مهم جدا و المواقع و المدونات و الحمد لله كثييييرة على النت و بتهتم بكل ما هو متعلق بالهجرة الى كندا

اليكم اليوم قنبلة من المواضيع المميزة للهجرة الى كندا

مهمة جدا لكل مهاجر جديد الى كندا أو أى مقاطعة فى كندا

للمزيد من المعلومات حول الهجرة على هذا الرابط :

http://arabcanada.bl.../blog-page.html

للمزيد من المعلومات حول الدراسة فى كندا

http://arabcanada.bl...ot.com/p/1.html

للمزيد من المعلومات حول كيفية الحصول على العمل فى كندا

http://arabcanada.bl...ot.com/p/2.html

و دة رابط للى عاوز أى استشارة مجانية عن اى حاجة , أدخل على اى موضوع فى مدونة ( عرب كندا ) و هتلاقى الرد بعد 24 ساعة , على فكرة فى أشخاص كثيييييييييييرة جدا سافروا الى كندا من خلال مدونة " عرب كندا ARABCANADA " , مدونة ممتازة جدا

دة ليك فى بيانات عن " خدمات استشارية "

ان شاء الله يفيد الجميع

http://arabcanada.bl...ot.com/p/3.html

بالتوفيق ان شاء الله و أنا سعيد جدا انى بشارك معاكم فى هذا المنتدى العظيم

رابط هذا التعليق

اليكم مواقع لتعليم اللغة الفرنسية , الموضوع الكامل من " عرب كندا " , دليل الهجرة لكل العرب الى كندا

فى هذا الرابط مواقع متنوعية عن كيفية تعلم اللغة الفرنسية , و ان شاء الله تتعلموا بسهولة من خلال هذا الموضوع المميز

للمزيد أدخل على اللينك

http://arabcanada.blogspot.com/2011/08/blog-post_938.html

بالتوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

• بعد 5 شهور...

ايه الفرق بين الفرنساوي بتاع فرنسا وفرنساوي كيبيك؟

لما تسمع الفرنساوي بتاع كيبيك لاول مرة هتحس انك مش فاهم حاجة خالص

لو حصل لك اوعي تضايق...لان دا طبيعي جداا

الفرنسيين نفسهم بيتريقوا عليهم

المهم ان الكيبيكواه ناس طيبة و بيعلموا غلطات كتير في اللغة خصوصا فيما يتعلق بالمذكر والمؤنث

بأمانة انا جالي حول من كتر ما همة مش بيعرفوا الفرق بين ال Le et la

طريقة النطق عندهم مختلفة في نطق بعض المقاطع زي

an = vraimant

en = content

اسمحوا لي نسمع الفديو دا مع بعض

علشان نتعرف اكتر عن الثقافة بتاعتهم ونسمع اللهجة بتعتهم ونتعود عليه

الفديو مترجم باللغة الانجليزية علشان سهولة الفهم...الفديو عبارة عن حوار بين ولد وبنت بيكلموا عن الفرنساوي بتاع كيبيك والثقافة بتاعة كيبيك

وايه الفرق بين فرنساوي فرنسا وفرنساوي كيبيك و ايه المختلف في طريقة النطق

قبل ما تسمع الفديو انسي ان فيه ترجمة ..واعمل امتحان لنفسك وشوف فهمت كام في المية من الحوار

وبعدين اقرا الترجمة وشوف انت عملت ايه

http://www.youtube.com/watch?v=dw5Re7k1KBA&feature=related

Que de routes prend et que de raisons se donne le cœur pour en arriver à ce qu’il veut

أشياء تؤلم : أن تصل يوماً إلى قناعة أن كل من مر بك أخذ جزاءً منك ومضي...أن تجد نفسك مع الوقت قد بدأت تتنازل عن احلامك واحداً تلو الاخر....أن تفتح عينيك يوماً على واقع لا تريده

رابط هذا التعليق

فديو تاني عن عائلة مغربية لسة مهاجرين جديد في كبيبك

الاب والام بيروحوا يقدموا لبنتهم في مدرسة

المدرسة بتعمل مقابلة مع هبة (البنت الصغيرة )علشان يقبلوها

في المدرسة مش بيعلموا الدين الاسلامي

ودي حاجة ازعجت الام

الفديو سهل

مفيش كلمات صعبة

http://www.youtube.com/watch?v=896ib0rD5j0&feature=related

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

الناس اللى اخدوا المستوى السادس من سنتر الفرنساوى الامتحان اللى كان فى نهاية المستوى كان عبارة عن اية وجاوبوا علية ازاى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...