اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

يا مغتربي الامارات!!!!! افيدونا

Recommended Posts

برضه عايز تسافر ب مرتب الفين درهم ويعني ايه فيزا سياحية مش انت جاي على شغل

الفيزا السياحية الان اظ انها ب الف درهم تقريبا و تذكرة ذهاب وعودة وحجز فندق

رابط هذا التعليق

و الله مش عارف لسه ,هم طلبوا مني الورق بتاعي و بعته النهارده يعني لسه قدامي وقت افكر و استفسر

بس بجد الدنيا في مصر وحشة قوي و كدة كدة انا ماشي في اجراءات هجرة كندا و القصد من سفر الامارات هو اني اعمل اي حاجة في حياتي عشان بجد انا اكتأبت

و انا بسأل علي الفيزا السياحة علي اساس لو موضوع الالفين ده طلع مفيش منه امل,

حضرتك بتقول الف درهم غير المصاريف التانية,يعني في حدود كام؟ و اقصي مدة ليها قد ايه؟

معلش انا بتقل عليكم بس اعتبروني اخوكو الصغير :roseop:

رابط هذا التعليق

و الله مش عارف لسه ,هم طلبوا مني الورق بتاعي و بعته النهارده يعني لسه قدامي وقت افكر و استفسر

بس بجد الدنيا في مصر وحشة قوي و كدة كدة انا ماشي في اجراءات هجرة كندا و القصد من سفر الامارات هو اني اعمل اي حاجة في حياتي عشان بجد انا اكتأبت

و انا بسأل علي الفيزا السياحة علي اساس لو موضوع الالفين ده طلع مفيش منه امل,

حضرتك بتقول الف درهم غير المصاريف التانية,يعني في حدود كام؟ و اقصي مدة ليها قد ايه؟

معلش انا بتقل عليكم بس اعتبروني اخوكو الصغير :roseop:

حكلمك زي اخويا الصغير فعلا

واضح انك مستعجل جدا

بس ده مش مبرر يخليك تنتحر مثلا بسبب سوء الاوضاع في مصر

تأكد من ان الوضع في الخليج ليس ورديا ايضا

لكنه قد يكون ورديا اذا بحثت و وجدت الفرصه المناسبه

موضوع الهجره ايضا ليس شديد الورديه

محتاج خبره و فلوس و مجهود

نصيحتي هي التروي و البحث بتأني حتى تجد الفرصه المناسبه في الخليج مثلا

و خليك ماشي في اجراءات الهجره بالتوازي

و ربنا يقسملك الخير حيث كان

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

واضح انك مستعجل جدا

تاكيداا على كلام زوهيري بالتجربه والبرهان اهو علشان ماتقولش ماحدش نصحني

اخوك جيمي عمل زيك بالظبط واستعجل وورط نفسه وضاعت عليه الهجره والخليج فى نفس الوقت واديني قاعد على الاوفسايت لانا عارف انزل ولا عارف اخد حقوقي .....

نصيحتي كالتالي حاول تذاكر الايلت او الفرنساوي- على حسب مانت مقدم - ده وانت فى مصر ... بقولك تذاكر ليه لان انت بتقول ان انت مكتئب وكبرت فى دماغك حكاية السفر فخايف لاتكون فقدت تركيزك ... وماعدتش شايف ادامك الا السفر بس زيي كده لما كنت فى مصر

ونصيحتي بقه لما تسافر ... سافر علي حاجه سمعتها كويسه ومضمونه وماترخصش نفسك ... وماتقولش بقه دول حبايب واحد صاحبي .... لان ماحدش هيعرفك هناك ... الناس اللى ورطوني هنا كانو حبايب السيد الوالد :roseop: بس لما اشوفه

رابط هذا التعليق

واضح انك مستعجل جدا

تاكيداا على كلام زوهيري بالتجربه والبرهان اهو علشان ماتقولش ماحدش نصحني

اخوك جيمي عمل زيك بالظبط واستعجل وورط نفسه وضاعت عليه الهجره والخليج فى نفس الوقت واديني قاعد على الاوفسايت لانا عارف انزل ولا عارف اخد حقوقي .....

نصيحتي كالتالي حاول تذاكر الايلت او الفرنساوي- على حسب مانت مقدم - ده وانت فى مصر ... بقولك تذاكر ليه لان انت بتقول ان انت مكتئب وكبرت فى دماغك حكاية السفر فخايف لاتكون فقدت تركيزك ... وماعدتش شايف ادامك الا السفر بس زيي كده لما كنت فى مصر

ونصيحتي بقه لما تسافر ... سافر علي حاجه سمعتها كويسه ومضمونه وماترخصش نفسك ... وماتقولش بقه دول حبايب واحد صاحبي .... لان ماحدش هيعرفك هناك ... الناس اللى ورطوني هنا كانو حبايب السيد الوالد :redrose: بس لما اشوفه

شكرا جزيلا اخي الكبير الاستاذ زهيري و معلش يا جمي ياخويا و هو في الاخر والدك برده ,

انا سبحان الله اللي جايب الشغل تبع الحاج عندي برده هههههه

بس الموضوع مش استعجال, انا بقيت 24 سنه,مش صغير يعني

و معايا مؤهلات حلوة,يعني المفروض اخد فلوس علي السي في لوحده :P

و طبعا مش هكمل الباقي عشان انتو عارفينه,شكلي قدام اخواتي البنات و هم شغالين و انا باشا في البيت

و البنيه الغلبانة الي كل يوم يجيلها عريس دي :lol:

فا الموضوع مبقاش مستحمل معايا

وانا علي فكرة امتحنت الايلتس الحمد لله و عديت السكور المطلوب كمان

بس انا نظامي في الهجرة مختلف شوية عن كل اخوانا الافاضل الي هاجروا و الي هايهاجروا و الي ناوين علي الهجره :P

بس كان نفسي اعرف يا جمي ,ازاي ضاعت عليك الهجرة و الخليج؟؟ واط هابيند يعني ;)

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اولا بص ياباشا

اهلا بيك

دلوقتى بلنسبة للمرتب فدة مرفوض نهائى بغض النظر عن ظروفك فى مصر بمعنى 2000 درهم فى الامارات لو هتاخد 500 جنية فى مصر احسن

على فكرة انا رحت الامارات زيارة من فترة 26/1/2009 الى 26/3/2009...شهرين يعنى ...رحت على شان ادور على شغل Oracle Developerا او Oracle ERP Financialاو Oracle APPS Developer

والحمد لله ..محصلشى نصيب مش قلة خبرة لاءمافيش شغل حاليا لان البلد واقعة انا معرفشى ظروفها دلوقتى بس الى اعرفة انها هتبدى تفوق على اول الفين وعشرة

افتكر دخلت على واحد عاوز يدينى 3000 درهم كمحاسب وهوة عارف طبعا ساعتها انى لازم اقبل وكدة بس حصل ظروف منعتنى انى اكمل معاة ورجعت مصر واشتغلت اوراكل.... ثانيا اوراكل فايناشال لازم تحدد هدفك فية عاوز تشتغل فى it ولا كمحاسب ولا End User

وعلى فكرة مرتب اوراكل فايناشال هناك حاجة تاااااااااااااااااانية غير المرتب الى انت بتقول علية دة هناك اقل واحد يوم مايقول انا انضحك عليا بياخد6000 درهم كمحاسب

بس نصيحتى ....دور هنا بالاوراكل فى مصر وانزل شركات الاى تى ..عندك مثلا غبور وكريستال عصفور وشركات تانية كتير شغالين ERPومرتبهم اكتر من المرتب بتاع الامارات بلمصرى ... اقلك على حاجة ومتزعلشى منى ..ونفسى المصريين يبقوا كدة بس ساعات الظروف بتحكم ...مش عاوزين نرخص نفسنا بجد ...وربنا يوفقك بأذن الله ...انا حبيت اكتب فى الموضوع دة على شان مش تغلط غلطتى

رابط هذا التعليق

سيدي انت 24 سنة ومعتبر نفسك كبير لازم تكبر خبرتك انت بتقول مؤهلاتك كويسه يبقى استغلها ودور ع شغل كويس وانت بتقول انك بتفكر ف الهجرة الهجرة يعني راجل طموحدا واذاكنت هتعب ف مصر قيراط هتتعب ف كندا 24 قيراط حتى هجرة كندا محتاج خبرة 4 سنين وكل مامؤهلاتك ماتزيد كل ما يكون احسن واذ انت جيبت 7777 ف امتحان الايلتس يبقى تمام طور خبراتك ف مصر لحد مايجي رد الهجرة

ومعلومة الخبرة بتيجي ف مصر يعني اتعب ف مصر شويه عشان ترتاح بره وماتنساش ان مجال الاي تي ف الخليج محروق من الهنود والفلبينيين يعني مرتباته ف مصر اكتر من مرتباته ف الخليج لان الهندي الريال الواحد بيعمل 13 روبيه يعني الف درهم بالنسبة له مرتب حلو والفلبيني شرحه

غير ان عندنا ف مصر المنح المجانية وغيره وغيره حرقت الاسعار يعني استحمل شويه لحد ماتاخد خبرة كويسه ومعلش 24 سنة مش كبير يعني زي ما بتقول امشي ف الهجرة عادي وخد كل الكورسات الي تحلم بيها لان ف الخليج الكورسات نار يعني من الاخر فرص التطور ف الخليج مش متاحة لكل الناس

رابط هذا التعليق

سيدي انت 24 سنة ومعتبر نفسك كبير لازم تكبر خبرتك انت بتقول مؤهلاتك كويسه يبقى استغلها ودور ع شغل كويس وانت بتقول انك بتفكر ف الهجرة الهجرة يعني راجل طموحدا واذاكنت هتعب ف مصر قيراط هتتعب ف كندا 24 قيراط حتى هجرة كندا محتاج خبرة 4 سنين وكل مامؤهلاتك ماتزيد كل ما يكون احسن واذ انت جيبت 7777 ف امتحان الايلتس يبقى تمام طور خبراتك ف مصر لحد مايجي رد الهجرة

ومعلومة الخبرة بتيجي ف مصر يعني اتعب ف مصر شويه عشان ترتاح بره وماتنساش ان مجال الاي تي ف الخليج محروق من الهنود والفلبينيين يعني مرتباته ف مصر اكتر من مرتباته ف الخليج لان الهندي الريال الواحد بيعمل 13 روبيه يعني الف درهم بالنسبة له مرتب حلو والفلبيني شرحه

غير ان عندنا ف مصر المنح المجانية وغيره وغيره حرقت الاسعار يعني استحمل شويه لحد ماتاخد خبرة كويسه ومعلش 24 سنة مش كبير يعني زي ما بتقول امشي ف الهجرة عادي وخد كل الكورسات الي تحلم بيها لان ف الخليج الكورسات نار يعني من الاخر فرص التطور ف الخليج مش متاحة لكل الناس

و الله يا سامو انا منا عارف اعمل ايه

انا قدمت هنا في شركات كتير قوي زي جيزا سيستمز و ايماك و ايجي مارك و فودافون و باكين

و مفيش اي رد و صل لحد دلوقت , و بيني و بينك انا مخنوق بجد

انا بفكر اروح الامارات و مش خسرانة معايا خالص,

يعني لو فكست هرجع علي طول

بس انا عاوز منك خدمة

ياريت تيديني عناوين او مواقع شركات ال it الي شغاله ERP system في مصر و الامارات

اهو الواحد يعمل محاولة كمان

رابط هذا التعليق

لا مش بالبساطه دى صدقني .. ممكن لو فكست تكون اتورطت وكفيلك حبك ... مانت ببلاش بقه :wub: ودوامه يا صاحبي ... اشتري دماغك وسافر على حاجه انت مقتنع بيها موش عمال تقنع نفسك بيها ... ارجوك :roseop:

رابط هذا التعليق

لا مش بالبساطه دى صدقني .. ممكن لو فكست تكون اتورطت وكفيلك حبك ... مانت ببلاش بقه :yahoo: ودوامه يا صاحبي ... اشتري دماغك وسافر على حاجه انت مقتنع بيها موش عمال تقنع نفسك بيها ... ارجوك :bodybuilder:

طيب انا هراجع تفسي في النقطة دى

بالنسبه للشركات الي ممكن اقدم فيها في مصر ,ممكم تخدمني فيها و تديني عناونيها لو سمحت؟؟

رابط هذا التعليق

لا مش بالبساطه دى صدقني .. ممكن لو فكست تكون اتورطت وكفيلك حبك ... مانت ببلاش بقه :roseop: ودوامه يا صاحبي ... اشتري دماغك وسافر على حاجه انت مقتنع بيها موش عمال تقنع نفسك بيها ... ارجوك :sad:

تعالى الامارات ودور هنا بس متورطش نفسك مع بتوع الألفين

بالنسبة للردود اللى كانت بتتكلم عن مرتب الفراش ماكنش قصدهم يقارنوا كان قصدهم انك بعد ماتيجى هتكتشف ان مرتيك زى مرتب الفراش!!!

زيى انا مثلا انا جوزى بيشتغل هنا وفكرت اشتغل مدرسة وفعلا اشتغلت على 1500 عشان معنديش خبرة بس اكتشفت بعد كدة ان سواق الباص بتاع المدرسة بياخد 3000درهم

الجماعة كانوا عايزين يقلولك (فتح عينك)!!

هو الفرق بين مصر والدول الخليجية ان فى مصر فيه تكسير مقاديف يعنى دايما يحسسوك انك ولا حاجة ومستحيل تقدر تعمل حاجة فى اى حاجة...بره شغل شغل شغل لكن تشجيع

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

اتكل على الله و اطلع انا شغال بألفين درهم و السكن على الشركة و وفى ابوظبي اللى هى تعتبر اغلى اماره فى الامارات فى الاسعار

الشارقة و راس الخيمه و ام القوين و عجمان الاسعار رخيصة بالمقارنة بأبوظبى ثم دبي

المهم هتتعب شوية و تنقلك كفاله بعد سنه على راتب اعلى احسن ما تقعد فى مصر فى الظروف دى و فى الاخر لما تنوى تطلع منها هتطلع على راتب قليل برضه

و انت بتدور على شغل فى الخليج بتفرق كتير جدا اذا كنت جوه البلد و لا بلدك لسه

لو جوه البلد بتختار و بتملى شروط و بتفاضل و بيكون عامل وجودك جوه البلد و رخصة القيادة و خبرتك اللى على الاقل لازم تكون سنه هى عامل رئيسى فى انك تشتغل براتب اعلى

ده رأيي و توكل على الله و اطلع الامارات فيها أدمية عن بلدنا و عن اى بلد عربي او حتى اوربي و ده هيخليك تتحمل السنه الاولى و تصبر

المهم تكون حذر و متدخلش فى صداقات و تطلع للشغل و بس

من الاخر 2000 درهم و السكن على الشركة اطلع و خد سنه خبره و انقل كفالة بعدها القانون هنا فى الامارات يسمحلك بنقل الكفاله حتى لو صاحب العمل رافض

لو الأيام بتتكلم كانت قالت عملنا ايه

وكان الحب اد ايه و راح ازاي و كنا ازاي و دلوقتي بقينا ايه

رابط هذا التعليق

• بعد 12 سنة...

السلام عليكم:  هل  عقد ب8 الاف درهم  شهريا  بدون اقامة كويس لكول سنتر الماني؟ وخدمة عملاء؟ يعنى هانقدر نوفر منه كويس؟

تم تعديل بواسطة عصفور الجنة
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 1
      تابعت باهتمام بالغ البيان الثلاثي الصادر من الولايات المتحدة الامريكية و البحرين و إسرائيل بشأن التوافق حول اقامة علاقات دبلوماسية بين مملكة البحرين و إسرائيل. و إذ اثمن هذه الخطوة الهامة نحو إرساء الاستقرار و السلام في منطقة الشرق الأوسط وبما يحقق التسوية العادلة و الدائمة للقضية الفلسطينية  أتقدم بالشكر لكل القائمين علي تنفيذ هذه الخطوة التاريخية. عبد الفتاح السيسي  رئيس الجمهورية 
    • 13
      والله لو حد فى الامارات ايه فرص الصيادلة فى الشغل والرواتب
    • Guest عمرو سعيد
      0
      السلام عليكم جميعا  بعد اذت الاخوه المحترمين  انا جالى عقد عمل فى الامارات وتواصلت معاهم ومطلوب منى انى امضى على العقد وابعت رقم جواز السفر فى العقد  انا رحت طلعت جواز سفر وهستلمه يوم السبت القادم ان شاء الله  كنت محتاج اعرف من حضرتكم ايه الخطوات اللى المفروض تتم بعد ما ابعتلهم العقد ممضى عليها وايه الللى المفروض اعمله عشان اضمن حقى  انا فهمت من العقد انى تكاليف كل حاجه عليهم من تجهيز الاوراق وتاشيره العمل وتذكره الطيران  بالله ممكن اعرف ايه اللى المفروض يتم وشكرا
    • 3
      خبراتكم و نصائحكم تهمني جدا عن نفسي عانيت كثيرا من الشغالات الاجنبيات من ناحية الالتزام بالعمل و الاستمرارية فيه و في مرات من خيانة الامانة جربت الشغالات من اندونيسيا و من نيجيريا و اثيوبيا رغم اني اوفر لهم  ظروف عمل جيدة و اعباء المنزل في حدها الادنى و لا يوجد اطفال ليتكم تعرضوا خبراتكم و آرائكم و خياراتكم في جنسيات العاملات في بيوتكم  و مكاتب تشغيل العاملات الاجنبيات
    • Guest mohammed ahmed
      0
      السلام عليكم و رحمة الله و بركاته  من فضلكم يا اخوانى كان عندى سؤال بخصوص الجمارك و هو انى نازل ان شاء الله يوم الخميس القادم من الامارات لمطار القاهره و معايا 3 هواتف جداد متبرشمين هل هيتم احتساب جمارك عليهم او الموظف هيرخم عليا ولا هيعتبرهم استخدام شخصى لانى معرفش بيتم التعامل ازاى نظرا لانها اول مره انزل بعد ما سافرت  و شكرا ليكم
  • أضف...