اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الزوجه الثانيه بس بشروط

عنبو

Recommended Posts

طيب انا عاوز اسألك سؤال كده على الماشى لو اوحد متزوج ومراته فترة الحيض بتاعهتا 15 يوم يعمل ايه ؟؟

ياخدها لدكتور امراض نسا يعالجها يا حماده

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

• الردود 193
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يعنى من الاخر اذا موضوع التعدد ده وافق عليه المجتمع واصبح شىء عادى يبقى الواحد هيتزوج اول مره ولو حب يعدد اوك يعدد وفيه نفس النظام هيبقى عنده مبدأ اللى مش تيجى فى الاولى هتيجى فى التانيه وهكذا

طيب تعرفوا انا واحد صاحبى مهندس نازل مصر بقاله شهر وبيدور على عروسه وكل يوم يشوف ناس وبيقوله يامحمد انا محتار بجد لان الواحد مبقاش عارف يختار فيه كذا ابوشن اقدام الواحد لما الواحد احتار مهو الى مخليه محتار بيقولى اصل دى حاجة العمر

والله الموضوع ضحكنى بجد يعنى اجرب الاول الهادية مانفعتش اخد مثلا واحدة رغاية شوية

طبعا انا عارفة انك ماتقصدش كده

لكن موضوع التعدد مش هيحل تأخر سن الزواج اللى هى " المشكلة الحقيقة فى مصر " فى موضوع الزواج يعنى

مبدئيا لا اجادل ابدا فى ان التعدد مباح شرعا لكن زى ماقلنا كتير الاستفسار فقط عن من يراه وااااااجب يأثم تاركه ؟!!!

والتعدد لن يحل مشكلة الشباب اللى متردد فى الاختيار المفروض حضرتك انه من الاول يتجوز جوازة العمر مش واخد واحدة للتجربة

الفكرة اللى مجننانى بجد ليييييييييييه بنقول ان التعدد هيحل مشاكل ملايين البنات والسيدات اذا كان احنا اصلا عندنا عدد الرجال اكتر من السيدات فى مصر

الشباب موجودين ياجماعة لكنهم اكترهم او بعضهم غير راغب اصلا فى الزواج لاسباب مش موضوعنا حاليا وهو ده اصل المشكلة

غير اننا لا يصح اننا نعتبر شرع الله هيحل مشكلة طارئة فى مصر لانه شرع الله لكل الازمان والاحوال

اخيرا أؤكد انه عن نفسى حتى لا امنع زوجى من التعدد لكنى أسأل فهل هو و ابى ايضا رحمه الله بزواجه من امى فقط واى رجل يكتفى بزوجة واحدة قد خالف امرا الهيا حسب تفسير الاية بالتفسير الذى يوجب التعدد

وهل خوفه من الا يعدل كفيل بان يحله من ذنب عدم تنفيذ امر من الله سبحانه وتعالى

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

om marawan مشاركة بتاريخ اليوم, 03:38 AM

إقتباس(محمد العنبى @ Aug 26 2009, 12:55 PM)

يعنى من الاخر اذا موضوع التعدد ده وافق عليه المجتمع واصبح شىء عادى يبقى الواحد هيتزوج اول مره ولو حب يعدد اوك يعدد وفيه نفس النظام هيبقى عنده مبدأ اللى مش تيجى فى الاولى هتيجى فى التانيه وهكذا

طيب تعرفوا انا واحد صاحبى مهندس نازل مصر بقاله شهر وبيدور على عروسه وكل يوم يشوف ناس وبيقوله يامحمد انا محتار بجد لان الواحد مبقاش عارف يختار فيه كذا ابوشن اقدام الواحد لما الواحد احتار مهو الى مخليه محتار بيقولى اصل دى حاجة العمر

والله الموضوع ضحكنى بجد يعنى اجرب الاول الهادية مانفعتش اخد مثلا واحدة رغاية شوية

طبعا انا عارفة انك ماتقصدش كده

لكن موضوع التعدد مش هيحل تأخر سن الزواج اللى هى " المشكلة الحقيقة فى مصر " فى موضوع الزواج يعنى

مبدئيا لا اجادل ابدا فى ان التعدد مباح شرعا لكن زى ماقلنا كتير الاستفسار فقط عن من يراه وااااااجب يأثم تاركه ؟!!!

والتعدد لن يحل مشكلة الشباب اللى متردد فى الاختيار المفروض حضرتك انه من الاول يتجوز جوازة العمر مش واخد واحدة للتجربة

الفكرة اللى مجننانى بجد ليييييييييييه بنقول ان التعدد هيحل مشاكل ملايين البنات والسيدات اذا كان احنا اصلا عندنا عدد الرجال اكتر من السيدات فى مصر

الشباب موجودين ياجماعة لكنهم اكترهم او بعضهم غير راغب اصلا فى الزواج لاسباب مش موضوعنا حاليا وهو ده اصل المشكلة

غير اننا لا يصح اننا نعتبر شرع الله هيحل مشكلة طارئة فى مصر لانه شرع الله لكل الازمان والاحوال

اخيرا أؤكد انه عن نفسى حتى لا امنع زوجى من التعدد لكنى أسأل فهل هو و ابى ايضا رحمه الله بزواجه من امى فقط واى رجل يكتفى بزوجة واحدة قد خالف امرا الهيا حسب تفسير الاية بالتفسير الذى يوجب التعدد

وهل خوفه من الا يعدل كفيل بان يحله من ذنب عدم تنفيذ امر من الله سبحانه وتعالى

الاخت ام مروان

تحيه طيبه وبعد

بصى التعدد شرع ربنا شرعه للرجال دون النساء واشترط على الرجال العدل كما قال الله تعالى في كتابه العزيز : ( وإن خفتم ألا تُقسطوا في اليتامى فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى وثلاث ورباع فإن خفتم ألا تعدلوا فواحدة أو ما ملكت أيمانكم ذلك أدنى ألا تعولوا ) النساء/3

لكن لم يفرض الله سبحانه وتعالى التعدد على الرجال ولكنه جعله مباح واوجب على الراجل العدل لضمان حق المرأه

اما بالنسبه لموضوع عدد الذكور اكثر من عدد الاناث فى مصر فممكن حضرتك تقرئى الموضوع من اول واحنا تناقشنا هنا فى الموضوع ده

وشكراً

mzohairy مشاركة بتاريخ أمس, 05:22 PM

إقتباس(محمد العنبى @ Sep 26 2009, 09:59 AM)

طيب انا عاوز اسألك سؤال كده على الماشى لو اوحد متزوج ومراته فترة الحيض بتاعهتا 15 يوم يعمل ايه ؟؟

بس دى مش حاله مرضيه ياعم زوهيرى ده حاله طبيعيه ؟؟

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

mzohairy مشاركة بتاريخ أمس, 05:22 PM

إقتباس(محمد العنبى @ Sep 26 2009, 09:59 AM)

بس دى مش حاله مرضيه ياعم زوهيرى ده حاله طبيعيه ؟؟

لأ

كده تبقى مريضه يا حماده

لما واحده تقضي نصف حياتها حائض تبقى غير طبيعيه و محتاجه تتعرض على طبيب امراض نسا

و كون البعض يعتقد انها حاله طبيعيه و لا يذهبن للطبيب للعلاج فهذا شأنهن

شكرا

تم تعديل بواسطة mzohairy

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

الاخت ام مروان

تحيه طيبه وبعد

بصى التعدد شرع ربنا شرعه للرجال دون النساء واشترط على الرجال العدل كما قال الله تعالى في كتابه العزيز : ( وإن خفتم ألا تُقسطوا في اليتامى فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى وثلاث ورباع فإن خفتم ألا تعدلوا فواحدة أو ما ملكت أيمانكم ذلك أدنى ألا تعولوا ) النساء/3

لكن لم يفرض الله سبحانه وتعالى التعدد على الرجال ولكنه جعله مباح واوجب على الراجل العدل لضمان حق المرأه

ياسيدى الفاضل انا عارفة طبعا ان التعدد مباح وليس فرض

لكن رأى حضرتك ايه في من يرى انه فرض لانه اتى " فعل أمر " ؟؟؟؟

انا مش بناقش التعدد خالص لكن الامور وصلت للهجوم على الناس اللى متجوزة واحدة بس !!! وكان فيه زمان موضوع على المحاورات باسم الزوجة الملكة يحث السيدات على تشجيع ازواجهم بالزواج مرة تانية وتالتة وان اللى ماتدورش لجوزها على عروسة تبقا بترتكب ذنب ولازم تتقى الله

اللهم ارنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وأرنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه

اللهم امين

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

وكل واحد يسمعه

ولا ملام

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

وكان فيه زمان موضوع على المحاورات باسم الزوجة الملكة يحث السيدات على تشجيع ازواجهم بالزواج مرة تانية وتالتة وان اللى ماتدورش لجوزها على عروسة تبقا بترتكب ذنب ولازم تتقى الله

اكتر ناس بيصعبوا عليا هم الستات اللي تم غسيل دماغهم بإسم الدين

فلجوء الرجل الى التستر بإسم الدين للجري وراء شهواته هو شيئ تبرره شهواته الجنسيه و فوزه بأربعة غنائم دنيويه يبرر الوسيله

أما الست المسكينه اللي طمعوها في الجنه و انها ستصبح ملكه بسبب مساعدتها لزوجها للزواج من أخريات فهي تتعرض لأكبر مسخره خداعيه بشريه

فلا هي فازت بالجنه ولا اصبحت ملكه نتيجة هذا الفعل و اصبح لديها في الدنيا بدلا من زوج كامل ...ربع زوج فقط (ده اذا حصلته)

ربنا يتولاهن

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

عنبو باشا

أنا رأيي إنك تتجوز الأولانية الأول يا عم و بعدين نبقى تشوفwst::

يعني تتناقش و انت متجوز بالفعل

و نشوف وقتها آراءك حتفضل زي ما هي و الا لا

:lol:

أنا بأهزر متاخدش الكلام جد

خمسة كده

عشان الموضوع ما يحماش بس

تحياتي

:blink:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

om marawan مشاركة بتاريخ اليوم, 02:09 AM

ياسيدى الفاضل انا عارفة طبعا ان التعدد مباح وليس فرض

لكن رأى حضرتك ايه في من يرى انه فرض لانه اتى " فعل أمر " ؟؟؟؟

انا مش بناقش التعدد خالص لكن الامور وصلت للهجوم على الناس اللى متجوزة واحدة بس !!! وكان فيه زمان موضوع على المحاورات باسم الزوجة الملكة يحث السيدات على تشجيع ازواجهم بالزواج مرة تانية وتالتة وان اللى ماتدورش لجوزها على عروسة تبقا بترتكب ذنب ولازم تتقى الله

اللهم امين

لا طبعاً ازاى الناس دى بتستهبل وبياخدوا من الدين اللى هم عاوزينه بس وهى دى المشكله بتعتنا اليومين دول ان كل واحد بياخد الدين على هواه

التعدد ليس بفرض ولا حرام ولكن اللى هيقدر يعدل هيعدد وربنا اباحه للجميع لانه اعلم بنفوس عباده لكن ميجيش واحد يقولى انه حرام ولا واحد يقولى انه فرض لا هو مباح اللى عاوز يعمله بس بشرط يتوكل على الله واللى مش عاوز يعمله هو حر

mzohairy مشاركة بتاريخ اليوم, 03:51 AM

إقتباس(om marawan @ Sep 29 2009, 01:09 AM)

وكان فيه زمان موضوع على المحاورات باسم الزوجة الملكة يحث السيدات على تشجيع ازواجهم بالزواج مرة تانية وتالتة وان اللى ماتدورش لجوزها على عروسة تبقا بترتكب ذنب ولازم تتقى الله

فلجوء الرجل الى التستر بإسم الدين للجري وراء شهواته هو شيئ تبرره شهواته الجنسيه و فوزه بأربعة غنائم دنيويه يبرر الوسيله

أما الست المسكينه اللي طمعوها في الجنه و انها ستصبح ملكه بسبب مساعدتها لزوجها للزواج من أخريات فهي تتعرض لأكبر مسخره خداعيه بشريه

فلا هي فازت بالجنه ولا اصبحت ملكه نتيجة هذا الفعل و اصبح لديها في الدنيا بدلا من زوج كامل ...ربع زوج فقط (ده اذا حصلته)

ربنا يتولاهن

ياعم زوهيرى التعدد مباح بشرع ربنا ولكنه ليس بفرض

انما قولى انت بقيت بتعرف مين بيدخل الجنه ومين مبيدخلش ؟؟؟

وعلى فكره موضوع ربع زوج والكلام ده مالوش علاقه بالتعدد ممكن واحده تبقى متزوجه واحد بس وهى حاسه انه مش موجود اساساً وممكن واحده تبقى متزوجه واحد متزوج تلاته غيرها وتبقى سعيده ومبسوطه وحاسه ان حياتها تمام دى ارزاق ياصاحبى

مصرية متغربة مشاركة بتاريخ اليوم, 07:19 AM

عنبو باشا

أنا رأيي إنك تتجوز الأولانية الأول يا عم و بعدين نبقى تشوف

يعني تتناقش و انت متجوز بالفعل

و نشوف وقتها آراءك حتفضل زي ما هي و الا لا

أنا بأهزر متاخدش الكلام جد

خمسة كده

عشان الموضوع ما يحماش بس

تحياتي

يافندم هزرى براحتك واقولى اللى انتى عاوزه وعلى فكره انا ماشى على الوصفه بتعتك الدعاء يعنى وربنا يسهل

نيجى بقى للجد شويه

انا أرائى متغيره من دلوقتى انا اساساً لى وجهة نظر فى الزواج وربنا يااااارب يعينى علشان قدر احققها

وعلى فكره انا مش هعدد حتى لو كان المجتمع اساساً بيقبل التعدد ليس عيباً فى التعدد ولكن خوف من المسؤليه فالواحد يخاف يظلم واحده منهمن كده ولا كده وطبعاً يوم القيامه الواحد هيتحاسب على كل صغيره وكبيره فكفايه قوى على الواحد ذنوبه وربنا يغفر لنا جميعاً

لكن انا بقول التعدد شرع ربنا وحلال واللى عاوز يعدد يعدد طالما هيعدل وربنا هو اللى بيحاسب وانا لا انكر على اى واحد عاوز يعدد لان ده شرع ربنا ولا انكر على اى واحد عاوز يكتفى بواحده كل واحد حر طالما فى اطار الشرع

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

ربنا يتولاهن

وعلى فكره موضوع ربع زوج والكلام ده مالوش علاقه بالتعدد ممكن واحده تبقى متزوجه واحد بس وهى حاسه انه مش موجود اساساً وممكن واحده تبقى متزوجه واحد متزوج تلاته غيرها وتبقى سعيده ومبسوطه وحاسه ان حياتها تمام دى ارزاق ياصاحبى

اقرا كلامي صح يا محمد عشان تفهمه صح

انا وضحت ان مش الفعل الساذج ده بالذات هو اللي حيدخلها الجنه و لا هو اللي حيخليها ملكه زي ما بيحاولوا يوهموها و يخدعوها

اما تشبيهك للي متجوزه واحد و مش حاسه بوجوده معاها و اللي متجوزه واحد متجوز 3 معاها و مبسوطه فذلك تشبيه باطل و اسقاط صفه لأمر استثنائي جدا و محاولة تصويره كقاعده و هذا غير صحيح بالطبع

لا يصح الا الصحيح يا سيدي الفاضل

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

mzohairy مشاركة بتاريخ اليوم, 10:31 AM

إقتباس(محمد العنبى @ Sep 29 2009, 08:09 AM)

إقتباس

ربنا يتولاهن

اقرا كلامي صح يا محمد عشان تفهمه صح

انا وضحت ان مش الفعل الساذج ده بالذات هو اللي حيدخلها الجنه و لا هو اللي حيخليها ملكه زي ما بيحاولوا يوهموها و يخدعوها

اما تشبيهك للي متجوزه واحد و مش حاسه بوجوده معاها و اللي متجوزه واحد متجوز 3 معاها و مبسوطه فذلك تشبيه باطل و اسقاط صفه لأمر استثنائي جدا و محاولة تصويره كقاعده و هذا غير صحيح بالطبع

لا يصح الا الصحيح يا سيدي الفاضل

وانت ايه اللى عرفك انها مش ختفوز بالجنه نتيجه هذا الفعل او هتفوز

ياعم زوهيرر احنا كلنا هندخل الجنه برحمة ربنا وربنا يرحمنا جميعاً

لكن بالنسبه لموضوع نص زوج وربع زوج ده كلام اساساً غير منطقى بجد لا التعدد هيخليه ربع ولا قلة التعدد هيخليه كامل كل بيرحع طبع شخصية الراجل وقد ايه هو بيحافظ على بيته وبيؤدى واجباته وبس

رابط هذا التعليق

انتم عاملين تتكلموا عن حق الرجل و فين حق الست مش هنقول حقها فىالشرع لكن هنقول حقها فى المشاعر

حقها ان تحس ان زوجها ليها لوحدها و قلبها مع زوج بيحبها بجد

انتعايز تقنعنى ان جوزى لما يجى يقولى انا بحبك و هو متجوز عليا هاصدقة

هو الجواز حقوق زوجية و بس من غير مشاعر او حب و ياترى احس بالحب دة ازاى و هو فى حضن واحدة تانية غيرى و يوم عندى و يوم عندها

انت عايز تقنعنى انى لمااحس بالغيرة بتموتنى و هو مش حاسس بيااااا و فرحان بنفسة و هو عايش فى دور الرجل الاخضر اللى يقدر يعمل اى حاجة فى اى وقت وقت ما مزاجة يجى لة بلا مراعاة لمشاعر الزوجة الىل حبتة و انا الان بتكلم عن المشاعر اللى بتتحس

انى هاقدر اديلة نفس الحب الى فى قلبى لما كنت انا بس اللى فى حياتة عايز تقنعنى انى مش هاكرهة واحس انة خان حبى

ازاى دى وانة يرد عليا و يقولى انا هاتجوز عليكى علشان حقى طيب انا قصرت معاك يا عم الحج لامقصرتيش بس من حقى انى اتجوز

و الله

يعنى انا عاملة الى عليا و بربيلك عيالك و بحبك وانت كل محور حياتى وباعترافك انت انى عمرى ما قصرت يكون جزاتى ان واحدة تانية تشاركنى فيك عشلان حقك و شرع ربنا

لا

لا

لا والف لا انت حر فى قرارك و انا كمان حرة فى قرارى انى مش هاكمل لانى هاكون متضررة و مش هتكون فى حياتى تانى

روح بقى انت عيش تجربتك الجديدة بس بخسارتى انا من حياتك زى ما انت اخترت من حقى اختار

ذهبية

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

انتم عاملين تتكلموا عن حق الرجل و فين حق الست مش هنقول حقها فىالشرع لكن هنقول حقها فى المشاعر

هو الجواز حقوق زوجية و بس من غير مشاعر او حب و ياترى احس بالحب دة ازاى و هو فى حضن واحدة تانية غيرى و يوم عندى و يوم عندها

انت عايز تقنعنى انى لمااحس بالغيرة بتموتنى و هو مش حاسس بيااااا و فرحان بنفسة و هو عايش فى دور الرجل الاخضر اللى يقدر يعمل اى حاجة فى اى وقت وقت ما مزاجة يجى لة بلا مراعاة لمشاعر الزوجة الىل حبتة و انا الان بتكلم عن المشاعر اللى بتتحس

انى هاقدر اديلة نفس الحب الى فى قلبى لما كنت انا بس اللى فى حياتة عايز تقنعنى انى مش هاكرهة واحس انة خان حبى

ازاى دى وانة يرد عليا و يقولى انا هاتجوز عليكى علشان حقى طيب انا قصرت معاك يا عم الحج لامقصرتيش بس من حقى انى اتجوز

و الله

يعنى انا عاملة الى عليا و بربيلك عيالك و بحبك وانت كل محور حياتى وباعترافك انت انى عمرى ما قصرت يكون جزاتى ان واحدة تانية تشاركنى فيك عشلان حقك و شرع ربنا

لا

لا

لا والف لا انت حر فى قرارك و انا كمان حرة فى قرارى انى مش هاكمل لانى هاكون متضررة و مش هتكون فى حياتى تانى

روح بقى انت عيش تجربتك الجديدة بس بخسارتى انا من حياتك زى ما انت اخترت من حقى اختار

ذهبية

اخواننا المتشددين من الرجال لا يفكرون كثيرا يا سيدتي الا فيما يعتقدون ان الله قد حلله لهم لممارسة شهواتهم بأقصى قدر ممكن

دون النظر الى اي ضحايا في الطريق

بل انهم يريدون من الضحيه ان تشعر بالسعاده اثناء ذبحها

و مقابل ذلك وعدوها بالجنه و بأن تصبح ملكه :blush2:

غسيل مخ رسمي و لا يقبله الا السيدات في المجتمع البدوي المتصحر بالطبع فقط

لذلك لا اعتقد ان هذا العبث سيدوم كثيرا مع تقدم العلم و الثقافه لدى الانسات و السيدات

و كشفهم للعبه الساذجه

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

انا بس حبيت اوضح ان موضوع الزوجة الملكة المشار اليه كان مقصود بالملكة هى الزوجة اللى مش عاوزة جوزها يتجوز غيرها وشايفة نفسها ملكة متوجة

والحقيقة الموضوع مش صراع ع السلطة يعنى وطبيعى ان كل سيدة هى ملكة بيتها لانه زى مابيقولوا تكليف مش تشريف بس

والله يا استاذ محمد العنبى انا معاك فى انك تتزوج من واحدة مش لانك هتظلم زوجتك لأ لان بيت واحد فى زماننا مسئولية كافية جدا بس ربنا يقدرك عليها

انا اوقن ان التعدد شرع الله الخالق الحكيم سبحانه وتعالى وهو ادرى بخلقه

اتكلم فقط عمن يراه فرض وأمر يثاب فاعله وينقص الفضل ممن لا يقوم به

والله ياجماعة واضح ان كل شخص له قناعاته فى هذا الامر ايه رأيكم نتركه لنتحدث فى فضيلة اخرى يحث عليها ديننا كالقراءة... او كالصدق الذى يأثم بالفعل تاركه

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

وكل واحد يسمعه

ولا ملام

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

ذهبية مشاركة بتاريخ أمس, 01:26 PM

و الله

لا

لا

ذهبية

الاخت ذهبيه تحيه طيبه وبعد

معرفش ليه انا جالى احساس انى لو واقف قدامك وقت لما كنتى بتكتبى كنتى ممكن خبطتنى بأى حاجه على العموم ده احساس ليس اكثر

ربنا يديم عليكى زوجك ويحفظ ليكى بيتك ويوفقنا جيمعاً الى ما يرضاه

mzohairy مشاركة بتاريخ أمس, 05:28 PM

اخواننا المتشددين من الرجال لا يفكرون كثيرا يا سيدتي الا فيما يعتقدون ان الله قد حلله لهم لممارسة شهواتهم بأقصى قدر ممكن

دون النظر الى اي ضحايا في الطريق

بل انهم يريدون من الضحيه ان تشعر بالسعاده اثناء ذبحها

و مقابل ذلك وعدوها بالجنه و بأن تصبح ملكه

غسيل مخ رسمي و لا يقبله الا السيدات في المجتمع البدوي المتصحر بالطبع فقط

لذلك لا اعتقد ان هذا العبث سيدوم كثيرا مع تقدم العلم و الثقافه لدى الانسات و السيدات

و كشفهم للعبه الساذجه

تحياتي

اخويا الكبير محمد زوهيرى

يعنى انت دخلت جوه نيته وعرفت انه بيعدد علشان لممارسة شهواته ونزواته وكانه اللى بيعدد ده عباره عن كتلة شهوات ماشيه على الارض ياخى متعممش ولا تحكم على اشياء ربنا اعلم بنية كل واحد فينا اصل الاعمال بالنيات

وعلى فكره حاجه على الماشى فيه كتاب اسمه الانسان بين الماديه والاسلام ممكن تبحث عنه وتقرأه هو بيتكلم عن ازاى الاسلام عالج كل حاجه فى ظل الشرع وازاى بقيه الاديان عالجة الموضوع ده ؟ وايه اللى حصل بعد كده ؟؟

وممكن برده تقرا عن دراسه معموله عن رواد بيوت الدعاره ان اسف فى اللفظ هتلاقى ان اغلبهم من المتزوجين ؟؟

ياعم زوهيرى المفروض والواحد لا يشادد فى الدين لان الدين متين كما فى حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم

يعنى هتقولى اللى بيزنى وهو متزوج \ده راجل معرفش ايه ؟؟

هقولك فيه رجاله كتير قووى مش ملتزمين اساساً ولا فى دماغهم اى حاجه ومراتهم عارفين انهم كل يوم مع واحده شكل مره زنا مره مسيار مره عرفى وهو كله حرام ؟؟

طبعاً فاحشة الزنا دى اللى هو بيعملها عواقبها مش بتجى عليه واحده لا بتيجى على المجتمع كله من فقر وفساد ولا الى اخره ؟؟

لما نخلى الراجل ده بدل لما يزنى يتزوج ويبقى زواج شرعى على سنة الله ورسوله ويبقى كده منعناه من الزنا وفى نفس الوقت حمينا انفسنا من المصائب اللى بتيجى علينا من وقوع هذه الفعله ؟؟

ياسيدى الفاضل الاسلام منهجه فى المعالجه بيعالج اى مشكله او ظاهره على اسوء الظروف علشان كده صاااااااااالح لكل الازمان والعصور

لان فى الاول والاخر احنا بشر ومافيش حد فينا معصوم من الخطأ وكل واحد فينا ومليان عيوب ونقاط ضعف وربنا اللى خلقنا وهو اعلم بنا علشان كده شرع لنا شرعه اللى يتماشى مع الطبيعه البشريه ؟؟

وياسيدى العزيز الانسان بطيعته متقلب يعنى ممكن تلاقى فى وقت ايمانيتك عاليه وفى وقت اخر تلاقيها متوسطه وشويه تلاقيه نزلت شويه وهكذا وممكن تشوف حديث ساعه وساعه ؟؟

om marawan مشاركة بتاريخ أمس, 10:11 PM

انا بس حبيت اوضح ان موضوع الزوجة الملكة المشار اليه كان مقصود بالملكة هى الزوجة اللى مش عاوزة جوزها يتجوز غيرها وشايفة نفسها ملكة متوجة

والحقيقة الموضوع مش صراع ع السلطة يعنى وطبيعى ان كل سيدة هى ملكة بيتها لانه زى مابيقولوا تكليف مش تشريف بس

والله يا استاذ محمد العنبى انا معاك فى انك تتزوج من واحدة مش لانك هتظلم زوجتك لأ لان بيت واحد فى زماننا مسئولية كافية جدا بس ربنا يقدرك عليها

انا اوقن ان التعدد شرع الله الخالق الحكيم سبحانه وتعالى وهو ادرى بخلقه

اتكلم فقط عمن يراه فرض وأمر يثاب فاعله وينقص الفضل ممن لا يقوم به

والله ياجماعة واضح ان كل شخص له قناعاته فى هذا الامر ايه رأيكم نتركه لنتحدث فى فضيلة اخرى يحث عليها ديننا كالقراءة... او كالصدق الذى يأثم بالفعل تاركه

كلام معقول كلام جميل

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      يرى البعض أن تعاليم الإسلام تنظر للأنثى نظرة دونية مقارنة بالذكر وهى رؤية تأسست على فهم غير صحيح لآيات قرآعرض المقال كاملاً
    • 30
      الموضوع ده حساس جدا ومنكد علي معظم المصريين حياتهم في الغربه بسبب شكوي الزوجه الدائما من الوحده (زهقت من البيت ومن الملل والروتين الفظيع )اثناء فتره الدوام والملل من البيت وجلسه البيت خصوصا لو الدوام فترتين وخصوصا لو لديك طفل واحد صغير وليس لك علاقات حميمه مع الجيران رغم محاولات الازواج المسكين المطحونين في العمل الترفيه عن الزوجات من خلال الخروجات الي المنتزهات والاسواق وعني انا شخصيا بخرجهم يوم الانثنين بنروح العثيم طبعامن في السعوديه عارف ليه والاربعاء والخميس والجمعه نروح بعض المنتزهات
    • 2
      السلام عليكم هل يمكن استقدام زوجه ثانيه لسطنه عمان و ما هى الشروط المطلوبه لذلك شكرا مقدما
    • 0
      السلام عليكم  ارجو من لديه الخبرة وقد مرت عليه حالة مثل هذه ان يفيدنا وله جزيل الشكر سوف اقدم على الزواج قريبا انشالله ، ولكن مشكلتي ان الزوجه كانت متزوجه من قبل ولديها طفلة عمرها سنه تقريبا  ما هي الاجراءات والمستندات والوثائق المطلوبة لاستقدام بنت الزوجه الى السعودية؟ كما اريد أن انوه ان الزوجه والطفلة من جنسية اجنبية وليست عربيه ، كما انه لا يوجد اي اتصال مع الزوج السابق حيث ان الاتصال معه منقطع تماما مع الزوجه ارجو الافادة باسرع وقت ممكن 
    • 2
      غادرت بتاشيرة خروج و عوده هي و الابن ثم عادت بنفس جواز السفر بتاشيرة زياره و اكثر من مره كنت انا غيرت الكفيل و غيرت جواز سفري لكن هي لا الان هل عند قدومها بتاشيرة استقدام لابد من تغيير جواز سفرها ؟؟؟ حيث لايوجد فيه تاشيرة خروج نهائي علما بان تاشيرة الاستقدام طلعت فعلا علي رقم جوازها القديم برجاء الافاده
  • أضف...