اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هواية تربية القطط....

toota

Recommended Posts

معليش يامدام توتا..

خارج الموضوع . كده..

ممكن حضرتك تعمليلنا حصر بعدد القطط الذكور وعدد قطط الإناث اللي عند حضرتك

عشان الإحصائية ديه ها تفدنا في موضوع تاني خطير.. فيه ضرب نار

سؤال تاني:

هل الواد القط (الذكر) بيتجوّز بتّ قطّاية واحدة بس...

ولا عينه زايغه وبيتجوّز له كذا قطّاية :roseop:

ثانك يو على الإجابات مقدّماً :wub:

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

• الردود 87
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

صحيح ان القطط بتسبب في أمراض غير معروفة للمرآة الحامل ؟؟

Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

معليش يامدام توتا..

خارج الموضوع . كده..

ممكن حضرتك تعمليلنا حصر بعدد القطط الذكور وعدد قطط الإناث اللي عند حضرتك

عشان الإحصائية ديه ها تفدنا في موضوع تاني خطير.. فيه ضرب نار

سؤال تاني:

هل الواد القط (الذكر) بيتجوّز بتّ قطّاية واحدة بس...

ولا عينه زايغه وبيتجوّز له كذا قطّاية :roseop:

ثانك يو على الإجابات مقدّماً bv:-

انت مشكلة يا سهل جدا....بس حجاوبك وامري لله..... :)

بص ياسيدي....في عالم الحيوان....الحسبة مختلفه جدا....الذكر بيفضل في حالة تزواج مستمر....بمعنى ان الانثى بتطلب زواج فقط لتحمل وبعد الحمل نادر جدا ما تتجاوب مع الذكر في موضو التزواج الا اذا كان عندها مشاكل هورمونية....غير كده بترفض وممكن انها توصل لحد تقطيع الذكر...

اما الذكر بقى ...ف بيفضل "بيشمشم" على اي انثى ويرش ريحة معينه بتجذب الاناث في "المنطقة" وبيحدد مكانه من خلاله عشان ذكر اخر ميدخلش عرينه او منطقته الي حددها سواء الغرفة او باب البيت الخ...

اما بخصوص العدد الي عندي...ف ماشاء الله والله اكبر ...عندي اربع اناث وذكر ...ودول منهم بنتين الذكر الي اسمه العمدة....والثانيه امه ناتاشا والاخيرة وزة اخته من وردة .....

وفي عالم القطط...موضوع الزواج ده بيبقى لقاء غريزي فقط....بمعنى مفيش حاجة اسمها اسرة او غيره...هم بيعيشوا جماعات فقط....والذكر ممكن يتجوز كل يوم انثى بس بشرط انها تكون في مرحلة الطلب او طلب الزواج غير كده....بيقعد بدون زواج لو وقف على رموش عينيه...

العمدة باشا.. wst::

تم تعديل بواسطة toota
رابط هذا التعليق

صحيح ان القطط بتسبب في أمراض غير معروفة للمرآة الحامل ؟؟

بصراحة لقيت رد الدكتور تهامي مناسب جدا للرد على سؤالك...وحبيت انشره هنا اقتباس بعد اذنه طبعا....

بأه كيييييييييييييييدا ؟!! :roseop:

بصّوا بأه... أناا أدعي على ابني ، واكره اللي يئول آمين md2:

واللي يغلط في نوسي ، أجيب خبره ، ومبتدؤه كمان!

ثانياً ، مكانش العشم يا د. الشامي تئول كده على ابني ، وانتا بالذات كلامك الناس هتاخده على علاّته! :sad:

بصوا يا ساده...

القطط حامل لطفيل التوكسوبلازما (Toxoplasma gondii) ، وده عايش طبيعي في أمعاء القطط الملوثين (ولاد الشوارع). الطبيعي إن أمعاء القطط سليمة ما فيهاش البروتوزوا ده ، لكن لو القط ده مشي في الشارع وأكل أو لحس فضلات قط تاني عنده التوكسوبلازما في أمعاؤه ، فهتتنقل له!

وبعد ما تنتقل له الطفيليات دي ، وتستقر في أمعائه ، هتخرج مع فضلاته (الكاكا لمؤاخذة) ، وطبعاً دي بتكون في الليتر بوكس (Litterbox) بتاعه ، وممكن ينتقل للإنسان بنفس الطريق ، لو مثلاً البنت وهيه بتنضف الليتر بتاعه ، ما غسلتش إيديها كويّس بعد ما بتخلّص! وراحت وإيديها ملوثة تحضّر الأكل أو لحست صوابعها مثلاً! كده بس هتنتقل العدوى!

وبكل أسف... مالهاش تطعيم للقطط للوقاية منها!

لكن طول ما القط مولود ف البيت ، وما بيخرجش بره البيت ولا بيشوف الشارع (غير من إزاز العربية ، أو ساعات م البلكونة) ، و ما بياكلش أي حاجة (دا بيطلّع عينينا عشان نجيبله الأكل اللي على مزاجه!)... باقول لكو ما بيرضاش ياكل غير لانشون حلواني ؛ فرجللو لأ! تقولولي هيجيب توكسوبلازموزيس؟!!!

وكلمة القطط بتنقل مرض التوكسوبلازموزيس دي كلمة بتتفسر تفسير غريب شوية... طب ما البني آدمين بينقلوا كل الأمراض اللي خلقها ربنا! الإيدز والزهري والالتهاب الكبدي والحصبة وشلل الأطفال والجذام والدرن والجرب إلى آخر القايمة!

والأمهات بينقلوا التوكسوبلازما برضه والإيدز والزهري والذئبة الحمراء والالتهاب الكبدي سي والملاريا للأجنة التي يحملونها... ما نموّتهومش ونخلص؟! wst::

وعلى أي حال... فيه شويّت بريكوشنز (إحتياطات) عشان الواحدة تحافظ على نفسها... أولاً تنضّف إيديها كويّس جداً (بالميّه والصابون) بعد كل مرة تيجي ناحية الليتر بوكس (ويستحسن تلبس جوانتي أثناء تنضيفه برضه) ، وطبعاً تغسل إيديها قبل ما تحضّر الأكل عموماً ، وبرضه تغيّر الليتر يومياً (بكده الطفيليّات مش هتلحق تتطور).

واللي مش مسدّأني ... هيسدّأ كلام الـ CDC؟ ولاّ دول برضه شهادتهم متخربشة يا سي السيد؟! bv:-

طيب اقول لكو حاجة دمها خفيف؟ وهيعجبك الكلام ده يا سي السيد...

المشكلة إن الست الحامل تلقط العدوى لأول مرة في حياتها أثناء الحمل. لكن لو الست اتعرّضت له قبل كده ، مفيش خطورة على حملها خالص... والأنأح بأه إنها بتورّث المناعة من التوكسوبلازموزيس لابنها أو بنتها! أي خدمة wst::

يبقى المفروض ننصح البنات كلهم ياكلو كاكاهات الأوطط عشان ياخدوا مناعة :)

ولو حصل والبنت مثلاً قبل الجواز اتعرّضت للتوكسوبلازموزيس ؛ بنطلب منها تؤجل الحمل 6 شهور ؛ عشان نكون مطّمنين ع البيبي! وده بيبان بالتحليل (اللي بيبيّن حاجتين ؛ التاريخ القديم للإصابة بالمرض ، ولو كان فيه إصابة حالية بالمرض)

حاجة كمان... القط لما بيلقط المرض لأول مرة ، الطفيل ده بيُفرَز مع فضلاته لعدة أسابيع فقط (بتاع شهر - شهر وشوية) ، بعد كده خلاص! مش حنفية ومفتوحة حضراتكو!

وبالمرة بقى عشان تتطمنوا حضراتكو... أختي قبل ما تتجوز حبّت تطّمّن ، وعملت تحليل الـ TORCH (اللي بيشمل: Toxoplasmosis, Syphilis, Rubella, Cytomegalovirus, Herpes Simplex Virus) ، وطلع نيجاتيف ، مع وجود نوسي معاها يمكن سنة كاملة قبل الجواز wst::

تفتكرو لسّه محتاجين نخاف من القطط؟! :wub:

رابط هذا التعليق

والذكر ممكن يتجوز كل يوم انثى

العمدة باشا.. :roseop:

باشا يا ابني والله .. :)

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

مساء الورد على عيونك يا مدام توتا n2&(

استشارة قططية مستعجلة لو سمحتي

عاوزة اجيب قطة و قط تنصحيني بنوع ايه يعني انا عاوزة نوع طيوب كده و حبوب و امور كمان

يبقى اجيب ايه و عمرهم يكون اد ايه اصلي جيبت قطة مون فيس عندها 45 يوم بس رجعتها تاني لانها و الله اعلم كده كانت لسا بترضع و كانت رافضة اي اكل خالص خوفت اشيل ذنبها لو جرالها حاجه و رجعتها تاني

فا بخبرة حضرتك السن الانسب ايه

و سؤال كمان معلش لو حضرتك تعرفي مكان كويس اشتري منه ممكن تقوليلي عليه انا في مصر دلوقتي

انا عارفه اسئلتي كتير بس احب اطمن حضرتك

ان لسا في اسئلة كتير هاتتوقف على اجابة حضرتك على الاسئلة اللي فاتت :lol:

هاتعبك معايا انا عارفه معلش استحمليني

رمضان كريم

رابط هذا التعليق

ريمو انا اسفة جدا على التأخير والله...مشفتش الموضوع الا دلوقتي

45 يوم سن مش بطال لتربية القطط ولكن الافضل هو انتظارها اتمام الشهرين....لانها بتكون كملت فترة الرضاعة واخدت الحصانة والحماية اللازمة عشان بعد كده متتعبش...الا اذا كانت الام من النوع الي بيفطم بسرعة...زي قطتي ناتاشا...توصل 40 يوم وتبتدي بقى تتدلع وترفض ترضع زي الاول وبالعافية لما اخليها تكمل الشهر ونص ....

لو لسه في مصر ياريت تبعتيلي على الخاص وانا افيدك اكتر بخصوص الاماكن ونوع القطه عشان كمان متوقعيش في حد يبيعك قطه عيانه ولا فيها مشاكل صحية....

رابط هذا التعليق

• بعد 8 شهور...

انا كمان بممممووووووووووت في القطط و كان عندي قطتين و ماتوا من 3 سنين :(

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

الحمد لله الذي تواضع لعظمته كلُّ شيء،

الحمد لله الذي استسلم لقدرته كلُّ شيء،

الحمد لله الذي ذلَّ لعزَّته كلُّ شيء،

الحمد لله الذي خضع لملكه كلُّ شيء

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

رابط هذا التعليق

من منطلق مبدأ اخطب لبنتك و لا تخطبش لابنك

فا انا بادور لبنتي بيلا هانم على عريس حاليا :thumbdown:

فا يا ولاد الحلال اللي عنده او يعرف حد عنده قط هيمالايا شوكليت بيكي فيس يقولي

و اهو يا بخت من فوق راسين في الحلال و على رأي ضحى امشي في جوازه و ما تمشيش في جنازة n2&(

تم تعديل بواسطة remo
رابط هذا التعليق

فا انا بادور لبنتي بيلا هانم على عريس حاليا :thumbdown:

و اهو يا بخت من فوق راسين في الحلال و على رأي ضحى امشي في جوازه و ما تمشيش في جنازة n2&(

اوعوا ياجماعه حد يمشي في الموضوع ده بعدين ممكن يطلع العريس ندل ويجي على آخر لحظه ويفلسع ونكسر بنفس البونية المسكينة وتقعد بقى حاطه ايدها على خدها ولسان حالها منا كنت نسيت احييتم في الامل القديم ليييييييه ..

ولا بقى لو خلفت منه عيال برتقالي على بنفسجي منقط ازرق وهي كان نفسها يطلعوا بني كاروه .. هتقعد بقى تبص للعيال وتدعي على الي كان السبب

لالالا ياجماعه .. من خاف سلم .. انا ضد الحكايه دي خاااالص وقال على راي ريمو امشي في جنازه ولا تمشيش في جوازه خد تاكسي احسن او خلي حد صاحبك يوصلك ..

ملاحظه .. يعني لو حصل وحد مشي في الموضوع ياريم خانوم والعملية جابت انتاج فابقي افتكريني بحته بكلاه ابيض على فسدقي بس من غير رباط ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

مدام توتا خبيرة القطط والأستشاري الدكتور تهامي

تحياتي

كنت داخل المحاورات النهارده الصبح وفجأه لقيت موضوع القطط ده وجاني ف الوقت المناسب لأن ابني و ابنتي من محبي القطط لقيناهم جايبين قطه بلدي صغنططه ومصرين انها تبقى معانا ، فعلى الرغكم من اصابة زوجتى بفوبيا القطط الا اننا أضطررنا آسفين نبقيها لأن شفناها قطه كيوت وزكيه ولونها الأبيض في مشمشي وعيونها الخضرا ولعبها وشقاوتها ونظافتها ف نفسها خلانا نوافق مع بعض الشروط اللى وضعتها لهم علشان مسائل النظافه والرمل وتغيير الرمل ووعدوا بعمل كل شئ وكذلك تبقى ف غرفة أبني عمر و لاتجتمع هي ومراتي في مكان واحد خاااالص فأضطررت ان أبقيها وخاصة انا كمان كنت مربي قطه زمان وعارف حاجة بعض الأطفال في مرحله معينه من عمرهم للأرتباط بحيوان اليف

وبالأمس كانت أول ولاده لقطتنا المصون لؤلؤه جابت تلاته بس نزلوا ميتين لا حرااااك فيهم واحد مكتمل والتاني نصف اكتمال والتالت لسه في بالونه او كيس شفاف كده وعند عودتى من العمل رحت اشوفهم لقيت النمل ملموم حوليهم ولونهم مزرق ولا حركه (الكلام ده بعد الولاده بحوالى 6ساعات) والأم زي الهبله مش عارفه تعمل ايه والدم ف كل مكان ف الأوده وتروح وتيجي تندهنا وتجرنا للغرفه عشان نشوف اولادها هي زكيه جدا بالمناسبه وتجيد التعبير بالمواء عن رغباتها.. وفجأه لقيتها بتلحس في واحد من اولادها وبدأت تاكل في أيده وبعدين اليد التانيه لغاية ما اكلته كله الا الراس قلت يمكن خايفه عليهم لدرجة انها عايزه تخبيهم تاني في بطنها

وبحكم عدم خبرتي بالقطط اود ان اسألك يا مدام توتا هل هذا السلوك متعارف عليه عند القطط تاكل احد اولادها ؟؟ وماهو اسباب نزول اولادها ميتين كده ؟ أتذكر في خلال حملها نطت الى أعلى مكتبه عندنا في الصاله تعودت ان تجلس فوقها وتنظر لنا كأنها في بلكونه فوقعت من فوقها لأن قفزتها لم تكن مظبوطه فانا اعتقدت ان هذا اليوم هو السبب في موت الصغار في بطنها ..

المهم اخذنا الصغار ورميناهم من وراها وهي في حاله نفسيه غير طبيعيه .. مش قادره تقعد وحدها خالص وعاوزانا حوليها وتتمسح فينا وبعدين ساعات تفضل تمؤ وكانها بتسأل عن اولادها فينهم ؟ وتروح لنفس مكان الولاده والمكان اللى كانت مخبيه اولادها فيه .. وكل شويه تنزل بقعة دم وساعات تعمل مواءات غريبه او همهمات كده مش عارفين نعمل معاها ايه فلو عندك بعض النصائح عشان الحاله دي يبقي لك الف شكر

وطبعا حاله من الحزن ف البيت وبنتى كل شويه على النت تعمل سيرش عن احوال القطط وبالذات حالات الولادات الغير طبيعيه دي

تم تعديل بواسطة أبو عمر المصري

ورزقك ليس ينقصه التأني * ولا يزيد في الرزق العناء

إذا ماكنـت ذا قلـب قنــوع * فأنت ومالك الدنيـا سـواء

" الشــافـعـي"

رابط هذا التعليق

فا انا بادور لبنتي بيلا هانم على عريس حاليا :roseop:

و اهو يا بخت من فوق راسين في الحلال و على رأي ضحى امشي في جوازه و ما تمشيش في جنازة :D

هو أنا الحقيقة ما عنديش عرسان لقطتك المصون بيلا هانم

بس عندي سؤال

أنا عارفة إنك في السعودية.. صح ؟

يعني القطة عايشة معاكي هنا ؟ و بتنزلي بيها مصر ؟

الأسئلة دي كلها ليه ؟.. لأن أولادي حيموتوا على قطة

و طبعاً لأننا مقيمين في السعودية و كل سنة بننزل أجازة مصر

فأنا رافضة الموضوع ده على أساس .. إزاي حنسافر بيها ؟

و على ما أعتقد بيكون فيه حجر صحي في المطارات للحيوانات

و إجراءات أنا مش عارفاها..

فياريت تعرفيني لو كانت القطة معاكي هنا ..إيه إجراءات سفرها

و أنا حادعيلك تلاقيلها إبن الحلال اللي يهنيها و ياخد باله منها :roseop:

و شكراً :roseop:

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق

و اهو يا بخت من فوق راسين في الحلال و على رأي ضحى امشي في جوازه و ما تمشيش في جنازة :unsure:

بس عندي سؤال

و أنا حادعيلك تلاقيلها إبن الحلال اللي يهنيها و ياخد باله منها :unsure:

و شكراً :blush2:

بصي يا لونا انا جيبتها معايا من مصر الصيف اللي فات و من يومها ما نزلتش معايا خالص

و ما اعرفش بصراحة اجراءات سفرها من هنا لمصر لكن اعرف العكس

عن نفسي و انا نازلة هاسيبها لحد من معارفنا هنا او هاوديها لمحل الحيوانات اللي بنتعامل معاه لكن شيل و حط تاني no way

لانها بجد بهدلتنا و احنا جايين لاننا كنا بالعربية من ساعتها جالتنا قعدة اننا نسفرها تاني

رابط هذا التعليق

و اهو يا بخت من فوق راسين في الحلال و على رأي ضحى امشي في جوازه و ما تمشيش في جنازة :unsure:

بس عندي سؤال

و أنا حادعيلك تلاقيلها إبن الحلال اللي يهنيها و ياخد باله منها :unsure:

و شكراً :blush2:

بصي يا لونا انا جيبتها معايا من مصر الصيف اللي فات و من يومها ما نزلتش معايا خالص

عن نفسي و انا نازلة هاسيبها لحد من معارفنا هنا او هاوديها لمحل الحيوانات اللي بنتعامل معاه لكن شيل و حط تاني no way

لانها بجد بهدلتنا و احنا جايين لاننا كنا بالعربية من ساعتها جالتنا قعدة اننا نسفرها تاني

تحياتي للجميع

أنا داخله الموضوع مخصوص عشان أسأل عن الطريقه اللي ممكن بيها أقدر أخد قطه معايا من مصر للكويت لقيت المشاركتين دول بس انا عايزه اخد القطه علي الطياره فيا تري أيه هيه الإجراءات اللازمه عشان أقدر أخدها معايا علي الطياره بدون مشاكل

لو حد يعرف يا ريت ما يبخلش علينا بالرد و شكراً مقدماً

تم تعديل بواسطة زهرة الجبل

رابط هذا التعليق

أنا بعشق القطط طول عمري

وحاليا صفصفوا علي واحد بس شيرازي

كوكي حبيب قلبي من جوا

افضي شوية واجي احكيلكم عنهم خصوصا قصة حب كوكي ولولا

عفـــــــــــوا نيوتن..

أنـــــــــا...

ســـــــــــــــر الجاذبيـــــــــة

رابط هذا التعليق

فا انا بادور لبنتي بيلا هانم على عريس حاليا :rolleyes:

و اهو يا بخت من فوق راسين في الحلال و على رأي ضحى امشي في جوازه و ما تمشيش في جنازة :accident:

بس عندي سؤال

و أنا حادعيلك تلاقيلها إبن الحلال اللي يهنيها و ياخد باله منها :cry1:

و شكراً :accident:

تحياتي للجميع

أنا داخله الموضوع مخصوص عشان أسأل عن الطريقه اللي ممكن بيها أقدر أخد قطه معايا من مصر للكويت لقيت المشاركتين دول بس انا عايزه اخد القطه علي الطياره فيا تري أيه هيه الإجراءات اللازمه عشان أقدر أخدها معايا علي الطياره بدون مشاكل

لو حد يعرف يا ريت ما يبخلش علينا بالرد و شكراً مقدماً

بصي يا ستي الاوراق المطلوبة

1- يكون للقطة دفتر تطعيمات ممكن تجيبيه من اي عيادة بيطرية (هايتكتب فيه نوع القطة و سنها و التطعيمات بتاعتها )

2- تاخدي جواز سفرك و دفتر التطعيمات و تروحي للحجر البيطري و معاكي القطة عشان في دكتور لازم يكشف عليها و هايطلعلك ليها شهادة بيطرية

3- تروحي المطار تيجي حاجه اسمها شهادة منشأ

4-تختمي الشهادتين (البيطرية و شهادة المنشأ) من الخارجية المصرية الشهادة الواحدة بتتختم ب 25 جنيه

5-اخر حاجه تختمي الشهادتين من قنصليه البلد اللي انتي مسافراها

6- اهم حاجه في السفر انك تكون جايبة قفص للقطة و في المطار هاياخدوا منك مبلع ما يعادل 5 كيلو وزن

نقطة بقى في غالية الاهميه بجد لازم تصومي القطة قبل معاد السفر اقل حاجه 10 ساعات

رابط هذا التعليق

1- يكون للقطة دفتر تطعيمات ممكن تجيبيه من اي عيادة بيطرية (هايتكتب فيه نوع القطة و سنها و التطعيمات بتاعتها )

2- تاخدي جواز سفرك و دفتر التطعيمات و تروحي للحجر البيطري و معاكي القطة عشان في دكتور لازم يكشف عليها و هايطلعلك ليها شهادة بيطرية

4-تختمي الشهادتين (البيطرية و شهادة المنشأ) من الخارجية المصرية الشهادة الواحدة بتتختم ب 25 جنيه

6- اهم حاجه في السفر انك تكون جايبة قفص للقطة و في المطار هاياخدوا منك مبلع ما يعادل 5 كيلو وزن

شكراً يا ريمو على الرد :rolleyes:

كدة بقى أقدر أقول للولاد بالفم المليان

ما فيش قطط :accident:

ده الموضوع طلع كبييير ... و مين له صبر يلف اللف ده كله ؟؟؟؟

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

شكراً يا ريمو على الرد :lol:

كدة بقى أقدر أقول للولاد بالفم المليان

ما فيش قطط :wub:

ده الموضوع طلع كبييير ... و مين له صبر يلف اللف ده كله ؟؟؟؟

اضافه صغيره كان زمان بيقولوا لازم تنيموا الحيوان بمخدر او مهدىء طول فتره السفر

دلوقتى مش شرط

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...