اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الخروج النهائي هااااااام جدا جدا جدا

Recommended Posts

أولا ً صباح الخيرات عليكم كلكم

بصوا بقا الموضوع دا لسع دماغي لدرجه انه أثر علي شغل من كتر التفكير اني عايز أكون مأمن نفسي أرسلت إيميل للمديرية العامة للجوازات وردوا عليا بعد 2 ساعة بالظبط

نص الإيميل بالظبط اللي أرسلته :-

----- Original Message -----

From: <emadhamdy56@hotmail.com>

To: "بريد الإستفسارات" <questions@gdp.gov.sa

Sent: Thursday, August 06, 2009 9:40 AM

Subject: عماد حمدي

> سلام الله عليكم ورحمه وبركاته

> 1- هل لو اخدت خروج نهائي دون وجود أي مشاكل مع الكفيل , لكنه أمتنع عن إعطائي إخلاء طرف , هل يحق لي العودة الي المملكة بتأشيرة جديدة , ام نظام البصمة سيكون عائق لتيسر مثل هذه الأمور ؟ + تأشيرة الخروج والعودة .. والعودة علي تأشيرة جديده..

تعالي بقا شوف الرد الشافي منهم كان اية

أخي الفاضل / حفظه الله

الســلام عليكم ورحمة الله وبركاته

في البداية نشكر تواصلكم معنا عبر موقع المديرية العامة للجوازات ورداً على إستفســاركم المرفق بشأن العودة بتأشيرة عمل جديدة .. أفيدكم أخي الفاضل بأن التعليمات حددت بعض المهن بعدم السماح لها بالعودة إلا بعد مضى سنتين من تاريخ المغادرة للمهن الصغيرة .. وثلاث سنوات للمهن الكبيرة وهذه المهن تم تحديدها من قبل الجهة المعنية في مكتب العمل

ونظام البصمة يكشف من دخل للمملكة قبل الانتهاء من المدة المحدده انتهى ؛؛؛------------------------------------------------------------------------------------

نأمل في حالة عدم وضوح الاجابة عدم التردد في إعادة الإستفســـار .. كما نأمل تزويدنا بمدي رضاكم حول تقديم خدماتنا لكم عبر شبكة الانترنت

والله الموفق ؛؛؛

المشرف / ابراهيم الصايغ

المديرية العامة للجوازات

وحدة الانترنت المركزية

طبعا ً استغبيت عليهم ومترددتش اني استفسر تاني

وأرسلت الإيميل دا وكان الرد فوري كان ناقص أعمل معاهم شات والله العظيم

نص الإيميل المرسل لهم مرة ثانية

السيد / إبراهيم الصايغ المحترم حفظك الله ورعاه

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

نشكر سيادتكم علي تلبية أسئلتنا وإحتياجاتنا وتعليمنا بالقانون داخل المملكة العربية السعودية وطننا الثاني :closedeyes: , وبالفعل تملكتني السعادة حينما قرأت بريدكم , ولكن هناك بعض الإستفسارات وهي كالتالي :-

في حالة انتهاء العقد بمعني عقدي مع المؤسسة سنتين انتهت المدة ولا أرغب في التمديد كذلك الشركة ممتنعة عن عمل نقل كفالة والحل الوحيد هنا بالطبع هو خروج نهائي ..

هل يعطيني هنا القانون حق نقل الكفالة أو العودة مرة أخري علي شركة جديدة ؟؟

الرد اللذيذ بقا اسمع يا سيدي

بسم الله الرحمن الرحيم

أخي الفاضل / حفظه الله

الســلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أفيدكم أخي الفاضل بأن للكفيل الحق بطلب تأشيرة خروج نهائي لمكفوليه في حال الاستغناء عن خدماته ..

كما افيدكم بأن التعليمات لا تجيز لك العودة علي كفيل جديد إلا بعد مضي سنتين بعد المغادرة للمهن الصغيرة .. وثلاث سنوات للمهن المتوسطة والكبيرة .. وهذه تعليمات مكتب العمل ..

كما افيدكم بأن اي خلاف بين الكفيل والمكفول يتم معالجته من قبل الجهه المعنية في مكتب العمل حسب العقد المبرم بين الطرفين

والله ولي التوفيق

المشرف / ابراهيم الصايغ

المديرية العامة للجوازات

وحدة الانترنت المركزية

ها :sad: عايزين بقا واحد يفك اللألغاز دي .. لان فعلا ً دماغي لسعت والله بحلم بالموضوع دا بالليل مع ان اموري اتظبطت هنا بس وسواس بقا .. لو حكمت هروح أسأل الـ ........ بنفسي ؟؟ وأقولة ياعم الحاج كذا كذا كذا ههههههههههه

يالا مستني تعليقاتكم

رابط هذا التعليق

يا وقعه...كروهاااات

معلش اصل الالوان دخلت كلها في بعضها :closedeyes:

امال موضوع الخروج النهائي اللي بتغير الجواز والاوراق بعده وتدخل بورق جديد وباسبور جديد ده حكايته ايه؟

وجواب عدم الممانعه اللي مش مطلوب من المهن الطبيه وقالوا مالوش لازمه ده كمان يبقى ايه :sad:

عموما اعتقد ان الكلام اللي كتبه الاخ عماد حمدي صح

لان العقد بتاع جزوي مكتوب فيه البند ده

انه لو خلص العقد بتاعه وخرج من السعوديه لايحق له الرجوع قبل 3 سنوات

ياريت اي حد عنده معلومه يفيدنا بيها

رابط هذا التعليق

انا دا مش كلامي والله دا كلام رجالة الجوزات نفسهم انا مجرد نقلت بس الرد بتاعهم علي رسالتي هنا .. حتي يكون الموضوع للجميع .. الجملة بقا اللي قلقتني في ردهم ان نظام البصمة هيكشف اللي دخل المملكة قبل انتهاء المدة المتعارف عليها ؟؟ :sad:

علي أي حال بالنسبة ليا مش فارقة خالص معايا سنتين في السعودية وسنتين في الإمارات وسنتين في كوالالمبور كده يبقي تميت 29 سنة ارجع مصر بقا وابقي كفيل نفسي :closedeyes:

موضوع الغاء الكفالة دا بقا هبعت ليهم كده واشوف هيردوا يقولوا اية

يالا مستني بقا باقي تعليقاتكم

رابط هذا التعليق

انا دا مش كلامي والله دا كلام رجالة الجوزات نفسهم انا مجرد نقلت بس الرد بتاعهم علي رسالتي هنا .. حتي يكون الموضوع للجميع .. الجملة بقا اللي قلقتني في ردهم ان نظام البصمة هيكشف اللي دخل المملكة قبل انتهاء المدة المتعارف عليها ؟؟ bv:-

علي أي حال بالنسبة ليا مش فارقة خالص معايا سنتين في السعودية وسنتين في الإمارات وسنتين في كوالالمبور كده يبقي تميت 29 سنة ارجع مصر بقا وابقي كفيل نفسي :happy:

موضوع الغاء الكفالة دا بقا هبعت ليهم كده واشوف هيردوا يقولوا اية

يالا مستني بقا باقي تعليقاتكم

طيب ياخ عماد ممكن تكمل جميلك وتسالهم طيب لو رجعت قبل مرور سنتين ايه هى العقوبة المتوقعة هل هى غرامة بس ولا غرامة وترحيل

شكرا

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل عماد

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اقولك شي موظف الجوازات الا في شبكة الانتر نت لايفهم اي شي في اي شي لان انا بنفسي مخرج لانسان مصري خروج نهائي وغادر المملكه يوم 1/7/2009 م يوم 3/8/2009 دخل المملكه بتاشيره جديد ومهنتة في القديمه والجديد اخصائي تصويق المشكله الوحيده الا اخرته في المطار هي كان له حساب مفتروح في بنك سمبا الموظف بعد ما بصمه طلعت معلومته القديمه كلها قاله لك حساب في سمبا ليه مش قفلته قبل متسافر نهائي متعملهاش مره اخري ودخل والان طلع الاقامه يوم الاربعاء5/8/2009 ومفيش اي مشاكل نهائيا

رابط هذا التعليق

جزاك الله كل خير يا باشا بس وربنا دا اللي حصل وكويس انك عرفتني معلومهزي دي وريحتني

طيب يشترط وجود إخلاء طرف من الشركة ولا لا ؟؟ لان إخلاء الطرف دا تقريبا ً مسحيل اخده منهم

الواحد بس لازم يأمن نفسة كويس لقدر الله ممكن يحصل اي حاجه في اي وقتفلازم اعمل حسابي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاخ الفاضل عماد الاخ الا سافر ورجع مكنش معه اخلاء طرف ودخل عن طريق مطار الملك خالد وانت عارف موظفين الجوازات للاسف في ناس فيهم فاهمه وناس ربنا العالم بيها زاي ما قولت قبل كدا الناس الا في المنافذ البرير يه مجرد ما يبصمك ويشوف صورتك موجوده بيرجع الشخص من غير تفاهم ليه معرفش ورغم الشخص سليم بس تقول ايه انسان مش عارف القوانين ولا عارف يطبق النظام

رابط هذا التعليق

بصوا بقا الموضوع دا لسع دماغي لدرجه انه أثر علي شغل من كتر التفكير اني عايز أكون مأمن نفسي أرسلت إيميل للمديرية العامة للجوازات وردوا عليا بعد 2 ساعة بالظبط

يا وقعه...كروهاااات

معلش يا جماعة فى نقطة عايز اتكلم فيها من فترة .. بس عايز اوضح حاجة فى الاول .. انا عن نفسى بحب السعودية .. ليه ؟ لأن البلد دى ليها فضل عليا .. و لأنى عشت هنا فترة من عمرى فيها الحلو و فيها الوحش و قابلت شخصيات فيها الكويس و فيها اللى مش كويس .. بلد فيها شيىء من النظام بنفتقده فى مصر .. خلاصة الكلام .. انا مش بكرهه السعودية .. لكن لما بقرأ ردود زى اللى فوق دى بحس إننا ( سورى يعنى محدش يزعل منى ) مثيرين للشفقه .. ليه كده يا جماعة .. السعودية مش جنة الله فى أرضه .. لازم يكون عندنا شوية كرامة .. إيه يعنى خرجت من السعودية و معرفتش ارجع تانى .. هيحصل ايه .. و لا حاجة .. هدور على شغل فى مكان تانى .. بلد تانى .. أو فى بلدى .. المهم مش هموت يعنى لو مقدرتش ارجع تانى .

أرجو ان تتقبلوا تعليقى بصدر رحب .

كيف اصطباري وما في العمر متسع...!!

رابط هذا التعليق

يعني لما حضرتك تكون شغال في مكان في السعوديه(وطبعا الظروف حكمت عليك انك تسافر)

وطلع الكفيل بتاعك ..سوري ..ابن 60×70

او انضحك عليك من مكاتب السفريات وسافرت على مرتب مثلا 2000 ولاقيت بعد كده جاي لك عرض في نفس البلد بمرتب 4000

عايز تفهمني انك مش هاتبقلى عايز تسافر تاني

دي حاجه

الحاجه التانيه هي

ان السعوديه هي الاكتر طلبا للعماله

0سواء عمال او اطباء او مهندسين او اي مهنه تانيه ...نظرا لاْنها بلد كبيره وواسعه .غير قطر مثلا او البحرين او خلافه

يعني احنا كان بيجي لنا 3 او 4 عروض في السعوديه كل يوم والكلام ده من شهر يناير اللي فات لغاية شهر يونيو

مقابل كده في نفس المده دس لم يعرض علينا في اي بلد تاني غير عقد واحد في قطر

يعني بمعنى اصح

السعوديه تعتبر ....بلاعه ....بتستوعب عدد كبيييييييير جدا

ياريت اكون قدرت اوصل لحضرتك اللي عايزه اقوله

رابط هذا التعليق

او انضحك عليك من مكاتب السفريات وسافرت على مرتب مثلا 2000 ولاقيت بعد كده جاي لك عرض في نفس البلد بمرتب 4000

اكيد هبقى عايز اسافر .. بس لو مسافرتش هيبقى ده قدرى و نصيبى

يا فندم انا فاهم و الله .. بس اللى حبيت اوصله إننا نتقل شوية .. بس مش أكتر .

رابط هذا التعليق

يا وقعه...كروهاااات

معلش يا جماعة فى نقطة عايز اتكلم فيها من فترة .. بس عايز اوضح حاجة فى الاول .. انا عن نفسى بحب السعودية .. ليه ؟ لأن البلد دى ليها فضل عليا .. و لأنى عشت هنا فترة من عمرى فيها الحلو و فيها الوحش و قابلت شخصيات فيها الكويس و فيها اللى مش كويس .. بلد فيها شيىء من النظام بنفتقده فى مصر .. خلاصة الكلام .. انا مش بكرهه السعودية .. لكن لما بقرأ ردود زى اللى فوق دى بحس إننا ( سورى يعنى محدش يزعل منى ) مثيرين للشفقه .. ليه كده يا جماعة .. السعودية مش جنة الله فى أرضه .. لازم يكون عندنا شوية كرامة .. إيه يعنى خرجت من السعودية و معرفتش ارجع تانى .. هيحصل ايه .. و لا حاجة .. هدور على شغل فى مكان تانى .. بلد تانى .. أو فى بلدى .. المهم مش هموت يعنى لو مقدرتش ارجع تانى .

كلام حضرتك صح ومحدش يقدر يعترض عليه رغم ان فيه ناس السعودية بالنسبة لها املة وبلد متطورة انا عن تجربتي لفيت دول كتير ف الخليج وصرحة هي اقل دولة ف الخليج من ناحية التطور المبهر يعني مفيش مقارنة بينها وبين الامارات حاليا\

لكن الهدف من الموضوع ده هو توضيح الرؤية للكل انا مثلا لما جيت السعودية مكنتش عا رف ان الكفاله هنا تعني ن حتى لو عقدك خلص ماتقدرش تروح لشغل اني الا لما كفيلك يوافق فعشان كده مقتنع ان كل نقة صغيره ياريت نوضحها وكل واحد اولوياته بتختلف

رابط هذا التعليق

يا وقعه...كروهاااات

كلام حضرتك صح ومحدش يقدر يعترض عليه رغم ان فيه ناس السعودية بالنسبة لها املة وبلد متطورة انا عن تجربتي لفيت دول كتير ف الخليج وصرحة هي اقل دولة ف الخليج من ناحية التطور المبهر يعني مفيش مقارنة بينها وبين الامارات حاليا\

لكن الهدف من الموضوع ده هو توضيح الرؤية للكل انا مثلا لما جيت السعودية مكنتش عا رف ان الكفاله هنا تعني ن حتى لو عقدك خلص ماتقدرش تروح لشغل اني الا لما كفيلك يوافق فعشان كده مقتنع ان كل نقة صغيره ياريت نوضحها وكل واحد اولوياته بتختلف

سيدى الفاضل انا لا اعترض على مضمون الموضوع .. لكن اعترض على شعور البعض منا كأن مصيبة هبطت عليه عندما يقرأ خبر ما و يكتشف انه لن يستطيع دخول البلد مرة اخرى او ان يكون تفكيره مشغول طول الوقت بهذا الموضوع

رابط هذا التعليق

الاخوة الافاضل

هى السعودية مش جنة لكن الصراحة ارحم من بعض البلاد كتيير يكفى الواحد ممكن ياخد خميس وجمعة فى مكة عمرة ويرجع بكل سهولة

وبالنسبة للعمل السوق كل ماله بيزيد سوق العمل محتاج كتير والفرص كتيرة بالمملكة

لجميع التخصصات من العامل للبسيط لحملة الدكتوراة والزمالات المختلفة

والمشكلة للى معاة عيلة بعد ما يستقر بيلاقى مشاكل وبيشوف الترحيل نهاية الكون لا هوة مش النهاية

ولو كل مكفول حسس كفيلة انة مش فارقة معاة حيعاملة كويس

وانا اشتغلت ف مصر قطاع خاص 11 سنة وعملوا لى خروج نهائى بدون مكافاة نهاية خدمة او حتى كلمة شكر وهنا حقوق المكفول القانوية عن تجربة احسن من مصر مليون مرة

والسوق مفتوح وسهل بعون الله وتوفيقة انك تلاقى شغل بسهولة وانا امتحنت ف 10 شركات وعنهم كوم تاشيرات تسويق مبيعات محاسبين سكرتارية صيادلة مدرسين اطباء

وربنا يوفق الجميع

عاشق النيل

رابط هذا التعليق

يا جماعة كلامكم مظبوط بس فعلا ً الميزة الوحيدة هنا ان الواحد بيروح يعمل عمرة انا عن نفسي لو ربنا كتبلي عمرة في رمضان والحج انشاء الله ولا هتفرق معايا بقا خروج نهائي ولا أي كلام ...

هروح اي بلد تانية مش هتفرق

المشكلة الوحيدة اللي مقبلاني هنا حاجة واحده بس الغباء !!!!! والله العظيم وتدخل من أشخاص مش معاهم حتي ابتدائية في شغلك وضغط عصبي .. هنا المحاسبة بالنسبة ليهم مش كلهم طبعا ً جبت ب 100 وبعت 200 كسبت 100 اي حد يعملها أقوله يا سيدي يا حبيبي في حاجه اسمها مخصصات ومراكز تكلفة وووووووو برده تركيبته كده

فكرني بنكتة جميلة أوي واحد ( س.ع ) ماشي في صحرا لقي مصباح علاء الدين دعك المصباح طلعله عفريت قالة نفسك في اية قالة عايز كوبري بين مصر والسعودية علشان لما احب اروح مصر في اي وثت بسياراتي رد العفريت قالة ياعني طلعلك عفريت وانته عايز كوبري ياعم فكك من الكلام الفاضي دا قول أمنيه أخلص قالة نفسي أكون ذكي أوي زي المصريين ودماغي جبارة وبفهم .. رد العفريت عليه قالة ((( أنته عايز الكوبري رايح ولا رايح جاي )))

تمنياتي للجميع بالتوفيق

تم تعديل بواسطة EMAD HAMDY
رابط هذا التعليق

اكيد هبقى عايز اسافر .. بس لو مسافرتش هيبقى ده قدرى و نصيبى

يا فندم انا فاهم و الله .. بس اللى حبيت اوصله إننا نتقل شوية .. بس مش أكتر .

هههههههههه......اذا كان الموضوع موضوع تقل ...يبقى ممكن نحط شويه زلط في جيوبنا وكده هانبقى تقال قوووووي

لا بجد

انا مع حضرتك طبعا في موضوع التقل ده

وفعلا بيجيب نتيجه ...وعن تجربه

بس حضرتك موضحتش كده في كلامك الاولاني

عموما احنا لما تقلنا عليهم جاب نتيجه ...بس المهم الواحد يعرف يتقل ازاي ويطلب ايه ومايطلبش ايه

لانهم(السعودين) بصراحه اتعلمواوبقوا ولاد سوق قووووي

المهم تتعلم انت فن التعامل معاهم

واللي مساعدهم .ان بتوع مكاتب السفريات هنا بيكونوا في صف السعوديين مش في صف المصريين اللي زيهم

وبمناسبة ان بتوع المكاتب بيبقوا في صف السعوديين انا باحب اوجه شكري لكل اعضاء المحاورات اللي ساعدوني بالمعلومات اللي فادتنا في اختيار العقد المناسب لينا

لاْن من غير مشورتهم ونصايحهم كان ممكن نتدبس وينضحك علينا في حاجات كتير قوي في العقد

ولو ان موضوع توجيه شكر لاعضاء المحاورات ده عايز توبيك لوحده ومايبقاش في وسط الكلام كده

رابط هذا التعليق

يا جماعة كلامكم مظبوط بس فعلا ً الميزة الوحيدة هنا ان الواحد بيروح يعمل عمرة انا عن نفسي لو ربنا كتبلي عمرة في رمضان والحج انشاء الله ولا هتفرق معايا بقا خروج نهائي ولا أي كلام ...

المشكلة الوحيدة اللي مقبلاني هنا حاجة واحده بس الغباء !!!!! والله العظيم وتدخل من أشخاص مش معاهم حتي ابتدائية في شغلك وضغط عصبي .. هنا المحاسبة بالنسبة ليهم مش كلهم طبعا ً جبت ب 100 وبعت 200 كسبت 100 اي حد يعملها أقوله يا سيدي يا حبيبي في حاجه اسمها مخصصات ومراكز تكلفة وووووووو برده تركيبته كده

فكرني بنكتة جميلة أوي واحد ( س.ع ) ماشي في صحرا لقي مصباح علاء الدين دعك المصباح طلعله عفريت قالة نفسك في اية قالة عايز كوبري بين مصر والسعودية علشان لما احب اروح مصر في اي وثت بسياراتي رد العفريت قالة ياعني طلعلك عفريت وانته عايز كوبري ياعم فكك من الكلام الفاضي دا قول أمنيه أخلص قالة نفسي أكون ذكي أوي زي المصريين ودماغي جبارة وبفهم .. رد العفريت عليه قالة ((( أنته عايز الكوبري رايح ولا رايح جاي )))

تمنياتي للجميع بالتوفيق

أرجو من أخى الفاضل عماد حمدى عدم السخرية من أحد لأنه ببساطة شديدة فى كل مكان تجد ( الغنى - الفقير - الذكى - الغبى - الصادق - والمنافق ) وتقبل تحياتى ... :blink:

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

تمنياتي للجميع بالتوفيق

أرجو من أخى الفاضل عماد حمدى عدم السخرية من أحد لأنه ببساطة شديدة فى كل مكان تجد ( الغنى - الفقير - الذكى - الغبى - الصادق - والمنافق ) وتقبل تحياتى ... :blink:

تسلم ياعم فخرانى بجد انت تمام وبالنسبه للاخ عماد حمدى انا اقلبت ناس سعودين فى منتهى الذكاء لدرجة بجد انك تستغرب بجد الراجل ده بيفكر ازاى ؟؟

وزى لما اقال الفخرانى كل بلد فيها وفيها بس احنا دايماً فاكرين ان احنا افضل ناس واذكى ناس بس لاسف احنا مستونا نزل خالص وبقى فى الحضيض

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

انا أسف بس مقصدش ان كلهم كدا انا عارف زي ما فيه الحلو فية الوحش وبتكلم عن نفسي انا قالبت ناس أذكية جدا ً وعندهم بعد نظر رهيب , وفي نفس الوقت قابلت العكس بس بصراحة كان أكتر بكتير !!!!

علي أي حال متأسف مرة تانية ..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

معلش يا جماعه بعد اذن صاحب الموضوع هسأل سؤال اللى غير الجواز ورجع ان شاء الله على تأشيرة جديده الزوجه لما يتعملها استقدام لازم تغير الجواز هى كمان ووفقكم الله

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...