اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تورتة....مش تورتة

toota

Recommended Posts

كنت شفت الفكرة في قناة فتافيت وعجبتني اوي....وقلت لازم اجربها...بسيطة وسهلة واتعملت في ربع ساعة .......

شوفوا الصور وقولولي حد عارف دي ايه....؟؟؟

رابط هذا التعليق

هو دا الكريب سوزيت بتاع بنت سلطح بابا مش كده؟ :sad:

( يا منجي من المهالك يا رب ) (وش يوسف بك وهبي في اشاعة حب) wst::

لا صحيح اظن دا طبقات من الكريب و الكريمة و الخوخ

صح و لا غلط يا مدام توتا؟ :unsure:

رابط هذا التعليق

إحنا مش عايزين نعرف يا مدام توتا .. إحنا عايزين ناكل :sad:

وبعدين أنا مواظب على قسم المطبخ عشان داخلين على رمضان والعزوبية فى رمضان وحشة اوى :unsure:

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

فينك يا مدام توتا :roseop:

مش تقوليلنا بقى التورتة التحفة دي اللي مش تورتة هي ايه

مش قادرة اقولك من ساعة ما شوفته الصبح و انا ايدي بتاكلني عاوزة اقوم اعمله :roseop:

يالا بقى قوليلنا هو ايه و طريقته ازاي

و تسلم ايدك بجد شكله يجنن و زي ما قال فخراني عاوزين ناكل هم هم هم :roseop: :lol: :wub:

رابط هذا التعليق

هو دا الكريب سوزيت بتاع بنت سلطح بابا مش كده؟ :P

( يا منجي من المهالك يا رب ) (وش يوسف بك وهبي في اشاعة حب) ;)

صح و لا غلط يا مدام توتا؟ :lol:

صح.......

طبقات كريب مع كريمة شانتي مخلوطه بالاشطة الطازه وكومبوت الخوخ......

رابط هذا التعليق

إحنا مش عايزين نعرف يا مدام توتا .. إحنا عايزين ناكل :P

وبعدين أنا مواظب على قسم المطبخ عشان داخلين على رمضان والعزوبية فى رمضان وحشة اوى :lol:

واظب على المطبخ....لان الوصفات الي بيعملها الشيف بندق سهلة جدا....وانا برضو لما يهفني على اكلة سريعة بحب اصورها واحطها لسهولة وحلاوة طعمها

رابط هذا التعليق

ممكن اقول الطبقات دى يا توتة يا حبيبتى

بانكيك و بينها كمبوت خوخ و كريمة صح

بس فظيعةةةةةةةةةةةةة عايزة تتاكل اكل

تسلم ايديك :lol:

هو البانكيك زي الكريب....بس اظن اتخن شويه منه....دي كريب طبقات ارق شويه ....وفعلا الي قلتيه كله تمام

رابط هذا التعليق

الطبقات عباره عن كريب ودي وصفتها اسهل مايمكن

الطريقه مع المقادير

لكل كباية لبن بيضة واحدة...وانا عملت كبايتين لبن على بيضتين

اضرب البيض باللبن وحطيت عليه بشر لمونة...وبعدين بضيف الدقيق شويه بشويه لحد ما يتقل المزيج ويبقى سميك شويه....مش كتير وبضيف له حته زبدة سايحه مقدار ملعقه

بقليه بطاسه تيفال بنقطه زيت بمسحها على الطاسه كل مره...

بعمل الكريب مقاسين عشان احط الاكبر من تحت القاعدة....

الكريم شنتي جاهز بودرة ضربته مع لبن واشطه عندي طازه وشويه سكر بودرة لان النوع ده مفهوش سكر....

استنى الكريب لما يبرد وبتبدي ارص الطبقات فوق بعض مع الكومبوت بالشكل ده...

بجد كل ده مخدش ربع ساعه شغل.... وبعد ما اعمله بحطه ف الفريزر فوق نص ساعه يمسك بعضه......

وبالهنا والشفا....

رابط هذا التعليق

هو دا الكريب سوزيت بتاع بنت سلطح بابا مش كده؟ ;)

( يا منجي من المهالك يا رب ) (وش يوسف بك وهبي في اشاعة حب) :lol:

صح و لا غلط يا مدام توتا؟ :lol:

صح.......

بما اني شاطرة و جاوبت صح عاوزة هدية

تورتاية من الحلوة دي

و معاها قطة تكون pink ما تسالينيش ازاي قطة لونها pink بس هي مريم بنتي اللي نفسها في كده :blink: :blink:

تسلم ايدك على الوصفة يا مدام توتا :P

هاقوم اعملها حالا بس انا عندي كومبوت اناناس اظنه شغال برضه

بس حضرتك ما بتحطيش سكر خالص في عجينة الكريب؟

رابط هذا التعليق

هو دا الكريب سوزيت بتاع بنت سلطح بابا مش كده؟ :blink:

( يا منجي من المهالك يا رب ) (وش يوسف بك وهبي في اشاعة حب) :lol:

صح و لا غلط يا مدام توتا؟ :P

صح.......

بما اني شاطرة و جاوبت صح عاوزة هدية

تورتاية من الحلوة دي

و معاها قطة تكون pink ما تسالينيش ازاي قطة لونها pink بس هي مريم بنتي اللي نفسها في كده :lol: :blink:

تسلم ايدك على الوصفة يا مدام توتا ;)

هاقوم اعملها حالا بس انا عندي كومبوت اناناس اظنه شغال برضه

بس حضرتك ما بتحطيش سكر خالص في عجينة الكريب؟

قطة بينك ازاي :blink: ..... طب ينفع بورتوقالي :lol: ؟؟؟؟

لا مش بحط سكر خالص لاني بعملها احيانا باللحمة المفرومة....بس برش رشة ملح دايما ودي الي نسيت اقولها وطبعا الاناناس انا بحبه جدا واكيد ينفع ....اصل الوصفة الي شفتها كانت بالبلاك بيري والتوت والفراولة... وكان شكلها تحفة بس الخوخ هو الي كان متوفر..... :blink:

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
ممكن نعرف كيفية رص الطبقات هل الخوخ يكون بين كل طبقة والتانية وكذلك هل تسقى الكريب بالكمبوت وازاى تتاكل ديه اهم حاجة

الكريب بيبقى عبارة عن شرائح سهل انها تلزق ببعضها...والكريمة بتخليها تثبت ...وانا حطيت بين كل طبقه وطبقه كريمه وخوخ...الي لقيته...لان الوصفة الاصلية كانت بالفراولة والتوت....وممكن اي نوع فاكهه حسب المتوفر....وبتتقطع زي التورته بس انا حطيتها في الفريزر لمدة نص ساعه قبل التقديم عشان يسهل قطعها واكلها بدون ما تتفعص وانا بقطعها -_-

ومسقتش الكريب الكومبوت عشان ميطراش

تم تعديل بواسطة toota
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 3
      تورتة فواكة الاسبونج كيك المقادير لصينية مقاس 26 8 بيضات و فانيليا 190 جرام سكر بودرة 95 جرام دقيق 55 جرام نشا 45 جرام سمنة سايلة ملاحظات مهمة لنجاح الكيك تجهيز المكونات كلها قبل البدء نخل الدقيق مع النشا اشعال الفرن على درجة حرارة 180 قبل البدء في عمل الكيك نضافة و تجفيف المعدات بشكل تام تجهيز الصينية بوضع ورق زبدة في القاع و لا يهم الجوانب الانتباه لعدم وجود اي تيار هواء في المطبخ عدم فتح الفرن قبل نصف ساعة من دخول الكيك للفرن الطريقة فصل البياض عن الصفار مع تمام الحرص على عد
    • 2
      كل سنة و حضرتك طيب يا فندم أنت و الجروب كله نفتقد حضرتك كثيرا يا فندم طولت الغيبة جدا اتفضل ادي التورتة وادي النطرون هههههههههههه قصدي وادي الخروب حضرتك و المدام وحد من الأولاد ;)
    • 30
      محتاجة منكم يا حلوين مساعدة عاوزة اختار تورتة لعيد ميلاد مريم و محتارة بجد الاشكال كتير اوي منها سهل و منها صعب و فكرت اني اخد رأيكم هاقولكم معلومة صغيرة و منتظرة منكم تساعدوني بانكم تحطوا هنا صور لتورت اقدر اعمل زيها انا عاوزة التورتة تكون دورين عليكم بقى تيجبوا هنا صور تعجبكم تكون التورتة فيها دورين ينفع و لا ما ينفعش اعتمد عليكم و نتكلم و نختار سوا و لما ان شاء الله اعملها اصورها و احط صورتها هنا هو عيد ميلاد مريم يوم الجمعة ان شاء الله بس بسبب تعبي مضطرة ااجله شوية فا قدامك
    • 8
      احبائى. اقول لكم طريقة عمل تورتة الاناناس......اصحابى كلهم ...كل ماييجوا عندى...ياخدوا الطريقه وبرضه متطلعش زى اللى انا بعملها. انا بقول لكم كل الاسرار. احلى حاجه استعمال البرام.....الاكل بيبقى له طعم تانى...والواحد كانه عايش لسه فى بيت اجداده... يعنى تتعمل فى البرام....احسن مليون مرة من البيركس والتيفال وغيره. ـ كوب دقيق مخلوط عليه باكو خميرة بيكنج بودر. ـ كوب جوز هند. ـ 4 بيضات. ـ علبة حليب نسله ـ مكثف ـ / معرفش صح مكثف دى والا لأ/حلو يعنى .،التقيل ده،سميك وحلو. ـ علبة اناناس كب
    • 3
      طبعاً انا ماليش في المطبخ اوي.. بس دي طريقة تورتة أيس كريم حلوة و سهلة جداً..انا اللي مألفاها :blink: بجد و الله خدوا عندكو يا بنات.. المقادير.. 2 كيس كريم شانتيه 2 علبة بودرة آيس كريم فانيللا 4ملاعق كاكاو كبيرة 2و 3/2كوب حليب مثلج 2 باكو بسكويت سادة او اكتر زي ماتحب اكوب متوسط حليب محلى بالسكر و الكاكاو و يكون ساخن شوكولاتة سادة مبشورة و مكسرات للزينة الطريقة.. يرص البسكويت السادة في صينية مقاس 24 ممكن طبقة او اتنين و بلاش تلاتة عشان ماتنشفش بعد كدة نسقي البسكويت بالحليب
  • أضف...